Araşdırma obyektindən dosta
çevrilən şair:
Fazil Hüsnü Dağlarca
Noyabrın
15-də Fazil Hüsnü Dağlarcanın vəfatından 10 il keçdi. Bu keçən illər
onun türk poeziyasındakı önəmini və ədəbiyyat
tarixindəki yerini daha da bariz şəkildə göstərmişdir.
2014-cü ildə Moskvada rusca və 2016-cı
ildə Azərbaycan türkcəsində çap olunan
"Fazil Hüsnü Dağlarca. Dahinin tənhalığı"
kitabımda onun həyat və
yaradıcılığını araşdırmağa
çalışmışdım.
Mənim
bu böyük şairlə əlaqəm və dostluğum 50 il bundan əvvəl başlamışdır. 1969-cu ildə Sovet hökumətinin qərarı ilə
Aleksandr Puşkinin anadan olmasının 170 illiyi təntənəli
şəkildə qeyd olunacaqdı. SSRİ
Yazıçılar Birliyi bu yubileylə əlaqədar olaraq
geniş tədbirlər proqramı, xaricdən dəvət
olunacaq yazıçıların siyahısını
hazırlayırdı. Xarici qonaqların dəvətiylə
məşğul olan komissiyanın işinə mən də cəlb
olunmuşdum. Türkiyədən bu yubileyə
Dağlarcanın dəvət olunması təklifim qəbul
edildi və ona rəsmi məktub göndərildi.
1969-cu
ilin may ayının axırında Dağlarca Moskvaya gəldi
və bir ay Sovetlər Birliyində qaldı. Hava
limanında onu Vera Feonova və mən qarşıladıq.
Görüşdüyümüz zaman Dağlarcanın mənə
ilk sözü: "Sizin daha yaşlı olduğunuzu
düşünürdüm, halbuki çox gəncsiniz", -
olmuşdu. Mən də "Ustad, bu
"nöqsan", heyiflər olsun ki, tez gəlib
keçirmış", dediyimdə sözlərimi
başıyla təsdiqləmişdi. Həqiqətən
o vaxt Dağlarca 55 yaşında, mən isə 27
yaşındaydım.
Sovet İttifaqında olduğu bir ay ərzində onunla
hər yerdə birlikdə olurduq. Biz onunla bərabər
Pskova, möhtəşəm Puşkin şeir bayramının
keçirildiyi Mixaylovskaya, Leninqrada, Estoniyaya və Azərbaycana
getdik. Pskovda Dağlarcanın oxucularla
görüşü keçirildi, o, tədbirdə iştirak
edən görkəmli şairimiz Nəbi Xəzri və
gürcü şairi İrakli Abaşidzeylə tanış
oldu, Puşkinin məzarına çiçək qoydu.
Mixaylovskayada açıq havada on minlərlə insanın
toplandığı şeir bayramının sonunda Dağlarca
"Puşkinə çiçəklər" şeirini
türkcə və mən isə onun ruscaya etdiyim tərcüməsini
oxuduq. Yeri gelmişkən, onu da deyim ki, Mərkəzi
Televiziya bu bayramı
bir çox ölkəyə yayımlayırdı.
Mixaylovskayadan biz Leninqrada, oradan da Estoniyaya getdik. Tallinə getməyimizin
bir səbəbi vardı - orada Dağlarcanın şeir toplusu
çap olunmuşdu.
1968-ci ildə mən "İnostrannaya literatura"
jurnalında Dağlarcanın rus dilinə tərcümə
olunmuş bir neçə şeirini dərc etdirdim. Poetikası, özünəməxsus
forması ilə şeirlər diqqət çəkdi,
xüsusilə eston ədiblərinin marağına səbəb
oldu və Estoniya Yazıçılar Birliyi Fazil Hüsnü
Dağlarcanın şeir kitabını hazırlamaq məqsədilə
gözəl şair Liy Seppeli bir illiyə mənim
yanıma - Moskvaya ezam etdi. (O həm
də Azərbaycan poeziyasının tərcüməçisi
kimi tanınırdı). Bir il ərzində Liy çətinliklə
olsa da mənim köməyimlə türk dilini öyrəndi,
şairin yaradıcılığıyla yaxından tanış
oldu. Onunla birlikdə qısa vaxta
hazırladığımız "Fazil Hüsnü
Dağlarca. Nelja Tiivage Lind."("Göyərçin.
Göy Qubbəsi. Kainat") şeir kitabı 1969-cu ildə
mənim ön sözümlə eston dilində Tallində
böyük tirajla nəşr olundu. Liy Seppelin
dediyinə görə, türk şairinin kitabı Estoniyada
çox böyük ilgiylə qarşılanmışdı.
