Əbülfəz Muxtaroğlunun müəllimliyi
və şairliyi
Tanınmış
dilçi alim və pedaqoq Əbülfəz Muxtaroğlunu tələbəlik
illərindən, 1968-ci ildən tanımışam. Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunun Naxçıvan
filialında təhsil alarkən Əbülfəz Muxtaroğlu
bizə "Müasir Azərbaycan dili" fənnindən dərs
demişdi. Yenicə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
İnstitutunu bitirib Naxçıvan filialına təyinat
almış bu cavan müəllim dərs dediyi tələbələrdən
cəmisi 3-4 yaş böyük olardı. Və digər gənc
müəllimlər özləri ilə yaşıdları
arasında ciddi baryer yaratmaqla onlardan fərqlənməyə
çalışırdılarsa, Əbülfəz müəllim
əksinə, tələbələrə daha yaxın olmaq
mövqeyini tutmuş, bizlərlə səmimi davranmaqla "qəlbimizi
fəth etmək" işini uğurla həyata
keçirmişdi. O, tələbələrin suallarına
çox sadə şəkildə cavab verir, arabir işlətdiyi
kiçik yumoristik zarafatlarla onlarla doğmalaşırdı.
Müəllimlik
baxımından yadımda qalanlar hər şeydən əvvəl
Əbülfəz Quliyevin pedaqoji bacarığı idi. Bu
müəllim sərt görsənməsə də sinifdə
qazandığı nüfuza görə dərslərdə
nizam-intizam yerində olurdu. O, tələbələrin hər
birinə fərdi yanaşmağı bacarırdı. Az bir
vaxt içərisində tələbələrin
ayrı-ayrılıqda hər birinin qüvvətli və zəif
tərəflərini tapa bilmişdi və rəftarını
da həmin fərdi yanaşma üzərində qurmuşdu.
Uzun illik elmi-pedaqoji təcrübəm əsasında deyə
bilərəm ki, bu, müəllimlik üçün ən
mühüm şərtlərdən biridir. Məhz qısa
müddətdə tələbələrin hamısını
yaxşı tanıdığı, onların psixologiyasına
bələd olduğu üçün Əbülfəz
müəllimin dərslərdə sinfi idarə etməkdə
heç bir çətinliyi yox idi. Əksinə, bu cavan
müəllimin yumoruna, nazik zarafatına rəğbət bəsləyən
tələbələr onu həvəslə dinləyirdilər.
Əbülfəz
müəllimin başqa bir cəhətini də qeyd etməyi
lazım bilirəm. Bu da onun şeirə, poeziyaya
bağlılığı ilə əlaqədar məsələ
idi. O, "Müasir Azərbaycan dili" fənnindən
mühazirə oxuyarkən qrammatik anlayışların mahiyyətini
tələbələrə daha aydın və möhkəm
surətdə mənimsətmək üçün hər tərifdən
və ya qaydadan sonra misal çəkərkən, nümunə
göstərərkən əksər hallarda şeir
parçalarından istifadə edirdi. Əvvəla, bu zaman
Əbülfəz müəllimin şeirləri əzbər
bilmək qabiliyyəti biz tələbələri cəlb
edirdi. İkincisi, Azərbaycan poeziyasından gətirdiyi
örnəklər dərslərdə canlı bir emosional ovqat
yaradırdı. Üçüncüsü və ən
başlıcası isə Əbülfəz Muxtaroğlunun
nümunə gətirdiyi bir çox şeirlərin müəllifləri
məlum deyildi. Artıq Əbülfəz müəllimin də
zəif damarını öyrənmiş tələbələr
həmin şeirlərin kimlər tərəfindən
yazıldığını öyrənmək
üçün suallar verməyə başladılar.
Aydın oldu ki, Əbülfəz Muxtaroğlu Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunda təhsil alarkən həmin
ali məktəblərdəki şeir dərnəklərində
yaxından iştirak etmişdir.
Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunun Naxçıvan
filialında oxumağımıza baxmayaraq, Əbülfəz
müəllimin söhbətləri vasitəsilə biz
Bakıda, Pedaqoji İnstitutun filologiya fakültəsindəki ədəbi
mühit, ədəbiyyat dərnəkləri, poeziya məclisləri
haqqında müəyyən məlumatlar əldə edirdik.
