Cümhuriyyətə gedən yolun
şairi
- Məhəmməd Hadi
Haqqında
az yazılan, az tədqiq olunan, poeziyası ərəb-fars izafətlərindən
yoğrulmuş çətin anlaşılan dilin şairidir
Hadi. Amma çətinlik bunlarda deyil, əlbəttə. Hadi
yaradıcılığı bütün parametrləri ilə
XX əsr dünya poeziyasının ölçülərinə
adekvatdır. Onu bu ölçülər daxilində
araşdırmaq, bu yöndən tədqiq etmək müəyyən
estetik səviyyəyə yetmək tələb edir müəllifdən.
Və tək onu yox, XX əsrin birinci yarısında
yaşayıb-yaratmış əksər sənət fədailərimizin
irsini.
Məhəmməd
Hadi sovet rejiminin qurbanlarından biri oldu. Bu cür vətən
sevdalı şairi, dövrün Osmanlı mətbuatını
belə lərzəyə gətirən, açıq və
üsyankar yazılarına görə barəsində
ölüm hökmü kəsilən nəhəng bir sənətkarı
sovet hökuməti sərxoş, sərgərdan biri kimi
tanıtdı bizlərə. Taleyin hökmümü deyək
buna, ya göy qübbəsinin altında heç nəyin
boşuna axıb getməməsimi adlandıraq, bilmirəm, hər
halda böyük gələcək onların xeyrinə işlədi.
İndi budur, Cümhuriyyətin yüzüncü
ildönümünü qeyd edirik, bu söz ardınca bir qism
ad gətirir. Vaxtilə sovet rejiminin silməyə, yox etməyə
çalışdığı bir qism ad... Bu onların
haqqıdır. Çünki Azərbaycan Cümhuriyyəti
bir tarixi, ideoloji və siyasi fakt olaraq yalnız tarixi şəraitin
məhsulu deyil, XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəlləri
boyu milli siyasi, ədəbi və fəlsəfi
düşüncənin nəticəsidir. Həmin illərdə
bizdə milli dövlətçilik ideyasının tarixi
uzağa getməsə də, milli mənlik şüurunun
yaranmasının aspektləri bədii düşüncəyə
söykənirdi. 1918-ci ildə yaradılan Azərbaycan
Cümhuriyyəti də əqidə və məslək
birliyinin təzahürü kimi ərsəyə gəldi,
seçilmişlərin, yüksək zəka və intellekt
sahiblərinin əməl göstəricisi oldu. O da
maraqlıdır ki, bizdə heç vaxt intellekt və emosiya
potensialı o dönəmdəki kimi
toplu şəklində üzə çıxmadı -
vahid ədəbi-estetik qayəyə xidmət mənasında
yəni. Cümhuriyyət ədəbiyyatının tədqiqatçısı
Alxan Bayramoğlu yazır ki, "… nisbətən üzdə
olub qabarıqlığı ilə nəzərə
çarpan milli özünüdərk və milli istiqlaliyyət
arzusu və idealından irəli gələn vətənpərvərlik
hissinin bədii əksi dövrün poeziya və nəsrində
özünün dolğun bədii əksini tapmış, hətta
poeziyada tərənnüm və milli özünüdərkdən
doğan milli ləyaqət və şərəfin vəsfi
digər mövzu və problemləri kölgədə
qoymuşdur".
Bu
intellekt və emosiya potensialının ehtiva olunduğu ən
yaxın ünvan Məhəmməd Hadidir. Tək
yaradıcılığı ilə yox, bütünlükdə
tərcümeyi-halı ilə...
Bilirsinizmi
nədir, məncə, nüxbeyi-amal?
Könüldəki
əməlim millətin səadətidir...
Ey Vətən!
Ey pəriyi-vicdanım!
...Səni
sevmək deyilmi imanım?
