"Ağ göl" əfsanəsi
Şərif
Ağayarın «Ağ göl» əfsanəsi
Nanotexnologiya
dövrünün oxucusu üçün onun gündən-günə
yenilənən zövqünə və hissiyyatına toxunacaq əsər
yaratmaq, yazıçıdan böyük özgüvən və
talant tələb edir. Tanınmış yazıçı
Şərif Ağayar bu məsuliyyətin altına girməyə
həmişə özündə cəsarət tapır.
Onun ötən il
işıq üzü görən "Ağ göl"
romanını bu yaxında oxudum. Əsər qədim
bir rəvayətin indiki zamanda reinkarnasiyası, yəni əski
mifin real həyatda təkrarlanması üzərində qələmə
alınıb.
Hadisələr Pircahan qəsəbəsində
baş verir.
Vaxtilə övliyalar yurdu
olmuş qəsəbənin xoş günlərinə birdən-birə
qaranlıq çökür. Kapitalistləşən,
texnologiyalaşan, eyni zamanda haramların və
günahların çoxaldığı zaman bu qəsəbədən
də yan ötmür. Övliyalar yurdu
öz müqəddəs görkəmini itirərək
tamahkar, xəbis, yalançı adamların məskəninə
çevrilir. Buna görə də xeyir-bərəkət
göyə çəkilir, yazıçının dediyi
kimi: "pircahanlıların qara günləri
başlayır". Qədim inancda deyilir ki,
Pircahanın qoruyucusu olan Ağ baba və oğullarının
ruhu bu yerlərdə dolaşır. Qəbirüstü
mamırlı yazılara görə, Ağ babanın taleyi
ikinci dönəm təkrarlanmalıdı. Övliyalar
pircahanlıların içindən təmiz, saf bir adamın
gözünə görünüb, onun yeganə, gənc
oğlunu öz yanlarına aparmalı, həmin adam
altmış yaşına çatanda, ikinci oğlu
doğulmalı, arvadı doğuş zamanı ölməli
idi. Bütün bunlardan sonra qəsəbə və
onun camaatının əvvəlki xoşbəxt həyatlarına
dönməsi mümkün olacaqdı.
Əsər psixoloji mistikanın gərginliyinə
və yüksək
dramatizminə görə qorxu - gerilim filmlərini,
xüsusilə, Alfred Hiçkokun ekran işlərini
xatırladır. Maraqlıdır ki, bu bənzərlik
həm də detallarda özünü göstərir. Məsələn, Hiçkokun "39 addım"
trillerində cinayətkar şəbəkənin lideri kəsik
barmağını sirr kimi hamıdan gizli saxlayır. Eyni situasiya ilə Ş.Ağayarın Camal ata
obrazında da qarşılaşırıq. Camal atanın barmağını əqrəb
sancdığı üçün, o, barmağını kəsib
atır və şikəst barmağını ciddi-cəhdlə
adamlardan gizləyir.
Məsələnin fərqli
cəhəti ondadır ki, əsərin sonlarında
Ş.Ağayarın artıq ağlını itirmiş qəhrəmanı
- Camal atanın şikəst barmağı yenidən
uzanmağa başlayır. Yaxud qəhrəmanın
gözünə elə görünür.
Romanın dili axıcı,
hadisələrin inkişaf tempi isə dinamikdi. Bu da
süjetin qaynarlığını təmin edir, oxucunu məsafə
və zaman buraxmadan oxumağa tələsdirir.
Əsərdə gözlənilən
fövqəltəbii olayın baş verməsinə
hazırlıq prosesi, bu prosesin doğurduğu narahatlıq və
müəmmalılıq sanki obrazlardan daha çox,
yazıçının özünü həyəcanlandırır. Süjetin
dramaturgiyasına həddən artıq başı
qarışan müəllif bəzən qəhrəmanların
psixoloji portretini dəqiqliklə cızmağı unudur.
Romanda məlum rəvayətə
inanmayan yalnız bir nəfəri, bütün məsələləri
elmi yolla çözməyə çalışan Maarif
müəllimi görürük. Maarif müəllimlə
Molla Mikayılın dartışmaları idealist və
materialist dünyagörüşü formalarının
qarşılaşması müstəvisində maraq
doğurur. Bu arada hissiyyatlı oxucu müəllifin
"qarışmamaq siyasətindən", onun deist mövqeyə
yaxınlığını da hiss edə bilər.
