Hələ ki, həyatla heç-heçəyəm
- 6:6...
Əyyub Qiyasın müsahibi Azərbaycan
və Rusiya kinorejissoru Oleq Səfərəliyevdir
Oleq Səfərəliyev: Azərbaycan
və Rusiya kinorejissoru. Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji İnstitutunun tarix və Moskva Ümumittifaq
Kinematoqrafiya İnstitutunun kinorejissorluq fakültəsində,
Sergey Solovyovun emalatxanasında təhsil alıb. "Murad-Sad" adlı diplom işini 1987-ci ildə
çəkib və elə o vaxtdan "Mosfilm"ə dəvət
olunub. Daha sonra "Mosfilm"də "Birbaşa
yayım" (1989), "Savva Morozov" (2008), "Petrovka
38" (2009), "Məni tap" (2010) bədii filmlərinə,
Rusiya telekanalının sifarişilə 24 seriyalı
"Növbətçi mələk-2", 16 seriyalı
"Qadınlar və başqa bəlalar" tele-filmlərinə
quruluş verib. Prodüser kimi bir neçə
film və serial çəkib.
Moskvada olarkən bir gün əvvəl
zəngləşib onunla Rusiya Kinematoqrafçılar
İttifaqında görüşməyi
planlaşdırdıq. Pəncərələrin
o tayında Moskvanın bu il
üçün bəlkə də sonuncu günəşli
yay günlərindən biri ömrünü başa vururdu. Hərəmiz qarşımıza bir fincan çay
qoyub söhbətə xatirələrdən başladıq.
Onunla sonuncu dəfə 25 il əvvəl
Bakıda görüşmüşdüm...
İki
cür peşəkar rejissor var. Ya sən
Trüffo yolu ilə, ya da Berqman yolu ilə getməlisən. Rusiyada isə, məsələn, Şukşin və
Tarkovski kimi.
- Bu bölgü ilə nə demək
istəyirsən?
- Demək
istəyirəm ki, birincisi torpaq adamı, xalq adamı
olanlardır. Qəlbi təmiz, fikri aydın... İkincisi
isə yüksək səviyyəli, intellektual, mədəni.
İncəsənətin bütün növlərində
böyük biliyə malik olanlar. Ya sən yüksək
səviyyəli mədəniyyət adamısan, ya da xalq
arasından çıxmış sadə adam.
Və əgər sən xalq arasından
çıxmısansa, gərək xalqdan çəkəsən,
yaradıcılığını xalqa həsr edəsən.
Necə ki, Şukşin çəkdi. Hamımız bilirik ki, Şukşin kosmosdan film
çəkmədi, "Solyaris", "Güzgü"
kimi filmlər onun yaradıcılığından uzaq idi.
Ya da əksinə, əgər sən Tarkovskisənsə,
kolxoz haqqında film çəkə bilməzsən. Bax, bir də ortalıqda qalanlar olur, elələri
üçün nə çəkməyin - kolxozdan, ya da
kosmosdan - əhəmiyyəti yoxdur. Onların
çəkdikləri onsuz da çox yaşamır, elə əsərlər
tez unudulub gedir. Bəxtin gətirər, çəkdiyin
film yubiley vaxtına təsadüf edər, nəsə bir hadisə
ilə bağlı ani diqqət çəkər və sən
bu işə görə müəyyən mükafat ala, ani
şöhrət qazana bilərsən, amma əmin edirəm səni,
bir müddət sonra həmin film də, onu çəkən
də unudulub gedəcək. Gəl xatırlayaq da, sovet
dövründə Lenin haqqında, kolxoz haqqında,
qabaqcıl fəhlələr haqqında yüzlərlə
film çəkilmişdi, ideoloji filmlər... Sovet
ekranının qəhrəmanları. Zərbəçilər.
Hanı o filmlər? O filmlərə indi kim baxa bilər?
- Sadəcə, retro kimi arada baxmaq
olur. O dövrün ab-havasına köklənmək
üçün mən hərdən elə filmlərə
baxıram. Zavod və kolxoz haqqında filmlərə.
- Əlbəttə, son dərəcə maraqlı sovet
kinoları var. Bilirsənmi, hansı Azərbaycan filmləri
prokata liderlik edib?
- "Arşın mal alan"?
- Yox.
"Arşın mal alan"a 16,2 milyon
tamaşaçı baxıb. Bizim çempionlar
"İstintaq davam edir"di (28,2 mil.).
"Uzaq sahillərdə" (27,5 mil.),
"Ögey ana" (21,8 mil.) və "Dağlarda
döyüş" (21,5 mil.) filmləridir. Onların
hər biri çox peşəkar filmlərdir. Təəssüf ki, indi elə filmlər çəkilmir.
