Qulam Məmmədli
Bir institutun
işini görən canlı ensiklopediya
"Köhnə
kişilər" silsiləsindən
1982-ci ildə müasirlərinin
"canlı ensiklopediya" adlandırdıqları Qulam Məmmədlinin
85 yaşı tamam oldu və mənə "Azərbaycan"
jurnalından belə bir tapşırıq verildi ki, Qulam
müəllimlə bir müsahibə aparım. Çox
böyük həvəslə Qulam müəllimgilə
yollandım. Fikirləşirdim ki, Azərbaycan
mətbuatının bu böyük fədaisi ilə geniş,
işıqlı bir otaqda görüşəcəyəm, onu
dinləyəcək, əvvəlcədən
hazırladığım sualların cavabını
alacağam. Amma nə görsəm
yaxşıdır? Darısqal bir otaq.
Stolun üstu onlarla qəzet və jurnalla dolu.
Amma bu, mənim sevincimi heçə endirmədi.
Söhbətimiz tutdu... Qulam müəllim
böyük bir həvəslə ta uşaqlığından
o günə kimi həyatından, gördüyü işlərdən
söz açdı.
Mən Qulam Məmmədlini o
müsahibədən əvvəl, yəni şəxsən
görüşməmişdən də XX əsr Azərbaycan
mədəniyyəti tarixində ən unudulmaz şəxsiyyətlərdən
biri, teatr və mətbuat tariximizin yorulmaz tədqiqatçısı,
tanınmış mətnşünas, canlı ensiklopediya kimi
tanıyırdım. Amma şəxsən
özü ilə saat yarımlıq söhbətimdə mənə
yən oldu ki, yüz eşitməkdənəsə, bir
görmək daha yaxşıdır. Bu söhbətdən
sonra Qulam Məmmədli 12 il də
yaşadı. Bir neçə il də
yaşasaydı, 100 yaşını görəcəkdi. Ömrünün son günlərini, aylarını
dünya işığına həsrət yaşadı.
Amma tərtib etdiyi neçə ədəbi salnaməyə
("Molla Nəsrəddin", "Hüseyn Ərəblinski",
"Azərbaycan teatrının salnaməsi" - iki hissəli",
"Üzeyir Hacıbəyov", "Cavid ömrü
boyu", "Nəriman Nərimanov", "Abbas Mirzə
Şərifzadə"), illərlə redaktoru olduğu qəzet-jurnal
səhifələrinə, elm aləminə tapıb gətirdiyi
son dərəcə nadir əlyazmalara, çap üzü
görməyən onlarla sənətkarın
külliyyatına, ədəbiyyatımızın, mətbuatımızın
və teatrımızın müxtəlif problemlərinə həsr
edilmiş yüzlərlə məqaləyə Qulam müəllimin
ömründən işıq düşmüşdü. Bu
işıq Azərbaycanın Füzuli təbli şairəsi
Heyran xanımı xalqına tanıtdırmış, Mirzə
Cəlil, Hüseyn Cavid, Cəfər Cabbarlı, Nəriman Nərimanov,
Hüseyn Ərəblinski, Abbas Mirzə Şərifzadə,
Cahangir Zeynalov kimi qüdrətli sənətkarların
ömür və sənət yollarını dolğunluğu
ilə əks etdirmiş, yüzlərlə naməlum
imzanın əsl müəllifinin kim olduğunu
aydınlaşdırmış, Azərbaycan teatrının
formalaşmasında böyük xidmətləri olan sənətkarların
tərcümeyi-halını dəqiqliyi ilə əks
etdirmiş, bir sözlə, tükənmək bilmədən
şölələnmişdir.
