Şeirimizin Vurğunu,
futbol vurğunu
Rusiyada
keçirilən futbol üzrə XXI dünya
çempionatı artıq arxada qalıb. Bir ay Moskva karnaval mövsümünü yaşadı. Gələnlər rus insanının sevgisindən, qonaqpərvərliyindən
danışdı. Siyasi qarşıdurmalar,
iqtisadi sanksiyalar da sanki bir
aylığa unuduldu.
Bakıda, bəzi restoranlarda,
hotellərdə turistlər,
şəhər sakinləri
və qonaqlar iri ekranlarda oyunları səs-küylə
izlədilər - bundan
kimsə rahatsız olmadı.
Həmin
çempionatdan məndə
bir-iki maraqlı detal da müəyyən
assosiasiya yaratmışdı:
Kosta-Rika yığma komandasının yarımmüdafiəçisinin
soyadı Borxes idi. Amma dahi argentinalı
X.L.Borxesin özü futbola biganə idi.
Argentinalılara futbol oynamağı ingilislər öyrətmişdi. Amma 86-cı ildə
Maradonanın qolu ilə İngiltərəyə
qalib gəlib Folklend müharibəsində
məğlubiyyətin əvəzini
necə çıxdılar...Futbol da əsl
yaradıcı oyundur.
Futbol oyununun dramaturgiyası ədəbi əsərin kompozisiyasını xatırladır.
Stadionda futbol matçı klassizmin əsas prinsipini - zaman, məkan və oyun vəhdətini gerçəkləşdirir. Teatrda, savaşda olduğu kimi, burada ehtiraslar
qızışır. Bizdə futbolun azarkeşi olan az sənətkarlar
olub: Qara Qarayev, İmran Qasımov, Hüseyn Abbaszadə...
Xalq şairi Səməd Vurğunu futbol stadionunun ağız deyəni qulaq eşitməyən azarkeş
sektorunda, qışqırıb-bağıran,
fit çalan fanatların
içində, azarkeşlər
arasında təsəvvür
edə bilmirik. Xalqımızın yaddaşında Səməd
Vurğunun ağsaçlı,
qartal baxışlı
obrazı qalıb.
Onu saz-söz məclislərində,
yüksək tribunalarda,
"hökmdarın hüzurunda"
görmüşük. Saz çaldığını, ovçuluğunu
da bilirik. Az adam bilir ki, "S.Vurğun əsl futbol azarkeşi idi" (K.Talıbzadə).
İmran
Qasımovun "Səməd
kuboku" adlı maraqlı yazısı var, şairin futbol azarkeşliyi haqqındadır.
Böyük şairin bu futbol azarkeşliyi - futbol vurğunluğu hardan gəlirdi? Axı,
nə uşaqlıq
illərində, nə
də gəncliyində
onun top qovalamağını
bir kimsə xatırlamır. Ötən əsrin 30-40-cı illərində Azərbaycanda
futbolun populyarlığından
danışmağa dəyməz.
Böyük Vətən müharibəsinin
qanlı-qadalı illərini
də buraya əlavə etsək, onda Səməd Vurğunun fəal azarkeşlik təcrübəsi,
bizim hesabımıza görə, hardasa
50-cı illərdən başlamalıdır.
50-ci illərdə onun
Bakının "Neftyanik"
komandasının ("Neftçi"nin) oyunlarına getməsini görənlər-bilənlər
var. Yaddaşlarda bir-iki
xatirə yarpağı
qalıb. Həmin şahidlərdən biri də xalq yazıçısı
Hüseyn Abbaszadədir:
"1952-ci ilin yayı
idi. Mən Cəfər Cabbarlı
küçəsi ilə
Kamo küçəsinin
kəsişdiyi yerdə
dayanıb taksi gözləyirdim. O gün
respublika stadionunda
"Neftçi"nin
növbəti oyunu olacaqdı. Vaxt keçirdi, gecikirdim,
boş taksi görünmürdü. Elə bu
vaxt bir maşın gəlib lap yanımda durdu. Qapı açıldı,
məni səslədilər:
- Gəl otur, hara tələsirsən?
Bu, Səməd Vurğun
idi. Mən maşina
əyləşə-əyləşə
dedim:
- Futbola.
- Elə mən də ora gedirəm,
yolumuz birdir.
Stadiona getdik. Yerlərimiz orta
sektorların birində,
yuxarı sırada idi" (H.Abbaszadə.
"Dünyadan gör necə insanlar keçib").
"Neftyanik" oynayan
günü bütün
Bakı stadiona axırdı. Futbol bu şəhərdə
fərqli peşə sahiblərini, fərqli millətlərdən olan insanları - qocanı da, cavanı da, müəllimi də, fəhləni də, şairi də, bəstəkarı
da (məsələn,
Qara Qarayev möhkəm azarkeş idi) bir araya
gətirirdi. H.Abbaszadə
xatırlayır: "Stadion
adamla dolu idi, iynə atsaydın, yerə düşməzdi. Azərkeşlər bir-birinin böyrünə
sıxılıb əyləşmişdilər.
Biz oyunun başlanmasına
yaxın gəldiyimiz üçün yerlərimiz
tutulmuşdu. Camaat
Səməd Vurğunu
görüncə yerlərdən
səsləndilər: "Səməd
müəllim, gəlin
əyləşin". Səməd Vurğun
razılığını bildirdi. Bizim üçün öz yerlərimizi dərhal boşaltdılar".
