Yaxşı
aktrisa olmaq dəhşətli dərəcədə
çətindir, amma mümkündür...
"Dördüncü divar"
layihəsinin qonağı - Səməd Vurğun adına Rus
Dram Teatrının aktrisası, xalq artisti Lyudmila
Duxovnayadır
- Lyudmila xanım, "Bulvar
Sanset" tamaşası və İsveç rejissoru İnqmar
Berqmanın eyniadlı ssenari əsasında
hazırladığınız "Payız sonatası"
tamaşası daha çox qadın dramından, ana və
övlad münasibətlərindəki konfliktlərdən bəhs
edir. Bu cür xarakterik rolları ifa etmək
öz arzunuz idi,
ya rejissor seçimidir?
- Sırf
rejissor seçimidir. Hər iki tamaşadakı rollarıma qədər
mən bir az başqa səpkili qadın
obrazları yaratmışam. Məşhur bir
rejissor var indi adını unutmuşam. O deyirdi ki, - əgər
bir aktyor pisdirsə, o, səhnədə də pis obraz ifa etməməlidir.
Yəni aktyora həvalə olunan obraz onun
xarakteri ilə üst-üstə düşməməlidir.
Mən də həyatda tamam başqa xasiyyətli
insan olsam da, son iki tamaşada xarakterimlə təzad yaradacaq
obrazlar ifa etdim. Görünür, bu da
dramatik taledir. "Bulvar Sanset"
tamaşasındakı Norma Desmond aktrisa obrazı sonunda qatil
olur və sevgilisini öldürür. Bunu
ilk dəfə rejissor mənə deyəndə tərəddüd
etmişdim ki, rol gərəyi olsa belə bir kişini
öldürə bilmərəm (gülür). Eləcə də "Payız sonatası" tamaşasında
canlandırdığım Şarlotta obrazı da xarakterimlə
ziddiyyət təşkil edən roldur. O öz
övladları ilə maraqlanmamaqda, onları unutmaqda ittiham
olunur. Üstəlik, ittihamçı onun
qızıdır. Ancaq mənə görə
o, hər iki qızını çox sevir və onlarla məşğul
olur, Sadəcə, Şarlottadan özünü
bütünlüklə ailəyə həsr etməsi tələb
olunur. Bu isə mümkün deyil. Çünki Şarlotta yaradıcı
qadındır və öz sənətini də sevir. Lakin o özünü sənətinə,
karyerasına o qədər dərindən həsr edir ki,
ahıl yaşında tamamilə tək
qaldığını, böyük boşluğa
düşdüyünü anlayır.
- Hətta xəstə, köməyə
möhtac qızı belə onu tək qoyur...
- Bəli.
Çünki vaxtında o öz
övladının mənən qayğısına qala bilməyib.
Ona hələ uşaqlıqdan təlqin olunub
ki, o musiqi vasitəsilə bütün hisslərini ifadə edə
bilər. Əslində həmin hisslərin
içərisində analıq hissi də var. Sadəcə
olaraq, o bunu gənclik illərində yaxşı anlamır.
Buna görə də Şarlotta
üçün yaradıcılıq hər şeydən əvvəl
gəlir və seçimini də sənəti üzərindən
edir. Ana olduğunu, analığın gətirdiyi
məsuliyyəti çox gec, ahıl yaşında dərk
edir. Həyat davam edir, Şarlotta isə
daxilən böyümür. Onun
qızı Yeva böyüyür ana olur, hətta öz xəstə
bacısını da əlillər evindən
çıxarıb onun qayğısına qalır. Mənə
belə gəlir ki, bütün hallarda bu tamaşada baş qəhrəman
Yevadır...
- Siz həm bir qadın, həm də
aktrisa kimi yaratdığınız Şarlotta obrazına haqq
qazandırırsınız?
- Mən
öz obrazıma həmişə haqq qazandıracam. Çünki o özü uşaqlığında
çox tənha olub, heç bir qayğı görməyib.
Qayğı, şəfqət elə bir hissdir
ki, onlar uşaqlıqdan insana aşılanmalıdır.
