Cümhuriyyət tələbələri
Professor Ədalət Tahirzadə və
Oğuztoğrul Tahirlinin kitabı ətrafında
"Biz daha ixtisaslı və bilikli
adamlar
yetişdirmək üçün Avropaya
tələbələr göndərəcəyik".
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə
21 avqust 1919
1918-ci ilin iyununda Azərbaycan
Cümhuriyyəti hökuməti Gəncəyə
köçdükdən sonra milli siyasətlə bağlı
mühüm addımlar atıldı. Məsələn,
27 iyunda hökumət türk dilini bütün ölkə ərazisində
dövlət dili elan etdi, 28 avqustda "İbtidai, ali ibtidai və
ümumi orta təhsil müəssisələrinin milliləşdirilməsi
haqqında" qərar verdi.
Gəncədə əsası qoyulan bu siyasət
hökumət Bakıya köçdükdən sonra daha
sistemli şəkildə həyata keçirilməyə
başlandı. Bu cür milli addımlardan ən
mühümü hökumətin Avropada təhsil almaq
üçün 102 tələbəni göndərməsi
oldu.
Azərbaycan
Cümhuriyyəti ilə bağlı aparılan tədqiqatlarda
hökumətin tələbələrlə bağlı qərarları,
hədəfləri, eləcə də onların qürbətdəki,
vətəndəki, sürgündəki həyatları ilə
bağlı araşdırmalara rast gəlinirdi.
Lakin öyrənilməsi böyük zəhmət tələb
edən bu proses indiyədək sistemli şəkildə tədqiqata
cəlb edilməmişdi.
Nəhayət,
2016-cı ildə uzun illər bu mövzu ilə bağlı tədqiqat
aparan professor Ədalət Tahirzadə və Oğuztoğrul
Tahirli 1220 (!) səhifədən, min fotoşəkildən ibarət
"Azərbaycan Cümhuriyyəti tələbələri"
kitabını təqdim etdilər.
***
Ə.Tahirzadə
və O.Tahirlinin kitabında mövzular oxuculara bu şəkildə
təqdim edilir: Cümhuriyyətin təhsil siyasəti, 102 tələbənin
xaricə göndərilməsilə bağlı hökumət
və parlament müzakirələri, dövlətin yekun qərarı
(102 tələbənin və göndəriləcək
universitetlərin müəyyənləşdirilməsi, onlara
ödəniləcək xərclər, qarşılarına
qoyulan öhdəliklər) və tələbələrin hər
birinin həyat hekayəsi.
İlk dəfə
olaraq bu kitabda Azərbaycan Cümhuriyyəti hökumətinə
qədər xaricdə ali təhsil
almış azərbaycanlıların siyahısı təqdim
edilib və bununla da 1920-ci illərdə bolşeviklərin azərbaycanlıların
təhsilsizlikləri ilə bağlı uydurduqları yalanlar
puç edilib. Müəlliflər 700-dən
yuxarı tələbənin adlarını və oxuduqları
universitetlərin siyahısını hazırlayıblar.
Bunun ardınca Cümhuriyyət dönəmində
milli təhsil siyasəti ilə bağlı görülən
işlər və mühüm qərarlar haqqında bəhs
edilib.
Müəlliflər ilk dəfə olaraq tələbələrlə
bağlı, demək olar ki, bütün arxiv sənədlərini
oxuculara təqdim ediblər. Bu sənədlər,
hökumətin qərarları, parlament müzakirələrini
oxuduqca dövlətin milli kadr siyasəti ilə bağlı
necə mətin addımlar atdığını görmək
mümkün olur. Çünki
Cümhuriyyətin elanından sonra kadr
çatışmazlığı ciddi problemə
çevrilmişdi. Dövlət idarəetmədə
islahatları həyata keçirməli, milli kadr
ehtiyacını təmin etməli idi. Bunun
tək yolu isə dövlətin yeni kadrları yetişdirmək
üçün üzərinə öhdəlik götürməsi
idi. 4 il ərzində bu tələbələr
müəyyənləşdirilən ixtisaslara yiyələnəcək
və geri qayıtdıqları zaman gənc dövlətin ilk
milli kadrları olacaqdılar.
