Müəmmalı bir qətlin dörd versiyası...
Yapon yazıçısı
Akutaqava Ryunesko "Cəngəllik" novellasını
yazandan altı il sonra intihar elədi. Ziddiyyətli, dramatik həyat
yaşayan yazıçının novellalarında nifrət,
iblisanəlik, cəhənnəm və cənnət
mövzuları davamlı olub.
Akutaqavanın əsərlərinə
bir çox dünya rejissorları müraciət ediblər. Ən
uğurlu ekran versiyasını isə həmvətəni,
rejissor Akira Kurosavanın "Cəngəllik" və
"Raşomon darvazası" novellaları əsasında
ekranlaşdırdığı "Raşomon" filmi olub.
Film 1950-ci ildə çox böyük çətinliklərlə,
dağ kəndlərinin birində lentə alınıb.
Çəkiliş üçün lazım
olan məbləği ödəyən şirkət nümayəndələri
ssenarini bir neçə dəfə oxusalar da, heç nə
anlamadıqlarını deyəndə Kurosava böyük təəssüf
hissi yaşayır. O öz xatirələrində
yazır ki, mən həmin üç adama Akutaqavanın izah
etmək istədiyi sadə bir həqiqəti, insanın mahiyyətini
- hətta o biri dünyadan gələn ruhun belə öz mənfəəti,
özünü təmizə çıxarmaq uğrunda
uydurduğu yalandan ibarət olmasını izah edə bilmədiyim
üçün üzgünəm.
Filmdə quldur hakim qarşısında
ilkin ifadə verərkən deyir: "Kişi və qadın mənim
yanımdan ötüb keçərkən onlara əhəmiyyət
vermirdim. Baş verən bütün hadisələrə
səbəb qəflətən əsən sərin külək
oldu". Kurosavanın kamerası həmin
anı xatırlayanda əsən külək qadının
üzünə və bədəninə atılan rübəndi
qaldırır. Gözəllik özü
ilə bərabər nəfsi, şəhvəti və faciəni
gətirir.
Mehriban Ələkbərzadə
də həmin faciəni səbəblərilə birgə
qırmızı duvağlı qadın vasitəsilə səhnəyə
gətirir. Bu qadın rejissorun digər tamaşalarındakı
qadın qəhrəmanlarının xatirələri ilə
birləşib, bütünləşib qırmızı xətt
kimi onun yaradıcılığından keçir. Tamaşalarında qadın dramlarının
qabarıq olması təkcə Mehriban Ələkbərzadənin
qadın olması faktından qaynaqlanmır. Bu, həm də onun müraciət etdiyi
yazıçı və dramaturqlarla zövq, baxış
bucaqlarının üst-üstə düşməsindən,
mətnlərdə gizlənən qadın
ağrılarını dərindən, daxili duyumla hiss etməsindən
irəli gəlir.
Bəşəriyyət kişi və qadın vasitəsilə
inkişaf edir, artıb çoxalır. Bu çoxalmada
kişinin sərkərdə, filosof, rəssam,
yazıçı, rejissor kimi nə qədər payı varsa,
qadının da o qədər haqqı var. Məişətin əsasını
təşkil edən qaynar qazanlar, zivələrdən
asılan rəngarəng paltarlar, südəmər körpələr
və nəhayət, bu qədər həngamənin içərisində,
öz həyatından özü üçün oğurlanan
zamandakı gözəllik qayğıları, birinci olmaq
üçün səfərbər olunan iddialar qadının
başını qatmasaydı bu haqq, həm də tən
yarıya bölünmüş paya çevrilə bilərdi.
Mehriban Ələkbərzadə hələ
Medeyadan üzü bəri yol gələn qadının əzablarını,
keçirdiyi təbəddülatları, zərif cinsin
nümayəndəsi kimi yaradılmasında heç bir
seçiminin ola bilməməsi
faktının gətirdiyi təəssüfü çox
gözəl anlayır. Ona görə yox ki,
qadındır. Ona görə ki, həm də
yaradıcı qadındır. Qadın özü isə
zatən fitrətdən yaradıcı olduğundan növbəti
yaradıcılıqda artıq mükəmməlliyə
doğru can atır.
