"Musa Yaqubda şeir bütövlükdə misralara
bölünmür, poetik nəfəs kimi doğulur..."
Bu günlərdə
"1905.az" saytında görkəmli şairimiz Musa Yaqub
mövzusunda söhbət aparılıb. Söhbətdə Fuad Babayev, Təmkin
Məmmədli, qonaq qismində isə filoloq alimlər -
filologiya elmləri doktoru Elnarə Akimova və filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru Günay Qarayeva iştirak ediblər. Həmin söhbəti (kiçik ixtisarla) Musa Yaqubun
öz istəyi ilə qəzetimizdə təqdim edirik.
Fuad Babayev: - Bu, bizim Musa Yaqub
yaradıcılığına həsr edilmiş ikinci söhbətimizdir.
Birinci görüşümüzdə şairin
qələm dostları Maarif Soltan və Tofiq Nurəli ilə
söhbət etmişdik. Buyurun, söz
sizindir.
Elnarə Akimova: - Bu gün Musa Yaqub dedikdə
çöküş əhval-ruhiyyəli bir şair obrazı
göz önünə gəlir. Səhv etmirəmsə,
2009-cu ildə Musa Yaqubun həyat yoldaşı rəhmətə
getmişdi. "Azərbaycan"
jurnalında şairin həyat yoldaşının
ölümünə həsr etdiyi silsilə şeirlər
çap edilmişdi. O şeirlərdən
göründü ki, artıq Musa Yaqub
yaradıcılığında həm intonasiya
baxımından, həm əhval baxımından sanki tamam
başqa bir mərhələ başlayıb. Bu
günə qədər də Musa Yaqub həmin əhval-ruhiyyənin
şairidir.
Fuad Babayev: - Yəni, pessimist.
Elnarə Akimova: - Bəli. Əslində,
Musa Yaqub heç vaxt çılğın ovqatın şairi
olmayıb. Həmişə müəyyən
bir özünüdərk məqamı olub, dünyaya həmin
özünüdərk məqamından baxan şair kimi qəbul
olunub.
Bütün nifrətləri, xəyanətləri,
Bütün qəzəbləri, o
acıqları
Bütün xəbisliyi,
alçaqlıqları
Yıxıb ayağının
altına alıb
Yaxşılıq əlindən tutub
ucaldıb
Tər-təmiz ürəklə
dumduru gözlə
Dünyaya baxanda
Dünya nə gözəl...
Amma buda var ki, həyat
yoldaşının ölümü ilə onun
yaradıcılığında yeni bir nəfəs
açıldı. Həyatın
faniliyi daha çox nəzərə
çarpdı. Hətta son dönəmlərdə bir şeir
yazmışdı:
Mənim dan ulduzum batdı qəfildən,
Batdı batmağına
inanmadığım.
Dünya fani imiş, ömürsə
ani,
Bitdi bitməyinə
inanmadığım.
Yəni gəncliyində də
dünyanın müxtəlif ovqatlarına, müxtəlif
oyunlarına inanıb-inanmamaq təzadları var idi. Amma artıq elə bir məqam
gəlib çatdı ki, şair sanki əlini hər şeydən
üzdü və yol üstündə dayanıb öz ömür
möhlətini gözləyən bir dərvişə
çevrildi.
Fuad Babayev: - Çox maraqlıdır
ki, Musa müəllimin özü şəxsi ünsiyyət
zamanı həddən artıq deyib-gülən, zarafatcıl,
baməzə bir adamdır. Günay xanım, siz
necə düşünürsünüz? Musa
Yaqub haqqında tədqiqat işinizdən də
danışsaydınız yaxşı olardı.
Günay Qarayeva: - Musa müəllimi mən
müəyyən dərəcədə daha yaxşı
tanıyıram. Çünki onunla ünsiyyətdə
olan adamam.
Fuad Babayev: - Və siz
həm də İsmayıllıdansınız.
Günay Qarayeva: - Bəli,
İsmayıllıdanam. Məsələ ondadır ki, hətta
Musa Yaqubun 50 illik yubileyində 30 il bundan əvvəl
ilk dəfə olaraq mən anamla birlikdə o mərasimə
getmişdim. Titrəyə-titrəyə kürsüyə
çıxdım həmin bu şeiri dedim.
