Eşq elçisi
Vaqif Bayatlının bu yazısı artıq alayı bir aləmin, danışan aləmin tablosudur. Ahəngli sətirlərlə qafiyələnən sözlərin təyinatı uca gerçəkliyin məlumatını, sadəcə, şeir biçimində çatdırmaqdır. Mübarək çatdırışdır: eşitməmiz bütün kainatı yoxolmadan qoruyan ulu sevginin sədaları ilə oxşanır, gözümüz-bəsirətmiz Tanrıya açılır...
Tanrı görünürmü, yaxud görünərmi? Əlbəttə, yox! Musa peyğəmbər də bir zaman istəmişdi soydaşları imanlarında arxayınlıq tapsınlar deyə Tanrı Özünü göstərsin. Və günaha batmışdı. Tanrı qarşı yatan qara dağı dağım-dağım etmişdi. Tanrı Özünü, zatını yox, təcəllisini göstərmişdi. Və Musa bayılmışdı. Peyğəmbərlər vəhy dışındakı fəaliyyətlərində həmişə ideal görünmürlər, suç törətdikləri də olur. Yeri gəlmişkən, bunu yalnızca İsa Məsihə aid etmək mümkün deyil. Oxu (Quran) ayələri başqa peyğəmbərlərdən bəhs edəndə onların dünya həyatındakı suçlarına toxunur, İsa Məsihə dair ayrıntılarda isə bunu sadəcə istisna edir.
Qayıdıram Vaqifi oxuduğum sətirlərə.
Bəs o niyə şeirinin sonunda deyir "Sən görünürsən, İlahi"? Başqa bir şeiri də var: "İlahi yol". Həmin şeirində deyir "Allah görünməz, duyular ancaq". Haqlıdır. Birinci dediyi ilə bu dediyinin arasında ziddiyyətmi var? Əslində bir qədər dərindən incələnirsə, ziddiyyət yoxdur. "Sən görünürsən, İlahi" deyəndə, elə bilirəm, O-nun Özünü yox, işıq təcəllisini nəzərdə tutur. Çünki Vaqif Tanrını "dünya gözlərində sönəndə" görür. Hərçənd onun "Sən görünürsən, İlahi" bəyanını sanki birbaşa doğrulayan bir Oxu ayəsini (24:35) də sitat gətirə bilərlər. "Tanrı göylərlə yerin nurudur" kimi tərcümə edilən ayəni.
Elə məhz indi, yəni bu sətirləri yaza-yaza düşünürəm müqəddəs mətn bu ayədə fərqli vurğu və fasilə ilə oxunuş imkanı yaratdığına görə ifadəni Oxu məntiqinə uyğun daha doğru olardı ilahinin təcəllisini xəyal edərək belə verəsən: "Tanrı... Göylərlə yerin nuru..." Çünki məhz bu sözlərin ardınca söhbət hərfən O-nun Öz nurundan gedir və belədə daha aydın və məntiqli qavramalı olursan ki, göylərlə yerin nuru Tanrı təcəllisindən başqa bir nəsnə deyil.
Eşq olsun Vaqif Bayatlıya!
Vaxtilə Xəzər dərgisinin baş redaktoru qismində Quranın tərcüməsinə məndən ötrü vəsilə olmuş dostum indi baxıram bu yazıda da heç zaman bitməyəcək bu tərcümə prosesini təkmilləşdirməyimə vəsilə olur sanki. Və Vaqifi Oxu işığnda oxuya-oxuya düşünürəm şeir yazdığı müddətcə Tanrı nuru onunla hər zaman qolboyun olub. Bəzən isə, elə bilirəm və bəlkə inanıram gözünə görünüb. Fəqət ruhən onun da fərqindəyəm ki, ilahi nurun gözə görünməsi üçün gərək bu nurla qolboyun yox, iç-içə olasan, O-nun kənarda qalan parlaq zərrəciyi kimi qayıdasan O-na, O-nunla bütövləşəsən. Bu, elə bir ulu qarşılıqdır ki, qazanmaq üçün gərək bütün məhrumiyyətləri ilahi sınaq qəbilindən qəbul edəsən, əzab alətlərinə - fərq etməz kim olur, yaxud nə olur olsun - mərhəmət sərgiləyərək onların da keçirdiyi iztirablara yanmağı bacarasan.