- Məsələn,
"Böyük dayaq"da maraqlı xarakterlər var.
"Görüş"də rəngarəng aktyor
oyunları var - Əlağa Ağayev. Mənim
aləmimdə həmin filmdə Əlağa Ağayev xarakteri
bir neçə planda verə bilib. Amma boş filmlər,
mənasız filmlər də çoxdur.
- Təbii.
Ümumiyyətlə, bizim aktyor məktəbimiz
çox yüksək səviyyədə idi. Amma dediyin o boş filmlər ki var, bəzən
onları da məcbur olub peşəkarlar, səviyyəli film
yarada bilən adamlar çəkirdilər. İllərlə film almır, həvəsdən
düşür, sonra nə gəldi çəkməyə məcbur
olurdular. Bizdə Əlisəttar
Atakişiyev, Həsən Seyidbəyli, Kamil Rüstəmbəyov,
Rasim Ocaqov kimi rejissorlar olub. Onlar Azərbaycan
kinosunda böyük işlər görüblər.
- Məsələn, mənim aləmimdə
Həsən Seyidbəylinin "Bizim Cəbiş müəllim"
filmi bütün parametrləri ilə ən yüksək səviyyəli
filmlərdəndir. Bu yaxınlarda maraq
üçün Əjdər İbrahimovun "26 Bakı komissarları"
filminə baxdım. Maraqla baxdım.
- Bəli, "26 Bakı
komissarları" klassik filmlərdəndir. "Ulduzlar
sönmür" filmini də unutmaq olmaz. Orada
İsmayıl Osmanlı Hacı Zeynalabdin Tağıyev
obrazını çox gözəl yaradıb. 80-ci illərin axırlarında Əjdər
İbrahimovla "Mosfilm"də
qarşılaşırdım, tez-tez söhbət edirdik.
Yeri gəlmişkən, gələn ilin aprelində
onun 100 illik yubileyi olacaq. Ümumiyyətlə,
bizim dahi sənətkarlarımızı yaddan
çıxarmaq olmaz.
- Sənin haqqında
düşünəndə, sənin işlərini
xatırlayanda məni həmişə bu sual
maraqlandırıb: Pedoqoji İnstitutun tarix fakültəsini
bitirən, 10 il Salyanda müəllim
işləyən Oleq Səfərəliyev necə oldu ki, birdən-birə
kinorejissor olmağa qərar verdi? Və birdən-birə
Markiz de Sad mövzusuna müraciət etdi?
- Yox, elə
deməzdim, birdən-birə heç nə olmur axı
(gülür). Birdən-birə heç
yağış da yağmır. "Murad-Sad"ın
mövzusu Fransa inqilabıdır, sən özün baş
rolu oynamısan, filmdə bunu özün icazə almaq
üçün görüşdüyün məmura deyirsən.
- Hə, xatırlayıram. Mənim
üçün çox maraqlıdır, nə
üçün məhz Fransa inqilabı, nədən Markiz de
Sad? Və bildiyimə görə, o ekran işi tammetrajlı
film qədər çəkilmişdi. Sonra baxanda
gördüm, çəkildiyim çox yerlər ekranda yox
idi.
- Nə
deyim sənə... Sadəcə, tələbə
filmi olduğuna görə xeyli vaxtı keçmiş
kinoplyonka ayrılmışdı bizə. 2
min metr film keyfiyyətsiz alındı.
- Həəə... demək,
səbəb bu imiş.
-
Tammetrajlı filmdən cəmi 25 dəqiqəlik
qısametrajlı film çıxsa da, qırmızı diplom
almağa bəs etdi (gülümsəyir).
- Aydındır. Qayıdaq
suala? Nə üçün Markiz de Sad?
- O vaxt sən
cavan oğlan idin də, yenidənqurma məsələsini,
ölkədə gedən dəyişiklikləri görə
bilməzdin. Markiz de Sad tarixdə çox iyrənc
fiqur olub, o, məni maraqlandırmırdı. Film ondan bəhs etmir, film yenidənqurmaya həsr
olunub. Filmə bir də diqqətlə bax,
sən ürəyində böyük arzular olan rejissoru
canlandırmısan orada.
- Mən o vaxt bu dəyişiklikləri
tələbə kimi hiss edirdim, kino işçisi kimi yox.
Filmi isə hər dəfə sevə-sevə izləyirəm,
çünki 30 il geri qayıdıram ona
baxanda.
