Qılman İlkin 96 ilin
xatirə insanı
O, 96 il
yaşadı, Azərbaycan yazıçıları
arasında misli olmayan bir uzunömürlülüyə imza
atdı. Bəlkə, 100 il də
yaşayardı, hətta ikinci yüzilliyə də qədəm
basardı. Amma düz 96 yaşında xəstəlik
ona aman vermədi. Ömrünün sonuna qədər
də qələmdən, yazıdan əl çəkmədi.
Xalq yazıçısı Qılman İlkin (Musayev). Bakılı
idi, amma özünün dediyinə görə, onun ulu
babası XVII əsrdə Dağıstandan - Teymurxanşuradan
gəlib. Ulu babası kəndirbazlar dəstəsində
meydan qızışdıran olub. Mərdəkana
gəliblərmiş, bir dəfə kəndirbəzı əvəz
eləyəndə qıçı sınıb, qərara
alıb ki, daha Dağıstana qayıtmasın, qalsın Mərdəkanda.
Babası İsabala xarrat olub. Ailə altı qardaş, iki bacıdan ibarətdi.
Qılman müəllimin böyük
qardaşı Qurban Musayev də (1903-1982) yazıçı
olub, pyesləri səhnədə oynanılıb.
Mənim bəxtim gətirib ki, Qılman müəllimlə
sağlığında bir neçə dəfə
görüşmüşəm, "Yeni Azərbaycan" qəzetinə
ondan bir müsahibə almışam. Qılman İlkin hardansa
eşitmişdi ki, mən çoxlu şeir əzbər bilirəm
və elə ilk görüşümüzdə belə bir
şərt qoydu ki, ona Müşfiqdən, Səməd Mənsurdan
şeirlər deyim, sonra nə istəyirsən soruş,
canla-başla cavab verərəm. Mən də
heç sıxılmadan onun xahişini yerinə yetirdim.
O gündən mən Qılman müəllimin sevimlisinə
çevrildim.
O, xatirələrdən
yoğrulmuş
bir insan idi desəm, səhv etmərəm. 90 yaşında uşaqlığından tutmuş
qocalığına qədər yaddaşında nə
yaşayırsa, mənə danışdı.
İbtidai təhsilini Zeynalabdin Tağıyevin Mərdəkanda
açdığı Bağbançılıq məktəbində
alıb. Bu məktəbdə ona Feyzulla Qasımzadə və
Cəfər Rəmzi dərs deyiblər. Tağıyevi
necə gördüyündən söz açırdı.
Deyirdi ki, Tağıyev hərdən bizim məktəbə
də baş çəkirdi, o qədər sadə idi ki,
heç deməzdin bu, milyonçudur. Amma
ömrünün son illərini əzəbla yaşadı.
Nərimanov olmasaydı bolşeviklər onun
qocalığına heç baxmazdılar.
Tağıyevin məktəbini bitirəndən sonra
vaxtilə "Rüşdiyyə" məktəbi
adlandırılan 18 nömrəli orta məktəbdə təhsilini
davam etdirib. Mərdəkan-Bakı yolu, arada xeyli məsafə
var. Deyirdi
ki, Mərdəkandan payi-piyada gəlirmiş Suraxanıya,
oradan elektriçkaya minib gəlirmiş məktəbə.
Düz beş il beləcə piyada yol gəlib.
Qılman müəllim gəzməyi-dolanmağı,
piyada yol getməyi çox sevirdi. Bu qədər
ömür sürməyinin də bir səbəbini hər
gün piyada yol getməyində görürdü. İyirminci illərdə Bakıdakı məktəblərin
əksəriyyətində dərs deyən müəllimlər
Türkiyədən dəvət olunmuşdular. Dərsliklərin də çoxu türk dərslikləri
idi. Yerli kadrların
sayını artırmaq üçün bəzən orta məktəbin yuxarı sinfini ixtisar edir, dünən
məktəbli kimi partada əyləşənlərin əlinə
vəsiqə verib məktəblərə müəllim
göndərirdilər. Ona da belə bir "səadət"
nəsib oldu - 1929-cu ildə, orta məktəbi
qurtarmağına bir il qalmış 15 yaşında ikən Xaçmaz
rayonunun Əhmədoba kəndinə müəllim göndərirlər.
