Qulam əmimin toyu
Hekayə
Yaylağa yenicə
çıxmışıq, Çalbayıra. Dəlidağın
başında hələ qar var. Əyriqar yeni-yeni günəşə
gülümsəyir. Hər dəfə bizim alaçıq daha
böyük olur. İndi lap böyük
tikirik. Çünki əmimə toy eləməliyik.
Nənəm deyir, içində gərdək
qurulacaq.
Babam Qara Söyünün
Araz aşığındandı, Kür topuğundan. Heç nə
vecinə deyil. İşi- gücü fermamıza gəlib
çıxan aşıqları oxutmaqdı, adam
güləşdirməkdi, hərəsinə bir kök erkək
bağışlamaqdı.
Yatağımıza Qara
Söyünün ferması deyilir. Əgər babama bu
fermanın rəhbəri deyilərsə, bilin ki, onun
icraçı direktoru yüz faiz nənəmdir. Əsas məsələləri nənəm həll
eləyir.
Elə nənəm
qoymadı kiçik əmim Qulamı əsgər getməyə. Getsəydi,
başımıza bu oyunlar gəlməzdi! Nənəm Kənd
soveti sədrinə iki dənə İran gəbəsi verdi ki, bu işi ört-basdır elə. Həm
qoyuna gedənim yoxdu, həm də sonbeşiyimdi... Qulamdan ayrı dura bilmirəm. Kənd sovetinin sədri
dedi ki, onda gərək uşağı xəstə
çıxardaq, həkimə də bir gəbə verməlisən.
Nənəm razılaşdı.
1967-cü ilin oktyabrı, mən
uşaq, nənəm demiş, ağzım da yalaq, yəni
yırtıq, daha doğrusu, xəbərçi. Heç kəs mənim
yanımda söz danışmır ki, sabah
bütün fermaya "düy" vuracam. Bir dəfə nənəmi
çiməndə görmüşdüm, düz bir il hamı mənim ağzımı yummaqla məşğul
oldu. Babam nənəmi cırnatmaq
üçün mənə deyirdi, başına dönüm,
nənən çiməndə nə gördün? Elə
ki, danışmağa başlayırdım, məni iynə
vurmaqla qorxudurdular, hoppaya alırdılar, çiyə verirdilər,
xoruz bağışlayırdılar... Axır
ki, gördüklərimi heç kəsə deyə bilmirdim.
Gül kimi xəbəri unutdum getdi.
İndi deyirəm, gör nə qədər
pis adam olmuşam, heç məndə
insaf deyilən şey yoxmuş. Arvadlar çiməndə
məndən xəlvət çimirdilər.
Bu səhər qulağım
bir xəbər çaldı. Gördüm nənəm anama deyir
ki, həkim sabah tezdən gələcək.
Gördülər ki, mən qulaq asıram,
dalını çevirdilər ki, guya həkim mənə iynə
vurmağa gələcək, məni gizlətmək
lazımdı. Dedim, sən öl, burda bir iş var, iki əməl.
Əmimin yerini ayrı
alaçıqda salmışdılar. Səhər idi. Güdükdə durmuşdum. Dedilər
həkim gəlir, nənəm tez əmimin döşəyinə
bir stəkan su caladı. Həkimə dedilər
ki, guya əmim hər axşam döşəyinə sidik
salır. Mənə elə bu lazım idi,
qışqıra-qışqıra qaçdım: "Uy dad!
Əmim yerinə işəyir" - dedim. Hamı
yığışdı başıma. Anam
məni tutub yanbızımdan dərin bir çimdik
götürdü.
Bir stəkan suya görə əmim
əsgərliyə getmədi, getsəydi, bundan yaxşı
idi. Fermada biabır olduq, nənəm sürünü əmimə
otartmağına otartdı, amma biz haradan biləydik ki, əmimin
evlənməyi qoyunun quzu salmağı kimi bir şey olacaq.
Qonşular hər səhər
bizim qapıya boylanırdılar ki, görsünlər
çölə yorğan-döşək sərmişik, ya
yox.
Əmimin evlənmək
vaxtı gələndə hansı qızı dedilər,
daş atıb başını tutdu ki, yox e... öldür məni
o oğlana getmərəm. Nənəm hansı qapını
döydü, hamı "yox" - dedi. Səbəbi
də məlum.
