Antiqəhrəmanın dövrün
ziddiyyətlərlə dolu geniş tablosu
Daha "bir nəzər"
Səhv nəzərləri sərf-nəzər etmə
vaxtı.
Əvvəli ötən
saylarımızda
Türk (Azərbaycan) ədəbiyyatında həcvin
tarixi İsa Həbibbəyliyə görə, hələ
"məvali şairlər"dən başlanır. O, Musa Şəhəvatın
VII-VIII əsrlərdə öz həcvləri ilə məşhurlaşdığını,
bədii sözün qüdrəti ilə Əməvilər
dövrünün ictimai-siyasi mənzərəsini
yaratmış Əbül-Abbas əl-Əmanın isə
tanınmış ərəb şairi Ömər ibn Əbu Rəbiə
ilə ərəbcə həcvləşmək dərəcəsində
yüksək istedad sahibi olduğunu vurğulayır. XII əsrdə Mücirəddin Beyləqaninin
İsfahan şairləri ilə təkbaşına söz
döyüşünə görməsi və məğlub
olmaması Abdulla Kabili təzkirəsində əksini
tapıb. Burada böyük həcv ustadı Nəfini (1572-1635)
xatırlamamaq olmaz. "Kəskin üslubunun
qurbanı" (Namiq Sinan) olsa da iki divanı (türkcə və
farsca) və "Sihami-Kaza" adlı həcvləri ilə
onun adı türk-İslam ədəbiyyatı tarixinə əbədi
həkk edilmişdir. Nəfinin onu "kafir"
adlandıran Müftüyə söylədiyi həcv isə
bu gün də dillər əzbəridir:
Bizə
kafir demiş Müftü əfəndi
Tutalım
ben ana diyem müselman
Lakin
varıldıkda ruzi-mahşere
İkimiz də çıkarız anda yalan.
Həcv
tarixindən danışarkən əvvəlcə müxtəlif
tayfaları təmsil edən şair və aşıqlar
arasında norma halını almış
deyişmələr, saray ədəbiyyatı yarandıqdan
sonra isə şeir məclislərində hakim olmuş rəqabət
və özünütəsdiq ruhu mütləq qeyd
olunmalıdır. Əslində, həcvin
inkişafının əsas şərti olmuş bu ruh onun
"genom strukturunda" həmişəlik qərarlaşmışdır.
Hələ Əməvilər sarayında dövrün məşhur
həcvguları olan Cərir ibn Atiyə (650-727/733), əl-Fərəzdak
(641-728/732) və əl-Əxtal (640-710) arasında
"şeir/söz döyüşü"nün baş
verdiyi və bir neçə gün davam etdiyi məşhur
faktdır. Şairlərin bu birincilik davaları
sonrakı dövrlərdə də, demək olar, bütün
böyük sarayların zəruri ritualına
çevrilmiş, söz sənətkarları özlərini
ifadə etmək, hökmdarın iltifatına layiq
olduqlarını təsdiqləmək üçün rəqibləri
ilə bəzən düşmənçilik həddinə
çatan yarışlara girmişlər. Bəzən
olduqca sərt səciyyə kəsb edən bu şeirləşmələr
bir tərəfdən yekrəng və yorucu saray həyatına əyləncə
rəngi qatmış, o biri tərəfdən isə söz
duyumunu get-gedə zərifləşdirmiş (zərafət/zarafat
anlayışı da burdandır), bu həyatın intellekt
tutumunu artırmışdır. Osmanlı şeirində
satirik qitələr (əslində, həcvlərdir) haqda tədqiqatında
A.Syomina da "invektivlər" adlandırdığı belə
şeirlərin XVII əsrə qədər, əsasən,
subyektiv münasibətlər zəminində qurulduğunu
göstərmişdir. Türk şairlərinin divanları əsasında
onun apardığı statistik araşdırmalar həcv
yaradıcılığının get-gedə genişlənib
püxtələşməsini inandırıcı faktlarla əks
etdirir: Əhmədi-Dainin (XIV əsrin sonu-XV əsr)
divanında 1 "satirik qitə" varsa, Nicatidə (1460-1508)
3, Məsihidə (1470-1512) 5, Bakidə (1526-1600) 4, Nabinin
(1642-1712) divanında isə 14 belə şeirin yer alması həcvə
olan marağın yüksələn xətt üzrə
getdiyini deməyə əsas verir.
