Əbədilik illüziyasına qaçış
Modern təsviri sənət tarixinə humanitar və incəsənət
indeksli baxış.
"İnsan yaratmaq istədiyi
şeyi təqlid etməməlidir".
Jorj Brak
"Sənət yaratmaqdır. Ancaq nəzarətsiz bir yaradılış prosesidir".
Cəlal Şengör
"Cavad fırçasının və düşüncələrinin Kvant gücü ilə keçmişə, ilkə sıçradı. Sezandan, Van Qoqdan, Qogendən başqa aralıqdakı bütün səhifələr, hətta renesans, hətta Antik Yunan səhifələri silindi".
Azər Turan
Mifik və tarixi
yaddaş
XIX əsr fransız rəssamı
Pol Delaroş "Bu gündən etibarən rəsm
ölübdür", deyəndə rəssamlıq sənətində
ümidsilzik yarandı. Fotoqrafiya rəsm sənətini üstələyəcəkmi?
sualı gəldi ağıllara. Ancaq bu sözlər klassizm və neoklassizmin sonu,
yeni, modernist eranın əməli başlanğıcı idi.
Qarşıda rəssamlıq sənətini
ekspressionizmdən konstruktivizmə, dadadan minimalizmə, popdan
performansa, ordan da postmodern heykəllərə qədər
aparan böyük sənət yolu var idi. Deməli,
heç bir sənətin ölümü baş vermir. Rəng və görkəm dəyişir. Məna və çalar hər bir sənətkarın
fərdi baxış bucağı ilə yeni kəşflərin
səbəbinə çevrilir. Necə ki, neoklassizmdən
sonra rəssamlıq sənətində fərdiyyətçilik qabardı. Kütləvi
rəssamlıq, kollektiv fəaliyyət, sənət dərnəkləri
fərdi emalatxana və sərgilərlə əvəzləndi.
Azər Turanın "Dünyanın Cavad mifi -
Azərbaycan modernizmi" essesi məndə müxtəlif
çalar və mənalara parçalanan assosiasiya doğurdu.
Fikir və duyğuların
parçalanmış, hissələrə
bölünmüş mozaik dekorasiyaları sənət
tarixində sürətli və çevik, ancaq yaradıcı
səyahət gerçəkləşdirdi. İncəsənətə mifik və tarixi
yaddaş fonunda baxış məna və struktur, ruh və
intellektə diaxron, ritmik və simmetrik elastika əlavə
etdi. Elmi təfəkkürlə
esseistik yanaşma tərzi bir-biri ilə mübarizə
apardı. İkisinin qızıl
ortasını tapmaq çabası ilə incəsənət
və humanitar indeksli bir yazı ortaya çıxdı. Sənətin gözlüyü ilə ruh və
şüurun süzgəcindən keçirilmiş həqiqətin
axtarışı məhrəmləşdi. Daxili harmoniya yaratdı. İntellekt
tarixi yaddaşın yanında durdu, duyğular mifik
yaddaşı dəstəklədi.
Reallığın
adiləşməsi
XIX əsr klassik və
romantik rəssamlarına qarşı realistlər estetik etiraz
edir. Baron Antuan Jan-Qrosun müəllimlik etdiyi akademizmin
nümayəndələri yeni tipli avanqard sənətkarları
rədd edir. Pol Delaroşun
ölümündən sonra Jan Dominik Enqr və Ejen Dealkrua
akademizmin fəaliyyətini davam etdirirlər. Avropa
akdemizminin nümayəndələrindən dərs
almalarına baxmayaraq, onları tənqid edən Qustav Kurbe,
Eduard Mane və Klod Mone kimi avanqard sənətkarlar sənət
çevrəsinin yarımçıq, boş qalan hissəsini
qapayırlar. Ancaq sənət tənqdiçiləri
və xalq onları qəbul etmir və lağa qoyur. Avanqard rəssamların düşdüyü vəziyyət
Emil Zolaya "Şedevr" romanını yazdırır.
Eduard Mane "Çəmənlikdə səhər
yeməyi" tablosunda mifoloji, abstrakt və mücərrəd
elementlərdən imtina edir. Rəng,
işıq və naxışlardakı sərbəstlik tənqidçiləri
cin atına mindirir. Ancaq Mane öz şəxsi
emalatxana və sərgisini yaradır. Rəssamın
cəsarəti akademizmin, şablon və qaydaların sonunu gətirir.
Ekspressionistlər Manedən sonra fərdi iş və sərgilərini,
sənət dünyalarını yaradırlar. "Çəmənlikdə
səhər yeməyi" kətan üzərinə
yağlı boya ilə işlənmişdir. İki qadın və kişinin səhər macərası
dövrün imicini əks etdirir. Tablo
klassik qaynaqlardan imtina edir. Mövzu
ideallaşdırılmır. Çılpaqlıq
və sərbəst boyama texnikası var. Eduard Manenin sənət
davasıdır bu. Modern Fransa incəsənəti yaranır.
Kişilərin real, qadınların romantik
naturası Mane fırçasında müasirləşir.
