Ölüm xoşbəxtlikdirmi?
"Tənqid və mətn"
layihəsinin müzakirəsinə çıxarılan mətn
–
Həmid Piriyevin "Ölüm və
başqa xoşbəxtliklər" hekayəsidir
Həmid
Piriyevin müzakirə üçün təqdim edilmiş
"Ölüm və başqa xoşbəxtliklər"
hekayəsinin adından doğan məntiqi nəticə budur
ki, ölüm də xoşbəxtliklərdən biridir... Dərhal da suallar doğur: Kimin
üçün? Nə üçün? Ümumiyyətlə,
xoşbəxtlik deyilən şey nədir?
Vaxtilə
sonuncu sualı Vaqif Səmədoğlunun "Bəxt
üzüyü" pyesində "optimist nəslin"
nümayəndəsi şair Moşu Göyəzənli də
qaldırmışdı. Moşu əsər boyu
"xoşbaxtlıq" sözünə qafiyə axtarır
və tapılmayan qafiyəsi kimi xoşbəxtlik özü də
həm Moşu, həm də oxucu (tamaşaçı)
üçün mücərrəd qalır.
Həmid
Piriyevin hekayəsinin, təxminən, şair Moşu Göyəzənlinin
yaşıdı olan qəhrəmanı Hilal
üçünsə xoşbəxtlik çox konkretdir və
ondan o qədər də uzaqda deyil: "Yaxşı
heyvandı pişik. Nə yaxşı bunlar vardı. Bu
pişiklər Hilalın balaca xoşbəxtliklərindən
biriydi"...
Həmid
Piriyevin "Ölüm və başqa xoşbəxtliklər"
hekayəsi uzun və üzücü bir ömür
yaşamış Hilal adlı yaşlı insanın
düşüncələrinin və ömrünün
dönüş anının təsvirini psixoloji detallarla əks
etdirir. Hekayə Bakı iqlimi kimi sərt, qarışıq,
bir qədər də boz daxili dünyası olan Hilal
kişinin içində ölüm duyğusunun baş
qaldırdığı məqamı əyaniləşdirir.
Səhər
yuxudan durub həyətə çıxan, həyətdəki
yeknəsəq mənzərələr kimi özünün də
köhnəldiyini və tənhalaşdığını
hiss edən Hilalın kənd mollasının yaxınlıqda
səlavat çəkdiyini eşitməsi, az sonra öz
uşaqlıq yoldaşının ölüm xəbərini
alması, onun dəfnində iştirak etməsi, ölü dəfn
edilərkən açıq qəbrə yağış
yağması onun içindəki ölüm duyğusunu
şüurun altından zahirə çıxardır.
Nazim
Hikmətin"Yaşamaya dair" şeirində də eyni
motivlə rastlaşırıq:
Yani öylesine ciddiye alacaksın ki yaşamayı,
yetmişinde bile, mesela,
zeytin dikeceksin,
hem de öyle çocuklara falan
kalır diye değil,
ölmekten korktuğun
halde
ölüme
inanmadığın için,
yaşamak
yanı ağır bastığından.
Hilal isə
fərqlidir: onun üçün yaşamaq daha ağır
basmır, o, artıq ölümə inanır və
ölümü qəbul edir. Ölümü gözləməyə
başlayır. Hekayənin süjetinin ümumi məğzi
bundan ibarətdir.
Hekayədə Hilalın gözü ilə təqdim edilən görüntülərin,
müəllifin kənardan "müdaxiləsi" hiss
olunmayan psixoloji məqamların, bədii detalların əksəriyyəti
ilə hekayənin oxucuya təqdimatı - təhkiyəsi
arasında uzlaşma, gənc yazıçının
sözün rəngləri ilə işləyə bilmək səriştəsi
mətnin sanbalını və ciddiliyini təmin edir.
