Arzularda qalan şəhər
"Yaşıl vadi"...
"Çəhrayı atlar tez-tez yuxuma girməyə
başlamışdı. Elə tez-tez ki, bunun yuxu, yoxsa gerçək olduğunu
ayırd edə bilmirdim..."
Yazıçı Şərif Ağayarın sayca
üçüncü romanı "Arzulardan sonrakı şəhər"
bu sözlərlə başlayır. Hələ
uşaqlıq dövrünü yaşayan, yeniyetməliyə
qədəm qoymaqda çətinlik çəkən Həsənin
yuxularını və düşüncələrini çəhrayı
rəngli atlar işğal edib. Həsən
bu işğaldan narahatdır. Çünki onun yuxusuna
girən atlar ağızları dəmir məftillə
bağlı olduğundan ot yeyə, su
içə bilmirlər, əzab çəkirlər. Məftilin çənələrində
açdığı yaralardan qan süzülür və Həsən
uşaqlığının ən qayğısız illərində
dilsiz-ağızsız heyvanlara qarşı insanlar tərəfindən
edilən zalımlığı heç bir zaman unuda bilmir.
Elə həmin zülmün ərşə
qalxması, çəhrayı atların səssiz-səmirsiz
fəryadı Həsəni məcbur edir ki, xəyalən də
olsa, özü üçün yaman, rəhimsiz insanların
olmadığı, pisliklərdən arınan bir şəhər
yaratsın. Elə bir şəhər ki,
orada ölüm-itim olmur. İnsanlar
qayğısız, mehriban yaşayırlar. Hətta ağaclardakı yarpaqlar da
tökülmür. Həmin şəhərin sakinləri
üçün bircə qayda var. Xeyirxahlıq!
Həsən ümid edir ki, özü də daxil olmaqla
Arzulardan sonrakı şəhərin digər sakinləri bu
şəhərdə yalnız yerinə yetən arzularla
yaşayıb, xoşbəxt olacaqlar. Arzulardan sonrakı
şəhərin adı Həsənin arzularına və
sevdiyi insanların əməllərinə görə dəyişir.
O, həmin şəhərə "nənəmin əlləri",
"Kiyev", "Mərmər", "Mehribanlıq"
kimi müxtəlif adlar seçir. Sevdiyi qız
Gülsümü isə həmin şəhərin şahzadəsi
edir. Şəhərin müqəddəsliyinə
və təmizliyinə xələl gətirən adamlar və
adlar dərhal onun xəyalından silinir.
Həsənin
xəyal dünyasında baş verən düşüncələrin
nizamını pozan bir nənə "Miss-154" də var. Nənə
kifir, davakar, hövsələsiz, hikkəli, yeri gələndə
öz xeyrini güdəndir. Ancaq o, həm də
mehriban, canıyanan, ürəyi yumşaq, özünü fəda
etməyi bacaran qadındır. Həsən bu dünyada
yaxşılıq adına hər şeyi
nənəsinin əllərindən görür. Ən çətin, kədərli anlarında nənəsinin
isti, şəfqət dolu əllərinə
sığınır.
"Bircə əlləri gözəldir. Elə yumşaq, elə
isti, elə məhrəmdir ki! Onun əlləri
olmasa, bir gün də yola getmərik. Ən
hirsli vaxtımda "mənim balam!" - deyib
saçlarıma sığal çəkdimi, o saat
mağıllayıram. Nəsə bir hikmət
var nənəmin əllərində. Sirrini
aça bilmədiyim dərin bir hikmət. Mən nənəmin
əyri ayaqları, donqar beli, sallaq döşləri,
yaylığının altından çör-çöp
yığını kimi sağa-sola çıxan, darağa,
sığala yatmayan cod saçları, qumbara partlayan
ağzı, qoz ləpəsinə oxşayan üzüylə
deyil, hələ də cavanlıq təravətini itirməyən
əlləri ilə qohumam. Nənəmi
bütöv bir qlobus kimi təssəvvür etsək, mənim
vətənim onun əlləridir. Şimallı-cənublu
iki vətən!"
Qadın bədəninin ən məhrəm hissəsi
onun bətnidir. Hər bir qadın hələ yeniyetməlik
dövründən anlayır ki, bətni onun gələcəyi
və davamıdır. Bunun
üçün də daima özünü istidən,
soyuqdan, zərbədən qoruyur. Əyləşəndə,
uzananda, hətta yol gedəndə belə həmişə əllərini
öz bətni üzərində çarpazlayır. Bəlkə də elə buna görə hər
qadının bətnindəki istilik onun əllərinə
hopur. Həmin istilik övladının
başındakı tumarda, hirslənərkən yanından
götürdüyü çimdikdə,
hazırladığı xörəyin hərarətində
belə duyulur və uşaqların yaddaşında
özünə həmişəlik yer edir.
