"Ədəbi
proses" illəri
Ədəbi
proses anlayışı çox geniş və həm də
mürəkkəb bir anlayışdır. Belə
ki, ədəbiyyatda, bədii yaradıcılıqda baş verən
bütün prosesləri, kəmiyyət və keyfiyyət dəyişmələrini,
ədəbi cərəyanları, ədəbi əlaqələri,
fərdi üslubları əhatə edən hadisələr bu
anlayışa daxildir. Canlı ədəbi gerçəklik,
ədəbiyyat və həyat arasında əlaqə və bağlılıq ədəbi
prosesin mahiyyətini təşkil edir. Bu proses öz mürəkkəb
səciyyəsi ilə diqqəti cəlb edir: belə ki, ədəbi
aləmdə baş verən bütün hadisələrin
heç də hamısı ədəbi prosesə çevrilmir,
yalnız o hadisələr ədəbi proses anlamına daxil ola bilər ki, bilavasitə ədəbi
inkişafla bağlıdır, ədəbiyyatın bu və
ya digər istiqaməti ilə üzvi şəkildə
bağlı olsun. Ədəbi prosesin müasir
elmi-nəzəri rakursda təhlil olunması tənqidi fikrin
başlıca vəzifələrindən biridir. Bu sahədə
ədəbi tənqidin çoxillik təcrübəsi və ənənəsi
var. İlk dəfə 1962-ci ildə başlanan ədəbi
proses müşavirələri sonralar get-gedə öz
miqyasını, əhatə dairəsini genişləndirmiş
və ümumədəbi hadisəyə çevrilmişdir.
İlk ədəbi müşavirə haqqında "Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzetinin 14 aprel sayında belə
bir informasiya təqdim edilir: "Nizami adına
Ədəbiyyat və Dil İnstitutu Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqı ilə birlikdə 1961-ci
ilin ədəbiyyatına dair yekun müşavirəsi
keçirmişdir. Müşavirəni Məmməd
Arif açmışdır.
Məmməd Cəfər Cəfərovun "1961-ci ilin bədii nəsri",
Əkbər Ağayevin
"Müasir həyat və şeirimiz", Cəfər
Cəfərovun
"Dramaturgiyamızda sənətkarlıq məsələləri"
haqqında məruzələri dinlənilmişdir. Müzakirələrdə Rəsul Rza, Bayram Bayramov, Mehdi
Hüseyn, Mirzə İbrahimov, Qulu Xəlilov, Əhəd
Hüseynov, Xəlil Rza və b. çıxış
etmişlər". Göründüyü kimi,
bu ilk müşavirə iki gün çəksə də (4-5
aprel) öz sadə gedişatı ilə diqqəti cəlb
etdi (cəmi üç məruzə dinlənildi,
çıxışlar oldu və ədəbi prosesdə
baş verən hadisələr heç də
bütünlüklə əhatə olunmadı). Bir il
sonra 1963-cü ilin 2-3 aprelində də ötən ilin ədəbi
prosesi müzakirə hədəfinə çevrildi. "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetinin 1963-cü il 20 aprel sayında oxuyuruq: "Nizami
adına Ədəbiyyat və Dil İnstitutu 1962-ci il Azərbaycan ədəbiyyatının
yekunlarına həsr edilmiş
müşavirə keçirmişdir. Müşavirəni
giriş sözü ilə Məmməd Arif
açmışdır. Müşavirədə şeir, poema, hekayə, roman və
povestlər haqqında Qulu Xəlilov,
Bəkir Nəbiyev, Məsud Əlioğlu və Yəhya
Seyidov məruzə etmişlər.
Müzakirələrdə Məmməd Arif, Osman
Sarıvəlli, Mehdi Hüseyn, Əkbər Ağayev və b.
çıxış etmişlər".
Deməli,
ədəbi proseslə bağlı illik ədəbi
müşavirələrin mərkəzi Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutu olmuşdur, sonrakı illərdə
də bu mərkəz öz yerini dəyişməmişdir.