Görünür, tərcümədə onun şeiri
çox şey itirməmişdi
Bizi Tallində Estoniya Yazıçılar Birliyinin katibi
Villi Qross və Liy Seppel qarşıladılar. Qaldığımız
3 gün ərzində "soyuq" estonların nə qədər
mehriban, nə qədər "isti", emosional
olduqlarını gördük. Dağlarcanın
şeir kitabının Yazıçılar Birliyində
keçirilən təqdimatında çıxış edən
eston yazıçıları şairin poeziyasını
yüksək qiymətləndirir, Liy Seppelin tərcüməsində
səslənən əsərlərin eston ədəbiyyatına
olan təsirindən danışırdılar. Toplantının yüksək professional səviyyədə
keçməsi Dağlarcanı çox etkiləmişdi.
Tallindən
ayrılarkən göz yaşlarını tuta bilməyən
mehriban Seppeli şair hər görüşümüzdə
sevgiylə xatırlayardı.
1969-cu ilin iyun ayının axırlarında Dağlarca və
mən Tallindən Bakıya gəldik. O
zamanlar Türkiyə ilə əlaqələr
aşağı səviyyədəydi. Nə gələn
vardı, nə gedən. Bu səbəblə
hər bir türkün, xüsusilə türk
yazıçısının Bakıya gəlişi,
böyük bir hadisəyə çevrilirdi. Şairlərimizlə görüşləri,
qurduğu dostluqlar, xüsusilə Rəsul Rza və Həmid
Araslıyla qardaş münasibəti Fazil bəyi çox
etkiləmişdi. Rəsul Rza və Dağlarca bütün
günü bir yerdə olur, şeirdən, ədəbiyyatdan
danışır, bəzən mübahisə edir, şeirlər
oxuyur, əlaqələrimizin keçmişindən, gələcəyindən
söz açırdılar.
Proqrama
görə, Fazil Hüsnü Dağlarca Şamaxı,
Göyçay, Gəncə va
Göygölə getməliydi. Yayın ilk günlərində
Dağlarca, Rəsul Rza, Həmid Araslı və mən, xatirəmdə
gözəl anlar kimi yaşayan nəşəli zarafatlarla,
gülüşlərlə dolu, şeirlərlə, ədəbiyyat
söhbətləriylə aşıb-daşan dostluq,
qardaşlıq səyahətinə çıxdıq. Bu, həqiqətən qeyri-adi bir gəzi idi.
Bakıda, Rəsul Rzanın evində olanda, Rəsul
müəllimlə Nigar xanımın bir "mübahisəsinin"
şahidi olduq.
Nigar xanım Dağlarcaya Gəncədə olarkən, şəhərin
bir növ simvoluna çevrilmiş çinar
ağaclarının gözəlliyinə diqqət yetirməsini
söylərkən, Rəsul müəllim gülümsəyərək,
Gəncə çinarlarının Göyçay
çinarlarının yanında cılız
qaldığını, Azarbaycanın ən qocaman çinar
ağacının Göyçayda olduğunu iddia edirdi. İki böyük şairin "çinar
dartışması" hamımıza nəşəli dəqiqələr
yaşatmışdı.
Göyçaya gəldiyimizdə Rəsul Rza bizi
içi oyuq nəhəng bir çinar ağacının
altında çay içməyə dəvət etdi. Ağac həqiqətən
tarixi bir heykəl təəssüratı yaradırdı.
Dağlarcanın çinar ağacından etkiləndiyini
görən Rəsul müəllim iki gəncəliyə, Həmid
Araslı va mənə: "Deyin
görüm, Gəncədə belə çinarınız
varmı?" - deyə soruşunca, Həmid
müəllimin "Gəncənin hər küçəsində
onlarca belə çinar ağacı var" cavabı
qonağımızı heyrətə salmış, biz isə
bu sözlərə xeyli gülmüşdük.
Gəncədə
ev sahibliyi edən şəhər partiya komitəsinin birinci
katibi Ələsgər Əlizadə qonağımıza
Nizaminin məqbərəsini, Şah Abbas məscidini, Xan
Bağını və başqa yerləri göstərdiyi
zaman Həmid müəllim və mən Dağlarcanın diqqətini
qədim çinar ağaclarına, xüsusilə də hər
iki tərəfı böyük çinarlarla
sıralanmış küçəyə çəkməyə
çalışırdıq. Daha sonra Ələsgər
müəllim bizi gözəl Göygölə apardı. Gölün gözəlliyi, yaranma
tarixi, zirvəsi
haçalı Kəpəz dağı, sıx
meşələr, Ağsu çayının buz kimi suyu və
Gəncənin lüləkababı
Dağlarcanın şair qəlbində dərin izlər
buraxmışdı. Azərbaycana səfəri türk şairinə
böyük təsir göstərmiş və onun
yaradıcılığında öz əksini
tapmışdır. "Azərbaycan"
silsiləsindən olan şeirlər bu səfərin bəhrəsi
idi.
Bakıda oyanmaq
Türkcə
səslər gəlir yollardan
Qaranlığı yox edir türkcə
işığı.
Bir az İzmirə bənzər,
Bir az İstanbula,
Dənizlə dağ qarışığı.
Daha mavi,
daha ağ
Bakıda oyanmaq.