Axırda nənəm kəndimizdən
əlini üzüb qız üçün tor atdı
başqa kəndlərə. Qardaş, xəbər
gedib ora da çıxıbmış. Nənəm
istəyirdi əmimə çoban qızı alsın, məsələn,
pendir mayalasın, qursaq tutsun, suluq, kətəməz, bulama
bişirsin, koramaz düzəltsin, bir sözlə, nənəmin
ferma məktəbinin əlaçı şagirdi olsun.
Əmim də elə-belə əmi
deyil ha! Hər gecə gedib Tatallardan bir dəvə
gətirib kəsir, qonum-qonşı səhərə kimi dəvəni
alışma (bölüşdürür) eləyir. Səhər
əmim bəhanə eləyir ki, mən qoyuna gedə bilmərəm,
bəs dəvədən qorxuram... Guya əmim dəvəni
tanımır, görən kimi qaçıb evə girir ki,
qoymayın, o nədirsə, gəlib bizi yeyəcək! Əmimin oyunu olsun, halbuki axşam düşəndə
dəvəni tək "xıx"ırdır.
Axır ki, nənəm uzaq
bir yerə ilmə atdı, ilmə o saat tutdu. Öyrəndi
ki, Karrar yatağında bir qız var, əsl əmimin
malıdır, nənəmin də tələbəsi. Qızın da adı nə olsa yaxşıdır?
Minayə.
Qız anasının
ağzı arandı, gördük ki, razıdılar. Nənəm
bir üzük götürdü, bir yaylıq,
yaylığı üzüyə keçirib bağladı,
atamla getdi Karrar yatağına. Məni də
apardılar. Nənəm əmimi tərifləyəndə
böyürdən qəfil ağzımdan
qaçırtdım ki, əmim hər gecə bir dəvə
kəsir, amma dəvədən qorxur. Mənə
fikir verən olmadı, dedilər yəqin, xəstə-zadam.
Qızın anası dedi ki, Minayə
bu il 4 gəbə toxuyub. 4 garvıdı
(lay), 18 qoyunu, 5 inəyi, 1 dəvəsi
(düşündüm ki, əmim kəsəcək), 7
keçisi, bir atı (yanı dayçalı), bir eşşəyi
(yanı qoduqlu), 4 dəst yorğan döşəyi, 2 fərməşi,
2 səhəngi, cəhrəsi, didilmiş yunu,
dördayağı, oxlovu, daha nə bilim... canım sənə
desin, hər şeyi var! Qızım qurulu evdi, əlləri
qızıldı, bax, bu saat sizə bağırbeyin
bişirsin, suluq tutsun, qatığa çalansı lazım
deyil, seyid nəvəsidi, çeçələ
barmağını südə vuran kimi uyuşur, adama küpə
(bankə) qoysun, ayağını yusun, baş-ayaq
ütsün. Əlindən hər iş gəlir!
Gördüm ki, nənəmin
alnı Qoşqar dağı kimi açıldı, hər iki
əlini belinə qoyub yüngülcə yırğalandı,
elə bircə cümlə dedi: "Eynən özüməm!".
Qayıdıb gəldik
fermamıza.
Nənəm dedi ki, toyu gərək tez eləyək, elə
dağa çıxan kimi aşıq vurduraq. Yoxsa
Əliqulular camaatı Karrara hökmən bir xəbər
çatdıracaq. Elə bil nənəmin
ağzı fal imiş. Dağa çıxan kimi
qızın anası gəlib dedi ki, sizə veriləsi
qızımız yoxdur. Çünki
oğlanın əsgərliyə getməməyinin səbəbini
bilirik. Nənəm dəli oldu.
Axırda nənəm məni gələn arvada
göstərib dedi ki, bu balam ölsün, əgər onda elə
bir xəstəlik varsa! Bir gecə bu uşaq əmisi
ilə yatıb, döşəyi də o, isladıb.
Nənəm məni yaman yerdən
vurdu. Çimdiyi vaxtın hayıfını
çıxdı. Bilmədim nə edim?
Dayım qızı bu sözü eşidən
kimi qaçdı hamını xəbərləməyə.
