"Gecə"dən "Səhər"ə
doğru
Müstəqillik dönəminə keçid
bütün fəaliyyət sahələri kimi, televiziyada da
monopoliyanı aradan qaldırdı, düşüncə sərbəstliyinə
yol açdı. Bu gün Azərbaycan seyrçisi
dünyanın, eləcə də Azərbaycanın neçə-neçə
kanalını izləmək imkanına mailkdir. İndi televizyonçu olmaq nə qədər asan
görünsə də, bir o qədər də çətindir.
Yalnız özünəməxsus ideya-bədii
platforması, spesifik siması ilə seçilən kanal
tamaşaçı kontingenti toplaya bilər. Telekanallarımız arasında milli-mənəvi dəyərlərimizin
qorunması və təbliğini özünün
başlıca ideya prioritetinə çevirən, dövlətçilik
ənənələrimizə, klassik mədəni irsə, bir
sözlə, oturuşmuş dəyərlərə sədaqəti
qoruyub-saxlamaqla yanaşı, modern fikrə
açıqlığı ilə tanınan "Xəzər"
özünəməxsus imici ilə seçilir.
Bayağı, standart düşüncənin əksinə
olaraq, millilik konservatizm demək deyil, milli olub yenilikçi də olmaq
olar - kanal özünün bütün fəaliyyəti ilə
bizə bunu deyir.
Amma bu yazıdan məqsədim "Xəzər"in
bütövlükdə fəaliyyətini səciyyələndirmək
deyil. Təbiidir
ki, belə bir yazı mövzuya daha professional baxış, daha əhatəli
araşdırma tələb edir. Mən "Xəzər"in
çoxsaylı proqramlarından yalnız biri, yaxın
vaxtlarda özünün bir yaşını qeyd etməyə
hazırlaşan, tanınmış teleaparıcılar Həmid
Herisçi və İlhamiyyə Rzayevanın duet ortaqlığı ilə
araya-ərsəyə gələn "Xəzər-Səhər"
haqda danışmaq istəyirəm.
Heç bir uğur birdən-birə əldə edilmir. Teleməkan kimi şöhrət
parıltısı verən rəqabət meydanında isə,
təəssüf ki,
bəzən qısqanclıqdan doğan süni maneələrə də rast gəlirsən. Həmid
ağa və İlhamiyyə xanımın da telejurnalist kimi yolu o qədər
hamar olmayıb, uzun illərin zəhməti, bəzən
ötəri uğursuzluqların gətirdiyi gərginlikləri
dəf etmək bahasına
qazanılıb.
Əsas qəhrəmanlarımızdan uzaqlaşmamaq
şərtilə xatırladaq ki, "aparıcı", yaxud
"teleaparıcı" sözləri bizim dilin lüğət
tərkibinə son 50-60 ildə daxil olub. Çünki
teleaparıcılıq sənətinin tarixi elə də
uzağa getmir. Üstəlik də sovet
vaxtı teleaparıcılığı diktorlar eləyirdi.
