Dəfn nəğmələri...
Hekayə
...dilindən itburnu çiçəkləri
kimi ağ
kəlmələr tökülərdi...
Cəmogilin kəndi dünyanın axırında yerləşirdi, elə bir yerdə ki, burdan o yana nəyin olub-olmadığını Allahdan başqa kimsə bilməzdi. Kənd də deyəndə yekə çıxır, Cəmogilin kəndi qayaların arasına sığınmış, daha doğrusu, qayaların arasında gizlənmiş bapbalaca bir obaydı. Kəndin ayağında Əmir kişi asqıranda kəndin yuxarısında Ədil kişi qımışa-qımışa "öz başını ye" - deyərdi. Ya da kəndin yuxarısında Pilə Lətif tütəyini püfləyib "Çoban-bayatı" çalanda kəndin ayağında Tutu arvad yaylığının ucuyla gözünün yaşını silib "Ürəyinə qurvan olum, a Lətif, bizi qırıf-batırdın" - deyib köks ötürərdi.
Cəmogilin obası belə bir obaydı. Beş-on
ev, hər evdə beş-altı uşaq, bir az mal-qara, bir
sürü qoyun-quzu, hər qapıda da çınqıl kimi toyuq-cücə... və bir də,
bir də dünyanın heç bir yerində olmayan, kəndin başının üstündən göyqurşağı
kimi asılıb qalan rəngli adət-ənənələr...
Cəmogilin kəndi demişkən, bəs Cəmo kimdi, nəçidi, nə karədi ki, kənd onun
adıyla birgə çəkilir? Cəmo bu kəndin
gözü, möcüzəsi,
hamının xeyrinə-şərinə
yarayan, yaşı bəlli olmayan, uzunşüllət, qıs-qıvraq
bir adamdı. Civə kimi oynaq gözləri
qaşlarının altında
parıldayır. Bəlkə, heç rəhmətlik anası da Cəmonun
gözünün hansı
rəngdə olub-olmadığını
sonacan bilməyib.
Uzunsov sifətində
Allahın verən günü, lap elə dumanlı, çiskinli, qar-boranlı havalarda da günəşəoxşar təbəssüm
dolaşır. Halını
xəbər alana, kətə
bişirənə, kətmənlə
yer belləyənə,
danası itənə
alqış eləyə-eləyə
gəzib-dolaşır, əlsizə
əl, köməksizə
arxa olur.
Belə baxanda, Cəmonun nə varı var, nə dövləti, kənddəkilərin çoxundan
pis dolanır, amma gözü-könlü
o qədər toxdu ki,
elə bil sürü-sürü dəvəsi
Yəməndən gəlir.
Dəvəsi yoxdu, amma Cəmonun yaxşı ürəyi, sapsağlam səsi, ağ nəğmələri
var. Əslində, bu kənd üçün Cəmo qənimət adamdı. Cəmo olmasa, dünyanın unutduğu obanın diriləri
bir yana, ölülərinin halı
necə olar? Kim dünyadan
köçənləri dəf-dumbulla, nəğməylə yola
salar? Cəmo olmasa, ölənlərin ruhunu
isti sözlərlə
kim yuyub-təmizləyər,
günahlarını bağışlamaq
üçün kim Tanrıya əlçim-əlçim nəğməli
dualar yollayar, ölənin yeddi arxa dönəninə kim təskinlik verər, kim onları kiridər, kim?
Axı bu yer dünyanın
qurtaracağındadı. Hərdənbir bu yerə çoxdan
boyat olmuş xəbərlər, təkəmseyrək
kitablar ya gələrdi, ya gəlməzdi. Televizordan, kompüterdən
kimsənin xəbəri
olmazdı. Çünki sıldırımların
arasına sığınmış bu
obanın yolu yoxuydu. Yol çəkmək də havayı söhbət idi. Hökumət neçə dəfə
istəmişdi ey, yol çəksin, amma çəkə bilməmişdi. Təklif
eləmişdilər kəndin
camaatını daha rahat yerə köçürsünlər, kəndin başbilənləri yalvarıb-yaxarmışdılar
ki, giley-güzarımız
yoxdu, bu balaca dünyamızı dağıtmayın, qoyun yer üzündə belə bir kənd də
olsun. Bu sözdən
sonra gələnlər
çıxıb getmişdilər.