Kimisi gedər
sənə doğru,
Kimisi gedər
çörəyinə,
Onlar sənin
doğma qardaşlarındır
Yaratmaqdadırlar
gözəlliyini günün
Tanımadınmı yenə.
Böyüyən,
böyüyən bir budaq,
Bakıda oyanmaq.
Səslənir
radiodan mahnılar,
Bir budaqdan axar dilin.
Qovaqlarla,
çinarlarla, ardıclarla,
Təbiətin
eşiyinə
Daşar yaşılın.
Ta
içindəki yarpaq
Bakıda oyanmaq.
İki
olursan burda, iki vətənin olur,
İlk dəfə,
ilk kəz,
Çağların
söylədiyi nağıllardan uzaqlaşırsan,
Ölümdən
sonrakı diriliş var ha,
Artıq sənə gərəkməz.
Həm
yaxın, həm uzaq
Bakıda oyanmaq.
İlk gündən Rəsul Rza ilə Dağlarca
arasında sıx dostluq, hətta, mən deyərdim,
qardaşlıq əlaqələri yaranmışdı.
Rəsul
müəllim və Nigar xanımın dünyalarını dəyişmələrindən sonra Türkiyəyə
getmişdim. Dağlarcaya telefon etdim. Həmişə olduğu kimi, Kadıköydə,
bir kafedə görüşdük. Dağlarca
bir-bir dostları xəbər aldı. Rəsul Rzanın
vəfat etdiyini, iki ay sonra da Nigar xanımın
dünyasını dəyişdiyini, Nigar xanımın Rəsul
Rzanın ölümündən xəbərsiz dünyadan
getdiyini söyləyərkən, Dağlarcanın dodaqları
xəfifcə titrəyir, gözlərindən yaşlar
süzülürdü. O gecə iki böyük şairin, iki
böyük insanın, dostun ölümündən
duyduğumuz acını rakılarımızla azaltmağa
çalışdıq. Həmişə
canlı, sözlü-söhbətli olan Dağlarca o gecə
olduqca qəmgin və düşüncəliydi.
Sabahısı günü sübhdən
qaldığım otel nömrəsinin telefonu çaldı. Dağlarcaydı.
"Vaxtın varsa naharı birlikdə edək", - dedi. Görüşdüyümüzdə mənə
bir kağız uzatdı. "Oxu, bu gecə
yazdım. Səhərə qədər
yata bilmədim. Hey düşündüm,
düşündüm. Nigar xanım və Rəsul
Rza, heç şübhəsiz, böyük şairlərdir.
Sənətləri kimi onların həyatları,
yaşamları da böyük olmuşdur. Hətta
ölümləri belə. Bütün
bunlar neçə-neçə şeirə, romana mövzu
olacaqdır. Mən bu kiçik şeirimdə onların
eşqini, mübarizələrini, romantik, eyni zamanda,
acılı ölümlərini, bir sözlə, birgəliklərini
dilə gətirməyə çalışdım",- dedi. Şeirin adı "Rəsul
Rza ilə Nigar" idi. Bu, uşaqlıqdan
əzbər bildiyimiz məhəbbət əfsanələrinin
-"Əsli və Kərəm", "Fərhad və
Şirin"in adlarını xatırladırdı. Həqiqətən,
Fazil Hüsnü bir neçə misra ilə bir romanın
anlada biləcəyini poetik dillə ifadə etmişdi:
Birdən-birə
oldu
Yaz
gözəlliyində
Bir
azacık da olsun aramadan
Tapdılar
bir-birini
Sevgini bölüşdülər.
Müharibə
illəri boyunca
Biri
göy üzüydü, o biri yer üzü -
Dağları bölüşdülar.
Yazdılar,
yazdılar günəş qalxanadək
Gerçəyi,
həqiqəti -
Xalqın xoşbəxtliyini bölüşdülər.
Başqa-başqa
otaqlarındaydılar xəstəxananın
Biri
vücuduyla duymuşdu -
Heç kim söyləmədən
O birisinin
bir neçə gün əvvəl
Nəfəssiz
qaldığını -
Ölümü bölüşdülər.
***
Bu gəzi
zamanı, "mənim ilk məktubuma niyə cavab vermədiz",
- deyə soruşduğumda, Dağlarca gözlərini
qıyaraq:
-
Düzünü deyimmi? İlk məktubunu alanda
yamanca şübhələnmişdim. Sovetlərlə
heç bir əlaqə yoxkən, birdən oradan məktub gəlir
- dedi. - Özüm-özümə, bu adam, yəqin KQB
agentidir, - dedim və
məktubu bir kənara qoydum. Yaşar Nabi ikinci məktubunu
verəndən, onunla tanış olandan sonra "Yox, şeiri
belə hiss edən adam, agent olmaz" qənaətinə
gəldim və sənə cavab yazdım".