Məhz bu səbəbdəndir ki, anasını erkən
itirən Həsən nənəsinə və onun əllərinə
tapınır.
Onun içindəki qadın, ana sevgisi nənəsinin
əllərində təzahür edir.
"Başımı nənəmin dizinin üstünə
qoydum, gözəl və sevimli əlləri saçımda,
dodağımın yarasında gəzdikcə içimi qəribə
bir kövrəklik bürüdü.
"Nənə,
mənə anamdan danış...", -
deyib gözlərimi yumdum, bir gilə yaş
dığırlanıb üzümə düşdü. Nənəmin
dizinin astaca titrəməsindən onun da səssiz
ağladığını hiss etdim".
Müəllif nənə obrazını bu cür incə
detallarla vurğulamaqla həm də kənardan hikkəli,
yaman, davakar görünən, ətrafa o qədər də
xoş təsir bağışlamayan insanlar haqqında
düşüncənin yalnış olduğuna işarə
edir.
Nəvəsini qorumaq, kimsəsizliklərini heç kimə
hiss etdirməmək, öz içindəki dərdləri
büruzə verib, özünü ələ verməməkdən
ötrü nənənin yaratdığı, ifritələri
xatırladan eybəcər obraz yanağından
dığırlanıb Həsənin üzünə
düşən bir damla göz yaşı ilə məhv olur. Oxucu burada qızını
gənc ikən itirmiş, bu itkinin bədbəxtliyində
payı olan doğmaca qardaşı ilə düşmən
olub dəfninə gedə bilməyən, dəfni kənardan
ağlaya-ağlaya izləyən pilə ürəkli
qadınla tanış olur.
Və bu tanışlıq oxucunun nənə haqqında
yaranan təəssüratında dərin bir
peşmançılıq yaradır.
Həsən nənəsinin əllərini özünə
vətən seçdiyini düşünsə də, əslində
o, nənəsinə, onun varlığına ana kimi, vətən
kimi sığınır, ona öyrəşir. Nənə Həsənin
keçmişinin, ən gözəl xatirələrindən
qalan yeganə yadigarıdır. Buna görə
də o, nənəsi ilə nə qədər dalaşıb
atışsa da, söz güləşdirsə də, yenə
də onu sevir, onsuz yaşantısının mənasız
olacağını dərindən hiss edir.
Ana, vətən və məkan yoxluğu nənə əlləri
ilə assosiasiya olunsa da, çəhrayı atlarla deformasiyaya
uğrayır.
Anasının ölümündən sonra Həsənin
yuxusuna çəhrayı atlar girməyə başlayır.
Həsən yuxuda atların qoxusunu da hiss etdiyini və həmin
qoxunun anasının qoxusuna bənzədiyini deyir.
Həsən nənəsini anası qədər çox
sevsə də, qoxusu ilə bərabər yadında qalan
anasını unuda bilmir. Anasının atlara minəcəyi günə
qədər Həsəni böyüdə bilməməsi onun
uşaq qəlbində ağrılı nisgilə
çevrilib. Digər tərəfdən isə
Həsənin böyüyüb at çapacağı dərələr,
düzəngahlıqlar, dağların ətəyi də
artıq yoxdur. Oralar düşmən tərəfindən
işğal olunub, dağıdılıb.
Bu səbəbdən çəhrayı atlar həm də
Həsənin işğal olunmuş torpağını, məkansızlığını
simvolizə edir. Həsən yuxusuna gələn atlardan
ayrılmaq istəməsə də, oyanandan sonra onları
xatırladıqda əzab çəkir. İnsanların
atlara qarşı olan rəhmsizliyi onun uşaq
düşüncəsini, psixologiyasını zədələyir.
Həm vətənin, həm də ata-ananın
yoxluğu çəhrayı atların yuxular aləmində
görsənməsi ilə Həsənin daxili aləmini
çalxalayır. O, bu qədər yoxluqla, itkilərlə barışa
bilmir. İtki, ayrılıq, nisgil olan yerdə isə yuxular
da narahat olur...