Akutaqava Ryuneskonin "Cəngəllik"
novellası əsasında hazırlanan "Müəmmalı
bir qətlin üç versiyası" tamaşasında ər
və arvad günəşli bir gündə meşədən
ötüb keçərkən ömürlərindəki qara
zolağın düz ortasına düşürlər. Onlar hadisələrin
həm iştirakçısına, həm də şahidinə
çevrilirlər. Baş verən hadisədə
qaranlıqlara qərq olan, yəni həyatını itirən
ər olur. Amma necə? Bu sual necə sözünün sonundan
götürülmür. Tamaşadan əvvəl
olduğu kimi, tamaşadan sonra da öz yerində farağat
dayanır.
"Müəmmalı bir qətlin
üç versiyası" tamaşasındakı ilk versiyada birinci
ittiham olunan haqlı olaraq quldurdu. Lakin, o, bu
ittihamda tək deyil. Qadın da özünü
suçlu hiss edir. O, qolları bağlı ərinin
qarşısında dayanarkən ərinin nəfsinə
görə düşdüyü çarəsiz və miskin vəziyyət,
quldurun isə şəhvətə görə öz həmcinsinə
qarşı əclafcasına davranması, namussuz hala
düşməsi sanki qadını qadın kimi
doğulmasına peşman edir, özündən
utandırır. Ərinin
gücsüzlüyü ilə qarşılaşan qadın qəzəb
və ikrah hissi duysa da asanlıqla bir quldura təslim olmaq istəmir.
Amma bəlkə də qəlbinin ən gizlin guşələrində
ərinin quldur qədər fəndgir, güclü ola bilməməsinə görə
özünü quldura təslim etməklə qisas almaq
düşüncəsi ötüb keçir...
Ərinin məğlubiyyətindən
pərt olan qadın artıq öz izzəti-nəfsinin
müdafiəsinə qalxır və təbii ki, məğlub
olur. Ər isə quldur tərəfindən
öldürülür.
Növbəti versiyada
qadın həm günahkar, həm də qatildir. Təcavüzə məruz
qaldıqdan sonra ərinin baxışlarındakı nifrətqarışıq
istehza onun alçalmış mənliyinə, qüruruna bir az da toxunur. Əslində
qadın ərinin baxışlarında başqa kişidən
qazandığı həzzin ondan başqa kiməsə, həm
də ən yaxın adamına da aşkar olduğunu hiss edir.
Bu aşkarlıq, məhrəm
duyğularının sezilməsi qadını qəzəbləndirir,
onu qisasa doğru sürükləyir. O, əlbəttə,
günahsızdır. Və başına gələn
hadisələr məhz ərinin pula hərisliyi, acizliyi
ucbatından baş verib. Amma bütün
kişilər kimi onun əri də gözəl bilir ki,
qadın fitnə-fəsaddır, qadın hiylədir, qadın,
həm də bir çox faciələrin
başlanğıcıdır. O, bütün bunları ərinin
baxışlarında görür. Özünün
ani, qısamüddətli zövqünün bilicisini,
şahidini yox etmək istəyir. O, artıq ləkələnib,
quldur qaçıb, şahid isə sağdır. Şahid ər
olsa belə ölməlidir!
Üçüncü versiya
isə ölmüş ərin ruhu tərəfindən nəql
edilir. Şərəf və ləyaqəti təhqir
olunmuş ər arvadının quldurla qaçmasına
dözsə belə, onun quldurdan ərini öldürmək
xahişinə dözə bilmir. Arvadı
qaçandan, quldur gedəndən sonra intihar edir.
Və nəhayət,
dördüncü, sonuncu versiya...
Abdulla Şaiq adına
Kukla Teatrının üçüncü mərtəbəsi,
"Yuğ" Teatrının səhnəsi. Qadın
(Gülzar Qurbanova), kişi (Əbdülqəni
Əliyev), quldur (Oqtay Mehdiyev), hakim (Vüqar Hacıyev), I
şahid (Amid Qasımov), II şahid (Elşən Əsgərov).