O zaman oxucular, (elə mən
özüm də) maraqlanırdılar ki, görəsən bu
qədər işləri görən Qulam Məmmədli
Akademiyanın müxbir üzvüdürmü, bəlkə
elmlər doktorudur, yaxud elmlər namizədidir? Axı
bu qədər araşdırıcılıq gərgin zehni əmək
tələb edir. Yox, Qulam Məmmədli
heç bir institut bitirməmişdi. Görkəmli ədəbiyyatşünas
Əziz Mirəhmədov yazırdı ki: "Hamısı bir
yana, fövqəladə hal deyilmi ki, cibində nəinki
universitet, yaxud institut diplomu, hətta orta məktəb
attestatı da olmayan Qulam Məmmədli Azərbaycanın
qabaqcıl ziyalılarından biri kimi çoxdan
tanınmaqdadır. Təəccüblüdür: bizim əsrimizdə
diplomsuz ziyalı, özü də görkəmlisindən…cəmi
dörd il molla məktəbində oxuyasan, amma ən
böyük ziyalı olasan".
Qulam Məmmədli universitet bitirməsə
də, əsl həyat universiteti keçmiş, şəxsi
mütaliədən, adi həvəs və maraqdan, ədəbiyyatımızın,
mətbuatımızın, teatr tariximizin nüfuzlu
araşdırcısına çevrilmiş, bir sözlə, az qala bütöv bir institutun öhdələyə
biləcəyi işləri görmüşdü. O, Mirzə
Cəlili, Ə.Haqverdiyevi, H.Cavidi, N.B.Vəzirovu, Ruhulla
Axundovu, S.Mümtazı, Ü.Hacıbəyovu,
Cabbarlını görmüş, onların bir çoxu ilə
şəxsən dost olmuşdu.
Hansı mənəvi
qüvvə idi, hansı qarşısıalınmaz ehtiras idi
onu bu gərgin, son dərəcə məşəqqətli
fil əməyinə sövq edən? Axı, Qulam müəllim
öncə qeyd etdiyim kimi, heç bir mükafat, təltif
gözləmirdi.Sovet dövlətindən aldığı nə
olmuşdu? Azərbaycanın əməkdar mədəniyyət
işçisi fəxri adı, Azərbaycan Jurnalistlər
İttifaqının "Qızıl qələm"
mükafatı laureatı, Axundov mükafatı laureatı, bir
də "Əmək veteranı" medalı. Bunları isə o dövrdə Qulam müəllimin
gördüyü işlərin heç yüzdə birini də
görməyən onlarla adama asanlıqla bəxş eləyirdilər.
Bəlkə, firavanlıq içində
yaşayırdı? Yox, qələmiylə
dolanırdı və darısqal bir otaqda ömür
sürürdü, neçə yerə ərizə, şikayət
yazmışdısa, qulaq asan olmamışdı ki, onun mənzil
məsələsini həll etsinlər. Bəs
hansı qüvvə idi?
Buna Qulam müəllimin öz
sözləriylə cavab verək: "Məni bütün bu
işlərə təhrik edən qüvvənin adı zəhmətdir.
Mən burada heç bir sirr-zad görmürəm,
yəni mən ömrümü sərf elədiyim bu işə
ləzzət və zövq mənbəyi kimi baxmışam.
Bilirəm ki, məndən çox, xalqa
lazımdır. Elə olub ki, Moskvada, ya başqa bir şəhərdə
kitabxanaya getmişəm, bir də ayılıb
görmüşəm ki, kitabxanaçı əlini
çiynimə vurur: "A yoldaş, hamı gedib, bircə siz
qalmısınız".
Qulam müəllimin çox
yaxın dostları olub, onlardan biri də mərhum professor
Abbas Zamanov idi.
Abbas müəllim məqalələrinin birində
yazırdı: "Deyə bilərlər ki, faktları
toplayıb bir-birinə calamaq çox da çətin iş
deyildir. Yox, bu işin xüsusiyyətinə bələd
olanlar bilirlər ki, salnamə elmi ədəbiyyatın ən
çətin növüdür. Qulam bu
salnamələri gərgin günlərin, yuxusuz gecələrin
hesabına yaratmışdır. Bunun üçün o,
Bakıda və Təbrizdə, Tbilisidə və Yerevanda,
Moskvada və Leninqradda, Daşkənddə və Aşqabadda və
bir çox başqa şəhərlərdə arxivlərin təkində
uzun illər boyu axtarışlar aparmış,
çalışıb-çapalamış, necə deyərlər,
iynə ilə gor qazmalı olmuşdur".
