Tənqid tariximizdə
Nizaməddin Şəmsizadə mövqeyi
Nizaməddin Şəmsizadə çağdaş tənqid
və ədəbiyyatşünaslıqda öz izi, orijinal dəst-xətti
olan bir şəxsiyyətdir. Nəzəri təfəkkürü,
ədəbi faktları ədəbiyyat tarixi predmetinə
çevirmək məharəti, analitik təhlilləri və
yanaşmaları ilə o, 70-ci illərin sonu, 80-ci illərin əvvəllərindən
ədəbi fikrimizə yeni nəfəs gətirib. Ondakı özünəinam hissi özünütəsdiq
mahiyyətində uğur qazanıb. 1978-ci
ilin sonlarında ("Azərbaycan". ¹12)
çap olunmuş ilk məqaləsi ilə o,
hazırlıqlı bir tənqidçi kimi inamla ədəbi
prosesə daxil oldu və təsvir tənqidindən təhlil tənqidinə
keçidin baniləri sırasına qoşuldu. Çiynini humanitar
elmi təfəkkürün ağır gələn tərəfinə
söykəyən bu istedadlı qələm sahibinə qibtə
etməmək mümkün deyil. Çox gənc
yaşlarından elmlər doktoru, professor kimi şərəfli
elmi dərəcə və vəzifəyə sahib olması,
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetində kafedra müdiri,
AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun
şöbə müdiri vəzifələrində işləməsi,
müxtəlif qəzet və jurnalların redaksiya heyətinin
üzvü olması onun ədəbi və ictimai nüfuzunu
daha da artırmış, fəal vətəndaşlıq və
ictimai mövqeyini formalaşdırmışdır.
Klassik ədəbi irsdən, müasir ədəbi prosesdən,
tənqid və ədəbiyyatşünaslıq tarixindən
yazanda da o, həmişə təmkinli, obyektiv, orijinal ədəbi
mövqe sahibidir. Müxtəlif illərdə nəşr
olunan çoxsaylı monoqrafiyaları, 200-dən çox məqalələri
ilə artıq o, görkəmli tənqidçi və ədəbiyyatşünas
obrazını formalaşdırıb, təkcə ədəbi
fikrə deyil, həm də ictimai fikrə təsir göstərən
ideoloq səviyyəsinə yüksəlib.
Nizaməddin Şəmsizadə ədəbi tənqid və
ədəbiyyatşünaslığa bir həvəskar kimi
yox, professional elmi vərdişləri olan filoloq mütəxəssis,
ustad kimi gəlib. Alimin ilk və son məqalələrini,
monoqrafiyalarını nəzərdən keçirsək, bunu
bir daha yəqin edə bilərik. Professional
tənqidçi, filoloq-filosof, milli ideoloq - budur professor Nizaməddin
Şəmsizadənin ədəbi portretini tamamlayan
üçbucaq. Bu sahələrin hər
birində o öz ustadlıq statusunu qoruyub saxlayır, elmi təfəkkür
sahibi olduğunu təsdiqləyir.
Elmi
irsinin əsas qismini əhatə edən "Seçilmiş əsərləri"nin üç cildini Nizaməddin Şəmsizadə
bir neçə il əvvəl oxucuların, ictimaiyyətin
istifadəsinə verib. Üç rəqəmi
xalqımızın mənəvi yaddaşında mif və
folklorda müqəddəs və uğur gətirəndir.
Üçcildliyin birinci cildində müəllifin
"Azərbaycançılıq" və "Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının mərhələləri"
yer alıb. Hər iki əsər tənqid
və ədəbiyyatşünaslığımızın,
ictimai-fəlsəfi fikrimizin təməl prinsipləri ilə
bağlıdır. Əgər "Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının mərhələləri"
əsərində milli ədəbiyyatşünaslığın
inkişaf mərhələləri, metodoloji konsepsiyası tədqiqat
predmeti kimi götürülürsə, "Azərbaycançılıq"
əsərində azərbaycançılığın mənşəyi
və təşəkkülü, təməl prinsipləri,
dövlətçiliyə tətbiqi - bir sözlə, milli
ideologiyanın, humanitar düşüncənin istiqamətləri
müəyyənləşdirilir. Bu mənada
birinci cild həm də o biri cildlər üçün
açar rolunu oynayır. Görkəmli tənqidçi
və ədəbiyyatşünas, akademik Bəkir Nəbiyev
üçcildliyin birinci cildinə yazdığı müqəddimənin
sərlövhəsini belə müəyyənləşdirib:
"Filosof tənqidçi". Müəllifin
"Azərbaycançılıq" əsəri həmin
fikrin təsdiqinə xidmət edir.
