Əvvəl-axır yazılanlar
Ədəbi esselər
Niqab nəyisə, kimisə gizlətmək cəhdi və
vasitəsidir.
Bu prosesin üç "tərəf-müqabili" var: gizlənən
(gizlədilən) tərəf - niqab - təqdim edilən ətraf.
Niqabın
gizlətdiyi söz və ya ifadə ola bilər.
Situasiya ola bilər. Situasiyanın
niqabı - maraqlı və perspektivli nüansdır.
Adam da
niqab arxasında gizlənə bilər: "Kitabi-Dədə
Qorqud"da deyilir ki, Oğuzda dörd nəfər niqabla gəzərdi...
Niqab altında olan ifadə ilə niqabın özü
arasında münasibət müxtəlif üslubi mexanizmləri
hərəkətə gətirir.
Niqab olan
yerdə artıq müəllif var - qurma var, üslub var...
Niqabın
özü gizlətdiyindən daha gözəgəlimli, qəşəng
ola bilməz.
Niqab insanlar, sözlər arasında sərhəd
üçündür - qaynayıb-qarışmağın, həll
olmağın qarşısını alır.
Qədim teatrlarda söz tamaşaçını dəqiq
qəbuletmə pozisiyasına gətirə bilmirdi, buna görə
də oyunçuya niqab taxmaq lazım gəlirdi; xəbisi xəbis
kimi, pisi pis kimi, yaxşını yaxşı kimi
tanıtmaqda niqab sözə kömək edirdi.
Yavaş-yavaş ona ehtiyac qalmadı. Sevənlər
və nifrət edənlər bir-birini daha yaxşı
tanımağa başladı. Eyni zamanda,
tamaşaçı da səhnədəkiləri yaxşı
tanıdı. Söz daha çevik və
daha qətiyyətli oldu.
***
"Mətn bətn kimi!"
Bu qədər bir-birinə yaraşan və bir-birinin içindən çıxan başqa cift tapmaq mümkün deyil. Hələ bir dil də onları qafiyə şəklində yaradıb.
***
Azərbaycan dilini öyrənmək istəyənlərə və yaxud daha yaxşı öyrənmək istəyənlərə (belələri isə son zamanlar çoxalıb) bir məsləhətim var: bu dildə usanmadan bədii ədəbiyyat oxumaq lazımdır. Ayrı-ayrı sözləri anlamasan da oxumaq lazımdır. Bu mənada Füzulinin "Leyli və Məcnun" poeması sizə dilin daxili ruhunu, intonasiyasını, ritmini duymağa kömək edəcək. Özü də gərək ucadan, özün özünü eşidəcək tərzdə oxuyasan. Ritm sizi öz ağuşuna alıb buraxmayacaq. Səhv etmək ehtimalı minimuma enəcək.
Dilin sintaktik bünövrəsini Mirzə Cəlil və Əbdürrəhimbəydən öyrənəcəksən. Mirzə Cəlil əgər dil xiridarları, dil zərgərləri üçündürsə, Əbdürrəhimbəy hamı üçündür.
Dilin zərifliyi və kövrəkliyi dedinsə Cavidə üz tutmalısan.
Dildəki həyəcanı, daxili şiddəti öyrənərkən Sabirdən başlamaq lazımdır.
Dilin leksik gücü, sözlərin qoşunu Süleyman Rəhimovun əsərlərindədir.
Morfologiya, fonetika və başqa sahələri adını çəkdiyim yazıçıları oxuduqca özündən xəbərsiz öyrənmiş olacaqsan.
Heç bir qrammatika kitabına, yaxud dərsliyə ehtiyac yoxdur.
***
Sabir Rüstəmxanlı sakit ədəbiyyat
adamı deyil. Daim vurnuxur, problemlər girdabına girir, problem olmayanda
problemi özü yaradır. Onun
yaradıcılığı da şəxsiyyəti kimi təlatümlüdür.
Və əslində, bir-birini tamamlayır.
Süleyman Rüstəm haqqında hələ
sovet vaxtlarında dediyi sözlər indi də
yadımdadır. Belə demişdi: Süleyman Rüstəmin
qırmızı bayraqlı şeirlərinin arxasında indi
məlum olur ki, heç nə yox imiş...
"Qan yaddaşı" anlayışı onun deyimi ilə
ictimailəşdi.
Sabirin bəzi məqalələrini şeir kimi, bəzi
şeirlərini məqalə kimi oxumaq olar. Ən azı,
birindən başqa. Bu misraları yazan şairin əbədiyyət
qarşısında dərdi-qəmi olmamalıdı:
Günəşə
açılan çiçəklər kimi
Ürəyim
açıqdır yaxşılıqlara...
***
Belə
bir ifadə var: "ol zamanlar..." "Dədə
Qorqud" kitabının yadigarıdır. "Ol
zamanlar belə deyildi, elə idi, ol zamanlar indikindən daha
yaxşı, daha gözəl idi...".
"Ol
zamanlar" və "indiki zamanlar" bölgüsü ciddi məsələdir.