Bəlkə də borcundan
çıxmadım, Vətən,
Ömür bahar deyil bir də
qayıtsın.
Ölsəm də, qoynunda qoy
ölüm ki, mən
Çürüyüm bir ovuc
torpağın artsın!
Fuad Babayev: - İsmayıllıda olub
bu hadisə?
Günay Qarayeva: - Bəli,
İsmayıllıda olub. O qədər
çaşmışdım ki, həyəcandan əlimdəki
bir dəstə gülü aparıb Tofiq Bayrama vermişdim.
Fuad Babayev: - Oxşatdınız ona?
Günay Qarayeva: - Xeyr. Sadəcə
olaraq həyəcandan gülü aparıb Tofiq Bayrama təqdim
etdim. O məclis mənim həm də ilk dəfə
olaraq ədəbiyyat adamları, söz adamları ilə tanışlığım
idi. Çünki Musa müəllimin 50 illik yubileyində o
zaman demək olar ki,
bir çox şairlərimiz,
yazıçılarımız iştirak edirdilər. Ədəbiyyatla bağlılığım da o
gündən başladı. Sonra tale elə gətirdi ki,
mənim magistr işim Musa Yaqub poeziyası oldu...
Fuad Babayev: - Biz bayaqdan
danışırdıq ki, əslində o, deyib-gülən
adamdır. Amma poeziyasında bir nisgil var.
Günay Qarayeva: - Söhbət ümumi
zahiri görüntüdən getmir. O kövrəkliyi, həssaslığı,
daxili zənginliyi oxuyanda sənə informasiya verir ki, bu həmin
insandır. Yəni ünsiyyətdə olanda da onu
görürsən... Musa müəllim o qədər
yaradıcılığına, o qədər öz şeirinə,
öz sənətinə oxşayır ki, şəxsiyyət
baxımından. Ümumiyyətlə, Musa müəllim haqqında
demək olar ki, danışanda hamı deyir ki, təbiət
şairidir.
Fuad Babayev: - Musa Yaqubun keçən il may ayının 3-də keçirilimiş 80
illik yubiley tədbirində çoxlu çıxışlar
oldu. O yubiley tədbirində Musa Yaqubun təbiət şairi
olması fikri həm səsləndirildi, həm də təkzib
edildi. Təbiət şairi məfhumu Musa Yaqubu
kiçildir, yoxsa bu özü-özlüyündə
böyük bir qiymətdir?
Günay Qarayeva: - Bu, əslində hər
bir mövzuya baxış bucağından asılıdır.
Ona kiçik də baxa bilərsən, böyük də... MusaYaqub bizim poeziyada ilk şairlərdəndir ki, təbiəti
alim kimi öyrənir. Yəni təbiətə
ailm kimi yanaşır. Təbiətin fəlsəfəsini
öyrənir. Musa Yaqub
yaradıcılığa 60-cı illərdə gəldi.
60-cı illərdə təbiət mövzusu Musa Yaqub
yaradıcılığında demək olar ki, elə də
böyük yer tutmurdu, yəni kiçik mövzu idi. Bunlar hələ görüntü idi, təbiətdə
müşahidə olunan təsvirlər idi. Musa Yaqubun o
zaman yazdığı "Lalə", "O yerdə",
"Dağlar çox
qəribə olur gecələr" şeirləri
buna misaldır.
...Bir cuna göylərdən
asılıb qalıb.
Pambığı
çıxıbdı daş yorğanının...
O şeirlərin özündə də
o dərəcədə iti müşahidə qabiliyyəti var
idi. Təbiəti olduğu şəkildə elə
gözəl şəkildə obrazlaşdırırdı ki.