Əbülfəz Muxtaroğlu bizə APİ-də fəaliyyət
göstərən İsmayıl Şıxlının rəhbərlik
etdiyi ciddi ədəbiyyat məktəbi təsiri
bağışlayan dərnəkdəki yaradıcılıq
müzakirələrindən, Xəlil Rzanın
başçılığı ilə keçirilmiş
üsyankar poeziya məclislərindən və Zahid Xəlilin
şeir dinləmələri və müzakirələri dərnəyindən
bəzi fraqmentləri çatdırırdı. Və həmin
söhbətlərin təsirilə biz tələbələr
də APİ-nin Naxçıvan filialında "Gənc qələmlər"
Ədəbi Birliyi ədəbiyyat dərnəyi yaradıb,
yaradıcı tələbələrin şeir və hekayələrini
orada müzakirə etməyə başladıq. Müəllimlərimiz,
o cümlədən də Əbülfəz Muxtaroğlu hələlik
Naxçıvan şəhərində məskunlaşmadığı,
yaşadığı kəndlərə gedib-gəldikləri
üçün "Gənc qələmlər" Ədəbi
Birliyinə rəhbərlik etməyi mənə həvalə
etdilər. Bizimlə bir qrupda oxuyan Akif İmanovun "Kal
qarpız" və "Dostlar" adlı hekayələrini,
Tağı Fərəcovun təmsillərini, Vaqif Xəlilovun
lirik şeirlərini ilk dəfə "Gənc qələmlər"
Ədəbi Birliyində müzakirə edib, çap
üçün tövsiyə etmişdik.
Yaxşı
yadımdadır ki, 1968-ci ilin may ayında "Şərq
qapısı" qəzetinin ədəbiyyat şöbəsinin
müdiri, dövrün tanınmış şairi Hüseyn
Razinin "Gənc qələmlər" Ədəbi
Birliyinin üzvləri ilə görüşünü təşkil
etdik. Bunun nəticəsi olaraq Hüseyn Razi dərnəkdə
dinləyib tələbələrdən bəyəndiyi bir
neçəsinin: İsa Həbibbəylinin "Dünya vəfasız
deyil", "Mənim səhvim", Sənəm
Abdullayevanın "Qoy sığınım qoynuna", Vaqif
Xəlilovun "Bahar", Raziyyə Məmmədovanın
"Ana", Məmmədəli Cəlilovun "Mənim sənətim"
şeirlərini və Akif İmanovun "Dostlar" adlı
hekayəsini 18 may 1968-ci ildə "Şərq
qapısı" qəzetində "Ədəbiyyat səhifəsi"ndə
dərc etdirərək oxuculara çatdırdı.
Bunun
ardınca Naxçıvan Televiziyasında ədəbi-dram
verilişləri şöbəsinin müdiri vəzifəsində
işləyən Zeynal Vəfa ilə "Gənc qələmlər"
Ədəbi Birliyi üzvlərinin görüşü də
tələbə-şairlərin ilk dəfə mavi ekran vasitəsilə
şeirlərini tamaşaçılara çatdırması
ilə nəticələndi. APİ-nin Naxçıvan filialında tələbə
mühitində canlanma əmələ gəldi. Bu proses
Naxçıvan filialında Tələbə elmi cəmiyyəti
yaranana qədər inkişaf etdi. Tələbə elmi cəmiyyəti
fəaliyyət göstərəndən sonra isə şeir
mühiti ilə elmi mühit yanaşı və rəqabətdə
yaşamalı oldu. Biz 1970-ci ildə III kursda oxuyarkən isə
artıq ali məktəb mühitində elmə maraq bədii
yaradıcılığı üstələmişdi. "Gənc
qələmlər" dərnəyinə şeir və hekayələrlə
gələn yaradıcı gənclik indi daha çox
Bakıda və Naxçıvanda tələbə elmi
konfranslarında iştirak edir, elmi müzakirələrə
daha çox meyil edir, ilk məqalələrini çap
etdirirdilər. Şeirdən başlanan yollar artıq
haçalanmışdı və elmi fəaliyyətə maraq
ağırlıq təşkil etməyə
başlamışdı.
