Formanın müqəddəs sirri
esse
I yazı
Şairliyin əyarı varmı?
Bunu kimsə dəqiqliklə nişan
verə bilməz. Ancaq incə bir məqam var,
çox orijinal görünən, hamının üstünə
elliklə gedib nəfəs aldığı şeirlərin
yanında onların qəlp, ən aşağı
variantını təsəvvür edin, zamanla belə şeylər
olur və biz yanıldığımızı
anlayırıq, bəzən qəlp orijinal görünümdən
qabaq gəlir və onu üstələyir. Dünya bəzən o qədər enir, "yerə
yapışır" ki, onu təsvir etmək,
görüntü almaq, nəyisə, hansı məqamısa
tutub gerçəkliyin bir anını bədii mətn dilinə
çevirmək, demək olar ki, mümkünsüz olur.
Hansı sözə əl atırsan, boşa
çıxır, sinəni yara-yara, yandıra-yandıra gələn
nəfəs-söz "havaya çxıan kimi" sozalır,
mənasızlaşır. O çirkinliyin, yerə o qədər
yaxınlığın yanında gözəlliyi tapıb təsvir
etmək (...tünlükdə ətirlər bir-birlərini
tanımır - Pol Valeri), yaratmaq olmur, əlini qələmə,
fırçaya, musiqi alətinə uzadan kimi ürəkdən
gələn sızıltı onları dayandırır. Bu, hər şeyin bir
anlıq dayandığı, nəfəs dərmədiyi,
kökündən peşman olduğu, başını dərdlə
aşağı dikdiyi bir andır. Təkcə bir an. Bu
bircə anda səs də, söz də, sükut belə yoxa
çıxır (modern yunan şairinin dediyi kimi: sükut
öz qanına batır...), dünya boşalır, mətnlər
kitablardan, vərəqlərdən çəkilir, lələklər
od tutub yanır (...fələklər yandı ahımdan!..), fikri, hissi, duyğunu ifadə etməyin
yolları bağlanır. Bədii mətn -
şeir mətni bu anın dəf edilməsi, tutulması və
transformasiyasıdır. Bu mənzərə
dünyanın bütün söz sərraflarının (bu
ifadə nə qədər klişeləşsə də - !)
hansı məqamdasa ifadə etdikləri bir məqamın
görüntüsünə çevrilir. Bu, uzun bir
şeir mətninin hansısa küncünə
sıxılıb qalmış ikicə misra, yaxud çox dəyərli
bir nəsr əsərinin sətirləri arasından doğan
mətləb də ola bilər. Məsələn,
Stendalda: dünyada iki cür bədbəxtlik var,
aşılmaz maneə ilə rastlaşan ehtiras və mütləq
boşluq...
Başqa
bir nümunə: "...Görmək üçün gözləri,
eşitmək üçün qulaqları olan insanlar fanilərin
heç bir sirri gizlədə bilməyəcəklərinə
inanmışlar. Dodaqları səssiz olan, barmaq
ucuyla söhbət edənlərin hər nöqtəsindən,
hər hüceyrəsindən xəyanət sızar"
(Z.Freyd). Belə bir sual doğur: bu mətləblər
hansı formada ifadə ediləcəklərini bilirmi? Bəlkə, insanın (sənət adamının)
içinə dolan hiss elə bu formanın özünü də
təlqin etmirmi? Aşağıdakı
şeirdə olduğu kimi.
Bağdaddan
karvan gəlir,
Dərdli, pərişan gəlir.
Kimlər
qurban kəsilib,
Suların al qan gəlir.
(R.Rza.
Yaralı Kərkükün
bu
günlü xoyrat və maniləri)
Yaxud:
Dərələr,
Yastı, çuxur dərələr.
Kimə
neyləmişdilər
Sındırılmış
budaqlar...
Bu misraların içindəki hisslər
"düşünülmədiyindən" bütün
hallarda şeirin izahı bizə heç nə vermir, təhlil
etdikcə bədii mətnin özündən
addım-addım uzaqlaşırsan.
Bir nəzəri müddəaya görə sirr mətndən,
əsərdən qabaq gəlir, ondan əvvəl mövcud
olur, yazıçı onu tutmaq, çözmək, müvafiq
forma qəlibinin aşırımlarından keçirib yoxlamaq
istəyir. İntibah dövründə məhz belə hesab
edilirdi. O dövr mədəniyyətinin axar-baxarı, sənətdə
fundamental, qat-qat mənaların mətnlərə yüklənməsi,
çox sayda formalarla ifadəsi məhz buna xidmət edirdi.