Öz çıxışlarını
hazır mətnlər üzrə quran bu şəxslər
verilişin gedişinə hər hansı müdaxilə
imkanından məhrum idi. Ssenaridə nəzərdə
tutulduğundan bircə artıq söz və ya hərəkət
belə ciddi problem yarada bilərdi. Bu durum
telejurnalistin hər hansı fakta fərdi münasibət
bildirmək şansını sıfra endirir, onu öncədən
müəyyənləşdirilmiş mövqenin ifadəçisinə
çevirirdi. Əlbəttə, mən bu sözlərlə
milyonların kumirinə çevrilən Sabir Ələkbərov,
Ofeliya Sənani, Rafiq Hüseynov, Roza Tağıyeva, Davud
Əhmədov, Tamilla Ələkbərova, Hicran Hüseynov, Hatəvan
Hacıyeva, Həqiqət Əsgərova, Şərqiyyə
Hüseynova, Gülşən Əkbərova, sonrakı nəslin nümayəndələrindən
Sevda Ağazadə, Nərgiz Cəlilova, Rafiq Həşimov,
Ülkər Quliyeva, Dilarə Səlimova, Esmira Çərkəzqızı
və digərlərinin milli teleməkandakı fəaliyyətinin
önəmini azaltmaq fikrində deyiləm. Yüksək
ziyalı mədəniyyətinin daşıyıcıları
olan, özlərinin hərtəfəfli savadı, aydın
diksiyası, məlahətli səs tembri, davranış
etikası, incə zövqdən xəbər verən geyimləri
və hətta təbəssümlərinə qədər
seçilən, yaddaqalan bu şəxslərin
çoxillik zəhmətinin üstündən yox, altından
xətt çəkmək olar. Onlar
tapşırılan işi, özü də yüksək
professionallıqla yerinə yetirirdilər. Fərəhləndiricidir
ki, sönməyən ulduzlarımızın bir çoxu teleməkandakı
fəaliyyətlərini bu gün də eyni uğurla davam
etdirir. Odur ki, diktor və aparıcı məsələsi
ilə bağlı qeyd etdiyimiz problem ayrı-ayrı şəxslər
yox, zaman və
onun absurd ideoloji tələbləri ilə
bağlı idi.
Müstəqillik dönəmi həyatın bütün
sahələri kimi teleməkana da təzə ab-hava gətirdi,
yeni səslər və simalara, daha təbii ekran
davranışı və danışıq manerasına ehtiyac
doğurdu. Bu gün artıq telejurnalistikanın
sayılıb-seçilən isimlərinə
çevrilmiş H.Herisçi və İ. Rzayevanın qismətinə
belə bir dövr düşdü. Onların
adları Azərbaycan telejurnalistikası tarixinə
sözün müasir anlamında ilk teleaparıcılar nəslinə
mənsub şəxslər kimi daxil oldu.
Həmid-İlhamiyyə dueti 90-cı illərdə teleməkana
gələndə milli televiziyada yeni dövrün tələblərinə
uyğun, sözün müasir anlamında teleaparıcı
örnəyi yox idi. Onlar sıfırdan başlamalı, bu
örnəyi özləri yaratmalıydılar.
Bütün sonrakı uğurlara aparan yol "Space" telekanalında
yayımlanan "Qısa dalğada. Gecə
kanalı" proqramından başladı.
Tamaşaçı ilə birbaşa dialoq üstündə
qurulan, interaktiv xarakter daşıyan veriliş Azərbaycan teleməkanında
canlı efir estetikasının ilk qaranquşlarından biri
idi. Əsl TV canlı efir deməkdir və
hazırda televiziyanı bunsuz təsəvvür etmək
mümkün deyil. Sovet vaxtı isə bu səciyyəli
proqramların mövcudluğu haqda düşünməyin
özü belə fantastik bir şey kimi görünürdü.
Odur ki, tamaşaçı kütləsi ilə yeni tipli
teleünsiyyətin olar-olmazları, çərçivə və
sərbəstlikləri, peşəkar standart və incəlikləri,
pərdəarxası sirləri hələ tam
oturuşmamışdı. Bütün bu boşluqlar iş
prosesində, proqramın buraxılışıları
bir-birini əvəz etdikcə doldurulmalı idi. H.Herisçi və İ.Rzayeva bu işin öhdəsindən
uğurla gəlib, gecənin poetikası, ruhu,
romantikasını teletamaşaçılara çatdıra
bildilər. Proqram diqqəti çəkdi, baxıldı, ictimai fikrə
təsir etdi, milyonların müzakirə predmetinə
çevrildi və sevildi. Bu uğurda
telekanalın rəhbəri, tanınmış
televizyonçu, proqramın ideya müəllifi Etibar Babayevin,
şübhəsiz ki, böyük payı vardı.
"Gecə
kanalı" teleproqramının ilk dəfə efirə
çıxmasından indi on beş ildən
çox keçir. H.Herisçi də,
İ.Rzayeva da bu müddətdə teleməkanda bir-birindən
fərqli verilişlərə aparıcılıq ediblər.