Tədqiqatda XVII əsr ədəbiyyatında satirik əhval-ruhiyyənin
güclənməsi türk cəmiyyətində tənqidi təmayülün
yüksəlişi, Osmanlı imperiyasında XVI əsrdən
başlayan böhranın dərinləşməsi, ictimai
narazılığın artması ilə izah edilir. Onun fikrincə,
invektivlər guya XVII əsrə qədər
lağlağı, ondan sonra isə satira səciyyəsi
daşımışdır.
A.Syomina türk-İslam mədəniyyətinin,
o cümlədən, şeirin inkişaf xüsusiyyətlərinə
sistemli yanaşmadığı üçün
yanlışlığa düşərək belə
düşünür ki, "XVII əsrə qədər
yazılan mənzum invektivlərin çoxu şairlərin
şəxsi düşmənlərinə və rəqiblərinə
həsr edilir və bir yığın təhqiramiz sözdən
ibarət olurdu. Diqqət, əsasən, məişət
detallarına yönəldilir, tərəf-müqabilin
geyim-kecimi, yaşayış tərzi lağa qoyulurdu".
Halbuki, arqo, nalayiq söz və ədəbsiz ifadələrin
bu tipli şeirlərdə vacib bir ünsür olaraq yalnız
XVII əsrə qədər izlənilməsi iddiası ədəbi
faktura ilə tam təkzib olunur.
Qarşıduran tərəfi alçaltmaq, ələ
salmaq lap əvvəldən həcvin təməl prinsipi
olduğu kimi, bu tematik-ədəbi şəkil
aktuallığını itirib dövriyyədən
çıxana qədər belə də qalmışdır.
Məhz buna görə həcvə "sinli-kaflı",
"qurşaqdan aşağı" şeir və s. adlar da
verilmişdir. Düzünə qalsa, bu, həcvin
ən ümdə xüsusiyyəti, onu başqa şeir şəkillərindən
fərqləndirən keyfiyyət əlamətidir.
Yaddan
çıxarmayaq ki, insan başqalarının eyib və qüsurlarını
görməyə, sirrini, gizli naqisliklərini
öyrənməyə maraq göstərir. Bu təbii meyil
onun xislətindən gəlir: başqasının üzdən-gözdən
salınması (kim və kimin tərəfindən
olur-olsun), günah və ayıbının faş edilməsi
insanı öz gözündə qaldırır, izzəti-nəfsini
oxşayır, belə halların şahidi olmaq isə ona
xüsusi ləzzət verir. Sonu kiminsə sazının
alınması ilə bitən aşıq deyişmələrinə
(eləcə də bu ritualın "uvertürası" olan
söyüşmə və "hərbə-zorba"lara) xas əyləncə
motivi həcvə kütləvi marağın da başlıca
şərti olmuşdur. Bunu başa düşən
şairlər bir-birini həcv etməkdən çox vaxt
çəkinir, yalnız çıxılmaz vəziyyətlərdə
bu üsula əl atırdılar. Seyid Əzim Mirzə
Əbdülxalıq Yusifə müraciətlə:
Eybdir
bir-birini həcv edə ərbabi-kəmal
Bidəmağ
olma sözümdən, sənə qurban, Yusif! (...)
Nə gərəkdir
bizə bir-birimizi həcv qılaq
Bir
neçə əbləhü nadan ola xəndan,
Yusif?
Yaxud
"Məhəmmədtağı Qümriyə cavab" qəsidəsində
isə:
Səməndi-təbinə
çox vermə cövlan,
Seyyida, bəsdir!