"Bir insanı tanımaq üçün onunla səfərə
çıx", - deyib atalarımız. Doğrudan da,
aramızdakı yaş fərqinə baxmayaraq birlikdə etdiyimiz
bu gəzi bizi çox yaxınlaşdırdı. Bu səfər
zamanı biz saatlarla, günlərlə ədəbiyyat, sənət
üstünə söhbət edir, o mənim suallarımı cavablandırır, ədəbi görüşlərini
açıqlayırdı. Bütün bunlar, əlbəttə,
Dağlarcanı yaxından tanımağa, onun şeir
dünyasının çox çətin açılan
qapısını aralamağa imkan verirdi.
Dağlarca
İstanbula qayıtdıqdan sonra da əlaqələrimiz davam
edirdi, biz tez-tez məktublaşırdıq.
Bu illər ərzində tanışlığımız möhkəm dostluğa
çevrilmiş və bu dostluq, qardaşlıq 15 noyabr 2008-ci
ilə, ta onun ölümünə qədər davam
etmişdi.
İstanbula hər gəlişimdə ilk işim ona zəng
etmək olurdu.
Telefonun dəstəyindən Fazil Hüsnü
Dağlarcanın tanış səsi
eşidilirdi.
- Sənsən?
Xoş gəldin. Səni
"Vaqon"da gözləyirəm.
İstanbulun Asiya yaxasına, Kadıköyə gedən
bərəyə minib, Fazil Hüsnünün 70-ci illərdən
bəri yaşadığı Mərmərə sahilində
yerləşən "Vaqona" gəlirdim. O, haylı-küylü, qələbəlik
Avropa yaxasındakı Aksaraydan buraya
köçmüşdü. Havasında ötən
əsrlərin əks-sədası duyulan, sakitliyini yalnız ləpələrin
ahəngdar, kəsilmək bilməyən səsi pozan
Kadıköydə şair rahat nəfəs alır və
işləyirdi.
Sahilə enib avtobusların son durağı olan
meydanı keçən kimi qəribə adlı
"Vaqon" kafesiylə qarşılaşırdım. Kafenin interyeri adına tam uyğun gəlirdi. Yarımdairəvi
tavanlı uzunsov sahə həqiqətən qatarın vaqonunu
xatırladırdı. Yalnız kupe və
ikinci rəflər çatmırdı.
Əslində, "Vaqon" bildiyimiz kafelərdən
deyildi, daha çox klub idi, burada gündəlik qəzetləri
gözdən keçirmək, tavla-nərd, bric oynamaq,
televizora baxmaq olardı. Lap mərkəzdə böyük bilyard
stolu vardı, ətrafı həmişə mübahisə edən
adamlarla dolu olurdu. Bunlar, necə deyərlər,
sərbəst peşə sahibləri-yazıçı,
jurnalist, rəssamlardı. Kadıköyə
köçəndən sonra Fazil Hüsnü "Vaqon"un daimi müştərisi olmuşdu. Məhz o vaxtdan kafe yaradıcı ziyalıların
görüş və qızğın diskussiya yerinə
çevrilmişdi.
Burada növbəti dəfə bir arayış verməlıyəm. "Vaqon"
kimi kafelər indiyədək İstanbulun mədəni həyatında
önəmli rol oynayır. Şairlərin, nasirlərin,
rəssamların, musiqiçilərin müntəzəm
toplandıqları, xəbər mübadiləsi etdikləri,
kitablar haqqında təəssüratlarını
bölüşdükləri, toplananları yeni
yaradıcılıq məhsulları ilə tanış
etdikləri, cari məsələlər barədə
dartışdıqları sevimli yerləri vardı. Çox vaxt bu kafelərdə yeni ədəbi nəşrlərin
ideyası doğar, ədəbi manifestlər tərtib olunar,
şeir məktəbləri yaranardı. Bəziləri
üçün kafelər iş yeriydi. 40-cı
illərdə "Müserret" kafesində hələ o
vaxt çox gənc Rıfat Ilqaz, Hüsaməttin Bozok, A.Qadir
və Ömər Faruk "Yürüyüş" dərgisinin
saylarını hazırlayırdılar.
Şair və tənqidçi Saleh Birsel
özünün "Kafelər kitabı" və "Bəyoğlu,
Bəyoğlu" əsərlərində qeyd edir ki,
"İstanbul kafelərinin tarixi müasir türk ədəbiyyatının
tarixidir".
Həqiqətən də "Eptalafos" və
"Çiçek pasaji" kafelərində baş verən
olayları bilmədən Səid Faiqin həyat və
yaradıcılığının bəzi faktları sirr
olaraq qalacaqdı, "İkbal" kafesinə baş vurmadan
Orxan Kamalın yaradıcılıq fəaliyyətini anlamaq
çətinləşəcəkdi. "Nisuaz" kafesi isə
Orxan Vəlinin həyat və yaradıcılığının
bəzi sirlərini saxlamaqdadı...
"Vaqon" Fazil Hüsnü Dağlarcanın həyatında
belə bir kafe oldu. Demək olar ki, hər gün nahardan sonra
buraya gəlirdi. Kafedə onu dostları, gənc
şairlər, yazıçılar, pərəstişkarları
gözləyirdi. "Vaqon"da "Türk dili dərgisi"ni yaratmaq fikrinə düşdü. Dərginin
redaktorluğunu Əhməd Miskioğluna tapşırdı,
seçilmiş əsərlərinin nəşri barədə
Fazil Hüsnü "İnkilab" nəşiryyatının
rəhbərliyilə razılığa burada gəldilər...
