Xilaskar şam...
Andrey Tarkovskinin "Nostalgiya"
filmi üzərinə variasiya
Su, atəş
və kül...
İnsan
sudan doğulur, atəşdə yanır və kül olur.
Andrey Tarkovskinin "Nostalgiya" filmindəki Andrey
Qonçarovu xatırlayırsınız?
Yaşadığı dünya onun ruhuna dar gəlir, onu həqiqətə
aparan yollar sis, duman içindədir. Qəlbin yolları
kölgələrlə örtülüb. Dəli Domeniko ona
bir şam verir və "onu həmişə özündə
saxla" deyir. Divara yansıyan işığın söylədikləri
bizə həqiqəti nişan verir. Səməndər
quşu odda yanıb külündən doğulduğu kimi,
insanoğlu da yanmalıdır ki, yenidən doğulsun.
Domenikonun
şamı mənə Ramiz Rövşənin Füzulinin
xatirəsinə yazdığı "Şam" şeirini
xatırlatdı:
Yüz
illərdi bir şam yanır,
Küləklər
söndürə bilmir,
Yüzlərlə
əllər uzanır,
İşığını
dərə bilmir.
Yanmaqdan
usanmayan o şam dünyada hələ nə qədər həqiqət
aşiqlərini yandırıb kül edəcək...
Nostalgiya
bizim zaman qarşısında
gücsüzlüyümüzdür. Biz həmişə nəyinsə,
kiminsə xiffətini çəkirik - ötən günlərin,
bizi tərk edənlərin, varlığımızdan qopan nəsnələrin,
itirilmiş, istifadə müddəti bitmiş əşyaların... Bu yerdə Markesin "əşyaların
da ruhu var" fikrini xatırladım. Bir də Marsel Prust
pedantizmi... Ömrünü "İtirilmiş zamanın
axtarışı"na sərf etmiş söz nəhəngi...
Nostalgiya sanki tarixin və kainatın gözləmə salonunda
bir nəfəsdərmədir, dincini almaqdır. İllər
keçdikcə bu hiss bir az da qatılaşır, insanın
ruhuna çökür, iç yaşamına sirayət edir.
İçinə nisgil dolduqca nisgil rəngində yazılar
yazmağa başlayırsan. Nostalgiya yaranışın, təbiətin
təməllərinə qayıdış ehtirasıdır.
İnsan Adəmdən üzü bəri qovulduğu yeri
axtarır, o yerə dönmənin həsrətini çəkir.
Qoparıldığımız kökə qayıtmanın həsrətiylə
yanıb tutuşuruq, amma axşam döndüyümüz yer
yenə evimiz olur.
Bu sonsuz
aləmdə hər yolçunun özünün bir xəritəsi
var, hər gəmi səfərə çıxarkən
başqa-başqa sulara açılır. Nitşe deyirdi ki, həqiqət
bəlkə də elə axtarmağın özüdür, həqiqət
zirvə deyil, zirvəyə gedən yoldur. Andrey Qonçarovun
əlindəki şam onu ali həqiqətə aparıb
çıxara bildimi? Bu suala cavab tapmaq üçün
Domenikonun sığındığı xarabalığın
divarındakı riyazi hesablamaya diqqət edək: 1 +1=1.
Bütün rasional və pozitivist məntiqin əksinə, 1+1
heç bir zaman 2 etmir, 1 edir. Riyazi doqmalar insanın
özünə cizdığı ən böyük sərhəddir.
Eşqin hesabında 1+1=1 edir. Bu, Domenikonun həqiqətidir! Və
eşqin qanunudur. Dəlidən doğru xəbər. Paradoksal
məqam isə budur ki, toplumun gözündə o, divanədir.
Həqiqəti tapanlar divanəlik həddinə
çatanlardır - Məcnun kimi.
İnsan
təbiətin bir parçasıdır, amma təbiətin
sirləri onun düşüncəsinin ötəsindədir.
Özünü dərk etmək cəhdləri dünya
yaranandan insanı təqib edir. Nostalji hisslər də
insanın özünü keçmişdə
axtarmasıdır, dünyanın ən qədim
duyğusudur.
"Nostalgiya"
A. Tarkovskinin ən şeirsəl filmidir. Onun nəzərində
bu dünya bir kitab olursa, adı elə "Nostalgiya" ola
bilər. Yaradıcı insan su kimidir; heç vaxt öz
qabında durmaz, axıb gedər - uzaqlara, insan ayağı dəyməyən
yerlərə... Yaradıcı zehin ayrıntıları sevər,
rəngləri bir-birinə qatıb mükəmməl bir mənzərə
ortaya qoyar. Tarkovskinin kamerası dünyanın ötəsinə
tuşlanıb, yaradılışın mahiyyətinə
yönəlib. Bu kamera insanın üçüncü
gözüdür. Tarkovski bəzən Tanrı məqamına
yetişir, sanki həyatı yenidən qurmağa başlayan
Fövqəlqüvvəyə çevrilir. Onun yaradıcı
stixiyası gerçək dünyanı süzgəcdən
keçirib ideal bir dünyaya çevirir.
"Sadəcə, dünyaya bax. Həyatın nə qədər
bəsit olduğunu görəcəksən. Bir zamanlar
olduğumuz yerə dönməliyik... Həyatın ana təməllərinə
geri dönməliyik... suları kirlətmədən!"
Bu,
Domenikonun ölümündən öncə insanlığa,
bütün bəşəriyyətə xitabıdır.
Su, atəş
və kül... Onlar Borromeo halqaları kimi bir-birinə
bağlıdır. İnsanın doğuşu, yaşamı və
sonu... Və yenidən doğuluşu! Tarkovski bizə bu
möcüzəni göstərməyi bacaran mistifikatordur.
Kənan HACI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 6
oktyabr.- S.13.