Yavaş-yavaş artıq 70-ci illərə
keçiddə Musa müəllim elə bil təbiətdən
insana nüfuz etməyə başladı. Təbiətdə
insanı oxumağa başladı. İnsanın
psixoloji aləmini, daxili zənginliyini, əhval-ruhiyyəsini təsvir
etməyə başladı. Amma Musa Yaqub
yaradıcılığında mən hesab edirəm ki, təbiət
heç vaxt vasitə olmayıb. Musa müəllimin
yaradıcılığında mənim diqqətimi cəlb edən
qabarıq cəhət budur. Sadəcə
olaraq məhz ideya, fikir təbiətin özündən
doğub, təbiətin özündən gəlib. Musa Yaqub lirikasında cəmiyyətin bütün
eybəcərlikləri, bütün çatışmazlıqları
fəlsəfi ümumiləşdirmələrlə, təzadlarla,
ziddiyyətlərlə demək olar ki, məhz bu aspektdən
getdi. Bayaq Elnarə xanımın qeyd etdiyi
kimi, Musa müəllimin həyat yoldaşı rəhmətə
getdikdən sonra təkcə mövzu dəyişmədi.
Hətta ruhun özü, intonasiyanın
özü dəyişdi. Musa müəllimin
yaradıcılığında intonasiya çalarları demək
olar ki, eyni kökdə, eyni formada deyil. Amma
son dövrlərdə onda bir yorğunluq, hətta
intonasiyanın özündə də bir yorğunluq,
çöküş nəzərə çarpır. Musa Yaqub həqiqətən də çox maraqlı
şairlərimizdəndir. Amma mən belə
hesab etmirəm ki, təbiət mövzusu onu kiçildir.
Bizim poeziyamızda Səməd Vurğundan
tutmuş təbiətin gözəlliklərini vəsf edən
şairlərimiz olub.
Fuad Babayev: - Musa Yaqub bir müddət
millət vəkili də olub. Bu onun
yaradıcılığında bir iz buraxmamış olmaz.
Siz necə düşünürsünüz?
Elnarə Akimova: - Günay xanım şəxsiyyətlə
yaradıcılığın harmoniyası məsələsinə
toxundu. Bu mənada qətiyyətlə demək
olar ki, Musa Yaqub poeziyasında səmimi ruh müəllifin fərdi
yaşamından doğur. Özü də bu amil şairin millət vəkili
kimi fəaliyyətindən sonra daha inandırıcı ahəng
aldı. Çünki sınaq məqamı
yaşadı Musa Yaqub poeziyası və orada qələmə,
istedada və yaradıcı ruha zidd heç nəyə yer
olmadı. Şairin
yaradıcılığı şəxsiyyəti ilə birləşib
daha böyük bir harmoniya təşkil etdi. Musa Yaqubun müsahibələrindən birində
oxumuşdum, deyirdi ki, İsmayıllıda bir soyuq
çeşmə var, mən ora gedəndə təbiət
rübabım oyanır. Ora gedənə qədər
mən bilmirəm nə yazacağam. Amma
orda olanda özümdən asılı olmadan
duyğularımı sözə, şeirə çevirə
bilirəm. Məsələn, Məstan Günər də
deyirdi ki, mən hər yeri gəzsəm də Tovuzda öz kəndimə,
orda olan bənövşə vadisinə can atıram. Oradakı vadidə, çayın kənarında
açan bənövşələrə və Ay
işığına baxıram. Ən
gözəl şeirlərimi Ay işığına və bənövşələrə
baxıb yazmışam. Ola bilsin ki, Musa
Yaqub da şəhərdə fərqli mühitin içərisinə
düşdü və orada ruhunu tam azad hiss edə bilmədi.
Boya-başa çatdığı o kənd mənzərələrinə,
ona ilham verən, könül rübabını
qanadlandıran məkanlara qayıtdı və Musa Yaqub olaraq
yenidən Azərbaycan oxucusu üçün yoluna davam etdi.
Ürəyim darıxır burda qar
üçün
Şamaxı dağları
indi qardımı?
Könlüm ümidini niyə
kəsibdir?!
Dağlar tanıyarmı məni
görüncə?
Bir vətən çiçəyi
görsəm bəsimdir
Görüm bitir necə,
açılır necə.