Ayrılma ən profan ölçüdən ən
sakral ölçüyə qədərdi. Profan səviyyədə:
ol zamanlar gözlər daha tox idi və sakral səviyyədə:
ol zamanlar göylər daha yaxın idi.
Ədəbiyyatımızın canında, mayasında
"qayıdış" ideyası durur. Ümumiləşdirsək,
bu, "ol zamanlara" qayıdışdır. "Ol
zamanlarda" nə hikmət varsa, ora! "Bizim
zamanımız" heç zaman heç bir qələm
sahibinə "bizim zamanımız" olmayıb.
***
Bəlkə
də, sənət ilk yarandığı primitiv dövrdə,
o uzaq "mağara dövründə" ətrafdakılar
üçün (belə deyək: qəbilə, tayfa, xalq
üçün) yarana bilərdi. Amma zaman yeknəsəq
şəkildə keçib gedirdi və mağaradan
"darıxıb" çıxanlar fərdlərə
çevrildikcə, daha şeirin, sənətin
çözümləyici mahiyyətinə elə
böyük ehtiyac duyulmayanda şeir, sənət də
müstəqilləşir, yavaş-yavaş öz içinə,
öz qınına çəkilməyə başlayır. Mənə belə gəlir ki, şeir, ilk növbədə,
adamın özünün özü ilə mübarizəsidir.
Markesin xoşuma gələn bir fikri var, deyir ki,
o, yazdığı hər bir sözlə mübarizə
aparır və bu mübarizədən çox zaman söz
qalib çıxır. Özünün bundan xəbəri
olsa da, olmasa da, şeirin ilk ünvanı artıq şairin
özüdür (Füzuli hər qəzəlinin sonunda
nahaqdan "ey Füzuli!" demirdi ki?!). Burada eqoizm
əlaməti axtarmaq, əlbəttə ki, sadəlövhlükdür.
Mən oxucusunu nəzərdə tutub sabah
səhər ona bu şeiri nə cür oxuyacağını
götür-qoy edə-edə gecə şeir yazan Məhəmməd
Füzulini (Allah ona qəni-qəni rəhmət eləsin)
heç cür təsəvvürümdə canlandıra
bilmirəm. O onda olardı Məmməd Füzuli. Məmməd Rahimi isə (Allah ona da rəhmət eləsin)
belə bir vəziyyətdə təsəvvür edirəm.
Bir daha təkrar edirəm ki, Məmməd Rahim Məhəmməd
Rahim ola bilmədiyi kimi, Məhəmməd
Füzuli də Məmməd Füzuli ola bilməz.
***
Bu gün
"yazarlar"ın sayının oxucuların sayından
çox olmasını belə də başa düşmək
olar: deməli, sözün devalvasiyası prosesi tam sürətlə
getməyindədir. Bunun qarşısını
süni surətdə - əmrlə, göstərişlə,
proyektlərlə almaq imkansız və bivec xülyadır.
Sözün buna, bu "canfəşanlığa"
ehtiyacı yoxdur. Söz
özü-özünü qoruyacaq və devalvasiya əsl
"mala" ehtiyacı (həsrəti) yaradacaq. Söz özü-özünü yenidən
doğacaq, özünün ikili-üçlü
görüntülərini üzə çıxaracaq, kiminin
mətnində ilkin bakirəliyini nümayiş etdirəcək,
bir başqasının mətnində sürtük
küçə qadınına dönəcək. Gözəgörünməz, adi məntiqlə dərkedilməz
hansısa çevrə bu cür qapanacaq. Özü
də söhbət eyni sözdən gedir. Başqa-başqa
mətnlərdə, başqa-başqa libaslarda, hətta
başqa-başqa mahiyyətlərdə görünməyə
pioner kimi hazır olan eyni sözdən.
***
İnkarçılıq təkamülün bir
mexanizmidir. İnkar etmək o deməkdir ki, sən axtarırsan,
hətta tapmısan. Amma
inkarçılıq infantillik demək deyil. Bəli, dünya tarixində elə olub ki,
böyük mədəni, hətta dövrləri inkar ediblər,
onlara əməlli-başlı qadağalar qoyublar. Yeni yaranan və dünyanı kökündən dəyişən,
təkallahlıq üzərində qurulan cavan və aqressiv
xristian ideologiyası antik bütpərəstləri
(qocaları? - daha doğrusu, heydən
düşmüş energiyanı!) beləcə
inkar etdi. İstər dram əsərləri, istər poemalar
olsun, istər fəlsəfi, tarixi traktatlar... İstər
Homer, Sofokl, Evripid olsun, istər Sokrat, Platon, Aristotel... Əvvəl-əvvəl onların üstündən
qara xətt çəkən xristianlar taleyin qəddar və
acı iradəsiylə zaman keçdikcə bu möhtəşəmliyin
əsirinə çevrildilər. Zaman
öz intiqamını beləcə alır. Amma hələ XIII əsrdə Dante onların
hamısını cəhənnəmdə yerləşdirirdi
(Vergilidən başqa. Niyə məhz
Vergili?! Bunun öz səbəbi var).
