Azad Ruhun strateji yüksəkliyi yaxud Sözü və
Daşı gələcəyə elçi göndərənlər...
esse
Afinadayam... Akropolun
Parfenon və Delfinin Apollon məbədləri yüksəkliyindən
gözüm tutduqca, uçuna-uçuna baxdıqca, uzun illər
təmasda olduğum antik yunan mədəniyyəti və fəlsəfəsinin
həyat dramı sanki gerçək təcəssümündə
- nəfəsindən ideyalarınadək - nəzərimdə
canlanır. Bir yan fikir - aberton böyürdən soxulur:
Afinanın küçələrində motosikllərlə
gurhagur şütüyən bu yunanların əski yunanlarla nə
bağlılığı var?! Antik Yunanıstan (Ellada) və
müasir Yunanıstan (rəsmi: Ellada Respublikası) arasına tarixən
gör nələr pərçimlənib: Roma, xristianlıq,
Bizans, Osmanlı, modern Qərb... Yunan dünyası iki min il daha çox özünün olmayan nəsnələrlə
doldurulub (Elə bizim kimi). Diogen əlində çıraq əsl
Elladanı axtarıb... İndi də bu ölkə
antik sərvətlərinə, əsasən, turizmdən gələn
gəlir mənbəyi kimi baxır. Ancaq
Yunanıstan dünya sivilizasiyasına müstəsna təsir
göstərmiş antikliyi üzərində
özünün möhtəşəm müasir dövlətini
və cəmiyyətini Avropada hamıdan öncə yarada bilərdi.
Eyni tarixi durğunluq yunan dünyası ilə
bağlantılarda olan ərəb və türk
dünyasını da sarıb. Onlar da yunanlar kimi
böyük tarixi sütunlarından daha sısqa dirəklər üzərində
özlərini binələndiriblər. Alman, ingilis və
fransızlarsa, əksinə... Hə, yüksəkliyin
stixiyasındandır ki, oradan bütün səviyyələr
görünür...
Antik yunanların misilsiz daşduyumu
olub: onlar daşı (mərməri) kərpicdən - məbəddən
sözə - eposa qədər işləyiblər. Sanki harada daş görüblərsə, özlərini
- tarixlərini üstünə həkk ediblər. Daşı - gələcəyə elçi göndəriblər.
Müqəddəs Parnas dağının döşündəki
Delfi - sanki bütövlükdə dünyaya açılan
amfiteatrdır ki, az qala hər sal
daşı dəlicəsinə qazılıb - yazılıb.
Sözün çoxluğundan qorxmayıb
yunanlar. Selində sözün Loqos qatına diqqət kəsiliblər
("Loqos"un əski yunan dilində 20
müxtəlif mənası var). Bu Loqosda yunan
düşüncəsi güclü konsentrasiyasını tapa
bilir, antik vüsətinə, hikmət
yuvarlaqlığına, məna sıxlığına
çataraq, aforizmə, həmişə polemikaya
açıq olan, cövhərində təbii demokratizm
daşıyan imperativlərə, postulatlara çevrilir.
Afinanın demokrat və reformator qurucusu Periklin
dostu Fidiyin heykəllərində mərmər həm incəlib
ipəkləşir, həm gərilib titanlaşır. Homer mifik tarixi, Aristotel fəlsəfi ideyaları
monumentallaşdırır. O Aristotel ki, tarixdə ilk dəfə
bəşəriyyətin siyasi quruluşlanmasında həlledici
rol oynayan "konstitusiyalı hakimiyyət" ifadəsini
işlədib, ilk işartıları görünən siyasi
sistemləri bu parametrlə dəyərləndirib...