Siz dediniz ki, Musa Yaqubun təbiət
şairi olması fikri birmənalı qəbul edilmir. Ola bilsin bu,
şairin yaradıcılığına daha geniş sferadan
baxmaq niyyətindən doğur. Amma təbiət
şairi olmaq bu qədərmi asandır? Ümumiyyətlə,
dünya ədəbiyyatında müəyyən mövzular
var ki, ədəbiyyatın yaranışı ilə
yaşıddır. Sevgi mövzusu, təbiət
mövzusu, Tanrı mövzusu, vətən mövzusudur. Günay xanım Səməd Vurğunun adını
çəkdi. Sırf təbiət
şairi kimi Məstan Günəri, Hüseyn Arifi, Kəlbəcərli
Şücaəti də bura əlavə edə bilərik.
...Ay dələduz ayaqyalın,
baş açıq,
O dərədə nə gəzirsən
bəri çıx.
Anam məni gəzdirdiyi
alaçıq,
Şillələyən əl
yadıma düşübdü...
Nə qədər montaj
effekti var bu dörd misrada. Həm təsvir var, həm
münasibət, həm də dərin mənalandırma… Məstan Günərdə də belədir, Musa
Yaqubda da belədir. Şeir
bütövlükdə misralara bölünmür, poetik nəfəs
kimi doğulur.
Fuad Babayev: - Üzvü surətdə
onun sintezinə nail olur, onu ayırmaq olmur.
Elnarə Akimova: - Bəli. Musa Yaqub bu baxımdan təbiət
şairləri ilə həm eyni sferada durur, həm də
onlardan ayrılır. Nə ilə
ayrılır? Musa Yaquba qədər bir Vətən
anlayışı var idi. 50-ci illərdə Əli Kərimin
anasına müraciətlə yazdığı şeir var:
Mən səni bağrıma basanda bərk-bərk,
Gör nələr
düşünüb, nələr duyuram!
Elə bil Göyçaydan
Kamçatkayadək
Vətən
torpağını qucaqlayıram.
Musa Yaqub
İsmayıllının kiçik bir Buynuz kəndini Azərbaycan
üçün bir Vətənə çevirə bildi. Musa Yaqub
poeziyasının özəlliyi bundadır. Yəni bizdə heç bir şairdə bu işlənməyib.
Musa Yaqub deyəndə birbaşa
İsmayıllının Buynuz kəndi nə qədər
doğma gəlir azərbaycanlılara. Bu
artıq dar bir hücrə sayılmır. Musa Yaqub onu hər bir azərbaycanlı
üçün Vətənləşdirə bilir. Məncə onun digərlərindən ayrılan cəhəti
də məhz nəfəsindədir, poetik sistem kimi
bütövlüyündədir, intonasiya özünəməxsusluğundadır.
Mənə elə gəlir ki, Musa Yaqubun
yaradıcılığını məhz elə burada axtarmaq
lazımdır. O həm Səməd Vurğun, Əli Kərim
ənənəsindən gəldi, həm də yeni
cığır açdı. Ümumiyyətlə
böyük istedadlar həmişə belədir, ənənədən
gəlir, özündə müəyyən baza formalaşdırır
və müəyyən bir məqamda onlardan ayrılır.
Öz fərdi
yaradıcılıq cığırına, atmosferinə,
aurasına çıxır. Bu baxımdan Musa
Yaqub ənənədən gələn, amma fərdi
başlanğıcını qoruyan şair kimi fərqlidir.
Günay Qarayeva: - Çox maraqlıdır
ki, adətən yaradıcılıq üçün
hansısa bir baza - istər Avropa, istərsə də rus
klassiklərindən bəhrələnmə olur. Amma Musa Yaqubda bu görsənmir. Yəni
yaradıcılığında demək olar ki, bu yoxdur. Ümumi şəkildə bir fəlsəfə, təbiət
fəlsəfəsi var. Hər şey də onun içərisində
əriyib gedir. Nə isə bəhrələnmək,
nə isə götürmək, nə isə əxz etmək
onda bu bazadan gəlir. Musa Yaqubun bir gözəl şeiri
var:
Ovcuma da baxdım,
bir xəzələ də,
Damarlar, cizgilər nə qədər
oxşar.