Oyun bitəndə isə stadionun çıxışında
həmişə böyük
izdiham yaranırdı.
Müharibədən çıxmış
xalqın kütləvi
sevincini və futbol emosiyasını anlamaq olardı...
Şair oyun gedən müddətdə gözünü
meydançadan ayırmırdı,
rəqib komandanın hücum həmlələrini
diqqətlə, özünəxas
mimika və jestlərlə izləyirdi. H.Abbaszadə
yazır: "Səməd
Vurğun meydançada
gedən mübarizəni
elə həyacanla izləyirdi ki, həndəvərimizdə əyləşən
tamaşaçılar oyuna
yox, ona baxırdılar. Bəlkə də onların
bəziləri şeirlərini
əzbər bildikləri
sevimli sənətkar birinci dəfə idi ki, belə
yaxından görürdülər".
O, komanda qələbə qazanan günü uşaq kimi sevinirdi, kefi kök gəzirdi, tərlan təbi cuşa gəlirdi, uduzanda isə qanı bərk qaralırdı, əsəbiləşirdi.
"O gün "Neftçi"
qonaqlara uduzdu. Səməd müəllim tutulmuşdu.
O özünə təsəlli
verdi.
- İnsafən bizim
uşaqlar pis oynamadılar. Neyləyəsən, onlarınınkı gətirmədi. - O, "Vaqif"
dramından Şaliko obrazının dediyi misranı söylədi:
"Bəzən basılır
hünər". Məncə, uduzanda da belə
uduzasan, kişi kimi!" (H.Abbaszadə).
O, futbolçuları romantik
pyesin, dramatik poemanın personajları kimi qəbul edirdi. Futbol onu süjetin
məchulluğu ilə,
emosiyalarına təbiiliyi
ilə cəlb edirdi.
Azarkeş sektoru isə antik dramın xoru kimiydi.
S.Vurğun "futbolnamə"sinin baş
qəhrəmanı Ələkbər
Məmmədov idi. "Əməkdar idman ustası Ələkbər
Məmmədovun iştirak
etdiyi bir oyunu belə buraxmazdı" (K.Talıbzadə.
"Sənətkarın şəxsiyyəti"). Məsələn, Yevgeni Yevtuşenkodan
(o, müxtəlif illərdə
futbola həsr etdiyi şeirlərini toplayıb "Mənim futboliadam" adlı kitab buraxmışdı),
fərqli olaraq, Səməd Vurğun futbolu vəsf etməyib. Amma Ələkbər Məmmədova bir şeir həsr etməyib.
Qəhrəmanın meydanda təkbaşına
mübarizəsi, yoldaşlarının
onun köməyinə
gəlməsi ona bir dastan süjetini
xatırladırdı. Akademik K.Talıbzadə
inanırdı ki,
"Şair Azərbaycanın
adını uzaqlara yayan oğullara hədsiz məhəbbət
bəsləyirdi. Azarkeşliyin bir mənasını da bu cəhət
təşkil edirdi".
Şairin haqsız, tənqidlərdən,
repressiyanın qara xofundan, qanlı donoslardan başını
götürüb getdiyi
yer ya Muğan
çölləri, ya
da futbol stadionu olurdu. S.Vurğunun
dərin depressiyaya düşüdyü günlərin
hesabını kim bilir? Bəlkə də onu futbola gətirən
depressiya ilə mübarizənin bir forması idi...
Stadion yeganə
məkan idi ki, böyük şair özünü azad (lıqda!) hiss edirdi. Burda təbii ehtiraslarına, coşqun emosiyalarına, təhtəlşüur
axınına istədiyi
sərbəstliyi verə
bilirdi...
P.S. İndi futboldan, S.Vurğunun azarkeşliyindən yaza-yaza, rus şairi, Rus PEN-klubunun rəhbərlərindən biri olmuş Aleksandr Tkaçenkonun BSU-ya gəlişi, tələbələrlə görüşünü yadıma salıram. Həmin görüşdə mən də iştiark edirdim. A.Tkaçenko karyerasını futbolçu kimi başlamışdı. Simferepolun "Tavriya" komandasında oynamışdı. Ömrünün bu səhifəsindən danışanda birdən futbola metaforik məna verdi: "Hər şey taledən və insanın içindəki oyundan çox asılıdır. Futbolu həmişə savaş oyunu kimi qəbul edirlər: qapını zəbt etmək, rəqibə qalib gəlmək və qalib (fateh) olmaq. Əgər sən meydanda topu götürüb sadəcə yuxarı vurursansa, top elə uçur ki, görmək olmur. Sonra top birdən geri özünə qayıdır. Və mən onda anladım ki, yuxarıda kimsə var, topu sənə qaytararaq səninlə oynayır. Ona görə də düşünürəm və təzə heç nə kəşf etmirəm: bu - Uca Tanrıdır! Sən Uca Tanıyla futbol oynayırsan. Sən qapıya qol vurmaq arzusu ilə topa zərbə vuranda başqa məkana düşmək istəyirsən. Onu fəth etmək yox, məhz oraya düşmək və o yüksək sferalarla ünsiyyət qurmaq istəyirəm... Sən bunu edirsən və birdən anlayırsan ki, ayağının hərəkəti bütöv stadionu ayağa qaldırır və sənin hərəkətini 50 (bəzən də 100) min adam izləyir. Və sən praktik olaraq Yaradanla bir yerdəsən!"
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
1 sentyabr.- S.27.