Çox
keçməmiş bildik ki, Əbülfəz müəllimin
"Müasir Azərbaycan dili" dərslərində
qrammatik qaydaları izah etmək üçün nümunə
kimi gətirdiyi müəllifi məlum olmayan şeir
parçalarının bir çoxu onun APİ-də təhsil
alarkən iştirak etdiyi ədəbiyyat dərnəklərində
bədii istedadı olan tələbə
yaddaşlarının şeirlərindən seçilmiş
örnəklər imiş. Az sonra o da məlum oldu ki,
Əbülfəz Muxtaroğlu özü də şeir
yazırmış və işlətdiyi müəllifi naməlum
qalan bir çox misralar onun qələmindən
çıxmışdır. Az sonra Əbülfəz
Muxtaroğlu dərslərdə arabir özünün də
şeirlərini bütöv şəkildə tələbələrinə
oxumağa başladı. Şeir yazmağa meyilli olan, ilk qələm
təcrübələrini üzə çıxaran tələbələr
də dərslərdə, yaxud asudə vaxtlarda Əbülfəz
müəllimlə şeir söhbətlərinə
girişdilər. Bu dialoq müəllim-tələbə
münasibətləri üçün də, qrammatik
qaydaların mənimsədilməsindən ötrü də
çox əhəmiyyətli oldu.
Ali məktəbdə
bizə cəmi bir semestr və yalnız bir fəndən dərs
keçən Əbülfəz Muxtaroğlu ilə
tanışlıq belə başlandı və izləri
qaldı. Sonralar Naxçıvan Dövlət Universitetində
birgə çalışdığımız uzun dövr ərzində
Əbülfəz müəllimi həmişə tələbələrə
yaxın və şeir sevdalısı kimi gördüm, hətta
bəzən arzu-gileyini nazik şəkildə ifadə edən
mənzum məktublarını da oxumalı oldum...
Tələbələrin
müəllim-şair kimi qəbul etdikləri Əbülfəz
Muxtaroğlunun bədii yaradıcılığında lirika
üstünlük təşkil edir. Onun lirikasında təbiət
şeirləri ilə ictimai motivə malik poetik örnəklər
yanaşı inkişaf etmişdir. Əbülfəz
Muxtaroğlunun şeirlərinə təbiətin
saflığı və rəngarəngliyi hopmuşdur.
Şahbuz rayonunun Biçənək kəndindən olan
Əbülfəz Muxtar oğlu Quliyevin peyzaj lirikası Batabat
ovqatı üstündə köklənmişdir. O, ümumiyyətlə,
ana təbiət, xüsusən də məşhur Batabat
yaylağı haqqında özünə qədər
yazılanları təkrar etmədən bəlli bir səviyyədə
doğulub boya-başa çatdığı, qoynunda
yaşadığı təbiətin incəliklərini
özünəməxsus şəkildə mənalandırmışdır.
Əbülfəz Muxtaroğlunun təbiətə poetik
baxışı Batabatdan keçir. İlhamlı şair
İslam Səfərlinin ürəklə tərənnüm
etdiyi "mərcan gözlü Batabat"ın laləli-nərgizli
poetik çalarları Əbülfəz Muxtaroğlunun
şeirlərində fərqli bir şəkildə əks
etdirilir. Əbülfəz Muxtaroğlunun "Batabat meşəsində"
şeirinin hecası da, ahəngi də, mahiyyəti də, hədəfi
də bambaşqadır:
Səngəri,
qalası var,
Yalı
var, talası var,
Göygölün
balası var
Batabat
meşəsində.
Bulud
dağları öpər,
Duman
mirvari səpər,
Təbiət
tablo çəkər
Batabat
meşəsində.
Təbiəti
sevən kəs,
Bu yerləri
dolan-gəz.
Balta,
tüfəng istəməz
Batabat
meşəsində.