- Ola bilər,
amma əminəm, sən o dəyişikliklərin ciddiliyini
hiss eləməmisən o vaxt. Amma biz başa
düşürdük ki, artıq hər şey
dağılır. Qarşıda bizi
böyük dəyişikliklər gözləyir. Bu bir. İkincisi, unutma ki, mən
həm də tarixçiyəm. Tarixi o vaxt
da yaxşı bilirdim, indinin özündə də
yaxşı bilirəm. Tarixdə
maraqlı şəxsiyyətlər çoxdur və onlar
haqqında düşünmək, onların obrazlarını
müqayisə eləmək maraqlıdır. Ümumiyyətlə götürsək, rejissor sənəti
həm də adamdan tədqiqatçılıq tələb
edir. Elə bilirsən, yenidənqurma
vaxtı böyük Fransa inqilabında olan şəxsiyyətlərin
analoqu yox idi? Axtarsaq, Markiz de Sadı da tapa bilərik,
Maratı da...
- Şarlottanı da...
- Bəli...
Şarlotta da! Elə adamlar indi də var.
Bütün cəmiyyətlərdə. Az
adam öldürüldü yenidənqurma vaxtı? Neçə-neçə
bankiri, iş adamını, siyasət
adamını qətlə yetirdilər. Jurnalist
öldürdülər. Mən də
oturub fikirləşdim və baxdım ki, bu yenidənqurma
ölkənin altını üstünə çevirəcək.
Rejissorun da işi ondan ibarətdir ki, hadisələri
qabaqlaya bilsin.
- Bu, mənim üçün
gözlənilməz və maraqlı cavab oldu. Və
səhv eləmirəmsə, "Murad-Sad"dan sonra
"Birbaşa yayım"ı çəkdin.
- Bəli. "Murad-Sad" Londonda keçirilən tələbə
kinematoqrafçıların festivalında böyük
tamaşaçı marağına səbəb oldu və
diplom işindən dərhal sonra "Mosfilm"in dəvətilə
mənə tammetrajlı film tapşırdılar. Bu film də yenidənqurmaya və SSRİ-nin
süqutuna həsr olunmuşdu.
- Sonra da bir ara
başın seriallara, prodüser işinə
qarışdı...
- Bilirsən,
əgər özünün çəkmək imkanın
yoxdursa, başqalarına kömək edirsən. Mən 10 il "Avrasiya-film"in baş direktoru
olmuşam. Bəzən sənədli filmlər,
kliplər, reklam çarxları çəkmişəm.
Üç il "Rossiya" kanalında
hüquq verilişi hazırlamışam və təbii ki, həmişə
bir gün doğma vətənimdə film çəkməyi
arzulamışam.
- Bəs niyə çəkmirsən?
- Dəvət
eləmirlər. Orada mənsiz də çoxlu
rejissor var. Mənim müraciətlərim, layihələrim
onları maraqlandırmır, amma hər şeyin öz
vaxtı var.
- Buna görə də Moskvada
qalıb serial çəkməyə başladın? Bildiyim qədərilə,
çəkdiyin seriallar kifayət qədər reytinqli olub. Necə
fikirləşirsən, seriala ciddi sənət işi kimi
baxmaq olarmı?
- Mənim
üçün fərqi yoxdur. Mən bütövlükdə
öz işimə ciddi yanaşıram. Elə
hadisə var ki, onu 2 saata, eləsi də var 12 saata demək
olur. Mən sənə onlarla serial adı
çəkə bilərəm, onların hamısı
yüksək səviyyəli sənət nümunəsidir və
böyük rejissorların işləridir.
- Sən onlara ciddi sənət nümunəsi
kimi baxırsan? Amma mən bizdə çəkilən
serialların əksəriyyətinə sabun köpüyü
kimi baxıram. Ssenariləri kim gəldi
yazır, kim gəldi rejissorluq edir. Təbii, bir
neçəsini çıxmaq şərtilə.
- Mən
baxsam da, baxmasam da elədir, onlar böyük işlərdir. O
ki qaldı sənin yanaşmana, mən nə deyə bilərəm.
Ola bilsin, sənin də öz ciddi arqumentlərin
var.
- Maraqlı yanaşmadır.
-
Rusiyanın özündə çəkilən seriallar var ki,
onların özü də yüksək səviyyəli
yaradıcılıq faktıdır. Məsələn, "Təxliyyə",
"Xoş hava", "Kül", "İdiot",
"Master və Marqarita", "Doktor Jivaqo" kimi
serialların adını çəkə bilərəm. Məsələn, bəzən gecə yuxum gəlmir,
deyirəm, bir 10-15 dəqiqə baxım sonra yataram və bir də
görürəm ki, səhər açılır. Çünki ayrılmaq olmur.
