Milli ənənələr, kütləvi
mərasimlər
Dünəndən bu günə və bu gündən sabaha atılan körpü...
Əvvəli ötən
sayımızda
Qoç döyüşünə
qoç dayanar
Bu yarışların içində qoç
döyüşləri, zənnimcə, xüsusi əhəmiyyətə
malikdir və bu xüsusda ayrıca danışmağa ehtiyac
var. Çünki hər bir xalqın totemləri olduğu
kimi, Azərbaycan xalqının da ən əhəmiyyətli
totemlərindən biri Qoç obrazıdır. Bu məqamda məşhur
bir atalar sözünü diqqətə çəkmək
yerinə düşər - "Qoç döyüşünə
qoç dayanar".
Qafqazda yaşayan azərbaycanlıların
mifologiyasını gözdən keçirəndə bir
çox mifik obrazların içərisində məhz
Qoç obrazının xüsusi mistik əhəmiyyətə
malik olduğunu müşahidə edirik.
Hətta
Azərbaycan xalqının mifik tarixinin ən əhəmiyyətli
nağıllarından olan "Məlikməmmədin
nağılı"na da diqqət etsək, ən əsas
obrazlar sırasında "Ağ qoç və qara
qoç"u görərik.
İribuynuzlu
qoç döyüş, qəhrəmanlıq rəmzidir, həm
də xeyir (ağ qoç) və şər
(qara qoç) təmsilçisi kimi çıxış edir.
Bir çox mif və
nağıllarımızda, hətta daşüstü rəsmlərdə,
qəbirüstü abidələrdə indiyədək
qoç şəklini görmək mümkündür.
Alimlərimiz
Qoç obrazının mifik-mistik
mahiyyəti barədə çox yazıblar və zənnimcə,
bu sahədə araşdırmaları yenə də genişləndirməyə
ehtiyac var. Çünki döyüşkən, qorxmaz Qoç obrazını Azərbaycanın
qədim mifologiyasının əsas simvolu kimi bütün
dünyaya təqdim etmək olar...
Bir daha təkrar
edirəm ki, məhz bu baxımdan, Novruz bayramı tədbirləri
çərçivəsində, teatrallaşdırılmış,
estetikləşdirilmiş qoç döyüşlərinin
keçirilməsi böyük marağa səbəb olar və
mifik əhəmiyyət kəsb edər...
Təbii ki, bu mərasimlər əvvəlki kimi yox,
müasir dövrə uyğunlaşdırılmış, bir
qədər fərqli formada keçirilməlidir ki, hansısa
tənqidlərə tuş gəlməsin. Əks halda, müəyyən
qınaqlar yarana bilər, çünki XX əsrdə Sovet
dövründə bu cür mərasimlər həmişə
tənqid edilib, cəhalət nümunəsi kimi təqdim
olunub və ziyalıların təfəkküründə belə
stereotip formalaşıb ki, xalqın içində mövcud
olan bütün bu cür əyləncə xarakterli adətlər
yalnız nadanlıq, mədəniyyətsizlik, barbarlıq
nümunəsidir, ona görə də aradan
qaldırılmalı, unudulmalıdır...
Yenə təkrar edirəm ki, müasir estetika ilə tərbiyə
almış insanlar tərəfindən bu cür
qınaqların yaranmaması üçün müəyyən
dəyişikliklər aparıla bilər, bütün
haqqında danışdığım ənənələr
müəyyən formada müasir dövrün estetikasına
uyğunlaşdırıla bilər. Əgər buna nail
olunsa və bütün bu ənənəvi milli oyunlar, əyləncəli
yarışmalar hansısa formada yeniləşdirilsə, daha
gözəl təsir bağışlayar, Novruz
bayramının əyləncəli şou xarakterinin güclənməsinə
yardımçı olar... Əlbəttə ki, hər şey təbliğatdan
və təqdimatdan asılıdır.
