Mifik təfəkkürümüzün
Mirəli Seyidov əsri
Öz daxili məntiqi olan mifoloji düşüncənin
araşdırılması sahəsində
böyük xidmətlər
göstərmiş şöhrətli
alim Mirəli Seyidovun imzası Azərbaycan ədəbiyyatı
və folklorşünaslığında
ciddi və mötəbər imzalar sırasındadır. Mərhum alimin şifahi
xalq ədəbiyyatı,
mifologiya, klassik ədəbiyyatla bağlı
apardığı tədqiqatların
müasir ədəbiyyatşünaslığımıza
istiqamət verməsi,
təbii ki, inkar edilməz faktdır. Onun xüsusən mif
və yazılı ədəbiyyatın qarşılıqlı
münasibətinin sistemli
öyrənilməsi sahəsində
araşdırmaları bu
istiqamətdə gələcək
araşdırmalara güclü
təkan vermişdir.
M.Seyidov heç vaxt yalnız ədəbi materialla kifayələnmir,
həm də tədqiq etdiyi türk milli mədəniyyətinin dərin
tarixi köklərinə
enir, eyni zamanda tarix, dilçilik, arxeologiya və etnoqrafiya elmlərinin problemlə bağlı ən müxtəlif aspektlərini
bir bütöv halında nəzərdən
keçirirdi.
Mirəli
müəllim mifoloji düşüncə, mifoloji
obrazlar sistemi ilə bağlı uzun illər ərzində böyük
zəhmət bahasına
meydana gətirdiyi tədqiqatlarında müasiri
olduğu dövrün
heç bir mifoloji məktəbinin, deyək ki, nə Moskva, nə Tartu semiotik məktəblərinin nailiyyətlərinə
qətiyyən üz tutmadı. Çünki onu düşündürən
türk mifoloji düşüncə sistemi,
türk milli mədəni sisteminin dəyərlər düzümü
və Azərbaycan türklərinin mifik təfəkkürünün qaynaqları
idi. Mirəli Seyidovun "Mifologiya ilə bağlı hər bir inamı,
hətta ifadəni, sözü araşdırmaq
xaıqımızın tarixini,
sənətini, təfəkkürünü
öyrənmək deməkdir"
fikrləri onun elmi
yaradıcılığının əsas, baza kodunu açıqlayır.
Mirəli Seyidov araşdırmalarında
Şərq xalqlarının
çox sayda yazılı abidələrinə
və həm də şifahi mənbələrinə müraciət
etmişdir. Bütün bunların fonunda
alimin türk xalqlarının mifoloji dünyagörüşü ilə
bağlı araşdırmaları
əslində humanitar
fikrimizin - tariximizin, mədəniyyətimizin, soykökümüzun
elmi dərki baxımından da son dərəcə əhəmiyyətlidir.
Mirəli Seyidovun bir alim
kimi həm də fərqi onda idi ki,
o bir çox məqamlarda tədqiq elədiyi problemə yalnız quru mexanistik-rasionalist təfəkkürə
arxalanmaqla deyil, həm də öz fəhmi və bəsirəti ilə aydınlıq gətirirdi. Alim gözəl bilirdi
ki mifoloji düşüncənin öz
qanunları var və burada formal məntiqin qanunauyğunluqları
özünü doğrultmur.
Dahi Nizami Cəncəvinin təbiri ilə desək, onun zəkası öz nurunu qəlb evinin çırağından
alırdı.
Bu baxımdan alimin çox dəyərli araşdırmaları sırasında
"Azərbaycan mifik
təfəkkürünün qaynaqları", "Azərbaycan
xalqının soykökünü
düşünərkən", "Qam-şaman və onun qaynaqlarına ümumi baxış" kitabları, həmçinin silsilə
məqalələri, məsələn,
"Alı kişi və Koroğlu obrazlarının prototipi haqqında" məqaləsi diqqət çəkir. Ümumiyyətlə, M.Seyidovun hər
yeni tədqiqatı elmi-mədəni ictimaiyyətimiz
tərəfindən dərin
rəğbət və
maraqla qarşılanırdı.
Alim mifologiya
ilə bağlı faktların yozumunda türk mədəni kontekstindən çıxış
edirdi. Yəni, hər bir etnoqrafik
detalın, dil faktının yerini ümumtürk mədəni
sisteminin dəyərləri
kontekstində işıqlandırırdı.M.Seyidov
araşdırmalarında az
qala hər səhifədə "türk
xalqları, o cümlədən
Azərbaycan türkləri..."
ifadəsinə tez-tez
rast gəliriık. Bu mənada onu
"xalq mənəviyyatının
arxeoloqu" hesab edənlər haqlıdırlar.