Yetmişinci illərin ortalarına qədər ədəbi
proseslə bağlı müşavirələr keçirilmədi. Sov. İKP MK-nın "Ədəbi-bədii tənqid
haqqında" (1972) qərarı ədəbi tənqiddə
baş verən susqunluğu, müəyyən mənada xaos və
hərc-mərcliyi aradan qaldırmağa bir təkan rolunu
oynadı. Təbii ki, bu qərarda bədii
ədəbiyyatı, ədəbi tənqidi siyasətə,
ideologiyaya daha möhkəm bağlamaq meyilləri duyulurdu, amma
bu qərar Azərbaycanın ictimai həyatında, ədəbi-bədii
fikrimizin təkamülündə mühüm rol oynadı.
Yaxşı xatırlayıram ki, Ədəbiyyat
İnstitutunda professor Kamal Talıbzadənin rəhbərliyi
ilə "Ədəbi tənqid tarixi və nəzəriyyəsi"
şöbəsi fəaliyyət göstərirdi
(1980-1986-cı illərdə), "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"
şöbəsinin nəzdində "Ədəbi proses"
qrupu yaradıldı və görkəmli tənqidçi
Yaşar Qarayev bu qrupun rəhbəri təyin edildi (az sonra bu
qrup müstəqil şöbəyə çevrildi). Yaşar Qarayevin təşəbbüsü ilə ədəbi
proseslə bağlı illik müşavirələr bərpa
edildi, bu müşavirələrdə oxunan məruzələr
"Ədəbi proses" toplularında (1975-1984-cü illərdə)
öz əksini tapdı. On il ərzində
altı "Ədəbi proses" kitabları təbii ki, ədəbi
tənqiddə müəyyən canlanma yaratdı. Həmin
"Ədəbi proses" kitablarında "Ədəbi tənqid",
"Poeziya", "Nəsr", "Dramaturgiya" və
"Cənubi Azərbaycanda ədəbi proses" mövzuları
əhatə olunmuşdu. Əsasən tənqidin
icmal formasında qələmə alınan və hər bir
janrın keçdiyi birillik yolu əhatə edən bu
yazılarda ədəbi prosesin əsas istiqamətləri,
gedişatı, uğurlu və uğursuz nəticələri
öz əksini tapırdı. Məruzəçilər-icmal
müəllifləri əsasən eyni tənqidçilər
idi. Yaşar Qarayev "Giriş sözü"nün və
"Ədəbi tənqid" icmalının, Akif Hüseynli
"Nəsr", Şamil Salmanov "Poeziya", Arif Səfiyev
"Dramaturgiya", Sabir Əmirov "Cənubda ədəbi
proses" icmallarının daimi müəllifləri
olmuşlar. Ancaq o illərin cavan tənqidçiləri
də (Şirindil Alışanov, Vilayət Quliyev, Nizaməddin
Şəmsizadə, Vaqif Yusifli, Rəhim Əliyev) icmal müəllifləri
sırasına qoşuldular. İndi, XXI əsrin ikinci
onilliyində həmin "Ədəbi proses" məcmuələrindəki
icmallara nəzər yetirsək, açıq-aydın görərik
ki, həmin icmallarda yetmiş-səksəninci illərin ədəbi
prosesi bəzi istisnaları nəzərə almasaq, öz
obyektiv təhlil prinsipi ilə diqqət çəkirdi. Təbii
ki, hər bir icmal yazıda mümkün qədər bir il ərzində ərsəyə gələn əsərlər
əhatə olunmalı, ən yaxşı əsərlər
haqqında isə dolğun təəssürat
yaradılmalıdır. Ona görə də
icmal yazılarda xeyli əsərlərin adları çəkilir,
bəzisi haqqında yalnız bir-iki cümlə məlumatla
kifayətlənməli olur, sadalama üstünlük təşkil
edirdi. Bunu biz əsasən "Poeziya"
icmallarında müşahidə etmişik. Lakin öz elmi-nəzəri səviyyəsinə və
təhlil mədəniyyətinə görə Yaşar
Qarayevin "Giriş" sözləri və "Tənqid"
icmalı, həmçinin Akif Hüseynlinin "Nəsr"
icmalları xüsusilə fərqlənirdi. Heç
şübhəsiz, Azərbaycan nəsrinin
altmış-yetmişinci illəri daha maraqlı, orijinal, həm
məzmunca, həm də forma-sənətkarlıq
baxımından böyük tərəqqini əks etdirirdi və
Akif Hüseynlinin icmalları (əslində, onun
yazıları "icmal" hüdudunu keçir, problem məqalələr
kimi diqqəti cəlb edirdi) ədəbi-tarixi hadisə kimi nəzəri
cəlb edirdi. İsa Hüseynovun "Məhşər",
Mövlud Süleymanlının "Köç", Sabir Azərinin
və İsi Məlikzadənin povestləri, Elçinin,
Anarın nəsr əsərləri. Bayram
Bayramovun "Fəhlə qardaş" romanı, Sabir Əhmədlinin,
Əkrəm Əylislinin, Vidadi Babanlının o illərdə
qələmə aldığı povest və romanları, həmçinin
cavan nasirlərin yaradıcılığı öz dərin
elmi təhlilini məhz Akif Hüseynlinin icmallarında
tapdı.
