Ədəbiyyatın
keşiyində
Nizami İnstitutu mədəniyyətimizi, ədəbiyyat
elmimizi, dilimizi yaşadan, qoruyan, nəsillərdən-nəsillərə
çatdıran yüksək mənəviyyat
ocaqlarımızdandır.
Söz sənəti üç amilə bağlıdır
- həyat gerçəkliyi, bədii ədəbiyyat və
geniş anlamda - nəzəriyyə, tarix, tənqid daxil olmaqla
- ədəbiyyatşünaslıq elmi.
Milli mədəniyyət tariximizdə - ədəbiyyat
elmi və bədii ədəbiyyat - əkizdirlər. Qədim
dövrün ədəbiyyat nəzəriyyəçisi Xətib
Təbrizidən üzü bəri - Nizaminin, Nəsiminin,
Füzulinin bədii yaradıcılığında söz sənətinin
sirləri haqqında dərin hikmətlər ifadə
olunmuşdur. Orta çağ risalələri,
təzkirələr, cünglər bizə milli ədəbiyyatımızın
zəngin xəzinəsini çatdırmışlar. Mirzə Fətəli Axundzadənin Molla Rumi
haqqında məqaləsi çağdaş anlamda tənqidimizin
ilk örnəklərindəndir. Ədəbiyyatın məqsədi,
qayəsi, üslubiyyət və ifadə vasitələri
haqqında dəyərli fikirlər Həsən bəy Zərdabinin,
Mirzə Cəlil Məmmədquluzadənin, Mirzə Ələkbər
Sabirin, Əlibəy Hüseynzadənin, Əhməd bəy
Ağaoğlunun, Abbas Səhhətin, Hüseyn Cavidin bədii
və publisist yazılarında mühüm yer tutur. XX əsrin əvvəllərində ilk peşəkar
tənqidçilərimiz Abdulla Sur, Hüseyn Sadiq (Seyid
Hüseyn) Firidun bəy Köçərli fəaliyyətə
başlayırlar. Firidun bəy
Köçərli ədəbiyyat tariximizə aid çox
qiymətli ikicildliyin müəllifidir. Yeri gəlmişkən,
başqa bir önəmli əsərin - İsmayıl Hikmətin
Azərbaycan və türk ədəbiyyatlarına həsr olunmuş
4 cildini bugünkü əlifbamızla nəşr etmək nəcib
və vacib iş olardı.
Müxtəlif
dövrlərdə Türkiyədə və İranda ədəbiyyat
tariximizə aid ciddi araşdırmaların dəyərini
azaltmadan bu sahədə ilk fundamental iş Heydər
Hüseynov və Məmməd Arifin redaktəsi ilə nəşr
olunmuş ikicildlik "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" sayılmalıdır. Sonralar tədqiqatlar
daha da genişləndirilərək və təkmilləşdirilərək
üç cildlik ədəbiyyat tariximiz nəşr olundu.
Əlbəttə, bu kitablarda da, ümumən o dövrün ədəbi
tənqidində, mətbuatında da sovet ideologiyasının
təsiri və təzyiqi aydın görünür,
marksist-leninçi təlimə əsaslanan sırf sinfi
baxış əks olunub, söz sənətimizin bir çox
parlaq nümunələri, pantürkist, mürtəce burjua
romantizmi adıyla çıxdaş edilib.
Acı
bir həqiqətdir ki, 1933-cü ildən bugünə qədər
Nizami İnstitutunun on beş müdirindən
beşi 37-38-ci illərin repressiya qurbanları olmuşlar.
Sovet
dönəmində yaranmış bədii ədəbiyyatda
belə gah millətçilik, yalançı xəlqilik, gah
nihilizm, kosmopolitizm, formalizm, süni novatorluq meyilləri
"tapılırdı", Altmışıncı illər
nəslinin əsərləri "sosialist realizmi" metoduna
zidd olduğuna, plakat əmək qəhrəmanlarına deyil,
adi adamlara üz tutduğuna, "işıqlı sovet həyatını"
tünd qara boyalarla təsvir etdiyinə görə
damğalanırdı.
Amma bununla bərabər ədəbiyyat elmimiz və tənqidimiz
bütün yasaqlara və qadağalara rəğmən ədəbiyyatın
həqiqi dəyərlərinin keşiyində dayanıb, bu
gün bir çox hallarda baş alıb gedən
ölçüsüzlüyə, meyarsızlığa,
subyektivizmə, ucdantutma tərifnamələrə uymurdu. Çünki
sözünün dəyərini bilən ciddi alimlər öz
yazılarına Tarixin verəcəyi qiyməti
yaşadıqları Zamanın konyunktur hökmlərindən
və imtiyazlarından üstün tuturdular.
