Şeirimizin Vurğunu, futbol vurğunu
Rusiyada keçirilən futbol üzrə XXI dünya çempionatı artıq arxada qalıb. Bir ay Moskva karnaval mövsümünü yaşadı. Gələnlər rus insanının sevgisindən, qonaqpərvərliyindən danışdı. Siyasi qarşıdurmalar, iqtisadi sanksiyalar da sanki bir aylığa unuduldu. Bakıda, bəzi restoranlarda, hotellərdə turistlər, şəhər sakinləri və qonaqlar iri ekranlarda oyunları səs-küylə izlədilər - bundan kimsə rahatsız olmadı.
Həmin çempionatdan
məndə bir-iki maraqlı detal da müəyyən assosiasiya yaratmışdı: Kosta-Rika
yığma komandasının yarımmüdafiəçisinin
soyadı Borxes idi. Amma dahi argentinalı X.L.Borxesin özü futbola biganə idi.
Argentinalılara futbol oynamağı ingilislər öyrətmişdi. Amma 86-cı ildə
Maradonanın qolu ilə İngiltərəyə
qalib gəlib Folklend müharibəsində
məğlubiyyətin əvəzini
necə çıxdılar...Futbol da əsl
yaradıcı oyundur.
Futbol oyununun dramaturgiyası ədəbi əsərin kompozisiyasını xatırladır.
Stadionda futbol matçı klassizmin əsas prinsipini - zaman, məkan və oyun vəhdətini gerçəkləşdirir. Teatrda, savaşda olduğu kimi, burada ehtiraslar
qızışır. Bizdə futbolun azarkeşi olan az sənətkarlar
olub: Qara Qarayev, İmran Qasımov, Hüseyn Abbaszadə...
Xalq şairi Səməd Vurğunu futbol stadionunun ağız deyəni qulaq eşitməyən azarkeş sektorunda, qışqırıb-bağıran, fit çalan fanatların içində, azarkeşlər
arasında təsəvvür
edə bilmirik. Xalqımızın yaddaşında Səməd
Vurğunun ağsaçlı,
qartal baxışlı
obrazı qalıb.
Onu saz-söz məclislərində,
yüksək tribunalarda,
"hökmdarın hüzurunda"
görmüşük. Saz çaldığını, ovçuluğunu
da bilirik. Az adam bilir ki, "S.Vurğun əsl futbol azarkeşi idi" (K.Talıbzadə).
İmran
Qasımovun "Səməd
kuboku" adlı maraqlı yazısı var, şairin futbol azarkeşliyi haqqındadır.
Böyük şairin bu futbol azarkeşliyi - futbol vurğunluğu hardan gəlirdi? Axı,
nə uşaqlıq
illərində, nə
də gəncliyində
onun top qovalamağını
bir kimsə xatırlamır. Ötən əsrin 30-40-cı illərində Azərbaycanda
futbolun populyarlığından
danışmağa dəyməz.
Böyük Vətən müharibəsinin
qanlı-qadalı illərini
də buraya əlavə etsək, onda Səməd Vurğunun fəal azarkeşlik təcrübəsi,
bizim hesabımıza görə, hardasa
50-cı illərdən başlamalıdır.
50-ci illərdə onun
Bakının "Neftyanik"
komandasının ("Neftçi"nin) oyunlarına getməsini görənlər-bilənlər
var. Yaddaşlarda bir-iki
xatirə yarpağı
qalıb. Həmin şahidlərdən biri də xalq yazıçısı
Hüseyn Abbaszadədir:
"1952-ci ilin yayı
idi. Mən Cəfər Cabbarlı
küçəsi ilə
Kamo küçəsinin
kəsişdiyi yerdə
dayanıb taksi gözləyirdim. O gün
respublika stadionunda
"Neftçi"nin
növbəti oyunu olacaqdı. Vaxt keçirdi, gecikirdim,
boş taksi görünmürdü. Elə bu
vaxt bir maşın gəlib lap yanımda durdu. Qapı açıldı,
məni səslədilər:
- Gəl otur, hara tələsirsən?
Bu, Səməd
Vurğun idi. Mən maşina əyləşə-əyləşə
dedim:
- Futbola.
- Elə mən də ora gedirəm, yolumuz birdir.
Stadiona getdik. Yerlərimiz orta sektorların
birində, yuxarı sırada idi" (H.Abbaszadə. "Dünyadan gör necə insanlar keçib").
"Neftyanik"
oynayan günü bütün Bakı stadiona axırdı. Futbol bu
şəhərdə fərqli
peşə sahiblərini,
fərqli millətlərdən
olan insanları - qocanı da, cavanı da, müəllimi də, fəhləni də, şairi də, bəstəkarı da (məsələn, Qara Qarayev möhkəm azarkeş idi) bir araya gətirirdi.
H.Abbaszadə xatırlayır:
"Stadion adamla dolu idi, iynə
atsaydın, yerə düşməzdi. Azərkeşlər bir-birinin böyrünə
sıxılıb əyləşmişdilər.
Biz oyunun başlanmasına
yaxın gəldiyimiz üçün yerlərimiz
tutulmuşdu. Camaat
Səməd Vurğunu
görüncə yerlərdən
səsləndilər: "Səməd
müəllim, gəlin
əyləşin". Səməd Vurğun
razılığını bildirdi. Bizim üçün öz yerlərimizi dərhal boşaltdılar".
Oyun bitəndə isə stadionun çıxışında
həmişə böyük
izdiham yaranırdı.