(Burda bir haşiyə çıxmaq istərdim. Bu gün Qərb
mədəniyyətinə baxanda görürük ki,
onların keçmişindən gələn bir çox mədəniyyət,
mətbəx və s. bu cür nümunələr var,
onları elə gözəl şəkildə cilalayıb təqdim
edirlər ki, heç hansısa cəhalət nümunəsi
olduğu da yada düşmür. Tutalım,
Orta əsrlərdə aclıq çəkən səfillərin
göllərdən tutub yediyi ilbizlər bu gün Fransa mətbəxinin
ən qiymətli və dəyərli nümunəsi
sayılır. Niyə? Çünki
düzgün estetik təbliğat quraraq hər zibildən
konfet düzəldə biliblər... Çox
nümunələr gətirmək olar, lakin mövzudan kənara
çıxmaq istəmirəm).
Zorxana
Tarixən bütün milli-etnik bayramlarda aktiv iştirak
edən pəhləvanlar haqqında da bir neçə kəlmə
demək istərdim. Zənnimcə, bunun ən gözəl
nümunəsi Zorxana idman növüdür ki, son illərdə
bu idmanın yenidən dirçəldilməsi
üçün çoxsaylı tədbirlər həyata
keçirilir. Federasiya yaradılıb, beynəlxalq
yarışlar keçirilir ki, xalq içində çox
böyük maraqla qarşılanır. Tarixən
zorxana pəhləvanları qapalı meydançalarda
çıxış etməklə bərabər, Novruz şənliklərində
açıq səma altında, xalqın qarşısında
çıxış ediblər.
Zənnimcə,
müasir dövrdə də açıq səma altında,
Novruz bayramı tədbirləri sırasında müxtəlif
istiqamətli Zorxana yarışları keçirilsə,
çox maraqlı olar...
Novruz mifologiyasını
əks etdirən attraksionlar
Tarixən
bütün xalqlarda milli bayramlarda müxtəlif attraksionlar həyata
keçirilib ki, bunlar da həmin xalqın etnik tarixini, milli ənənələrini
əks etdirib, sadəcə, attraksion olmayıb, həm də
müəyyən milli fəlsəfə
daşıyıcısı olub... Son illər
bir çox Avropa və Rusiya rejissorları öz tarixi filmlərində
bu cür milli bayramlardakı attraksionları çox yüksək
səviyyədə canlandıra biliblər. Çox
uzağa getməyək, elə məşhur rus rejissoru Nikita
Mixalkovun "Sibiriada" filmində rus xalqının qədim
"Maslenitsa" milli bayramındakı attraksionları, atəşfəşanlığı
yüksək səviyyədə canlandırması bu bayram ənənələrinin
gələcək tarix üçün qorunub
saxlanılmasında müstəsna rol oynayıb...
Zənnimcə, biz də Novruz bayramı
üçün bu cür maraqlı attraksionlar
düşünüb tapmalıyıq. Şəxsən
mən belə düşünürəm ki, bu işdə
Novruz öncəsi dörd çərşənbə -
dörd ünsür simvolikasından istifadə etmək olar.
Mifik təfəkkürə
diqqət etsək görərik ki, torpaq, su, od,
hava (sıralama şərtidir) ünsürlərinin hər
biri böyük fəlsəfi yük daşıyır. Və
məhz bu səbəbdən hər bahar öncəsi tək təbiət
yox, sanki insanların ruhu da bu dörd ünsürdən
keçir, saflaşır, paklaşır, yeni həyat əldə
edir...
Düşünürəm
ki, məhz bu məqamı, yəni tarixən hər çərşənbədə
bir ünsürlə bağlı keçirilən ayinləri
(suya vermək, od üstündən
tullanmaq) hansısa bir attraksionda birləşdirmək
maraqlı olardı.