"Ədəbi proses" silsiləsindən
axırıncı elmi müşavirə 1984-cü ildə
keçirildi və bundan sonra yenə bu sahədə müəyyən
fasilələr yarandı. İkimininci illərin əvvəllərində
isə akademik Bəkir Nəbiyevin təşəbbüsü
ilə "Ədəbi proses" müşavirələri
yenidən bərpa edildi.Təbii ki, ötən illərin
"Ədəbi proses" müşavirələrinin ənənələrinə
uyğun olaraq nəsr, poeziya, dramaturgiya, ədəbi tənqid
məruzələri dinlənildi, arada publisistika, bədii tərcümə
və Cənubda Ədəbi Proses məruzələrinə də
yer verildi. Mən də bir müəllif kimi 2002
və 2004-cü illərin nəsri haqqında məruzə
etmişəm. Yeni müəlliflərin (Qurban Bayramov, Aydın
Dadaşov, Rahid Xəlilov) də prosesə cəlb olunması
öz bəhrəsini verdi. Ancaq bu "Ədəbi
proses" müşavirələrinin heç biri kitab
halında çap olunmadı.
"Ədəbi
proses" müşavirələrinin üçüncü mərhələsi
akademik İsa Həbibbəylinin Ədəbiyyat İnstitutuna
direktor təyin olunmasından sonra start götürdü.
İsa Həbibbəyli, ilk növbədə, 1986-cı ildə
öz fəaliyyətini dayandırmış "Ədəbi
tənqid tarixi və nəzəriyyəsi" şöbəsini
"Ədəbi tənqid" adı ilə yenidən bərpa
etdi, bu şöbənin təkcə tənqid tarixi və nəzəriyyəsi
ilə deyil, müasir ədəbi proseslə daha çox
ilişgili olduğunu şöbə əməkdaşlarına
xatırlatdı. İsa Həbibbəyli məni
bu şöbənin müdiri vəzifəsinə təyin
etdi. Mən uzun illər "Azərbaycan"
jurnalında tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
şöbəsinin müdiri işləmişdim, bir tənqidçi
kimi fəaliyyətim də göz qabağında idi, ona
görə də müəyyən tərəddüddən
sonra İsa müəllimlə razılığa gəldik.
Və bu şöbəyə mənim təklifimlə
Elnarə Akimova, Nərgiz Cabbarlı və b. kimi istedadlı tənqidçilər
cəlb olundu. Şöbəyə təyinatımızdan
iki-üç gün sonra İsa Həbibbəyli elmi
şurada "Ədəbi proses" müşavirəsini
yenidən gündəmə gətirdi və başda
özü olmaqla beş nəfərdən
ibarət redaksiya heyətinin yaradıldığını
elan etdi. Mənə iki ciddi vəzifə
tapşırıldı: birincisi, müşavirədə
ayrı-ayrı mövzular üzrə məruzəçiləri
təyin etmək, ikincisi, bu məruzələri "Ədəbi
proses-2013" məcmuəsi üçün çapa
hazırlamaq. Öhdəmə düşən vəzifəni
layiqincə yerinə yetirmişəm və artıq
"Ədəbi proses-2013, 2014, 2015, 2016 və 2017" tənqid
topluları ədəbi və elmi ictimaiyyətə
çatdırılıb.