Arvad nənəmə
inanıb getdi.
İndi dağdayıq,
Çalbayırda. Atam iri ev tikib, nənəm evin bir
küncündə qırmızı gərdək qurub, ətəkləri
qırçınlıdır. Səhərdən
keçib oturmuşam gərdəyin dalında.
Qızın anası da bizdədi, birdən nənəm mənə
acıqlandı, dedi, a gədə, çıx çölə,
yoxsa gərdəyin dalını isladarsan! Gördü
pis oldum. Yağlı yeməyin ortasında həzm dərmanı
Mezim forte içilən kimi mənə yüngülvarı
bir "başına dönüm" -dedi ki, bu söhbət
mənə çox ağırlıq eləməsin,
çimmək məsələsi yadıma düşməsin.
Nənəm yaman nənədir. Bir dəfə mənə
bu cür qarğımışdı: "Görüm səni
qırmızı gərdək üzü görməyəsən!". Acığı tutanda balaca qızlara belə
deyirdi: "Görüm üstünüzə şalvar
bağı açılmasın!".
İndi qapımızda toydu
Qulam əmim ilk dəfədir ki, qoyuna getməyib. Bəy
kostyumunu geyib özünü ona-buna göstərir. Itlər
Qulam əmimi tanımır, ciddi yox, sözgəlişi bir -
iki ağız hərdən
ona hürürlər.
Kiçik bacım Sevil anadan olan ili
(bu düşür Şıxəli Qurbanov ölən ilə,
yəni 1967) quyruq doğan vaxt, yəni avqust ayının 15-dən
sonra, qoyun qırxınından bir az əvvəl
balabançı Həsrət Hüseynov gəlmişdi
yaylağa, Murad təpəsinə - özü ilə xanəndə
Eynulla Cəbrayılovu da gətirmişdi - Qara
Söyünün kiçik oğlu Qulamın toyuna. Babam Qara Söyünün ferması düz Murad təpəsinin
ətəyində idi. Sağılan
sürü yalda, buruq qoçlar çeyillikdə (sucuq yerlər).
Arvadlar ora-bura qaçmaqda, uşaqlar
arxalarınca yüyürməkdə. İtlər
hürüşməkdə, atlar kişnəməkdə.
Mənim də yaşım 10-dan 2 ay kəm.
Hər şey bugünkü kimi yadımda...
Murad təpəsinin ətəyində
bir yay səhəri. Çiçəklər kəpənəkləri,
arıları dəli eləməkdə. Həsrət
Hüseynov balabanı sazlamaqda, Eynulla da boğazını
arıtlamaqda. Atlıların biri gedir, biri
gəlir. İtlər bir atlını
ötürür, başqa bir atlını
qarşılayır. Bir sözlə, ferma
qazan kimi qaynayır. Qazan dedim,
yadıma elə qazan düşdü. Ocağın
üstündə düz on dənə qazan, hər qazanın
başında bir arvad, hər arvadın əlində bir kəfkir
var! Arvadlar qazanların qapaqlarını elə sürətlə,
ya da bir az da hirslə elə
açıb-örtürlər ki, şaqqıltıya itlər
hürüşür. Hərdən arvadlar kəfkirləri
qazanın qırağına bərk-bərk vururlar. Bu, o deməkdir ki, ya düyü ötüb, ya da
qovurmanın duzu kəmdi. Duz gətirin, ya
da belə olar ki, hər şey əladır, arvadlar
şücaətlərinin təntənəsi kimi zəfər
zənglərini çalırlar.
Subay sürü Murad təpəsini
aşmaqda idi, çobansız otlayırdı, çobanı
göndərmişdilər Sarıxanlı fermasına ki,
adamları toya dəvət eləsin. Belə adamlara tərəkəmə
camaatı "təklifçi" - deyir.
Çobanın da əsli kürd, düz Minkəndin
aşağı tərəfindən, adı da Musa... Təklif
mətni də iki cümlədən ibarət: "Adı
Söyün toy eləyir, bu gün əvvəlidir, sabah
axırı." Yəni iki gün.
Musa burda qalsın, gələk Qara Söyünün -
babamın yanına.