Pəncərənin
yanındakı masada oturub Dağlarca ilə poeziyadan, incəsənətdən,
ölkələrimizdə, həyatlarımızda baş
verən hadisələrdən danışırıq.
Bu
söhbətlərin tarixi qırx ili əhatə
edir. İlk dəfə belə söhbət 1969-cu ilin iyununda
Fazil Hüsnü Dağlarca Sovet İttifaqına gələndə
başlamışdı. Bu söhbətlər məktublarımızda,
Moskva və İstanbuldakı görüşlərimizdə
davam etmişdir.
Dediyim kimi, söhbətlərimiz heç bir çərçivə
ilə məhdudlaşmırdı, bizi narahat edən və
maraqlandıran hər şeydən danışırdıq. Amma hər
halda, söhbətlərimizin başlıca bir mövzusu
vardı, "bütün yollar Romaya apardığı"
kimi, bizim Fazil Hüsnü Dağlarca ilə bütün
söhbətlərimiz bir məxrəcdə birləşirdi.
Bu mövzu poeziya idi. Bunun da
"günahkarı" özünü poeziyasız,
poeziyanı özü olmadan təsəvvür etməyən
Fazil Hüsnüydü. "Yaxşı, poeziya nədir?",
- deyə şairə sual verirdim.
- Bu,
bütün varlığımla xidmətinə həsr etdiyim
həyatımdır. Poeziya
varlığımın mənası və məqsədidir.
Uşaqlıqda elə bilirdim ki, insanlar məktəbə
yalnız şeir yazmağı öyrənmək
üçün gedirlər. Bu gün, bu
yaşda deyə bilərəm ki, poeziyaya görə
yaşayıram. Bəzən mənə elə gəlir
ki, insanlar
Allah və poeziyanı kəşf
etməsəydilər, onları mən yaradardım. Zaman-zaman səslər eşidilir ki, müasir insanlar
poeziyaya biganədirlər, bu, o deməkdir ki, bir gün onun
sonu gələcək. Bu, doğru deyil.
Poeziya yer üzündə sonuncu insanın məhvilə
yox olacaq. Poeziya əbədidir, Allah və
sevgi kimi.
- Belə
olan halda poeziyanın əsasını nə təşkil
edir?
- Səmimiyyət
və obrazlılıq - poeziyanın iki ayağıdır. Bunlarsız poeziya sənəti mümkün deyil.
Şairə
öz düşüncələrini xatırladıram:
"lirizm və obrazlılıq poeziyanı poeziya edir".
- Burada
heç bir ziddiyyət yoxdur, - Fazil Hüsnü etiraz edir.
- Səmimiyyət lirizmi
özündə əks edir, səmiyyət
öz-özlüyündə lirikdir. Bu, bizim sərt
və amansız əsrimizdə özünü daha əyani
göstərir.
Fazil Hüsnü çox eksperimentlər edirdi, daim yeni
şeir formaları, bədii ifadə vasitələri
axtarışındaydı. Daim poetik dilini kamilləşdirir,
almaz cilalayıcısı kimi sözləri cilalayırdı.
Dağlarcanın poetik dil problemlərinə bu
sürəkli diqqəti nəylə bağlıdır?
- Poeziya,
hər şeydən əvvəl, söz sənətidir. Burada nə deyildiyindən daha çox necə
deyildiyi önəmlidir. Xalq poeziyamızda belə bir beyt
var: "Üzündə göz izi var, sənə kim baxdı, yarım". Üstündən
neçə əsr keçib, amma bu kiçik şedevr hələ
də öz ifadələriylə adamı heyran edir. Poeziya sənətin heç bir növünə bənzəmir.
Musiqi səslərlə, rəngkarlıq rənglər
vasitəsilə yaradılırsa, poeziyada sözlər, sadəcə,
vasitə deyil, bu, sənətin mahiyyətidir. Sənətkarın ustalığı elə
sözləri uzlaşdıra bilməsindədir.
- Bu, əsərin
formal cəhətdən üstün olmasına gətirib
çıxarmazmı? Və ya məzmunun dəyərinə
təsir göstərməzmi?
Suallarımı
dinləyib, Dağlarca qımışaraq cavab verdi:
- Xeyr, təsir
göstərməz. Çünki məndən
asılı olmadan, hər bir şeir öz formasını,
dilini, ahəngini müəyyən edir. Bu
necə baş verir? Elə bir hiss keçirirəm ki,
sanki daxilimdə dulusçu dəzgahına bənzər dairə
var, bu şeirlər orada hazırlanır. Mənə də
özümü dinləmək və hiss etdiklərimi ifadə
etmək qalır. Gizlətmirəm, bəzən
elə olur ki, bu və ya digər şeirin yaranmasına
özüm məəttəl qalıram.