Hadi vətəni
sevməyi imanına çevirdi. Vətən haqqında ən
gözəl şeirlərin müəllifi kimi yazdı
adını milli ədəbiyyat tarixinə. Hadiyə qədər
sevgi obrazının bütün çalarları işlənmişdi
ədəbiyyatda. Bütün dərinlik ölçülərində
gətirilmişdi poeziyaya. Tək Füzuli faktoru kifayət
edir fikrimizi əsaslandırmağa. Amma vətəni iman kimi,
ömür kimi sevmək təlimi ilk dəfə Hadinin
şeirlərindən saçıldı poeziyaya. Hadi toplumdan
millətə aparan yolun şairi kimi doğuldu, bu amal
uğrunda yaşadı, bu ideya yolunda ömrünü var etdi.
Yaşar Qarayev yazır ki, "Hadinin könül verdiyi və
ömrünün sonuna qədər "məyus
olmadığı" bir "vüsali yar" həsrəti,
əbədi nakam qaldığı, fəqət yolundan
heç vaxt dönmədiyi bir vüsal intizarı da var idi. Bəs
o, nə idi?" Burda Cəlil Məmmədquluzadənin
müqəddəs üçlüyü düşür yada:
"Vətən, vətən, vətən; dil, dil, dil; millət,
millət, millət!". Amma
Hadi daha çox vətən dərdlərinin poeziya
yaddaşına çevrilməsinə yol açan şair
kimi daha öndədir. Abdulla
Şaiq yazırdı: "Hadi qədər hürriyyətə
həvəs göstərən bir şair
olmamışdır... hər bir əsərində hürriyyəti
oxşamadan keçməmişdir". XX əsrin narahat fikir
burulğanlarında yaranan poeziyada
Məhəmməd Hadinin yeri və rolu da məhz bu həqiqətdədir.
Onun Hürr aşiqi, Cümhuriyyətə gedən yolun
şairi olmaq statusu daşımasında...
Hadi və romantizm. Məhəmməd Hadi
şeirinə dünya ədəbi cərəyanlarının
təsiri danılmazdır. Bu dövrdə bir tərəfdən
türk şeirinin, digər tərəfdən Avropa
şeirinin milli poeziyamızda təzahürü həm
dövrün bir çox sənətkarlarının Türkiyə
və Avropa təhsili görməsindən, oranın ədəbi-ictimai
mühiti, yenilikçi şairləri (Türkiyədə
divan-təriqət şeirinin çərçivələrini
dağıtmış N.Kamal, Ə.Hamid, T.Fikrət, R.Tofiq,
Avropada Höte, Şiller, Bayron, Rusiyada Puşkin, Lermontov, Blok,
Yesenin, Bednı, Mayakovski) ilə tanışlıqlarından,
həm də tərcümələr vasitəsilə təsirlənmədən
doğurdu. Ədəbiyyatşünas Əziz Mirəhmədov
"Məhəmməd Hadi" monoqrafiyasında Hadinin məşhur "İmzasını qoymuş miləl
övraqi-həyatə,/ Yox millətimin xətti bu imzalar
içində..." beytini nəzərdə tutaraq yazır
ki, "Azərbaycan şairinin bu mübaliğəli, həyəcanlı
hökmünə də Lermontovların, Nekrasovların,
Çernışevskilərin dərin vətən sevgisinin, vətəni
daha qüvvətli, daha gözəl, daha uca mərtəbədə
görmək arzusunun xüsusi bədii ifadəsi kimi baxmaq
lazımdır". Zənnimizcə isə, Məhəmməd
Hadi poeziyasındakı bu təsir daha çox türk
poeziyasına aid edilməlidir. Bu yöndə ədəbi
fikirdə münasibətlər haçalanır. Şairin
daha çox türk şairi Namik Kamalla bədii-estetik ruh
yaxınlığından bəhs edənlər də var, bu
müqayisə ilə barışmayıb etiraz edənlər
də. Ötən əsrin əvvəllərində Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin "Əsrimizin Səyavuşu" əsərində
oxuyuruq: "Azərbaycan gəncliyi saf və səmimi bir niyyətlə
türk öyrətmənlərinin tələbəsi oldu.
