Arif Məlikov: Roma
dönəminə aid antik teatrda on
minlərlə
tamaşaçı "Məhəbbət əfsanəsi"nə
baxırdı...
"Əbədiyyət
simfoniyası"nın ideyası Məkkədə
yarandı...
Bethovenin "Afina xərabələri"ndəki
"Dərviş xoru", Afinadan dönərkən
İstanbula uğramış Bryullovun yaratdığı
"Türk qızı", Arif Məlikovun "Məhəbbət
əfsanəsi"... Dünyanın böyük sənət
incilərini birləşdirən əbədi türk ruhu.
İmpressionist Debyüssinin təbiriycə,
"şeiriyyətin atmosferini yenidən qurmaq və əzəmətli
titrəşmənin ritmini yaratmaq" Arif Məlikova nəsib
olub.
"Məhəbbət əfsanəsi"ndə "gecənin və
gündüzün, yerüzünün və
göyüzünün şeiriyyətini ələ
keçirmiş" rus baletinin əfsanəsi Maya Plisetskaya -
Məhmənə Banu həm də
Arif Məlikovun Azərbaycan baletinə
qazandırdığı möcüzələrdən biridir.
Ötən ay 85 yaşı tamam
olan Arif Məlikov yaşayan əfsanəmizdir. 1990-cı ilin
yanvarında siyasət və sənət arasındakı
münasibətlərin ən dəqiq düsturunu
Qorbaçovla üz-üzə, göz-gözə dayanıb
imperiyanın iç üzünü açan Arif Məlikov
yaratdı. Böyük sənətin içində siyasətin
fövqünə qalxdı. Millətinin yanında dayandı.
Bu anlarda o, 3-cü simfoniyanın ithaf qismindən Napoleonun
adını silən Bethoveni xatırladırdı.
Qorbaçov ona "Onda siz bu barədə simfoniya bəstələyin"
- deyincə, Arif Məlikovun cavabı gözlənilməz
oldu: "Amma bu, qanlı simfoniya olacaq".
İlahi harmoniyaya köklənmiş
dühası isə Arif Məlikova faciəvi simfoniya deyil,
müstəqilliyimizin "Əbədiyyət
simfoniyası"nı yazdırdı.
Arif Məlkovla bağlı kitab
yazmağın zərurətini hiss edirəm. Bu söhbət də həmin kitab
üçün bir başlanğıc olsun.
Azər TURAN
- Təbii ki, öncə Nazim Hikmət...
- Mənə
övladım söyləyər, oğul deyərdi. Bilirdim
haradan nəm çəkir bu söz, bilirdim qan-qanı çəkir...
Nazim Hikmət Türkiyəni tərk edəndən
sonra oğlu Mehmetə də həsrət qalmışdı.
Bu sarıdan mənə oğul deməsinin səbəbini
yaxşı anlayırdım. Ancaq bu
ünsiyyətin birbaşa mənim özümlə
bağlı olan tərəfi də var idi.
Üzdən baxırdın - dünyanın xoşbəxti,
bəxtəvəri idi. Bir üzdən də sıxılır,
qüssə çəkirdi. 1958-ci il
idi. O zaman mən cavan bir oğlan idim. Hansısa
gözəgörünməz bir güc məni vadar etdi ki,
Nazim Hikmətə yaxınlaşıb, əsərinə
musiqi bəstələmək istədiyimi deyim. İndinin özündə də baş aça
bilmirəm ki, o güc-qüvvə mənə hardan gəlmişdi?
Bəlkə də dili dilimdən, dini dinimdən
olduğu üçündü. Hər
halda, Nazim Hikmət də bu din-dil məsələsinə
biganə qalmadı. İstəyimi,
yaradıcılığına olan münasibətimi təqdir
etdi. Xudahafizləşib ayrılanda bu qəfil istəyimə,
daha doğrusu, cəsarətimə münasibətini də
açıqlamışdı ətrafındakılara: "Bu
cavan oğlana inandım! Bu adam yazacaq... Onun böyük üstünlüyü var".
Nazim Hikmətin gəncliyin fövqəladə
gücünə böyük inamı vardı. Mənə olan münasibəti də bu inamdan
qaynaqlanırdı. Get-gedə isnişdik,
doğmalaşdıq, məni oğul gözündə
gördü. Hədsiz dərəcədə
diqqətcil, istiqanlı bir insan idi və qarşı tərəfdən
də həmişə eyni səmimiyyəti umurdu.
