Ekranlaşdırılmış ədəbi
əsərlər...
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə
yeni layihə
Bu həftədən etibarən
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə yeni layihəyə
başlayırıq. Layihədə romanların, hekayələrin,
pyeslərin kinoversiyası təhlil
olunacaq, ədəbi materialla film arasında müqayisə
aparılacaq, fərqlər araşdırılacaq. Təqdim
etdiyimiz ilk film, məşhur amerikalı rejissor, nüfuzlu kino
mükafatlarına layiq görülmüş Vudi Allenin
"Sevgi və ölüm" ekran əsəridir.
"Sevgi və ölüm"
Film Fyodor Dostoyevskinin, Lev Tolstoyun
romanlarının motivləri əsasında çəkilib
Bədii əsərlərin
ekranlaşdırılması əsasən iki yanaşmaya əsaslanır. Birincisi, bədii
mətnin səliqəli adaptasiyasıdır. Bu halda rejissor mümkün qədər əsərə
sadiq qalmağa, süjetə, personajlara əl gəzdirmədən,
olduğu kimi canlandırmağa çalışır.
İkinci yanaşmada isə rejissor, sadəcə,
romanın və ya hekayənin motivlərindən bəhrələnərək,
öz sərbəst yozumunu təqdim edir və onu sırf
müstəqil bir əsər kimi işləyir.
Kinematoqrafiyada intellektual komediyanın
yaradıcısı, amerikalı Vudi Allen ədəbi əsərləri
kinoməkana uyğunlaşdıran rejissor yox, onları sərbəst
traktovkada işləyən, müəllif-rejissor kimi
tanınır.
Allenin 1975-ci ildə ekranlaşdırdığı
"Sevgi və ölüm" filmi Fyodor Dostoyevskinin, Lev
Tolstoyun romanlarının motivləri əsasında çəkilib.
Amma "Sevgi və ölüm" filminin təhlilinə
keçməzdən öncə, Allenin
yaradıcılığında rus ədəbiyyatının,
özəlliklə, Dostoyevskinin yeri haqda bir neçə vacib
məqamı qeyd edim.
Ayrı-ayrı
filmlərində personajlarının yumor-ironiya
qarışıq intellektual dialoqlarında tez-tez Çexovun, Tolstoyun, Nabokovun,
xüsusən də, Dostoyevskinin adı keçir. Bir neçə filminin süjetini isə rejissor məhz
"Cinayət və cəza" romanının motivləri əsasında
qurub.
Allenin 2005-ci ildə çəkdiyi
"Matç Point" (Matç Point "həlledici xal"
deməkdir. Matç zamanı, topun hərəkəti
bir anda oyunçunu ya məğlub, ya qalib edə bilər.
Və əhvalatda da rejissor qəhrəmanın
həyatında belə bir həlledici ana vurğu edir)
trillerində zəngin bir ailənin qızıyla evli olan Kris
karyerasını, mövqeyini qorumaq üçün, ondan
hamilə qalan sevgilisini qətlə yetirir. Hərçənd, Dostoyevskinin romanlarını sevən
Krisdən ötrü, cinayətə qərar vermək asan
başa gəlmir. Final səhnəsində
bütün ailə Krisin körpəsinin dünyaya gəlişini
bayram edir. Amma bu xoşbəxt ailə təsvirlərində
Krisin ruhən, fikrən çox uzaqlarda olduğu göstərilir.
Rejissor qəhrəmanın içindəki konflikti
sözsüz-filansız bir neçə planda ustaca
açır, törətdiyi cinayətə görə
ömrü boyu günah hissini daşıyacağına eyham
vurur.
Əhvalatda
Krisi qanun mühakimə etməsə də, rejissor 2015-ci ildə
lentə aldığı "İrrasional adam"
detektiv dramında Eybi cəzasına çatdırır. Bu
filmdə də Allen "Cinayət və cəza"nın süjetinə müraciət edir. Təbii ki, yenə də özünəməsxus
yanaşmasıyla. Depressiyadan, artıq
çəkidən əziyyət çəkən orta
yaşlı fəlsəfə professoru Eyb Amerika şəhərlərindən
birində yerli universitetdə dərs deyir. O, mənəvi
böhran yaşayır, yaşamaq üçün məna
tapa bilməyəndə hətta intihar fikrinə
düşür.