Bizdən ayrı deyil bircə gilə
də,
Ovcumun içində bir
payız yaşar.
İnsanın əlinin
içərisindəki xətlərlə yarpaq arasında o dərəcədə
oxşarlıq tapmaq və onu bu şəkildə
obrazlaşdırmağı mən heç bir şairdə
belə güclü şəkildə görməmişəm. Bayaq Elnarə xanım da vətənə
məhəbbəti qeyd etdi.
Dünyaya gəlmədim hayla, harayla,
Bir sakit guşədə bir
yerdəyəm mən.
Hətta 60-cı illərin
özündə də Musa müəllimin dincliyini tapmaq,
rahatlanmaq üçün təbiətə
qaçışı var idi. Hətta ilk dəfə
Musa müəllim Bakıya gələndə Süleyman
Rüstəmlə söhbəti olmuşdu. Süleyman
müəllim ona demişdi ki, sən nəyə görə
o cür cənnət məkanı buraxıb bura gəlmisən.
Musa müəllim burada "Azərbaycan"
jurnalında çalışdığı vaxtlarda hər həftə
rayona qaçırdı. Sonra elə oldu
ki, burada işini atıb yenidən rayona dönəsi oldu.
Rayonda məskunlaşan şair bir müddət
orada müəllim kimi çalışdı. Əslində dediyiniz daxili azadlıq elə binədən
Musa müəllimdə olub. Yəni sonradan
yaranan bir şey olmayıb. Elə 60-cı
illərin özündə də Musa müəllimin
yaradıcılığında bunu aydın şəkildə
görmək olur.
Fuad Babayev: - Hər bir yazarın
yaradıcılığının həm də tərcümə
taleyi var. Hər halda olmalıdır. Bu barədə
nə deyə bilərsiniz. Birinci söhbətimizdə
Maarif Soltan Musa müəllimin tərcümə cəhətdən
bəxtinin gətirmədiyini dedi. Musa Yaqubu sətri
tərcümədən tərcümə etmək
alınmır. Ona görə də
böyük tirajla çıxmasına rəğmən həmin
kitablar görünmədi. Vaxtilə Sovet
dönəmində Musa Yaqub kalibrli yaradıcı insanların
kitabı hökmən rus dilinə tərcümə olunurdu.
Moskva nəşriyyatlarının birində
çap edilirdi. Bu barədə nə deyə
bilərsiniz?
Günay Qarayeva: - Musa müəllimin mən
bildiyim qədərilə türk dilinə tərcümə
olunmuş bir çox kitabları var. Müəyyən dərəcədə
Türkiyədə onun yaradıcılığı sevilir,
oxunur. Bəlkə də bu dil baxımından
bizə daha çox yaxın olduğuna görədir.
Fuad Babayev: - Bəlkə də ruh
baxımından.
Günay Qarayeva: - Amma başqa dillərə
də tərcümə olunub. Maarif müəllim
düz deyir. O qədər də uğurlu
alınmayıb. Bəlkə də bu tərcümə işi
ilə bağlıdır, yəni sətri tərcümələrdir.
Çünkü Musa müəllimdə o qədər
obrazlılıq, obrazlı dil var. Həm də onun
yaradıcılığında fikir versmisinizsə məişət
dili var. Onu tərcümə prosesində vermək çox
çətindir. Yəqin ki, bununla əlaqədardır.
Elnarə Akimova: - Bir məqamı da qeyd
edim. Hər şairə qismət olmur ki,
özü qocalsın, amma poetik nəfəsi bu qədər
diri qalsın. Musa Yaqubda ilham, nəfəs
bu gün də əvvəlki diriliyindədir. Ötən
ilin dekabr ayının 31-də Musa Yaqub "Ədəbiyyat qəzeti"nin redaksiyasına yeni şeirlərini göndərmişdi.
2018-ci ilin ilk yanvar buraxılışını
Musa Yaqubun iki səhifəlik şeirləri ilə
açmışdıq.