Deyirdi ki, məktəb
köhnə bir binada yerləşirdi. Uşaqlar üç cərgədə əyləşmişdilər
- hər cərgədə bir sinfin şagirdləri. O, kənd
sovetinin sədri işləyən bir cavan oğlanın evində
qalırmış. Həmin illər sinfi
mübarizə illəriydi. Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra kəndin
varlıları dağlara çəkilmişdilər. Belə oldu ki, Qılman müəllim arada kitab-dəftər
almaq üçün Bakıya getməli olur. Qayıdanda isə gəlib
görür ki, bütün kənd matəm içindədir.
Həmin cavan oğlanı - kənd soveti sədrini
qolçomaqlar gecə ikən öldürüblər. Nə yaxşı ki,
Qılman müəllim orada olmayıb, çünki arada ona
da xəbər göndərmişdilər ki, səni də
öldürəcəyik, qızlarımızı məktəbə
çəkmisən. Dərs ilini başa
vurub Bakıya qayıtdı. Ömrünün
oğlan çağları başa çatdı. İllər keçəndən sonra Qılman
İlkin o kənddə başına gələn əhvalatları
"Ömrün oğlan çağları" povestində
qələmə aldı.
Qılman İlkinin
xatirə yaddaşında ən maraqlı hadisələr,
insanlar otuzuncu illərlə bağlıdır. Müəllimlik
fəaliyyətindən sonra APİ-nin dil-ədəbiyyat
fakültəsində təhsilini davam etdirir, həm də
"Gənc işçi" qəzetində işə düzəlir. O
zaman "Gənc işçi" qəzetinin redaksiyası Elmlər Akademiyası
binası ilə üzbəüz
bir binanın 1-ci mərtəbəsində yerləşirdi.
EA-nın 1-ci mərtəbəsində isə
Proletar Yazıçılar Cəmiyyəti yerləşirdi.
O, tez-tez cəmiyyətin iclaslarında iştirak edirdi. Kimləri görürdü? Hansı
hadisələrin şahidi olurdu? Cavidi,
Əhməd Cavadı, Sanılını tənqid edən
ittihamçıları. Səməd Vurğunu - o,
çox tezliklə tanındı, sevildi, Süleyman Rüstəmi
- Ələmdən nəşəyə keçən əsl
proletiar şairini, Mehdi Hüseyni - cavan olsa da bir
yazıçı və tənqidçi kimi özünü
tanıtdı, Əbülhəsəni - ilk romanını
yazmışdı, Əli Vəliyevi - o da kənddən gəlmişdi,
amma çox tezliklə ədəbi aləmdə öz yerini
tutdu, daha kimləri - Rəsul Rzanı, Abdulla Faruqu, Sabit Rəhmanı...
Bunların çoxu ilə dostluq elədi.
Amma ən çox bəyəndiyi, sevdiyi
şair Mikayıl Müşfiq idi. Müşfiq
tez-tez "Gənc işçi" redaksiyasına gəlirdi.
Qılman müəllim ondan danışanda həm
kövrəlir, həm də qürur hissi keçirirdi.
O, Müşfiqi orta məktəb illərindən
tanıyırmış. Deyirdi ki, üç
barmağını büküb şeir oxuyurdu. Dəfələrlə
Müşfiqin öz şeirlərini oxuduğu məclislərdə
iştirak edib, heç kim Müşfiq
kimi şeir oxuya bilməzdi. Səsinin cazibəsi
hamını heyran edirdi. Onu
alqışlara qərq edirdilər. Süleyman
Rüstəm də çox tanınırdı, çünki
proletar şairiydi, əsasən ictimai-siyasi məzmunlu
şeirlər oxuyurdu. Amma Müşfiq məhəbbətdən,
gözəllikdən şeir oxuyurdu, uşaq kimi xasiyyəti
vardı, gözlərinə baxanda ürəyini görərdin.