Kitabdan öyrənirik ki, bu məsələ bir müddət
qeyri-rəsmi şəkildə müzakirə edilib, mövzu
ilə bağlı mətbuatda bir sıra yazılar dərc
edilib. Məhəmməd ağa Şahtaxtlı layihəyə
qarşı çıxıb, dövlət üçün
ağır bir yükə çevriləcəyini yazıb.
Amma hökumət qərarından vaz keçməyib.
Nəhayət,
1919-cu ilin iyul ayının sonunda qanun layihəsi təqdim
edilib: 1919-1920-ci dərs ilində abituriyent və tələbələrin
əcnəbi ali məktəblərə
göndərilməsi üçün Dövlət xəzinəsi
vəsaitindən xalq maarif nazirinin sərəncamına
dörd yüz on min frank buraxılsın.
Bunun ardınca tələbə olmaq istəyənlərin
hökumətə müraciəti başlanıb. 1919-cu ilin 4 avqustunda "Azərbaycan" qəzeti ilkin
siyahı təqdim edib: "İsveçrəyə 51 nəfər,
Fransaya 13 nəfər, Türkiyəyə 4 nəfər,
İtaliyaya 1 nəfər, Rusiyaya 17 nəfər, İngiltərəyə
3 nəfər, Almaniyaya 11 nəfər. Cəmi 100 nəfər…".
Avqustun
10-da nazir Rəşid xan Qaplanov yüz nəfər tələbənin
xaricə göndərilməsi üçün nəzərdə
tutulan 410 min frank pulun təsdiqlənməsi üçün
parlamentə qanun layihəsini təqdim edib. Tələbələrin
xərcliyi belə nəzərdə tutulub: hər birinin xərcliyinə
3600 frank və yol xərcləri üçün 500 frank…
Ardınca Parlament təklif olunan layihəni müzakirəyə
başlayıb. Layihə maliyyə-büdcə
komissiyasının müzakirəsinə göndərilib.
Əhmədcövdət Pepinov məruzəsində
layihənin qəbul edilməsini təklif edib. 20 avqustda
baş tutan iclasın protokolunda belə yazılıb:
"…Layihədə göstərilən 410 min frank əvəzinə
7 milyon rubl ayrılması qəbul olunsun".
Komissiyanın bu qərarı layihənin parlamentdə təsdiqi
üçün olduqca yetərli idi. Parlament bu məsələni
bir neçə dəfə təxirə saldıqdan sonra, nəhayət,
1 sentyabr 1919-cu ildə tələbələrlə
bağlı qərar çıxardı. Qərara görə:
dövlət xəzinəsindən maarif nazirinin ixtiyarına 7
milyon rubl ayrılır; Hökumətin təqaüd verəcəyi
tələbələr təhsillərini bitirdikdən sonra
hökumətin göstərdiyi yerlərdə 4 il qulluq etməyə borcludurlar.
Qərardan sonra Parlament tələbə işləri
üçün xüsusi komissiya təşkil etdi. Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə komissiyanın sədri seçildi.
15 sentyabr 1919-cu ildə Rəsulzadənin sədrliyi
ilə komissiyanın geniş iclası keçirildi. Məlum oldu ki, komissiyaya 280 ərizə daxil olub.
Komissiya tələbələrin seçimində türk dilini
və gedəcəyi ölkənin dilini bilənlərə,
attestat qiymətləri yüksək olanlara, eləcə də
kasıb balalarına üstünlük verdi.
Göndəriləcək tələbələrin
Azərbaycan vətəndaşı olması şərti
olduğuna görə 10-a yaxın tələbə Azərbaycan
vətəndaşlığına qəbul edildi.