Müharibədən çıxmış
xalqın kütləvi
sevincini və futbol emosiyasını anlamaq olardı...
Şair oyun gedən müddətdə gözünü
meydançadan ayırmırdı,
rəqib komandanın hücum həmlələrini
diqqətlə, özünəxas
mimika və jestlərlə izləyirdi. H.Abbaszadə
yazır: "Səməd
Vurğun meydançada
gedən mübarizəni
elə həyacanla izləyirdi ki, həndəvərimizdə əyləşən
tamaşaçılar oyuna
yox, ona baxırdılar. Bəlkə də onların
bəziləri şeirlərini
əzbər bildikləri
sevimli sənətkar birinci dəfə idi ki, belə
yaxından görürdülər".
O, komanda qələbə qazanan günü uşaq kimi sevinirdi, kefi kök gəzirdi,
tərlan təbi cuşa gəlirdi, uduzanda isə qanı bərk qaralırdı, əsəbiləşirdi.
"O gün "Neftçi"
qonaqlara uduzdu. Səməd müəllim tutulmuşdu.
O özünə təsəlli
verdi.
- İnsafən
bizim uşaqlar pis oynamadılar. Neyləyəsən, onlarınınkı gətirmədi.
- O, "Vaqif" dramından
Şaliko obrazının
dediyi misranı söylədi: "Bəzən
basılır hünər".
Məncə, uduzanda da belə uduzasan, kişi kimi!" (H.Abbaszadə).
O, futbolçuları
romantik pyesin, dramatik poemanın personajları kimi qəbul edirdi. Futbol onu süjetin məchulluğu ilə, emosiyalarına təbiiliyi
ilə cəlb edirdi.
Azarkeş sektoru isə antik dramın xoru kimiydi.
S.Vurğun "futbolnamə"sinin baş
qəhrəmanı Ələkbər
Məmmədov idi. "Əməkdar idman ustası Ələkbər
Məmmədovun iştirak
etdiyi bir oyunu belə buraxmazdı" (K.Talıbzadə.
"Sənətkarın şəxsiyyəti"). Məsələn, Yevgeni Yevtuşenkodan
(o, müxtəlif illərdə
futbola həsr etdiyi şeirlərini toplayıb "Mənim futboliadam" adlı kitab buraxmışdı),
fərqli olaraq, Səməd Vurğun futbolu vəsf etməyib. Amma Ələkbər Məmmədova bir şeir həsr etməyib.
Qəhrəmanın meydanda təkbaşına
mübarizəsi, yoldaşlarının
onun köməyinə
gəlməsi ona bir dastan süjetini
xatırladırdı. Akademik K.Talıbzadə
inanırdı ki,
"Şair Azərbaycanın
adını uzaqlara yayan oğullara hədsiz məhəbbət
bəsləyirdi. Azarkeşliyin bir mənasını da bu cəhət
təşkil edirdi".
Şairin haqsız, tənqidlərdən,
repressiyanın qara xofundan, qanlı donoslardan başını
götürüb getdiyi
yer ya Muğan
çölləri, ya
da futbol stadionu olurdu. S.Vurğunun
dərin depressiyaya düşüdyü günlərin
hesabını kim bilir? Bəlkə də onu futbola gətirən
depressiya ilə mübarizənin bir forması idi...
Stadion yeganə məkan idi ki, böyük şair özünü azad (lıqda!) hiss edirdi. Burda təbii ehtiraslarına, coşqun emosiyalarına, təhtəlşüur axınına istədiyi sərbəstliyi verə bilirdi...
P.S. İndi
futboldan, S.Vurğunun
azarkeşliyindən yaza-yaza, rus şairi, Rus PEN-klubunun rəhbərlərindən
biri olmuş Aleksandr Tkaçenkonun BSU-ya gəlişi, tələbələrlə
görüşünü yadıma
salıram. Həmin görüşdə mən də iştiark edirdim. A.Tkaçenko
karyerasını futbolçu kimi başlamışdı. Simferepolun
"Tavriya" komandasında
oynamışdı. Ömrünün bu səhifəsindən danışanda birdən
futbola metaforik məna
verdi: "Hər şey
taledən və insanın içindəki oyundan
çox asılıdır. Futbolu həmişə savaş
oyunu kimi qəbul edirlər:
qapını zəbt etmək, rəqibə qalib
gəlmək və qalib (fateh)
olmaq. Əgər sən meydanda
topu götürüb
sadəcə yuxarı vurursansa, top elə uçur ki, görmək olmur. Sonra top birdən geri özünə qayıdır. Və mən
onda anladım ki,
yuxarıda kimsə var, topu
sənə qaytararaq səninlə
oynayır. Ona görə də
düşünürəm və təzə heç
nə kəşf etmirəm: bu - Uca Tanrıdır! Sən Uca
Tanıyla futbol oynayırsan. Sən
qapıya qol vurmaq arzusu ilə topa zərbə
vuranda başqa məkana
düşmək istəyirsən. Onu fəth
etmək yox, məhz oraya
düşmək və o yüksək sferalarla ünsiyyət qurmaq
istəyirəm... Sən bunu edirsən və
birdən anlayırsan ki,
ayağının hərəkəti bütöv
stadionu ayağa qaldırır
və sənin hərəkətini 50 (bəzən də 100) min adam izləyir. Və sən
praktik olaraq Yaradanla bir yerdəsən!"
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
1 sentyabr.- S.27.