Turan Cavid - zamanın taleyini yaşayan
xanım... -
Cavid əfəndi
"Azər" əsərinin əlyazmasının son vərəqində
yazırdı: "Həyat mütəmadi
şahmatdır." Gözəl məntiqdir.
Həqiqətən də həyat şahmat oyunu kimidir və bu
oyunu mükəmməl bilənlər həyatdan hər bir şeyi
almağı bacarır, bu oyunu oynamağı bacarmayanlar isə
məhvə doğru sürüklənirlər.
Mübariz insanlar bu oyunu mükəmməl bilməlidirlər. Təəssüf
ki, alınlarına mübarizə, əzim yazılmış
Cavidlər ailəsi həyatın əbədi bir şahmat
oyunu olduğunu bilsələr də, həyatla oynaya bilmədilər,
daha doğrusu oynamaq istəmədilər. Göründüyü
kimi oldular, olduğu kimi göründülər,
yaşadılar və amansız sövetlərə
qarşı məfkürə savaşı açdılar.
Hələ, "Bu dünya özü bir səhnədi
demək. Hər kəs aktyorluq edir bilməyərək"
- düşüncəsini paylaşan filosof şair-dramaturq, əqidəcə
türkçü, turançı Cavid əfəndi həyat
səhnəsində ən zor zamanda, ən zor rola sahibləndi.
Bəlkə də belə olmalı idi, bəlkə də
bu, onun missiyası, alın yazısı idi. Deyirlər
axı, "Yazıya pozu yoxdur!"
Cavidlərin - Cavid əfəndinin, Mişkinaz
xanımın, Ərtoğrol vəTuran xanımın
yaşadıqları da alın yazısı, qismət payı
imiş. Bu səbəbdən heç zaman sözündən,
məramından dönməyən Cavidlərin taleləri, qədərləri
xarakterini deyil, xarakterləri talelərini, qədərlərini
müəyyənləşdirib. Taleyini, qədərini
xarakteri, xarakterini isə yaşadıqları, çəkdikləri
müəyyənləşdirən Cavidlərdən biri də
böyük sənətkarın uğrunda canını verdiyi
ideologiyanı ismində daşıyan qızı Turan
xanımdır.
Taledən,
qədərdən söz düşmüşkən əfəndiliyi,
möhtəşəm sənəti və sənətkar bənzərsizliyi
ilə Azərbaycan ədəbiyyatında ən yüksək
zirvələrdən birini fəth etmiş Hüseyn Cavid əfəndinin
qızı Turan xanımla şəxsən tanış olmaq,
görüşmək, onunla söhbət etmək də mənim
qədərimdə varmış. 2002-ci ildə
fəlsəfə doktoru elmi adını almaq üçün
mövzu götürmək üçün müraciət
etdiyimdə, mənə bir xeyli mövzular təklif olunsa da
seçimim israrla Hüseyn Cavid əfəndinin
yaradıcılığı üzərində oldu. Nəhayət, bir mövzu üzərində qərar
verdik və mövzumu Azərbaycan Milli Elimlər
Akademiyasının Koordinasiya Şurasında qeydiyyatdan
keçirmək üçün Bakıya gəldim. Elmi rəhbərim, professor Teymur Əhmədovla
görüşdüm.
Mövzu ətrafında
xeyli söhbət etdik, mənə öz tövsiyələrini
verdi, Cavid əfəndidən
danışdı. Qəfildən oturduğu yerdən mənə
qarşı əyildi, sanki kimsə duymasın deyə, lap
astadan soruşdu: -
"Lütviyyə, qızım, Turan xanımın
xeyır-duasını necə, almısanmı?"
Donub
qaldım, çünki bunu heç düşünməmişdim,
- "yox - dedim,
Teymur müəllim". Bu dəfə
söhbətimiz Turan xanımın üstündə kökləndi.
Söhbət əsnasında Teymur müəllimdən
xahiş elədim; "Teymur müəllim, bəlkə siz zəng
edəsiniz, Turan xanımın xeyir-duasını alaq".
Teymur müəllim bir qədər
düşündü, sonra telefonun dəstəyini qaldırıb
"Hüseyn Cavid muzeyi"nə telefon etdi.