Şarlotta özünü musiqiyə həsr
etdiyi üçün ən gözəl hissləri də
pianoda ifa etdiyi zaman yaşayır. Amma
qadın kimi, ana kimi hisslərdən məhrumdur. Axı o özü ana şəfqəti görməyib.
O, sanki qəfildən ayılır və qızlarına etiraf
edir ki, əslində bunları bilərəkdən etməyib.
Şarlotta qəlbinin dərinliklərində
qızlarının hər ikisini də ürəkdən
sevib. Bütün bunlara görə ona haqq
qazandırmaq olar. Bizim tamaşamız
bütünlüklə ananın övladları tərəfindən
bağışlanması üzərində qurulmuşdu.
- "Payız sonatası"
filminin ssenaristi və rejissoru İnqmar Berqman Şarlotta rolunun
ifaçısı İnqrid Berqmanı filmə çəkən
zaman aktrisa artıq ağır xərçəng xəstəsi
idi. Xəstəliyindən
və şöhrətindən dolayı rejissorla onun çox
ciddi mübahisələri olub. Hətta bir
neçə dəfə İnqrid çəkiliş
meydançasını tərk edib getmişdi. Sizinlə İlqar Safatın yaradıcılıq
tandemi necə alındı?
- Mən Berqman pərəstişkarı kimi
"Payız sonatası" filmini izləmişdim. Hətta
rejissorumuz İlqar Safat filmin ssenarisi olan kitabı da mənə
hədiyyə edib. Bizim İlqar Safatla
kontaktımız çox gözəl alınırdı.
Artıq 54 illik səhnə təcrübəm var. Mehdi Məmmədov,
Ənvər Behbudov, Azər Paşa Nemətov kimi rejissorlarla
işləmişəm. Və hər bir rejissorun öz iş prinsipi, metodu
olduğunu gözəl bilirəm. İlqar
Safatın da rejissor kimi öz qaydaları vardı. Onun məndən aktrisa kimi nələri tələb
etdiyini çox gözəl anlayırdım. O mənə
azadlıq verdiyindən məşq zamanı heç bir
artıq-əskiklik olmurdu. Bu da mənim çox
xoşuma gəlirdi. Bundan başqa,
İlqar Safat məşqə tam hazır vəziyyətdə
gəlirdi. Tamaşanın mizanları,
musiqisi, kostyumları hər zaman yerli-yerində olurdu. Mən artıq məşq boyu bilirdim ki, nahar
zamanı hansı yeməyi yeyəcəm, şam vaxtı
hansı paltarı geyinəcəm. Bütün bunlarla
yanaşı, fonda gedən musiqini, edəcəyim
mizanları da dəqiq bilirdim. Yəni məşq zamanı
tamaşanın uğurlu olmasını yarı-yarıya təmin
hər şey qaydasında və harmoniyada olurdu. Bu
cür dəqiq rejissor işi aktyoru düzgün istiqamətləndirir
və onu daxilən öz obrazına şüurlu köklənməsinə
kömək edir.
- İnqrid Berqmanın
Şarlottasından təsirlənmə olmadı?
-
Bilirsiniz, Berqman özü də uzun müddət teatr rejissoru
kim fəaliyyət göstərdiyindən,
onun filmi də teatral təsir bağışlayır. Amma bizim tamaşamız çox şükür ki,
filmdən xeyli fərqləndi. Misal
üçün, filmdə Şarlotta sonda yenə də
qızlarını tərk edib gedir. Amma
bizdə ana qayıdır və qalır. Bu
onun həm qızlarının yanına, həm də ana kimi,
qadın kimi özünə qayıtmasıdır. Bu fərqlilik üçün də rejissora təşəkkür
etmək lazımdır ki, insanlar bizim tamaşamızla, film
arasında müqayisələr edə bilməyəcəklər.
Rejissor bizə tamaşadakı finalı təqdim edəndə
mən ona dedim ki, bu dahiyanə sonluqdur. Sözün
düzü, mən özüm də klassik, bildiyimiz
sonluqları sevmirəm.