İndinin özündə də dərin təəssüf
hissi ilə xatırlayıram; Moskvaya növbəti səfərim
zamanı ona bir az gec zəng etmişdim. Bunu biləndə ürəyinin ağrısı
tutmuşdu. Ziyarətinə gec getdiyim
üçün ərklə "Səni oğul sayıram,
amma sən bir telefon zəngini də qıymırsan mənə"
- deyib məni tənbeh etdi. İstənilən
vaxt bağına gedib-gələ bilmək səlahiyyətim
var idi. Birlikdə kabab çəkər,
arxayınlıqla deyib-gülərdik. Bəzən
türk kababını özü hazırlayardı.
- Niyə "Məhəbbət əfsanəsi"ni yazarkən Nizamiyə yox, Nazim Hikmət
yaradıcılığına müraciət etdiniz?
- Bu məsələdə
siyasi motiv olub-olmadığını soruşanlar da olub. Bilirsinizmi, mənə ən çox xoş gələn,
məni özünə cəlb edən onun konsepsiyası idi.
Hər kəsin bildiyi bir məsələ var ki,
həmin əsərdə Fərhad dağı çapıb
camaata su vermək istəyir. Nazim Hikmətin
düşüncəsinə görə su azadlığın
simvolu, qarşılığı, sinonimi idi. O, suyun əldə
edilməsinə xalqa, məmləkətə verilən
azadlıq kimi baxırdı. Nazim Hikmətin bu
yozumu məni dəfolunmuz bir qüvvə kimi özünə
cəlb etmişdi və məhz bu səbəbdən də
Nazim Hikmət yaradıcılığına üz tutdum.
Azadlıq duyğusu həm də mənim
özümün, xalqımın ehtiyacı idi. Bu azadlıq duyğuları bizi daha da
doğmalaşdırmışdı.
- O zaman hər bir azərbaycanlı
üçün Nazim Hikmətin siyasi baxışları
deyil, daha çox onun türk olması maraqlı idi. Nazim Hikməti əziz qılan səbəb bu idi.
Nazim Hikmət bizi Türkiyəyə bağlayan
yeganə bağ idi. Biz Nazim Hikməti ona
görə sevirdik ki, o, bizə səsinin dalğalı ahəngi
ilə Türkiyəni yansıdırdı. Nazim Hikmət
o illərdə tanıdığımız, sevdiyimiz və bu
sevgiyə görə qınanmadığımız yeganə
türk şairi idi. Siz isə öz əsərinizlə tarixi
bir iş gördünüz. Nazim Hikmət uzun
ayrılıqdan sonra məhz "Məhəbbət əfsanəsi"nin vasitəsilə qayıtdı Türkiyəyə.
- Mən Nazim Hikmətə Türkiyənin
simvolu, rəmzi kimi baxırdım.
- Ancaq böyük şairlə
dostluq etməyin öz çətinlikləri də
olmamış deyildi...
- Bu
çətinliklər məhz Nazim Hikmətlə bağlı
olduğu üçün xoşluqla qəbul olunurdu. Bir də
görürdün ki, deyir: "Oğlum, mənə
Böyük Teatr üçün otuz beş
bilet lazımdır". Di gəl, tap
görüm, necə tapırsan? O teatrdan söhbət
gedir ki, ona nəinki otuz beş, hətta
iki-üç bilet belə tapmaq çox ağır,
müşkül bir iş idi. Ancaq özgə
yol da yox idi. Biletlər mütləq
alınmalıydı. Bu, Nazim Hikmətin
istəyi idi. Odur ki, düşürdüm
inzibatçının, teatr rəhbərliyinin arxasınca... Nazim Hikmətin istəyini yerinə yetirməməkmi
olardı? Bu, hər kəs üçün şərəfli
bir iş idi... Onun tapşırığı mənim
üçün ustad sözüydü. Əsl ustad
sözü...
- Bu ustadların sırasında Qara
Qarayev də, Niyazi də var, təbii...
- Əlbəttə. Heç unuda bilmirəm; unudulmaz
müəllimim Qara Qarayev bir dəfə məndən
soruşdu ki, Arif, nə üzərində işləyirsən? Dedim Leninqrad Dövlət
Opera və Balet Teatrı ilə müqavilə
bağlamışam. "Yusif və
Züleyxa" baletini yazıram. O, rəfdən bir kitab
götürüb qələmlə etdiyi qeydləri göstərdi
və dedi: Görürsənmi, mən də "Yusif və
Züleyxa" opera-baleti üzərində işləyirəm".