Amma onların fəaliyyətinin mahiyyətində
xaosdan kosmosa, qaranlıqdan işığa, gecədən-səhərə
doğru istiqamətlənən zamanın ifadəçisi
olmaq durub. Bu yöndən yanaşanda istər
"Gecə kanalı", istərsə də "Səhər"
proqramı rəmzi-simvolik anlam daşıyır. Cəmiyyət
keçid dövrünün gətirdiyi xaosdan
uzaqlaşdığı, siyasi və iqtisadi stabillik, mədəni
çiçəklənməyə nail olduğu kimi, onlar da
"Gecə"dən
"Səhər"ə çıxıblar. Mən, əlbəttə, bu metafora ilə bir vaxtlar
böyük uğurla yayımlanan "Gecə
kanalı"ını tünd boyalarla təsvir etmək niyyətində
deyiləm. Çünki dediyim kimi, bu dəyişkənlikdə
zamanın daim yenilənən ruhunun zəruri ifadəsini
görürəm. İstedadın bir əlaməti
də əzəli-əbədi dəyərlərə söykənməklə
yanaşı, zamanın tələbini vaxtında duymaq və
ona adekvat cavab verməkdir. Çoxları
kimi mən də "Xəzər-Səhər"
proqramının aparıcılarını öz işinin
professional incəliklərini bilən, səriştəli
teleaparıcılar hesab etməklə yanaşı, həm də
istedad sahibləri kimi tanıyıram.
Müqayisəyə
cəlb etdiyim bu proqramların isə hər biri öz adına uyğundur. "Gecə
kanalı"nda cəmiyyət həyatının daha
çox tənqidi,
neqativ, "Səhər"də isə təqdiredici,
pozitiv tərəflərinə işıq tutulur. Amma məsələ onların qarşıdurması
deyil, birliyi və bütövlüyündədir. Gecəylə gündüz birləşib sutka əmələ
gətirdiyi kimi, bu gün Həmid-İlhamiyyə dueti də
özünün bütövləşmə mərhələsini
yaşayır.
Televiziya dövrün ziddiyyətlərini özündə
əks etdirən güzgüdür. Amma yalnız o proqram
tamaşaçıya əsl mənzərəni
çatdıra bilər ki, zamanın gizli
dramaturgiyasını üzə çıxarsın, təkcə
görünən yox, həm də görünməyəni
göstərsin. Bu yöndən
yanaşanda "Xəzər-Səhər"
özünün orijinal siyasi analizləri ilə seçilir.
Proqramın aparıcıları diqqəti
marksizm-leninizmin siyasi səhnədən silinməsinə cəlb
etməklə çağdaş beynəlxalq proseslərin
mahiyyətini açıb göstərirlər. Nəticədə yaxın keçmişdə
şahidi olduğumuz olaylara yeni gözlə baxır, tarixi
yeni rakursdan dərk edirik. Leninizm Varşava Müqaviləsi
ölkələri ərazisindən artıq iyirmi yeddi ildir ki,
silinib. İndi növbə Qərbdə
marksizmin son qalıqlarınındır. Marksizmin tənəzzülü
liberalizmin sıxışdırılıb aradan
çıxarılmasına, Avropa
sağçılarının bütün qitədə qələbəsinə
və milli-mənəvi
dəyərləri əsas şüara çevirməsinə
səbəb olacaq. Öz milli-mənəvi dəyərlərinə
sahib çıxan Avropa liberalizmi tarixin arxivinə göndərir.
SSRİ qlobal bir model kimi millətçilərin
zərbələri altında gözümüz önündəcə
çökdü. İndi oxşar
çöküşü Avropa Birliyi yaşayır. Onu da bizdə olduğu kimi milli-mənəvi dəyərlərin
tərəfdarları çökdürür. Belə
çıxır ki, tarixi formasiyaları yaşamaq
baxımından biz Qərb insanından nəinki geridə
deyil, əksinə, irəlidəyik. Avronu
da sovet rublunun taleyi gözləyir.