Əlbəttə,
ədəbi proses anlayışının hüdudları, əhatə
etdiyi problemlər çoxçalarlıdır. Məhz
İsa Həbibbəylinin təşəbbüsü və
tövsiyəsi ilə hər il məruzələrin sayı
çoxalır, "Ədəbi proses" müşavirələri
təkcə məlum ədəbi janrları əhatə etmir,
ədəbiyyatın digər janrlarını və problemlərini,
həmçinin bir sıra elmi-nəzəri məsələləri
də əhatə edir. Məsələn, ədəbi tənqiddə
uşaq ədəbiyyatı ilə bağlı demək olar
ki, nadir hallarda yazılar yazılıb, ona görə də hər
il keçirilən müşavirələrdə
"Uşaq ədəbiyyatı" mövzusu daim gündəmdədir.
"Poeziya" mövzusu da təkcə şeiri
əhatə etməməlidir, poemalar da ayrıca mövzu kimi
təsdiq olunur. Nəsrdə də, həmçinin
- ayrıca roman, ayrıca povest və ayrıca hekayə
haqqında məruzələr dinlənilir. Azərbaycanın ayrı-ayrı bölgələrində
yaşayıb-yaradan xeyli istedadlı yazarlar var və onların
yaradıcılığı haqqında çox nadir hallarda
informasiya əldə edirik. Ona görə də hər il "Bölgələrdə ədəbi həyat"
mövzusu da müşavirənin məruzələrindən
birinə çevrilir. Yeni mövzular sırasında "Azərbaycanın
rusdilli ədəbiyyatı", "Azərbaycan və
türk ədəbi əlaqələri", "Azərbaycan-Qərb
ədəbi əlaqələri", "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi",
"Elmi tədqiqatlar", "Ədəbiyyat İnstitutunda ədəbi
proses" məruzələri də müşavirədə
dinlənilir və təbii ki, bu da ədəbi-elmi səciyyə
daşıyır.
Məruzəçilərin seçimi isə ötən
illərin ənənəvi prinsipindən xeyli dərəcədə
fərqlənir. Demək olar ki, Ədəbiyyat
İnstitutunun əksər şöbələrinin əməkdaşları
məruzəçi kimi iştirak hüququna malikdirlər (əsas
ağırlıq ədəbi tənqid şöbəsinin
üzərinə düşsə də). Burada bir prinsip
də nəzərə alınır: bir məruzəçi təkcə
eyni mövzuda dalbadal məruzə etməməlidir, növbəti
müşavirədə o, başqa bir mövzuda məruzə
edə bilər. Məsələn, Nərgiz Cabbarlı iki il (2013-2014) şeir üzrə məruzəçi
idisə, sonrakı illərdə romanlar haqqında məruzə
edir. Elnarə Akimova həm poema, həm şeir, həm də
ilin ədəbi mənzərəsi mövzularını əhatə
edən məruzələrlə, Cavanşir Yusifli poeziya, bədii
tərcümə, Lalə Həsənova ədəbi gənclik,
Azərbaycanın rusdilli ədəbiyyatı
mövzularında məruzələr edib. Vaqif Yusifli
"Bölgələrdə ədəbi həyat",
"İlin ədəbi mənzərəsi" və
"Poeziya" məruzələrinin müəllifidir. Hələlik
"Dramaturgiya" üzrə yeganə məruzəçi
Aynurə Mustafayevadır ki, onun hər il müşavidə etdiyi məruzə
böyük rəğbətlə qarşılanır. Məruzəçilərin
seçimində isə daha çox cavanlara
üstünlük verilir: təcrübəli müəlliflərlə
(Tehran Əlişanoğlu, Elçin Mehrəliyev, Vaqif Yusifli,
Asif Rüstəmli, Salidə Şərifova, Qürbət Mirzəzadə,
Esmira Fuad, Pərvanə Məmmədli, Cavanşir Yusifli,
Nizami Tağısoy) bu sırada Maral Yaqubovanın, Nərmin
Cahangirovanın, Fidan Əbdürrəhmanovanın, Mətanət
Vahidovanın, Günay Qarayevanın, Nizami Hüseynovun,
Eşqanə Babayevanın, Mərcan
Sofiyevanın, Aygün Bağırlının adlarını
çəkmək olar. Yaxşı haldır ki, müşavirədə
oxunan məruzələr az sonra "Ədəbiyyat
qəzeti" və "Azərbaycan" jurnalında da
işıq üzü görür.
"Ədəbi proses" müşavirələrinin əhəmiyyətini
şərh eləməyə heç bir ehtiyac duymuram.