Fuad Babayev: - Səhv etmirəmsə,
"Ədəbiyyat qəzeti" indi A3 formatında
çıxır. Yadımdadır ki, Musa müəllimin
şeirləri qəzetin lap əvvəlində idi.
Elnarə Akimova: - Bəli. Azər müəllim Musa
Yaqub yaradıcılığına daim qədirşünaslıqla
yanaşır. Hətta bizdə "1 şeir/2
rakurs" adlı layihə var. Musa müəllimin 2017-ci ilin əvvəllərində
göndərdiyi "İnanmadığım" şeirini
bu layihədə Günay xanımın və tənqidçi
Məti Osmanoğlunun iştirakı ilə müzakirəyə
çıxarmışdıq.
Bağda gülüm soldu, cənnətdə
tubum,
Bir payız axşamı
çatdı qürubum,
Çatdı-çatmağına
inanmadığım.
Üzümdə zəlzələ,
ruhumda qiyam,
Dartdı əllərimdən o biri
dünyam,
Dartdı-dartmağına
inanmadığım.
Bu layihənin formatı elədir
ki, bir şeir qoyulur və iki nəfər ona münasibət
bildirir. Məti
Osmanoğlu maraqlı təhlil rakursu seçmişdi, Musa
Yaqubun həmin şeiri ilə Alber Kamünün "Sizif əfsanəsi"ni müqayisəli şəkildə işləmişdi.
Musa Yaqubun "Ədəbiyyat qəzeti"nin
yanvar buraxılışında çap olunan "Sən mənimləsən"
şeiri isə Azər Turanın orijinal təqdimatı ilə
çap olunmuşdu. O yazıda müəllif Artur Rembonun bir fikrini sitat gətirmişdi
ki, poeziyada şair həm də bir kahin olmalıdır. Doğru vurğulanırdı ki, bizim ədəbiyyatda
bu kahin rolunu həmişə Musa Yaqub oynadı. Çəkildi bir tərəfə və saf,
duyğusal, sırf fərdi başlanğıcına istinad edən
şeirlər yazdı. Məsələn, bizdə
poeziyada bütləri sındırmaq anlayışı var.
Köhnəliyin, ehkamın hökm sürdüyü
bütün yerlərdə bunu işlədirik...
Fuad Babayev: - Musa Yaqubun
yaradıcılığı bizim dərsliklərə
adlayıbmı, orada varmı? Siz rast gəlməmisiniz
ki?
Günay Qarayeva: - Yoxdur.
Elnarə Akimova: - Elə xüsusi bir
oçerk kimi yox.
Fuad Babayev: - Yəni onun müntəxəbatda
şeirlərinə rast gəlməmisiniz?
Elnarə Akimova: - Məncə, orta məktəb
dərsliklərində olmalıdır... Ədəbiyyat
İnstitutunda müstəqillik dövr ədəbiyyatının
ikicildliyi çıxıb. Orada Musa Yaqub
haqqında geniş oçerk yer alıb.
Fuad Babayev: - Ümumiyyətlə, Musa
Yaqubun yaradıcılığı öyrəniləcək. Hansısa tədqiqatçının filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru və yaxud filologiya üzrə
elmlər doktoru olmaq məqsədilə Musa Yaqub
yaradıcılığına müracət etməsi ilə
bağlı məlumatınız varmı?
Elnarə Akimova: - Mən Elmlər Akademiyasının
Ədəbiyyat İnstitutunda həm də seminar ekspert qrupunun
üzvüyəm və bütün müdafiə olunan
dissertasiyalara nəzər yetirmək imkanım olur.
Fuad Babayev: - Orada rast gəlmisiniz?
Elnarə Akimova:
- Məxsusi Musa Yaquba həsr olunmuş dissertasiyaya rast gəlməmişəm.
Amma olub ki, poeziyada hansısa mövzunun işlənmə
səviyyəsi Musa Yaquba da toxunmağa zəruri edib. Söhbət onda deyil. Bir məqalə
yazmaqla da Musaq Yaqub yaradıcılığının fərdi
tərəflərini üzə çıxarmaq olar. Tamam yeni bir rakurs meydana qoymaq olar. Amma təbii ki, sistemli şəkildə olsa nə
gözəl. Musa Yaqub bütün
yaradıcılığı ilə buna imkan verən bir
şairdir.
