Əvvəl-axır yazılanlar...
Ədəbi esselər
Biz çox tez-tez
şəxsiyyət və
yaradıcılıq haqda,
özü də ağızdolusu danışmağı
sevirik. Cidd-cəhdlə sübut eləməyə
çalışırıq ki, bu iki
məqam bir-birini tamamlayır və hökmən bir-birinin yanında olmalıdır.
Amma bir məsələ dəxi var. Yaradıcılığına
şəxsiyyəti bucağından,
özü də nakam taleyi ilə
bağlı lazım olandan daha yüksək
qiymət verdiklərimiz
azdılarmı? Əlimizi
qoyaq ürəyimizin üstünə və son
dərəcə obyektivcəsinə
düşünək: Almaz
Yıldırım, Əhməd
Cavad və neçə-neçə başqaları
bir misra, yaxud bircə şeirləmi ədəbiyyatda
özlərinə yer
eləyə bildilər?!
Onların yaradıcılığına bütövlükdə qiymət
verərkən talelərinin
qaranlıq pərdəsi
bizim gözümüzü
tutmurmu?!
Şəxsiyyətin yaradıcılıqla heç
bir əlaqəsi yoxdur; ən azından bu, belə olmalıdır. Təmiz
yaradıcılıq öz-özlüyündə bir
missiyadır. Ən ürəkağrıdan məqam isə
budur: hətta bu gün belə də parlaq istedad sahiblərindən
bəzisinin xoşa gəlmək
üçün "alicənablıq" oyunu oynaması,
beləliklə, özünə "şəxsiyyətli"
adam avtobioqrafiyası düzəltməsi!
***
"Mirzə Səfər"
fenomeni Azərbaycan ziyalılığının məhək
daşıdır. Gənclik
illərindən ölümünə
qədər namus və ləyaqətlə yaşadığı həyatı
ona başqalarının
yanında başını
dik tutub gəzmək imtiyazı verdi. Hələ
gənclik illərində
yazdığı və
yazmağa çalışdığı
şeirlər... Mən
ilk dəfə məhz
Mirzə Səfərin
təcrübəsində belə
bir fikrə gəldim ki, Azərbaycan xalqı heç də "şair xalq" deyil, o, sadəcə, harmoniyaya can atan xalqdır. Və bu həqiqət
çox mətləbin
üzərinə işıq
salır.
Mirzə
Səfərin ziyalılığı
Əbdürrəhimbəy işığından
pay alıb. O, təkcə
ədəbi qəhrəman
deyil, Mirzə Səfər - prinsipdir. Biz bu prinsipi
"Mirzəsəfərizm" də adlandıra bilərik.
Sözündəndönməzlik, sədaqət, dəyanət,
nəhayət, heç
nə ilə ölçülməyən və
uca tutulan ləyaqət bu prinsipin əsas meyarlarıdır.
"Mirzəsəfərizm" Azərbaycan xarakterinin əsl ziyalı damarıdır. Mirzəlik bu gün dəbdə olmasa da onun ideyaları
sualtı çaylar kimi yaşamağa davam edir. Mirzəliyin özü ilə gətirdiyi mənəvi komponentlər, əslində,
bu gündən daha çox gələcəyə tuşlanmışdır.
Mirzəsəfərizmin əsl təntənəsi
və qələbəsi
hələ irəlidədi.
Ədəbiyyatın həyata verə biləcəyi bundan artıq daha nə ola bilər?!
***
Əbdürrəhimbəy Haqverdiyev, həqiqətən,
müqtədir söz
ustadıdır. Onun bütün hekayələri
addım-addım mənim
nəsr haqqında təsəvvürlərimin püxtələşməsinə
səbəb olub.
Bir çox hekayəsinin təsirilə mən yazılar yazmışam.
Onun belə hekayələrindən
biri də "Haqq mövcud" adlanır.