- "İstedad, - Şalom Aleyxem deyir, - pul kimidir: Əgər
varsa, var, yoxdursa, yoxdur". İstedad, Allah vergisi
olmadan nə şair, nə rəssam, nə də musiqiçi
olmaq mümkündür. Lakin olimpi fəth etmək
üçün bir tək istedad yetərmi?
- Min kərə
"yox" deyirəm, - Fazil Hüsnü Dağlarca cavab verdi. - Yalnız
istedadın üzərinə çalışqanlıq gələrsə,
uğur qazanmaq olar. Həyatım boyu çox
parlaq, istedadlı insanlar görmüşəm, elə Kəmaləddin
Kamunu götürək, onlar ədəbiyyatda özlərini
ona görə ifadə edə bilmədilər ki, zəhmət
çəkmədilər, istedadlarını püxtələşdirmədilər.
Bir neçə yaxşı şeir yazıb, ədəbiyyat
meydanından getdilər.
-
Çalışqanlıq, ilk növbədə, - Dağlarca
davam edir, - fikrin, həm də tənqidi fikrin aktiv
çalışmasıdır. İstedadı
inkişaf etdirmək üçün işlədiyin sahədə
olanları əxz etmək yetməz, dərk etdiklərinə
də tənqidi yanaşmalısan. Bir də,
hər bir şair, nasir daim yazmalıdır ki, sözlə
rahat işləyə bilsin, özüylə dil
arasındakı məsafəni minimuma endirə bilsin. Daşa forma vermək üçün tonlarla lazımsız
material çapıb tökən heykəltəraş kimi,
şair elə nəhəng söz ehtiyatından, sadəcə,
100, 150 və ya 300 söz seçərək bunların
köməyilə özünün bənzərsiz əsərini
yaratmalıdır. Sənətkarın
ustalığı onunla müəyyən edilir ki, öz
fikrini, düşüncəsini ifadə etmək
üçün ona uyğun forma tapa bilsin. Bunun üçün daim çalışmaq,
eksperimentlər aparmaq lazımdır. "Uşaq
və Allah" kitabında bir şeirim var, burada bir fel belə
işlənməyib. Bu şeiri
özümü, imkanlarımı yoxlamaq üçün
yazdım. Daim
çalışdığımdan əsər
üçün gərəkli ölçünü,
quruluşu, ahəngi tapmağı tez öyrəndim.
- Məsləhət
üçün gənc şairlər sizə tez-tez müraciət
edirlər. Onlara nə deyirsiniz, hansı məsləhətləri
verirsiniz?
- Öz
orijinal əsərlərini yazmağa başlamadan öncə
hər bir gənc şairimiz klassik və şifahi ədəbiyyatı
kökünə qədər öyrənməlidir. Məsləhət
üçün mənə müraciət edən gənc
şairlərə adətən deyirəm: "Həvəskar
deyil, əsl sənətkarlar olmaq istəyirsinizsə, bunlara əməl
edəcəksiniz: əlli dənə ümumi dəftər
alın, çünki bizim ənənəvi poeziyamızda əlli
ölçü var - otuz beş əruzda,
on beş hecada. Sonra bu dəftəri üzərlərində
göstərilmiş ölçülərə müvafiq
olaraq şeirlərlə doldurun. Dəftərlərin
əllisi də dolduqdan sonra mənə gətirin. Şeir ölçülərini düzgün
işlədib-işlətmədiyinizi yoxlayacağam. Hər hansı bir ölçünü mənimsəmədiyinizi
görsəm, o zaman daha bir dəftər doldurmalı olacaqsan.
Ta məqsəd hasil olmayınca, yəni ölçülərin
sirlərinə yiyələnmədikcə, beləcə davam
edəcək. Bundan sonra bütün dəftərlərinizi
yandırıb, özünüzün orijinal şeirlərinizi
yaza bilərsiniz. Bu məsləhətləri
dinləyib gənc şairlər soruşurlar ki, bütün
bunlar nəyə gərəkdir, axı biz sərbəst
şeir yazmağı düşünürük? Məsələ də elə
bundadır, deyirəm onlara, sərbəst şeir yazmaq
üçün siz əvvəlki bütün şeir sistemlərini,
bütün ölçü və formaları bilməlisiniz:
bunları öyrəndikdən sonra zahiri deyil, daxili harmoniyaya
malik sərbəst şeir yazmağın nə qədər
çətin olduğunu, sərbəst şeirin zahirən nə
qədər aldadıcı olduğunu
anlayacaqsınız".
Bu məsləhətlərində Dağlarca şəxsi
təcrübəsinə istinad edirdi, hələ hərbi liseydə
oxuyarkən özü də indi gənc şairlərə məsləhət
etdiyi kimi başlamışdı. Uzun illər əruz və
heca vəznlərini tam şəkildə mənimsəmək
məqsədilə şeirlər yazmışdı. Yalnız bundan sonra Fazil Hüsnü sərbəst
şeirə keçmişdi.