Günay Qarayeva: - Amma tədqiqatlar
aparılır.
Təmkin Məmmədli: - Allahverdi Eminov və Vaqif Yusiflidən başqa Musa Yaqub
haqqında kimlər kitab yazıb?
Günay Qarayeva: - Sistemli şəkildə
Musa Yaqubun yaradıcılığı
araşdırılmayıb. Bizdə belə bir
tendensiya var. Gərək xalq şairi olsun ki, onun
yaradıcılığı daha geniş şəkildə tədqiq
olunsun. Yadıma gəlir ki, mən namizədlik işimi Musa Yaqubun
yaradıcılığından
götürmək istəyirdim. O zaman dedilər ki, bizdə
daha çox xalq şairlərindən mövzu
götürülür.
Fuad Babayev: - Hətta elə bir şərt
də var?
Günay Qarayeva: - Bəli. Ona
görə başqa mövzunun içərisində ola-ola da
Musa Yaqub yaradıcılığına nüfuz etmək olar.
Elnarə xanım bayaq qeyd etdi ki, şərt
deyil Musa Yaqub yaradıcılığı haqqında nə isə
böyük bir tədqiqat əsəri yazasan. Onsuz da zaman gələcək Musa müəllimin
yaradıcılığı haqqında müxtəlif istiqamətlərdə
tədqiqat əsərləri yazılacaq.
Fuad Babayev: - Siz öz
araşdırmalarınızda yaxın gələcəkdə
Musa Yaqub yaradıcılığına müraciət etməyi
planlaşdırırsınızmı?
Elnarə Akimova: - Mənim doktorluq
dissertasiyamın mövzusu "Çağdaş Azərbaycan
poeziyası və ədəbi təmayüllər" idi və
kitab kimi nəşr olundu. Çox qürurla
deyirəm ki, monoqrafiyamın əhəmiyyətli hissələri
elə Musa Yaqubla bağlıdır. Orada
Musa Yaqub vətən, təbiət, sevgi mövzusunda ən
gözəl şeirlərin müəllifi kimi yerində, məqamındadır.
Fuad Babayev: - Günay xanım, siz necə?
Günay Qarayeva: - Bayaq dediyim kimi, magistr
işim Musa müəllimin yaradıcılıq yoluna həsr
olunub və onu çap etdirmişəm. Namizədlik
işim müasir peyzaj lirikası olub. Demək
olar ki, onun böyük bir bölməsi Musa müəllimin
yaradıcılığıdır. İnşallah
doktorluq mövzumda da yəqin ki, böyük bir hissə Musa
müəllimlə bağlı olacaq...
Elnarə Akimova: - Bizdə hər il Ədəbiyyat
İnstitutunda ilin ədəbi yekunları mövzusunda elmi yaradıcılıq
müşavirəsi keçirilir. Akademik İsa
Həbibbəylinin İnstituta gəlişindən sonra isə
bu müşavirələr daha geniş ədəbi fəaliyyət
sferalarını əhatə eləməyə başlayıb.
Mən 2009-cu ildən bu yana həmin elmi
yaradıcılıq müşavirəsinin əsas məruzəçilərindən
biri olmuşam. Bu il də iyun ayının
4-də ədəbi yekunlarla bağlı yaradıcılıq
müşavirəsi oldu və mən də 2017-ci ilin ədəbi
mənzərəsi mövzusunda məruzə etdim. Orada bir şeyi vurğuladım. Dedim ki, 2008-ci
ildən bu yana ilin ədəbi
yekunlarına həsr olunmuş elmi yaradıcılıq
müşavirəsində məruzə edirəm və mənim
Musa Yaqubdan bəhs etdiyim dövrün də artıq 10
yaşı tamam olur. Çünki bütün
məruzələrimdən müxtəlif adlar gəlib-keçib.
