"Ölməyən kral"
"Həyat
insana qüssə verən tələdir..."
Çexov
O, bizim gəncliyimiz
idi... 1989-cu ildə usta rejissor
Rasim Ocaqovun ekranlara bəxş etdiyi "Ölsəm, bağışla"
filmində səsləndirdiyi "m-mə-mə-ni ni-yyə
gözləmədin?" sualından sonra kəkələyən,
müharibədən həm fiziki, həm də mənəvi cəhətdən
yaralanıb qayıdan, baxışı kədərli, təbəssümü
əyri, yarımçıq qalan nakam oğlanı necə
unuda bilərdik?!
Səməd
Vurğun adına Rus Dram Teatrının səhnəsi ətrafına
bizi çəkib gətirən də illərin arxasından
boylanan həmin unudulmaz
sevgi idi. Təəssürat necə
olur-olsun, uzun illərdən sonra olsa belə, onu bir də səhnədən
görmək istəyirdik.
Son
dövrlər Rus Dram Teatrında xeyli maraqlı rejissor
quruluşları ilə tanış oluruq.
Xüsusən xarici dramaturqların əsərlərinin
gənc rejissorlar tərəfindən səhnələşdirilməsi,
əlbəttə ki, təqdirəlayiqdir. Gənc rejissor
Ərşad Ələkbərovun haqqında bəhs etdiyimiz
teatrın səhnəsində Ejen İoneskonun "Kral
ölür" pyesi əsasında hazırladığı
"Mərasim" tamaşası da
tamaşaçılar üçün xeyli yeni və
cazibədar sənət nümunəsi idi. Ərşad
Ələkbərov ədəbiyyatı, dramaturgiyanı,
teatrın incəliklərini dərindən bilən sənət
adamıdır. Daha çox rus
yazıçılarının əsərlərinə müraciət
etməsi təhsili ilə bağlı təbii görünsə
də, yaşının gənc olmasına baxmayaraq Erik
Emmanuel Şmitdin "Müsyö İbrahim xan və quran
çiçəyi" tamaşasından sonra Ejen
İoneskonun "Mərasim" tamaşası onun ikinci
uğurlu səhnə işi oldu.
Əsərdəki hadisələr Beranje
krallığında birinci Beranjenin sarayında baş verir. Günlərin
birində kral bir neçə saatdan sonra öləcəyini
öyrənir. Ölümün adi sözlə,
iki-üç kəlmə ilə çatdırılması
Beranje üçün gülməli və qeyri-təbii təsir
bağışlayır. Lakin zaman
axını davam etdikcə kral vəziyyətin ciddiləşdiyini
ətrafındakı insanların onu taleyi ilə
baş-başa buraxdıqlarını anlayıb məyus olur.
Bu məyusluq o qədər güclü olur ki, bir az əvvəl ölmərəm deyib
hayqıran Beranje ölümə öz xoşu ilə
razılıq verib əcəllə sazişə gedir.
Səhnənin
ortasında qoyulan, üzərinə ağ
örtük çəkilən uzun masanın tən
ortasında iki qadın əyləşib. Bunlar
tamaşadan sonra öləcək olan kralın
qadınlarıdır. Beranje
kralının birinci arvadı kraliça Marqarita (xalq artisti
Mehriban Zəki), ikinci arvadı kraliça Mariyadır (Mariya
Dubovitskaya). Kral səhnədə
görünmür. Onun əvəzinə həkimi
(Oleq Əmirbəyov), qulluqçu Cülyetta (Həcər
Ağayeva) var-gəl edirlər. Az
keçmir Beranje, dramaturq tərəfindən təyin olunan qəhrəman
(xalq artisti Fəxrəddin Manafov) görünür. Kralın
səhnəyə ağ libasda gəlməsi,
səhnənin ağ-qara, nəhəng dekorasiyası ilə həmahənglik
yaradıb absurd ölüm mərasimini, təlaşını
daha da dərinləşdirir.
Marqaritanın
onu bir saat iyirmi beş dəqiqədən
sonra ölməsi faktı ilə xəbərdar etməsi,
kralı qəti şəkildə narahat etmir. O, ölkənin,
insanların, təhkimli və təhkimsiz hər kəsin
sahibidir. O, həm də əmr edəndir. Deməli,
ölüm onu aparacaq qədər güclü ola
bilməz. Yaxşısı budur ki, ölüm
hələ gözləsin. Kralın
özünün kefi nə zaman istərsə, gözü
dünyanın zövqlərindən nə vaxt doyarsa, onda o
özü ölümə zəhmət verib onu səsləyər.
