Müəllifin filmi çəkməkdə
məqsədi
festivalda qalib gəlməkdirsə,
bu,
konyunkturadan başqa bir şey deyil.
Müsahibimiz rejissor, ssenarist
Asif Rüstəmovdur
Müsahibəyə Rahim Dünyamalının "Tərsinə
addımlayan kölgələr"
kitabı ilə getmişdim. Asif
Rüstəmov ilk sualımı
gözləmədi:
- Təxminən 2-3 ildir ki, kitab oxumuram.
Bəzən oxuduqlarımı təkrar oxuyuram. Amma, ümumilikdə oxuya bilmirəm.
- Vaxtınız olmur, yoxsa...
- Yox, istənilən qədər vaxtım var. Bir dostum deyirdi
ki, mütaliəni dayandırmaq olmaz, dayandırdın, yenidən
o prosesə qayıtmaq
çətin olur. Yəqin elədi. Oxumalı kitabları alıram,
yığılır, amma
oxuya bilmirəm.
- Götürürsüz kitabı
əlinizə, oxuya bilmirsiz? Yoxsa ümumiyyətlə, kitaba
yaxın dura bilmirsiz?
- Yox, heç götürmürəm. Amma olub
ki, dəfələrlə
"Uliss"i oxumaq istəmişəm, alınmayıb.
Hardasa, 3 ildən çoxdu onu oxuyuram, daha doğrusu, oxumaq istəyirəm, hər oxuyanda 2-3 səhifədən
o yana getmir.
Mən kitabı 2 günə, maksimum 3 günə bitirirəm. Amma son vaxtlar
alınmır.
- Bəlkə
"problem" "Uliss"dədi. Axı, bütün dünya bu romandan "dad edir".
- Ola bilər. Amma işlə bağlı
məcburiyyət qarşısında
oxuduğum kitablar olub bu illər
ərzində. Amma bədii
ədəbiyyat oxuya bilmirəm.
- Filmlərə necə, baxa bilirsiz?
- Əvvəlki qədər
baxmıram filmlərə
də. Təkrar daha çox
baxıram. Nəsə elə
bil, bu bir
mərhələdi. Bəlkə də,
məndə belədir.
Son vaxtlar təkrara
daha çox yer verirəm. Bu vaxta qədər aldığım informasiyaları
bir az
analiz eləyirəm.
- Bəzi yaradıcı adamlar yazı, yaxud çəkiliş ərəfəsində
oxumurlar, filmlərə
baxmırlar. Bunu təsirə düşmək
qorxusuyla əlaqələndirirlər.
- Yox, məncə, təsirdən qaçmaq mümkün deyil. Həm də təsir hansısa konkret ərəfədə olmur.
Olsa da, həmin ərəfədə olan təsir elə də qorxulu deyil. Çünki artıq həmin
ərəfədə düşüncələrini
nəzarətdə saxlaya
bilirsən. Biz anadan olandan təsir altındayıq.
Nağılların, hekayətlərin, medianın təsiri altında böyüyürük
və bu reallıqda təsirdən
qaçmaq mümkün
deyil. Heç kim 30 yaşında
mağaradan çıxıb
sənətə gəlmir.
Hər kəs təsir altındadır, yaratdığında
da nəyinsə təsiri mütləqdir.
Yəni ilkin məhsul yoxdur. Biz "Tövrat"ın, "İncil"in,
"Quran"ın təsirindən
çıxmışıq. Borxes deyir ki, biz 4 əhvalatı təkrarlayırıq,
amma ayrı-ayrı formalarda. Amma dediyiniz məsələ
mövcuddur, biz tələbə
olanda da adamlar var idi
ki, təsirdən qaçmaq istəyirdi həmin prosesdə, yaxud əksinə, işlədiyi mövzuya uyğun filmlərə baxanlar da var
idi. Təbii ki, söhbət təqliddən yox, təsirlənmədən gedirsə,
bu labüddür.
- Amma Lars von Trieri Tarkovskinin təsiri altında olduğu üçün qınayırdılar.
- Məncə, bunu ona heç kim irad
kimi deyə bilməzdi. Bu, fakt
kimi deyilə bilər. İrad o vaxt ola
bilər ki, təsir özünü təqlidə gətirib çıxara. Əgər söhbət ekran
əsərindən gedirsə,
filmdə rejissorun
individual mənliyi yox,
daha çox təqlid etdiyi şəxsin əməyi görünürsə, bu
başqa məsələdir.
Filmdə biz Trieri yox,
Tarkovskini daha çox görərdiksə,
hərçənd, mən
düşünmürəm ki, Trier Tarkovskini təqlid edib, onda bu məqam
onun mənfisinə yazılardı. Düzdür, Trier Tarkovskidən çox təsirlənib, bunu adi tamaşaçı da hiss eləyə bilər. Lakin mən bunu təqlid hesab eləmirəm.
- Asif müəllim, gəlin bu gün bir
başqa siması ilə - yəni, daha çox kommersiya filmlərilə Azərbaycan kinoteatrlarına
da ayaq açmağı
bacarmış türk
filmlərindən danışaq.
"Kann", "Venessiya",
"Berlin" və digər
kinofestivallarının qalibi
olmuş türk filmlərini estetik kateqoriyada fərqləndirsək,
"türk kinosu"
anlayışı mövcud
olarmı? Bu gün
özünəməxsusluqları ilə diqqət çəkən, "türk
kinosu" anlayışı
varmı? Necə
ki, biz "İran kinosu" dedikdə söhbətin nədən
getdiyini ikinci sual vermədən başa düşürük.
- Ümumi bir cəhət tapıb kateqoriyalaşdırmaq olar.