Dekabrın 12-də komissiya dövlət təqaüdçüləri
sırasına 100 nəfər götürməyi qərara
aldı. 6 gün sonra isə "Azərbaycan" qəzeti
100 tələbənin siyahısını dərc etdi. Təqaüdçülərin vizaları hazır
edildi, onlara xarici pasportlar verildi. Tələbələrdən
iki iltizamnamə alındı: onlar qayıtdıqdan sonra
hökumətin göstərdiyi yerlərdə 4 il qulluq edəcəklər; getdikləri ölkələrdə
heç bir siyasi və partiya işlərinə
qarışmayacaqlar.
14 yanvar 1920-ci ildə təqaüdçülərin 24
nəfərlik ilk dəstəsi Bakıdan yola salındı. Həmin gün Azərbaycanda
qeyri-iş günü idi, çünki yanvarın 12-də
Parisdə Müttəfiq Dövlətlərin Ali Şurası
Azərbaycanın müstəqilliyini de-fakto
tanımışdı. Hökumət tanınmanın şərəfinə
14 yanvarı qeyri-iş günü elan etmişdi.
Rəsulzadə yola saldı,
Topçubaşov qarşıladı
Kitabda mənim üçün maraqlı hissə
Cümhuriyyət tələbələrinin yola salınma mərasimi
idi. Müəlliflər arxiv materialları, dönəmin
rəsmi qəzetləri, eləcə də tələbələrin
mühacirətdə yazdıqları xatirələr əsasında
bu yolasalmanı geniş şəkildə
işıqlandırıblar.
Əsərdən öyrənirik ki, tələbələri
yola salmağa Məhəmməd Əmin Rəsulzadə, əmək
naziri Əhmədcövdət Pepinov, Salman Mümtaz, Abbasqulu
Kazımzadə və başqaları gəliblər. İlk
çıxışı Rəsulzadə edib və bildirib:
"Sizlərə yaxşı yol diləyirəm, gülə-gülə
gedin, ancaq gələrkən yabançı gəlin gətirməyin".
Tələbələrə nəsihətlər verildikdən
sonra yola salınıblar. Qatar hərəkət edərkən
tələbələr Azərbaycan bayrağı
çıxarıb tar və nəğmə tərənnümü
altında "Yaşasın Azərbaycan" - deyə yola
düşüblər.
Təqaüdçülərin ikinci və böyük
dəstəsi iki gün sonra, yanvarın 16-da yola
salınıb.
Bu zaman onların sayı artıq 102 nəfər
idi.
Onlar harada oxudular?
Ə.Tahirzadə və O.Tahirli ilk dəfə olaraq tələbələrin
dəqiq siyahısını və onların təhsil
aldıqları universitetləri və getdikləri ölkələri
sistemləşdiriblər. Məlum olur ki, 102 tələbə
bu ölkələrdə təhsil alıblar:
Türkiyə
- 9 tələbə (İstanbul Universiteti); Almaniya - 52 tələbə (Göttingen
Universiteti, Leypsiq, Darmştadt, Berlin, Bonn, Frayberq, Münhen və
s.); Fransa - 25 tələbə (Paris, Nansi, Lion); İtaliya - 3 tələbə
(Roma, Peruca); Ukrayna - 8 tələbə (Kiyev Kommersiya
İnstitutu, Odessa Novorossiya Universiteti, Xarkov Universiteti, Xarkov
Texnologiya İnstitutu); Rusiya - 5 tələbə (Moskva Ali
Texniki Məktəbi, Don Universiteti, Don Politexnik İnstitutu,
Sankt-Peterburq)
Tələbələr
Avropaya çatdıqdan sonra onlar Azərbaycanın Parisdəki
Sülh Nümayəndə Heyətinin sədri Əlimərdan
bəy Topçubaşov və digər Heyət üzvlərinin
yaxın diqqət və qayğısını
görüblər.