Tutalım, təsəvvür edək ki, müasir oda,
suya davamlı şəffaf materiallardan böyük bir tunel
düzəldilir. Tunelin girişi yeraltı keçid formasında
torpağın altından başlayır (Torpaq
ünsürü), ardınca şəffaf tunel suyun (dənizin)
içinə baş vurur (Su ünsürü - insanlar özlərini
suyun içində hiss edir), sonra tunel yuxarı qalxıb
körpü şəklində, böyük tonqalın alovunun
içindən keçir (Od
ünsürü - bu da alovun üstündən
tullanmağı simvolizə edir), nəhayət, tunel
yuxarıda qurulmuş meydançaya, yəni havaya
çıxır (Hava ünsürü).
Hansısa
bir şərti adla (misalçün, Arzu yolu və ya Novruz
körpüsü) adlandırılan bu tuneldən keçən
adam sanki təbiətin canlı elementlərinin - bitkilərin
doğuluş yolunu təkrarlayır - torpaqdan keçir, suya
daxil olur, suyun aydınlığında ruhu təzələnir;
oradan alovun içindən keçir, bütün
ağırlığını-uğurluğunu, problemlərini,
gərginliklərini alova verib yandırır və nəhayət,
səmaya - havaya çıxır, torpaqdan baş qaldıran
bitki kimi yeni həyata başlayır...
Təbii ki, bu yalnız bir təklifdir. Başqa bu
formalı maraqlı attraksionlar da düşünüb tapmaq
olar ki, birbaşa Novruz ənənələriylə
bağlı olsun.
Kütləvi yürüşlər...
Tarixən bütün xalqlarda bayram şənliklərinin
əhəmiyyətli bir hissəsini də kütləvi
yürüşlər təşkil edib. Bu
yürüşlər bəzən milli etnik, bəzən də
dini pərdə altında həyata keçirilib. Adətən,
insanlar toplaşıb hansısa müqəddəs sayılan
bir məkanı toplum halında ziyarət ediblər...
Elə xristian xalqlarında məşhur "Xaç
yürüşləri" ənənəsini qeyd etmək
olar (XI əsrdə Qüdsün alınmasına yönələn
Xaç yürüşü müharibələri ilə
qarışdırmayaq. Misalçün, rus dilində bu məfhumları fərqləndirməkçün
birinə "Krestovıye poxodı", digərinə isə
"Krestnıy xod" adı verilib... Amma bizim
dilimizdə bunları fərqləndirmək çətin
olur).
Xəbərdar
olanlar bilir ki, bu ayin zamanı ön cərgədə ruhanilər,
arxada isə dindarlar olmaqla, böyük sıralarla əllərində
xaç tutan insanlar bir məbəddən digərinə, yaxud
müqəddəs su mənbəyindən məbədə
yürüş edirlər və bu yürüş zamanı
xorla müəyyən mahnılar oxunur...
Bu tipli
yürüş ənənələri demək olar ki,
bütün xalqlarda var, sadəcə, forma və məqsədlər
müxtəlif olur. Son yüzilliklərdə
bizim xalqın arasında buna bənzər kütləvi
yürüşlər iki formada təzahür edib. Birincisi, Aşura mərasimləri zamanı, ikincisi, Novruz
bayramında. Məlumdur ki, Novruz bayramında hər ailə
həyatdan gedən əzizlərinin qəbirini ziyarət edir,
qəbirin üstünə bayrampayı düzür, şam
yandırır ki, mərhumun ruhu şad olsun... Bu
da minillik tarixi ənənəmizdir. Sanki hər kəs
bildirmək istəyir ki, əziz olan adamları dünyadan getsə
də unudulmayıb, xatirələri hələ də
diridir...
Bir
çox bölgələrdə indiyə qədər Novruz
bayramından əvvəl məzarlığa gedən yollarda
sanki bir yürüş olur... Məncə, bu ənənəni
də müəyyən formada geniş şəkildə tətbiq
eləmək olar.
Misalçün, bayram ərəfəsində,
hansısa təyin edilmiş bir axşamda, Bakı sakinləri
Bayraq meydanından (və ya Qız qalasının yanından)
Şəhidlər xiyabanına böyük bir
yürüş eləsinlər (mümkündür ki,
yürüş eyni zamanda bir neçə yerdən
başlasın). Hərənin də əlində bir şam (yaxud
müasir kiçik fənər) olsun...