Qustav Kurbe "Sənətkarın
emalatxanası: real bir alleqoriya" tablosu ilə klassik və
romantik sənət tarixindəki boşluqları aradan
götütür. Yeni səhifənin adı
realizmdir. Rəssam bir tərəfdə
Şarl Bodler, Pyer-Jozef Prudon, Jül Şampfleri kimi
dostlarını, digər tərəfdə Parisin hər bir
sosial təbəqəsindən olan insanları təsvir
etmişdir. Bəs bütün bunlar təsadüfdür?
Sənətkar niyə ənənədən
imtina edir. Kurbe
tabloya "yaşayan insanlıq" tərifini
verir. Tablonun mərkəzindəki rəssamın
özü dayanır. Eqosentrizm. Sənətin fərdilik keyfiyyəti. Mənin dərkindən yaranan sənət
estetikası. Xaos və harmoniyanın daxilə
çəkilməsi. Və gözəllik duyumuna çevrilərək
sənətdə ifadəsi. Sağda avara, sərgərdan dostlar və
sənət adamları, ziyalılar. Solda varlılıq,
yoxsulluq, istismarçılar və istismar edilənlər... Gündəlik həyatın
sənətlə qovuşması. Ənənədən
imtinanın nəticəsi. Pyer Jozef-Prudon
fikir və düşüncə qatını, Jül
Şampfleri sözdən rəsmə keçidin
reallığını, Bodler isə sənətin
romantikasını təmsil edir.
Mane və Kurbe
reallığın, pozitivist təfəkkürün adiləşməsindəki
həqiqəti tapıb ortaya çıxarır. Elə Cavad
Mircavadovun "Atlılar" və "Tanrının
anası" əsərləri də rəssamlıq sənətində
inqilab deyilmi? "Atlılar" rənglərin
və duyğuların xaosunda harmoniya tapmaqdır. Miniatür sənəti ilə modern rəssamlıq
qovuşur. Kosmoqonik, ilkin insanla virtual,
vizual sənət birləşir. Soldakı
atlıdan etibarən yüksələn xətlə
sivilizasiyanın inkişafı nəzərə
çarpır. Tablo get-gedə tarixi
yaddaşdan mifik dərkə yönəlir. Diaxron, retrospektiv vəziyyət
yaranır. İlkinliyin qəbilə,
mağara erasınamı, yoxsa vizuallaşma dövrünəmi
aid olması müzakirə mövzusundan çıxır.
"Tanrının anası"ndakı
ekspressiv və qatı rəng tonları isə həyatı və
Tanrının özünü sorğulayır. Tanrıya inamın və inamsızlığın,
gücün və gücsüzlüyün sənətdə
adekvat forması tapılır. Səmavi
dinlərə görə doğmayan və doğulmayan
Tanrı yeni görkəm qazanır. Tək
olan Tanrıdan peripateist düşüncəyə keçid
şüur və göz qamaşdırır. "Dünyanın Cavad mifi" məhz belə
yaranır. Sənətin inkişaf tarixində
mifik və estetik kəşflər Cavad Mircavadov şəxsiyyətində
həmin çevrənin tərkib hissəsinə
çevrilir.
Adsız sənətkarlar
və postetnoqrafiya
İmpressionizm və
postimpressionizm də akademik Avropa incəsənətini inkarla
formalaşdı. Klod Mone "Təəssürat, Günəşin
doğması" tablosunda Fransanın Qavr limanını təsvir
edir. Təəssürat xarakterli sərbəst bir səhnədir.
Mavinin çalarları ilə qara obyektlər
qırmzının tonları ilə rəqs edir. Xırda
bir təəssürat var ki, günəş doğur. 1874-cü ildə fotoqraf Nadarın studyasında 30 rəssamın
akademizmə etiraz olaraq yaratdığı "Adsız sənətkarlar
birliyi" ekspressionizmin əsasını qoyur. Edqar Deqa,
Klod Mone, Kamil Pissarro, Pyer-Ogüst Renuar, Vinsent Van Qoq, Pol Sezan,
Pol Qogen, Pol Siqnak, Volter Sikert, Medardo Rosso, Meri Kassat və
başqaları… Hansından bəhs edəcəyini
bilmirsən. Hamısı heyrətləndirir.
Pol Sezan və Meri Kassat
yaradıcılığı ekspressionizm haqqında çox
şey deyir. Van Qoq və Qogendən könüllü şəkildə
imtina edirəm. Çünki Sezan və Kassatdakı fərdiliyin
trans halı məni ovsunlayır. Sezan rəsm əsərlərini ilk dəfə
impressionistlərin sərgisində cəmiyyətə təqdim
edir. Ancaq sərt tənqidlər onu ordan
uzaqlaşdırır. Sezanın daxili
dünyası tənha və qadağasız həyat sürməyə
sarı aparır. Əslində ona tənha
demək olmaz. Çünki sənətin
rəngli dünyasında, Fransanın cənubundakı Provans
qəsəbəsində impressionizm, postimpressionizm və
kubizmi birləşdirən və onu fərqləndirən rənglər
palitrasında tənhalığa macal tapmır. O, sənətə
fərdi sərgi mədəniyyətini gətirmək istəyir.
Sezanın natürmortları və avtoportretləri
belə daxili qata, mənaya əsaslanır. Rəsmin səthi, zahiri effektləri ilə
maraqlanmır. Ona görə də sərt
tənqdilərə tuş gəlir. Əsərlərində
işığın azlığı və solğunluğu
onu bütün impressionistlərdən fərqləndirir.