Müşfiq "Gənc işçi" qəzetinə
ona görə tez-tez gəlirdi ki, sevdiyi qız - Dilbər hər
gün Darülmüəllimatdan çıxıb
üzüaşağı gəlirdi. Müşfiq
onun gəldiyini görüb EA-nın önündə onu
qarşılayırdı.
Dilbər doğrudan da çox gözəl
idi. Elə gözəl idi ki, dönüb
arxasınca bir də baxırdın. Müşfiq
onu çox sevirdi, həm də qısqanırdı. Müşfiqin çılğınlığı,
emosionallığı barədə çox yazıblar.
O, Sovet hakimiyyətinin düşməni deyildi, elə
neçə şeiri var ki, quruluşu tərənnüm
edirdi. Amma nöqsanları görən
gözü yox idi. Bir dəfə, APİ-də oxuyanda bizi onun dərs
dediyi məktəbə-praktikaya aparmışdılar. Dərs zamanı küləyin təsirilə pəncərə
açıldı. Müşfiq şagirdlərinin birinə
dedi ki: "Get bağla pəncərəni, Sovet hökumətinin
düzəltdiyi pəncərə bundan artıq olmaz ki". Onu daha çox ona görə tənqid edirdilər
ki, Hüseyn Cavidlə, Əhməd Cavadla dostluq edirdi,
onları özünə ustad hesab edirdi. Cavid
onu çox sevirdi, ona gələcəyin böyük şairi
kimi hörmət edirdi. Bir dəfə
Müşfiq hansısa ədəbi məclisdə "Küləklər"
şeirini oxudu, hamı əl çaldı. Zala enərkən Cavid
əfəndi onu yanına çağırdı,
qulağına nəsə pıçıldadı. Deyirlər
ki, Cavid Müşfiqə "Sən "Küləklər"i
elə oxudun ki, sanki məni də küləklər
apardı" - deyib. Tutulmamışdan bir az
əvvəl Azərnəşrə gəldi, güldü,
zarafat elədi, sonra da çıxıb getdi. Qılman
müəllim deyirdi, mən xoşbəxtəm ki,
Müşfiqin əlini sıxmışam, gözlərinin
içinə baxmışam, şeirlərini dilindən
eşitmişəm, elə olub ki, bir dəfə əlini
çiynimə də qoyub. O əlin hərarəti hələ
də çiynimdədir.
APİ-dəki tələbəlik illərini də
xatırlayır. 1936-cı ildə APİ-ni bitirir. Bu elə illər idi ki, yavaş-yavaş repressiya
tufanı əsməyə başlayırdı.
İnstitut müəllimləri bir-bir, hiss edilmədən yoxa
çıxırdılar, institutun hər bucağında təhlükəsizlik
orqanlarının
"fəaliyyəti" hiss olunurdu. İnstitutun
partkomu Budaqyan adlı bir erməniydi, o, hətta belə bir
şüar da yazıb divara
yapışdırmışdı: "Yoldaşını
ifşa elə!". Qılman müəllim
deyirdi ki, məni də bir neçə dəfə
Budaqyanın yanına çağırdılar, səbəbi
bu idi ki, Müşfiq tutulmamışdan əvvəl onun
uşaq şeirləri haqqında məruzə etmişəm,
Əli Nazim zəmanət verib ki, məni aspiranturada
saxlasınlar. Əgər Ağəmməd
Abdullayev adlı gavan müəllimimiz olmasaydı, mən də
ən azı institutdan qovulacaqdım. Üç
məzunu - məni, Mirzağa Quluzadəni və Məhərrəm
Əlizadəni aspirant kimi institutda saxladılar, biz III-IV
kurslara dərs deməliydik. Gecə-gündüz
oxuyurdum ki, tələbələrimin yanında pərt olmayım,
rus ədəbiyyatından mühazirələr oxuyurdum. İsmayıl Şıxlı, Böyükağa
Qasımzadə, Tələt Əyyubov, Əziz Mirəhmədov,
Zeynal Cabbarzadə tələbələrim olub.