Alimin "Qorqud",
"Azərbaycan" sözlərinin
izahını verərkən
yazdığı hər
sətrin arxasından
böyük vətənpərvər
alimin, millət aşiqi ziyalının və yurdsevər fikir adamının boylandığını görməmək
mümkün deyil.
Mirəli Seyidovun elmi yaradıcılığı mif,
folklor və yazılı ədəbiyyatın
qarşılıqlı əlaqədə
öyrənilməsinin parlaq
nümunələri ilə
zəngindir. Görkəmli alim "Məsihi",
"Vidadi" oçerklərində
də, "Qövsi Təbrizi" monoqrafiyasında
da mifik təfəkkür məsələlərindən
heç vaxt yan ötmür. Onun klassik ədəbiyyat və mifologiya sahəsində bu fəaliyyəti müəyyən
qədər C.Frezerin keçdiyi elmi yaradıcılıq yolunu
xatırladır. Yunan ədəbiyyatından
tərcümələri, "Əhdi-ətiq və folklor", "Qızıl
budaq" kimi
fundamental kitablar müəllifi
C.Frezerə də klassik filologiya ilə yanaşı etnoqrafiyaya dair araşdırmalarının sərhədlərini
genişləndirmək imkanı
vermişdi.
M.Seyidovun da tədqiqatları həm klassik ədəbiyyat, həm folklor nümunələri
üzərində quruludur. Azərbaycan
ədəbiyyatında mif,
mifoloji təfəkkür,
mifoloji obrazlar sisteminin ilk dəfə bu ardıcıllıqla öyrənilməsi əməkdar
elm xadimi, professor Mirəli Seyidovun adı ilə bağlıdır. Məsələn, onun M.F.Axundovun "Aldanmış kəvakib"
əsərində ölüb-dirilmə
motivi və ölümün aldadılması
ilə bağlı tədqiqatı gələcəyin
neçə-neçə araşdırması
üçün ciddi
zəmin hazırlamışdı.
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
folklor və yazılı ədəbiyyat
əlaqələrinə həsr
olunmuş "Yusif Vəzir Çəmənzəminli
və folklor",
"Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev və folklor", eləcə də "Oğuz mifinin strukturu" (oğuz mətnləri əsasında semiotik bərpa), "Azərbaycan
türklərinin mifologiyası",
"Türk epik ənənəsində Dədə
Qorqud", "Türk
mifoloji obrazlarının
funksional-semantik xüsusiyyətləri",
"Türk mifoloji düşüncəsi və
onun epik transformasiyaları", "Oğuz
kağan dastanında ədəbi-mifoloji motivlər",
"Azərbaycan folklorunda
mifoloji xaos", "Azərbaycan folklorunda müdrik qoca arxetipi", "Azərbaycan
təqvim miflərinin
semantikası", "Azərbaycan
folklorunda mifoloji-kosmoqonik
görüşlər" adlı tədqiqatlar Mirəli Seyidovun açdığı yolun
davamı idi.
Mirəli Seyidov Azərbaycanda 1980-ci
illərdə başlamış
və XX əsrdə
2-ci dəfə dövlət
müstəqilliyimizin qazanılması
ilə nəticələnmiş
xalq hərəkatının
məfkurəsini hazırlayan
ziyalılarımızdandır. Bu baxımdan onun millət qarşısında
xidmətlərini mərhum
Xudu Məmmədovun fəaliyyəti ilə müqayisə etmək olar. Doğrudur, axtarsaq, onlar
eyni dövrdə yaşasalar da, əsərlərində bəlkə
heç vaxt bir-birilərinə istinad etmədilər. Lakin onlar
eyni məfkurəyə
bağlı insanlar idilər. Böyük türk mütəfəkkiri
Cəmil Meriç deyir ki, bizlər
başları eyni kitablara əyilmiş kimsələrik. Bizlərdən
də daha yaxın əqrəba ola bilərmi?!
Həqiqətən, Mirəli
Seyidov da, Xudu Məmmədov da başları
eyni kitablara əyilmiş elm adamları
olmuşlar.
Mirəli müəllimin 100 illik yubileyinin qeyd edildiyi bir mərasimdəyik. Onun əslində bioloji baxımdan indi 100 yaşı var. Həqiqətdə isə Mirəli müəllim ruhi-mənəvi baxımdan bəlkə də azı 1000 yaşlarındadır. Yəni o, mənsub olduğu xalqın tarixi qədər qədimdir, mifik təfəkkürünün izlərini sanki zərrəbinlə axtardığı doğma Azərbaycan türklərinin qədimdən qədim tarixi ilə yaşıddır.
Pərvanə İsayeva
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
3 noyabr.- S.12.