- Məncə, serialın prinsipi də
odur ki, tamaşaçını növbəti seriyaya qədər
intizarda saxlaya bilsin. Tamaşaçı fikri ilə
ssenari üst-üstə düşsə, tamaşaçı
hadisələri qabaqlasa, o zaman baxmayacaq o filmə.
- Ya da elə
qəhrəman, elə xarakter tapmalısan ki, onu
tamaşaçıya özünə güzgüdə
baxırmış kimi təqdim edə biləsən. O, həmin
qəhrəmanın simasında özünü görə
bilsin, özünə hesabat versin: filan işdə mən də
belə eləməliydim, ya da, mən də belə eləyəcəyəm.
- Mənə elə gəlir ki,
serial eyni zamanda bir neçə mesaj verə bilər. Bədii filmdə mesaj konkret olur. Bir süjet xətti
olur, bir dramaturgiya olur...
- Yox, mən
elə deməzdim. Filmlər də müxtəlifdir.
Çoxşaxəli süjet xətti olan filmlər
də var. Özün də yaxşı bilirsən ki, istənilən
film, istənilən ədəbiyyat nümunəsi həyatı
əks etdirməlidir. İstənilən cəmiyyətdə
qatil də var, qətl də, sevgi də, xəyanət də...
Film bu xarakterləri ifadə etməlidir. Tamaşaçı öz qəhrəmanlarına
baxmalıdır, tamaşaçıya yalan göstərmək
olmaz. Amma hər şeyi də rəngsiz,
boyasız şəkildə təqdim etmək düz deyil.
Çünki hər bir obraz eyni zamanda
yaradıcı təfəkkürün məhsuludur. Bir obraz bir neçə insanın müştərək
xarakterini birləşdirə bilər. Bu gün bu xarakter var, sabah olmayacaq. Bu gün bu küçə var, sabah olmayacaq. Mənim filmimdə çəkilən
küçələr, həyətlər artıq yoxdur... Məsələn, 1987-ci ildə
"Murad-Sad"ı çəkdiyimiz həyət də indi
yoxdur. Filmlər, kino həm də bu
baxımdan əhəmiyyətlidir.
- Sevindirici faktdır, sənin filmin
Berlin, Monreal, İstanbul, Rio de Janeyro kinofestivallarında
uğurla nümayiş olundu. Məndə olan məlumatlara
görə, həmin film 30-a yaxın kinofestivala dəvət
alıb. Ən mötəbər kinofestivallarda
uğurla nümayiş olunub.
- Bəli,
elədir. Berlində 3 nümayiş nəzərdə
tutulmuşdu, amma tamaşaçıların xahişi ilə əlavə
2 nümayiş də təşkil olundu.
- Oleq, sən bir neçə sənədli
filmdə də işləmisən.
- Dedim
axı, mənim üçün janr fərqi yoxdur. Əgər sən peşəkarsansa, öz işinin
mahiyyətini bilməlisən. Elə fikir
var ki, onu bədii filmin, eləsi var serialın, eləsi də
var sənədli filmin estetikası ilə verirsən.
Əsas odur ki, sən iş görürsən,
tamaşaçıda çəkdiyin işə baxmağa
maraq yarada bilirsən. Öz fikrini ifadə edib
tamaşaçıya çatdırırsan. Mən teatrda da tamaşa qurmuşam. Bilirsən, indi elə bir dövrdür ki, hər
şey sifarişdən asılıdır. Sən bir
iş görmüsən və artıq səni
tanıyırlar. İşinə bələd
olan prodüser sənə etibar edir. Ona məhz
sənin yanaşman maraqlıdır. Çünki
arxayındır, bilir ki, sənin işin onun üçün
problem yaratmaz, söhbət həm kommersiya, həm də sənət
problemlərindən gedir.
- Yəni bir yaradıcı adam kimi sən öz işini planla görə
bilirsən, ya yox? Məsələn, bir bədii film çəkmək
istəyirəm, sonra bir sənədli film var beynimdə və
s.
- Mən
sənə deyəcəm plan necədir. Bax,
düz 10 ildir ki, Xocalı faciəsi ilə bağlı bədii
film çəkmək arzusundayam. Daha sonra
M.F.Axundovun "Lənkəran xanının vəziri"
komediyası əsasında musiqili film çəkmək istəyirəm.