- Sizcə, bu bir qədər təhlükəli
deyil?
- Qətiyyən.
Çünki biz Berqman mətninin ədəbiliyini
qorumuşuq. Sadəcə olaraq, rejissor
tamaşanı orda iştirak edən hər kəsdən daha
yaxşı bilir.
- Lyudmila xanım, səhv etmirəmsə,
bizim teatr məkanında sizin tamaşanız Berqman
yaradıcılığına ilk müraciətdir.
-
Dünyanın müxtəlif ölkələrində
Berqmanın əsərləri səhnələşdirilib. Elə "Payız sonatası" da. Amma siz haqlısınız Azərbaycanda ilk dəfədir
ki, Berqmanın ssenarisindən istifadə olunub. Mən sizə deyim ki, Berqmanın
yaradıcılığına diqqətlə nəzər
yetirəndə orada Anton Çexovun əsərlərini
xatırladan nələrisə tapmaq olar. Çünki məşq
zamanı eşitdiyim sözlər, hiss etdiklərim mənə
Çexovun "Albalı bağı",
"Çayka", "Üç bacı" pyeslərini
xatırladırdı. Bu kimi assosiasiyalar aktyora
daxili vəziyyətini tarazlamaqda köməklik edir.
Bəlkə
də, heç kim inanmayacaq, amma mən
öz rolumu özüm üçün bir neçə
variantlarda, rakurslarda yazıb hazırladım. Bütün
bunları mən ssenarini oxuyarkən, məşqlərdə
ifa edərkən yaddaşıma qeyd edib, sonra yazılı
formaya salırdım. Hesab edirəm ki, bu,
incəsənət əsəridir. Yaxşı
aktrisa olmaq dəhşətli dərəcədə çətindir,
amma mümkündür. Bunun
üçün isə, təbii ki, zəhmət çəkmək,
rol üzərində dəqiq işləmək
lazımdır.
- Tamaşanın məşqləri
nə qədər çəkdi?
- Bu
tamaşanın yaranmasına görə mən
teatrımızın direktoruna təşəkkür edirəm.
Tamaşaya təsdiq olunduğumdan xəbərsiz
idim. Biz tamaşanın əmri veriləndən
dərhal sonra məşqlərə başladıq, məşqlərimiz
hardasa bir ay yarım davam etdi. Və
inanılmazdır ki, bu qədər qısa vaxt ərzində
ortaya keyfiyyətli səhnə işi qoya bildik. Bu da,
görünür, bizim tamaşadakı komandamızın
peşəkarlığından irəli gəlir
- Yeri gəlmişkən, belə deyək
də, tamaşadakı qızların hər ikisi cavan
aktrisalardı. Onlarla işbirliyi necə
alındı.
-
Çox gözəl. Tərəf-müqabilim
Rumiyə Ağayevanı hədsiz dərəcədə
çox istəyirəm. Yeva rolu onun ilk
irihəcmli baş roludur. O, bir çox yerli seriallarda
iştirak edib, amma teatrda bu onun ilk işidir. O, həm də
tamaşanın xoreoqrafı olduğundan tamaşadakı rəqsləri
də özü qurub. Mənə elə gəlir
ki, bu bizim teatrda ilk yaxşı aktyor rəqsidir. Düzdür, mənim iştirak etdiyim digər
"Bulvar Sanset" tamaşasında da rəqslər var. Ancaq
mən o rəqsləri o qədər də qəbul etmirəm.
Çünki o tamaşada xoreoqraf işi yoxdur.
Ancaq "Payız sonatası"ndakı rəqslərdə
əsərin ideyası, qəhrəmanın yaşadığı
təbəddülatlar özünü gözəl əks
etdirir. Rumiyə Ağayeva aktrisa kimi
çox hissiyyatlı, plastik və hərəkətlidir.