Müəllif süjet boyu metafizika ilə
dialektik aləmin, mifologiya ilə real dünyanın
toqquşmasını bədii rənglərlə əks etdirməyə
çalışıb. Buna yetərli qədər nail
olduğunu söyləyə bilərik. Mövzunun irreal
qatı və yürüdülən ideoloji xətt, əsəri
oxucunun umduğu dərin mistik enerji ilə doldurmağa imkan
versə də, müəllif nədənsə, lazımi
situasiyalarda ehtiyac duyulan fantaziyasını işə salmaqdan çəkinir.
Qəsəbənin əhalisi
etnik müsəlmanlar - azərbaycanlılardı. Təbii ki,
onların dini dünyagörüşündə islami
maskulinlik (kişimərkəzçilik) detalları mütləq
yer alır. Məsələn, qədim rəvayətdə
Ağ baba və iki oğlu müqəddəs elan olunur, Ağ
babanın qadını, iki müqəddəsi dünyaya gətirən
ana obrazı isə əhəmiyyətsiz sayılaraq nəzərdən
qaçır. Qadın nəinki övliya,
heç adi insan kimi dəyərləndirilib,
qəbrinə nişanə belə qoyulmayıb. Təəssüflər
olsun ki, müəllif də toplumun bu ədalətsiz
davranışına göz yumaraq, övliyalar anasının
adını bir neçə yerdə "övrət"
sözü ilə ötəri vurğulamaqla kifayətlənir
və qadının şəxsiyyəti
başdansovdu edilərək üstündən keçilir.
Əsərdə Ağ babanın
fövqəltəbii qabiliyyətlərə malik olması,
onun qurbağalara quruldamağı qadağan etməsi,
ceyranların həyətinə süd verməyə gəlməsi
və s. kimi hadisələrlə izah olunur. Könül
istərdi ki, Ağ baba daha incə xeyirxah əməllərin
yiyəsi kimi təsvir olunaydı. İstənilən
halda tanrının seçdiyi fövqəlinsan, təbiəti caynistlər kimi (caynizm - Hindistanda
yaranmış fəlsəfi təlim, əsasında canı
olan heç bir orqanizmi incitməmək dayanır) atomlarına qədər duymalı,
zərif hissiyyata malik olmalıdı. Bu şərtləri
ödəyən surət, heç bir halda zorakı,
hökmlü görünə bilməz.
Bundan başqa, əsərdə
ilahinin nişanələrini daşıyan övliyalar mərhəmətlilikdən
daha çox qəzəbli təsir bağışlayırlar.
Əhvalat Pirməmmədin -
Ağ göldə batan gəncin dilindən söylənilsə
də, bəzən müəllif araya girərək təhkiyəni
özü davam etdirir. Su üzlü Pirməmməd deyimi - "Kitabi - Dədə
Qorqud" dastanlarından gələn "At ağızlı
Alp Aruz", "görklü tanrı" epitetlərini
xatırladır və romanda qədim eposlarımızın
xoş əsintisi duyulur.
Əsərin mərkəzi
surəti - "Hörümçək" ləqəbli
Camal atadı.
O, ömrü boyu kimsəyə dəyib - dolaşmayan,
qaratikan kolları qırıb adamların bağ-çəpərini
yamayan, Ağ göldə balıq ovlayan qaradinməz, çəlimsiz,
hörümçəyəbənzər bir adamdı. Yazıçı Camal ata obrazını təmənnasız
yaxşılıq eləyən, təbiəti, quşları,
böcəkləri sevən ruhani ata kimi göstərir. Di gəl, qarışqanı belə incitmədiyi
deyilən Camal ata xırda cücü - böcəyi tutub
yırtıcı hörümçəklərin toruna ataraq,
hörümçəyin zavallı böcəyi necə
sümürdüyünə baxıb əylənir. Yaxud əsərin bir yerində deyilir ki, torda
çırpınan balıqlara baxmaq Camal ataya "cənnəti
dirigözlü yaşadırdı".
