Yolun sonu...
Neçə illərdir başımızın
üstündə ölüm
kabusu dolaşır - nəslimə yerikləyən
ölüm kabusu. Bu kabus mənim dostluğumda olanlara dişlərini yaman qıcayıb. Əvvəlcə Vəli Nəbiyevi, sonra Arif Əmrahoğlunu,
indi də Zaman Əsgərlini apardı.
Tanışlığımızdan bir az sonra
Zamana həsr edilmiş bir məqalə yazdım. Haqqımda çap edilən "Cığır
yola çıxır"
məqaləsinin sərlövhəsinə
uyğun olaraq həmin
yazıya "Cığır
yola qovuşur" adını verdim. Zaman dedi ki,
niyə belə eləyirsən, cavab verdim ki, nə
fərqi var, ikimiz də eyni bir yola
çıxırıq, amma
hiss edirəm ki, bu yol çox
ağır, çox keşməkeşlidir.
Aspirantlar evində bir otaqda qalırdıq. Çarpayılarımızın yanında qoyulan
stollar üz-üzə
idi. Yaza-yaza ara-sıra zarafat
eləyirdik. Qonşu otaqlarda
qalan Vilayət Quliyevlə Teymur Kərimli də hərdən bizə təşrif gətirirdilər.
Bütün gecə boyu
çay içib söhbətləşərdik. Zaman bizim nəslin nümayəndələri içərisində
dəqiqliyi daha çox sevərdi. Mübahisələrimiz zamanı bəzən
kitablarını ələk-fələk
eyləyib konkret faktlar tapıb çıxarardı. Zaman Əsgərlinin
elmi erudisiyasının
nüvəsində tədqiqat
üçün son dərəcə
səciyyəvi olan konkretlik prinsipi dayanırdı.
Zaman Əsgərli geniş elmi yaradıcılığa
Nəcəf bəy Vəzirovun "Müsibəti-Fəxrəddin"
faciəsinin təhlili
ilə başlamışdı. İlk araşdırması
olmasına baxmayaraq, bir əsərin faciə janrının yaranmasındakı tarixi rolunu lazımınca qiymətləndirə bilmişdi.
Bu tədqiqat işi ədəbiyyatçünaslıq
tariximizdə həm bir əsərə necə yanaşmanın, həm də bir əsər vasitəsilə bütöv
janrın əsas xüsusiyyətlərini necə
aşkarlamağın yeni
yolunu göstərdi.
Tədqiqatın nəticəsi belə
bir mühüm fikri ortaya çıxardı
ki, hər hansı janrın ideya-bədii imkanlarını
ayrıca götürülmüş
bir əsər vasitəsilə də müəyyənləşdirmək olar.
Aspirantura illərində çox vaxt bütün gecəni işləyib səhəri dirigözlü
açardıq. Həmin günlərin birində
gördüm ki, Zaman "Müsibəti-Fəxrəddin"
əsərini qarşısına
qoyub səhifələrini
sürətlə çevirə-çevirə
nələrinsə altından
xətt çəkir.
Dedim ki, kitabı korlama. Cavab vermədi. Azca gözlədim, gördüm
ki, xeyri yoxdur, yenə dedim: uşaqsan, kitabı da yazıq-yazıq eləyərlər?
Bu dəfə cavab verdi ki,
belə şeyləri
sən bilməzsən.
Mən də daha dinmədim.
Bir xeyli keçəndən sonra dedi ki, qurtardım.
Soruşdum: nəyi qurtardın? Cavab vermədi, ayağa
qalxıb mətbəxə
keçdi, bir stəkan su içib geri qayıtdı. Yenə üz-üzə
oturduq. Bu dəfə
çox ciddi görkəm alıb danışdı: "Bilirsən,
nə tapmışam?
Rüstəm bəyin nitqində
işlənən "mən"
sözlərinin altından
xətt çəkib
sayırdım - onlar əsərdə 174 dəfə
təkrar olunur. Rüstəm
bəyin mənəmliyini
və lovğalığını
hərə bir cür izah edir,
amma bu barədə
ən tutarlı fakt onun nitqindəki
"mən" sözlərinin
sayıdır". Zaman itirdiyi
ən nadir bir əşyanı tapdığı
kimi bu faktın
üzərində çox
həyəcan keçirirdi,
nəyisə həll edəcəyinə əməlli-başlı
inanmışdı. Mən
də hiss elədim ki, cığır yeni bir yola
çıxır, bu,
bədii yaradıcılığın
poetikası məsələsi
idi.
Elə belə də oldu. Namizədlik dissertasiyasının müdafiəsindən sonra
Zaman Əsgərli
"Faciə janrının
poetikası" adlı
doktorluq dissertasiyası
üzərində işləməyə
başladı. Bu tədqiqatdan bəlli oldu ki, Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığı
tarixində "poetika"
adlı ilk doktorluq dissertasiyası məhz Zaman Əsgərliyə məxsusdur.