İndi isə ölməyə vaxt yoxdur. Günəş parlayır, insanlar onun ətrafında
fırlanır, şeypurçu əmrə müntəzir vəziyyətdə
dayanır. Lakin kral niyəsə
axsayır, bədəninin bütün əzaları
ağrıyır, özünü yorğun və əzgin hiss
edir. Kraliça Mariya isə durmadan
ağlayıb-sızlayaraq onu ölümə qarşı dirəniş
göstərməyə, mübarizə aparmağa məcbur
edir. Ancaq krala qarşı sədaqətli
qadın obrazının bariz təcəssümü Mariya belə,
məqam yetişəndə gücsüz vəziyyətə
düşür. Ərini qucaqlamaq
üçün qadağan olunmuş zamandan krala tərəf
bircə addım da ata bilmir.
Səhnədəki hər iki qadın həm də
kralın daxilindəki mənləri, mənfi və müsbət
düşüncələri ifadə edirlər. Kraliça Marqarita bəşəri
həqiqətin, ölüm labüdlüyünün,
qanunauyğunluğunun,
kraliça Mariya isə yaşantıdakı
gözəlliyin, insanın bu gözəllikdən
doymamasında, ölümdən qaçmasında haqlı
olmasının tərəfindədir. Burada onlar
tək deyillər. Həkim-cərrah,
bakterioloq, astroloq Marqaritaya köməklik edir, kralda cürbəcür
mənasız xəstəliklər kəşf etməklə,
onu psixoloji cəhətdən ölümə
yaxınlaşması üçün
hazırlaşdırır. Xidmətçi
Cülyetta isə şəfqəti, təmənnasız
sevgisi ilə hazırlayacağı dadlı xörəklərin
anonsunu xatırlatmaqla kralı ölümdən
uzaqlaşdırmağa, onunla mübarizə aparmağa səsləyən
Mariyaya əl tutur.
Kral isə bütün hallarda faciə qəhrəmanıdır. Yunan
mifologiyasında tanrılar tərəfindən qurban
seçilən qəhrəmanlar kimi o, da artıq seçilib,
geri dönüş üçün bircə addlm da
qalmayıb. Taleyinə qarşı
çıxması, mübarizə aparması onun dərindən
sarsılmasına və daha da faciəvi sonluğa
çatmasına səbəb olur. Sanki
Tanrı onu bu qarşıçıxmaya görə qəddarcasına
cəzalandırır. Cəza isə
olduqca sadə olur. Sən demə, həyat
çox qısa və yaşamağa dəyəcək qədər
gözəlmiş. Digər tərəfdən isə
heç nədən xəbər tutmadığı, ahəstə
ömür sürdüyü üçün kraliça
Marqarita onu məzəmmət edir: "Əzəmətli kral
ölümünüzün sizə bildirilməsi lazım idi.
Boş ümidlərə qapılmayın.
Əlamətlər artıq məlumdur.
Düz bir saat iyirmi beş dəqiqədən
sonra öləcəksiniz".
Əslində, hər bir bəşər insanı kimi
Beranje də intuitiv olaraq hiss edir ki, qurulan bu qədər məzhəkə
boş-boşuna deyildir. O, ömrünü yelə vermiş, gəzib əylənmiş,
krallara layiq ömür sürmüşdür. O, yaxşı
bilir ki, lap gözəgörünməz olsa da
ölümün caynağından xilas olmayacaq. Kral
təbiətin qanuni dəyişikliyi, insanların isə mərasimə,
faciəyə çevirdiyi ölümün vacib həyat
faktı olduğunu bilsə də, bunu qəbul etmək istəmir,
əzab çəkir. Heç olmasa son anlarında ona tərəvəzlərdən
hazırlanmış isti püre gətirilməsini
arzulayır. Yağda qovrulmuş xörəklərin,
bir dişləm kökün necə də ləzzətli
olduğunu xatırlayıb inləyir.
Axı ölmək vaxtı çatan o qədər insan
varkən niyə onun yaxasından yapışıblar?!
Kral olduğu üçün
yaşamağa hamıdan çox onun haqqı
çatmırmı? Axı hər şeyə
hər zaman o, əmr etmişdir. İndi
ölüm nə karədir ki, kral onun əlində bir
tamaşa vaxtı qədər aciz qalsın.