Məsələn, türk kinosunda
xarakterik mövzulardan
biri "atalar-oğullar"dır.
Festivallarda biz baxırdıq, demək olar ki, həmişə bu mövzuda bir türk kinosu
çıxırdı. Amma estetik olaraq
mən türk kinosunun simasını hiss
eləməmişəm. Doğrusu, mən
həm də türk kinosu izləyicilərindən deyiləm.
Düzdü, bir çox
filmlərinə baxmışam,
rejissorların işlərinə
bələdəm, amma
dərindən analiz etməmişəm bu filmləri. Amma yenə də deyim ki, əgər
bu müqayisəni
"İran kinosu"
anlayışı ilə
yanaşı təqdim
ediriksə, biz öz poetikası, estetikası olan bir "türk kinosu" kateqoriyası görə bilməyəcəyik. İndividual
olaraq öz dəsti-xətti olan rejissorları var. Amma bizim "məktəb"
anlayışımız ki
var, o müstəvidə
qiymətləndirsək, az öncəki nəticəyə gələcəyik...
Nəzərə almaq lazımdır
ki, kino sənətlə yanaşı
həm də sənayedir. Elə bizdə
də kinonun sənaye tərəfi inkişafdan qalıb.
Kinomuz proqram şəklində inkişaf etmir. Hazırda kinomuzun kommersiya qolu hərəkətdədir.
Amma o da öz-özünə hərəkət edir, müəyyən bir proqram çərçivəsində
inkişaf yoxdur. Sualınıza cavab olaraq deyim ki, bu
nəzəri olaraq mümkündür. Çünki bunun üçün kreativ resurslar var. Proqram şəklində inkişaf etdirilsə, təbii ki, mümkündür. "90"-larda qırıqlar olsa da, pis-yaxşı,
kinoda nəsil keçidi də var, bu yöndə
universitetlər də
mövcuddur, dərs də keçilir, yəni bütün elementlər var.
- Bu gün Azərbaycanda hansı mövzuda filmlər çəkilsə, sizcə,
uğurlu alınar?
- Siz uğur deyəndə
nəyi nəzərdə
tutursunuz?
- Məsələn, beynəlxalq
festivallar...
- Məncə, festivallar məqsəd olmalı deyil. Yaradıcı insan bunu özünə məqsəd
seçməli deyil.
Təbii
ki, festivallarda qiymətləndirilsə, bu,
müəllifi sevindirər.
Düşünər ki, mənim
fikrim qiymətləndirilir.
Amma o müəllifin filmi çəkməkdə məqsədi
festivalda qalib gəlməkdirsə, bu, konyunkturadan başqa bir şey deyil.
- Ümumiyyətlə,
kino üçün
"aktual mövzu"
ola bilərmi?
Əgər belə bir şey varsa,
bu dönəmdə Azərbaycanda hansı mövzuların kinomuz üçün aktual olduğunu düşünürsünüz?
- Bu yenə də gedib uğur məsələsinə dirənir.
Əgər siz uğur deyirsinizsə və bu uğurun göstəricisini festivallar
hesab edirsinizsə, bu yöndə əsas mövzular sosial, siyasi mövzulardır. Əslində, belə mövzuların çəkilməsini çox
gözləyirlər, çox
istəyirlər. Yəni, biz kinonu
iki istiqamətə bölsək, hansı ki, birinə incəsənət deyək,
digərinə də kommersiya yox, sənayə deyək.
Yəni,
məsələ maliyyədirsə,
istənilən formada
bu mövzularda film çəkib pul qazanmaq olar. Amma incəsənət qolunda mənim aləmimdə
"aktual mövzu"
anlayışı olmalı
deyil. Çünki
bu tip məsələlərdə
aktuallıq bir az keçəridir.
Bu gün aktual olan mövzu sabah olmaya
bilər. Amma incəsənət daim aktualdır. Sənət əsəri yaratmaq istəyən şəxs bu cür təhlükəli
fikirlərdən uzaqda
durmalıdır.
- Bu gün sənətin qiymətləndirildiyi
iddia edilən festivalların, məsələn,
"Kann", "Venessiya",
"Berlin" film festivallarının sənətdən kənar
tələbləri var?
- Təbii ki, klişelər, stereotiplər
var. Amma əsl sənət əsəri istənilən festivalda özünə yer tapa bilir. Amma
qeyd etdiyim klişelərə, gözləntilərə
əməl edib film çəkənlər, hətta
bu yolla uğur qazananlar da var. Hansı ki, düşünürəm,
bu tip filmlər 10 ildən sonra, ümumiyyətlə, aktual
olmayacaq.
- Hər hansı rejissorun çəkdiyi filmdə öz ölkəsinin əxlaqını,
mentalitetini, coğrafiyasını
nümayiş etdirmək
kimi bir borcu varmı?
- Bu detal xarici tamaşaçı
tərəfindən müsbət
qəbul olunur. Məsələn, bir fransız
üçün bizim
yaşayışımız maraqlıdır. Bundan rejissorlar
çox tez-tez istifadə edirlər.
Amma bu da konyunkturanın
bir növüdür.
Bu yoldan festivallara
çıxmaq üçün
çox istifadə edilir. Əgər bu detal filmin tərkib hissəsidirsə, filmin özündən doğursa,
bu normaldır. Amma əksər hallarda bundan ekzotik bir tablo kimi
yararlanırlar. Düzdür, ilk filmimdə mən də bunu eləmişəm,
amma yaxşı şey olduğunu düşünmürəm.
Söhbətləşdi: Sərdar AMİN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 19
may.- S.31.