Pozitivist, konkret detal və naxışların
yerinə, mücərrəd natura və daxilin çölə
çıxış estetikasını qabardır. Sezan "Sent-Viktuar dağı" və
"Çimənlər" əsərlərində bilinən
və görünən rallığı deyil, sənətin
gerçəkliyini ifadə edir. "Çimənlər"
silsiləyə daxil olan ən böyük tablodur. Çılpaq qadınların bədəni ilə təbiət
arasında bir ahəng var. Qadın bədəni müxtəlif
səpkilərdə rəsm edilib. Bəziləri
incə, bəziləri qaba. Ancaq simmetriya
riyazi dəqiqlik ifadə edir. Təbiət
də, qadınların vücudları da üçbucaq
formasındadır. Heç də təsadüfi
bir uyğunluq deyil. Qərb mədəniyyətində
üçbucaq müqəddəs fiqurdur. Qadın
estetikasını təmsil edir. Arxa fonda
ağaclar və səma da uçbucaq şəklindədir. İnsanın cinsi arzu və ehtirasları təbiətin
tərkib hissəsidir. İlkinliyə,
mağaraya aparan evoluvasiya retrospektiv məzmundadır. Materialist düşüncə ilə idealist inanc
sistemi bir tablonun estetik çətirinə
yığılır. "Çimənlər"
təkamülü qadın cinsində verir. Gözəllik duyumu başqa hansı şəxsdə
və cinsdə verilə bilərdi ki?! Mircavadovun
"Çılpaq qadın". "Şaman
qadın" və "Uzanan qadın" tabloları
"Çimənlər"lə sənətlərarası əlaqəyə
girir. Cavad Sezandan fərqli olaraq
keçmişə birbaşa üz tutur. Bədənin
estetik simmetriyası və gözəlliyi onu
maraqlandırmır. Naxışlar, qotik və
aniqotik ünsürlər, Şərq elementlərinin vizual, animastik
üslubda işlənməsi heyrətləndirir. Heyzenberq və Eynşteynin elmdəki nəzəri-praktiki
teoremləri elmi kəşflər zəncirini hərəkətə
gətirdiyi kimi Cavadın poststruktural yanaşma tərzi sənət
tarixində bizim də varlığımızı,
mövcudluğumuzu davam etdirir. Meri
Kassatın "At şabalıdı ağacı
altında" əsəri ilə Cavadın "Ana və
uşaq" tabloları ana və övladın məhrəm
ünsiyyətini təsvir edir. Mircavadov
Afrika maskaları ilə mifik yaddaşı, Kassat modern
üslubla tarixi yaddaşı hərəkətə gətirir.
Cavadda abstraksionizmə meyil güclüdür.
Kassatda konkretliyə, pozitivist ünsiyyətə.
Pablo Pikasso "Avinyonlu
qadınlar" əsəri ilə primitivizm və kubizm
arasında körpü yaradır. Jorj Seruyat, Van Qoq və Qoqenlə
birlikdə postimpressionizmi formalaşdırır və kubizmin
muştuluğunu verir. Mircavadov isə şərq
miniatur sənəti ilə Avropa incəsənəti
arasında körpüdür. Şərq
və Qərb elementləri Cavadın fırçasında əriyib
sənət zirvəsinə ucalır. Pikassonun
Afrika maskaları və balaca İberiya keykəllərinə
marağı onu primitivizmin də nümayəndəsi edir.
Avropanın sənaye inqilabı, şəhərləşmə
və başqa müasir və tarixi dəyərlərindən
imtina primitivist sənətkarların başlıca xüsusiyyətləri
kimi ortaya çıxır. Mircavadovun rənglərin
obrazlı, duyğusal və dekorativ təsirlərinə
üstünlük verməsi onun primitivist detallara meyil etməsi
kimi qiymətləndirmək olar. Mübaliğəli
rəng və naxışlar, boyaların naturasının qəsdən
pozulması Cavad fırçasının çoxqatlı
elementləridir. Mircavadovun istənilən tablosunu seyr edən şəxslə
əsər arasında təsvir və rəng duyumu
yaradılır. Tamaşaçının
duyum gücünün zənginliyinə görə bu əlaqə
güclənir. Cavadın tabloları Maks Pexşteyn, Ernst Ludviq
Kişner, Frans Mark və Emil Nolde kimi primitivist rəssamların
əsərləri ilə də sənətlərarası əlaqə
qura bilir.
Yeni ünsiyyət
modeli, xəyalın gələcəyi və sənətin tənhalığı
XX əsrin əvvəli incəsənətdə
yeni bir ünsiyyət modeli yaranır. Pablo Pikassonun icad etdiyi
bu yeni dil kubizmdir. Jorj Brak, Xuan Qris, Aleksandr Arçipenko,
Jan Metsinger və Fernan Leje fırçalarını
kubizm dilində
danışdırırlar. Jorj Brakın
"İstaqda evlər" tablosu rəssamlıqda
şüur və intellektin aparıcı amilə çevrilməsinə
səbəb oldu. Hər şey şüur
və düşüncədə baş verirdi.