Kitabda azərbaycançılığın mənşəyi
və təşəkkülü ilə bağlı konseptual
müddəalar və tezislər maraqlıdır. Azərbaycançılığın
ən qədim qaynaqlarının izinə düşən
müəllif əski inanclara, mifik təfəkkürə
müraciət edir. Sinifli mərhələyə
qədərki cəmiyyətin ideologiyası olan miflərdə
xalqımızın təşəkkülündə
mühüm rol oynayan tayfaların
dünyagörüşünün, əxlaq tərzinin, ətraf
aləmə münasibətin izlərini axtarır, belə qənaətə
gəlir ki, hansı xalqın mifik təfəkkürü
güclüdürsə, onun sonrakı taleyi aydın, tarixdəki
mövqeyi möhkəmdir. Üçcildliyin birinci cildi "Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı"
monoqrafiyası ilə tamamlanır. Bu fundamental tədqiqat
işi Nizaməddin Şəmsizadənin doktorluq dissertasiyası
ilə bağlıdır. Həmin
monoqrafiya da birdən-birə meydana gəlməmiş, uzun
illik elmi axtarışların məhsuludur. Çox gənc yaşlarından 20-30-cu illər tənqid
və ədəbiyyatşünaslığın tədqiqi ilə
elmə gələn Nizaməddin Şəmsizadə ədəbi
tənqidin müstəqil bir sahəsi kimi özünü
göstərdiyi mərhələlərin ədəbiyyat
tarixi konsepsiyalarını, marksist tənqidin estetik prinsiplərini
diqqətlə öyrənir. Eyni zamanda,
20-ci illər ədəbiyyatşünaslığında
aparıcı mövqeyə malik olan Fuad Köprülüzadə
ədəbi məktəbinin ümumşərq, ümumtürk
ədəbiyyatı kontekstinə əsaslanan ədəbiyyat
tarixi metodologiyasını mükəmməl mənimsəyir
və onun mahiyyətinə dərindən nüfuz edir. Fuad Köprülüzadənin, Bəkir Çobanzadənin,
Əmin Abidin, İsmayıl Hikmətin, Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin
20-ci illərdəki ədəbiyyat tarixlərinin mayasında
nələrin dayandığını dərk edir. Hiss
edir ki, Azərbaycan, eləcə də ümumtürk ədəbiyyatının
əsasında milli şüur, milli ideologiya
dayanmalıdır. Nizaməddin Şəmsizadə
Əli Nazim, H.Zeynallı, M.Hüseyn
yaradıcılığında, İ.Hikmət, Ə.Abid, C.Əfəndizadə
ədəbi irsinə də eyni mövqedən yanaşıb.
Bu düzgün ideoloji və metodoloji mövqe
"Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı"
monoqrafiyasının meydana çıxmasına şərait
yaradıb.
Bəri başdan qeyd edək ki, marksist ədəbiyyat
tarixi konsepsiyasının hələ çox güclü
mövqeyə malik olduğu XX əsrin 80-90-cı illərində
qələmə alınan bu monoqrafiyada qaldırılan ədəbiyyat
tarixi məsələləri tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızda
yeni hadisə idi. Burada ədəbiyyatşünaslığımızda
tarixi düşüncənin formaları konseptual şəkildə
ortaya qoyulub, ədəbi fikrimizin bir elm kimi
formalaşmasını mümkün edən ictimai-tarixi amillər,
yeni ədəbiyyatşünaslığın təşəkkülündə
milli ədəbi-nəzəri ənənələrin rolu
tarixi həqiqətə uyğun olaraq əks etdirilib.
Sonralar bu monoqrafiyanın əsasına çevrilmiş
doktorluq dissertasiyasında sovet rejiminin kəshakəs vaxtı
cavan alim N.Şəmsizadə ədəbiyyat tarixini ictimai
fikir tarixindən tam asılı edən marksist konsepsiyadan
imtina edib, bədii düşüncənin öz inkişaf məntiqi
olduğunu sübuta yetirdi.
"Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı"
milli ədəbiyyat tarixçiliyində yeni ədəbi
istiqamətin başlanmasından xəbər verirdi. Belə ki, əsərdə
estetik fikrimizin tarixi təşəkkülü, metodoloji
axtarışları, ideya-nəzəri əsaslarının
formalaşması paralel şəkildə
aparılırdı. Başqa cür desək,
ədəbi-tarixi, ədəbi-nəzəri proses vahid
konsepsiya əsasında tədqiqata gətirilirdi. Belə demək mümkündür ki, müstəqillik
dövründə yazılan tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
tarixlərimiz "Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı"
monoqrafiyasının ənənələri əsasında
formalaşdı. İlk dəfə idi ki,
Azərbaycan filologiyasında ədəbiyyatşünaslığın
müxtəlif məktəbləri və mərhələləri
- universal, analitik, bioqrafik, sosioloji ədəbiyyatşünaslıq
istiqamətləri çağdaş nəzəri-fikir
mövqeyindən qiymətləndirilirdi.