Və təsəvvür
edin ki, qaranlıq vaxtı necə həssas, təsirli və
mistik bir görüntü alınar - gecənin
qaranlığında yüzlərlə, minlərlə
kiçik işıqlar hərəkətə gəlib şəhidlərimizin
məzarlığına doğru yol alır, şamları (və
ya fənərləri) şəhidlərimizin qəbirləri
üstünə qoyurlar və orada bütün
işıqlar birləşir, sanki şəhidlərimizin
ruhunun daim diri olduğunu, onların ölməzliyini dönə-dönə
xatırladır...
Misalçün,
bu yürüşün adını "Əbədiyyət
yürüşü" və ya "Ölməzlik yürüşü" də
qoymaq olar (Düzdür, şəhərin mərkəzində
bu cür kütləvi yürüşlərin keçirilməsi,
nəqliyyat üçün müəyyən problemlər
yarada bilər, amma məncə, iki-üç saatlıq bir
neçə yol bağlansa problem olmaz. Hər halda, müəyyən
beynəlxalq tədbirlər zamanı yolların bağlanması
təcrübəsi var...).
Epiloq
Əlbəttə, bu, təxmini fikirlərdi, şərti
təkliflərdir, bunların üstündə daha dəqiqliyinə
qədər və daha incəliklə işləmək,
başqa yeni təmtəraqlı, maraqlı, gözoxşayan,
dinamik, hərəkətli, hətta bir qədər
hay-küylü attraksionlar fikirləşmək
mümkündür.
Çünki kütlə psixologiyasını dərindən
analiz edəndə, görürük ki, toplumun məhz bu
cür dinamik, kütləvi, təmtəraqlı mərasimlərə,
əyləncəli şoulara həmişə tələbatı
olub. Buna görə də tarixən xalqlar arasında
müxtəlif təmtəraqlı bayramlar keçirilib ki,
insanların kütləvi mərasimlərə olan tələbatı
ödənilsin. Hətta sovet dövründə də
müxtəlif nümayişlər, paradlar, mayovkalar həmin məqsədi
daşıyırdı...
Bu gün Azərbaycanda həmin mərasimləri Novruz
şənlikləri əvəz edir, Novruz həm də, sadəcə,
bir bayram yox, Azərbaycan xalqının çoxminillik tarixini,
adət-ənənəsini, milli fəlsəfəsini əks
etdirir. Bu
baxımdan, xalqımızın geniş mərasimlərə,
interaktiv tamaşalara, kütləvi oyunlara olan tələbatını
məhz Novruz bayramındakı tədbirlərlə ödəmək
mümkündür, sadəcə, bunun üçün
mütəmadi olaraq alimlər, rejissorlar,
araşdırmaçılar bir araya gəlməli, tarixi-etnik
ayin və mərasimlərin arasından müasir zamana
reallaşdırılması mümkün olanları
seçib dövrə uyğunlaşdırmalıdırlar... Hətta bunun üçün daimi fəaliyyət
göstərən hansısa komissiya da yaradıla bilər.
Əlbəttə ki, bu təşkilati məsələlər
aidiyyətli qurumların səlahiyyətindədir, mənsə,
bir yazar olaraq, sadəcə, öz fikirlərimi
bölüşdüm. Ola bilər ki, bu
fikirlər birmənalı qarşılanmasın, bəyənilməsin.
Mümkündür. Lakin əsas nailiyyət
budur ki, qədim mədəniyyətimizin
daşıyıcısı olan Novruz bayramı şənlikləri
bu gün bütün dünya azərbaycanlıları tərəfindən
müxtəlif formalarda hər il qeyd olunur,
yenə də birləşdirici milli bayram funksiyasını həyata
keçirir.
İndi isə
Novruz bayramının fəlsəfi yükü və mifik
simvolikası barədə danışmaq istərdim...
Ardı var...
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 3 noyabr.- S.13.