Günlərin birində restoranda nahar edərkən, qonşu masada
əyləşən qadının hekayəsinə təsadüfən
qulaq müsafiri olur. Boşanma ərəfəsində
olan qadın uşaqlarının himayəsindən məhrum
ediləcəyindən qorxur, çünki hakim onun ərinin vəkilinin
dostudur. Birdən Eybin ağlına
"Cinayət və cəza" romanının ideyası gəlir.
Və o, hakimi öldürmək
üçün plan qurur. Ədaləti
cinayət yolu ilə bərqərar etmək ideyasına tutunan
qəhrəmanda həyat eşqi yaranır. Hakimi qətlə
yetirən professorun cinayətini Allen bu dəfə cəzasız
qoymur...
Əsasən
"Cinayət və cəza", "Hərb və
sülh" romanlarının süjetlərindən istifadə
olunduğu "Sevgi və ölüm" filmində isə
Allen adıçəkilən romanların janrını dəyişərək
faciə, dram elementlərindən arındırır, qəhrəmanları
özününküləşdirərək onları yenidən
işləyir, süjetləri akademik, intellektual bir
rahatlıqla, sərbəst yanaşmayla həll edir, əhvalatı
qrotesk, absurd teatrın məziyyətləri ilə yükləyir.
Həmçinin,
"Karamazov qardaşları", "İdiot" əsərlərinin elementlərini,
dahi İsveç rejissoru Berqmanın "Persona",
"Yeddinci möhür" filmlərini, "Hərb və
sülh"ün ekran versiyalarını, Nabokovun kəpənək
mübtəlalığını da əlavə edərək,
maraqlı kokteyl yaradır.
Bu film-parodiyanın
mərkəzi fiqurları
Boris Qruşenko (Vudi Allen) və Sonyadır (Dayan Kiton). Film həbsxanada ölüm hökmünü
gözləyən Borisin öz hekayətini danışmaqla
başlayır.
Hələ kiçik yaşlarından Borisi həyat və
ölüm, Allah varmı, həyatın anlamı kimi ekzistensial
suallar maraqlandırır.
Gənc yaşlarında Boris uzaq qohumu Sonyaya vurulur. Sonya isə
onun böyük qardaşı İvanı sevdiyini deyir.
İvan isə başqa qadınla ailə quranda Sonya hikkəsindən
yaşlı siyənək balığı ticarətçisinə
ərə gedir. Amma onunla xoşbəxt ola bilmir, xəyanətləri
ilə şəhərdə məşhurlaşır.
Napoleon Avstriyaya hücum edəndə (1805-ci ildə
baş vermiş Üçüncü Koalisiya müharibəsi
nəzərdə tutulur, həmçinin, Rusiya-Avstriya-Fransa
müharibəsi kimi də tanınır - S.S.) Boris pasifist
olduğunu deyərək, müharibəyə getmək istəmir.
Bütün ailə onu qorxaqlıqda
günahlandırır. Və müharibəyə
getməyə məcbur olan Boris tam təsadüf üzündən
yüksəkrütbəli fransız zabitlərini
öldürürək qəhrəmana çevrilir.
Müharibədən sonra o, dul qalmış Sonya ilə
evlənir. Cütlük tam harmoniyada yaşasa da, Boris yenə mənəvi
boşluğa düşür.
Napoleon Rusiyaya hücum edəndə Sonya ona sui-qəsd
etməyi təklif edir. Sui-qəsddən xəbər tutan
qarşı tərəf Napoleonun oxşarını tapır.
Və Napoleonun oxşarı başqası tərəfindən
öldürülür. Boris etmədiyi cinayətə
görə həbs olunur, onu ölüm cəzası gözləyir,
Sonya isə qaça bilir...
Boris Bolkonski və Raskolnikovun təhrif olunmuş
ümumiləşmiş obrazıdır.
Misalçün, Bolkonskidən fərqli olaraq, Sonyadan
sevgisinə cavab almayan Boris müharibəyə zorla göndərilir,
qorxaqlığı ilə rişxənd obyektinə
çevrilir, iradəsinin əleyhinə olaraq qəhrəman
olur.
Sonya Napoleonu öldürərək, Rusiyanı xilas etmək
təklifini irəli sürəndə isə o, tərəddüd
edir. Qətl ideyasını özünün mənəvi-etik
dünyagörüşünə uyğun saymır. Napoleonu öldürmək üçün şərait
yetişəndə isə, Boris onu öldürməyi
bacarmır, özüylə mübarizə aparır.
Sonya obrazı isə Nataşa Rostova və adından
göründüyü kimi, "Cinayət və cəza"dakı
Sonyanın təhrif olunmuş, parodik hibrididir. O, ehtirasının əsiridir,
mənafeyini güdür, ruhi dəyərlərdən
danışıb gerçəklikdə maddi dəyərlərə
üstünlük verir.