Əslində faciə janrının əsas nümunələri
haqqında yazmaq çox çətin idi. Bu, bir tərəfdən
janrın təbiətindən
irəli gəlirdisə,
digər tərəfdən
də bu haqda görkəmli alimlərin sanballı tədqiqatlarının ortada
olması idi. Söhbət
akademik Məmməd Cəfər, akademik Məmməd Arif, AMEA-nın müxbir üzvü Yaşar Qarayev kimi elm adamlarından-korifey ədəbiyyatşünaslardan
gedir. Məmməd
Cəfər müəllim
Hüseyn Cavid, Məmməd Arif Cəfər Cabbarlı, Yaşar Qarayev isə həm Cavid, həm də Cabbarlı faciələrindən
fundamental əsərlər yazmışdılar. Amma Zaman
Əsgərli bacardı,
bu işdə onun ən yaxın
köməkçisi "poetika"
anlayışı oldu
və bu anlayışdan doğan yanaşma üsulları həmin faciələr barəsində yeni söz deməyə imkan yaratdı. Əslində Zaman Əsgərli
bu tədqiqatı ilə öz adını həmin görkəmli tədqiqatçıların
adı ilə bir sıraya yaza bildi.
Zaman Əsgərlinin
50 yaşı tamam olanda onun haqqında
ikinci məqaləni yazdım: "Ardıcıllıq
meyarı". Redaksiyada məndən
soruşdular ki, məqalənin adını
niyə belə qoymusan? Mən də cavab verdim ki, Zaman
qət etdiyi çətin və mürəkkəb elm yolunda
yazdıqlarının həm
məsuliyyətini, həm
də ardıcıllığını
bilən, onu qoruyan nadir ədəbiyyatşünaslardandır.
O, yazıçı və
alim şəxsiyyətinin
qiymətləndirilməsində, bir obrazla digər
obraz, hətta obrazla müəllif və tədqiqatçı
arasındakı əlaqələrin
tapılmasında, elmi rəhbəri ilə özünə aid varislik
prinsipinin qorunub saxlanılmasında yeni düşüncə tərzi
nümayiş etdirirdi.
Məqalədə Zaman
Əsgərlinin özünün
müxtəlif məqamlarda
söylədiyi yolları
da xatırlatmışdım:
"Dədə-baba yolu",
"iztirablı bir yol", "öyrənmək
yolu", "sənət
yolu", "qeyrət
yolu". Bunlar əxlaqi dəyəri,
çətinliyə dözməyi,
həyat prinsipinə sədaqəti, sənətin
intəhasızlığını və vətəndaşlığı
ifadə edirdi. Əslində Zaman Əsgərlinin
çeşidlədiyi həmin
yollar onun şəxsiyyətini və
yaradıcılılğını təyin edən amillər idi.
Zaman Əsgərli şöbə
müdiri kimi elmi müzakirələri çox tələbkarlıqla
aparardı. Qüsurları düzəlməyən işi şöbədən
müdafiəyə buraxmazdı.
Hətta
mənim Mir Möhsün
Nəvvabdan yazan dissertantımın da elmi tədqiqatını iki dəfə müzakirə etdirəndən
və təyin olunmuş rəyçilərin
yazılı rəyini
alandan sonra müdafiəyə buraxdı.
O, elm adamı kimi tələbkar olduğu qədər də cəsarətli idi. Zaman Əsgərli doğrunu və düzü hər şeydən üstün tuturdu, hamını doğruluğa
və düzlüyə
səsləyirdi, özü
də doğrunun və düzün müdafiəçisi olan
alim kimi yaddaşlara köçdü.
Ötən əsrin
90-cı illərindən başlayaraq
bizim nəslin nümayəndələrinin əksəriyyəti
müəyyən səbəblərə
görə institutdan getdilər: Muxtar İmanov, Vilayət Quliyev, Nizaməddin Şəmsizadə, Arif Əmrahoğlu, Alxan Məmmədov, Şamil Vəliyev, Tahir Mənsimov, Füruzə Köçərli, Arifə
Məmmədova, Gülnar
Səfərəliyeva və
başqaları. Amma Zaman
Əsgərli cığırın
yola çıxdığı
vaxtdan son günə qədər Ədəbiyyat
İnstitutunda qaldı
və əmək kitabçasına da yalnız bir müəssisənin adı
yazıldı. O yalnız
ədəbiyyatşünaslığın
deyil, həmçinin
doğma iş yeri olan Ədəbiyyat
İnstitutunun da təəssübünü çəkən
fədakar alim idi.
Zaman Əsgərli haqqında üçüncü
məqaləni yazdım:
"Yolun sonu". Zaman Əsgərli cığırla başlayan və enişli-yoxuşlu
keçidləri olan yolun
sonuna çatdı:
haysız-küysüz, səssiz-səmirsiz. Çətinlik
çəkirəm, amma deməyə də
bilmirəm: Allah sənə rəhmət
eləsin, Zaman Əsgərli! Bu yolun son
nöqtəsini çox tez
qoydun, əziz dost!
Kamran ƏLİYEV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 1 sentyabr.- S.19.