Çox keçmədi ki, Namiq Kamal Məhəmməd Hadini,
Əbdülhəq Hamid Hüseyn Cavidi, Məhəmməd
Əmin də Əhməd Cavadı oğulluğa qəbul
etdilər". Bu mübahisəli fikrə reaksiyaya
çağdaş dövrümüzün bir çox tədqiqatçı
alimlərinin - Vaqif
Sultanlının "Azadlığın üfüqləri",
"Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatı"
kitablarında, Əli Saləddinin "Əhməd Cavad",
İslam Qəriblinin "Məhəmməd Hadi və mətbuat
(1905-1920)" monoqrafiyalarında, Qara Namazovun məqaləsində
və s. kimi əsərlərdə rast gəlirik. Məsələn,
gənc tədqiqatçı Tural Hüseynlinin "Azərbaycan
obrazı müasir Türkiyə romanında" kitabında
mövzu ilə bağlı belə qənaətlər səsləndirilir:
"Namiq
Kamal (1840-1888) Məhəmməd Hadini (1879-1920) oğulluğa
necə qəbul edə bilərdi? N.Kamal vəfat edəndə
M.Hadinin 9 yaşı var idi. M.Ə.Rəsulzadənin
haqqında söhbət gedən fikri müqayisə səciyyəsi
daşıyır, zənnindəyik. Yəni, bu o deməkdir
ki, N.Kamal yolunu M.Hadi, Ə.Hamidin yolunu H.Cavid, M.Ə.Yurdaqulun
yolunu isə Ə.Cavad davam etdirmiş, birincilər ikinciləri
oğulluğa yox, əksinə, ikincilər birinciləri mənəvi
atalığa qəbul etmişlər". Burdan məsələnin
ikinci məqamına diqqət çəkmək lazım gəlir.
Bu təsirlə razılaşmayanların mövqeyinə. Bu
etiraz dalğası ədəbiyyatşünas Azər
Turanın "Əli bəy Hüseynzadə"
monoqrafiyasından gəlir: "Tədqiqatçılar Hadini
bəzən Namik Kamalın haləsində görürlər.
... Amma Namik Kamal hər nə qədər böyüksə,
Hadinin lirikası ondan geri qalmaz. Hadi ədəbi fikrin yeniliklərə
meyli baxımından Namik Kamaldan sonradır. Ancaq onun
yazdıqlarında estetik feyz, yaxud mənəvi
füyuzatın püskürdüyü ruhi enerjinin
estetikası Namik Kamalda yoxdur". Zənnimcə, də Məhəmməd
Hadi yaradıcılığı poetik siqlət,
düşüncə hüdudsuzluğu və milli məfkurə
aydınlığı baxımından fərqli hadisədir, ədəbi-tarixi
gedişatın öz inkişaf məntiqindən doğan
gerçəklikdir. Bu mənada, demək olar ki, "XIX-XX
yüzillərin böyük Türk romantizmini Əbdülhəq
Hamid, Namik Kamal, Mahmud Əkrəm, Tofiq Fikrət, Əli bəy
Hüseynzadə, Məhəmməd Hadi, Hüseyn Cavid, Abbas Səhhət,
Abdulla Şaiq, Divanbəyoğlu... demək olar ki, birlikdə
yaratmışlar. Məhz onların bir sənətkar, ideoloq və
mütəfəkkir xidmətindən (hünərindən!)
dünya romantizminin Qərbdən və Rusiyadan (MY.Lermontov)
sonra ikinci klassik intibahı Asiya-İslam, Şərq
dalğası yaranmışdır" (Yaşar Qarayev).