Nizami Gəncəvinin "Xəmsə"sindən gətirilən
sitatlar aforistik səslənməklə (təsirlə) bərabər
şairin yaşadığı dövrün, zəmanənin
sirlərinə toxunur, keçir... Hamıya
aydın olan nəsnələr məsnəvi formasında niyə
sirrə çevrilirdi? İnformasiyanın
sirr tülünə bürünməsi və əsər məkanında
qeyri-müntəzəm şəkildə paylanması poetik
enerjinin çox qəliz ötürülmə, transformasiya
prosesini gerçəkləşdirməyə xidmət edə
bilər.
Bu mətn parçasından da göründüyü
kimi, hər hansı bədii əsərin, poetik
düşüncənin havasına girmək (dalmaq - !)
olduğun mühiti, dünyanı dəyişməkdir,
kitabın vərəqini çevrib bambaşqa, yeni perspektivlər
açmaqdır. Bu yeni perspektivlər və onların
prizmasından görünən gerçəklik
yaşadığımız, mübahisə etdiyimiz
(döyüşdüyümüz) gerçəkliyin qəlpə-qəlpə
dağılıb parçalanması hesabına yaranır.
Hətta yaddaşdan süzülüb gələn
fraqmentlər, elementlər belə yazı prosesində
parçalanmağa məhkumdur. İki proses eyni zamanda
gedir: bildiyimiz şeylər dağılır, yerini bilmədiklərimiz
tutur. Bizim aydın şəkildə
qavradığımız şeylər mətndə sirrə
çevrilir. Ancaq bədii əsər təkcə
sirr deyil, həm də bu sirrin açarıdır. Açarsa yalnız saysız-hesabsız oxucunun əlindədir.
Oxucu öz dünyasını mətnə daxil
edən kimi indiyə qədər aşılmaz, keçilməz
görünən hüdud xətti, üfüq genişlənir,
sual altına düşür, həmin aşılmaz həddin
önündə bir qapı açılır, başqa bir
dünyaya. Əsər eyni zamanda həm dünya
haqqında mövcud təsəvvürlərin
bağlanması, həm də bu ümidsiz prosesin başqa, tam
fərqli dünyaya qapı olmasıdır. Qapının
açılmasıyla təşrif gətirmiş yeni
dünyanın təcrübəsi hər şeyi üstələyir,
hər şeyin üzərinə, ruhuna yayılır, bu,
qapının açılmasıyla yaranmış məsamədir.
İstər modern, istər klassik əsər
olsun, bədii mətn mövcud vəziyyətdən
qırılmağın, onunla nifaq yaratmağın bəlirtisidir.
Bütün bunların nəticəsində
özünün qanunları və məntiqi olan bir səltənət,
hakimiyyət boyaboy yaranıb-formalaşır. Bir oxucu, dinləyici və
müşahidəçi (tamaşaçı - !) kimi əsəri
oxuyanda özümü məlum faktı, nəsnəni həm
təsdiq, həm də inkar edən adam
kimi hiss edirəm. Bu əsərin
qarşısında özümü adi, gündəlik həyatda
olduğundan fərqli hiss edirəm. Metamarfoza
girdabına düşən kimi mən yaradılışa
aparan qəlpə-qəlpə dağılmanın şahidi
olur və sövq-təbii ona kömək edirəm. Əsərə qoşulmaq olduğun gerçəklikdən
damcı-damcı qopmaqdır, başqa, fərqli bir
dünyanın girdabında hər yer
uçub-dağılır ki, yenisi yaransın.
Şübhəsiz ki, gerçəklik təcrübəsi və
onunla gedişlər heç zaman sənətə yad
olmayıb və ola da bilməz. Ancaq sənət gerçəkliyə yalnız onu
dağıtmaq, onu başqa bir gerçəkliklə əvəz
etmək üçün üz tutur. Başqa
alternativ mövcud deyildir. Sənətlə
təmas hər şeydən qabaq onun varlığını
qavramaqdır. Hansısa həddin, sərhədin
aşılması, poeziya aləminə daxil olma, çox spesifik
bir fəaliyyətə start verilməsi, əsər üzərində
müşahidələr bizim yaşam tərzimizin və
perspektivlərimizin sual altına alınmasıdır: xaosdan
qaydaya keçid, mənasızlıqdan mənaların
bağlılığına, boşluqdan zənginliyə,
yoxluqdan varlığa keçid. Dilin və təfəkkürün
(şüurun) formada ifadəsi.