"İstaqda evlər" paralel ağaclar, yaşıl
düzənliklər və sarı kubik formalı evlərdən
ibarətdir. Bu, yeni bir forma
axtarışıdır. Ancaq Brakın dediyi kimi "məqsəd
bir mövzunu yenidən yaratmaq deyil, təsvir dolu məlumat
formalaşdırmaqdır". Kubizm məhz bu
baxımdan ünsiyyət formasıdır. Şüur təsvirlə eyni nəticəyə gəlir.
Çoxməqsədli və çoxcəhətli
bir formuldur kubizm. "İstaqda evlər"
ağaclar və evlər arasında bir ünsiyyət modelidir.
Nəticədə ağaclar da kubik
formasını alır. Yaşıllıq
və ağaclar saralır, evə çevrilir. Özü də yığcam kənd evlərinə.
Axı İstaq Pol Sezanın da
yaşayıb-yaratdığı məkandır. Brak ustadın sənətini tamamlayır. Hər bir sənətkar digər sənətkarın
davamıdır. Ancaq bilinməyən,
görülməyən və duyulmayan bir halın, vəziyyətin
və təsvirin kəşf edilməsi ilə davam edir. Bəzən də adi, labüd, kodlanmış
formatda.
Keçmişdə ilişib qalan ədəbiyyat
və incəsənəti dinamizmə, hərəkətə
səsləyən, italyan şair Filippo Tommaso Marinetti 1909-cu
ildə Fransanın "Le Fiqaro" qəzetində "Futurizmin manifesti" məqaləsini
çap etdirir. Muzeyləri qəbiristanlıq
adlandıran şair incəsənətdə gələcəyin
xəyallarını qururdu. Arxasınca rəssam-heykəltəraş
Umberto Bossioninin "İnsan dinamizminin sintezi" və
"Boşluqda addımlayan davamlılıq formaları"
adlı bürünc heykəlləri əşyalar və
fiqurların dinamikasını sənət fonunda tənzimləyir.
Sürət və hərəkətin, məkanla
cismin illüziyası futurizmin praktiki, əməli
formasıdır. İtalyan futurizmi Cakamo
Balla, Karlo Karra, Cino Severini ilə inkişaf edir. Rus, ingilis və fransız rəssamlar futurizmə
çoxqatlı romantika qatırlar. Natalya Qonçarova,
Mixail Larionov, Olqa Rozanova, Devid Bomberq və Anri Qaudiyer Bjeşka
futuruzmin rayonizm və vortisizim qollarını inkişaf
etdirir. Natalya Qonçarovanın "Arvadlar dırmıq ilə",
"Xorovod" (Rus xalq oyunu) və "Yun
qırxımı" tabloları rus xalq sənəti və
ikonalarını xatırladır. Rus
ikonaları və təsviri sənəti həndəsi və
mexaniki formatda Qonçarovanın tablolarında öz əksini
tapır. Kubizm, futurizm və
orfizmin sintezindən yaranan tablolar Mircavadovun miniatur sənəti
ilə dialoqa girən
"Atlılar", "Günəşli
atlı" "Sarayda" və
qadınlar barədə əsərləri ilə eyni estetik sənət
mərtəbəsini
bölüşürlər. Ancaq Cavadın miniatürləri
Qonçarovanın əsərlərindən daha
tünd və çoxqatlıdır. "Xorovod"
tablosunda qadınların üzləri güclü təəssürat
və qədimilik doğurur. Xalq oyunu XX əsrin
əvvəlində, sənaye inqilabında nəyi ifadə
edir? Gələcəyin dinamikası həm
də keçmişlə bağlıdır. Cavadın "Uzunqulağa minən qadın"
tablosu həmin ilkinliyin və keçmişin modern sənətdə
əks olunma halıdır.
XX əsrin əvvəli incəsənətdə
modernizm tənha, abstrakt görkəm qazandı. "Sənət sənət
üçündür" yanaşma tərzi akademist və
naturalist ifadələrdən qaçır. Rəng, təsvir, şəkil, məkan kimi forma və
strukturlara əsaslanan rəssamlar təbii, xarici
reallığın yerinə sənətin həqiqətini,
gerçəkliyini ifadə edirlər. Forma
oyunları və rəng effektləri abstraksionizmin əsas
göstəricilərindən idi. Onlar Klod Mane, Pol Sezan,
Jozej Mellorda Uilyam Terner və Ceyms Makneyl Uistlerin əsərlərindəki
illüziya və mücərrəd effektlərdən təsirlənirlər.
Abstraksionistlər incəsənət tarixində
körpü rolunu oynayırlar. Reallığın
mücərrəd formasını kəşf edirlər.
Plastik sənətlər üçün
geniş şərait hazırlayırlar. Vasili Kandinski,
Kazimir Maleviç, Teo Van Disburq, Pit Mondrian abstrakt sənətdə
şaquli və üfüqi təsvirlərə, dioqanal
memarlıq üslubuna, kubizm və futurizmdən gələn həndəsi
mücərrəd rəngləmə texnikasını
yaradırlar. Bu rəssamlar təsviri sənətdəki
əməli fəaliyyətləri ilə yanaşı, incəsənətin
nəzəri məsələləri barədə yazı və
manifestlərlə çıxış edirlər. Artıq modern sənət rəssamdan geniş bilik və
məlumat tələb edir. Mircavadov da bizim
rəssamlıq məktəbində nəzəri biliyi
praktikaya çevirən əsas rəssamalrdan biridir.
