Xoşbəxtlər...
Üzümü xoş görüb xoşbəxt
deyirsən...
Ağrı içimdədi,
yara içimdə...
N.Həsənzadə
Azərbaycan ədəbiyyatında
xoşbəxt qəhrəmanlar
az kimi
görünür. Gürcü ədəbiyyatı
ilə müqayisədə
mənə elə gəlir. Bəlkə etnik-dini, mədəni
fərqlilikdən irəli
gəlir?
Xüsusən də maarifçilərimiz,
maarifçi-realistlərimiz sanki öz personajlarına
xoşbəxt olmaq imkanı və şansı vermirlər. S.S.Axundov xatirələrində
öz uşaqlığını
işıqlı, pozitiv
rənglərlə təsvir
edir. Amma hekayələrdə uşaqların həyatını
təsvir edərkən
qara rəngi çox tündləşdirir.
Azərbaycan yazıçısının qəhrəmanının
xoşbəxtlik arzusunu
ələ salmaqdan, bu arzunun absurdluğuna
gülməkdən sanki
xoşu gəlir. Mənasız şeirlər yazan Moşu Göyəzənli
"xoşbəxtlik" sözünə
qafiyə axtarır.
Hər dəfə də bir təsadüf
nəticəsində qafiyə
perik düşür:
"Ayə, "xoşbəxtlik"
sözünə yeni,
orijinal bir qafiyə tapmışdım,
a Tanrıbay kişi,
o, siqnalı bağırtdı,
dılğır. Alverçi!
Xırda kapitalist! Çıxdı beynimdən
gül kimi qafiyə..." (V.Səmədoğlu.
"Bəxt üzüyü").
Sağlığında oğlunun Brüsseldən
gəlişini, komediyalarının
tamaşasını görməyən,
əlifba layihəni gerçəkləşdirə bilməyən M.F.Axundzadəni
xoşbəxt saymaq olarmı? Bir yandan uşaqlarının
vaxtsız ölümü...
Amma komediyalarında
ilıq xoşbəxtlik
havası dolaşır...
İbrahim Musabəyovun "Xoşbəxtlər"
(1914) adlı povesti var, iki gəncin
- Aslanın və Cahanın xoşbəxt olmaq arzusundan bəhs edir.
"Aslan
özünə söz
vermişdi ki, hər nə günə olsa, gərək o, gözü
ilə görüb könlü sevdiyini alsın, yoxsa bədbəxt olacağına
əmin idi". Varlı ata
qızını yoxsul
Aslana vermir. Bir gün şəhərdə
vəba xəstəliyi
yayılır və Cahanın atası olur. Bütün maneələr aradan
qalxır. İki həsrətli
bir-birinə qovuşur.
Azərbaycan yazıçısı xoşbəxtliyi
evlənmə mərasimi,
sevgililərin bir-birinə
qovuşması kimi anlayır. Filmlərin bir çoxunda
"toy" finalını xatırlayın.
Sosrealizmin insanlara inandırmaq istədiyi bərabərlik
ideyası, gözəl
həyat ideyası xoşbəxtliyin mahiyyətini
öldürür. Ümumi xoşbəxtlik
fərdi, şəxsi
xoşbəxtlikdən üstün
tutulurdu.
Sabit Rəhman "Xoşbəxtlər"
komediyasını 1941-ci ildə
yazıb. Hadisələr istirahət evinin
tikintisində baş verir. Əsas konflikt İnci
ilə Gülərin ərlərindən narazılığı
üstündə qurulur.
Mürşüd və Sadıq
mühəndisdirlər, onlar
üçün öncə
işdir, ailə arxa plana keçib.
Əsərin nikbin ideyası
budur: Ailə məhəbbəti iş məhəbbətinə mane ola
bilməz. Nəhayət, Sadıq anlayır: "...O vaxt elə bilirdim ki, ailə mane olur, irəli getməyə qoymur. Ailəsiz xoşbəxt olaram. Halbuki indi başa düşürəm, ailə
xoşbəxtliyin ocağı
imiş".
"Xoşbəxtlik" sözünün
o qədər məna
çaları var ki!
Hər ədəbiyyatın, hər
cəmiyyətin öz
xoşbəxtlik anlayışı
var. Necə ki, Faust xoşbəxtliyin mənasını
gənclikdə gözəl
qızda - Qrethendə,
yetkin çağında
klassik incəsənətdə,
qocalıqda isə bataqlıqların qurudulmasında
görür. A.S.Puşkin inanırdı ki,
dünyada xoşbəxtlik
deyilən bir şey yoxdur, yalnız iradə və hüzur var.
Andrey Platonovun "Xoşbəxt
Moskva" romanı
var. 90-cı illərdə "Novıy Mir" jurnalında
oxumuşdum. Adından göründüyü kimi, roman xoşbəxtlik haqqındadı.
Nədənsə, Platonovun qəhrəmanlarının
həyatını cəhənnəmdəki
xoşbəxtlik kimi təsəvvür etmisəm. Bloknotuma
həmin romandan platonovsayağı, qəribə
bir cümləni də qeyd etmişdim:
"İnsan aramsız
xoşbəxtlik cəsarətini
öyrənmədi".
Görəsən, A.Platonov "aramsız xoşbəxtlik" deyəndə
nəyi nəzərdə
tuturdu?
Xoşbəxtlik hər kəsin təkbaşına, tənha
keçə biləcəyi
yolun yekunudur. Bəlkə də
Məcnunun xoşbəxtliyi
ilahi bir tənhanın sirli, pünhan duyğusunun adıdır?
Orta çağın gizli təqibləri, qanlı edamları içində bəlkə, dünyanın
ən xoşbəxt insanı Nəsimi olub? Axı, sufi üçün ilahi nurun təcəllasını
görmək, vəhdəti-vücudun
dərki xoşbəxtlik
məqamıdır.
Bəs niyə
Füzulinin dilində
də "xoşbəxtlik"
sözünə rast gəlmirik?
Müşfiq kimi nəşəli bir şairin xoşbəxtlik oyununun sonu niyə bədbəxtliklə bitməliydi? Axı, hər
günü möcüzə
kimi yaşayırdı.
Coşqun yaradıcılıq ehtirası ona xoşbəxtlik anlarını
yaşadırdı.
Nakam şairlər xoşbəxtliyin
mənasını və
müddətini tez duyurlar. Bu dünyadan cavan
yaşında köçən
Faiq İsmayılov yaxşı bilirdi ki:
Xoşbəxtliyi əlindən
salmamaq üçün
Xoşbəxtlər dönürlər qorxağa.
Xoşbəxtlik yaş balıq kimidir, dostum,
Heç vaxt tələsmirəm xoşbəxt olmağa.
Dünya həmişə rəhmsizdir
və haqsızdır.
Amma insan həmişə xoşbəxt
olmaq istəyir...
Rüstəm Kamal
Ədəbiyyat qəzeti.-
2018.- 27 oktyabr.- S.5.