Sıldırım qayaları Fərhad çapa bilərdi, amma dağın təpəsində Şirin
nə gəzirdi? Bu kəndin qızları, əslində,
pəriyə oxşayırdılar.
Su pərisinə yox, dağ pərisinə.
Amma kör-köhnə
paltarları, qara qaloşları bir az işləri
korlayırdı.
Obanın kişilərisə özlərini bəy sayırdılar. Babalarının, atalarının dediyi kimi, bu yerdə
doğulub, bu yerdə ölmək elə bəylik kimi bir şeydi.
Ölümdən söz düşmüşkən,
Cəmogilin kəndində
kimsə dünyasını
dəyişəndə, bu
elə gec-gec baş verirdi ki, hərdən adamların ölüm, daha doğrusu, dəfn mərasimi üçün burunlarının
ucu göynəyirdi, adamların çıçəyi
çırtlayırdı. Sevinirdilər ki, nə yaxşı,
Tanrı onları unutmayıb, yada salıb. Belə xoş anlarda Cəmo belinə Narın nənənin əbrəş qoyunun tükündən əyirib
toxuduğu mil-mil şalı qurşayıb
çıxardı ortalığa. Əlinə dəf alıb meyitin baş tərəfində yerini rahatlayar, kəndin adamları da cənazənin yan-yörəsində oturub gözlərini
Cəmoya dikərdilər.
Handan-hana Cəmonun
təbi gələrdi,
yavaş-yavaş hallanardı,
uzun, çöp kimi barmaqları dəfi diksindirərdi.
Dınq,
dınq, dınqqq... dınqıltını eşidəndə
qadınların ürəyi
birtəhər olardı,
kirpikləri bir-birinə
sıxılar, ilk damcılar
səssiz-səmirsiz yanaqları
aşağı süzülərdi.
Sonra Cəmonun burun pərələri titrəyər, boğazının
hülqumu qızarmış
dərisinin altında
oynardı. Əvvəlcə mızıltı eşidilərdi. Elə bil
içindəki səs
dünyanın o başından
gələrdi. Səsin yolu
açıldıqca Cəmo
ritmə oturardı.
Cəmonun dilindən itburnu çiçəkləri
kimi ağ
kəlmələr tökülərdi.
Mənası da belə olardı ki, darıxma, indi səni ağ yuxularına
büküb gəldiyin
yerə göndərəcəyik.
Bilirik ki, günahsızsan, elə gəldiyin kimi tərtəmizsən, vicdanına
toz qonmayıb, ruhun yaralanmayıb, Tanrı canını alıb, amma səndən əlini üzməyib, kənd buna şahiddi.
Bu yerdə bütün kənd qıyya
çəkib "şahidik!"
- deyərdi. Elə içdən qışqırardılar
ki, ölünün üzünə təbəssüm
qonardı.
Cəmonun dəfn nəğmələrində
ölənin həyatı,
sevinci, duaları bircə-bircə sadalanardı. Dəfndəki adamlar elə bil mərhumun kinosuna baxardılar. Bütün kadrlar gerçək olardı. Dünyadan köçənin yerişi, duruşu, gülüşü, subaşına
getməyi belə epizodik də olsa kadrlardan keçərdi. Dəfn
nəğməsində o adamın sevgi hekayəti ayrıca bölmə olardı. Cəmo göz yaşlarının
içinə zərif
gülüş qatar, mərhumun sevgisini işıqla boyayardı. O vaxtacan kimsə rəhmətliyin belə böyük sevgisi olduğunu eşidib-bilməzdi. Ölənin
ömür-gün yoldaşı
da ilk dəfə əlli il
bir yastığa baş qoyduğu adamı Cəmonun nəğmələrindən tanıyardı.