Lakin, nəhayət, kral anlayır ki, ölümlə bu
qədər qaçdı-tutdu oyunu, aparılan bütün
mübarizələr heç bir nəticə verməyəcək. Teatr olanda nə
olar?! Əgər kral ölməlidirsə, deməli,
öləcək! Həqiqəti dərk etdiyi
zaman bütün bədənində sızıltılar
dolaşan, hər kəs tərəfindən atılan Beranjeni
dəhşət bürüyür.
Ən böyük tənhalıq insanın
öz-özü ilə tək qalmasıdır. Ölüm məqamında
bu tənhalıq o qədər dəhşətli olur ki, kral
o, tənhalıqdan qorxur. Hər kəs tərəfindən
tərk olunduğu, eşidilmədiyi üçün
ölümə gedən yolda ona köməklik etməsi
üçün Marqaritadan imdad istəyir. Kraliça
Marqarita, həqiqətin özü onu ölümdən sonra hər
şeyin asan və əbədi olacağına, bu
dünyanın ağrılarından xilas olacağına
inandırır. Sağ tərəfdəki
qapı və o qapının o biri tərəfindəkilər
kralı gözləyir. Birinci Beranje bu dəfə
axsamadan, rahat, rəvan yerişlərlə qapıdan
keçib yox olur.
İkinci
Cahan müharibəsindən sonra dünyanı bürüyən
xaotik aldanışlar, yırtılan insan maskalarının
arxasından boylanan riyakarlılqar, özünə qapanan, cəmiyyətdən
təcrid olunan insanın tənhalaşması, ümidsizləşməsi,
özü ilə təkbətək qalmaq arzusu absurd teatr istiqamətinin
yaranmasına səbəb oldu. Yadlaşma, həqiqətin
yerindən tərpədilməsi, insanlar arasındakı əlaqələrin
itirilməsi, qara yumorun üstünlüyü, ironik
pasajların, baş verən yaxşı və pis hadisələrin
forması, var oluşu da absurd teatrın tərkibinə
daxildir.
Absurd teatrın əsas təmsilçilərindən
biri hesab olunan fransız dramaturqu Ejen İnoneskonun 1962-ci ildə
yazdığı "Kral ölür" pyesi onun şah əsəri
hesab olunur. Pyesin ilk adı "Mərasim" olsa da həmin ərəfədə
fransız rejissoru Klod Şabrolun eyniadlı filmi ekranlara
çıxdığından müəllif əsərin
adını dəyişməli olur. Dramaturq
bu pyesi xəstəliklə mübarizə apardığı
üç həftəlik zaman ərzində yazıb
bitirmişdir. Lakin həmin xəstəliyə
qədər İonesko hər zaman özünün, xüsusən
də anasının, yaxınlarının ölə bilmə
ehtimalından qorxaraq əzab çəkmişdir.
"Kral ölür" pyesini ölümün nə
olduğunu öyrənmək üçün
yazdığını dilə gətirən dramaturq qeydlərinə
bu fikirləri də əlavə edir: "Ölüm barədə
fikirlər dörd yaşımdan bu yana mənə əzab
verib. Yəni öləcəyimi dərk etdiyim
gündən bu günə qədər təngnəfəslik
məni heç zaman tərk etmədi. Sanki
birdən-birə, ondan qurtula bilməyəcəyimi və həyatda
da edəcək heç bir şeyin olmadığını
anlamışdım. Ölüm qorxumu, bu
qorxunun yaratdığı biabırçılıq hissini
unutmaq üçün yazıram. Ölmək
üçün yaşamaq isə absurd deyil".
Teatrın
səhnəsində yaşı altmışı
ötmüş, axsaya-axsaya səhnənin bu başından o
başına tələsən, absurd və ənənəvi
teatrın bütün tələblərinə cavab verib
masterlik edən ağsaçlı, gümüşü
saqqallı sehrbaz Fəxrəddin Manafov iki saatlıq zaman ərzində
bütöv zalı öz obrazının əsarətində
saxlayır. Çevik
hərəkətləri, ironik gülüşləri, iblisanə
baxışları, döşəmə üzərinə sərilərək
dəfələrlə baş tutan ölüb-dirilmələri
tamaşaçını haldan-hala salır. Teatr, tamaşa, səhnə deyib
ötüşdürdüyümüz, əhvalımızı
cəmiyyətdəki, məişətdəki
sıxıntılardan xilas edib, ixtiyarımızı səhnədəkilərə
həvalə edib rahatlanmaq istədiyimiz anda Fəxrəddin
Manafovun ifası bizə daha amansız həyat gerçəkliklərindən
bəhs edir. Sən demə, səhnə
özü də elə həyat imiş.