Evə gələn kimi Leninqrad Teatrının rəhbərliyinə
zəng edib dedim: "Mən sizinlə bağladığım
müqaviləyə əməl etməyəcəm, ona görə
ki, sözügedən mövzuda müəllimim Qara Qarayev əsər
yazır".
Bilirsinizmi, böyük şəxsiyyətlərin bir
xüsusi özəlliyi də ondan ibarətdir ki, onların münasibəti,
işi, əməli ilk növbədə vətəndaş tərbiyə
edir. İnsan öz yanında ona dəstək verən,
inam aşılayan şəxsiyyətləri görüb-hiss
edəndə daha güclü, daha vüqarlı olur,
istedadını, bəxtin ona bəxş etdiyi dəyərləri
cilalaya bilir. Mən o xoşbəxt
insanlardanam ki, ilk gənclik illərimdən Nazim Hikmət kimi
dahi bir şəxsiyyətlə yaxın ünsiyyətdə
olmuşam, maestro Niyazini yanımda hiss etmişəm.
- Heydər Əliyevlə
bağlı xatirələriniz çoxdur...
-
Ömrümün ən unudulmaz anları kimi dahi şəxsiyyət
Heydər Əliyevlə olan çoxsaylı görüşlərimi
tez-tez xatırlayıram. Bunlar unudulmaz xatirələrdir... O böyük insanla söhbətimiz
tuturdu. Saatlarla söhbət edirdik. Xüsusi diqqət və qayğısını
heç vaxt məndən əsirgəmədi. Əsərlərimin ilk tamaşası münasibətilə
telefon açar, böyük bir qayğıkeşliklə təbrik
edərdi. İnsan əməyinə
göstərilən diqqət böyük şeydi. Bu diqqət yaradıcı insanın öz əməyi
qədər qiymətlidir. Adamı səfərbər
edir, məsuliyyətini artırır, həm də adamın
özünün-özünə güvəncini
artırır. Bu baxımdan, Heydər
Əliyevin diqqəti, dəstəyi əvəzsiz idi. İhsan Doğramacıya simfoniya həsr etmişdim.
Türkiyədə simfoniyanın
premyerasından sonra hədiyyə olaraq mənə
qızıldan düzəldilmiş iki gül
bağışladılar. Təbii ki,
gülü qəbul etməmək olmazdı. Bakıya döndüm. Bütün
uğurlarıma qəlbən sevinən Heydər Əliyev məni
yenə də dəvət etdi, görüşdük, konsertin
uğurlu alınmasına görə təbrik elədi. Həmin o güllərdən birini ona hədiyyə
etdim. Ürəkdən güldü.
O böyük şəxsiyyətlə birlikdə Məkkəni
ziyarət etdiyim anları necə unuda bilərəm, necə
xatırlamamaq olar? Ziyarət zamanı Heydər
Əliyevə xüsusi hörmət olaraq Kəbənin
qapısı açıldı. O müqəddəs məkanda
ehtiramla diz çökdüyümüz anlar indi də
gözümün qabağındadı. Sonra Mədinədə
Peyğəmbərin məzarını ziyarət etdik.
Heydər Əliyev üzünü mənə tutub: "Arif,
yaxşı olar ki, sən buranın əzəmətinə
layiq böyük bir simfonik əsər yazasan" - dedi. Geri
döndükdən sonra "Əbədiyyət
simfoniyası"nı yazdım. Mən o əsəri Heydər Əliyevə həsr
etdim. Çox təəssüf edirəm ki, "Əbədiyyət
simfoniyası"nı dinləmək ona
qismət olmadı. Həmin simfoniya o
böyük insanın ildönümündə Filarmoniyada səsləndirildi.
Böyük şəxsiyyətlərin tarixin gedişinə,
cəmiyyətin inkişafına olan önəmli təsiri
haqqında çox deyilib. Bu barədə
cild-cild kitablar yazılıb və bu yazılanlar heç də
əsassız deyil. Bu böyük şəxsiyyətlər
ümumi işin xeyrinə, millət naminə öz
imkanları ilə bir araya gəlməlidirlər. Deyək ki, Əli bəy Hüseynzadə
ideyalarının yanında mütləq bir Hacı Zeynalabdin
Tağıyev diqqəti də olmalıdır. Qoşa qanad kimi.
- Əli bəy
Hüseynzadə Arif Məlikov üçün kimdir?