Dəstəyin o başında olan Turan xanımın nə
dediyini duymurdum, ancaq bu tərəfdə Teymur müəllim
susmuşdu, onu dinləyirdi. Mən bu
danışığın nə ilə nəticələnəcəyini
böyük bir həyəcanla gözləyirdim. Nəhayət, Teymur müəllim də
danışmağa başladı. Turan
xanım mənim haqqımdakı məlumatını bir qədər
də dərinləşdirirdi. Teymur müəllim Turan
xanımla danışığını bitirib
sağollaşdıqdan sonra dərin bir ah çəkdi; "Allah
xeyırlı etsin, Lütviyyə" - dedi. İkimizin
də üstümüzdən sanki dağ
götürüldü. Rahatlandıq.
Teymur müəllim; "Bu çox gözəl
oldu, Lütviyyə. Turan xanım Cavid əfəndinin
son yadigarıdır. Bu halallığı mütləq
almaq lazım idi"- dedi. Sonralar Turan xanımla iki dəfə
daha görüşdüm; bir dəfə Hüseyn Cavidın
Bakıdakı ev muzeyində, iş otağında, bir dəfə
də "Heydər Əliyev muzeyi"ndə.2002-ci ilin oktyabr
ayında Cavid irsinin tədqiqatçısı, Cavidlərin mənəvi
davamçısı Azər Turanla birlikdə gəlmişdi
ümummili liderin Naxçıvandakı muzeyinə.
Turan xanım səssizlikdən, sükutdan daha çox xoşlanırdı,
çünki, səssizlikdə, sükütda onlarla idi,
sevdiklərinin ruhları ilə pıçıldaşır,
dərdləşir, danışırdı. Sərtləşib daş
olan, dərdini öz içində
çəkən, əzizlərinin, "Yüz illık həsrəti"
ilə yanıb-qovrulan Turan xanım içində əzizlərinin
yoxluğuna yas tutur,
"Durmayıb ney kibi inləyən
könlünü","dönüb kəndini dinləyə"
könlü ilə ovudurdu sanki.
Turan xanımın iki otaqlı evində bir dənə də
olsun xalı-xalça yoxdu. Onun kitabxanasında
uzun illlər qoruyub saxladığı foto şəkillərə
baxdıqca, bu dünyadan heç nə ummadığını,
yalnız Cavidlər üçün bir şeylər etmək
üçün yaşadığını görməmək
mümkün deyildi. Onun bu dünyadakı missiyası
babası Cavid əfəndi, dünyadan 23 yaşında faciəvi
şəkildə köçmüş qardaşı
Ərtoğrol üçün nə isə etmək, sonra isə
bu fani dünya ilə
vidalaşaraq əzizlərinə qovuşmaqdı. O, Cavid əfəndi
üçün bir institutun gördüyü işi tək
başına görmüşdür. Bütün
ömrünü bu missiyaya həsr edən Turan xanımın cavidşünaslıqdakı
xidməti əvəzsizdir.
Bir ailənin faciəsini təkbaşına
yaşamışdı bu ikiotaqlı, sadə mənzilində
Turan xanım uzun illər. Bu
divarların dili olsa da, Turan xanımın nələr çəkdiyini,
bizlərə anlada bilsə... Təbii ki bu
mümkün deyil.
Cəhd
etsən də, Turan xanım bir görüşdə öyrəniləcək,
çözülcək adam deyildi. Öyrənə biləcəyim, çözə
biləcəyim bir şey vardı, o da Turan xanımın mənviyyat
adamı olması idi. Onun maddiyyatla əlaqəsi
yoxdu. Maddiyyata biganə idi, hətta nifrət edirdi,
çünki dünyadakı bütün pisliklərin başında maddiyyatın
dayandığını bilirdi.
Bu daha
çox susub, az danışan, mübhəm,
sərt görünüşlü, gözlərinin dərinliklərində
əzizlərinin həsrətini, yanğısını
daşıyan qadında qəribə bir şeylər
vardı. Deyirlər; insanın taleyi
dünyanın, həyatın, zamanın, dünyanın taleyi
isə insanların taleyidir. Turan xanım
da zamanın, dünyanın qədərini yaşayan, gözlərinin
dərinliyində əfkar, ürəyində həsrət
daşıyan insanlardandı. Acımasız
zaman Turan xanımı öz qabığına çəkilməyə,
təkliyə və tənhalığa məcbur etmişdi.
Yaşadıqları ona çox şeylər
öyrətmişdi.