Bu, mənim planımdır, amma mən həm də
peşəkaram və müəyyən sifarişlərlə
işləyirəm. Bütün bunlar bir yaradıcı adam kimi mənim işimdir, lakin bir daha təkrar
edirəm, mən, sadəcə, rejissoram, hər şeydən əvvəl
biliyimi, bacarığımı öz vətənim
üçün sərf etmək istəyirəm. Məmnuniyyətlə Azərbaycanda film çəkməyə
gedərəm, amma niyə mənim təkliflərimi bəyənmirlər,
başa düşmürəm. Bütün
dünyada idman filmləri böyük uğur qazanır.
Mən Azərbaycan futbolunun əfsanələrindən
biri olan Anatoli Banişevskinin 60 və 70 illik yubileyilə əlaqədar
film çəkmək üçün müraciət etdim.
Bilirsənmi, onun son dərəcə maraqlı,
faciəvi həyatı olub? 4 il əvvəl
Şəki televiziyası məni yeni il proqramı çəkməyə
dəvət etdi. İlin sonuna 1 ay qalmış
məni Moskvadan Şəkiyə, "Region Tv"-yə
çağırıb dedilər ki, istəyirik bu işi sən
görəsən. 3 gecə yatmayıb, nə
çəkəcəyimi yəqin etdim. Rayon
yeri idi, müəyyən çətinliklər olsa da, öz
işimi sevə-sevə bitirdim. Dəvət
də çox ürəyimcə oldu. Düz
1 ay vətən havası ilə nəfəs aldım. Fürsətdən istifadə edib dəvətə
görə onlara təşəkkür edirəm. Çünki vətəndə işləmək mənim
üçün sevincdir.
- Səninlə bu müsahibəyə
hazırlaşarkən baxdım. 2 seriyalı
maraqlı, baxımlı musiqili telefilm alınıb.
Bizim məşhur simalarla yanaşı, o kadrlarda əfsanəvi
Vaxtanq Kikabidzeni görmək də xoşdur. Əsasən,
Şəki dramasının aktyorlarını çəkmisən.
Məncə,
alınıb. Başqa bir sualım
var sənə. Bu gün bizdə qəribə bir mənzərə
yaranıb, dəxli olmayan adamlar kino çəkir, bunu başa
düşmək olur, amma saçını kinoda ağardan,
kinonu bilən adamlar da rejissorluq sevdasına düşür, hətta
texniki işçilər, maliyyəçilər də filmlər
çəkir, buna necə baxırsan?
-
Eyzenşteyndən soruşurlar ki, kim kino
çəkə bilər? Deyir hər kəs, amma biri 5 il öyrənməli olacaq, bir başqası 50
il.
- Maraqlı cavabdır. Yaxşı, bəs indi planda nə var? Nə
iş görürsən?
- Əvvəla, yaradıcılıq davam edir. Son bir
neçə ildə sifarişlə ssenarilərin peşəkar
analizi ilə məşğul oluram. Yəni
hazır ssenariləri göndərirlər,
çatışmazlıqları düzəldirəm,
dramaturgiyanı qururam, əlavələr və ixtisarlar edirəm.
Eyni zamanda bayaq dediyim kimi, günlərin bir
günü Azərbaycanda Xocalı faciəsi haqqında film,
"Lənkəran xanının vəziri" komediyası əsasında
musiqili film çəkəcəyim günü gözləyirəm.
İnanıram ki, ən yaxşı işimi
doğma Azərbaycanda, doğma insanların əhatəsində
işləyəcəyəm. Çünki,
hələ hər şey irəlidədir. Hələ ki, həyatla heç-heçəyəm
- 6:6.
Rusiya Kinematoqrafçılar İttifaqından
çıxıb bir müddət Moskvanın hay-küylü
küçələri ilə gəzişdik. Məni "Belorusskaya"
metro-stansiyasından yola salan Oleqlə vidalaşarkən
gözlərini qıyıb özünəxas tərzdə
gülümsündü: "Mən heç-heçə ilə
barışan adam deyiləm, qalib gələcəyimə
əminəm. Hələlik..."
Oktyabrın 13-də həmyerlimiz, tanınmış
kinorejissor Oleq Səfərəliyevin 66 yaşı tamam olacaq. Fürsətdən istifadə
edib "Ədəbiyyat qəzeti"nin
kollektivi adından onu ad günü münasibətilə
ürəkdən təbrik edir, cansağlığı və
yaradcılıq uğurları arzulayırıq.
Müsahibə xüsusi olaraq
"Ədəbiyyat qəzeti"
üçün alınıb.
Söhbətləşdi: Əyyub
Qiyas
17.09.2018. Moskva
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 13 oktyabr.- S.26-27.