Rəva
görmə ki, Qümri bundan əfzun
şərmsar olsun
- deyirdi.
Digər
tərəfdən, uzun əsrlər boyu məzlum kütlə
hakim təbəqənin zülmü ilə
barışmalı olmuş, dərdini-sərini isə
söz, şeir, o cümlədən də həcvlə ifadə
etməkdən başqa yol tapmamışdır. Odur ki, kütlə insanı özündən
güclülərin hərzəvü-hədyan tərzində
olsa belə ifşa edilməsini böyük maraq və
zövqlə qarşılayır; həcvin bir
üstünlüyü də burdan gəlir. Ə.Cəfərzadə
"Aləmdə səsim var mənim" romanında Seyid
Əzimin Abid əfəndiyə yazdığı həcvin
Şamaxıya lərzə salmasını belə təsvir
edir:
"Həcv bazara ildırım sürətilə
yayıldı, bomba kimi partladı. Aləm bir-birinə
qarışdı. Ağız deyəni
qulaq eşitmirdi. Küçə mirzələrinin,
az-küç savadı olan bütün baqqalların əlində
qələm, qələmdan və kağız vardı,
hamı həcvin üzünü ya köçürtdürür,
ya köçürürdü.
- Afərin,
ağa qiyamət eləyib vallah. Hərçənd zəhləm
həcvdən gedir və bunu Şərq şeirinə və
Şərq şairlərinə qüsur hesab eləyirəm,
amma Abid əfəndi kimisini başqa cür aradan götürmək
olmazdı, məhz belə lazım idi...
...Həcv
dillərdə, əllərdə gəzirdi, evləri, məclisləri
dolaşırdı. Qırmızı Qulamın bazarı rəvac
idi: üzünü köçürdüyü, bir neçə
nüsxəsini çıxardığı "Abid əfəndi
həcvi"ni karvansaralar vasitəsilə şəhərbəşəhər,
diyarbədiyar yollayır və dost-aşnaların xidmətinə
çatdırır, riyakarlara nifrət edən adamları
tapıb onlara göndərirdi".
Bu
fraqmentdə həcvin ictimai təsir və rəyyaratma
gücü, həddini aşan nüfuz sahiblərinə
qarşı təzyiq vasitəsi olması, yayılma
miqyası və XIX əsr ədəbi-ictimai həyatında
misilsiz rol oynaması inandırıcı bir şəkildə
təsvirini tapır. Həcv insan
hüquqlarının heçə sayıldığı,
azad məhkəmə və vəkillik təsisatlarının,
mətbuatın olmadığı, ictimai şüurun
aşağı pillədə ilişib qaldığı
dövrlərdə həqiqətin aynası rolunu
oynamışdır. Eyni zamanda, həcv
qabiliyyəti şairin sosial statusunun, hakim zümrənin
rüsvay və bədnam olmaq qorxusu isə şeirə loyal
münasibətin bariz göstəricisi olmuşdur. Seyid Əzimin Mərənd karvansarasında
soyulması, paltarlarının oğurlanması əhvalatı
romanda bu fikirlərin əyani ifadəsi kimi maraq doğrurur.
Yerli şairlərdən Molla Süleyman məsələni
bilən kimi, hərəkətə keçir və tezliklə
şairin pal-paltarını oğrulardan alıb özünə
qaytarır. Onların mükaliməsindən:
Dedim: -
Molla qardaş, nə kələk işlətdin ki, oğru
şeyləri qaytardı?
Dedi: -
Seyyida, gümanım gələn oğruya xəbər
çatdırdım ki, sən öləsən, bu gələn
və malı oğurlanan qərib məşhur
şair Hacı Seyid Əzim Şirvanidi. Əgəmləri
malını tapıb özünə qaytarmasaq, bir elə həcv
yazar ki, Mərəndi ilələbəd biyabır eləyər.
Əlbəttə, həcvin təsir və yayılma
miqyası ilə onun tündlüyü arasında korrelyasiya
aparmaq mümkündür.