Bu, bir qəribə hekayədir. Bütün mətnlərində olduğu kimi, sirli pərdəsi də yox deyil. Sirr hər şeydən əvvəl hekayənin adında özünü göstərir. "Haqq mövcud" öz-özlüyündə xeyli mübhəm bir anlayışdır. Gənclik illərində bu hekayəni oxuyanda ola bilsin ki, bəlkə də bu adın mətn boyu tez-tez, çox zaman avtomatlaşma səviyyəsində təkrar olunmasına görə hansısa məntiqlə mən onu diffuz (birgələşmiş) şəkildə, üzvlənməyən sirli bir ifadə kimi qəbul etmişəm. "Haqq mövcud" mənimçün mənalarına bölünməyən bir anlayış olub. Hekayənin qəhrəmanının bu ifadəni tez-tez işlətməsi və buna görə də ifadənin onun öz adına çevrilməsi ifadəyə daxil olan söz mənalarının ayrı-ayrılıqda qavranmasının qarşısını alıb. "Haqq mövcud" bir növ ad və soyad kimi, ləqəb kimi "zühur edib". O mənimçün çox-çox sonralar "Haqq mövcuddur" cümləsinə döndü.
Bu biçarə dərviş isə nə deyirdi ki?! Deyirdi ki, ay camaat, haqq vardır, haqq mövcuddur. Buna inanın.
Hekayənin gücü və enerjisi sözdən cümləyə keçidin bir ifadə üstündə qurulmasındadır.
***
Ayrıca götürülmüş, digərlərindən təcrid edilmiş cümləni öyrənmək mənə patoloqoanatomun ölünü yarıb öyrənməsini xatırladır. O öz tələbələrinə "bu, böyrəkdir, bu, ciyərdir, bax, bu da öd kisəsidir..." deyə-deyə ölüdə "sağ" yer qoymur. Və ayrıca cümləyə də istər dilçi, istərsə də tənqidçi dediyimiz bəndə münasibət bildirərkən eyni rakursdan - öyrətmə rakursundan çıxış edir.
Cümlə isə kontekstdə yaşayır. Başqa cümlələrlə əlaqədə nəfəs alır, hərəkət edir, dəyişir... Cümlə əhatədən kənarda yoxdur, o, ölüdür. Ona görə də əsl cümləni görmək, ona toxunmaq, onun daxili enerjisini hiss etmək istəyirsinizsə, əvvəlki və sonrakı cümlələri unutmayın.
İnsana da bəlkə, bu yandan baxa
bilərik. Ayrıca, hər şeydən təcrid olunmuş insanı təsəvvür
eləmək çox
çətindir; beləsi
ancaq "ölü"
ola bilər.
Həyatda "ayrıca" anlayışı
yoxdur. Yazıda da yoxdur.
Ən amansız düşmənlər də
bir-birindən
xəbərsiz bir-biri ilə ayrılmaz şəkildə və qırılmaz zəncirlərlə
bağlıdılar.
***
Yazarkən hökmən hansısa maneəni dəf eləməlisən. Ən azından, buna
çalışmalısan. Bu maneə kiminsə laübalı, kiminsə qısqanc, kiminsə qəzəbli, kiminsə xəbis baxışı ola bilər.
Bu baxış sevgi dolu ola
bilər. Amma orası var
ki, sevgi ilə də adamı öldürmək
mümkündür.
Ədəbiyyata belə də demək olar: baxışların dəf
edilməsi üsulu. Və yaxud: baxışlarla mübarizə
meydanı.
***
Füzuli həyatda özünü
göstərən stereotipləri
şeirinə gətirə
bilən müstədir
ustaddır.
Pəhləvanlar, badipalər səyridəndə
yüz yerə
Tifl həm cövlan edər, amma ağacdan atı var.
Ağacdan at minib cövlan
edən o qədər
tifillər var ki... Müasir dilə çevirsək,
yazdıqlarını internetlərin
gözəgörünməyən künc - bucağından toplayanları bilirik və ən azından hiss edirik.