Əbülfəz
Muxtaroğlunun ictimai məzmunlu şeirlərində təmkinli
bir vətəndaşlıq ruhu yaşayır. Təbiət
şeirlərində olduğu kimi, vətəndaşlıq
lirikasında da o, xalq şairi Məmməd Arazın
davamçısı kimi görünür. Məmməd
Arazın "Çadırdaş ətəyi, Nursu
bulağı", "odunu tətikdə,
çırpısı qında" olan ata ocağı
haqqında yüksək poeziya dilində və dərin bir vətəndaşlıq
yanğısı ilə yazdığı şeirlər
Əbülfəz Muxtaroğlu üçün "müəllimlik"
funksiyasını yerinə yetirmişdir. Xalq şairi Məmməd
Araza həsr etdiyi şeirdə də Əbülfəz müəllim
ustadına sonsuz ehtiram ilə yanaşı, ondan
yaradıcı şəkildə bəhrələndiyini də
etiraf etmişdir.
Beləliklə,
Əbülfəz Muxtaroğlu tədricən şeirdə təbiəti
vəsf etməklə cəmiyyəti dərk etməyi birlikdə
ifadə etmək vəzifəsini uğurla həyata
keçirmişdir. Bu isə onun özünəməxsus fərdi
üslubunun formalaşdığını müəyyən
edən əsas faktorlardan biridir. Yəni, Əbülfəz
Muxtaroğlunun təbiət şeirlərində cəmiyyətin
nəbzi döyündüyü kimi, əksinə, ictimai
mühitdən söz açan poetik örnəklərində
də təbiətdə müqayisə, yaxud təbiətdən
misal gətirmək kimi meyillər özünü göstərir.
Heç bir halda, ümumiyyətlə, vətəndaş
lirikasının doğurduğu səs-küy, patetika onun
şeirlərində artıq dərəcədə gözə
dəymir. Əbülfəz Muxtaroğlu ictimai
duyğuların da təbii bir şeiriyyətini
yaratmağı bacarır. Daha doğrusu, ictimai motivlərdən
təbiət dilində söz açmaq Əbülfəz
Muxtaroğlunun yaradıcılığında alınır.
Bundan
başqa, Əbülfəz Muxtaroğlunun sırf ciddi ictimai məzmunlu
şeirləri də vardır ki, həmin poetik örnəklərdə
şairin vətəndaşlıq borcu cəsarətli misralara
çevrilmişdir. Onun hələ 1973-cü ildə
yazdığı "Zəng elə" şeiri sovet cəmiyyətində
tapşırıqla iş düzəltmək halının həddini
aşmasına tənqidi münasibəti ifadə edən bədii
nümunə kimi geniş yayılmışdı. Azərbaycanda
milli-azadlıq mübarizəsinin dalğalandığı
1990-cı ildə Əbülfəz Muxtaroğlu "Cəngi
çalın" şeiri ilə sovet imperiyasının
dağıdılmasına və xalqımızın müstəqil
dövlətçilik əldə etməsinə
çağırmışdır. Əbülfəz
Muxtaroğlunun "Aqanbekyana məktub" şeirində
avantürist erməni ideoloquna kəskin cavab ifadə
olunmuşdur. Azərbaycan xalqının xilaskarı, görkəml
dövlət xadimi Heydər Əliyev ideallarını
anlamayanların ifşasına həsr olunmuş "Ulu dədəyə
cavab" şeiri müasir Azərbaycan poeziyasında ictimai
lirikanın qiymətli nümunələrindən biri hesab
edilməyə layiqdir. Ulu öndər Heydər Əliyevin
dövlətçilik fəaliyyətini vəsf edən
şeirləri ilə Əbülfəz Muxtaroğlu həm də
xalqımızın ümummilli liderinin apardığı
mübarizənin mahiyyətini və əhəmiyyətini
oxuculara çatdırmağa çalışmışdır.
"Palıdları qıymayın" şeiri də vətəndaşlıq
şeirinin qiymətli nümunəsidir. İctimai lirikada
Əbülfəz Muxtaroğlu vətəndaşlıq
mövqeyini qafiyələnmiş çağırışla
yox, bədii sözün gücü ilə səsləndirməyi
bacarmışdır.