Ədəbiyyatçı alimlər ədəbiyyat
tariximizi sistemləşdirməklə, ardıcıl təsnifat
aparmaqla, faktik bilgilər toplamaqla və nəzəri ümumiləşdirmələrlə
bu elmin özülünü qurmuşlar. Və bu əməli işdə
Elmlər Akademiyasının 85 il bundan əvvəl
fəaliyyətə başlamış Nizami İnstitutunun
böyük xidmətləri var.
Bəzi inkarçılar sovet dövrünün
bütün aşkar uğurlarına göz yumaraq o
dövrün ancaq qüsurlarını göstərirlər. O rejimin
qüsurlarını, yanlışlıqlarını, hətta
cinayətlərini unutmadan ədalət və həqiqət
naminə onu da deməliyik ki, elə Elmlər
Akademiyamızın özü də, onun institutları da, o
cümlədən Nizami İnstitutu da məhz o dövrdə
yaranıb və səmərəli işlər görüb. Qədim
dövr və Orta əsrlər ədəbiyyatı, XVIII, XIX və
XX yüzillərin ədəbiyyat tarixləri, ədəbiyyat
nəzəriyyəsinə, folklora, mifologiyaya, əruz vəzninə,
aşıq sənətinə aid araşdırmalar, tənqid
və mətbuat tarixiylə bağlı tədqiqatlar, klassik və
müasir yazıçılara həsr olunmuş monoqrafiyalar
xalqımızın mənəvi zənginliyini əks etdirən
sərvətdir və bu sərvət neçə-neçə
nəslin milli ruhda yetişməsinə, mədəni dəyərləri
dərk etməsinə misilsiz xidmət göstərib. Ədəbiyyatımız, incəsənətimiz, təhsil
sistemimiz və elmimizin başqa sahələriylə bir
sırada ədəbiyyatşünaslığımız da
müstəqilliyimizin mənəvi təməlini qoyan ən
mühüm amillərdəndir. Bu mənada
müstəqillik dövrümüzdə yaranmış ədəbiyyatşünaslıq
nümunələri, çoxcildlik ədəbiyyat tariximiz bu
möhkəm dayaqlar əsasında və müasir
dövrün yaratdığı imkanlar zəminində
uğurla meydana çıxır. Müstəqillik
dövründə işıq üzünə
çıxarılan monumental nəşrin elə ilk cildi ədəbiyyat
tariximizə yeni, daha dürüst, daha elmi baxışın
yaranmasına sübutdur. Ədəbiyyat
tariximizin kökləri əskilərdə olduğu kimi, bizə
yad dillərdə çatmış mətnlərlə deyil,
ümumtürk abidələri, türk folklor və mifologiya
örnəkləriylə bağlanır.
Bu baxımdan unudulmaz ulu öndər Heydər Əliyevin
"Kitabi-Dədəm Qorqud" dastanının 1300 illiyiylə
bağlı qərarı ədəbiyyat
tarixşünaslığımızın dönüş
nöqtələrindən sayılmalıdır. Heydər Əliyevin siyasi
iradəsiylə və sırf elmi yanaşma nəticəsində
dastanın yaşı Həzrət Məhəmmədin
müasiri Dədə Qorqudun yaşadığı dövrlə,
yəni VII əsrlə bağlandı və bu rəqəm
YUNESKO tərəfindən də təsdiq edildi.
Bu gün
böyük qürur və iftixar hissiylə deyə bilərik
ki ədəbiyyatımızda "Kitabi Dədəm
Qorqud" kimi ölməz bir abidə də var, bu abidəni
doğma dilimizdə yaradan ozan-şair-dastançı Dədə
Qorqud kimi dahi bir sənətkarımız da… Böyük
ədəbiyyat tariximiz də bu faktdan başlanır.
Dastanın hərtərəfli
araşdırılmasında Nizami İnstitutunun və onun
içindən çıxmış Dilçilik və
Folklor institutlarının əməkdaşlarının xidmətləri
xüsusi qeyd olunmalıdır.
Sovet dövründə yasaq olunmuş başqa bir tarixi
uyğunsuzluğu da aradan götürməyin vaxtı
çatmışdır. Əgər Türkiyə ədəbiyyatşünasları
haqlı olaraq Nəsimini, Xətaini, Füzulini Azərbaycan ədəbiyyatından
ayırmadan öz ədəbiyyat tarixlərinə də
salırlarsa, biz də Sivaslı Qazı Burhanəddinlə bərabər
Səfəvilər müridi Pir Sultan Abdal, Qaracaoğlan,
afşar Dadaloğlu kimi şairlərin yaradıcılıq
irsini Türkiyə ədəbiyyatından qoparmadan ortaq
şeir və dil örnəklərimiz kimi
araşdırmalı, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə
daxil etməliyik. Həsənoğlunun doğma dilimizdə
yaranmış əruz vəznli qəzəllərindən daha
əvvəl heca şeirimizin ilk böyük sənətkarı
Yunis Əmrənin möhtəşəm divanı da ədəbiyyat
və dil tariximizin malı olmalıdır.