Belə xırda detallar, ilk
baxışdan nəzərə çarpmasa da personajın
müəllif tərəfindən təqdim olunan
xarakteristikası ilə onun əməlləri arasında
ziddiyyət yaradır.
Məsələn, Pirməmmədin
ruhunun, üzünü qırçınlı ləpələrə
sürtüb ağlayan anasına qarşı heç bir hiss
duymaması təbii görünür, çünki o,
ölümdən sonrakı yaşamında real dünyaya xas
hissiyyatını itirmiş ola bilər. Lakin meyitini axtaran insanların əlacsızlığına
baxıb əylənməsi, artıq astral hal deyil, real insani
sifətdi və üstəlik qeyri - etikdi.
Ümumiyyətlə,
yazıçılarımız sevdikləri və əsərlərində
bol işlətdikləri günah, haram, savab kimi dini
düşüncə idiomlarının, pislik,
yaxşılıq və s. kimi ümumiləşdirici konseptuallığın,
nəhayətdə bədii təfəkkürün primitivləşməsi
baxımından təhlükə yarada biləcəyini
unutmamalıdırlar.
Burada bir haşiyə
çıxaq.
Belə ki, son dönəm ədəbiyyatımızda
sürreal, mistik, simvolik - konspiroloji janrlara meyillərin
çoxalması müşahidə olunur. Özəlliklə,
bu maraq gənc imzalar arasında daha yüksəkdi. Bəzən onlar yanlış olaraq irreal - metafizik
üslubların əsər üçün sırf bəzək
vasitəsi olduğu qənaətinə gəlirlər. Halbuki dünya ədəbiyyatı və incəsənətində
irrasionallıq, müəllifin yürütdüyü ideologiyanı,
təlqin etməyə çalışdığı fikri
daha təsirli üsullarla çatdırma funksiyası
daşıyır. Yəni bu metodlar bədii əsərin
klassik formasına immuniteti olan oxucunu silkələmək, təsir
dozasını artırmaq üçün xüsusi
effekt kimi seçilir. Sözsüz ki, qayəsində
məqsədyönlü ideya, şüuraltı mesaj
ötürməyən fövqəltəbiilik yersiz və
saxta təsir bağışlayır.
Qayıdaq "Ağ
göl"ə.
Çox önəmli bir məsələ
əsərin dil - üslub xüsuiyyətləri ilə
bağlıdır. Deməliyik ki, romanın dili bədii
üslub üçün son dərəcə əhəmiyyətli
olan obrazlılıq və emosionallıq tələbini yetərincə
ödəyə bilir. Yazıçının
oxunaqlı stili isə əsərin orta
ağırlıqlı təhkiyəsini oxucunun daha
yüngül qavramasına kömək edir.
Həmkarları arasında
dil məsələlərinə həssas münasibəti ilə
seçilən Şərif Ağayar, təəssüf ki,
sözügedən romanında ədəbi dilin
normalarını tez-tez zədələyir.
Romana səpilən: kərsək, rəncidə
olmaq, lam qalmaq, kəhanət, xüddam, övrət, vərəvürd,
cəbəlləşmə kimi ümumişlək olmayan
arxaik və məhəlli sözlər, həmin normaları
pozmaqla yanaşı, ədəbi dilin estetik gözəlliyinə
də xələl gətirir.
Məlumdur ki, bədii əsərin
dili müəllifin və personajların
danışığı olmaqla, iki qrupa ayrılır. Personajın dilindən
verilməsi məqbul sayılan varvarizm, dialektizm, vulqarlıq və
s. ifadə edən kəlmələr, heç bir halda müəllifin
təhkiyəsində istifadə olunmamalıdı.
Bütövlükdə əsərin
ideyası və oxucuya ötürülən mesaj nədən
ibarətdi?
Yazıçı bu məsələdə
oxucuya onun gözlədiyindən daha artıq sərbəstlik
verir. Verilən subliminal mesajı bir neçə formada mənimsəmək
olar.
1. İnsanlar tanrını və onun
seçdiyi övliyaları unudub, pis əməllərlə məşğul
olduqca, yer üzündə bəlalar artacaq, sonradan verilən
qurbanlar, peşmançılıq və yalvarmalar isə
heç kimi xilas etməyəcək.