Qulam müəllim deyirdi: "Mənim
xoşbəxtliyim bundadır ki, bu işə - salnamə tərtibinə,
mətbuat və teatr tarixiylə bağlı
araşdırmalara gəncliyimdən başlamışam. Bir də baxıb görmüşəm ki, böyük
qovluqlar yaranıb. İndi məni
küçədə də yaxalayıb hər hansı bir ədəbi
faktı, istənilən sənətkarın bir əsərinin
tarixi, çapı, taleyi barədə soruşsalar, dərhal
cavab verərəm. Mənim Məmmədəli
Sidqi adlı bir dostum olub. Bütün
ömrünü mətbuata həsr etmişdi. 1910-1911-ci illərdə "Molla Nəsrəddin"
jurnalında Mirzə Cəlili redaktor kimi əvəz
etmişdi. Cavid, Hacı İbrahim
Qasımov, Hüseyn Minasazov kimi ədiblərlə yaxın
olub. Amma Məmmədəli özüylə
çox-çox açılmamış sirlər apardı,
bu adam vaxtında xatirə yazsaydı, salnamələr
yaratsaydı, nə qədər xeyirli iş görmüş
olardı. Məmmədəli sinəsində dəryaları
apardı".
Nə yaxşı ki, Qulam Məmmədli
vaxtında bu işləri gördü. Elə bircə "Sizə
kim lazımdır?" ədəbi-tarixi məlumat
cədvəlini götürək, burada 40000 ədəbi mənbə
vasitəsilə 2700 şəxsiyyətin adı çəkilirdi.
Xoşbəxtəm ki, tale məni
1982-ci ildə o darısqal otaqda yaşayan böyük şəxsiyyətlə
görüşdürdü.
Onun dedikləri: "Nəslimiz Təbrizdəndir.
Orada doğulmuşam. Məni
Aşqabada 6 aylığımda bələkdə gətiriblər.
Atam və anam adi adamlar idilər. 7 yaşından Molla Hüseynin "məktəbində"
oxumuşam. Bir cümə axşamı atam məni
çağırıb dedi: "Ay bala, bu əziz axşamda gətir
"Quran"ı, bir şey oxu". Mən də
"Quran"ı götürüb avazla oxumağa
başladım. "Yasin vəl-Quran-ül
hakim-ləmin əl seyyid-əl-mürsəlin". Atam
"Ölmədim, bu günü də gördüm,
yaxşı, bəsdi daha, səndən molla
çıxmayacaq, mirzə olmayacaq, çörək
qazanmaq lazımdır" - dedi. Mən də
başladım çörək qazanmağa. Altı ay çəkməçi şagirdi oldum.
Sonra usta Hüseynağanın dəmirçi dükanına gəldim.
Mənim savadlanmaya, qəzetə gedən yolum da
o dəmirçi dükanından başladı. Usta Hüseynağa və onun dəmirçi
dostları pul yığıb Bakıdan göndərilən
"Səda" qəzetini alıb oxuyurdular. Əlbəttə, ustalar savadsız idi, qəzeti
onlar üçün mən oxuyurdum.
Bakıya 1923-cü ildə gəldim. Məni
"Kommunist" qəzetinin Aşqabad müxbiri Yaqub Nəsirli
gətirdi. Yaqub dedi ki, əvvəlcə gedək Mirzə
Cəlilin yanına. O zaman Mirzə Cəlil "Molla Nəsrəddin"dən
başqa, həm də "Yeni yol" qəzetinin redaktoru idi.
Yaqubla Mirzə Cəlil söhbət edirdilər.
Birdən Mirzə Cəlil dedi:
- Bu cavan kimdir?
- Mürəttibdir.
- Bura niyə gəlib?
- Özünə iş axtarmağa.