Sonya obrazında,
eyni zamanda,
Raskolnikovdan da xüsusiyyətlər var, örnəyi, Napoleonu
öldürərək Rusiyanı xilas etmək ideyası ona məxsus
olur.
Pyer Bezuxovu isə Allen Sonyanı tovlamaq istəyən, dəyərləri
olmayan, şəhvətli tip kimi yozumlayıb.
Filmi səciyyələndirən cəhətlərdən
başlıcası, rejissorun üslubuna sadiq qalaraq yumorla, bəzən
satirik, bəzən ironik yanaşmalarıdır.
Allen əksər filmlərində yəhudi kökünə
özünəxas yumorla baxış edir.
İlk epizodlardan birində balaca Boris keşişlə
Allahın olub-olmaması mövzusunda mübahisə edir:
Keşiş:
- Hər
şeyin yaranma səbəbi var. Kainatı Allah yaradıb və
demək o, mövcuddur.
Boris:
- Amma Spinoza müqəddəs üçlüyə
inanmırdı.
Keşiş:
- Spinoza yəhudidir.
Rejissor rus romanlarındakı, fəlsəfi, etik, əxlaq
söhbətlərini parodiyalaşdırır, qrotesk həddə
kimi çatdırır.
Sonya:
-
Öldürmək əxlaqsızlıqdır.
Boris:
- Əxlaqsızlıq subyektiv kateqoriyadır.
Sonya:
- Amma
subyektivlik obyektiv kateqoriyadır.
Boris:
-
Yalnız gerçəkliyin rasional qavrayışı
zamanı keçərli deyil.
Sonya:
-
Qavrayış irrasionaldır, o zərurəti nəzərdə
tutur.
Düzdür,
bir neçə səhnədə yumor "stand up",
televeriliş estetikasında işlənib, amma hər halda bu,
ümumilikdə filmin üslubuna, kompozisiyasına xələl
gətirmir.
...Müharibə
səhnələri "Hərb və sülh"ün
müxtəlif ekran versiyalarındakı mizanlara, dekorasiyalara
uyğun qurulub. Amma müəllif burda müharibəni
şərtiləşdirərək, qanı, ölüm
aktını, döyüşü bir növ teatral oyuna
çevirir. Üstəlik, bilərəkdən
anaxronizmə yol verir, misalçün, hərbi düşərgədə
qaradərili zabit təlim keçir, döyüş zamanı
blin satılır.
Borisin ölümlə
qarşılaşması Berqmanın
"Yeddinci möhür" filminə göndərmədir. Bu filmdə də
əsas qəhrəman Antonius ölümlə
qarşılaşır.
Final səhnələrindən
birində Allen Berqmanın "Persona" filmindəki vizual fəndindən
istifadə edir: qadın obrazları (Sonya və Nataşa)
bir-birinə qarışaraq eyni vücudda birləşir.
Qeyd edim ki, Allen Berqman
yaradıcılığının pərəstişkarıdır.
Bir epizodda isə Borisin kəpənək tutanla kareta
arxasınca qaçması Nabokova işarədir.
Nəhayət, son epizodlarından birində həbsxanaya
Borisi yoluxmağa gələn atası ona Raskolnikovun iki
qadını öldürməsindən danışır. Üstəlik,
qısa dialoqda Dostoyevskinin romanlarının adını yerləşdirir.
- Sən
bizim qonşu, Raskolnikovu tanıyırdın?
- Əlbəttə. Ona nəsə olub?
- İki qadını öldürüb. Karamazov
qardaşları belə deyir.
- İlahi, mən onu sakit bir yeniyetmə kimi
tanıyırdım. Nə olub, bədəninə şeytanlar
girib?
- Yox,
çox güman ki, o, idiotdur.
- Yəqin
ki, o özünü alçaldılmış və təhqirolunmuş
sayırdı.
- Ola bilər.
O, həm də qumarbaz idi.
"Sevgi
və ölüm"
filmiylə Allen rus ədəbiyyatına sevgisini
özünəxas tərzdə bildirir,
tamaşaçını bu əsərlərə öz
baxış bucağından baxmağa dəvət edir. Fəlsəfi suallar üzərində komik
intonasiyada gəzişir, öz əhvalatının kontekstində
bəşəri dəyərlərə, insana
ehtiramını ifadə
edir.
Sevda Sultanova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
15 sentyabr.- S.4-5.