Bu örnəklərsiz şifahi və
yazılı poeziyamızın inkişaf və dəyişmə
proseslərini müəyyənləşdirmək çətin
olardı. Ədəbi təkamülü
bugünkü siyasi sərhədlərin o tayına, ya bu
tayına düşməsiylə ayırmaq keçmişə
bütöv şəkildə baxmağa əngəl törədər,
bu, baxışlarda natamamlığa,
yarımçıqlığa səbəb olar. Güman edirəm ki, yeni nəşrə
hazırlanan və artıq birinci cildi çıxmış
10 cildlik ədəbiyyat tariximizdə bu cəhət nəzərə
alınacaq.
Müstəqillik
illərində Nizami İnstitutunun ərsəyə gətirdiyi
çox dəyərli işlər - "Molla Nəsrəddin"
və "Füyuzat" jurnallarının bugünkü əlifbamızla
nəşrləri, akademik İsa Həbibbəylinin rəhbərliyi
ilə Müstəqillik dövrü ədəbiyyatı
haqqında ikicildlik son illərin böyük nailiyyətidir.
Gələn
il Azərbaycan Yazıçılar təşkilatının
da 85 yaşı tamam olur və bu gün mən
Yazıçılar Birliyimiz adından özündən bir
yaş böyük qardaşını - Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunu ürəkdən salamlayır,
alqışlayır, ona daha böyük uğurlar
arzulayıram. Ona - yəni institutun əməkdaşlarına,
rəhbərliyinə, çünki institut yalnız addan və
binadan ibarət deyil, onu yaradanlar və yaşadanlar
insanlardır - peşəkar, fədakar alimlərdir.
Səksən ildən artıq bir müddətdə
Yazıçılar təşkilatıyla Ədəbiyyat
İnstitutu sıx yaradıcılıq təmasında
çalışırlar. Nizami İnstitutu hər
ilin ədəbi prosesinə aid elmi konfranslar keçirir, alimlərimiz,
tənqidçilərimiz yeni əsərlərimizi diqqətlə
izləyir, təhlil edirlər. Təşkilatımızın
nizamnaməsinə görə, Akademiyanın ədəbiyyat
üzrə həqiqi və müxbir üzvləri Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi Ağsaqqallar Şurasına
daxildirlər. Qəzetimizin və
jurnallarımızın redaksiya heyətlərində ədəbiyyatşünas
alimlər, tənqidçilər önəmli yer tutur.
1945-ci ildə
Akademiya təşkil olunanda onun ilk həqiqi üzvləri
sırasında görkəmli ədəbiyyat xadimləri - 39
yaşlı şair Səməd Vurğun və 34
yaşlı nasir Mirzə İbrahimov da vardı. 45-ci ildən
bu günə qədər 73 il ərzində Akademiyanın tərkibinə
şair kimi deyil, filoloji elmlər doktoru, ədəbiyyatşünas
alim kimi əvvəl müxbir, sonra həqiqi üzv
seçilmiş Bəxtiyar Vahabzadədən başqa,
heç bir yazıçı Akademiyaya üzv olmayıb. Bu
vaxt ərzində üç bəstəkar (Üzeyir
Hacıbəyli, Qara Qarayev, Arif Məlikov) həqiqi üzv, iki
bəstəkar (Fikrət Əmirov, Bəstəkarlar
İttifaqının sədri Firəngiz Əlizadə)
müxbir üzv seçilmişlər. Dahi və
görkəmli bəstəkarlarımızın Akademiyaya
üzvlüyünə layiq görülməsi, əlbəttə,
bizi sevindirir.
Bütün hallarda yazıçılarla alimlərimiz
bir məqsədə birgə xidmət edirlər - ədəbiyyatımızın
həqiqi dəyərlərinin keşiyində dururlar, dilimizin
saflığı və sağlamlığı uğrunda
birlikdə çalışırlar.
Hörmətli Prezidentimiz İlham Əliyevin 85
yaşlı Nizami İnstitutunun əməkdaşlarını
təltif etməsi dövlətimizin bu böyük elm
ocağına diqqətinin və qayğısının daha
bir təzahürüdür.
Yazıçılarımızın alim qardaşlarını
və bacılarını bu möhtəşəm
bayramları, ortaq bayramımız münasibətilə ürəkdən
təbrik edirəm.
Neçə-neçə belə illərə... Bir yerdə... Birlikdə... Bərabər...
14 noyabr 2018
ANAR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 17
noyabr.- S.2.