Əziz
Mirəhmədov Məhəmməd Hadini "Azərbaycan
romantizminin təşəkkül tapıb inkişaf etməsində
və dünya romantizmi ilə qovuşmasında başlıca
simalardan biri" hesab edirdi. "XX əsr Azərbaycan romantiklərinin
geniş poetik vüsətli və sosial miqyaslı hürriyyət
manifesti Məhəmməd Hadinin poeziyası ilə
başlayır. Onun 1906-cı ildə yazdığı "Nəğmeyi-əhraranə"
("Hürriyyət nəğməsi", "Azadlıq nəğməsi")
şeiri bu "Hürriyyət romantizminə" həqiqi bir
proloq oldu" - Vəli Osmanlı da tədqiqatında bu məqama
xüsusi həssaslıqla yanaşır.
Hadi XIX əsrin
sonları, XX əsrin əvvəllərində dünya
reallığının fəci nəticələri -
maarifçilik ideyalarının özünü
doğrultmadığı və zəkanın süquta uğradığı
dönəmin şairi idi. Qərbin
tərəqqisi və Şərq xalqları üzərində
hökmranlığı Hadi kimi qeyrətli şairə təsirsiz
ötüşmürdü. Poeziyasında daim bu qata vurğulu
idi, onlar müəyyən iqtisadi, siyasi-ictimai şərtlərdən,
insanın daxili narahatlığından, özünü azad
ifadə etmək, dünyanı dəyişmək arzusundan,
keçmişə, ənənəçiliyə
qarşı revanşist ovqatdan meydana çıxırdı.
O zaman, XX əsrin ilk onilliyində yaranan əksər cərəyanlar
dövrün siyasi durumuna reaksiyanın ifadəsi kimi meydana
çıxmışdı. Hadinin romantiklərin yanında qərar
tutması və ədəbi-estetik düşüncə
istiqamətinə görə romantik şair kimi
tanınması təsadüfi deyildi. Romantiklər real
dünya ilə barışmayaraq öz subyektiv "məni"ni,
idealını ona qarşı qoyurdular. Başlıca məqsədi
istismarçı cəmiyyətə etiraz, həyatı istədikləri
şəkildə görə bilməməyin acısından
doğan xəyal aləminə yuvarlanma gerçəkliyi idi.
Hadinin şeirlərində əksini tapmış milli insan
böhranı, milli varlığın real durumunda həm də
XX əsr məzmununun parametrlərini, qlobal miqyaslı
ümidsizliyin təsirlərini görə bilirik. I Dünya
müharibəsinin fəsadları, insanlığa
qarşı yürüdülən amansız qərarlar onun
yaradıcılığına təsirsiz
ötüşmürdü və şairin lirikasında
insanın psixoloji yaşamları boşluq, təklik, son
problematikası ilə müşayiət olunmağa
başlayırdı.
Təbəssüm
istəməm artıq,
bükayə
şövqüm var,
Bərabər
ağlayaq,
ey
çeşmi-giryəzayi-vətən.
M.C.Cəfərov
"Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm"
kitabında yazır ki, "Ümumiyyətlə, "məhkum
Şərqin", o cümlədən də Şərq
ölkələrindən biri olan Azərbaycanın əsrə
görə, irəli getmiş xalqlara görə mədəni-siyasi
və iqtisadi cəhətdən geridə qalması, azad və
yüksək mədəniyyətli bir həyatın gec-tez
mümkün olacağına inanan və həmişə bu
barədə çox düşünüb-danışan
romantikləri çox narahat edirdi. Onlar irəli gedən
xalqların mədəni, iqtisadi-mədəni
inkişafını görürkən, şübhə
etmirdilər ki, Azərbaycan da belə bir yolda inkişaf edə
bilər. Odur ki, o zamankı vəziyyəti Azərbaycan
üçün dözülməz sayırdılar".