Bu ağac atların
və onlara minmiş "ağıl"
ədabazlarının cövlanı
bir müddət kimisə aldada bilər. Amma bu, bir müddət ola bilər.
Andersenin
nağılından çıxan
oğlan uşağı
atın taxtadan olduğunu nə zamansa deyəcək.
İnternetdən heç nəyi
pozmaq mümkün deyil. O balaca oğlan da internetə
girməyi və nəyin haradan götürüldüyünü yaxşı bilir.
***
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanı XIX əsrin əvvəllərində
Fon Dits tərəfindən tapılıb
Türkiyədən Almaniyaya
(o zamankı Prussiyaya)
aparılmasaydı nə
olacaqdı? Bu barədə
düşünmək belə
qorxuludu. Təxminən, "okeanın suyu sovulsaydı, yerinə nə qalardı?" sualına bənzədi.
Dərin, dərindən dərin dərə, boşluq... İnsanların yaşadığı sahillər
dağ başı kimi yerlərə bənzərdilər.
Dünyanı bu cür təsəvvür etmək
mümkündürmü? Mümkün
deyil, amma buna cəhd eləmək lazımdır.
Vaxtaşırı bilməliyik ki,
nəyimiz var, nəyimiz yoxdur. Nəyimiz də vardan yox ola bilər.
***
Bu essenin adını
"Banuçiçəklə Beyrəyin sirri" də adlandırmaq olar.
Beyrək nişanlısının toyuna
gəlib çıxır. Nə
"illah" edirsə,
Banuçiçək onu
tanımır - 16 il Beyrəyi xeyli dəyişdirib.
Yunan mifoloji sisteminin parlaq ifadəsi olan "Odisseya" poemasında Odisseyin də iyirmi ildən sonra qayıdıb gəlişi doğma İtaka adasında arvadı Penelopanın toyunun ərəfəsinə
təsadüf edir. Penelopa da
ərini tanımır;
həm illərin ağırlığı özünü
göstərir, həm
də Odissey özünü tanınmaz
bir hala salmışdır.
Öz həqiqi
sevgililərinə sözdə
inanmayan qızlar onlardan aralarındakı sirri öyrənmək istəyirlər. Penelopa hətta hiylə
işlədir. O, xidmətçilərə
Odisseyin yataq otağındakı çarpayısının
başqa otağa aparılmasını əmr
edir. Odissey qımışır və
Penelopaya yataq otağının sirrini açır: Bu çarpayını
başqa yerə aparmaq mümkün deyil. Çünki çarpayı palıd
agacının kökü
üzərində qurulmuşdur
və əslində, onun kökü torpağın dərininə
gedir. Yataq otağı isə
həmən ağacın
bitdiyi yerdə, ağacın ətrafında
tikilmişdir. Penelopada
daha heç bir şübhə qalmır ki, qarşısındakı adam məhz Odisseydir. Çünki bu sirri ancaq onlar ikisi
bilirdi.
Banuçiçəklə Beyrəyin də sirri var. Onlar ilk görüşləri zamanı
at çapıb, ox atıb
güləşmişdilər. Və Beyrək
güləşdikdən və
qıza qalib gəldikdən sonra Dastanda deyildiyi kimi, Banuçiçəyi
"üç öpüb
bir dişləyir".
Məhz bu sonuncu məqamı
Beyrək Banuçiçəyin
yadına salandan sonra qız daha bu adamın
Beyrək olduğuna inanır və onlar vüsala çatırlar.
Əslində, hər iki halda
sirr sirlikdən çıxır. Həqiqətən də "sirr
nə vaxtsa açılacaq sirdisə
heç əvvəldən
yaranmayıb sir kimi".
***
Ədəbiyyata həyatını verənlər
və ədəbiyyatda
həyatını qazananlar,
əslində, hansısa
bucaqdan baxılarsa eyni taleyin adamlarıdır.
15.10.2018
Kamal Abdulla
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 20
oktyabr.- S.5.