2. Ölülərdən,
nağıllardan, qəbirdən nicat ummaq
ağılsızlıqdı, insan yalnız öz iradəsi və
elmi ilə qalibiyyət qazana bilər (Alman şirkətinin
Ağ gölü mənimsəməsi).
3. Düşüncə və
yaşam formasının idealist qütbündə (dini, fəlsəfi
şüur) mənəvi kamilləşmə, materialist
qütbündə (maddi - texniki şüur) isə yenilənmə,
təkmilləşmənin getməsi qaçılmazdı. Pircahan qəsəbəsinin sakinləri birincini
itirib, ikincini isə əldə edə bilməyənlərdi.
Xarici şirkətin Ağ
gölü - pircahanlıların çörək
ağacını işğal etməsi ilə qəsəbənin
həyatında başlanan
qarmaqarışıq dövr, naturalist cəmiyyətin -
kapitalizmə, mifin - elmə, fatalizmin - rasional idraka məğlubiyyəti
nəticəsində ortaya çıxır.
Yazıçı həmin xaotik mənzərəni
ustalıqla göstərə bilsə də əsər sanki
tamamlanmamış başa çatır. Beləliklə, Şərif müəllim
əsərin sonunda Pircahanın övliyaları, yaxud Dekartın
dünyanı yaradıb onun işlərinə
qarışmayan tanrısı kimi insanları yarıyolda,
başlı - başına
buraxaraq aradan çıxır. Zənnimcə,
Pircahanın gələcək taleyi üçün hər
hansı bir mesaj və ya simvolik açarın verilməsi
yaxşı olardı.
Qeyd olunan nöqsanlara və
ümumi redaktə problemlərinə baxmayaraq, "Ağ
göl" qeyri - standart məzmununa, maraqlı süjet xəttinə
və sırf güclü təxəyyülün professional
yazıçılıqla birləşdiyi
aşağıdakı parçaya görə son illərin ən
yaxşı nəsr əsərlərindən sayıla bilər.
"Hər yanı
qarışqa kimi bürümüş qara qarğalardan
qaranlıq fışqırır, Ağ gölün
işığını batırmaq istəyirdi. Camal ata irilənib
dağ boyda olan əlləri ilə nəhəng tor toxuyur,
bütün qarğaları bu torun içinə salmaq istəyirdi.
Lakin qarğalar ordan-burdan pırtlayıb çıxır,
Camal atanın barmaqlarının arasından
qaçırdılar. Onlar həm sürətlə
çoxalır, artır, hər yana səpələnirdilər.
Camal ata gah tor toxuyur, gah çəpər
çəkir, qarğaların artmasının,
yayılmasının qarşısını almağa
çalışırdı. Alınmırdı.
Bacarmırdı. Əllərinin sürəti
çatmırdı. O, qarıltıyla "İstmay!
İstmay! İstmay!" qışqıran, əlindəki nizəni
qalxana çırpıb dəhşətli səslər çıxaran qarğalarla
bacarmadığını görüb Ağ gölü onlar
olan yerdən götürməyə çalışdı.
Əlini suya atıb bütün gölü balıqlı,
qayıqlı, yosunlu ovcuna aldı, gözlərini
yaxınlaşdırıb diqqətli baxanda suyun düz
ortasında ağüzlü bir uşaq gördü. Xoşbəxtcəsinə sağa-sola
üzür, çevrilib ləpələrin üstünə
uzanırdı. Camal ata ona baxa-baxa təzəcə sevinirdi ki,
gölün suyu şəhadət barmağının yerindən
axıb tökülməyə başladı. Suyun
axını ağüzlü uşağı da özüylə
aparıb Ağ gölün mənsəbinə,
"İstmay! İstmay! İstmay!" qışqıraraq
nizələrini qalxanlarına çırpan qara
qarğaların ayaqları altına saldı. Camal ata
gölü təkrar ovcuna yığmaq istəyəndə, əlləri
dəmir qəfəsə ilişdi və illah elədisə əllərini
bu qəfəsdən çıxara bilmədi..."
Şəlalə Göytürk
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 20 oktyabr.- S.27.