Həsən Məmmədovun etirafı
Əgər hər hansı bir xalqın kino sənəti
həm də onun milli xüsusiyyətlərinin, mentalitetinin
ekran obrazları ilə ifadəsidirsə, bu baxımdan mədəniyyətimizin
ən parlaq şəxsiyyətlərindən biri, heç
şübhəsiz ki, Həsən Məmmədovdur. Həsən Məmmədov
Azərbaycan kinosuna Azərbaycan kişisinin daxili aləmini,
mental özəlliklərini, tarixin müxtəlif zaman kəsikləri
üçün
xarekterik mənəvi-psixoloji
xüsusiyyətlərini gətirən
istedad sahiblərindəndir. Onun böyük ilhamla
yaratdığı Murad ("Bir Cənub şəhərində"),
Əsgər ("Arşın mal alan"), Bəxtiyar
("Yeddi oğul istərəm"), Abbasqulu bəy
("Axırıncı aşırım"), Oqtay
("Gün keçdi") kimi obrazlar milli kino sənətimizin
qızıl fonduna daxil olmuşdur.
Həsən Məmədovun ən uğurlu ekran qəhrəmanları
düşünüb-daşınan, həyata təkcə
soyuq ağlın yox, həm də hisslərin,
duyğuların prizmasından baxmağı bacaran mürəkkəb
insanlardır.
Lakin onların bədii dəyəri və
sanbalı yalnız xislətlərindəki mürəkkəbliklə
bağlı deyil. Məsələ
burasındadır ki, Həsən Məmmədov çəkildiyi
filmlərdə bir aktyor kimi öz yaradıcılıq
missiyasını təqdim etdiyi obrazların daha çox
psixoloji yozumunda axtarmış, onların bədii
tamlığına daxili dünyaları ilə zahiri keyfiyyətlərinin
vəhdəti fonunda nail olmuşdur. Bu mənada həmkarım
Akif Əlinin
"Həsən Məmmədov Azərbaycan kinosuna intellektual
oyun tərzi gətirmişdir" fikri ilə
razılaşmamaq olmur.
Həsən
Məmmədov çətin, bəzən çıxılmaz
vəziyyətə düşən, seçim
qarşısında qalan insanların mənəvi-psixoloji təbəddülatlarını
ekranda ifadəli
mimika ilə, jestlərlə təbii şəkildə əks
etdirməyi ən yaxşı şəkildə bacaran
aktyorlardan idi. Murad məhlənin davranış etiketinə
ğörə öz "kişiliyini" sübut etmək
üçün qan tökməlidir
- amma daxilindən gələn səs
ona başqa şey deyir; Əsgər evlənmək istəyir
- lakin dövrün əxlaq normalarına zidd olaraq
görüb-bəyəndiyi qıza qovuşmaq arzusundadır;
Bəxtiyar Gəray bəyin düşmənidir, ona qarşı mübarizə
aparır - amma bu mübarizənin astar üzü - faciəsi
də ona yad deyil; Abbasqulu bəy çörək, haqq-salam
dostu Kərbalayı İsmayıla qarşı əks cəbhədə
döyüşür - amma dostuna qarşı mübarızəni
həm də dostu uğrunda mübarızə kimi başa
düşür, onu xilas etməyə
çalışır... Və aktyor bu ziddiyyətlərdən,
əksliklərdən doğan situasiyaların dramatizmini daha
çox daxili yaşantılar üzərində qurulmuş
oyun tərzi ilə əks etdirir. Çxılmazlıq məngənəsində
əzab çəkən Muradın gözlərinin dibinə
çökmüş kədər, Gəray bəyin gələcək
qələbənin üverturası olan öldürücü
qəhqəhələrinin təsirindən sarsılan Bəxtiyarın
məşhur daxili monoloqu, dostunu xilas edə bilməyən
Abbasqulu bəyin daxili əzabları ekranda məhz Həsən
Məmmədovun ifadəli oyun tərzi ilə
reallaşırdı.
Həsən Məmmədov 50-dən çox filmdə
çəkilmişdi. Bu, Azərbaycanda çox az aktyora nəsib
olan yaradıcılıq qismətidir. Aktyorun həmin
filmlərdəki işini geniş təhlilə cəlb etmək,
heç şübhəsiz ki, bir qəzet yazısının
çərçivəsinə sığmır. Lakin Həsən Məmmədov istedadının bəhrəsi
olan elə obrazlar var ki, onları xatırlamamaq, sadəcə,
mümkün deyil. Çünki bu qəhrəmanlar təkcə
onun
yaradıcılıq qələbəsi deyil, həm
də ümumən Azərbaycan mədəniyyətinin
uğuru, milli sənət faktıdır.