- Əgər
Əli bəy Hüseynzadənin dediklərini, istədiklərini
vaxtında yerinə yetirsəydik, indi bir millət kimi xeyli irəlidə
olardıq və ola bilər ki, geridə
qalan çox ağırlıqlar da millətin çiyninə
düşməzdi. Əsas məsələ bilərək
ki, hara gedirsən və ora çatanda nə əldə edəcəksən,
bunu bilərək düzgün istiqamətdə getməkdir.
Bu şeyləri Əli bəy Hüseynzadə
çox yaxşı bilirdi. Mən, sözün
düzü, Əli bəyin yaratdığı əsərlərlə
məşğul olan adam deyiləm,
musiqiçiyəm. Amma bilirəm ki, Əli bəy
tariximizdəki ən nəhəng simalardan biridir. Əli bəyin əsas xətti var. Bu xətt Vətən
sevgisidir. Əli bəy vətən
ideologiyasına görə başqa ölkədə
yaşamalı olub, başqa ölkədə ölüb.
Buna görə də o, şəhiddir.
Arif Məlikov
"Ədəbiyyat qəzeti"nin birinci
səhifəsindən Səttar Bəhlulzadənin
"baxdığı" sayımızı
götürüb vərəqlədi... Sonra "Kəpəzin
göz yaşları"nın
yaranması barədə unudulmaz bir söhbət etdi.
- Həm də rəssamsınız.
Səttar Bəhlulzadə ilə çox yaxın dost
olmusunuz...
-
Maraqlı, unikal şəxsiyyətlər mənim
üçün həmişə mövzu mənbəyi olub. Bəli, rəhmətlik Səttar Bəhlulzadə ilə
çox yaxın idik. Yalan olmasın, mən
Səttarın iki şkaf boyu portretini çəkmişəm.
Səttar yorğun vaxtlarında yanıma gəlib
deyərdi ki, Arif, neynirsən elə, ancaq məni Bakıdan
çıxart. Deyirdim axı, mənim dərsim
var. Ona da çarə tapırdı. Deyirdi
oturmuşam sənin kabinetində, siqaret çəkirəm,
çayımı da gətirirlər. Get dərsini de, gəl,
çıxıb gedək. Ən çox
Göy gölə gedərdik. Bir dəfə
qoruğun rəhbərliyindən xahiş etdim ki, Səttarın
istəyini nəzərə alıb bizi Kəpəzə
götürsünlər. Xüsusi nəqliyyatla
bizi Kəpəzə qaldırdılar. Yenə
sakitləşmirdi. Elə hey arayır, nəsə
vurnuxurdu. Soruşurdum ki, nolub? Deyirdi Kəpəz mənə mane olur. Məni
maraq götürürdü: "Axı, necə mane olur?"
Cavab verirdi ki, Kəpəz kompozisiyaya girmir.
Onu çəkəndə mənzərəni
itirirəm, mənzərəni çəkəndə Kəpəzi.
Zarafatla dedim: "A kişi, indi Kəpəz sənin əlindədir,
hara istəyirsən, ora qoy. Şərt o deyil
ki, elə yerində olsun". Nəhayət,
mən deyən eskizləri etdi. Nəticə
ürəyincə oldu. Lap uşaq kimi
sevinirdi. Sonra o eskizləri yağlı boya
ilə işlədi. "Kəpəzin
göz yaşları" tablosu belə yarandı.
İndi o rəsmə baxanda kim deyə bilər
ki, Kəpəz yüz metr o yanda, yoxsa bu biri yandadı? Səttara gözəl sənət əsəri
yaratmaq lazım idi. Onu yaratmağa da nail
oldu.
O
böyük sənətkarın ömrünün son günləri
də mənim gözlərim önündə keçib. Moskvaya apardıq. Həkimlər
durumunun ağır olduğunu bildirdilər. Həmin o günlərdə Moskvada "Kuznetski
most" adlanan məkanda yerləşən salonda sərgisini
təşkil etdim. Sərgidə
nümayiş etdirilən əsərlərini albom şəklində
nəşr etdirdim. O albom indinin özündə də Səttarın
evində qorunur. Yaşlı nəsil vaxtilə
slaydların necə baha başa gəldiyini yaxşı
xatırlayırlar. Təsəlli
tapıram ki, indi mənim evimdə Səttarın bütün
əsərlərinin slaydları var. Lazım olanda
açıb onun əsərlərinə baxıram.
- Vaxtilə Özbəkistana
rəhbərlik edən Şərəf Rəşidovun
librettosu əsasında "İki qəlbin dastanı"
baletini bəstələmişdiniz.