Fazil
Hüsnü Dağlarca türk ordusunda on beş
ildən artıq xidmət etmişdir. Deyirlər,
iş insanın xarakterinə öz möhürünü
vurur, onun təfəkkürünə,
dünyabaxışına təsirini göstərir. Orduda xidmət
Fazil Hüsnüyə nə verdi?
- Ordu, hər
şeydən əvvəl, mənə intizamlı
olmağı, daha doğrusu, özünü nizamlamağı
öyrətdi, öz vaxtına, işinə intizamla
yanaşmağı öyrətdi. Bundan
başqa, orduda xidmət insandan müşahidə qabiliyyətini,
hadisə və faktları dəyərləndirmək
bacarığını inkişaf etdirir. Bilirsənmi,
zabit hər gün tabeliyində olanların zahiri
görünüşlərinin nizamnamə tələblərinə
nə qədər uyub-uymadığını
yoxlamalıdır. Bax, beləcə, zamanla
məndə bir baxışla əsgərlərdən kimin
formasının düymələrini axıra qədər
bağladığını, kimin bağlamadığnı
görmək qabiliyyəti yaranmışdı. Yeri gəlmişkən deyim ki, ilk oxunuşda
çox zəhmət çəkmədən yeni
yazılmış əsərin nöqsanlarını görə
bilirəm. Digər tərəfdən, orduda xidmət, təəssüf
ki, aktiv şəkildə Qərb, dünya mədəniyyətinə
qatılmağa imkan vermir. Bu
çatışmazlığı ordudan istefa etdikdən sonra
haqlaya bildim.
- Siz Nazim Hikmətlə tanışdınız?
- Təəssüf
ki, yox. Mən orduda xidmət edirdim. İstanbulda gec-gec olurdum. Onunla
görüşməyi çox istəyirdim, amma mümkün
olmadı. Nazim 1937-ci ildə tutuldu... Bundan
sonra hökumət onun bütün kitablarını
yasaqladı. Tezliklə əmr aldıq: Nazimin
bütün kitablarını toplayıb təhvil verin. Lakin mən onun kitabını vermək istəmirdim.
Hərbi hissədə saxlamaq da
imkansızdı, poçtla evə göndərməksə təhlükəliydi.
Onda mən Nazimlə vidalaşmanın dəhşətli
yolunu seçdim-səhərə qədər əlimdəki
kitablarını bir daha oxudum, sonra torpağa basdırdım.
Mənim üçün çox ağır, əzablı
hərəkət idi, heç cür unuda bilmirəm.
Biz Dağlarcayla Nazimin Moskvadakı məzarını
ziyarət edərkən o, uzun müddət məzarın
önündə duraraq nə isə deyirdi. Qəbiristanlıqdan
ayrıldıqdan sonra soruşdum:
- Usdad! Mənə elə gəldi ki, siz Nazimlə nə
haqdasa danışırdınız.
- Düz
deyirsən. Mən hərbi hissədə onunla
necə vidalaşdığımı danışdım və
Nazimdən üzr istədim.
Həyatın hər bir yönünə böyük
maraqla yanaşan Fazil Hüsnü Dağlarca şair olaraq sevgi
kimi önəmli mövzuya uzun müddət nadir hallarda
müraciət etmişdir. Ancaq 70-ci illərdən
sonra məhəbbət lirikası şairin əsas
janrlarından birinə çevrilmişdi. Onun
yaradıcılığının ilk mərhələsində
sevgi şeirlərinə, demək olar ki, yer verilməmişdir.
"Bu, nəylə bağlıdır?", - deyə Fazil
Hüsnüdən soruşuram.
- Gəncliyimdə,
- deyir şair - həmkar yaşıdlarımın çoxunun
yaradıcılığında sevgi şeirləri əsas yer
tuturdu. 30-cu illərdə ədəbi dərgi və
qəzetlərin səhifələri bu şeirlərlə
dolub-daşırdı, çoxu da zəif, bəsit
yazılardı. Bu hal məndə etiraz
doğururdu, zamanla da sevgi mövzusundan tamamilə
uzaqlaşmağıma səbəb oldu. Özlüyümdə
qərara aldım ki, sevgi şeirləri yazmayacağam.
Həqiqətən də, nadir istisnalar nəzərə
alınmazsa, Fazil Hüsnü Dağlarca uzun illər bu prinsipə
əməl etmişdir. Lakin son illər tez-tez şairin qələmindən
cəsarətlə intim lirikaya aid edilə biləcək
şeirlər çıxmağa başlamışdır.
"İncimiş" kitabı meydana
çıxdı, "Sevmək" kitabı çap olundu.
Bu, sevgi lirikasının yasağının
qaldırıldığı demək deyilmi?
- Bəli,
son illər xeyli sevgi şeiri yazmışam, - Fazil
Hüsnü Dağlarca qəfildən sükutu pozdu. - Nə
gizlədim, yetkin yaşımda ağır bir sevgi dramı
yaşadım. O vaxt elə vəziyyətdəydim ki, hər cür
ağılsızlıq, dəlilik edə bilərdim. O vaxtlar ən
bəsit musiqi canıma
üşütmə salırdı, məni ağlada bilirdi, qəlbim
isə əzabdan üzülürdü. Allah
bunu mənə bir daha yaşatmasın. Bir sözlə, gözəl bədbəxt
sevda macərası yaşadım.