M.Cəfər
bu fikri deyərkən romantik şairlərimizin daha çox əsrin
birinci onilliyindəki şeirlərə istinad edir, onların həqiqət,
əsarətdən qurtuluş, səadət
axtarıcılığı yönündə meydana
qoyduqları mətnləri nümunə gətirirdi:
Zülmün
küləyi əsdi də soldurdu yanağın,
Eyvah ki,
pamalü xəzan oldu da bağın.
Şahbaz
kimi, söyləməm ülviyyətimiz yox,
Kuçik
kəpənəkcə belə hürriyyətimiz yox.
"Həqiqət acımı,
dadlımı" şeiri, 1909
***
Kəndim
vətəndəyimsə də, qürbət elindəyim,
Ey hikmətaşina!
Bunu anlat ki, qürbətim -
Kəndi
elim, kəndi yerimdir bu gün bana,
Qürbətdəyəm,
vətəndə
dururkən
müqimətim!..
"Dün axşamın ilahi
tamaşası" şeiri,
1914
Bütün
poetik ehtiraslara, vətənlə bağlı coşğulu
xitablara rəğmən Hadi də
milli intibah ideyalarının tərənnümündən
dolayı pessimizmə qapılmış, bu bədbin əhval-ruhiyyə
onların fərdi dünyaduyumunun bir hissəsinə
çevrilmişdir. Tədqiqatçı Ə.Əsgərli
"XX əsr Azərbaycan şeirinin poetikası"
kitabında M.Hadinin "Facieyi həyatımızdan bir pərdə",
"Təxəttürimazi", "Dad istibdaddan",
"Dilənçi", "Ey zavallı bəşər"
və s. şeirlərini nəzərdə tutaraq iztirab, əzab
çalarını onların səciyyəvi xüsusiyyəti kimi qabardır və
bunun ümumən Kantın, Nitsşenin, Şopenhauerin,
ümumən dekadentlərin fəlsəfi fikrində əxlaqın
bünövrəsində dayanan amil olduğunu vurğulayaraq
Hadi yaradıcılığına da bu prizmadan nəzər
yetirməyi məqbul hesab edir: "M.Hadinin 1905-1919-cu illərdə
yazdığı şeirləri ifrat fərdiyyətçiliyin,
dekadent fəlsəfi düşüncənin bariz nümunəsidir.
... Bu məntiqlə
Ə.Hüseynzadə, S.Mənsur, M.Hadi, H.Cavid, A.Şaiq, A.Səhhət,
Ə.Cavad, M.Müşfiq poeziyası arasında həm
oxşar bağlar, subyektiv idealist dəyərləndirmə və
fərdiyyətçi poetik fikir və düşüncə
sistemi görmək mümkündür. Onların
dünyagörüşü Şərq və Qərb fəlsəfi
fikri müstəvisində (tərcümə, ədəbi
görüş və düşüncə ümumiliyi)
olduğundan onları fəlsəfi cərəyanlar
qovşağında təqdim etmək mümkündür. Bu
oxşar bağların, düşüncə ümumiliyinin
olmasına rəvac verən nə idi? Məsələ
bundadır ki, Ə. Hüseynzadə, S.Mənsur, M.Hadi, Ə.Cavad, A.Səhhət kimi
Azərbaycan romantizminin yaradıcıları şeirlərində
milli intibah ideyalarının tərənnümündən
dolayı pessimizmə qapılmış, bu bədbin əhval-ruhiyyə
onların fərdi dünyaduyumunun əsas hissəsinə
çevrilmişdir. Bu bədbinlik təbii ki, ilk növbədə
romantizm hərəkatının aparıcı simvolu
sayılan "həqiqət"lə bağlı üzə
çıxırdı. U.Foxt yazır ki, "...müəyyən
ictimai şəraitdə məhz romantik tipikləşdirmə
gerçəkliyin daha düzgün inikasına imkan
qazanır, nəinki realist".