1920-ci il yanvarın 31-də tələbələrdən
bir qrup Parisə çatır. Vağzalda onları Azərbaycan
Sülh Heyətinin başçısı Əlimərdan bəy
Topçubaşovla heyətin iki əməkdaşı - Abbas bəy
Atamalıbəyovla Məhəmməd Məhərrəmov
qarşılayırlar. Tələbələrin
məşhur fotoşəkli də məhz Parisdə çəkilir.
Fevralın 13-də Parisdəki "Claridges" otelinin
qarşısında 48 tələbə ilə birgə
Sülh Heyətinin əməkdaşları Məhəmməd
Məhərrəmov və Abbas bəy Atamalıbəyov xatirə
fotoşəkli çəkdirirlər.
Tələbələrin
taleyi
Rusiyanın Azərbaycanı işğalından sonra tələbələrin
ağır həyatı başlayır. Kitabda
bolşevik hökumətinin tələbələrə
göstərdiyi biganə və ehtiyatlı münasibət sənədlərlə
ortaya qoyulub. Bəlgələrdən
aydın olur ki, bolşeviklər tələbələri
doğmalar və yadlar olaraq iki qrupa ayırıblar, göstərilən
münasibət də buna əsaslanıb. Bunu hiss edən
tələbələrin bəziləri ölkəyə
qayıdıb, bəziləri isə mühacirətdə
qalmağı üstün sayıb. Geri dönənlərin
bəziləri isə vətənə, xalqa göstərdikləri
xidmətlərə baxmayaraq repressiya ediliblər.
Yaşamlar
Kitabda ümumi prosesin geniş izahından sonra 102 tələbənin
hər biri haqqında ayrıca materiallar təqdim edilib. Müəlliflər bu
materialları əldə etmək üçün Azərbaycan,
Türkiyə, Rusiya, Ukrayna, Gürcüstan arxivlərində
çalışıb, Avropadakı qaynaqlar da müxtəlif
yollarla əldə edilib, ən əsası, tələbələrin
ailə üzvləri, qohumları ilə görüşlər
keçirilib, onlardan alınan şəxsi arxivlər əsasında
hər birinin həyat hekayəsi yazılıb. Biz
bu həyat hekayətlərində tələbələrin
oxuduqları sahə üzrə hansı uğurları
qazandıqlarını, şəxsi həyatlarında
hansı hadisələrin baş verdiyini öyrənirik.
Bu həyat
hekayətlərini oxuduqca bir məsələdə tam əminlik
yaranır: Cümhuriyyət xadimləri olduqca uğurlu
seçim ediblər. Onların arasında kimlər
yoxdur ki?
Məsələn,
Hilal Münşi. Almaniyada təhsil aldı, geri
qayıtmadı, Rəsulzadənin silahdaşı mövqeyinə
qədər yüksəldi, "Azərbaycan Cümhuriyyəti"
kitabını yazdı. Cəfər
Kazımov - Sovet hökuməti üçün mükəmməl
kadr idi. Lakin repressiya maşını onu
da ağuşuna aldı. Amma taleyin işinə
bax ki, Cümhuriyyət tələbəsi sürgündə
ağır şərtlər altında da uğur qazandı.
Belə ki, 1947-ci ildə Cəfər Kazımov Rüstəm Vəkilovun
başçılıq etdiyi dörd nəfər mütəxəssis
və iki fəhlədən ibarət ekspedisiyanın tərkibində
möhtəşəm uğur qazanır - Sovet uranını
tapır!
Bizim hər bir tələbə haqqında yazmağa
imkanımız yoxdur. Təkcə bu iki fakt onu göstərir
ki, əgər Cümhuriyyət yaşasaydı və tələbələr
ilk milli kadrlar olaraq dövlətdə çalışmaq
imkanı qazansaydılar, Azərbaycan Cümhuriyyəti
Avropanın ən güclü, ən çağdaş
dövlətlərindən biri olacaqdı.
Dilqəm ƏHMƏD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 26
may.- S.28.