- Tapıbmı?
- Xeyr.
Mirzə Cəlil götürdü
trubkanı, "Barışnya, dayte mne takoy nomer..", kiminləsə danışdı: - Mirzə
Qədir, burada bir cavan oğlan var, göndərirəm sənin
yanına. Ona bir iş ver". Mirzə Cəlilin
köməyilə "Kommunist" mətbəəsində
naborçu işlədim. Bir müddət
keçdi, gördülər ki, təmiz yığıram, mənə
ən ciddi materialları da etibar etdilər.
İyirminci illərdən
üzü bəri bütün böyük sənətkarlarla
bu və ya digər dərəcədə
bağlılığım olub. Cəfər Cabbarlı ilə ən
yaxın dost olmuşuq. Üzeyir bəylə də
tez-tez görüşmüşük. Kazım Ziya, Rza Təhmasib,
daha sonralar Rəsul Rza, Abbas Zamanov, Qılman İlkin ən
yaxın dostlarım idi.
Cavid və Qulam Məmmədli
Deyirdi ki, böyük ədibimiz
Hüseyn Cavidlə də görüşlərim olub. Mən sonralar
Qulam müəllimin Cavid haqqında bir neçə xatirəsini
oxudum. Qulam müəllim yazırdı ki,
Cavidin pyesləri hələ Azərbaycan səhnəsində
oynanmamışdan əvvəl 1918-ci ildə "Maral" ilk
dəfə Krımda oynandı, "Şeyda" ilk dəfə
1919-cu ildə, sentyabrın 19-da Nəmənqanda özbək həvəskarları
tərəfindən oynanıldı. Özbəklər
yalnız "Şeyda" deyil, "İblis" və
"Şeyx Sənan"ı da Daşkənd, Səmərqənd,
Xocənd və digər şəhərlərdə
nümayiş etdirmişlər. 1920-ci ildə
Aşqabadda "Ərəblinsiki" adına
truppa "Şeyda"nı tamaşaya qoydu. Bu
pyes "5 nömrəli müsəlman truppası"nın
repertuarına daxil olub, Zakaspi vilayətinin bir sıra şəhərlərində
dəfələrlə oynanıldı, "Marselyoza"
inqilabi mahnısı Azərbaycan səhnəsində ilk dəfə
Cavidin "Şeyda"sında səsləndi.
Qulam müəllim yazırdı ki,
Bakıda Cavidin əksər tamaşalarına baxmışam və
günlərin bir günündə tərəddüd və
ehtiyatla, sonra bir az yaxından salam verməklə
tanış ola bildim. Bu tanışlıq
getdikcə səmimi görüş və söhbətlərə,
nəhayət, ya bizdə, ya da şairin evində - ailəvi
şəraitdə davam edirdi. Yaxşı
yadımdadır ki, bir dəfə o bizə gəlmişdi.
Mənim şeiri sevdiyimi kitab şkafımdakı
kitablardan başa düşmüşdü. Ona görə
də mənə:
- Şeirlərindən birisini oxu,
qulaq asım!-dedi.
- Cavid əfəndi, mən şeir
yazmamışam! - dedim və bununla da ədəbiyyat barəsində
"ətraflı müsahibəmiz" qurtardı.
Son
görüşümüz 1937-ci ilin aprel ayında oldu, Opera və
Balet Teatrında. O gün-o gecə Üzeyir bəyin şah əsəri
"Koroğlu"nun ilk tamaşasıydı. Mən
"Yeni yol" qəzetinin redaktoru idim. Zalda
iynə salmağa yer yox idi. Çıraqlar
söndürüldü. Üzeyir
musiqisinin füsunkar notlarından varlığını
unutmuş tamaşaçılar bir vaxt ayıldılar ki,
birinci səhnənin pərdəsi bağlanır. Gözlər səhnədə həm artistlərə
həm də lojada oturmuş Üzeyir bəy Hacıbəyova
dikilmişdi. Mümkün olsaydı bu
alqış səsləri saatlarla davam edərdi.