Yuxarıda
yer alan dağılma/qurulma (inşa etmə) prosesi bədii əsəri
istər-istəməz bir analiz prinsipinə, bəlkə də,
formatına çevirir və əgər bu doğrudan da belədirsə,
belə deyək, bədii mətn doğrudan da mənəvi ərazini
qurub-yaradan bir agentdirsə (yad cisim) bu halda o, gerçəklikdən
və ya xatirələrdən (yaddaşdan) əxz etdiyi, borc
aldığı istənilən elementdən istifadə edə,
onu istənilən formada işlədə bilər və bu
zaman yalnız özünün tələblərinə
görə hərəkət edər. Yəni bədii
mətn təsir olmazdan qabaq səbəbdir; bu halda əsərin
analizində yalnız onun özü nəzərə
alınmalıdır, bədii mətn özünün
müqayisəyə gəlməyən möhtəşəm
tənhalığında götürülməlidir,
çünki onun özü də sənətkarın yaratmaq
üçün özündən vaz keçdiyi daxili ərazidir.
XX əsrin
nəhəng yazıçılarından biri Herman Hesse
"Demiyan" adlı romanında yazırdı: hər bir
insanın ömrü onun özünə doğru yoldur, o, bu
yolun sonuna, yəni özünə heç zaman çata
bilmir... Məşhur yazıçının bu
fikri ümumi səciyyə daşıyır və
bütün istedadla yazılmış mükəmməl nəsr
əsərlərinin, lap elə poeziyanın da təyinatı
və missiyası ilə bağlıdır. Yazılan əsərin sənətkarın
özünə doğru yol olması həm də o deməkdir
ki, formanın sirrini müəllifdə axtarmaq lazımdır.
Burada həm də ədəbiyyatın əzəli-əbədi
təyinatıyla bağlı bir məqam var. Ona görə
sitatı tam şəkildə vermək yaxşı olardı.
"...Yazıçılar roman yazanda özlərini elə
aparırlar ki, sanki Allahdırlar və həqiqətən
hansısa insanın tarixçəsini tam şəkildə əhatə
edə bilərlər, hansısa insanın tarixini anlaya bilərlər,
onu elə təsvir edərlər ki, sanki bunu olsa-olsa Allah
danışa bilər. Mən bunu bacarmıram.
Yazıçı olan bunu edə bilməz.
Ancaq mənin üçün öz tarixçəm
başqa bir yazıçının tarixçəsindən
daha vacibdir; çünki bu mənin özümün
tarixçəmdir, deməli, həm də uydurulmamışdır,
mövcud olmayan bir adamın tarixçəsi deyildir.
Canlı, mövcud olan, nəfəs alan bir
adamın hekayəsidir. Ancaq bu canlı, nəfəs alan insan haqqında bu gün əvvəllərlə
müqayisədə çox cüzi şey bilinir, onlardan hər
biri çox dəyərlidir, təkdir, ancaq nadir təbiət
hadisəsi olan insanı bu gün elliklə məhv edirlər.
Ancaq əgər öz növündə yeganə
fərd olmaqdan daha artıq bir şey olmasaydı, əgər
bizim hamımızı bircə gülləylə yer
üzündən silmək mümkün olsaydı, dediyimiz
tarixçəni danışmağın bir mənası
qalmazdı. Ancaq hər bir insan təkcə
özü deyil, həm də öz növündə yeganə,
tamamilə əlahiddə, hər bir təsadüfdə, həm
də yalnız bircə dəfə dünyadakı rənglərin
çarpazlaşdığı mühüm və qabarıq
bir nöqtədir. Buna görə də hər
bir insanın tarixi mühümdür, əbədidir, ilahidir,
buna görə də hər bir insan nəfəs
alıb-verdiyi müddətcə təbiətin iradəsini
yerinə yetirir, buna görə sirlidir və diqqətəlayiqdir.