Mənə elə gəlir və yenə də bəlkə inanıram, Vaqif məhz belə bir mənəvi fədakarlıq ovqatında və məqamında ikən "Dünya söndükcə sən görünürsən, İlahi" şeirindəki sətirlər onun qələmindən kağıza vəhy kanalı ilə süzülüb. Və olub Yazı! Daha doğrusu, Rəbbimizin Yazı silsiləsində saysız-hesabsız göndərdiklərindən, həm də ən oxunmalı və oxunaqlı olanlarından biri. Görünür, "Düşmənlərinizi sevin, sizə lənət oxuyanlara xeyir-dua verin, sizə nifrət edənlərə yaxşılıq edin, sizə əziyyət verib təqib edənlər üçün dua edin" - deyən İsa Məsih təlimini xristian olmayanlar üçün də zaman-zaman qüvvədə saxlamaqdan ötrü Vaqifsayağı poetik təlqinlərə ehtiyac varmış.
Vaqifin təlqinləri İsa Məsih təlimində düşmənlərə, təqibçilərə, lənətçilərə mərhəmət aşılanmasını əsaslandırmaqdan yana öncə çarmıx mismarlarının əzabını qabardır. Şeirdə sətirdən-sətrə "əzabkeşlər" dairəsinin genişləndiyini də görürük: dar ağacı, kəndirlər, düşmən güllələri... Bütün bunlar ona görə nidalanır, sədalanır və sadalanır ki, haqq olacaq o əzabların bütövlükdə İnsanlıq naminə bağışlanması üçün dua edək. Əlbəttə, hər adamın bacara bildiyi deyil. Heç insafdan da olmaz bunu əlahiddə davranış norması kimi hamıya yükləyəsən.
Oxu-da yamanlığın yaxşılıqla dəf edilməsi hikmətinin açıqlamasında bu, yalnız ulu şəxsiyyətlərə aid özəllik kimi qeyd olunur (Oxu, 41:34-35). Vaqifin Tanrıya ünvanlı
"Qolumdakı mismarlar
yalvarırlar ağrıdan,
yalvarırlar əzabdan,
xilas elə onları.
Xilas elə, İlahi,
Xilas elə əzabdan
boynumdakı kəndiri,
altında dayandığım
bu dar ağacını da,
xilas elə, İlahi.
Hər an bu göy
üzünə,
həm də sənə tuşlanan,
yenidən dönə-dönə
məndən keçən
gülləni
ağrılardan, əzabdan
xilas elə, İlahi."
poetik duasında mahiyyətcə insanlara yönəlik bir dəvət də var. Dəvət mənəvi fədakarlığadır - böyüklərin,
Vaqif kimi sevgi elçiliyi missiyası ilə yüklənənlərin qismətində
olan fədakarlığa.
Belə bir elçilik missiyasının
qarşılığını Vaqif "dünya hələ gözlərində
sönməmişkən" alıb: çoxları onu təkcə şair kimi yox, İnsan kimi də sevir.
Əslində "Dünya söndükcə
sən görünürsən,
İlahi" şeirindəki
poetik nidaları İsa Məsihin sevgi təlimi ilə səsləşən
müstəvidə ona
görə qeyd etdim ki, vurğulamaq
istədiyim mətləb
daha yaxşı anlaşılsın. Hərçənd həmin sətirlərdə
Məsihlə sadəcə
anımsallıq yaradan
vurğular öz yerində, ancaq bu qəbildən başqalarının yazdıqlarından
fərqli olaraq Məsihə açıq
istinad yoxdur. Heç Vaqifin "mən"ini də bu obrazda
konkret görmək mümkün deyil. Çünki onun "mən"i
təkcə çarmıxa
çəkilən deyil,
bütün zamanların
cəza texnologiyaları
ilə silahlanmış
şərlə üz-üzə
dayanan, ümumiləşən
obrazdır. Bu mənada düşünürəm
Vaqifin sətirlərinə
teoloji dəstək aramaq istərsək, bunu Məsihin sevgi təliminin car çəkildiyi Müjdə-dən
(İncil) daha çox həmin təlimin gerçəkləşməsi
mexanizmini təqdim edən Oxu-da tapmaq daha asandır.