Əbülfəz
Muxtaroğlunun şeirlərində maarifçilikdən gələn
müəyyən didaktika da vardır. O, bir qədər
obrazlı və müdrik didaktik şeirin əsas
yaradıcılarından biridir. Əbülfəz müəllimin
maarifçi didaktik şeirlərinə quru nəsihətçilik
notları yox, poetik bir müdriklik ruhu hakimdir. Əbülfəz
Muxtaroğlunun şeirlərində xalq həyatının
etnoqrafik çalarlarının poetikləşdirilməsi
istiqamətində də orijinal xüsusiyyətlər
müşahidə olunur. Bu meyil onun poeziyasına xalq həyatının
çeşidli rənglərinin gətirilməsi ilə nəticələnir.
Bu isə öz növbəsində onun poeziyasında millilik
ruhunun qüvvətləndirilməsinə uğurla xidmət
edir.
Yazılı
ədəbiyyatda ənənəsi çox olmayan deyişmə
janrında da Əbülfəz Muxtaroğlu yaddaqalan bədii
nümunələr yaratmışdır. Naxçıvan
Dövlət Universitetinin tanınmış fizika müəllimi,
ədəbiyyat bilicisi Əli Əhmədovla mükalimə
yolu ilə yayılmış "Dünyanın gərdişi
haqqında" deyişmə Naxçıvanda el arasında və
ədəbi mühitdə dünyaya və zamana ziyalı
baxışlarının poetik ifadəsi kimi dildən-dilə
düşmüşdü:
Əli
müəllim:
Bu
dünya bir tərəzidir,
Çalış
onu taraz saxla.
Hər nə
ki var gəldi-gedər,
Heç
olmazsa, bir az saxla.
Muxtaroğlu:
Dünyanın
öz ahəngi var,
Hər
addımda min rəngi var.
Tərəzinin
pərsəngi var,
Düz
saxlamaq olmur, qardaş.
Əbülfəz
Muxtaroğlunun şair dostu, müəllim yoldaşı Xanəli
Kərimliyə və digər qələm yoldaşlarına,
Xanəli Kərimlinin və digər qələm
dostlarının da ona yazdıqları şeirləri də
yanaşı çap etsək, mənalı bir deyişmə
alınar. Əbülfəz müəllimin tərcümeyi-halının
ayrılmaz tərkib hissəsi olan Şahbuz rayonunun el sənəti
və aşıq mühiti ilə bağlı olması onun
yaradıcılığında dastan poetikası və
aşıq şeiri ənənəsinin inkişaf etdirilməsinə
müsbət təsir göstərmişdir.
Əbülfəz
Muxtar oğlu Quliyevin elmi fəaliyyətilə bədii
yaradıcılığı bir-birini üzvi surətdə
tamamlayır. Onun "Azərbaycan dilinin Şahbuz şivəsinin
leksikası" mövzusunda yazılıb, uğurlu müdafiə
etdiyi namizədlik dissertasiyasında da ümumilli mövqe, vətəndaş
yanğısı və etnoqrafik çalarlar dərhal diqqəti
cəlb edir. Bu dissertasiyada vaxtilə Azərbaycan dilində
işlədilmiş, sonralar isə işlək vəziyyətini
itirmək təhlükəsi qarşısında qalan onlarla əkinçilik
alətlərinin, toxuculuq termininin, məişət sözlərinin
mahiyyəti aydınlaşdırılmış,
funksiyaları barədə məlumat verilmiş, müasir
imkanları göstərilməklə, onlara yeni həyat bəxş
edilmişdir. Əbülfəz Quliyevin xalq atasından
topladığı etnoqrafik materialları dilçilik elmi
mövqeyindən izah etməsi əslində həm də xalq
məişətinin özünəməxsus
çalarlarının sistemli şəkildə şərh
edilməsi demək idi. Ona görə də Əbülfəz
müəllimin toxuculuq terminlərinə, dialektologiyaya həsr
edilmiş və dilçilik istiqamətində
yazılmış dissertasiyası həm də etnoqrafiya və
folklorşünaslıq üçün də əhəmiyyətlidir.