"Xəzər-Səhər"in
aparıcılarının, xüsusən də
özünün hərtərəfli intellekti ilə bütün milli teleməkanda
seçilən Həmid Herisçinin bir-birindən maraqlı
siyasi şərhlərinin əsasında dünyanın
hazırkı mənzərəsindən doğan bu fundamental qənaətlər
durur. Proqramın siyasi analizləri ilə
bağlı bu qısa xülasə göstərir ki,
H.Herisçi və İ.Rzayevanın beynəlxalq mənzərəni
təqdimi həm də milli mövqe ilə səciyyələnir.
Onların bu məziyyətləri milli teleməkanda
çalışan bir çox digər aparıcıların
fonunda daha qabarıq nəzərə çarpır. Çünki beynəlxalq siyasi proseslərin mahiyyətini
dərk etməyən bu
teleaparıcılar artıq neçə illərdir ki, milli-mənəvi
dəyərləri neqativ rakursdan təqdim etmək,
oturuşmuş adət-ənənələrimizə pəl
vurmaqla məşğuldurlar. Ucuz
populyarlıq və reytinq dalınca qaçan bu şəxslər
son zamanlar xüsusilə ifrata varır, qalmaqal qaldırmaq
naminə milli-mənəvi dəyərlərimizi
aşağılayır, bununla da öz aktivlərinə xal
yazmaq istəyirlər. "Xəzər-Səhər"in bu ucuz,
bayağı Qərb trendinə münasibəti sərt və
birmənalıdır. Onun "Günün
tarixi" rubrikasında brendə çevrilən
tanınmış elm və incəsənət xadimlərimizin
doğum və ölüm günlərinin qeyd edilməsi,
onların yaradıcılıqlarına çağdaş
meyarlar baxımından güzgü tutulması proqramın bu ən
ümumi siyasi-fəlsəfi platformasının konkret ifadəsidir.
Bəzi telekanallarda isə qəribə bir mənzərə
yaradılır - demokratik və milli-mənəvi dəyərlər
süni surətdə üz-üzə qoyulur. Teleefirə
ayaq açan nihilist düşüncəli
teleaparıcılar bununla da necə ciddi təxribatlara yol
verdiklərinin sanki fərqində deyillər. Hədəfdə isə
teletamaşaçıdır. Nihilistlər
TV güzgüsü vasitəsilə kütləni
çaşdırmaq, yad ünvanlara sürükləmək və
azdırmaq istəyirlər. Təbiidir ki,
onların sifarişçiləri var - Beynəlxalq reytinq
şirkətləri. Azərbaycan, Ermənistan,
Gürcüstan, Çin, Türkiyə efirinə nəzarət
edən "AGB Nielson" şirkəti bu mövzu ilə
bağlı həmişə yüksək reytinq göstəriciləri
sərgiləyir.
Reytinq mahiyyətcə reklam zənbili deməkdir. Yəni
transmilli şirkətlər efirimizdə öz mallarını
reklam edir və bunun qarşılığında milli-mənəvi
dəyərlərimizə zərbə vuran
teleaparıcılara yüksək qonorar verirlər. Bu şirkətin bizdəki nümayəndəliyi də,
təəssüf ki, milli-mənəvi dəyərlərimizi
nəzərə almır. Məqsəd
aydındır - xalqın psixikasına təsir etmək, beyinləri
yumaq. Bunun ən qısa, ən operativ, ən asan yolu isə məhz
teleaparıcılar, TV proqramlarından keçir.
Bəzi telekanallar və aparıcılar sanki görmək
istəmir ki, bu gün dünyada "milli, yoxsa transmilli?"
müzakirəsi gedir. Dünyanın əksər bölgələrində
bu müzakirə Şekspirin məşhur "olum, ya
ölüm" dilemması səciyyəsini qazanıb. V.Putin və D.Tramp milli-mənəvi dəyərlərin
tərəfdarıdırlar. E.Makron və
A.Merkel isə "demokratik dəyərlər" adı
altında transmilli şirkətlərin maraqlarını
güdür, yabançı və zərərli dəyərləri
dünyaya sırıyırlar. Amma
artıq bu siyasi trend siyasətdən silinir. Milli-mənəvi dəyərlərə
qarşı mübarizə şüarlarını əllərində
bayraq edən nihilistlər, liberallar öz yerlərini
sağçılara ötürürlər.