- Əsər
hazırlanandan sonra Şərəf Rəşidov mənə
təşəkkür edib dedi ki, bizim üçün
böyük iş görmüsünüz. Bu əsəri
mənim doğma Daşkəndimdə
hazırlamısınız, mən də tamaşanın sizin
vətəninizin paytaxtı Bakıda göstərilməsinə
təşəbbüs edəcəyəm. Tamaşanı
gətirmək isə asan məsələ deyil... Ancaq bütün çətinliyə baxmayaraq Şərəf
Rəşidov israrlı oldu ki, siz mənim xalqıma
böyük bəxşiş vermisiniz, əvəzində mən
də xalqım adından sizin vətəninizə mədəniyyət
sevinci bəxş etməliyəm. Olub bütün
bunlar...
- Təkcə sizin
yaradıcılığınızda deyil, ümumən, Azərbaycan
musiqi tarixində öz şöhrətinin miqyasına görə
"Məhəbbət əfsanəsi"nin
analoqu yoxdur. Rusiyadan Amerikaya, Yaponiyadan İngiltərəyə
qədər dünyanın birlikdə təzim etdiyi "Məhəbbət
əfsanəsi" Azərbaycanın, bir Azərbaycan bəstəkarının
yaratdığı sənət möcüzəsidir, musiqi əfsanəmizdir...
Böyük Teatrda "Məhəbbət əfsanəsi"
baletinin tarixi bir tamaşası da oldu. Baleti təkcə
Böyük Teatrın tamaşaçıları deyil,
xüsusi layihə əsasında eyni vaxtda dünyanın mindən
çox kinoteatrında, internet və peyk yayımı vasitəsilə
milyonlarla seyrçi izlədi.
- Bir dəfə
Böyük Teatrın truppasını Braziliyaya iki
aylığa dəvət etmişdilər. Tamaşanı
bütün xalq görmək istəyirdi. Ancaq
teatrın imkanı buna yol vermirdi. Rəhbərlik
əlacsız qalıb tamaşanı açıq havada
göstərməli oldu. Ətraf
dağların arasında səhnə düzəldilmişdi.
Gömgöy yamaclar arasında. Təsəvvür edirsinizmi? Camaat
yamyaşıl otların üstündə əyləşib
tamaşanı izləyirdi. Belə mənzərə
ilə mən Türkiyədə də
qarşılaşmışam. Roma dönəminə
aid antik teatrda on minlərlə tamaşaçı "Məhəbbət
əfsanəsi"nə baxırdı. O qədim teatr
qalıqları arasında vaxtilə imperatorların,
kralların əyləşdiyi daşın üstündə
oturduğum anlarda qürur hissi keçirirdim ki, Azərbaycan mədəniyyətinə,
musiqimizə marağın miqyası belə geniş, belə
möhtəşəmdir.
- Əsərləriniz dünyanın
demək olar ki, əksər böyük şəhərlərində
ifa olunub...
-
Ömrümün çox hissəsi yollarda, təyyarələrdə
keçib. Mən özümü təyyarədə
işləməyə belə alışdırmışam.
Təyyarədən düşdümmü, məşqlər
başlanır. Özümü tamaşaya
zorla çatdırdığım vaxtlar da olur. İş təkcə baletlə bitmir. Mənim
otuzdan çox simfonik əsərim var. Minlərlə, on minlərlə
tamaşaçı ilə ünsiyyətdə olmaq, əsəri
dinləmək, tamaşaya baxmaq... Vaxt lazımdı... Tez-tez xaricdən mənə zəng edirlər.
Beş dəqiqənin içərisində heç gözləmədiyim
halda həyatımla, yaradıcılığımla
bağlı elə dəqiq məlumatlar bildirirlər ki,
onların çoxunu az qala indi mən
özüm belə xatırlaya bilmirəm. Təbii
ki, tanımadığım, hətta həmvətənim
olmayan insanların yaradıcılığıma bu cür
diqqətlə, incəliklə yanaşmaları mənə
çox əzizdir.
Söhbətimiz burda bitmədi...
Arif Məlikov çox şeylər
barədə danışdı...
Ayrılırıq. Onu yola salıram. Dəhlizdə
yanaşı addımlayırıq. Nazim Hikmətin
sözlərini xatırlayıram: "Arif özü bir əfsanədir".
Əfsanə ilə yanaşı addımlamaqdan, onunla eyni
zamanda yaşamaqdan gözəl nə ola bilər ki!..
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 13
oktyabr.- S.16-17.