Elə bil Cəmo bu
kəndin yaddaş kitabıydı. Dediklərinin heç biri uydurma olmadığından
hamı ona inanardı.
Mərasimin sonunda dünyasını dəyişəni uğurlayar,
dəfi əldən düşənəcən döyəcləyərdi.
Bu o demək
idi ki, hamı
ayağa qalxıb mərhumu son mənzilə
yola salsın. Kişilər əl-ələ verib halay çəkirlərmiş
kimi cənazəni dövrələyər, qəfildən
əllərini buraxıb
geri çəkilərdilər. Bu o demək idi ki, halaydan
biri ayrıldı, amma gedənlə kim gedib
ki, həyat davam edir, yolu
uğurlu, son mənzili
mübarək olsun!
Bu kənddə
molla-filan olmadığı
kimi, qəbiristanlıq
da olmazdı. Adamlar cənazəni
qaldırıb elə
öz həyətlərindəcə
basdırardılar. "Ölünə sahib çıx"
məsəli, deyəsən,
elə Cəmogilin kəndində yaranmışdı.
Adam da öz doğmasını, əzizini,
həyatının bir
parçasını özündən
uzaqlaşdırarmı?
Düzdü, beş-on ildən sonra nəvələri yer tapmayanda babalarının, ya da nənələrinin başdaşının həndəvərini
subaşına dönədərərdilər,
amma bu ayıb
sayılmazdı, əksinə,
yaxşı əlamət
sayılardı.
Bu kəndin toylarını da Cəmo
yola verərdi. Sadəcə, yas mərasimindəki sözlərə bir balaca əl gəzdirərdi. Böyüklərdən eşitdiyi nağılları,
dastanları çələng
kimi bir-birinə bənd edib danışar, arada qızılgül ətirli
nəğmələr söylər,
bütün danışdıqlarının
sonu xoşbəxtliklə,
bəxtəvərliklə, işıqla bitərdi.
Hə, toy demişkən,
toy günü bəy
Cəmonun yanına gedər, ondan xeyir-dua alardı. Cəmo da bəyin qulağına
nəsə pıçıldayıb
onu utandırardı.
Onun nə pıçıldadığını kimsə bilməzdi. Sözün düzü, burda adamlar çox
az danışardı.
Çünki dağların başında,
göylərə yaxın
yerdə çörək
kimi, su kimi, söz də müqəddəs sayılardı.
Gün günorta olanda Cəmo uşaqdan-böyüyə
hamını səsləyər,
bütün kənd bir süfrədə oturub kəklikotu ətirli yeməklərdən
dadardı. Axşama yaxın Pilə
Lətif tütəyini
dilləndirər, dünyanın
kədərindən qopmuş
bu zərif musiqilər adamların sümüyünü titrədərdi.
Pilə Lətifin pilə ürəyini dinləyəndən
sonra Cəmo dəfini döyəcləyər,
şən nəğmələr
söylərdi.
Göydə ulduzlar, evdə lampalar yananda toy bitər, gözəgörünməz
bir əl bu kəndin üstünü ipək yuxuyla örtərdi. Dünyanın
yenidən bölüşdürülməsi,
soyuq müharibə, ozon qatının deşilməsi, iqlim dəyişkənliyi, terror və
ilaxır, ilaxır qorxulu şeylərdən xəbərsiz adamlar
Yer üzündə heç kimin görmədiyi rəngli, ətirli yuxular görərdilər.
Tanrı ölümü də sevinclə qarşılayan, dəfn nəğmələri oxuyan,
sabaha inanan bu adamları hələ ki, əlçatmaz bir yerdə - qayaların arasında qoruyub saxlayırdı.
Pisliyin, yamanlığın, nankorluğun
nə olduğunu bilməyən bu adamlarsa sevinəndə də, darıxanda da, ağlayanda da başlarını qaldırıb göyə
baxardılar. Baxardılar, baxardılar, baxardılar...
Təranə Vahid
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 1 sentyabr.- S.15.