Bu müşavirələrdə dinlənilən
məruzələr heç şübhəsiz, ilin ədəbi
mənzərəsini mümkün qədər canlandırmaq, ədəbi
uğurları qeyd eləmək, inkişafın əsas meyillərini
nəzərə çarpdırmaq və eyni zamanda, ədəbi
ictimaiyyəti düşündürən məsələlər
haqqında söz açmaqdır. Akademik İsa Həbibbəyli
doğru qeyd edir ki: "Bu yaradıcılıq müşavirəsinin
aparıcı elmi-ideoloji istiqaməti azərbaycançılıq,
millilik və bəşərilik üstündə köklənmişdir. Azərbaycan
ədəbiyyatının müstəqillik
dövrünün əsas inkişaf meyilləri, estetik
idealı aparıcı janrları, poetikası ədəbi
proses təhlillərinin ana xəttini təşkil edir. Cəmiyyət
və ədəbiyyat istiqamətində aparılan təhlillərdə
də sosioloji
baxışlara deyil, elmi-nəzəri yanaşmalara əsas yer verilir".
Ayrı-ayrılıqda hər bir məruzədə bu əsas
prinsipə əməl olunmuşdur. Təbii ki, məruzələrin
hamısının yüksək elmi-nəzəri səviyyədə
yazıldığını demək çətindir.
Müəyyən təcrübəsizlik, ədəbi prosesdə
baş verən hadisələri, sadəcə, kopiyalamaq,
yalnız faktlarla işləmək az da
olsa, bəzi məruzələrdə nəzərə
çarpır. Lakin ümumilikdə "Ədəbi
proses" topluları elmi-nəzəri baxımdan xoş təəssürat
yaradır.
Müstəqillik
dövrünün Azərbaycan ədəbiyyatının
son beş ildəki (2012-2017) mənzərəsini
izləsək, belə bir nəticəyə gələ bilərik
ki, inkişaf, irəliləyiş var və yeni əsrin ədəbiyyatı,
elmi-nəzəri fikri bütün istiqamətlərdə
uğurlar əldə etmişdir. Ən əsası
odur ki, Azərbaycan yazıçısı Sovet
dövrünün QLAVLİT xofundan birdəfəlik azad olmuşdur,
o, müstəqilliyin bəxş etdiyi söz
azadlığını, sərbəst düşüncə,
fikrini açıq söyləmək imkanını
qazanmışdır. Vaxtilə yasaq olunan bir sıra
mövzular (türkçülüyün, bir sıra milli-mənəvi dəyərlərin
təbliği, Azərbaycanın başına gələn fəlakətlərin
səbəbləri və baiskarlarını tanıtmaq,
tariximizin qaranlıq səhifələrinin
işıqlandırılması, millətimizin unudulmuş
ziyalılarının, həmçinin şahların,
xaqanların, dövlət adamlarının tarixi xidmətlərini, müstəqillik uğrunda
mübarizələri, xüsusilə, Qarabağ
savaşını və s.) ədəbiyyatın əsas xəttinə çevrildi - bu da azərbaycançılıq
ideologiyasının təcəssümü idi.
Bu
yazıda mən yalnız müasir Azərbaycan
poeziyası ilə bağlı bəzi qeydlərimi nəzərə
çarpdırmaq istəyirəm.
Poeziya. Müasir Azərbaycan poeziyası öz məna tutumu
forma yenilikləri, ənənə və novatorluq meyilləri
ilə diqqəti cəlb edir. Ədəbi
janrlar içərisində poeziyanın aparıcı rolu,
üstün mövqeyi hiss edilməkdədir. Əvvəlki onilliklərdə olduğu kimi, XXI əsrin
bu dönəmində də poeziya digər janrlarla müqayisədə
böyük oxucu auditoriyası əldə etməklə,
milyonların qəlbinə, gündəlik həyatına,
gözəllik, vətənpərvərlik, sevgi
anlayışlarına daha yaxındır. Ancaq
XXI əsrin poeziyası həm fərdi üslubların
müxtəlifliyi, həm ənənələrə
münasibət, həm də yeni, novator meyilləri ilə
diqqəti cəlb edir. Yeni əsrin, dəyişilən
dövranın, son iyirmi ildə Azərbaycanın ictimai-siyasi
həyatında baş verən hadisələrin təsiri
poeziyada da öz əksini tapır. "Tanrı,
din, şikayət, sosial problemlər, sevgi, mənəvi
narahatlıqlar. Öz mənəvi durumu ilə
təbiətin fəsilləri, mənzərəsi arasında
paralellər aparmaq, özünü təbiət vasitəsilə
anlamağa çalışmaq, vətən həsrəti.