Qılman müəllim
daha kimləri xatırlayırdı? Müşfiqin
yaxın dostu Almaz Yıldırımı, o, 29-cu ildə
Əzizbəyov adına kitabxanada ədəbiyyat
dərnəyinin rəhbəri idi və cavan Qılman Musayev də
o dərnəkdə iştirak edirdi. Seyid
Hüseyni xatırlayır - həmişə istedadlı
cavanlara qayğısını əsirgəməyən o
gözəl insanı. Əli Nazimi
xatırlayırdı - institutda ona dərs demişdi, ən
sevimli müəllimlərindən biri idi. Çox
savadlı ədəbiyyatşünasdı, bədii əsərlərin
təhlilində
ona əvəz tapmaq çətindi. Atababa
Musaxanlını xatırlayırdı - zahirən çox qəşəng
idi, amma onu sevdirən cazibəli nitqi idi. Rəfilini
xatırlayırdı - o, rusca çox sərbəst
danışırdı, özünü çox təmkinli və
soyuqqanlı aparırdı. Azərbaycan ədəbiyyatında
sərbəst şeirin ən böyük təbliğatçısı
Rəfili idi. Özü də sərbəst
şeirlər yazırdı. Amma onun
şeirlərində Mayakovskinin, Nazim Hikmətin, Verxarnın,
Uitmenin təsiri də vardı. Oxucuların
çoxu onu başa düşmürdülər, amma Rəfilinin
şeirləri və təbliğatı ədəbi aləmdə
xeyli canlanma yaratdı. Rəfili bir
yazısında yazmışdı ki, biz üzümüzü
Nizamilərə, Füzulilərə, Axundovlara, Cavidlərə
deyil, Mayakovskilərə, Verxarnlara, Uitmenlərə tutmalıyıq.
Amma çox keçmədən Rəfili sərbəst
şeirin daşını atdı, hətta tənqid etdiyi
Axundovdan məqalələr yazdı, Nizaminin əsərlərini
tədqiq etdi. Rəfili müsavatçı olmuşdu, Gəncədə
Müsavat partiyası gənclər özəyinin üzvü
idi, amma Müşfiq kimi çılğın
olmadığından və "xatalı" adamlarla
oturub-durmadığından ona toxunmadılar.
Müharibə illəri. Qılman müəllim deyirdi ki, bir
gün Mir Cəfər Bağırov ərəb əlifbasını
yaxşı bilən
yazıçı və jurnalistləri öz yanına
çağırdı. Tapşırıq belə idi ki, biz İranda "Vətən
səsi" qəzetini nəşr etməliyik. Bizim 1941-1942 və
1944-1945-ci illərdə İranda
gördüyümüz işlər öz bəhrəsini
verdi. Milli şüurun oyanmasında, azərbaycançılıq
ruhunun güclənməsində "Vətən yolu" qəzetindəki
fəaliyyətimiz böyük rol oynadı. Qəzetin
redaksiyasında təşkil etdiyimiz şairlər məclisi
isə Cənubi Azərbaycan şairlərini
ruhlandırdı. M.Biriya, Ə.Fitrət, Etimad, Məhzun
kimi şairlər
öz şeirlərində təmiz Azərbaycan
dilinə üz tutdular.
Qılman İlkin ədəbi yaradıcılığa
bir publisist kimi başlayıb, "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
tənqidi məqalələri dərc edilib. Amma bədii
yaradıcılığa 1943-cü ildə - "Yaralı
şahin" adlı hekayə ilə gəlib. Sonra Nəcəfbəy Vəzirovun uşaqlıq və
ilk gənclik illərindən bəhs edən "Həyat
yollarında" (1947) adlı povestini çap etdirib. Əllinci illərin sonlarına qədər onun bir
neçə hekayələr kitabı işıq üzü
görüb. Onun bir yazıçı kimi
məşhurluğu isə "Şimal küləyi" və
"Qalada üsyan" romanları ilə başlayıb.