Milli romantizmin əsas qüvvələri həqiqəti
söyləməyi yaradıcılıqlarının əsas
qayəsinə çevirirdilər və həmin obraz
onların vətən mənzərələrinin seyrinə
dalırkən daha qüvvətli bir əməl cizgisi kəsb
edirdi. Ə.Hüseynzadə "Hali-vətən"
şeirində yazırdı:
Ucundadır
dilimin,
Həqiqətin
böyüyü,
Nə
qoydular deyəyim,
Nə kəsdilər
dilimi
Eyni uslub
və məzmunu Ə.Hüseynzadənin müasiri Ə.Cavad
1919-cu ildə yazdığı "Mən kiməm" əsərində
sərgiləyirdi:
Soranlara mən
bu yurdun
Anlatayım
nəsiyim:
Mən
çeynənən bir ölkənin
Haqq
bağıran səsiyim.
S.Mənsur
müxtəlif ictimai-siyasi hadisələrin baş verdiyi
1917-1918-ci illərdə yazdığı "Hepsi rəngidir"
şeirində yaşadığı cəmiyyətə,
dünyaya küskün bir nəzər salmış, hər
şeyin rəng - yalan, riya üzərində
dayandığını sərgiləyirdi:
Tapmadım
aləmdə bir həmdəm ki,
olsun biriya,
Görmədim
heç kəsdə bir niyyət,
qəzəbdən
maəda,
Külli-əbnayi
bəşər öz nəfsinə olmuş fəda,
Nəfsi
uğrunda görərsə,
hər bəla, hər
macəra
Məsləkə
isnad edər,
məslək, dəyanət
rəngidir.
M.Hadinin də
bu dövr şeirlərində qatı tünd boyalar
üstünlük təşkil edir, dünya, bəşər
kədərin, iztirabın, göz yaşının mənbəyi
kimi mənalandırılırdı. "İnsanların
tarixi faciələri, yaxud "Əlvahi-intibah"
poemasında həqiqətin yoxa çıxdığı,
yerini məzlumlara, haqqa qarşı təzyiqin, gücün tutduğu
dünyanı şair haqlı olaraq matəmgaha bənzədərək
yazırdı :
Həyatın səsləri
guşumda
həp fəryad
şəklində,
Bu insanlar
ki qardaşdır
və lakin yad
şəklində.
Bu torpaq
qanlı avlaqdır
bəşər səyyad
şəklində,
Ədavət
daima vardır
məhəbbət
ad şəklində.
...Baxışlar
kölgəli,
üzlər
bütün naşad şəklində,
Bu matəmgahı
kim görmüş
sürurabad şəklində?
Məhəmməd
Hadinin "Zümzümatı-təhəssürat, yaxud
qarışıq xəyallar" şeirinin yaranması da
estetik idealla gerçəklik arasındakı uçurumun
olmasından qaynaqlanırdı:
Fikrim
yaşayır məniyi-ranalər içində,
Ruhum
uçuyor cənnəti-ülyalər içinde.
"Lal
ol, demə, qanma, gözünü kur elə" derlər,
Gözlü
nasıl ömr eyləsin əmalər içində?!
...İmzasmı
qoymuş miləl övraqi-həyatə,
Yox millətimin
xətti bu imzalər içində!
"Qumu..."
səsi iyqaz edir əbnayi-cəhani,
Millət
hələ xabidə bu zövzalər içində.
Məhəmməd
Hadi dünyada yaşayıb dünya proseslərindən kənarda
qalmağın, Qərbin inkişaf sürətindən
geriliyin ağrısını ifadə edirdi, Əli bəyin əsr
öncə söylədiyi "əgər biz dünyanı
(Qərbi) həzm etməsək, o özü bizi mədəsində
həzm edəcəkdir" - nigaranlığının
bütün çalarlarını - fəlsəfi dramatizmini,
sosial-ictimai dərinliyinin izlərini milli ədəbiyyatımıza
gətirirdi. Hadini və dövrün başqa münəvvərlərini
fərqli edən də məhz bu məqamdır! Dünya
proseslərinə ayıq və oyaq reaksiya, bu proseslərin
milli ədəbiyyatda dərki və idrakı səviyyəsi!