Məsələn,
kinomuzda Həsən Məmmədova qədər də
inqilabçı-bolşevik obrazları
yaradılmışdı ("Səhər",
"Bakılılar", "Ulduzlar sönmür", "26
Bakı komissarı" və s. filmləri xatırlayaq) və
bu obrazlar standart ölçülərin qəlibindən
çıxıbmış kimi bir-birinin təkrarından
başqa bir şey deyildi. Onların heç
birində milli ruh, insani başlanğıc duyulmurdu,
hamısı robort kimi eyni cür düşünür, plakat,
şüarçılıq ritorikası ilə eyni cür
danışırdı. Həsən Məmmədov
1970-ci ildə yaratdığı Bəxtiyar obrazı ilə
bu tip qəhrəmanların ekran yozumunda yeni bir mərhələnin
əsasını qoydu. Bəxtiyarı
öz sələflərindən fərqləndirən əsas
cəhət onun yalnız ehkama çevrilmiş şüarlarla
yox, həm də ürəyinin hökmü ilə
düşünüb-daşınmasında,
komsomolçuların inqilabi mübarizə adı altında
törətdikləri qanlı-qadalı hadisələrin əsl
mahiyyətini dərk etmək istəyində idi. Gəray bəyin ölümünün milli faciə
olduğunu dərk edən Bəxtiyarın xarakterində
yaranan dərin psixoloji qat Azərbaycanın kuno mədəniyyətində
yeni hadisəyə çevrildi. Və təsadüfi
deyil ki, aktyor uzun müddət ürəyində gəzdirdiyi
bir sirri bu filmin çəkilişlərindən 23 il sonra mənimlə söhbətlərinin
birində axır ki, dilə gətirdi: "Mən Bəxtiyar
kimi Gəray bəyin ölümünə heyifsilənirdim,
çünki elə əvvəldən onun məğrurluğuna,
əyilməzliyinə hörmət edirdim".
Fikrimizcə, Həsən Məmmədov
yaradıcılığının zirvəsi olan Abbasqulu bəy
obrazında aktyor təkrarsız sənət möcüzəsi
yaratmışdır. Milli mentalitetimizdə kişilik anlayışına xas
olan bütün mənəvi
(və tarixi) keyfiyyətlər bu obrazda böyük
ustalıqla ümumiləşdirilmiş və bənzərsiz
aktyor oyunu ilə gerçəkləşdirilmişdir. Elə buna görədir ki, zaman bu obrazın bədii
bütövlüyünə zərrə qədər də xələl
gətirə bilməmişdir. Obrazın
mahiyyəti bütün süjet boyu təzadlı qütblərin
toqquşmasında açılır. Abbasqulu
bəy əməl fəaliyyətinin strateji yönünə
görə - bolşevik, ruhuna, mənəviyyatına,
davranış etiketinə görə isə -bəydir. Aktyor obrazı səciyyələndirən xüsusiyyətləri
məhz bu əksliklərin vəhdətində tapmış,
onların toqquşmasından yaranan effekti axıra qədər
qoruyub saxlaya bilmişdir.
Abbasqulu bəy Həsən Məmmədovun ifasında
heç şübhəsiz ki, faciəvi bir obraz idi. Tamaşaçı
sövq-təbii hiss edirdi ki, inqilabi ideallarla milli ruhu,
yaddaşı barışdırmaq istəyi bu böyük
şəxsiyyəti gec-tez bolşevik terrorunun qurbanına çevirəcək.
Bu, Həsən Məmmədovun ifadəli oyun tərzinin
məntiqindən doğan bədii (və tarixi) həqiqət
idi.
Həsən Məmmədovun yaratdığı yeni tipli
ekran obrazlarından biri də "Gün keçdi" filmindəki
Oqtaydır. Film iki gəncin taleyindən, vəslə yetməyən
məhəbbətindən bəhs edir. Bütün
süjet boyu bu iki personaj - Oqtay və Əsmər həyatın
mənası, daxili azadlıq, xoşbətlik barədə
danışır, fikir mübadıləsi edirlər.
Lakin bir mətn kimi film
yalnız bu söhbətlərlə -
personajların birbaşa nitqi ilə məhdudlaşmır. Çünki onlarin mövcud olduqları məkan
yalnız içində hərəkət etdikləri
gerçəklik deyil, həm də nə vaxsa daxili aləmlərində
yaratdıqları, sonra itirdikləri və indi
axtardıqları məkandır. Oqtay
üçün bu məkan mövcudluq perspektivləri təhlükəyə
məruz qalmış İçərişəhərdir.
Oqtayın nəzərində İçərişəhər
yalnız fiziki reallıq deyil, həm də daşların
yaddaşına hopmuş insan hənirtiləridir, insan nəfəsıdır,
uşaqlıq və gənclık illərinin unudulmaz xatirələri
və nəhayət, böyük Bakının iç
dünyasıdır. Həsən Məmmədov bütün
film boyu həm də özünün iç dünyası ilə
dialoqa girən öz qəhrəmanının xarakterindəki
mürəkkəb nüansları ifadəli oyun tərzi ilə
canlandırır, Oqtayı tamaşaçılara sevdirə
bilir.
Həsən Məmmədov
yaradıcılığının ən müdrik
dövründə aramızdan getdi. Keçid
dövründəki sənət süstlüyü onu
bezdirmişdi, əməlli-başlı yormuşdu. Həmişə
iş başında olan aktyorun sənət ab-havası olmayan
mühitdə - vakuumda yaşamağa heyi qalmamışdı.
O bu boşluğa sığışmadı, onun çərçivələrini
qıraraq quş kimi uçub getdi...
...Amma Azərbaycanın
sənət tarixində əbədi yaşayacaq...
Əlisəfdər HÜSEYNOV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 13 oktyabr.- S.7.