Amma birmənalı şəkildə yerində
dəyişməz qalan Musa Yaqubun imzasıdır. Niyə? Çünki bu şairin
yaradıcılığı üçün yaş senzi
heç bir rol oynamır. Bu adam gənc
nəslə belə öz poeziyası ilə meydan oxuya bilir. Hətta
orada qeyd etdim ki, 2018-ci ilin ən gözəl şeirlərini
də il girər-girməz məhz Musa
Yaqubdan oxuduq.
Nə yaxşı bilmisən xəstə
halımı
Həqiqət eylədin
xoş xəyalımı.
Sənin nəfəsindir, sənin əllərin
Oxşayır ruhumu, ovur alnımı
-
Kövrəltdi əlimi isti
yaşların...
Var ol, bu istəyə, təmasa
görə,
Mənimçin Allaha
yalvarışların,
Nə deyim bu nəzir-niyaza görə?..
Mən indi bildim ki, sən mənimləsən...
Nə qədər Musa Yaqub
poeziyası var, Azərbaycan ədəbiyyatında saf
başlanğıclı bir poeziya, duruluq çeşməsi
kimi daim ona müraciət olunacaq.
Fuad Babayev: - Musa Yaqub poeziya məktəbində
kimlərsə varmı? Musa Yaqubun
davamçıları adlandıra biləcəyimiz insanlar
varmı?
Elnarə Akimova: - Təəssüf ki, birmənalı
şəkildə ad çəkə bilmirəm. Məsələn,
gənc şair var,
Faiq Hüseynbəyli. Onun
yaradıcılığında poetik nəfəs
bütövlüyü var, fərqli və yenidir. Amma onda irfan qatına bağlılıq daha öndədir.
Yaxud Məhəmməd Astanbəyli var. Onun da
şeirlərində müəyyən təbiət ruhu var.
Amma irfan qatı bu şairdə də ağırlıq təşkil
edir. Başqa... Amerika professoru Jozep Kempelin
bir fikri var, o deyir ki, mif kosmik enerjini bədii
yaradıcılığa ötürən gizli mənbədir.
Musa Yaqub yaradıcılığında təbiət
məhz kosmik bir fəza elementi kimi çıxış edir.
Ona görə biz ona dar hücrədə baxa
bilmirik. Həm təbiətdir, həm də
bütün bir dünyanı sığdıra bilir o təbiətə.
Bu mənada, Musa Yaqub kimi sırf təbiət
başlanğıclı şair adı çəkmək məsuliyyət
tələb edir.
Fuad Babayev: - Yəni siz bunu nə ilə
izah edirsiniz? Musa Yaqub "Qalacıq"
poemasını yazanda hansı yaşda olduğunu bilmirəm.
İndi elə bir şair olsa, onun poemasını
haradasa oturub müzakirə edərlər? Siz
necə düşünürsünüz, imzaların ortaya
çıxmaması bəlkə o mühitin olmamağı ilə
də bağlıdır.
Elnarə Akimova: - Əksinə, indi
müzakirələr daha çox aparılır deyərdim.
Sadəcə, sağlam müzakirələr gözə az hallarda dəyir. Gənclər
90-cı illərin müəyyən xaotik məqamlarından
çıxıb. Mən həmin
dövrü araşdırmışam. Bu
dövrdə daha çox çöküş, dekadans əhval-ruhiyyəsi
hökm sürür. Vaqif Bayatlı Ödər, Vaqif Səmədoğlu
və Ramiz Rövşən poeziyası üstündə gəlişən
bir dekadans dalğa var idi ki, 90-cı illərdən bu yana bu
ovqat daha dərinə işlədi. Salam Sarvan xətti
ilə, daha sonra isə Aqşin Yeniseyin poeziya havasında yeniliklər
yaşandı. Amma poetik ovqat
baxımından yenilənmə çətin gedir
çağdaş ədəbiyyatda.
Fuad Babayev: - Məncə, dəyərli
şairimizlə bağlı əhəmiyyətli məqamlara
toxunduq. Allah Musa Yaquba cansağlığı
versin. Hər birinizə təşəkkür
edir, uğur diləyirəm.
Hazırladı: Təmkin Məmmədli
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2018.- 1 sentyabr.- S.6-7.