Daha bir əhəmiyyətli məqam isə ondan ibarətdir
ki, Əbülfəz Quliyevin "Azərbaycan dilinin Şahbuz
şivəsinin leksikası" adlı namizədlik
dissertasiyasında yazıb uğurla müdafiə edərək
aldığı filologiya elmləri namizədi alimlik dərəcəsi
onun ali məktəb müəllimliyinə dəstək,
Əbülfəz Muxtaroğlu imzası ilə şeirlər
yazan cavan şairə isə xalq həyatına dərindən
bələd olmaq, poetik nümunələrdə milli ruhu daha
incə vasitələrlə ifadə etmək baxımından
geniş imkanlar bəxş etmişdi. Əbülfəz
Muxtaroğlunun şeir dilinin zənginliyinin bir mənbəyi də
dialektologiya və milli terminologiyaya həsr olunmuş elmi-tədqiqat
işlərindən çıxardığı mühüm
elmi nəticələrlə bağlı idi.
Dilçilik
elmi ilə yanaşı, Əbülfəz Muxtaroğlu ədəbi
mühitin qayğıları, müasiri olan şair və
yazıçıların yaradıcılıq yolu, çap
olunmuş kitabları haqqında da məqalələr
yazıb oxuculara çatdırmışdır. Bu məqalələrdə
şairlikdən gələn bəzi ideya-sənətkarlıq
məqamları və müəllimlikdən doğan tərbiyəvi-ibrətamiz
motivlərin diqqət mərkəzinə çəkilməsi
nəzəri cəlb edir. Əksər hallarda Əbülfəz
Muxtaroğlu müasirləri haqqında tanıtma
yazıları hazırlayıb çap etdirməklə
onların yaradıcılıq fəaliyyətinə dəstək
verməyi özünə mənəvi borc hesab etmişdir.
Bununla belə, Əbülfəz Muxtaroğlunun bədii
yaradıcılığına, kitablarına, elmi-pedaqoji fəaliyyətinə
dair məqalələr olsa da
ümumiləşdirilmiş bir kitaba da ehtiyac vardır.
Artıq
Əbülfəz Muxtaroğlunun bir neçə şeir
kitabı ilə oxucular tanışdırlar. Onun "Bir
möhürbənd lazımdır", "İkinci
görüş" şeir kitabları, tərtib etdiyi
"El məhəbbəti" və "Zorbulağın
zümzüməsi" almanaxları, "Şahbuzlu şəhidlər"
publisistik kitabı ədəbi-ictimai mühit və oxucular
arasında maraqla qarşılanmışdır. Ədəbi
ictimaiyyət onu həm yaxşı bir ali məktəb müəllimi,
həm də bədii yaradıcılıq havası ilə
yaşayan təmkinli bir şair kimi yaxından tanıyır.
Əbülfəz Muxtaroğlu səksən yaşın
astanasında təqaüdçü yaradıcı ziyalı
olaraq ədəbiyyat sevdalısı kimi bu gün də
böyük həvəslə yazıb-yaratmaqda davam etməkdədir.
Poeziyada dağ çayı kimi gurlamağı yox, bulaq kimi
gözündən qaynamağı üstün tutan
Əbülfəz Muxtaroğlunun şeiriyyəti insanlara təmiz
Vətən sevgisi, dəyanət, ləyaqət, məhəbbət
hissləri aşılayır. Belə nəcib əxlaqi-mənəvi
keyfiyyətlərə isə insanlığın həmişə
ehtiyacı vardır. Bu, klassik müəllimliklə
şairliyin missiyasının qovuşduğu nöqtədir.
Naxçıvan
Dövlət Universitetində 40 ilə yaxın birlikdə
çalışdığım Əbülfəz
Muxtaroğlu haqqında mənəvi borcumun ifadəsi kimi
yazdığım məqaləni keçmiş tələbələrindən
olan Vəli Qaraxanın ona həsr etdiyi şeirdən
seçdiyim aşağıdakı misralarla bitirmək istəyirəm:
Fəth etmisən ömrün uca zirvəsin,
Qaşın qırov, kirpiklərin çəndədir.
Sevimlisi, əzizisən hər kəsin,
Bədən bizdə, ürəyimiz səndədir.
30 sentyabr 2018-ci il
İsa Həbibbəyli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 6
oktyabr.- S.12-13.