"Xəzər-Səhər"
bu yeni trendləri qabartmaqla çoxmilyonlu tamaşaçı
kütləsində
yeni siyasi düşüncə rakursu müəyyənləşdirir.
Təsadüfi deyil ki, İtaliya, Avstriya,
Polşa, Rumıniya, Britaniya, Macarıstan kimi ölkələrdə
sağçıların seçkilərdə önə
çıxması və milli-mənəvi dəyərləri
liberal dəyərlərə qarşı qoyması
proqramın aparıcıları tərəfindən
ardıcıl olaraq şərh olunur. Bu
prosesləri daim diqqət mərkəzində saxlayan,
barmağını bu trendin nəbzi üstündən götürməyən
"Xəzər-Səhər"in siyasi süjetləri məhz
bu üzdən öz orijinallığı ilə seçilir.
***
Hər hansı teleproqram, eləcə də bu
proqramın aparıcıları haqda danışmaq məsələnin
estetikasından da söz açmağı tələb edir. Aparıcılıq
yeri gələndə subyektiv olmağı, mövzu ətrafında
sərbəst gəzişmələr eləməyi tələb
edir. Çünki o, daha çox canlı
efirlə bağlı sənətdir. Öncədən
nəzərdə tutulmayan improvizələr isə canlı
efirin özünün təbiətindən doğur.
Tamaşaçı aparıcının savad, əxlaq və
peşəkarlığını canlı efirdə
bütün mənfi və müsbət tərəfləri ilə
birlikdə sanki zərrəbin altındaymış kimi
olduğundan da on
dəfə artıq görür. Bu diktorla
müqayisədə aparıcının işini xeyli çətinləşdirir.
Söhbət, əlbəttə ki, bu gün
ekran-efiri zəbt edən bayağı şoumenlərdən
yox, həqiqi aparıcılardan gedir.
Bir haşiyə çıxmaq istəyirəm. Akademik
Ağamusa Axundov universitetin birinci kursunda bizə fonetikadan dərs
deyirdi və ayrı-ayrı səslərin tələffüzü
ilə bağlı elə incə məqamlara toxunurdu ki,
çoxu rayondan, kənddən gələn, orta məktəb
skamyasından qalxıb, universitet auditoriyasına düşən
tələbələrin gözləri dörd olurdu. Unudulmaz müəllimimizin öyrətdiklərindən
yadımda qalanlar əsasında deyə bilərəm ki,
sözlərin tələffüzü zamanı əksər
teleaparıcılar sait səsləri aydın deyib, samit səslərin
üstündən ötəri keçirlər. Nəticədə
teletamaşaçı görür, amma nə deyildiyini yaxşı
tuta bilmir, yəni ağız deyəni qulaq eşitmir. Çünki teleaparıcıların tələffüzü
səlis deyil. Bunun səbəbi odur ki, onların bəziləri
müvafiq təhsil, hətta olsun ki, ümumən ali təhsil almayıb. Bəzilərinin
sadəcə diplomu var, amma savadı yoxdur. Bir sözlə, təsadüfi adamlardır. "Xəzər-Səhər"in
aparıcıları bu qüsurdan xalidir. Xüsusilə
də İlhamiyyə xanım öz nitqinin
axıcılığı, aydınlığı, cilası
və səlisliyi ilə bütün milli teleməkanda örnək
sayıla biləcək aparıcılardandır.
Yeri gəlmişkən deyim ki, Azərbaycan
televiziyasındakı aparıcı problemi ölkəmizin
hüdudlarından kənardakıların da diqqətini
çəkib.
