Əvvəl-axır yazılanlar...
Ədəbi esselər
Cəfakeş Mişkinaz xanımın "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə Hüseyn Cavidə həsr edilmiş
yazısını bir daha ürək ağrısı ilə
oxudum. Bu mətanətli
qadının keçdiyi həyat yolu əsl qəhrəmanlıq
nümunəsidir. Cavidi eşafota göndərən
"kişilərin" sonralar yazdıqları şanlı
şeirlər bu gün də qulaq dondurur...
Dildə bəzi sözlər
var ki, onlarsız mətn yaratmaq son dərəcə
çətin olardı. "Deyəsən",
"bəlkə", "ola bilər...", "çox
güman", "yəqin ki" kimi sözlər bu qəbildəndir.
Bir növ, birləşdirici sement rolunu
oynayırlar.
"Platon, deyesən,
xəstələnib" cümləsi
ilə "Platon xəstələnib" arasında, əlbəttə
ki, ancaq struktur fərqi diqqəti çəkmir. "Deyəsən"
sözünün əlavəsi cümlənin tarıma
çəkilmiş, farağat "duruş"una sanki bir
plastika gətirir, "quluncunu" sındırır.
***
Roman dili bu gün hamının yaralı yeridir. Bilən də
danışır bu barədə, bilməyən də. Bilməyən daha bərkdən danışır.
Amma əslində,
duyan danışmalıydı. Dilin
duyulması məhz mətn dilinin dərinliklərinə
eniş zamanı özünü göstərir.
***
Nağıl və mövcudluq. Yəni nağıl və
həyat. Bunların fərqi. Məgər bütün ədəbiyyat bu fərqin
müxtəlif nisbətləri üzərində
qurulmayıb? Amma əgər adi dillə
desək, nağıl odur ki, bir qız əcaib məxluqa ərə
gedir, o isə gözəl prinsə çevrilir. Həyatda bunun adətən əksi baş verir.
Qız prinsə ərə gedir, o isə, sən demə, əcaib
məxluq imiş...
***
Romanda başlanğıc çox önəmlidir. "Şaxta
da "zərgərdir". Fərman Kərimzadənin
"Sonuncu aşırım" əsəri belə
başlayır. Burada əsas rolu
"da" ədatı oynayır. "Da"
ədatı diqqəti bu cümlədən əvvəlki
situasiyaya yönəldir. Adətən ilk
cümlə özündən sonraya tuşlanır,
özündən sonrakı təsvirin özül
daşına dönür, burada isə əksinədir. Romanın ilk cümləsi müəllifin bilavasitə
"işləmədiyi" romandan əvvəlki
böyük bir sahəni əhatə edir, ən azından buna
iddialıdır. Daha nələr zərgərdir,
daha haralarda şaxta ilə bərabər qışın əlamətləri
olur?! Uzun-uzadı təsvirlərin əvəzinə
bu cür suqqestiv, sıxılmış variantların işlənməsi
yeni dövr nəsrinin ən bariz əlamətləridir.
Möhtəşəm yazıçı qələmi
ilə yazılmış "Sonuncu aşırım"
romanı bənzərsiz təsvir dilini məhz öz ilk
cümləsilə yaradır.
***
"Sonuncu aşırım" azərbaycanlı xislətinin
əsl güzgüvari təsviridir. Hər bir obraz milli səciyyəyə
malikdir, süni heç nə yoxdur. Şaxtanın
soyuqluğu ilk cümlə ilə başlayır, sonuncu ilə
bitir. Şaxta romandan sonra da oxucu qəlbində
öz zərgər işini görür. Ürəklərdə
buza dönmüş xatirələrin bəzəkli
qırıntıları... Ürəklərdə Abbasqulu ağaya məhəbbət
və nifrət yanaşı yaşayır. Kərbəlayi
ilə Novruzəli birləşir. Mirzə
Cəlilin Novruzəlisi Cəfər Cabbarlının
İmamyarı və Hacı Əhmədi, Fərmanın Kərbəlayisi,
əslində, eyni sosial səciyyəyə malikdirlər.
Ədəbi şəcərənin
mövcudluğu göz önündədir. Əsərləri obraz-obraz "şumlasaq"
aldanmış inanclardan qəzəbli qarşıdurmalara gedən
psixoloji yol da qarşımızda açıldıqca
açılar.
***
Ədəbiyyatda vüsala yetişməyənlər
vüsala yetişənlərdən qat-qat çoxdur. Ədəbiyyat
insanları ağlatmağa çalışır. Bəlkə
də bu ona görə belədir ki, həyatda gülməli məqamlar
onsuz da az deyil.
***
Cəfakeş Mişkinaz xanımın "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə Hüseyn Cavidə həsr edilmiş
yazısını bir daha ürək ağrısı ilə
oxudum. Bu mətanətli qadının keçdiyi həyat
yolu əsl qəhrəmanlıq nümunəsidir. Cavidi eşafota göndərən "kişilərin"
sonralar yazdıqları şanlı şeirlər bu gün də
qulaq dondurur. Cavid isə hələ də
ürəkləri qızdırmaqdadır.
Bu boyda nifrət
və heç bir olçüyə
sığmayan məhəbbət. Salyerilər və
Motsart.