"Arzulardan
sonrakı şəhər" romanında paralel dünyalar və
həmin dünyaların qəhrəmanları var. Biri xəyalları,
arzuları, ümidləri ilə var olan Həsən, digəri
isə vaxtilə öz qəbiləsinin igid cəngavəri
olub, sonradan Misir fironunun minlərlə köləsindən
birinə çevrilən Amanisdir.
Amanis öz qəbiləsində xoşbəxt
ömür sürür. Onun qəbiləsi digər qəbilələrdən
güclüdür. Hətta o qədər
güclüdür ki, bu güc başqa qəbilələrin məkanlarını
işğal edib, insanlarını kölə etməyə
qadirdi. Amanisin gözləri
qarşısında zalımcasına yarğandan atılıb
qətlə yetirilən kölə uşaq onun
yaddaşında özünə yer edir. O, heç bir
vaxt Xaxas xəndəyindən yarğana atılan balaca
oğlanı unutmur. Həmin uşağın xəyalı
daima onu izləyir. Amanis özü köləlik
həyatına məhkum olanda bütün varlığı ilə
əmin olur ki, həmin oğlanın səssiz naləsi, onun
anasının ahı, fəryadı lənətə
çevrilib onların qəbiləsini məhv edib.
Amanisin Misir fironunun köləliyində keçən
günləri məşəqqətli və dözülməz
olur. O, tez-tez
əsir alıb öldürdüyü mizraqçının
gözəl və bədbəxt qadınını
xatırlayır. Qadının onunla həm
instiktiv həzlə, həm də əzabla sevişməsi əsirlikdə
olarkən Amanisə əzab verir. O, qeyri-ixtiyari qəbiləsi
ilə birgə əsir alınıb aparılmış
arvadı Miladesi xatırlayır, qadının sonrakı aqibətini
mizraqçının arvadının aqibəti ilə
müqayisə edib sarsılır.
Amanisin Misirdəki kölə həyatı sizif əməyini
xatırladır. Bu taledən nə qaçmaq, nə də
xilas olmaq mümkündür. Kölələr
üçün hətta ölüm seçimi belə
verilmir.
Bəzən Amanisin firon tərəfindən zülmə
tabe edilməsi yadımıza həm də İsa Məsihin əzablarını
salır.
Amanis bilir ki, başını divara çırpıb
özünü öldürməyə cəhd etsə və
ölə bilməsə, onu ölümdən də
ağır cəza gözləyəcək. Buna görə
də o, ümidlərə sarılaraq günün birində
köləlik boyunduruğundan qaçmaq və xilas olmağa
cəhd edir. Lakin bu cəhd onun sonu olur.
Şərif Ağayarın digər nəsr əsərlərində
olduğu kimi "Arzulardan sonrakı şəhər"
romanı da insandan bəhs edir. Yazıçı bu romanı ilə
ən ali varlıq olan insandan tutmuş,
xırda bir həşərata qədər hər bir
canlının yaşamaq haqqının müdafiəsinə
qalxır. Ağzı bağlanıb əzaba
düçar olan atların günahı onlara zülm verən
insanların sonrakı nəsillərini haqlayır.
Tarix təkrar olunur. Amanis kimi Həsənin də eli qaçqın düşür, obası
yandırılır. Əsərdə Tanrı rolunu icra edən
Şərif Ağayar başqa qəbiləni talayıb
qadınlarını gözü yaşlı qoyan
"Yaşıl vadi" insanlarını cəzalandırsa
da, onların qəhrəmanı Amanisi bağışlamasa da,
Həsənə toxunmur. Yazıçı qələminin
ölümcül zərbəsi Həsəndən yan
keçir. Özünə arzulardan
sonrakı şəhər quracaq qədər təmiz, ləkəsiz
olan Həsən yetimlik çəksə də, torpaqsız
qalsa da, yalan danışmır, insanları sevir, onların
ağrılarını dərindən duyub, onlar
üçün kədərlənir. Bu
kimi səbəblərdən yazıçı yeniyetməliyə
ayaq qoyan qəhrəmanını diri saxlamağa, qorumağa cəhd
edir, onu ölməyə qoymur. Xəyallarında
qurmuş olduğu arzular şəhərinə
"Yaşıl vadi" adını verən Həsən həm
də gələcəyə göndərilən yaxşı əməllərin
daşıyıcısına, simvoluna çevrilir. Onun hamıdan qoruyub-gizlədiyi şəhəri isə
xəyallarda və arzularda qalır.
Sentyabr-2018
Samirə ƏŞRƏF
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 8 sentyabr.- S.27.