"Şimal küləyi"ndə Qılman İlkin
Şura inqilabına qədərki Bakını, burada baş
verən hadisələri təsvir edirdi və nə gizlədək,
bolşeviklərə - yeni quruluşa rəğbəti hiss
edilirdi. Amma elə
həmin romanda elə təsirli səhnələr vardı ki,
oxucunu sarsıdırdı, xüsusilə, "Yetimin
ölümü...", "Qalada üsyan" isə tarixi səpkidə
qələmə alınmışdı. Əsərdə
1905-ci ilin yayında "Potyomkin" zirehli gəmisində
üsyan qaldıran matrosların aqibətindən söhbət
gedir. Onlar bir müddət Xarkov həbsxanasında
saxlanıldıqdan sonra Zaqatalaya göndərilirlər. Yəqin ki, siz görkəmli kinorejissor Hüseyn
Seyidzadənin çəkdiyi "Qalada üsyan" filminə
baxmısınız. Qılman müəllimin müharibə
illərindən söz açan "Dəniz həmişə
göy olmur", Bakı dağlılarının həyatından
bəhs edən "Dağlı məhəlləsi"
povestləri də onun uğurlu nəsr əsərlərindəndir.
"Dağlı məhəlləsi"
povestini oxuyanlar yaxşı bilir ki, bu povesti ancaq o məhəllənin
hər künc-bucağına bələd olan,
adamlarının xasiyyətini, əxlaq və
davranışını yaxşı bilən bir
yazıçı yaza bilər. "Dəniz
həmişə göy olmur" povesti isə Qılman müəllimin
ən maraqlı, bədiiyyatca ən gözəl əsəridir
desəm, səhv etmərəm.
Bu əsərdə təsvir olunan həyat,
müharibə illərinin əzablı günləri, oğul
və nişanlı yolu gözləyən anaların,
qızların obrazları necə də zərif, incə
detallarla canlandırılıb.
Qılman İlkinin bir
publisistik romanı var ki, onun qədr-qiymətini hələ
bundan sonra da biləcəyik. Bu,
"Bakı və bakılılar" əsəridir. Qılman müəllim Bakı həyatını,
Bakı mühitini çox yaxşı bilirdi, hətta deyim
ki, onun nəsr əsərlərinin də bir qəhrəmanı
Bakı idi. Bakı haqqında çoxlu əsərlər
yazılıb. Amma Bakını ta qədimdən çağdaş
dövrümüzə (təxminən XX əsrin ortalarına
gəlib çıxır) qədər təsvir edən, onun
bir şəhər kimi keçdiyi tarixi yolları heç kim
Qılman İlkin kimi canlı,
şirəli, hətta deyərdim, emosional şəkildə təsvir edə bilməyib. "Bakı və bakılılar"da
Bakının on dörd əsrlik tarixi vərəqlənir və
o vərəqlərin hər birində tarixin müxtəlif
dövrlərinin Bakısını görürük. O,
Bakı kəndləri, bu kəndlərdə yaşayan əhalinin
adət-ənənələri, yaşam tərzi ilə
bağlı söhbətlərində oxucuya yeni faktlar, məlumatlar
çatdırır, Ramana, Balaxanı, Biləcəri, Qobu, Dərnəgül,
Bülbülə, Sabunçu, Binəqədi, Digah, Zabrat,
Fatmayı, Novxanı, Saray, Xoca Həsənli, Masazır, Corat,
Şağan, Mərdəkan, Buzovna, Pirşağı, Hökməli,
Kürdəxanı, Goradil, Zuğulba, Bibiheybət, Keşlə,
Əhmədli, Zığ, Hövsan, Türkan, Zirə, Qala,
Suraxanı, Binə, Əmircan... bu kəndlərin hər
birinin özünəməxsus
"obrazını" yaradır Qılman müəllim.