Bütpərəst kim olur-olsun, lap elə
Platon olsun - inkara layiqdir. Renessans bu mübarizəyə
son qoymasaydı, sivilizasiyanın taleyi necə olacaqdı - bunu
təsəvvür etmək çətindir.
İnkarçılıq ruhu başqa-başqa
"libaslarda", amma nifrətdən uzaq, sonralar da tez-tez
"öz yuxusundan ayıldı". XVIII əsrdə
("ol zamanlarda"?) "Şturm und
dranq" adlı fəlsəfi-ədəbi cərəyan da məhz
inkarçılıq üzərində yarandı. Bu hücum çağırışlı, gurultu və
ehtirasdan yoğrulmuş qorxunc adın, hətta özündə
bir əlahiddəlik iddiası var idi. Bu
iddianın heç də əsassız
olmadığını gənc Şiller və Höte sonralar
öz yaradıcılıqları ilə təsdiq etdilər.
Amma onlar da bunu klassik irsə dərin sevgi və
hörmət hisslərini qoruyaraq etdilər.
Bir qədər keçdi, Fransada romantizmin yaranması və
intişarı gənc Hüqonun "Ernani" pyesinə
yazdığı girişdən, əslində, manifestdən
sonra daha böyük vüsətlə gerçəkləşməyə
başladı.
Bu gün bizə bakirə və məsum, hətta utancaq
görünən romantizm özü də yarandığı
zaman özündən əvvəlki hər şeyi, az qala, həyasızlıqla inkar edir,
özündən olmayanı amansızlıqla kəsib
atırdı. Amma yenə də nifrətdən
kənar şəkildə. Beləcə,
"ol zamanlar"ın müharibələrində ayağa
bir qəlpədən-zaddan dəyəndə, süngü
yarası alanda bütün ayağı kəsib
atırdılar. Müalicənin incə və
rəngarəng üsulları yox idi. İndi
isə başqa cürdür. Müalicə, sağaltma
(oxu: barışma) üsulları bəşər
övladının ən böyük nailiyyətidir və ona
da xidmət edir. Bəs sivilizasiya nə
üçünmüş?!
***
Ədəbi, estetik mübarizələr əvvəlki və
sonrakı dövrlərin bir-birilə mübarizəsi idi. Bu isə təbiidir.
Axundovun Füzuliyə münasibətini,
Tolstoyun Şekspirə münasibətini yada salaq. Əvvəlki dövr və sonrakı dövr. Bunların arasında həmişə mübarizə
olub. Dövrlər heç zaman özləri
özlərinə bərabər olmayıblar. Hər sonrakısı əvvəlkindən nə iləsə
fərqlənib. Məşhur rus alimi
Averintsev erkən Orta əsrlər Vizantiya ədəbiyyatı
ilə bağlı deyir ki, əgər hər hansı bir
dövr ancaq özü-özünə bərabər
olsaydı, sonrakı dövr, sadəcə, gələ bilməzdi.
Doğrudan da, hər sonrakı dövr, əslində,
əvvəlki dövrün içindən pardaxlanmağa
başlayır. Bu mənada ədəbi
dövrlər də istisna deyil.
"Kitabi-Dədə
Qorqud"un belə bir ideoloji tumurcuğu var: "ol zamanlar...". Bir qədər yuxarıda
bu barədə ümumi şəkildə söz
açdıq. Bu ifadə müxtəlif
dövrlər arasına bəzən kəskin, bəzən
yumşaq, amma yenə də sərhəd qoyur. Dastanda
oxuyuruq ki, ol zamanlar oğul ata sözün iki eləməzdi,
eləsəydi, ona oğul deməzlərdi, ol zamanlar qızlar
belə idi, elə idi və s. və i.a.
Ol zamanlar bu, belə deyildi, deməli, indiki zamanda bu, belədir,
oğullar ata sözünü iki edə bilirlər. Bu ideoloji xətt,
əslində, keçmiş "qızıl" dövr barədə
nostaljinin "Dədə Qorqud" kitabındakı təzahürüdür.
İki dövrün - keçmişin və
indinin qarşılaşdırılmasıdır. Nəticə isə, əlbəttə ki, indiki
dövr üçün təskinedici deyil.
***
Nifrətlə, kinlə yaşamaq olmaz. Əlində
qələm tutan sevgi ilə yaşamalıdır. Bizim ədəbiyyatımızdan, mənəviyyatımızdan
yavaş-yavaş ruh çıxıb gedir. Onu kim qaytaracaq?! Söykənə
bilən, sevə bilən və sevgisində dönməz olan
rədd edə bilməz. Rədd edən
quldur. Sevən ağadır. Orta əsrlərdə "Tarixi - aşikar"
adlı təzkirəçilik məktəbini yaradan
tarixçi alim Hacı Mir Həsən ağa Səyyah
"Sirlərin sərgüzəşti" əsərində,
gərək ki, "Payız" fəslində belə
yazır: "Xislətin nədirsə, sən də osan.
Bunu bil ki, xislətin sənin kölgən
deyildir, sən xislətinin kölgəsisən".
Kamal Abdulla
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 24 noyabr.- S.8.