Amma ədəbi
həcv ona görə lətifə, ara sözü deyil,
şeirdir ki, həya sərhədlərinin silindiyi hüdudda
belə föhşə, latayıra keçmir, insanı silkələyir,
yaralayır, rüsvayi-cahan edirsə də bunu söyüşlə yox,
obrazlı deyimlərlə, poetexniki fəndlərlə
gerçəkləşdirir. Ziya Paşanın "Zəfərnamə"sində
sədrəzəmin portretini yaradan misralar deyilənlərə
ideal nümunədir. Şair, həcv hədəfinin
idbarlığını sona qədər açıb nəzərə
çarpdırmaq üçün onun fiziki cizgilərindən
tutmuş ailə həyatına, siyasi
bacarıqsızlığından başlamış məişətdəki
naqisliklərinə qədər ən müxtəlif cəhətlərinə
toxunmaqdan, bunlara rişxənd etməkdən çəkinmir.
Əli paşanın atasının Misir bazarında
qapıçılıq etməsini "bağça
qapıçılığı" kimi üzə çəkir,
eyş-işrət aludəçiliyini, içki
düşkünlüyünü, görməmişliyini,
acgözlüyünü əsil-nəcabətdən
qısır olması ilə izah edir. Şair
onun çirkli camaşırlarında eşələnməyi
(əsərdə paşanın qeyri-ənənəvi seksual
oriyentasiyasına işarələr var) belə həcv
üçün məqbul görür. Ziya
Paşaya görə, sədrəzəmin Giritə göndərilməkdən
məmnun qalması cariyələrlə xəlvətdə
daha asan kef çəkmək üçün açılan
imkanlarla bağlıdır. Şəxsi mənfəəti,
şöhrətpərəstliyi, hərisliyi ucundan dövlət
işlərini arxa plana atan bu şəxs həm də tənbəl,
özünü işə verməyən, daim rahat həyata
can atan (şair onu Şərq şeirinin zəhmətkeşlik
simvollarından olan Qayyuri-Bağdadi ilə müqayisə edir)
bir nəfs qulu kimi qələmə verilir. Doğrudur, Ziya Paşa bəzən şarja və
karikaturçuluğa varır, amma bütün kəskinliyinə
rəğmən, həcv etdiyi şəxsin mükəmməl
portretini gözlə görünəcək dərəcədə
canlandırmağı bacarır. Antiqəhrəmanını
dövrün ziddiyyətlərlə dolu geniş tablosu fonunda
olduqca tünd boyalarla təsvir edən Ziya Paşa ona nə
bir dövlət məmuru, nə bir müsəlman, nə də
sadə bir insan, ailə başçısı kimi özünə zərrə qədər
mərhəmət oyandırmaq haqqı qoymur. Sədrəzəm
Əli paşa mütləq bir miskinlik mücəssəməsidir.
"Qəsidə"nin bir neçə
beytinə nəzər salmaq, zənnimizcə, deyilənlər
haqqında dolğun təsəvvür yarada bilir:
Nazar et sureti-zibasını maşaallah
Nedir ol vechi-mübarek, nedir ol hüsnü cemal?
Kadd degil,
kameti matbuası bir servi sehi
Göz degil, çeşmi-dilarası, yenabiyi zülal. (...)
Himmetü
meşrebi de kaddi gibi alidir
Çünkü
esma olunur nasa semadan inzal.
Sayesinde o
kadar etti cahan kesmi huzur
Eylemez
kimse duasında dakika ihmal...
"Zəfərnamə" həm də qeyd edildiyi
üzrə, XIX əsrə qədər əksərən tərənnüm
üzərində qurulmuş türk-İslam şeirində həcvin
həqiqət carçısı kimi oynadığı
müstəsna rolu vurğulayan son böyük örnəklərdəndir.
Davamı
gələn sayımızda
Nizaməddin MUSTAFA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 17 noyabr.- S.23.