Kazimir Maleviç "Qara
kvadrat" tablosu ilə obyektiv incəsənət
anlayışını yox edir. Qara kvadrat obyektiv
olmayan duyğuların ifadə formasıdır. Kvadrat bütöv bir duyğu, hiss aləmini təsvirə
çevirir. Kvadratın ağrəngli səthi
duyğulardan kənarda qalan boşluqdur. Modernist
bir sorğu-sual, etiraz idi bu. Tənqdiçilər bu tablo ilə
sənətin öldüyünü vurğulayırlar. Hətta tamaşaçılar da
düşünür ki, sevdiyimiz hər şeyi itirdik. Sanki bir səhradayıq. Qarşımızda
ağappaq bir fonun üstündə qara bir kvadratdan başqa
bir şey yoxdur". Ancaq yanılırlar.
Sənət sənətin gözlüyü ilə
baxılanda bir dəyər ifadə edir. Öz
tarixi və estetikası xaricində adi bir kətan və boya,
kağız və söz, obyekt və subyektdir. Sənət həm də yeni forma və məzmun
axtarışı deyilmi? Əslində ağ
və qaranın izdivacı hissləri, duyğuları xarici
bir forma və şəkilə salır. Maleviç
abstrakt sənət daxilində suprematizmin əsasını
qoyur. Doğurdan? Məncə,
yox. Var olan bir sənət
anlayışına yeni üslub və forma gətirir.
Necə ki, Cavad "Bethovenin son kvartetləri"ində fasiləsiz axan duyğu selini, ilk
harmoniya və ahəngi modern formaya salır. Kvartetin
sərhədləri belə keçilir. Duyğu,
rəng və ritm bir-birinə qarışır. "Bethovenin son kvartetləri"
tamaşaçını özünə sarı çəkir.
Onu mifik və tarixi yaddaşın paralelinə
aparır. O paralelin adı sənətin yenidən
yaratmaq gücüdür. Səs, söz, mif və mif, söz,
səs...
Yeni dünya
arxitekturası və sənətin üsyan forması
Konstantin Brankusi modern
memarlığa ruh qazandırdı. O, qucaqlaşan cütlüklər,
quşlar və fərqli bədənlərdən ibarət
heykəllərində taxta,
daş və bürüncə duyğu estetikası yüklədi.
Təbiətə aid xüsusiyyətləri heykəldə
əks etdirdi. Xüsusilə "Şahzadə
X" heykəli canlı varlığa aid çox az
detalları olan "canlı varlıqdır". Fotoqrafiya sənəti də Brankusi də təzə
məna qazanır. O, öz heykəllərinin
fotolarını çəkərək sərgiləyir. Brankusidən sonra SSRİ-də yeni bir dünya
arxitekturası meydana gəlir. Mücərrəddən
konkretə keçid baş verir. Birinci Dünya
müharibəsindən sonra Vladimir Tatlin, Aleksandr Rodçenko
və arvadı Varvara Stepanova, Aleksey Qan, Naum Qabo və Anton
Pevsner qardaşları kollektiv şüura uyğun və cəmiyyətə
faydalı olan sənət axtarışına
başladılar. Vladimir Mayakovski həmin ahəngin
poeziyada yaradıcısıdır. Almaniyada
bauxaus məktəbi də eyni şüür və əqidəni
təmsil edir. Sadəcə
yaşadıqları şərait və cəmiyyət fərqlənirdi.
Yoxsa Valter Qropius, Lionel Feyninger, Jozef Albers və başqa
bauxausçular rus konstruktivizminin nümayəndələrindən
o qədər də fərqlənmirlər. Müvəqqəti
xarakter daşıyan konstruktivizm inqilabdan sonrakı incəsənət
estetikasını anlamaq üçün vacib bir
amildir. Vladimir Tatlinin "III Beynəlxalq abidə"
taxta maketi təmsil etdiyi estetik görüşdən
asılı olmayaraq böyük sənət nümunəsidir.
Əsərdə rəssamlıq, heykəltəraşlıq
və memarlığın utopiyası birləşir.
Böyük spiral mexanizmi hərəkət etdirmək üçün
içəridə kub və kürələr yerləşdirilib.
Kosmos çağında yeni bir memarlıq abidəsidir.
İnnovativ və kinetik memarlıq və incəsənətin
maketi elə maket olaraq da qalır. Məqsəd
"Eyfel" qülləsini keçmək idi. Ancaq bu hal əvvəla şüur və əqidədə
gerçəkləşməli idi. Cavad
Mircavadov belə bir kollektiv şüura əsaslanan sənət
estetikası olan dövlətdə dünyaya gəlsə də,
şüur və ruh dünyası fərdi və azad sənəti
seçir.
Konstruktivizmlə bərabər
Avropada sənətə üsyan edən dadaizm yaranır. Ddaistlər
öz devizlərində yazırdılar. "DADA
inqilabçı proletarların tərəfindədir. Artıq düşüncələrinizi sərbəst
buraxın. Dövrün tələbləri
kimi azad. Məhv olsun sənət. Məhv olsun burjuaziya intellektualları. Yaşasın Tatlinin mexanika sənəti. DADA burjuaziyanın fikir dünyasının
könüllü sürətdə məhv edilməsdir". 1916-cı ildə
alman şair Xuqo Ballın Zürixdə aşdığı
Kabare Volter, gecə klubu ilə incəsənət məkanını
birləşdirir. Kabare Volter Xuqo Ballın
özünə tərəfdar topladığı ilk DADA məkanıdır.