Mətn müəllifin dilindən
- üçüncü şəxsin tərəfindən təqdim
edilsə də, maraq doğuran cəhətlərdən biri
budur ki, mətni oxucuya təqdim edən təhkiyəçi
müəllifə deyil, əsərin qəhrəmanına,
Hilala daha yaxındır. Təhkiyəçi ətrafa, gedişata müəllifin
mövqeyindən yox, Hilalın mövqeyindən yanaşır
ki, bu da mətnin bədii tutumunda ciddi üstünlüklər
yaratmaqla yanaşı, mübahisə, bəzən də etiraz
(ən azından məndə) doğuran müəyyən məqamların
ortaya çıxmasına rəvac verir. Xüsusilə hekayənin
dilinin tamamilə Hilalın səviyyəsinə endirilməsi əsərin
poetik sistemini pozur, səliqəsizlik yaradır. Müəllifin
mətndəki sözlərin lüğətini tərtib etməsi
ehtiyacı da bundan irəli gəlir. Onu da vurğulamağa dəyər
ki, mətndə başa düşülməyən "əfərdiyarlıq"
kimi xeyli sözlər də lüğətdən kənarda
qalıb. Bu cür yanaşma ədəbi dilə, dilin
normalarına ziyan vurur. Ədəbi dildə hər hansı
obrazın (və ya müəllifin) fərqli bir leksik və
sintaktik "sistem" təklif etməsi dilin
aşınmasına gətirib çıxarda bilər. Vaxtilə
Azərbaycan nəsrində folklor elementlərinin güclənməsi,
dialektizmlərə meyil, sintaksisin danışıq təcrübəsinə
uyğunlaşdırılması, yazı dilinin "radio
dili"nə uyğunlaşdırılmasına cəhd uzun
müddət standart ölçülərə
sıxışdırılmış dilin "azadlığa"
can atmasından irəli gəlirdi.
Ancaq bu, tendensiyaya çevrilə bilmədi və bilməzdi,
bədii nəsrin dili öz azadlığına daha geniş fəzada
qovuşdu, daha təmkinli sistemə üstünlük verdi.
Dil elementlərinin
mozaikliyi, eləcə
də yerinə düşməyən təfərrüatlar təhkiyənin
bütövlüyünə də mənfi təsir göstərməkdədir. Hekayədə "suyu"
"normadan" artıq qatılmış məsələlərdən
biri də "qəbrin içinə yağış
yağanda yeddi ölü düşəcəyi" ilə
bağlı inancla əlaqədar ölümlərin statistik təfərrüatına
varılmasıdır. Hilalın yadına nə vaxtsa kənddə
qəbirə yağış yağandan sona altı
ölü düşdüyü gəlir. Hilalın
uşaqlıq dostu Sənanın dəfni zamanı qəbirə
yağış düşəndən sonra da bu hal təkrarlanır
və altı adam birdən ölür (və Hilal
düşünür ki, yeddinci
ölü onun özü ola bilər). Hilal körpə
ikən ölmüş qızlarını xatırlayır.
Bu cür ölü saylarının təfərrüatına
varmaq hekayəyə ağırlıq gətirir. Belə
düşünürəm ki, bunun əvəzində,
"...digər xoşbəxtkliklərin" də
canlandırılması, əyaniləşdirilməsi mətndə
tarazlığı, tənasübü təmin edə bilərdi...
Bunu da vurğulamaq yerinə düşər ki, "Ədəbiyyat
qəzeti"nin Həmid Piriyevin hekayəsini
müzakirəyə çıxarması müsbət və
lazımlı hadisədir: bu addımın atılması
istedadlı bir gəncin yaradıcılığının
gündəmə gətirilməsi, ictimaiyyətə
açılması üçün faydalı
başlanğıcdır.
Həmid
Piriyevə isə yazmaqla yanaşı, həm də
"pozmağı", yazdıqlarının üzərində
səbir və inadkarlıqla işləməyi tövsiyə
edərdim...
Məti Osmanoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 6 oktyabr.- S.10.