Antik yunan filosofları həm
bir-birinin yaratdığı gələnək üzərində
yüksəlir, həm də sanki dünyaya gəlmiş ilk
insan kimi özlərinə tamamilə yeni yol açırlar. Onların hər
biri arxipelaq labirintləri ilə ilk dəfə öz gəmisində
dənizə çıxan Odisseydir. Elladanın
təkcə mərkəzindən deyil, hər tərəfindən
tarix meydanına cəsarətlə addım atmış bu
Odisseylər həmişə öz yurdlarına əlidolu
qayıdırlar. Hətta qərq olanlar da dəfinəsi
ilə birlikdə tapılır... Antik filosofun
tarixi yarıb keçən sözü bütün sərrastlığı,
fəhmi, itiliyi, ironiyası, interaktivliyi və
çoxlaylı refleksiyası ilə təfəkkürə
toxum kimi düşür, mədəniyyətin sinirlərinə
yeriyir. Antik fəlsəfə kosmosdan əxlaqa qədər
dərinliyinə bəsirətli şüurun vara bildiyi
bütün dünyaları özünün eydos
harmoniyasında birləşdirir: "Mən anlayanlar
üçün oxuyuram, ey anlamazlar, qapılarınızı
bağlayın!" - sözaltısı
ilə başlayan politeistik Orfey teoqoniyası tanrısal
doğuluşu mifoloji bələyində təqdim edir. Qərb
dünyasında ilk dəfə bu politeizmə -
çoxallahlı dünyaqavramına qarşı çıxan
Ksenofan (e.ə. 540-475) olur. Anaksimen, Pifaqor, Heraklit və gənc
Parmenidin çağdaşı Ksenofan birmənalı olaraq
monoteistik konsepsiyadan çıxış etmiş,
insanların özlərinə xas xüsusiyyətlərini
müxtəlif "missiyalı" tanrılara həvalə
etmələrini cəfəng sayaraq pisləmiş, Vahid
Tanrının varlığını təsdiqləyən
dünyagörüşü sisteminə başlanğıc
vermişdir. Yalnız Ksenofandan sonra antik yunan fəlsəfəsinin
korifeyləri Platon, Aristotel "allahlar" sözü ilə
yanaşı, daha müstəqim şəkildə
"Allah" sözünü də Demiurqun -
Yaradıcının əsas arxetipi kimi işlətmişlər.
Səsi eşidilən yazılı-pozulu
daşların, dik-uçuq divarların, bütöv-para heykəllərin
və fiqurların, nida-sütunların arası ilə
keçə-keçə - hər qırıntısı
tarixin bir parçası olan bu müqəddəs məkanı
içə-içə yunan antikliyinin insanlıq
üçün necə müstəsna dəyər kəsb
etdiyini elə bu toxunuş anlarındaca cizgiləməyə
çalışıram:
- Düşüncənin və onun nəticəsi
olan ideyanın həyatın özü qədər önəm
daşıması;
- Dini
dünyagörüşünün ehkama və mistikaya
çevrilməməsi;
- İlk işartılarında "Qərb"
və "Şərq"in fərqli dünyalar kimi
qavranılması və onların münasibətlərində
Elladanın körpü missiyasının dərk edilməsi;
- Tarixin erkən çağında
respublika, demokratiya, milli təhlükəsizlik və müttəfiqləşmə
siyasətinin ilk anlam və komponentlərinin
formalaşması;
- Elm və fəlsəfənin
universal-ümumbəşəri əsaslarda təşəkkül
tapması;
- Ümumi və spesifik istiqamətlər
üzrə araşdırma metodologiyalarının işlənməsi,
praktikadan nəzəriyyəyə çıxılması;
- Məntiq və harmoniya qanunları əsasında
dünyanı dərk edən təfəkkür tipinin
yaranması;
- İncəsənətdə mükəmməl
bədii-estetik meyarların müəyyənləşməsi;
- Ədəbi dilin poeziyadan fəlsəfəyə,
tribunadan teatra qədər bütün yönlərində
cilalanıb kamilləşməsi, akademik dil düşüncəsinin
yaranması, rasionallaşması və kateqoriyalaşması;
- Özünü hər tərəfdən
görən və özünə tənqidi yanaşan mədəniyyət
əxlaqının yüksək statusda qəbul edilməsi;
- Fiziki və mənəvi cəhətdən
sağlam və kamil insan idealının örnəkləndirilməsi;
- Keçmişi və gələcəyi
özündə konsentrasiya edən baxış nöqtəsinin
tapılması...
Burada nəinki daş, sütun və
heykəllər, Afinanı və Delfini öz stixiyasından
doğan dağlar da, Parfenondan görünən Egey dənizinin
Saronikos körfəzi də yunan arxitektonikasının
relyefindən ritorikasınadək bütünlüyünə,
mükəmməlliyinə və sonsuz cazibədarlığına
etiqad yaradır.
