Həmid Piriyevin inanc
mətni
"Tənqid və mətn"
layihəsinin müzakirəsinə çıxarılan
növbəti mətn –
Həmid Piriyevin "Ölüm və
başqa xoşbəxtliklər" hekayəsidir.
Realist
üslubda yazılan hekayələr haqqında belə bir nəzəri
müddəa mövcuddur ki, bu tipli nümunələrdə əsas
məqam, yəni bütün mətnin sirri qəhərmanın
həyat tarixçəsinin açılması məqamıdır.
Bu məqam
doğulan kimi bədii mətndə
"təhkiyə simmetriyası"
yaradır, yəni, bir tərəfdən həm hər şey, bütün düyünlü nöqtələr
aydınlaşır, qəhrəmanın
hərəkətlərinin, əhvalı və davranışının mənası
açılır, həm
də və ən əsası həyata bənzəyən
və onun dibindən qalxaraq gözümüz önündə
canlanan hadisələr
estetik vituallıq qazanır: bu hekayədir, insan həyatındakı dönüşləri,
daha çox isə, bunların heç kəsin görmədiyi və məhəl qoymadığı
bir aləmdə - iç dünyasında baş verməsinin şərtiliyi təhkiyə
boyunca dərinləşir,
faktlar, onlardan düzələn hadisələr,
motiv və detalların "əvvəlki
həyatı" bu cərəyan edən hadisələrə paralel
şəkildə təhkiyə
müstəvisinin bir yerində cücərməyə
və boy göstərməyə
başlayır. Güzgünün
qara boya ilə rənglənmiş
hissəsi daha da qalınlaşır və bu proses
həyata bənzəyən
virtual həyatı məhz
dünyanın, gerçəkliyin
bütün olar-olmazlarından
təcrid etməklə
ona qarşı qoyur. Əks halda söhbət
hekayədən gedə
bilməz.
Həmid
Piriyevin "Ölüm
və başqa xoşbəxtliklər" hekayəsi
də istisna deyil: bu hekayədə
bir tərəfdən
(hekayənin adından
tutmuş fakturasına
qədər) insanı
düşünməyə, danışmağa (mətndə
dil açıb danışmaq istəyən
faktura səbəbindən-!)
sövq edən semantik sahə, digər tərəfdən
isə ona qarşı duran, danışmaq və bu faktura ilə
bağlı hər şeyi çözmək
istəyən "dilə"
qıfıl vuran
virtual sahə mövcuddur.
Bu sahələrin kəsişmə
xətti birbaşa deyək: oxucunun qavrayışından keçir
və onu bu virtual həyata qarşı çıxmağa,
müəllifin guya
"sırıdığı" mülahizələrlə mübahisə
etməyə məcbur
edir. Hekayənin əsas strukturyaradıcı
özülü inancdır.
İnsanlar ömür boyunca
hadisələri müşahidə
edərkən bir çox təkrarlanan nəsnələri sınayır
və həmin inancın cızdığı
çərçivədən kənara adlamaq istəmirlər və bu, onların həyata münasibətinin
özülünə çevrilir,
xüsusən yaşlaşdıqda,
dünyadan köçmək
məqamı gəldikdə
və sair. İnsan hətta öz ömrünə, yaşam
tərzinə qarşı
da mübahisə, imtina etmək, indiyə kimi aldığı nəfəslərin
hədər getməsi
kimi düşüncə
mövqeyində dayanır.
Vəfat
etmiş adamı dəfn edərkən yağış yağarsa,
demək həmin məkanda ard-arda neçə insansa yenə dünyadan köçməlidir, hekayədə
qəhrəmanın düşüncəsində
bu insanların sayı da göstərilir.
Əgər onlardan biri əskik çıxarsa, demək məsələ
lap qəlizdir. Hər şey
qan qaynayan məqama təsadüf edir.
"...Günəş uzaqdakı
evlərin damından qalxdıqca şüaları
pəncərədən otağa
süzülüb rəngi tala-tala qopub tökülən,
nəmişlikdən kif
atan divarda oynaşırdı. Hilal oyansa
da yerindən durmamışdı. Uzanıb üzbəüz
divardakı köhnə
kəfkirli saata baxırdı. Saat Çeşminin
cehizliyidi, haçandı
işləmirdi, amma saxlamışdılar." Hekayənin ekspozisiya hissəsindəki bu ovqat - uzaqdakı evlərin damından qalxan günəşin şüalarının nəmişlikdən
kif atmış divarda oynaşması, kəfkirli saatın əqrəblərinin haçansa
dayanması... Bu ovqat hekayənin sonluğunda da var. Amma bir
az başqa,
şəklini dəyişmiş
və işarə edilən mənaya çatmış biçimdə.
Diqqət edin: "Axır vaxtlar tez-tez belə olurdu, hay olmamış siqaret boğurdu onu. Siqareti tulladı. Pişiklər də gəlib yanında oturmuşdular, quyruqlarıynan onu sığallayırdılar elə
bil. Hilal onları bir az tumarladı.
Yaxşı heyvandı pişik.
Nə yaxşı bunlar vardı. Bu pişiklər
Hilalın balaca xoşbəxtliklərindən biriydi.
Sonra fikrə getdi. Gözləri yol çəkirdi.