Qılman İlkin 1974-cü ilə qədər - yəni,
pensiyaya çıxana qədər həmişə vəzifə
sahibi olub - Azərnəşrdə baş redaktor, "Azərbaycan"
jurnalında baş redaktor, Azərnəşrin direktoru. Bütün vəzifələrdə
özünü ciddi rəhbər və sadə insan kimi
aparıb. Heç vaxt hansısa
istedadın yolunu kəsməyib, əksinə, əlindən
tutub. "Azərbaycan"
jurnalının baş redaktoru işləyəndə
istedadlı cavanların ilk şeirlərinin, hekayələrinin
işıq üzü görməsində qayğısını
əsirgəməyib. Onun baş
redaktorluğu ədəbiyyatımızın ikinci intibahı
kimi dəyərləndirilən altmışıncı illərin
əvvəllərinə təsadüf edir. Qılman müəllimin baş
redaktorluğu ilə imzalanan, nəşr olunan jurnallara diqqət yetirdim, bir neçə
yeniliklə rastlaşdım. Jurnal forma
baxımından göz oxşayırdı, içərisində
orijinal rəsm əsərlərinin reproduksiyaları ilə
qarşılaşdım. Amma ən əsası
odur ki, o jurnalda həmin illər ədəbiyyatının bir
sıra ən dəyərli əsərləri işıq
üzü gördü.
Qılman müəllim
hər bir hərəkətində köhnə kişilərə
məxsus qayda-qanunlara əməl edirdi. Oturub-durduğu
adamlar da onun kimi təmiz, mənən saf idilər. O,
dostluğu sevgi kimi müqəddəs hesab edirdi. Üç əziz, əvəzolunmaz dostu vardı.
Qulam Məmmədli, Ənvər Məmmədxanlı və
Hüseyn Abbaszadə. Qulam Məmmədli yaşca ondan
böyük idi, amma elə dost idilər ki, bu yaş fərqi
bilinmirdi. Qulam Məmmədli ilə birgə Cənubi
Azərbaycanı qarış-qarış gəzmişdilər,
iki dəfə Məşəd ziyarətində oldular. Qulam Məmmədli
az qala bir institutun işini gördü,
neçə cilddə ədəbi salnamələr tərtib
etdi. Ənvər Məmmədxanlı ilə
dostluğu da otuzuncu illərdən başlamışdı.
Qılman müəllim onun istedadını
yüksək qiymətləndirirdi, deyirdi ki, Azərbaycan nəsrində
lirik üslub onun və İlyas Əfəndiyevin adıyla
bağlıdır. Qılman müəllim deyirdi ki, mən heç bir
yazıçının, şairin dəfnində
ağlamamışam, göz yaşlarımı
saxlamışam, amma Ənvər Məmmədxanlının
ölüm xəbərini eşidəndə özümü
saxlaya bilmədim. Çünki Ənvər Məmmədxanlı
mənim nəzərimdə fövqəladə insan idi - mərd,
xeyirxah, sədaqətli, ağıllı və həm də
istedadlı. Ənvər
ziyalılığın mücəssəməsi idi. Həyat tərzi köhnə kişiləri
xatırladırdı, amma o, başdan-ayağa müasir insan
idi.
Qılman müəllim çox həssas insan idi. Amma erməni
işğalçılarının törətdiyi cinayətlərdən
yaman təsirlənmişdi. "Nifrət" adlı məqaləsində
yazırdı: "Yürüyün, Allah amanında! Allah da sizin tərəfinizdədir. Qoy "Erməni
işğalçılarına ölüm!" sözləri
sizi bütün
döyüşlərdə müşayiət etsin. İrəli,
əsgər övladlarımız, irəli! Zaman
artıq öz hökmünü verir. Diqqətlə
baxın, üfüqdə də artıq dan sökülür.
O əlvan şəfəqlər parlaq qələbəmizdən
xəbər verir. Gülgün səhərin
açılmasına az qalmışdır".
Qılman İlkin - xalq yazıçısı
haqqında söhbəti də elə bu nikbinliklə bitirirəm. Xatirəsi qəlbimizdə
yaşayacaq bu köhnə kişinin, böyük
yazıçının...
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 20 oktyabr.- S.10-11.