Antik yunan mütəfəkkirlərinin
çox hissəsi itib-batmış böyük irsi əsla
solub-sozalmadan günümüzün ən aktual dəyərləri
sırasında yer alır. Onların müxtəlif məxəzlərə
səpələnmiş, hətta variasiyalaşmış
söyləmləri - dünyaya olduqca təbii, açıq və
dolğun konseptual baxışın məcrasında, atomik
aforistliyində doğulur: "Vətənin
tüstüsü də şirindir" (Homer); "Ən
böyük müdrik əsl astronom olmalıdır"
(Hesiod); "Bərabərlik müharibə törətmir"
(Solon); "Özünü tanı"; "Sənə ziyan
vurublarsa, barış, təhqir ediblərsə, öc al"
(Hilon);
"Ölçünü bil" (Pittak); "Demokratiya
- tiraniyadan üstündür" (Periandr);
"Ağlınız - Tanrınızdır" (Qermotim);
"İlkin - Tanrıdır, çünki doğulmur";
"Əvvəli və sonu olmayan - yalnız Tanrı"
(Fales); "Bütün (Universum) - dəyişməzdir"
(Anaksimandr); "Hər şey - Birdir; "Yalnız tək
Tanrı vardır" (Ksenofan); "Yeganə müdrik
varlıq Odur - bütün Kainatı idarə edən
Ağıl [nous]" (müqayisə et: Volter); "Təbiət
örtünməyi sevir"; "Gizli harmoniya - üzdəkindən
yaxşıdır"; "İlahi nəsnələrin
çoxu imansızlıq ucbatından idrakdan
yayınır"; "Əgər insanların qəlbləri
daşlaşmışa, onların göz və qulaqları -
pis şahidləridir"; "Müdriklik - varlığı
vəhdətdə görməkdir"; "Bu Kosmos... - öz
ölçüsündə alovlanan, öz
ölçüsündə sönən bu əbədi
canlı od həmişə olmuş, var və olacaq!";
"Günəş nəinki hər gün, hətta hər
an yenidir"; "Tanrı üçün hər şey
gözəl və ədalətlidir, insanlarsa birini ədalətsiz,
digərini ədalətli olaraq qəbul edirlər";
"Şəxsiyyətidir insanın Tanrısı!";
"Xalq - tapdalanmış qanunları uğrunda şəhər
qalasını qoruyurmuş kimi vuruşmalıdır";
"Gələcək - olduqca kədərlidir: mən
dünya yanğınlarını, Kainatın məhvini
görürəm" (Heraklit); "Məcburi nikah dəhşətlidir";
"Bütün tiranlara bir-birinə cinayətkarcasına
inamsızlıq azarı xasdır"; "Əgər
güc ədalətlə birləşirsə, bu ittifaqdan
qüdrətli daha nə ola bilər?!" (Esxil); "Zaman
bütün gizlinləri açır, bütün
aşkarları gizləyir"; "Pisi tanımağa bir an bəs
edər, yaxşını isə illər" (Sofokl);
"Sülh zamanında oğullar atalarını dəfn edir,
müharibə zamanında isə atalar
oğullarını" (Herodot); "Doğulandan qanadlı
olmaq - dünyada ən böyük səadətdir";
"Çörək yerinə söz yedizdirmə!";
"Ağıldan gödəyin uzun dili olur" (Aristofan);
"Mən öləriyəm, öləri
çürüntüdür, çürüntü
torpaqdır, torpaq Tanrıdır, onda mən öləri yox,
tanrıyam" (müqayisə et: Şekspirin Hamleti);
"Alçağa qarşı alçaqlıq -
yaramazların əməlidir"(Epiharm);
"Düşünmək və mövcud olmaq - elə
eynidir" (müqayisə et: Dekart); "Fəlsəfə iki
cürdür: həqiqətə əsaslanan, nəzərə
əsaslanan" (Parmenid); "Xoşbəxt tənhalığından
həzz alan Sfayros (yumru göy cisimləri, həmçinin,
Yer) Harmoniyaya qərq olmuşdur" (Empedokl); "Kainatı hərəkətə
gətirən - Zəka" (Anaksaqor); "Özünü
utandır ki, başqaları sənə xəcalət verməsinlər"
(Teofrast); "Tanrı bizim özümüzdədir"
(Platon); "İdrak heyrətdən başlayır";