Üçcildliyin II cildi ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızın
görkəmli simalarının ictimai-ədəbi fəaliyyətini
əhatə edir. Ə.Nazim, B.Çobanzadə, Ə.Abid, H.Zeynallı,
A.Musaxanlı, M.Ələkbərli, İ.Hikmət,
K.Talıbzadə kimi humanitar fikrimizi müstəqilliyə,
suverenliyə istiqamətləndirən ədəbi şəxsiyyətlərə
N.Şəmsizadə ilk dəfə idi ki, obyektiv qiyməti
verirdi. Bu gün üçün adi
görünən həqiqətləri məqalələrin
yazıldığı 70-80-ci illərdə dilə gətirmək,
ədəbiyyat tarixi faktına çevirmək o qədər
də asan başa gəlmirdi. Lakin N.Şəmsizadə
sanki 20-30-cu illərin sehrinə düşmüşdü.
İttifaqın müxtəlif kitabxanalarında,
arxivlərində elmi axtarışlarını davam etdirir,
unudulmuşlar, unutdurulmuşlar haqqında yeni-yeni
uvertüralar üzə çıxarırdı. Nəzəri təfəkkürünün dərinliyi,
ədəbi-tarixi faktları ədəbiyyat tarixi faktına
çevirmək bacarığı bu gənc, istedadlı
alimin uğurlarını təmin edirdi. Həmin ədəbi
şəxsiyyətlərin fəaliyyəti ilə müəllifin
"Ədəbi mübahisələr" monoqrafiyasında ətraflı
tanış olmuşduq. Lakin
üçcildliyin işıq üzü görməsi bir daha
təsdiq etdi ki, Nizaməddin Şəmsizadə bir dəfə
toxunduğu mövzuya heç vaxt nöqtə qoymur, daim tədqiqat
ideyalarını, mövzularını genişləndirir, yeni
ədəbi-tarixi faktlar axtarışına
çıxır, onu nəzəri təfəkkür
işığında cilalayır, ədəbiyyat tarixi
faktı kimi oxuculara çatdırır.
Elmi yaradıcılıqda faktlarla işləmək tədqiqatçıdan
zərgər dəqiqliyi, ustad münasibəti tələb
edir. Ədəbi fakta münasibətdə Nizaməddin
Şəmsizadədə zərgər dəqiqliyi də var,
ustad münasibəti də. Əldə etdiyi ədəbi-tarixi
materiallara xüsusi biçim vermək, ədəbi faktı
elmin faktına çevirmək istiqamətində onun
xüsusi, həm də müstəsna istedadı var. Akademik nəşrin
hər bir cildində bu, aydın şəkildə
özünü göstərdiyi kimi, III cildin nəzəri məqalələr
hissəsində də dərhal nəzəri cəlb edir.
Nizaməddin Şəmsizadə sözə dəyər
verən filosof tənqidçidir. Bunu bir sıra
tanınmış tənqidçi və ədəbiyyatşünaslar
da etiraf edir. Onun tənqidçi
üslubunda bu özünü aydın şəkildə
göstərir. Xüsusən son illərdəki
yaradıcılığında, ədəbi təhlillərində
sözdən zərgər dəqiqliyi ilə istifadə etməsinin
şahidi oluruq. "Azərbaycançılıq" əsərində
xüsusi bir üslub kimi formalaşan bu cəhət prof. Nizaməddin
Şəmsizadənin elmi üslubunun mayasına hopur. Qısa, lakin fəlsəfi məzmun daşıyan,
oxucunu düşünməyə, nəticə
çıxarmağa vadar edən fikirləri ilə o, elmi
ictimaiyyətin daha çox yadında qalır.
"Üçcildlik"
göstərdi ki,
professor Nizaməddin
Şəmsizadə bu gün də gənclik şövqü,
həvəsi ilə elmi irsini davam etdirir. Təkcə bədii
irsimizin elmi tarixini yaratmaqla fəaliyyətini məhdudlaşdırmır,
ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızın
tarixi və nəzəriyyəsi, ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
kateqoriyaları və tarixi poetikası ilə ardıcıl məşğul
olur, dövlətimizin humanitar siyasətinin
formalaşmasında, ictimai teorizmin, azərbaycançılıq
məfkurəsinin inkişafında, təməl prinsiplərinin
müəyyənləşməsində müstəsna xidmətlər
göstərir.
Nizaməddin Şəmsizadənin tənqidçi şəxsiyyəti parlaq və gözqamaşdırıcıdır. Əsərlərinin siyahısı və elmi tutumu göstərir ki, o, hər gün bir neçə saat yorulmaq bilmədən yazır. Gözəl nitq qabiliyyəti, elmi təşkilatçılıq bacarığı, elmə, insanlara münasibətdə həmişə humanist prinsiplərə əsaslanması, xeyirxahlığı, mərdliyi alimin portret-cizgilərinə yeni çalarlar əlavə edir. Üçcildliyi səciyyələndirən başlıca keyfiyyət onun intellekt və şəxsiyyət tərəfindən yazılmasıdır. "Seçilmiş əsərləri" Nizaməddin Şəmsizadənin elmi yaradıcılığının müəyyən bir mərhələsinin yekunu, yeni keyfiyyət mərhələsinin başlanğıcıdır.
Məhəmmədəli
Mustafayev
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 24 noyabr.- S.22.