- Bədbəxt
sevgi gözəl ola bilərmi?
- Ola bilər.
Məncə, xoşbəxt sonluqlu sevgini gözəl
adlandırmaq olmaz, çünki belə olduqda sevərkən
düşüncələrimizdə yaratdığımız
məhəbbət çökür.
Bir
dördlük-haydidə bunumu demək istəyirdi Dağlarca:
Səni
sevər-sevməz,
Sezərəm
birdən-birə
Səni
sevməyi sevmişəm
Səni sevmək əvəzinə.
Fazil
Hüsnünün sevgi haqqında düşüncələri
Kafkanın sözləriylə səsləşir: Mən, hətta,
səni də deyil, sənin vasitənlə mənə bəxş
edilmış həyatı sevirəm".
- Sevgi
şeirləri yazan şairlər, - Dağlarca fikrini bir az da
açıqlayır, - elə zənn edirlər ki, öz məhrəm
duyğularını yazırlar. Bu,
yanlış təsəvvürdür. Uzun
illərdən sonra mən konkret bir qadına şeir həsr
edərkən, birdən anlayırdım ki, şeirin bu
qadına çox uzaq aidiyyəti var. Konkret ilham mənbəyi
olmasına baxmayaraq, mənim sevgi lirikam təxəyyülümdə
yaratdığım qadına ünvanlanmışdır.
Bu səbəbdən əminəm ki, bu şeirlər
bütün qadınları gözəlləşdirməyə
qadirdir, çünki eyni vaxtda bütün qadınlara
müraciət edirəm...
Cəsarətli açıqlamadır, elə deyilmi?
Əlbəttə ki, şair təbiətli bütün
insanlar kimi, Fazil Hüsnü Dağlarca sevib də, sevilib də,
həm də bir dəfə yox. Həyatından
taleyüklü rolları olan qadınlar gəlib-keçmişdir.
Lakin evlənməyib. Dağlarcadan bu barədə
birbaşa soruşmağa cəsarət etmirəm, ona görə
də ailə həyatı barədə nə
düşündüyünü soruşuram:
- İnsani münasibətlərin ailə həyatı
kimi ənənəvi forması zamanla aradan qalxacaq. Çünki
bu, bir insanın digərinin azadlığına təzyiqinin ən
bəsit formasıdır. Bir insan on, iyirmi, otuz, qırx, əlli
il başqa insanla bağlı ola bilməz...
Əslində bu bağlılıq elə indi də
yoxdur, lakin insanlar, cəmiyyət inersiya ilə
özünü doğrultmamış nikah institutunu dəstəkləməkdə
davam edirlər. Bu gün evli olanların
çoxunun həyatları iki paralel axan, bir-birinə
qovuşmayan çaya bənzəyir.
Fazil Hüsnü Dağlarca uzun həyatını tənhalıqda
keçirmişdir. Azadlıq bezdirici deyilmi?
- Mənim
tənhalığım lüğətdə sözün tənhalığına
bənzəyir,-deyə şair cavab verir.
Bu poetik ifadə Fazil Hüsnü Dağlarcanın həyatını
ən gözəl şəkildə açıqlayır. Bu tənhalıq
ona özünü tamamilə poeziyaya həsr etmək
imkanı verir. Son görüşlərimizin birində
elə də dedi:
- Poeziya
naminə mən iki barmaq və bir gözümdən başqa
hər şeyi qurban verməyə hazıram: barmaqlar qələmi
tutmaq üçün, göz də nə
yazdığımı görmək üçün
lazımdır.
1987-ci ildə
Fazil Hüsnü Dağlarcaya İstanbulda keçirilən
Beynəlxalq kitab yarmarkası mükafatının verilməsilə
bağlı tanınmış türk şairi və tənqidçisi
Əhməd Oktay yazırdı: "Fazil Hüsnü
Dağlarca ilk kitabını əlli il əvvəl nəşr
etdirmişdir. Əlbəttə ki, şairin
böyüklüyü bununla ölçülmür. Biz türk
poeziyasının durmadan yenilənməsi uğrunda onun
yarıməsrlik fəaliyyətini xatırlamalıyıq.
Fazil Hüsnü Dağlarca sağlığında artıq abidəyə
çevrilib...".
Əhməd Oktayın sözləri mübaliğə
deyil. Hələ sağlığında
yaşadığı küçəyə onun adı
verilmiş, elə oradaca abidəsi qoyulmuş, evi muzeyə
çevrilmişdir. Böyük istedad,
sonsuz zəhmətsevərlik, kamil sənətkarlıq,
sözün sehri Fazil Hüsnü Dağlarcanı - tənhalığın
dahisini müasir türk poeziyasının klassiki,
çağın böyük şairi etmişdir.
Tofiq MƏLİKLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 24
noyabr.- S.18-20.