Mən yenə
də şəxsiyyətin
ədəbiyyata dəxli olmadığının qənaətindəyəm. Şəxsiyyət
öz yerində, ədəbiyyat öz məqamında.
Ən alçaq adam belə böyük və
unudulmaz mətnlər yarada bilər. Elmdə bu
daha aydın görünür. Elə təkcə
Nyuton - Leybnis münasibətləri bizə çox şey
deyir. Amma nifrət edən şairlər
heç olmasa nə isə yazaydılar. Bacarmadılar.
Bacarıqsızlıqları nə qədər
böyük idisə, nifrətləri də bir o qədər
böyük oldu. Hər şey göz önündədir! Əlahəzrət Mətn
hər şeyi açıb özü deyir. Müqayisəyəgəlməz
ədəbi potensiallar: cılızlar və nəhənglər.
Cılızların nifrəti. Nəhəngin
yana yönəlmiş baxışları və
dodaqlarına qonmuş ilıq təbəssüm. Azərbaycanın
sonuncu şair zadəganı, Mişkinaz xanımın əbədi
həsrəti...
***
Paris öz seçimini edir. Qədim yunan oğlu məhəbbətə,
eşqə, gözəlliyə üstünlük verir. Afrodita onun üçün müdriklikdən, qəhrəmanlıqdan,
sədaqətdən, mərdlikdən daha önəmlidir, onun
vəd etdiyi gözəllik hər şeyi əvəz edə
bilər.
Afroditanın özü də bir gözəllik etalonudur? Əlbəttə,
Parisi başa düşmək bir elə də çətin
deyil. Qayaların dibində bir-birilə əlləşən
dalğaların yaratdığı ağappaq köpükləri
görən bir daha onları unutmaz. Bundan
daha gözəl heç nə yoxdur. O köpüklər
Afroditanı doğmuşdular. Ağappaq
açılıb-bağlanan, qaynayıb-coşan, cürbəcür
fiqurlar yaradan, bir-birinə qarışan, sonra ayrılan, əbədi
gözəllik mənbəyi olan köpüklər - öz
içlərindən Afroditanı doğuran ağappaq
köpüklər...
Qədim yunanların qonaqpərvərlikdən
daha müqəddəs bildiyi heç nə
yox idi. Onu pozurdunsa bu nəyinsə xatirinə olmalı idi.
Və nahaqdan deyildi ki, Gözəl Yelenanı -
Afroditanın "hədiyyə"sini görən Troya
ağsaqqalları böyük müharibəyə səbəb
olan bu gözəlliyin qarşısında aciz qaldılar və
Parisə haqq qazandırdılar.
***
Hüngür mağarası mənim uydurmam idi. "Unutmağa
kimsə yox..." romanında Möhtəşəm Ahəngin
fonunda bu mağara gözümüzün dərinliyi qədər
mənalı və dərin idi.
Hər bir adamın öz
mağarası olmalıdır. Bugünkü evlərdən,
qəsrlərdən qaçıb gizlənmək istədiyi məkan
imkan verir ki, nəfəs dərəsən və öz
içinə böyük tarixin nəfəsini buraxasan.
Ola bilsin ki, heç
nə baş verməyəcək və sən tarixin tarixlə,
tarixçə ilə fərqini yenə də düz-əməlli
şəkildə hiss etməyəcəksən. Ola bilsin ki, tarixin ahəngi bir tərəfdən sənin
içinə dolsun, o biri tərəfdən səni tərk
edib içindən çıxsın.
Amma içində
böyük tarixə
aid nə isə qaldısa sən artıq Mağaraya daxil oldun
deməkdir.
Bunu necə hiss edəcəksən?! Bir daha qəsrə
dönməyi arzu etməməyinlə.
Arzu etməmək
o demək deyil ki, bu baş verməyəcək. Bu, baş versə
və sən yenidən qəsrə qayıtsan da bir hüceyrən
əbədi olaraq Mağarada qalacaq.
***
"İki
üstəgəl iki"nin
"dörd" eləmədiyi bir məkan olsaydı, ora hamıdan
əvvəl şairlər cümardı. Bütün
qəşəng yerləri özləri üçün zəbt
edərdilər və onların ardınca ora dürtülən
digər romantikləri qəzəb və kinlə seyr etməyə
başlardılar. Yavaş-yavaş
hamının doğulub boya-başa çatdığı
dünya boşalmağa başlardı. Beləcə,
aylar, günlər bir-birini əvəz eləməyə
başlardı. Bu o vaxtacan belə olardı ki, insanlar
yenidən "iki üstəgəl iki"nin
dörd elədiyi dünyanın xiffətini çəkməyə
başlardı. Və nə zamansa yollar geri
açılsa, yenə də şairlər birinci olacaq.
***
"Yenə
o bağ olaydı..." Bu nisgilin
ölçüsü yox, boyu yox, buxunu yox. Çəkisi yox.
Yenə
o bağ olaydı... Nə üçün o bağ, başqası deyil?
Yenə
o bağ olaydı... Bəlkə
də...
Yenə
o bağ olaydı... Arzunun dərəcəsi ağlasığmazdır.
Zamanı geri qaytarmaq qədər.
Yenə
o bağ olaydı... Mümkün deyil.
Yenə
o bağ olaydı...
Yenə o bağ olacaq!
Kamal Abdulla
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
3 noyabr.- S.7.