Torpaq itkisi, Qarabağ savaşı, bu itkiyə görə
özünüqınama, dünya, yaşam, ölüm və
olum fəlsəfəsi, bu dünyanın ədalətsizliyindən
bezərək yeni dünyalar, yeni cahanlar arayışı və
s. ümumi halda götürdükdə şeirimizin
mövzu-problem arsenalını təşkil edir" (Nərgiz
Cabbarlı. "2013-cü ilin şeiri").
Bu mövzular demək olar ki, son illərdə dəyişilməz
qalır. Ancaq şeirin bir POEZİYA kimi
mövcudluğunu hansı mövzuda yazılması həll eləmir. Şeir doğulanda
gözəl olmalıdır. Bəs
yaxşı şeir necə doğulur? Yazırlar
ki şeir ilahi vəhylə bağlıdır, hansısa qəfil
bir hadisənin təsiri, şair ovqatının
yaratdığı emosional hal-vəziyyət də şeir
doğurur. Amma bütün bunların
hamısı şairin varlığıyla bağlıdır.
Müasir Azərbaycan poeziya məkanında kifayət
qədər populyar olan Ramiz Rövşənin son illərdə
yazdığı şeirləri də sübut edir ki,
şeir, ilk növbədə, şairin "bətnində"
doğulur. Bəlkə, o şeir uzun illər o "bətndə"
yaşayır, bəlkə də, lap tez doğulur, amma
doğulanda şeir kimi doğulur. Ora heç nə
qarışmır.Ramiz Rövşən, hətta əbədi
mövzulara da ənənəvi, amma bu ənənəvilikdə
yenilik yaradan bir şair kimi diqqəti cəlb edir. Ölümdən bütün şairlər
danışır, amma baxın, bu necə ölümdür?
Bulud kimi
ölmək -
bir yaz
yağışında.
Ümid
kimi ölmək -
bir
qız baxışında.
Bir yel
qanadında
yarpaq
kimi ölmək.
Bir qəbir
altında
torpaq
kimi ölmək.
Bir
gül kimi ölmək -
bir
güldan içində.
Bülbül
kimi ölmək -
hicran
içində.
Bir səs
kimi ölmək -
bir kar
qulağında.
Bir
söz kimi ölmək -
bir lal
dodağında.
Gündən-günə
ölmək,
Dönə-dönə
ölmək,
Öldükcə
dirilmək,
Sonra yenə ölmək.
Müasir Azərbaycan şeirinin belə gözəl
örnəkləri çoxdur. Musa Yaqubun, Məmməd
İsmayılın, Fikrət Qocanın, Füruzə Məmmədlinin,
Çingiz Əlioğlunun, Sabir Rüstəmxanlının,
Rüstəm Behrudinin, Nisə Bəyimin, Zakir Fəxrinin, Ramiz Qusarçaylının, Zirəddin
Qafarlının, İbrahim İlyaslının, Əlizadə
Nurinin, Əbülfət Mədətoğlunun, Qəşəm
Nəcəfzadənin, Məlahət Yusifqızının,
Gülnarə Cəmaləddinin, Fərqanə Mehdiyevanın,
Əlisəmidin, Tərlan Əbilovun, Nazim Əhmədlinin,
Ağacəfər Həsənlinin, Adil Cəmilin, İlham Qəhrəmanın,
Qulu Ağsəsin, Barat Vüsalın, İslam
Sadığın… hər birindən ən azı bir neçə
belə şeirlər misal gətirə bilərəm. Təbii
ki, yüzlərlə, hətta minlərlə qrafoman beyinlərdən,
susqun ürəklərdən süzülən və adına şeir deməyə çəkindiyimiz
nümunəciklər içində nə yaxşı ki, belələri
az deyil.