Birdən Qara Söyün Həsrət
Hüseynova dedi:
- Aşıq, əgər o
balabanınla yalı aşan o sürünü
aşağı, çayın qırağına tökə
bilsən, sənə 10 erkək bağışlayacam.
Hamı məəttəl
qaldı. Toplaşdılar Aşıq Həsrətin
başına. Artıq qoyunun yarısı
gədiyi aşmışdı. Həsrət
Hüseynov balabanı sazladı, bir-iki dəfə ordunu
doldurub boşaltdı, ayağının birini
götürüb birini qoydu, bir addım qabağa getdi, iki
addım dala. Sağa baxdı zənən, sola baxdı kişi. Qara Söyün babam
ortada, söykənib çomağına.
Aşıq Həsrət
bir-iki dəfə "düd-düd" elədi, sonra başladı
nə başladı. Elə bil Murad təpəsinin sinəsinə
səs yağışı yağdı. Elə
bil sürü səsdən islandı, səmtini fermaya tərəf
çevirdi, qoyunlar mələşə-mələşə
töküldü fermanın ayağındakı çaya.
Qara Söyün dediyi kimi də elədi. Sürüdən aşıq Həsrət
üçün 10 erkək ayırtdırdı.
Babam Qara Söyünün
belə mərd xasiyyətləri çox idi. Aranda -
Şirinqum qışlağında rus pəhləvanını
yıxan çobana da 10 erkək
bağışlamışdı.
İndi 10 erkəyi alan
Aşıq Həsrət böyük şövqlə
çalır, Eynulla Cəbrayılov da oxuyur. Nənəmin
təzə gəlini Minayə də nazlanırmış.
Təzə gəlinmiş deyə, hələlik
hamı tərifləyirmiş, guya Eynulla Cəbrayılov da
"Gün var min aya deyər" mahnısını elə
Minayəyə qoşubmuş. Əliqulular
camaatının qız-gəlini yanıb-yaxılırlar ki,
niyə bizim adımız Minayə deyil və toy olanda
aşıqlar niyə bizim adımıza mahnı
qoşmayıb?
Nəsə... Adında
"min" və "aya" sözlərinin olmasına
baxmayaraq, Minayanın boyu ata minməyə çatmır.
Axırda qızın böyük əmisi Minayəni
"hopp" eləyib qaldırır atın belinə. Ayağı heç üzəngiyə də dəymir.
Bir kişi atın yüyənini çəkir,
biri də Minayəni atın üstündə bərk-bərk
tutur ki, yıxılmasın. Atla cəmi-cümlətanı
əlli addım yol gedib oğlan evinə çatırlar.
Gəlini dayısı atdan düşürən kimi, Eynulla Cəbrayılov
başlayır "Minayə" mahnısını
oxumağa: "Gətir içək çay, Minayə".
Qız-gəlinin ürəyi
partlayır ki, bax, elə indicə aşıq Minayəyə
bir şeir qoşdu. (Minayə indiyə kimi elə bilir,
aşıq o mahnını onun üçün qoşub).
Qız-gəlin mağarda, Minayə gəlin
otağında, yəni çadır iqamətgahında,
qırmızı gərdəyin dalında. Aşıq mağara baxıb yenə bir mahnı
oxuyur.
Ağız süddür, dodaq qaymaq
Dilin batıb bala, Nərgiz!
Sən demə, Minayənin
kiçik bacısının adı Nərgizmiş. Arvadlar
xayın-xayın pıçıldaşırlar ki, Tanrı bəxtəvərinin
bacısına da mahnı qoşdular. Heç
bizim admızı çəkib eləyən yoxdur.
Elə oradaca söz
yaranır ki, yəqin babam Qara Söyün hər mahnıya
görə 10 erkək verib aşığa. Bu vaxt
ağzı əyri arvadın biri qayıdır ki, əgər
aşıq mənim adıma elə şeir qoşa ha, ərim
o saat həmin aşığı beşaçılanla dəlmə-deşik
eləyər. Arvadlar hamısı bir ağızdan:
"Bizim kişi də o cür eləyər" - deyirlər.
Arvad nədi, aşıq adına söz
qoşdu nədi? Hətta arvadın biri gedib ərinə deyir
ki, mən bu toyda qala bilmərəm, aşıq adamın adına söz qoşur. Birdən durdu mənim
adıma bir söz dedi, onda başımıza haranın
daşını tökərik?! Əri dedi, sən öl, həmin
aşığı o saat qanına bələrəm!