"İti ağıl sahibi odur ki, zövqlə zarafat etməyi
bacarır"; "Yaraqlı ədalətsizlikdən də
qorxunc nəsə yox"; "Vətəndaş öz
dövləti üzərində hakimiyyətə sahib
olmalıdır" (Aristotel). Siyasi düşüncə
tarixinin ilk ən mühüm qənaətlərindən biri
olan bu fikir nəzəriyyədən praktikaya keçərək,
dövlətin bütün strateji məqsədlərinin
panteonu kimi bir-biri ilə müttəfiqləşib ayrılan,
barışıb savaşan yunan polislərində qəbul
edilsəydi, yunan dünyasının mədəniyyət dəyərləri
bütün ətrafını öz cazibəsinə
aldığı tək, onun bu siyasi təcrübəsi də
əvvəlcə regiona, sonra isə daha geniş çevrəmə
mütləq sirayət edəcəkdi. Dünya - Spartadan fərqli
olaraq, dövlətin monarxiya quruluşundan imtina etmiş
demokratik Afina örnəyini (e.ə. V əsr) seçsəydi, - yəni Afina demokratiyası
yunanların təcrübəsində artıq mövcud olan
monarxik, tiranik, oliqarxik idarəçiliyi dəf edə, politik
və aristokratik təsisatlanma praktikasından da yararlana bilsəydi
(Platon Akademiyasının filosofu və Makedoniya Kral Akademiyasının
rəhbəri, üç hökmdarın - Makedoniyalı
İsgəndər, Birinci Ptolemey Soter və Kassandrın müəllimi
olmuş Aristotelin "Siyasət" əsərində irəli
sürdüyü layihə də nəzərə
alınmaqla), - bəlkə də o öz tarixinin bəlli
gedişatını istisna edən bir yol tutmuş olacaqdı...
Yunan bilgələrinin yerlə
göy arasını tutan axtarış yanğısı, həqiqət
fədakarlığı onları həyatın
sıldırımınadək gətirir: tarixçi Strabonun
yazdığına görə, Empedokl özünü
Avropanın indi də fəaliyyətdə olan və ən
yüksək Etna kraterinə atıb - bəlkə vulkan hadisəsini
"öyrənmək" və püskürmənin onu
yenidən çölə atacağını sübut etmək
üçün?! Dəlil - filosofun kraterin
qırağındakı ayaqqabıları! Qəddar tiran Nearxın qulağını,
özününsə nizələnərkən
qışqırmasın deyə dilini dişləyib yerə
tüpürən Zenondan soruşanda ki, "Sənin sui-qəsd
ortaqların kimlərdir?" - filosof belə
cavab verib: "Əgər mənim ortaqlarım olsaydı, sən
tiran olmazdın!.."
Bir-birindən 177 km. aralı
Akropol və Delfi abidələrinin həndəvərini
dolaşa-dolaşa bütün vücudumla hiss edirəm ki, elə
indi də dünyaya böyük idrak enerjisi ötürməkdə
davam edən antik müdrikliyin episentrindəyəm. Tanrısal
duyğularım aşıb-daşır!
Tanıdığım, doğmalaşdığım yunan
alpları və filosofları bir atlet görkəmində fəzada
şəkillənib ilğımlaşırlar. Apollon
Solonlaşır. Herakl Periklləşir. Zefs Aristotelləşir.
Sparta Afinalaşır. Delfi Platon Akademiyasına çevrilir. Bütün vəcdimlə duyuram ki, gerçəkdən, Fəlsəfə
- idrakın universumu çevrələyə bilən ən
inteqral fenomeni, insanın mütəfəkkirlik potensialı,
dili sivilizasiyanın özünüdərk hadisəsinə
çevirən güc, fyusisdən alateyanı - maddi
varlıqdan onun "iksir" həqiqətini süzüb
çıxaran kahindir. Antikliyin metafizikası da -
poeziyadır! Akropol və Delfi isə - böyük və
ölməz mədəniyyətin əbədi zəfər
yazılmış qalaları! Azad Ruhun strateji yüksəkliyi!
Rahid Ulusel
Ədəbiyyat
qəzeti. - 2018.- 1 sentyabr.- S.24-25.