Hürriyyətin inadlı vəsfi, coşğulu tərənnümü.
Toplumun, cəmiyyətin, xalqın XX əsr ölçülərinin
axtarılması meyilləri, ona nəzərən dəyərləndirilməsi
məqamları: "Yox, millətimin xətti bu imzalar
içində"...
Buna
baxmayaraq, Hadi poeziyasında qeyri-milli ölçülərdən
yanaşmaq cəhdləri nəzərə çarpmır.
Hadi sonadək vətən imanlı, vətən sevdalı
şair olaraq qalır. Vətən eşqi bütün
eşqlərdən ucada dayana bilir Hadi poeziyasında. Bu mənada
Hadi irsinin hələlik son sistemli tədqiqatçısı
İslam Qəriblinin bu fikri ilə razılaşırıq ki,
"M.Hadinin coşğun xəyalında bir ümidsizlik əhval-ruhiyyəsi
hiss olunur, lakin bu ümidsizlik keçicidir". Hər
halda bütün acılara rəğmən
oxucuya aşılanan məğrurluq dərsinin müəllifi
də Məhəmməd Hadidir poeziyamızda:
Məyus
olma, amandır,
Məyus
olmaq yamandır.
Qorxaq diləksiz
yaşar,
Millətim
qəhrəmandır.
"Ümid
ilə yaşayın!" adlı məqaləsində də
M.Hadi eyni fikri aşılayırdı xalqına: "Hər
bir siyasi dövr dəyişəndə insanlarda bir pəjmürdəlik,
qarışıqlıq yaranır. Ümidsizlik yasdarlıq gətirir.
Ümidlə yaşayın ki, problemləri həll etmək əzmi
yüksək olsun".
Cümhuriyyət şairi. Hadinin bioqrafiyasının
coğrafi əraziləri genişdir - 1910-cu ildə Hadi
İstanbula gedir, 1913-cü ildə
fars dilinə tərcümə olunan "Fünun və
maarif" şeirnə görə həbs edilib Salonikə
sürgün olunur. 1914-cü ildə vətənə
dönür. 1915-ci ildə Qafqaz ordusunda feldşer işləyir,
daha sonra Avstriya cəbhəsinə, Karpata gedib müsəlman əsgərləri
alayında alay mollası kimi fəaliyyət göstərir.
Lakin bütün hallarda istiqlalçı ruhunu qoruyub
saxlayır Hadi. Təsadüfi deyil ki, 1918-ci ildə yaranan Azərbaycan Cümhuriyyəti sevincini şeirlərində
ifadə edir, Cümhuriyyətin ana dilində rəsmi mətbuat
orqanı olan "Azərbaycan" qəzetində
dövrün ən alovlu, ən coşğulu şeirlərini
yazır, üçrəngli bayrağımızı, Milli
Ordunu tərənnüm edir. Cümhuriyyətin qurulması
sevinci Hadinin "Əhrarlı
təranələr"ində əksini tapır. 1918-ci il
sentyabrın 15-də qəzetin ilk sayında Məhəmməd
Hadinin "Türk nəğməsi" şeiri çap
olunur.
Qan ilə
qazandıq zəfəri, verməriz əldən,
Xof eyləmədik
ateşi-dehhase duveldən.
Bir zərrə
belə qorxmayırız desti-əcəldən,
İstərsə
cahan çevrilə tərsinə təməldən
Türkün
üzü çevrilməyəcək səmti əməldən.
Hadinin "Əsgərlərimizə,
könüllülərimizə" şeiri də "Azərbaycan"
qəzetinin 1919-cu il 23 aprel sayında çap olunmuşdur:
Qorxutmamalı
bizləri yollardaki əngəl,
Məfkurəyə
doğru yürü,qoş, durma, çapıq gəl!