Dünya müharibəsinə və burjuaziya cəmiyyətinə
etiraz edən dadaistlər Kabare Volterdə sərgilər,
poeziya gecələri, alternativ konsert və performanslar
keçirirlər. Qısa müddətdə
Xuqo Balla rumın şair Tristan Tsara, rəssam Marsel Yanko, alman
heykəltəraş Hans Arp da qoşulur. Rixard
Hülzenbek, Raul Hausman, Corc Qroz, Marsel Düşan və
başqaları birgə və fərdi olaraq dadaizm haqqında
yazılar, manifestlər hazırlayırlar.
Düşan Julian
Akademiyasında təhsil almazdan əvvəl ailəsində
incəsənət dərsləri alır. Ailə onun
ruh və düşüncəsini formalaşdırır.
"Pilləkandan enən çılpaq"
tablosu ilə rəsm sənətində şah əsərini
çəkir. Vücudun, pozulmuş naturanın və
zamanın proyeksiyası olan tablo təsviri sənətdə yeni bir mərhələdir. Abstraktlaşma dadaistlərdə obyektin, əşyanın
yeni bir tapıntı və formaya düşmə prosesinə
qədər davam edir. Düşan "Pilləkandan enən
çılpaq"dan sonra hazır əşyaları
ölümsüzləşdirməyə başlayır. Çini qabdan hazırladığı
"Bulaq" əsəri həyat və cinsiyyət
bulağına modern, abstrakt bir təsvir bucağı
qazandırır. Marsel Düşan adi bir çini qabla bağlı
düşüncələri alt-üst edir. Əşya
üçün yeni bir davamlılıq müddəti, fərqli
bir düşüncə sistemi yaranır. Cavad Mircavadovun ənənəvi rəssamlıqdan və
ənənəvi əşyalardan imtina etməsi də estetik
bir sənət inqilabıdır.
Fransız şair və tənqidçi
Qiyom Apolliner "Tiresiyasın döşləri"
tamaşasında Pikassonun səhnə dekorasiyasına etdiyi
"Keçid" başlıqlı balet haqqında yazarkən
sürrealizm adlı bir termindən istifadə edir. Andre Bretonun
"Sürrealist manifest" yazısından sonra cərəyan
tam olaraq formalaşır. Andre Masson, İv Tanqi, Alberto
Cakometti, Salvador Dali, Hans Arp, Hans Bellmer, Leonora Karrinqton, Frida
Kalo sürreal sənəti
inkişaf etdirir. Ancaq üç fərqli
sürrealist sənətkar haqqında danışmaq istəyərdim.
Rene Maqrittin "Obrazların xəyanəti"
əsəri şedevrdır. Avropa
avanqardizminin bütün qollarını, modernizm və
postmodernizmi ilk baxışda adi görünən bir tabloda
birləşdirib. Tablonun üstünə
yazılıb ki, "bu bir tənbəki deyil". Ancaq baxan hər kəs tənbəki görür.
Çünki Maqritt xəyal və təsəvvür
atmosferindən çıxır. Reallıq
və illüziya, əşya ilə obraz arasındakı incə
fərqləri ifadə edən Maqritt bütün sürrealist
rəssamlardan fərqlənir.
Salvador Dali deyəndə isə ağıla
"Yaddaşın əzmi", Qaynadılmış
paxlalı yumşaq konstruksiya", "Röya",
"Xristofor Kolumbun Amerikanı kəşf etməsi",
"Yağışdan sonra əcadalarımızın
qalıqları", "Volterin görünməz
büstü ilə kölə bazarı", "Son axşam
yeməyi ritualı", "Fillər" və başqa əsərləri
kino kadrları kimi gözümüzün
qarşısından keçir. Ancaq ən
sürreal əsəri olan "Xərçəng telefon"
dizaynı unudulur. Rəssam dizayn verdiyi sürrealist əşyanın
hazırlanmasında
gips, qətran, rezin, polad və kağızdan
istifadə etmişdir . Yemək və seks
arasındakı əlaqənin qaba formada təqdimatı olan əsər
bir o qədər də estetik və incə bir dizayndır.
"Bir restoranda xərçəng
qızartması soruşanda niyə heç vaxt bişmiş
bir telefon xidməti göstərilmədiyini anlamıram",
deyən Dali əslində sürreal sənət
romantikasının manifestini ifadə edir. Əlbəttə
ki, əfsanəvi rejissor Luis Bunyuellə birgə işlədikləri
"Əndəlüs köpəyi" və
"Qızıl dövr" filmlərini də unutmaq olmaz.
Bir də qadın sənətkar Meret Oppenheimin
"Tüklü səhər yeməyi" əl işi adi məişət
əşyalarına sürreal məna və ruh gözəlliyi
qazandırır. Nəlbəki, fincan və
qaşıq tüklü formatda təqdim edilir. Cavad Mircavadov da "Sipiritik" tablosunda sürreal
elementləri qabardıb. Hətta tablonun
ezoterik təsir gücü tamaşaçını
ovsunlayır. Əsər qapalı bir
çevrəyə yığılan estetik enerji ilə
doludur. O enerji sürreal nəsnələrdən də təsirlidir.