Kişinin ürəyi
soyumadı, durub getdi Minayənin əri Qulam əmimin
yanına.
Dedi, hanı sənin kişiliyin? Kürdəmirli
aşıq gəlib sənin arvadına, baldızına
söz qoşur. Qulam əmim də gedib
atası Qara Söyünə bu məsələni
açdı. Söyün də Qulama bərk
acıqlandı, dedi, get dinməzcə otur yerində!
İndi gəlin gərdəkdədir. O biri uşaqlar gərdəyin
dalında siçan-pişik oynayırlar. Ağzımın
suyu axır. Mən gərdəyin arxasına keçən kimi
qızın yengəsi tez üstümə
qışqırır: "Ay uşaq, çölə!" Məni gərdəyə yaxın qoymurlar. Dayım qızı da məni lağa qoyur. Ölmüş deyəsən indidən naz eləyir.
Bu vədə sizə kimdən deyim,
Minayənin kiçik bacısı Nərgizdən! Mahnı oxunan kimi Nərgiz obanın
cavanlarının gözündən yayınmadı. Hamı elçi düşdü Nərgizə.
O saat toyda Nərgizi gizlətdilər ki, götürüb
qaçan olmasın. Ən təhlükəsiz yer Minayənin
yanı idi: gərdəyin dalı! Nərgizi aparıb qoydular ora. Mağardan
səs gəlirdi.
Sən Tahiri küsdürübsən,
Qol-qanadın
sındırıbsan.
Gələn yolun kəsdiribsən,
Necə gəlim yola, Nərgiz.
Sən demə, Nərgizə
elçi düşən cavanların birinin adı Tahir
imiş. Tahir bir yerdə dayanmır, qar sovruğu eləyir.
Anası da deyir, bala, adın Nərgizlə
çıxdı, gərək onu alasan. Tahir
sakitləşir. Qulam əmim səbirsizliklə
gözləyir ki, kaş Tahirin adı Nərgizlə
çıxdığı kimi, onunku da Minayə ilə
çıxaydı. Eynulla da dünya görmüş adam idi, yenə "Minayə"
mahnısını oxuyur, axırını da belə gətirir:
"Süz Qulama çay, Minayə".
Qulamın köpü
alınır.
Mağardakı arvadların bəziləri kədərlənir.
Ha özünü dartırlarsa, adlarına mahnı
qoşulmur. Qəm dəryasına batırlar.
Ay doğanda toy qurtarır. Nərgizi Minayənin yanından çıxarıb
indi Qulam əmimi Minayənin yanına aparırlar.
Nənəmin də toyda əsas
işi ondan ibarət olur ki, ancaq təzə gəlinin
cer-cehizini yerbəyer eləyir, gəlib-gedənə gəlinini
tərifləyir. Barmaqla südü çalmaq məsələsi
dediklərinin nəqarəti olur.
Səhər açılır. Təmiz havada səs bərk gedən olur axı. Görürlər ki, Murad təpəsinin döşündə dünən toya adamları dəvət edən "təklifçi" kürd Musa ferma tərəfə baxıb oxuyur. Nəqarətı də arada sürünü haylamaq olur.
Tərəkəmələr lovğadı,
Hər biri bir darğadı.
Yeməkləri qovurmoydu,
Yanındakı dolmoydu.
Oxuyan Ejnulloydu,
Çalan da Həsrət,
hoydu!
Qara Söyün o saat başa düşür ki, onun zəhmət haqqını verməyib. Qulama deyir, ay gədə, get onu tut gətir yanıma, iki saz erkək verəjəm...
Qulam əmim tərpənmir,
üzü Murad təpəsinə tərəf dayanıb,
heç kəsin üzünə baxmır, itlər də daha
onu tanımır. Nənəm arxadan gəlib Qulam əmimin
başına düz çevirə-çevirə deyir: - Ay
Söyün, kiri, Qulam daha dünənki Qulam deyil, bəy
balama, gədə demə.
Qəşəm Nəcəfzadə
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2018.- 27 oktyabr.- S.24-25.