Çeşmi namazını qılandan
sonra qapını açıb bayıra boylandı.
"Gəl, yat da"
- dedi. "Gecdi.
Nə gözləyirsən?"
İstədi desin ki, ölümü gözləyirəm.
Amma sözü boğazından
qaytardı.
"Sən get," - dedi,
"mən də indi gəlirəm..."
Ekspozisiya hissəsində saatın dayanması bir günün içində
ölüm və həyat arasında çək-çevir edən
insanın düşüncəsini
aydınlaşdırmaq üçün
normal detaldır. Bir cəhəti də nəzərə almaq lazımdır ki, müxtəlif hissələr
və fraqmentlər arasındakı bu tipli "paralellik" əslində və daha çox ziddiyyəti, ömrün başlanğıcından, yaşamın
qavrama və dərk məqamına çevrildiyi andan yaranan oppozisiyanı qabardır, iki kateqoriyadan biri üstün gəldikdə
isə ikincisinin aradan qalxması, yəni insanın həyatla vidalaşması
labüdləşir. Sevmək,
dünyada qarşına
çıxan qırıq-qırıq
hadisələrdən sevinməyin
arxasında ölüm
durur, onlar statik və yerindən tərpənməyən
qavrayışlar deyil,
əksinə biz bilməsək
və duymasaq da aralarında yaxınlaşma və geri çəkilmələr
baş verir və günlərin birində ölüm də elə xoşbəxtlik kimi qavranılır, daha sonra xoşbəxtliyi əvəz edir, onun yerini tutur
(yəni, təkləndikcə
ölürsən...), nə
olur-olsun qarşına
iki fərqli libasda çıxan hadisələr, insan hisslərinə təkan verən, onları insanın indiyə qədər dadmadığı
şeylərlə boyaması...
belə hadisələrdəndir.
Hekayə mətnində sözlərin,
detal və motivlərin məna seqmenti olan təhkiyə
massivinə çevrilməsi,
yəni sözün mənaya çevrilməsi
insanın ömrünün
(hekayədə Hilalın)
içində bir-birinə
qarşı duran seqmentləri görməyə
imkan yaradır. Kimsə kasadlığın
düşməsindən bəhs
edəndə deyir ki, bu il toyuqlar da yaxşı yumurtlamadı, Hilalsa deyir ki, yaz
suyundan içsinlər.
Belədə toyuqların "qısırlığı" aradan qalxar. İnanclarda yaz, yaz suyu,
bahar yeli, behişt küləyi ilə bağlı çoxlu və mübhəm fraqmentlər
var, bu fraqmentlərin
hekayə mətnində
təhkiyəni qurub-yaradan
strukturlara çevrilməsi
bədii mətnin danışan dilini özündə ehtiva edir. Diqqət edin: " ...El inancına görə açıq qəbrə yağış
düşdüsə, yeddi
nəfər ölməliydi.
Bir dəfə cavan vaxtı Hilal belə şey görmüşdü, onda
da açıq qəbrə yağış
düşmüşdü, amma onda altı
nəfər ölmüşdü.
Görəsən sıradakılar kimlərdi? Hilal yatanacan bunu
fikirləşdi. Növbəti gün Sənanın üçünü verdilər.
Hilal səhər də getdi, axşam da. Amma çox oturmadı.
Yasda oturmaq ona pis
təsir edirdi. Bu biri gün
səhər eşitdi
ki, dörd nəfər cavan oğlan ölüb.
Gecəynən Kürdəxanı yolunda, Məhəmmədi
ağzında maşınnan
qəzaya düşüblər.
Ora pis yer idi.
Kənd yoluna dönəndə daşdan lövhə tikib üstünə Məhəmmədi yazmışdılar.
Deyirdilər ki, hansısa
məsçiddən sökülən
daşlarnan tikiblər
lövhəni, ona görə orda tez-tez qəza olur. Maşındakılar elə yerlərində
qalmışdılar. Özü də elə bil seçib yığmışdılar uşaqları.
Hamısı cavan idi, heç biri otuzunu keçməmişdi,
dördü də evin tək oğlu,
dördü də evli, dördünün də bir uşağı.
Kənd dəymişdi bir-birinə.
Əvvəl məsləhət elədilər ki, yası məsçiddə
versinlər, dördüyçün
də bir yerdə. Amma mərhumların qohum-əqrəbaları razı
olmadılar. Günorta meyitləri
basdırdılar. Axşamüstü Hilal kənddə eşitdi ki, cavanlardan birinin atası özünü öldürmək istəyib,
nematod dərmanı içib, aparıblar xəstəxanaya. Gücnən qurtara biliblər."
Buna da diqqət
etmək lazımdır
ki, mətndə eyni bir şey
iki hadisəyə işarə edir, yəni gerçəklikdə
əbədiyaşar anlayış
statusu qazanmış nə varsa, eyni zamanda həm
həyatdı, həm
də ölüm, yəni ölüm də bir növ
xöşbəxtlikdi və
ya əksinə.
Bu təsadüfdə açıq qəbrin
"damması", yaz
suyunu içməsi insanın daxilində gizlənən, son nəfəsinə
qədər ona görünməyən (yəni
niqab içində olan) böyük, əzəmətli bir xoşbəxtliyi cücərdir.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
6 oktyabr.- S.8.