Sifətlər qəbilə insanı ilə
kosmik bir əlaqə qurur. Tarixi yaddaş
belə real, konkret mövcudluğunu itirir. Mücərrəd bir haləyə
bürünür.
Sənətkar və
bədəni: sərbəst gəzişmələr
Cavad Mircavdov həqiqətən
də aradakı sərhədləri götürdü. Mağara təsvirlərindən
başlayan mifoloji yaddaş sənətkarla bədəni
arasındakı abstarkt maneələri dəf etdi. Performans sənətində rəqs, ritm, harmoniya,
musiqi, teatr, poeziya, təsviri sənət birləşdi.
Bu, teatr erasına qayıdış deyil. Özünü yenidən kəşfdir. Lui
Araqonun sürrealizmi ilə Corco de Kirikonun metafizik dizayn
dünyası abstarkt ekspressionizmə rəvac verdi.
Abstrakt ekpressionizmdə Cekson Pollok süjet və
kompozisiyanı dağıdaraq ritmik boyama texnikasını
mücərrəd bir sənət zirvəsinə ucaldır.
Riçard Hamiltonla kütlə mədəniyyəti
pop yaranır. Kollajın keçmişlə
müasirliyi birləşdirdiyi andır. Elə
Mircavadov da bütün incəsənət tarixinin
kollajını yaratmayıbmı? Daha sonra
neorealizm İv Klein və Armanın əsərlərilə həyatın
iki əks qütbündəki reallığı əks
etdirir. Boşluq və Doluluq. İvis Klein boş bir qalareyanı sərgiləyir.
Əsərinin adı "Boşluq"dur.
Ardınca Arman fərqli əşyalarla
qarışıq bir üslubda doldurulan sərgisini
"Dolu" adlandırır. Əşyaların
çoxluğu tamaşaçının içəri
keçməsinə mane olur. Ancaq elə
andaca təcrübəli tamaşaçı anlayır ki,
insan müvəqqətidir, kirayənişindir dünyada.
Bir varlıq kimi mövcud olacaq və
çıxıb gedəcək. Karl Andre
minimalist sənətlə modernizmdən ayrılmağın,
qopmağın estetikasını yaşadır. Karl "Ekvivalent VIII" əsəri ilə ənənəvi
heykəllərdən imtina edir. Kərpiclə
şaquli bir sənət əsəri yaradır. Yerə uzanıb qalan
kərpic heykəl həyatın uzun bir yol obrazından ibarət
olduğunu mənalandırır. Cozef Boys isə
"Ölü bir dovşana əsərlər necə başa
salınır"
performans əsəri
ilə sənətin ən qatı sarkazmını
yaradır. Boysa görə, ölü dovşana
sənət başa salmaq, mədəni insana dərdini
söyləməkdən daha asandır. Mikelancelo
Pistoletto "Bezlər içində Venera" əsəri ilə
dəyər və dəyərsizliyin, keçmişlə
müasirliyin, klassik sənətlə modern sənəti bir
yerdə ifadə etməyin dilini tapır. Vito
Akkonsi "Qeydiyyatdan keçmiş brendlər"
performansında öz bədənini nümayiş etdirir.
Bütün bədənini dişləməklə
möhürləyən sənətkar kapitalist
iqtisadiyyatın tənbəllik sindromu yaratmasını ifadə
edir. Eyni zamanda istehlak cəmiyyətinin bəşəri
sivilizasiyanı məhvə apardığını
obrazlaşdırır. Cudi Çikaqo
"Axşam yeməyi" performansında qadın cinsiyyətinin
intəhasızlığını və feminist sənəti
yenidən yaradır. Robert Smitson ərazi sənətini
kəşf edir. 1970-ci ildə "Spiral
burulğan" əsərini yeddi ton qumla düzəldir.
Amerikanın Böyük Duz gölünün
sahilində həyata keçirilən əl işi təbiət
və insan arasındakı ünsiyyətsizliyin postmodern təsviridir.
"Spiral burulğan" 30 il su altında
qaldıqdan sonra bir daha üzə çıxır və sənayesonrası
vəziyyətə əl edir. Kindi Şerman "Adsız kino
səhnələri" ağ-qara fotosu ilə kütlə mdəniyyəti
ilə elitar sənəti birləşdirir və postmodern fotoqrafiya
erasını başladır. Ceff Kuns "Çəhrayı
bəbir" əsərində heykəllər erasına yeni,
postmoden dizayn və tərtibatı gətirir. Bəbir
və yarım qadın bədəni hər növ obyektdən
sənət yaratmağın mümkünlüyününə
sübutdur. Ceyms Luna "Mədəni
varlıq" peformansında ölü insan bədəni və
onu tamaşa edən adamların ayaqları sərgilənir.
İnsanlıq tarixi tamaşası səhnələşdirilir,
desək yanılmarıq.