Aktrisa Mehriban Zəki mərasim boyu soyuqqanlı ədası,
ciddi baxışları ilə ölümün müjdəçisi
həm də müttəfiqi obrazını canlandırır. Kralı
ölümə hazırlamaq üçün səfərbər
olunmuş bütün qüvvə sonunda kədərli bir
müvəffəqiyyət qazanır. Lakin
aktrisanın yaratdığı əsrarəngiz Marqarita
obrazının parıltısını daha da artıran onun
gözündə parlayan yaş damlaları olur. O,
kralın son məqamına dözməyib onun döşəmə
üzərindəki solğun, taqətsiz vücudu bərabərində
çökür. Diqqətli və həssas
tamaşaçı həmin çöküş anında
Mehriban Zəkinin necə mükəmməl aktrisa,
böyük qadın olduğunun fərqinə varır.
Onun Kralın başını dizləri üzərinə
qoyub hayqırarkən işlətdiyi ifadələr, sərf
etdiyi daxili emosiyanın gücü tamaşaçıları
göz yaşına qərq edir. Əsl mərasim də
elə həmin anda başlayır və bitir. Çox zaman böyük bir ömrün və ya
ömürlərin son nəfəsi bir qadının dizləri
üstündə başa çatacaq qədər gözəl
və qısa olur.
Oleq Əmirbəyovun, Mariya Dubovitskayanın, Həcər
Ağayevanın ifaları da tamaşanın atmosferinə ciddi
təsir edir.
Oleq Əmirbəyovun ifa etdiyi həkim obrazı
gərgin məqamlarda hərəkətə keçərək
tamaşaçı əhvalının əsas sonluğa qədər
pozulmamasını təmin edir. Aktyorun özünəxas
incə, sezilməz yumoru baş verən bədbəxtliyə
rəğmən kefini pozmayan, təmkinli, bir az
da vecsiz həkim obrazı ilə üst-üstə
düşür. Mariya Dubovitskaya gənc
olması ilə yanaşı, gəncliyin gətirdiyi
emosionallıqla hərəkət edir. Masanın üzərinə
çıxaraq özünü ordan atmaq, az
qala uçmaq istəyən aktrisa bir anlıq da olsa
tamaşaçıları bu həqiqətə
inandırır.
Kralı heçnəsiz, hər şeyini itirmiş qoca
kimi sevən Cülyetta rolunu ifa edərkən Həcər
Ağayeva iki saat boyunca yaşlı, qozbel qarı
obrazını yaratmağa nail olur. Aktrisanın tamaşa
boyu bədən əzalarını yorulmadan, məharətlə
idarə edə bilməsi alqışa layiqdir. İlk səhnə təcrübəsini yaşayan
Natiq Hüseynov, yəqin ki, elə ilk təcrübədən
hansı sehrli aləmə düşdüyünün fərqindədir.
O öz rolunu təyin olunmuş formada yerinə yetirməyə
nail olur.
Gül-çiçəklər təqdim olunur, pərdələr
qapanır, qrimlər silinir, tərdən bədənə
yapışan səhnə libasları gündəlik geyimlərlə
əvəz olunur. Soyuq noyabr gecəsində hər kəs həmin
tamaşadan özünə düşən yaddaş
payını götürüb evinə yollanır. Xəyallarda yeni bir obraz, ölmək istəməyən
insan, ölən kral obrazı yaranır. Yaddaşlarda
isə ölməyən sənətkar, master sevgisi daha da
doğmalaşıb, dərinləşir.
Bizim payımıza düşən isə yazmaq yox,
sözlə boğuşmaq, onları bir-bir seçib,
cilalayıb yazıya düzməkdir. Bu yazı həm də
heç zaman ölməyən sənət kralının,
xalq artisti Fəxrəddin Manafovun
yaradıcılığına kiçicik ithafdır.
Bir-birini qovalayan, insanın qocalmasına xidmət edən
amansız illərin acığına o, bu gün də bizim gəncliyimizdir!
Noyabr 2018
Samirə ƏŞRƏF
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 17
noyabr.- S.28-29.