Rus internet resurslarında dünyanın müəyyən
standartlara cavab verən teleaparıcılarının
xüsusi siyahısı dərc olunub. Gürcüstan
və Ermənistan teleaparıcılarının adları bu
siyahıda bir neçə səhifəyə
sığmır. Orda bizimkilər də var - Ayaz Salayev, Bəhram Bağırzadə,
Xoşqədəm Hidayət qızı, Nərgiz Birk-Petersen,
Leyla Əliyeva, Şəmistan Əlizamanlı, Rafiq Həşimov,
Rafael Hüseynov, Brilliant Dadaşova. Vəssəlam! Təbii ki, mən bu siyahıya qəhrəmanlarımın
- Həmid ağa və İlhamiyyə xanımın da
adlarını əlavə edərdim. Amma bu əlavəylə
Azərbaycan teleməkanındakı aparıcı problemi,
görəsən,
öz həllini tapacaqmı? Təəssüf
ki, yox. Ümumiyyətlə, beynəlxalq əhəmiyyətli
siyahılarda zəif təmsil olunmağımız təkcə
o siyahıları tutanların subyektiv münasibətindən
doğurmu? Yenə də "təəssüf"
və yenə də "yox" deməli olacam. Bu
işdə tamaşaçı diqqəti çəkmək
üçün ən böyük fantaziyası şpaqat
açmaqdan o yana keçməyən,
ekran-efir etikasından uzaq, ilk cümlələrindəncə
savadsızlıqlarını büruzə verən,
bayağı, loru danışıq ədaları ikrah hissi
doğuran aparıcıların da rolu az deyil.
Halbuki Azərbaycan televiziyası vaxtilə bütün
Yaxın Şərqin öncülü olub, Əlcəzair, Yəmən,
Əfqanıstan, Suriya və İraq televiziyalarının
yaranmasında bizim mütəxəssislərin köməyindən
istifadə olunub. Diqqətinizi bir fakta çəkmək
istəyirəm.
60-cı illərdə İraq diktatoru Əbdülqasim
Bakıda TV qülləsini görür və bunun
oxşarını Bağdadda ucaltmaq üçün mütəxəssislərimizə
müraciət edir. TV ustalarımız İraqa gedib Bağdad
teleqülləsini havaya qaldırırlar. Amma
taleyin ironiyasından ilk veriliş zamanı Bağdadda növbəti
hərbi çevriliş baş verir. Sui-qəsdçilər
telestudiyanı ələ keçirib Əbdülqasimi
canlı efirdə, milyonların gözü
qarşısındaca güllələyirlər. Diktatorun cəsədi bir həftə teleekrandan xalqa
nümayiş etdirilir. Deyilənlərə görə,
studiyadakı növbətçi əsgər bu kadrın yeknəsəqliyini
pozmaq üçün vaxtaşırı Əbdülqasimin
sifətinə tüpürürmüş...
Bu faktı özəl olaraq vurğulamaqdan məqsədim
hadisənin qeyri-adiliyini nəzərə çarpdırmaq
deyil. Bu olay bir daha göstərir ki, Azərbaycana
"Şərqin qapısı" və ya "Şərqin
səhəri" deyilıməsi gəlişigözəl
metafora deyil. Həyatımızın ən
müxtəlif sahələri kimi, televiziya tariximiz də
göstərir ki, bu məhz belədir. Təəssüf
ki, bəzi teleaparıcılar hansı ənənələrə
malik olduğumuzu dərk etmir, "burda mənəm,
Bağdadda kor xəlifə" iddiası nümayiş
etdirir, özlərini elə aparırlar ki, guya bunlardan öncə
heç kəs olmayıb. Halbuki televiziya
tariximiz başqalarına örnək olan neçə-neçə
klassikin şahidi olub. Nə yaxşı
ki, o klassiklərin ən yaxşı ənənələrini
davam etdirənlər var və onlar bu gün özləri
artıq örnəyə çevrilir - "Xəzər-Səhər"in
aparıcıları Həmid Herisçi və İlhamiyyə
Rzayeva kimi.
Həmid ağa və İlhamiyyə xanım başda
olmaqla özünün bir yaşını qeyd etməyə
hazırlaşan "Xəzər-Səhər"in
bütün yaradıcı və texniki heyətini təbrik
edir, onlara daha böyük uğurlar arzu edirəm. Üzümüzə xeyirli
"Səhər"lər açılsın!
Əsəd CAHANGİR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 3 noyabr.- S.16-17.