Yeni ekpressionizm
dalğasının yaradıcısı, rəssam Qeorq Bazelis
"Göz yaşları axıdan baş" tablosunda təsviri
detalları ekspressionist üslubda işləyir. Göz
yaşı keçmişə, ilkinliyə doğru
işıq sürətində gedir. Və
baş yoxa çıxır. Deməli, Azər
Turanın Cavad Mircavadov
sənətinin Sezan,
Van Qoq və Qogendən başqa
bütün səhifələri sildiyini vurğulaması təsadüfi
hal deyil. Çünki ekspressizonizmi təmsil edən
bu sənətkarlar ilkinliklə öz dövrləri, ordan da
irəli sıçrayaraq yüksək texnologiya əsri
arasında əlaqə qurublar. Cavad
Mircavadov Azərbaycan rəssamlıq məktəbində eyni
missiyanı əyaniləşdirir. Sənətə
sənət tarixindən kənar baxmamağın təsvir və
gözəllik duyumunu yaradır. Cavad Azərbaycan
incəsənətində estetik sıçrayış və
inqilabı nə keçmişdə, nə də ki indiki
zamanda formalaşdırır. Gələcəkdə,
postsənət çağında həyata keçirir.
Azər Turanın "Dünyanın Cavad mifi -
Azərbaycan modernizmi" essesi məndə təsviri sənət
tarixində müxtəsər gəzişmək təəssüratı
yaratdı. Söz sənətinə girməyə
macal tapmadım. Əslində estetik təmayül,
bəyanat, dava və müzakirə mədəniyyəti belə
formalaşır. Hər hansı yazıya
və fikirə pozitiv və neqativ reaksiya ilə.
Sənət insanı
qaranlıq düşüncədən xilas edir. Sübut
üçün iki yeni sənət filmini nümunə verə
bilərəm. Emil Zola və Pol Sezanın dostluq və sənət
hekayəsi olan "Sezan və mən" filmi sənətkarı
dərk etmək üçün işıqlı bir təqdimatdır.
Ancaq bəzən sənətkarı
başqa bir sənətkar dostu belə anlamaya bilər. Zola
Sezanı avara, sərgərdan həyatına görə
danlayır. Hətta dostundan küsülü qalır. Sezan isə
Zolanın avara, sərgərdan gördüyü həyatı
sərbəstlik və sənətdə var olmaq kimi
qavrayır. Filmin ssenarist və rjissoru olan Daniel Tompson Parisdən,
var-dövlətdən və komfortdan qaçan Sezanın
onlardan daha fərqli və möhtəşəm sənət
yaratdığını canlandırır. Digər film lap
yenicə çəkilmiş "Gernsi Ədəbi və Kartof
Qabığı Piroqu Dərnəyi"dir. İkinci dünya
müharibəsində Gernsi əyalətində aclıq
hökm sürür. Bir qrup insan xanım Amelianın evinə
yığışıb özlər üçün ziyafət
verirlər. Biri şərab, o biri donuz qızartması və
digəri kartof qabığı piroqu gətirir. Onlar
öz evlərinə qayıdarkən əsgərlərlə
qarşlaşırlar. Fövqəladə vəziyyət
olduğu üçün isə küçəyə
çıxmaq olmaz. Xanım Elizabet Makkena dərnəkdən
gəldiklərini söyləyir. Alman hökümətinin mədəni
dərnəklərə icazə verdiyini vurğulayır.
"Gernsi Ədəbi və Kartof Qabığı Piroqu Dərnəyi"
belə yaranır. Ədəbiyyatla o qədər də
arası olmayan bu insanlar o gündən etibarən xanım
Amelianın evinə yığışıb kitab oxuyurlar.
Müharibədən sonra dərnəyin üzvü Dosi Adams
yazıçı Culyetta Eştona məktub yazır. Dərnəyin
yaranma əhvalatı yazıçını heyran edir və
o, Londondan Gernsi əyalətinə gedir. Orda yaşadıqca əyalətin
sakit atmosferi və dərnək üzvlərinin ədəbi
savadına heyran olur. Elizabetin hekayəsi də həmin vaxt
başlayır. Elizabet alman zabit Sidneylə eşq macərası
yaşayır. Ancaq cütlüklər cəzlandırılır.
Sidney döyüşə göndərilir və həlak olur.
Ancaq Elizabet hamilədir. Kit adlı qızı olur. Xəstəxanadan
qaçan yaralı bir əsir uşağa kömk etdiyi
üçün Elizabet sürgünə göndərilir.
Sürgündə də balaca bir uşağın
döyülməsinə göz yummayan Elizabet
ödürülür. Desi Adams Elizabetin qızı Kiti övladlığa
götürür. Culyetta Desiyə aşiq olsa da deyə
bilmir. Çünki zəngin amerikalı nişanlısı
Mark onu aparmağa gəlir. Nəhayətdə Londona gedən
Culyetta Markdan ayrılır. Tənhalığa çəklilir
və "Ədəbi və Kartof Qabığı Piroqu Dərnəyi"
romanını yazır. Artıq Gernsiyə əbədi olaraq
qayıdır. Çünki həyatı və sənəti
dərk etdiyi məkan oradır. Film müharibənin
qaranlıq atmosferində həyatlarına işıq salan sənətə
sarılan insanları ölümsüzləşdirir. Cavad
Mircavadov da incəsənətdəki qaranlıq və süst
mühiti işıqlandırır. Hər şeyə rəğmən
sığına biləcəyimiz bir qucaq tablo yaradır.
İnsan və bədəni
qaranlıq, ziyasız mühitlə baş-başa qalanda
sənətin işığına sarı qaçır.
Əbədilik illüziyasında var olmağı seçir.
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2018.- 1 sentyabr.- S.28-30.