Gözəl səsi var. Və bir də Rumiyə Ağayeva
başqa aktrisalar kimi qrimə, bəzəyə o qədər
də can atmadı. Fikir vermisinizsə,
tamaşada da o, çox sadə və demək olar ki,
qrimsizdir. Və bunu özü bilərəkdən,
qorxmadan etdi. O, həyatda tamam başqa cür olsa da
tamaşada özünə xas bir obraz yaratmağa nail oldu. Hər iki tərəf-müqabilim
istər Rumiyə Ağayeva, istərsə də Tamilla
Abutalıbova istedadlı aktrisadırlar. Ümid
edirəm ki, onlar öz üzərlərində çox
işləyəcək və səhnədə nələrsə
edə biləcəklər. Bəzən gənclərin
həyatında elə bir mərhələ olur ki, onlar hər
şeyi çox yaxşı başlayır, lakin sonradan qəribə
bir sakitliklə səhnədən uzaqlaşırlar.
Bu sənət isə daima öyrənməyi və zəhmət
çəkməyi tələb edir. Çünki dövr,
zamanın ritmi, hətta insanların danışıq tərzi
belə tez-tez dəyişir. Yadınıza
gəlirsə, əvvəllər televiziya
aparıcıları sözləri çox sakit, aramla deyirdilər,
ancaq indi baxsaq görərik ki, aparıcılar necə sürətlə
danışırlar. Zamanın bu cür dəyişmələri,
tezləşmələri ilə hər kəs, xüsusən
də sənət adamları ayaqlaşmağı
bacarmalıdır.
- Lyudmila xanım, repertuarda olan digər
tamaşanızın da rejissoru İlqar Safatdır. Rejissor seçimi edirsiniz?
- Mən
bütün rejissorlarla işləməyə hazır olan
aktrisayam. Əsas olan işləməkdir. Uzun illər teatrda bir-birindən fərqli rejissorlarla
işləmişəm. Onların
hamısı mənə öz təsirini göstərdi,
kömək etdi, nələrisə öyrətdi.
Gülcahan Güləhmədova səhnədə hisslərin
ifadə olunmasını, Rüstəm İbarahimbəyov ənənəvi
ştamplardan azad olmağı, sadəliyi və sadiqliyi,
İnarə Tağızadə özümdə olanları kəşf
etməyi, yeni nələrsə axtarıb tapmağı,
Aleksandr Şarovski rolun ən mürəkkəb
variantını təklif edərək məni rol ətrafında
hər cür axtarışlara dəvət edirdi.
- Stanislavski deyirdi ki,
tamaşanın hakimi tərəf-müqabilidir...
- Bir
çox aktyorlarla unudulmaz işbirlyimiz olub ki, mən həmin
günləri bu gün də yada salanda onları minnətdarlıqla
yad edirəm. Yaxşı tərəf-müqabili
özündə çox şeyi ehtiva edir. Məlik
Dadaşov, Fuad Poladov mənim yadımda gözəl aktyor,
yaxşı tərəf-müqabili kimi qalıblar. Məlik Dadaşov təəccüb doğuracaq qədər
həssas tərəf müqabili idi.
Fuad Poladov isə yaddaşımda ən etibarlı tərəf-müqabili, aktyor kimi qaldı. Ona hər zaman etibar etmək olardı. O, həmişə yaxşı əhvalla məşqə gələr, heç zaman öz şəxsi narahatlıqlarını səhnəyə gətirməzdi. Bununla yanaşı, etiraslı, yumor hissi güclü olan aktyor idi. Dinləməyi və eşitməyi çox gözəl bacarırdı. Onunla xeyli tamaşada tərəf-müqabili olmuşuq. On iki il isə "Qarışıq hisslər" tamaşasında birgə işləmişik. Heç bir zaman mətnlə, qarşılıqlı tandemlə bağlı problem yaşamadıq. Fuad Poladovun özünəməxsus stili, cazibəsi, ziyalılığı, təvazökarlığı onu başqa aktyorlardan ayırırdı. O, birmənalı şəkildə əsl şəxsiyyət idi. Gənc nəsil onu özləri üçün nümunə götürməlidir.
Söhbətləşdi:
Samirə ƏŞRƏF
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 3
noyabr.- S.6.