Şeirimizdə Qarabağ mövzusuna da toxunaq. "Ədəbi
proses" kitablarında bu mövzu etiraf edək ki, layiqincə
təhlil olunmayıb. Qarabağ həsrəti
şeirimizdə yeni bir cığır
açmışdır desək, səhv etmərik. Bu cığırla irəlilədikcə,
Şuşanın, Ağdamın, Füzulinin, Cəbrayılın
gözəl günlərinin, Cıdır düzünün,
İmarət bağının, Laçın
dağlarının, kəlbəcər oylaqlarının
çiçəklərini qoxlayırsan, bir nostalgiya hissləri
bürüyür səni. Amma sonra talan
olmuş şəhərləri, kəndləri, həşəm
olmuş gülləri, çiçəkləri, şəhidlərimizin
qanı tökülən tor, əzizlərimizin uyuduğu məzarları
xatırlayırsan, bu nostalgiya hissi bir anlığa çəkilib
gedir. Çünki az qala iyirmi il
keçməsinə baxmayaraq, yara hələ istidir, elə
bil, Şuşada indi də döyüşlər gedir. Mən
"Qarabağ mövzusunda yaxşı əsərlər yazılmır"
deyənlərə Əşrəf Veysəllinin bir şeirindən
bu parçanı xatırlatmaq istəyirəm:
Gün
batan tərəfə baxa bilmirəm,
Qırılan ömrümün köçü göynəyir.
Qarlı
zirvələrə qalxa bilmirəm,
Yaşlı gözlərimin içi göynəyir.
Vətən
harayına çatan əsgərin,
Özünü
odlara atan əsgərin,
Şəhid
məzarında yatan əsgərin
Bəlkə, Xocalıda qıçı göynəyir.
Bağrı
şan-şan olub dilsiz daşın da,
Vətən savaşında, yurd savaşında.
Kövrək
anaların doqqaz başında
Təndiri göynəyir, sacı göynəyir.
Gözəl
Qarabağın acı həsrəti,
Ömrümü talayır, könlümü didir.
Orda
uşaqlığım əsirlikdədir,
Burda qocalığım xəcalət çəkir.
Təkcə
Əşrəf Veysəlli deyil, Rəfail Tağızadə,
Ələmdar Quluzadə, Məlahət Yusifqızı, Məmməd
İlqar, onlarla başqa şairlərimiz də bu həsrəti
şeirlərində ifadə edirlər. Amma gəlin, etiraf edək
ki, Qarabağ mövzusu ilə bağlı nikbin şeirlər
çox az yazılır. Necə
ki, vaxtilə xalq şairi Qabilin "Ümid sənədir
ancaq, Azərbaycan əsgəri" şeiri kimi.
Bir
neçə kəlmə də poemalar haqqında 2013-cü ilin poemalarından söz
açan Elnarə Akimovanın fikirlərinə istinad edirəm:
O, həmin ildə qələmə alınan xeyli poemadan
söz açır və hiss olunur ki,bir neçə
poemanı (Zəlimxan Yaqubun "Ün", Vaqif Bəhmənlinin
"Azərbaycan tarixi kitabı", Nəriman Həsənzadənin
"Seyid Nigari türbəsi", Fikrət Qocanın
"Ramazan axşamlarında düşündüklərim",
Adil Mirseyidin "Unio mistika" və "Bürkü"
poemalarından çox rahatlıqla danışır, o
poemaların hər birini professionallıqla təhlil edir. Amma elə poemalardan da söz açır ki, hiss
edirsən, bunlar haqqında ürəkdolusu danışmaq
mümkün deyil. Və onun bir fikrini xatırlatmaq istəyirəm:
"Poema janrında epiklik demək olar ki, sıradan
çıxmaq üzrədir. Lirik
başlanğıcın, həyata müxtəlif
baxışının güclənməsi, yazarın
aparıcı mövqeyi, lirik-psixoloji münasibətin
üstünlüyü daha öndədir. Şairlər
süjet xəttinə ehtiyac duymur, müəllif "mən"ini
bütün bəhs olunan mövzuların özünə
keçirirlər. Bu
yaxşıdırmı, pisdirmi? Aksiom
olaraq yekdil fikir söyləmək çətindir.
Düşünürəm ki, daha geniş söz demək janrı
olan poemada epik vüsətin olmasına ehtiyac var".
Doğrudan da, ehtiyac var, amma hanı o poemalar?
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 9 noyabr.- S.10-11.