... Hər bir insanın ömrü onun özünə
doğru yoldur, o yolun təcrübəsidir, balaca bir
cığırdır. İnsan heç zaman bu yolun
sonuna, yəni özünə çata bilmir, ona müyəssər
olmur bu; bununla belə, hər kəs buna var qüvvəsi ilə
cəhd edir - kimisi qaranlıqda, başqa birisi gur işıq
altında, - kim necə bacarırsa. Hər
kəs öz canında doğumdanqalma qalıqları gəzdirir,
giliz kimi...".
Bədii forma yuxarıda işarə edilən əbədi,
açılması mümkünsüz görünən sirri
ifadə etdiyindən yazı da daha çox hansısa
keçidlərin yaranması və itməsinə (gözdən
yayınıb yox olmasına - !) oxşayır, teleqraf telləri
kimi. Olur ki,
bu proses ardıcıl və paralel planda baş verir: teleqraf
telləri həm yazıda, həm də onu oxuyan oxucuda
dolaşa bilər. İnsan oxuduğu mətni
özünə qarşı da çevirə bilər, bu halda
bütün ölmüş tikan və şər toxumları
cücərməyə başlayır. Daxildə,
kotanın ilişdiyi yerdə bir maneə - materiya var, bura o dərəcədə
qarmaqarışıq ola bilər ki,
intellekt və hissiyyat təhdid altına düşsün.
Abbas Kirosmaninin filmində yaxşı bir epizod var: bir gün səhhətindən
çox şübhəli bir adam həkimə
gedir, deyir barmağımı harama vururamsa, ağrı qopur. Həkimin
cavabı yubanmır: qardaş sənin barmağın
sınıb...
Formanın sirri, yaxud əsərdən əvvəl (yaxud
müəllifdən xəbərsiz onun ruhunda-!) ilahi sirr
içində yatan nəsnə əsərin bütün
komponentlərinə sirayət edir. Nəsrdə bu daha
çox təhkiyə strategiyasında özünü
göstərir. Həmin nəqletmə paralelində belə
bir mühüm düyün var: sanki bu şeyləri, hadisələri
artıq bir dəfə, dünyadan köçdükdən
sonra görmüş kimi təsvir edirsən. Dünyasını
dəyişmiş nə qədər sənət adamı var,
qayıdıb mətnlərini oxuduqda bu hissi keçirmirsən,
əksinə, indi, bu an onun sözünün
qırıldığının şahidi olursan. Bu iki
hiss onun yazıçı naturasındakı, yazı
manerasındakı fərqə dəlalət etsə də, həm
də nəsə tam başqa bir şeydir. Şeir,
deyək ki, havaynan gəlir, onun notu yazılmır, qəlbə
həkk edilir, sadəcə, ona uyğun meh əsdikcə dillənir.
Mətnin gəldiyi məkanla
yarandığı yer başdan-başa mistika aləmidir.
Ancaq burda söhbət nəsr əsərindən
gedir, prozada ilk rastlaşdığın gerçəkliyin
özüdür və addım-addım keçilərək
(dağıdılaraq) havaya dönür, efirə
qarışır. "Otel odası"nda
olduğu kimi. İlk addımda gerçəkliknən
rastlaşdığından nəsrdə, sanki hər şey
aydındır, ancaq zaman-məkan vadilərindən
keçdikcə bunun heç də belə olmaması
zaman-zaman anlaşılır. Bu povestdə bir məkanda
vurulan düyün digərində
"açılır", beləcə, "ölüm
küləyi" əsənə kimi gerçəkliyin
sosial, mənəvi və digər ağır problemləri
qayadan uçan daş kimi fəlakət törədir, müəllif
yazılması, yazı ifadəsi mümkün olmayan şeylərin
üstündən sükutla keçir (çünki
sükutun özü bir açardır, formanın dilidir-!). Şeir mətnində, modern şeirdə
sözün yerini boş saxlamaq metodu var. Bu boş və
buraxılmış yerlərdə forma özünü
bütünlüklə ifadə edir.
Adıçəkilən
əsərdə əşyaların yaddaşına nüfuz
etmə var. Süjet quruculuğunda fəal komponent hadisələr
zəncirinin çözülməsindən çox budur: əşyaların
yaddaşında, fiziki anım hadisələrlə ruhani aləm
arasındakı bu sərhəd zonasında daim itib yenidən
qayıdır. Povestdə bu közərən tel Azərbaycan
və dünya nəsrinin bir çox mətnlərini
üz-üzə gətirir və hər şey əvvələ
- uşaqlığa qayıdır...
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 24
noyabr.- S.26-27.