Onu poeziya sələflərindən
fərqləndirən teoloji
özəlliyi məhz
bu məqama aid edərdim.
Məsələn, ciddi tədqiqatçılar
Nizamidə də, Füzulidə də, Nəsimidə də xristian teolojisinə müraciətləri rahatlıqla
sezə bilərlər.
"Sirlər xəzinəsi"
poemasında "Ədalətli
və insaflı olmağa dair" söhbətdə Nizami hökmdarları
nəzərdə tutaraq
onlara ağıllı,
tədbirli, ədalətli
olmağın, xalqın
gözündə ucalmağın yolunu dinlərdə ifadə edilən ilahi təlimatlara əməl etməkdə görür
və deyir:
Dini sevib qorumaq sənin
borcundur hər gün,
Bu yolda can qoyublar haqqsevərlər haqq üçün.
Və bu misraların ardınca peyğəmbərlər
içində nümunə
kimi İsa Məsihi xatırladır:
Hər kəs ki, İsa
kimi duyub, sevib insanı,
İnsafı sayəsində tutub cümlə cahanı.
Müsəlmanlar İsa Məsihi
Tanrı elçilərindən
biri kimi qəbul edirlər və bu mənada
onun şəninin islam etiqadlısı
Nizami tərəfindən
uca tutulmasını təbii qəbul etmək olardı. Ancaq burada söhbət
"İsa kimi sevmək"dən gedir və İsa Məsihin sevgi təliminə işarə
edilir ki, bunlar ənənəvi müsəlman deyil, xristian teolojisində yer alan
təlqinlərlə bağlıdır.
Yaxud, Füzulinin "İsa kimi tifillikdə kamil olan" Qeysi körpə ikən dil açaraq
deyir:
... Ey, cəfaçı dünya!
Bildim qəmini sənin ki, çoxdur,
Qəm çəkməyə
bir hərif yoxdur.
Gəldim
ki, olam qəmin hərifi,
Gəl,
təcrübə eylə
mən zəifi!
Hər qanda qəm ola, qılma
ehmal,
Cəm'
eylə, dili-həzinimə
sal!
Həm ver mənə qəm yemək kəmali,
Həm aləmi qəmdən eylə xali!
Füzuli də bütün insanlığın günahlarını
İsa Məsihin öz üzərinə götürməsilə dünyanın
bütün qəmlərinə
Qeysin sahib çıxmaq
istəyi arasında paralel apararaq poetik məramını açıq-aşkar xristian
teologiyası prizmasından
təqdim edir.
Və bu mənada heç Nəsimi də istisna deyil:
Məsihizat ikən billah,
nədən div olmaq istərsən?
Məgər cinnidurur əslin,
deyilsən rəhmətə
qabil?
Dostumu, ruhdaşımı
sələflərindən fərqləndirən
bu özəlliyin gözəlliyi fonunda sələfləri olan o ulularımız məndən
ötrü poeziya, hikmət və intibah elçiləridirsə,
Vaqif Bayatlı - sətirləri sadəcə
şeirləşərək sevgi saçan eşq elçisidir.
"Min ildi, milyon ildi" göylərlə Yer arası cövlan edən eşq elçisi. Əslində, bəlkə də
bizə məchul birisidir, əbədiyyət
yolçuluğunda təkrar-təkrar
bədənlənərək insanlığa zaman-zaman sevgi daddıran, insanları bir-birinə sevdirən mübarək ruhlardan biridir, indimizdə özünü
sadəcə Vaqif Bayatlı qiyafəsində
təqdim edir.
P.S. Qeydlərimə Vaqifin şeirləşdirdiyim portretini
də əlavə edirəm:
Sən də oldun eşq
elçisi,
yükün nə gözəl!
Göy üzündə süzür
ruhun,
peykin nə gözəl!
Bu eşq alayı bir yazı,
dərgahdan gəlir
avazın,
açırsan Tanrı
qapısın -
ərkin nə gözəl!
Hey uçursan könlümə
tuş,
mələklər sevgindən
bihuş,
bu nə qanad, bu nə
uçuş -
halın nə gözəl!
Qəlbindən nur qəlbilənir,
yanağında ləpələnir,
başında nur təpələnir -
halən nə gözəl!
Nəriman Qasımoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
6 oktyabr.- S.4-5.