Tamaşanın rejissoru Mehriban Ələkbərzadə,
bəstəkarı Vüqar Camalzadə, rəssamı isə
Vüsal Rəhimdir.
Ağ, qırmızı və
qara rəng çalarlarının sayrışması ilə
döşəməyə səpilmiş xəzəllərin
qoxu və xışıltısında baş verəcək qətlin
versiyaları "Yuğ" Teatrı estetikasına sadiq
qalmaq cəhdləri ilə təqdim olunur. Aktrisa
Gülzar Qurbanova həm qadın gücünü, həm də
aktrisalıq fəaliyyətini bütünlüklə səfərbər
edib. Aktrisa üçün hava, su qədər
lazım olan cəlbedici fakturası, yığcam bədən
ölçüləri ona dinamik olmaqda kömək edir.
Bədən dilinə cəsarətli müraciətləri
onun aktrisa kimi texniki tərəfdən də bitkin olduğunu
göstərir. O, tərəf-müqabilləri ilə
qarşılıqlı tandemlərə gecikmir, hətta
onları üstələməyə dəfələrlə cəhd
edir. Onun qəhrəmanı tez-tez haldan-hala, rəngdən-rəngə
düşür, gah quldurun, gah da ərinin üzərinə
qığılcım saçan baxışlarla, od kimi yandırıcı nəfəslə
atılır. Sanki Akutaqavanın
yaratdığı obraz elə Gülzar Qurbanovanın
özüdür.
Vüqar Hacıyevin hakim
obrazına seçimi uğurlu seçimdir. Onun uca boyu,
solğun siması, təmkinli üz cizgiləri və
müdrik baxışları tez-tez, amma aramla digər
obrazları mühakimə edib sorğulayır. Amid Qasımovun və Elşən Əsgərovun
iddialı, ironik deyişmələri, baş verən qətlə
dair bir-birini təkzib edən ifadələri, onların əyinlərindəki
qara libas və şübhəli baxışları ilə səhnədə
qəribə, mistik ab-hava yaradır.
Qaraqaşlı, qaragözlü,
uşaq baxışlı Amid ən irihəcmli
tamaşada, ən epizodik obrazla belə nəzərəçarpacaq
qədər istedadlı aktyordu. Onun
yaratdığı çoxsaylı obrazlar, bu obrazlara aktyorluq
axtarışlarından yaranan fərqliliyi qatması, öz
üslubunu yarada bilməsi sevindiricidir.
Əbdülqəni Əliyev
zahiri görünüş baxımından əzab çəkən
kişinin pərt susqunluğunu, hisslərini
tamaşaçıya çatdıra bilirdi.
Oqtay Mehdiyev tamaşa boyu faciənin
əsas səbəbkarı sanki şeytan tərəfindən ər
və arvad üçün göndərilən quldur
obrazından çıxış edərək səhnədə
rəssam fırçası kimi işləyir. O, istədiyi zaman istənilən
rəngin ahəngini qəhrəmanların qəlbinə və
hadisələrin gedişatına qarışdıra bilir. Oqtayın özünəməxsus aktyor
tapıntıları, jestləri tamaşaçı diqqətinin
səhnədən yayınmasına imkan vermir.
Tamaşanın sonuna qədər,
elə tamaşadan sonra da günahsızla, günahkarın fərqini
ayırd etmək tamaşaçı üçün çətinləşir. Rejissor əsərin
əslinə və gedişatına sadiq qalır, orada
heç bir dəyişikliyə lüzum görməyərək
öz yozumu ilə tamaşaçıya təqdim edir. Sadə bir həqiqəti insanın mahiyyətində
böyük sirlərin, yalanların olmasını üzə
çıxartmağa cəhd edir. Və bu cəhd o qədər
səmimi, inandırıcı olur ki, tamaşaçı hələ
uzun müddət baş verən müəmmalı bir qətlin
dördüncü versiyasının təsirindən xilas ola bilmir.
Oktyabr-2018
Samirə
ƏŞRƏF
Ədəbiyyat qəzeti.-
2018.- 27 oktyabr.- S.16.