Doğrudur
ki, insan zamana
qarışaraq dəyişir, dəyişməyən
yalnız təsəlli, inam, ümid və səbr qalır. Makedoniyalı İskəndər atasından sonra
taxta oturmuş və atasından qalma var-dövlətin
çoxunu ətrafına paylamışdı. Bunu
görənlər ondan heyrətlə sormuşlar: -
Özünüzə nə qaldı?
O da cavab vermiş ki, "Ümidlərim!"
Gözəl
sözdür... Təəssüf ki, bəzən,
zamanın, dünyanın qədərini yaşayan insanı
ömür o qədər büküb bürmələyib
qırır ki, ümid etməyə belə yer buraxmır.
Gələcəkdən gözlədiyi heç nə
qalmır; gələcəkdən daha çoxkeçmişə,
babalı, analı, qardaşlı günlərinə özənən
Turan xanım kimi...
Zamanın,
dünyanın qədərini yaşayan insanın harayı bəzən
ərşə dayanır, ancaq zamanın, dünyanın qədərini
yaşayan Turan nə haray
çəkmədi, nə sızıldamadı, nə dərdini
kiməsə anlatmadı, nə namərd dövrana baş əymədi.
Küsdü, qırıldı, amma əyilmədi,
ağlamadı. Anası Mişkinaz
xanımın təbirincə desək; "İçinə
ağladı."Ciddiyyəti, təmkini, sanbalı, iradəsi,
dözümü ilə insanı heyrətlərə salan,
Cavid əfəndinin məfkurəsini ismində daşıyan
Turan xanım neçə illərdir ki, bizləri tərk edib
getsə də, hafizəmə, yaddaşıma əbədilik
həkk olunub. Gənc yaşlarında həyatın - olumun və
ölümün fəlsəfəsini anladan rus şairi Yesenin
yazır ki, "Ölüm yeni deyil qədim dünyada...
Düzdü yaşamaq da təzə iş deyil."
Düzdür, nə olum, nə də ölüm yeni
deyil, olum varsa ölüm də olmalıdır. Lakin
ölümün də yaraşanı var, yaraşmayanı
var. Vaxtlısı var, vaxtsızı var (23 yaşlı
Ərtoğrul kimi). Ölüm var,
ölüm kimi, ölüm də var zülm kimi (Sibir
buzlaqlarında, şaxtada məfkurəsi uğruna dünyadan
köçən Cavid əfəndi kimi). Amma
əzizlərini itirmiş bir insanın nisgillə, qəmlə,
ağrı-acıyla, onların yoxluqlarının kədəri
ilə yaşaması daha çətindir (Turan xanım Cavid
kimi). Dövranın, zamanın gənc bir
qız ikən Turan xanıma yaşatdıqları çox
acımasızdır.
Zamanın,
dövranın acımasızlığı gözəl şairəmiz
Nigar Rəfibəylinin Cavid əfəndinin ömür-gün
yoldaşı, sədaqət, vəfa timsalı Mişkinaz
xanıma ünvanladığı şeirdə öz əksini
o qədər dəqiq şəkildə
əks olunub ki... Cavidin ilham pərisinin
dünyadan köçməsi Nigar xanımın yadına
amansız, Allahsız, İblisin hökmranlıq etdiyi bir
tarixi, zamanı salıb. 37-ci il
repressiyalarının acı nəticələrinin
insanların ürəyini dağlayacağını, göynədəcəyini,
bu faciələrin yaşandığı qorxunc tarixin əsrin
vicdanında qara ləkə kimi qalacağını ürək
ağrısı ilə və təsirli poetik dillə dilə
gətirib. Mişkinaz xanımın Cavid əfəndinin
ömür-gün yoldaşının ölümünü
dövrana, zamana "ağır töhmət" hesab edən
Nigar xanım yazır:
Əsrin
vicdanında qalar bu ləkə,
Adsız
şəhidlərin tökülən qanı,
Soyuq
vicdanları oyadar bəlkə,
Oyadar
qanlara batan dünyanı...
Dünyadan
cəfakeş bir ana getdi,
Qəlbi
bala dağlı bir ana getdi
Ağır töhmət qoyub zamana getdi.
Nigar xanımın bu şeirini məncə, Turan
xanıma da aid etmək olar.
Bu gün
onun yoxluğu insanın ürəyini ağrıtsa da, bu
ölümün onu sevdikərinə, əzizlərinə
qovuşdurması fikri bir az da olsa, könlümüzü ovudur,
təsəlli edir, ürəyimizə su səpir.
Lütviyyə Əsgərzadə
yazır
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 15 sentyabr.- S.12.