Millət
tikəcək namına ölsən dəxi heykəl,
Qoyma
toxuna yurduna naməhrəm olan əl!
Bizlərdə
bu gün olmalı bir məqsədi-əkməl,
Bir məqsədi-əkməl
və bir ümmidi-müncəl.
Amalımıza
doğru şitaban olalım, gəl!
Millətlə
Vətən rahinə qurban olalım, gəl!
Azərbaycan
Cümhuriyyəti ilə bağlılıq dövrünü
şairin milli azadlıq romantikası dövrünün
üçüncü mərhələsinə aid edirlər.
1918-ci ildə Bakıda baş vermiş qanlı mart hadisələri,
kütləvi müsəlman qırğınları, erməni-rus
tərkibli "Bakı kommunası" və s. kimi fəci
yaşantılar Hadinin poeziyasında yeni oyanışın təməlini
təşkil edir.
***
"Əfəndim,
diliniz xəvassə", aristokratiyaya, kəlam
aristokratiyasına məxsusdur... Sizin ifrat savadınızı
camaatımızın təqdir edəmiyəcəyi
aşkardır!..". Bu sözləri Məhəmməd Hadiyə
ünvanladığı məktubunda Əli bəy
Hüseynzadə yazırdı. Hadinin parlamasında, üzə
çıxarılmasında, ədəbi taleyinin mətbuatla
bağlılığında rolu olan, şairi
"Füyuzat"ın redaksiya heyətinə salan və burada
ona bütün mövzularda özünüifadə
imkanları açan Əli bəy Hüseynzadə... Onlar
"Həyat" qəzetinin, "Füyuzat"ın ətrafında
eyni əməl, amal və məfkurə dostları kimi birləşmişdilər.
Rusiyanın millətçilik, "parçala, hökm
sür" siyasətinə qarşı türklük və
islam əxlaqını, ideallarını qoyur, milli şərəf və ləyaqətin,
"milli mən" duyğusunun qorunması məsələlərini
qabardırdılar.
"Məhəmməd
Hadi Əli bəy Hüseynzadənin bir parçasıdır.
XX yüzilin əvvəllərində baş vermiş romantik
fikir zəlzələsinin Şamaxı torpağının təkindən,
yerin altından ədəbiyyat Olimpinə tulladığı
şeir titanı Məhəmməd Hadi, sonra Karpat
dağlarında müsəlman alayında molla Məhəmməd
Hadi... sonra Bakı küçələrində şeirlərini
kağıza yazıb satan Məhəmməd Hadi. Sonra da 41
yaşlı Hadi - kimsə deyir, 1920-ci ildə xəstəxanada
dünyasını dəyişib, kimisi də ruslara
qarşı üsyanda şəhid olduğunu söyləyir.
Ən dürüstünü isə Fuad Köprülü
demiş: "Parasızlıq və səfalətlə
keçən macəralı bir həyatdan sonra əsrarlı
bir sürətdə yox olub gedən" Məhəmməd
Hadi!" (Azər Turan).
Olsun, dilərsə,
öz vətənim dari-qürbətim,
Ölməz,
ilahidir, vətəni bir məhəbbətim.
Əhli-vətən
unutsa bəni, bən unutmaram,
Bu millətə
vəqf edilibdir müvəddətim...
M.Hadini
yurduna aşina bir şairə çevirən onun susmayan
vüqarının səsi idi. O, Azərbaycanın yüksələn
bayrağının əbədi olacağına, bütün
Şərq aləminin oyanışına təsir edəcəyinə
inanırdı. Odur ki, millətin və vətənin səadəti
yolunda ölüm və əzablarla iç-içə dayansa
belə idealındakı Hürriyyət amalına doğru
getməkdən usanmadı. Nə sürgündə olanda, nə
qəriblik həyatı yaşayanda, nə də səfalət
içində boğulanda Vətən adlı imanından
dönmədi.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 26
may.- S.4-5.