Mən Cavid əfəndiyə
yaxınlaşdım. - Cavid əfəndi, mümkünsə bu tamaşa
haqqında rəyinizi bildirin, - məmnuniyyətlə! - dedi. Qələmini
çıxarıb bu sözləri yazdı:
"Koroğlu" operası Azərbaycanın opera aləmində
öz inqilabi coşqunluğu ilə, bədii yeniliyilə,
parlaq xalq musiqisi ilə son dərəcə yüksək bir
yer tutmaqdadır".
Bu, Cavid əfəndiylə
son görüşümüz oldu.
O zaman fəhlə müxbirləri
tez-tez irəli çəkirdilər. 1929-cu ildə
məni "Kommunist" qəzeti redaksiyasına ədəbi
işçi götürdülər. Az
sonra yaxşı işlədiyimi görüb əməkçi
məktublar şöbəsinin müdiri, sonra isə məsul
katibliyə irəli çəkdilər. Bir gün MK katibi
Ruhulla Axundov məni çağırıb dedi: "Qulam, sən
vicdanlı, təmiz adamsan. Biz səni "Kəndli"
qəzetinə redaktor vermək istəyirik. Düzdür, qəzet Sultan Məcid Əfəndiyevin
(Azərbaycan SSR MİK sədri - V.Y.) redaktorluğu ilə
çıxır, amma onun adı formaldır, qəzeti sən
idarə edəcəksən. İki il
həmin qəzetdə redaktor müavini oldum. Doğrusu,
kənd təsərrüfatı məsələlərindən
o qədər də başım çıxmırdı.
Amma qəzetdə işləyən əməkdaşlar
mənə kömək edirdilər. Qəzet
ancaq təsərrüfat məsələlərini deyil, mədəniyyət
məsələlərini də işıqlandırırdı.
Maksim Qorki ilə də məktublaşmam elə
bu qəzetdən başladı. Qorki bizi el
ədəbiyyatı nümunələri toplamağa, folkloru təbliğ
etməyə ruhlandırırdı. Qəzetin
hər nömrəsində bizə göndərilən el ədəbiyyatı
nümunələrini çap etməyə başladıq.
İki ildən sonra Sultan Məcid Əfəndiyev məni
öz kabinetinə çağırdı: "Sabahdan qəzetin
sonunda mənim yox, öz adını redaktor yazarsan, bu,
MK-nın göstərişidir" - dedi.
1941-1946-cı illərdə
Sovet Ordusu sıralarında Təbrizdə olmuşam, müəyyən
fasilələrlə "Vətən yolu" qəzetində
əməkdaşlıq etmişəm. Fədainin
"Bəxtiyarnamə"sini, Heyran xanımın
külliyyatını, Möcüzün əsərlərini
ilk dəfə elm aləminə mən təqdim etmişəm.
Təbrizdə Hacıməmməd
Naxçıvani adlı bir ədəbiyyat vurğunu
vardı. Onun nadir kitabxanasında Heyran
xanımın yeganə əlyazmasını görəndə
elə bil dünyanı mənə
bağışladılar".
Söhbətimiz zamanı
Qulam müəllim deyirdi ki, mən elə gecələr olur
sübhəcən işləyirəm. Uşaqlıqdan
zəhmət çəkməyi, gördüyüm işlərdən
fərəh duymağı adət eləmişəm.
Bəlkə də unutdum: Qulam Məmmədli
bir müddət "Kirpi" satirik jurnalının da
redaktoru olub.
Qulam Məmmədli indi bizim hörmətlə yad etdiyimiz "köhnə kişilər"dən idi. Heyif, onların sayı azaldı, amma bizim nəsillərə nümunə oldular.
Bu yazını başa
çatdıranda bir nigaran sual dolaşdı beynimdə:
"Görəsən, Qulam Məmmədlinin vəfatından
sonra onun arxivi araşdırılıbmı?".
Vaqif
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2018.- 27 oktyabr.- S.10-11.