Ələddinin elqıraqlı nəs illəri...
hekayə
Əllədinin
(elə Fərhadın özünün də) qara günləri
(və ya işıqlı dünyadan sürgünləri)
Moskva ətrafında nə müddətdi şərikli iş
görən iki nəfərin növbəti mübahisəsi
sonrası başladı. Fərhad yenə şəriki
Yavərə görə yekəbaşlıq eləmişdi.
Dükanlarına malı onun
yaxasını tanıtdığı yerlisi Kəbləağadan
deyil, öz moltanılarının birindən
almışdı. Mübahisələri uzun illərdəki
mövzudan başladı və bu dəfə həddindən
artıq körüklənib yanğınını sala bildi.
Yavər uşaqlıqdan bir şəhərli
fanatı kimi böyüdüyündən cümlə kənd
əhlinə (Bakı ətrafındakılardan başqa)
yuxarıdan aşağı baxırdı.
- Mən
səninlə əlinin, dilinin, dalının təmizliyinə
görə qaranoyluğa başlayıb, adam
eləmək, cəyillər cərgəsinə qatmaq istədim...
- Nə
oldu ki, özün axırıncı məclisdə mənə
cəyil rütbəsi vermişdin ki...
- Səhv
eləmişəm, elə moltanısan ki, varsan. Bütün kənd
moltanıları kimi gicbalasan...
Gicbala sözünün dozasını həddindən
çox artırdığından bu dəfə Fərhadın
varlığında başı səmtindən təlatüm
başlada bilmişdi. Fərhad da həmişə olduğu kimi eyni kəlmələri
söyləyib şərikiylə növbəti
barışığını elan etməmişdi:
-
Böyük qədəşim Yavərin nə var dilində
var, başında puldan savayı heç bir şey yoxdu.
Əsəb tellərinə sərt mizrab vurulub onları
kökdən saldığından həmin kəlmələri
yeniləri əvəzlədi.
- Sizlər
də şəhərlilərdə yaranışında
qonşu kişilərin əməyi olan gicbalalarsınız,
gicbalalar...
Şəhərli olmasını əvəzsiz qiyməti
hesab eləyən "ali irq" nümayəndəsi də əsəb
tellərinə vurulan həmin tərs mizrab sonrası
damarlarında axan qanların rəngini sifətinə
çıxarıb, necə deyərlər, göz dimdikləməyə
hazır dəyirman xoruzuna çevrildi. Elədiyini
dilinə gətirən cəyillərin sırasından
çıxmalı oldu.
- Ələ, bizə bicbala deyirsən. Moltanınız
qızları şəhərdə min oyundan
çıxıb bicbala yetirir. Mən
subutalnı, dakumentalnı sözlərimi gözünə
soxa bilərəm.
Həm də
sənin öz kəndçilərinin biri üçün
bir cüt bicbala yaratdığımdan...
- Söyləməyən
kişi deyil, arvaddan on xal əskikdi. - Əsəblərini cilovlaya bilməyən Yavər
cəyillik atından düşüb cin atına minməli
olmuşdu. Bu cin atı da onu gələcəkdə
ailə qurmaq istədiyi bir qadının sirlərini
açdırıb biqeyrətlər cərgəsinə
aparırdı.
- Sənin
fəxr elədiyin o alim kəndçin ki var, onun ekiz balaları
məndəndi. Arvadı Xavər Moskvaya həkim
bəhanəsiylə mənim yanıma gəlmişdi. Onu həkim yox, mən bilirəm necə müalicə
eləmişdim.
Həmin kəlmələr Fərhadı da
varlığından çıxarıb dalaşqan beçəyə
çevirmişdi. Neçə illərin şəriki bax
beləcə bir-birinin gözünü çıxarmağa
hazır xoruz-beçəyə dönmüşdü.
-
Bunları sübut eləməsən süpürgəçimizin
şalını başına örtüb bazar boyu
sürüyəcəyəm.
-
Sübut eləsəm, həmin şala sən bürünəcəksən.
Özü də az qalıb, lap bu günlərdə
ləçək örtməyinə hazırlaş. Xavər əri, uşaqlarıyla Moskvaya,
yalançı professora təşəkkürə gəlir.
Əsl professor lələşinin təşəkkürü
yenə yataqda olacaq...
Yavər, necə deyərlər, həmin gün axıra
kimi gözünü yumub ağzını açmalı
olmuşdu. İrəli gedib onu da söyləmişdi ki, Xavər
onun işarəsinə bənddi. Özünü tutan kimi
özünü Bakıya verib ev alacaq,
baş barmağını işə salıb Xavəri də
uşaqlarını da ora salacaq...
- Hər
şeyi gözünlə görəcəksən, bir şərtlə
ki, moltanılığına salıb işverənlik eləmiyəsən...
- Oldu...
Və, nəhayət, Yavər nakişiliyin tərəfini
unudub kişiliyinin sübutuna başladı. Fərhadı
yanına salıb Moskva mehmanxanalarının birinin qənşərinə
gətirdi.
- Xavər
axşamüstü həmin mehmanxananın lyuks nömrəsində
yolumu gözləyəcək. Saat altıda foyedə
oturub gözlərini dörd açarsan.
Fərhad özünü oda-közə vurub Ələddini
tapası oldu.
Kəndlərinin içi özü
qarışıq fəxr elədiyi, başını and yerinə
çevirdiyi bir təmiz adamı, məşhur alimi həmin
biabırçılıqdan xilas etməyi qərarlaşdırmışdı.
Xavər Yavərin söylədiyi vaxtda gəldi. Otaqlarına
qalxdılar. Xəyanəti bütün
çılpaqlıqları ilə görə bilmələri
üçün iki yerli bir-iki dəqiqə ləngiməli
oldu. Onlar üçün
ağırlaşmış həmin qısa zamanda hər
ikisinin ürəyindən ağrılı fikirlər
keçirdi.
Ələddin:
"Kaş yalan olaydı ata-ana adı qoyduğum körpələrimi,
onlarla bərabər o bədbəxtləri ikinci dəfə
itirməməydim".
Fərhad: "Ya başıma ləçək
örtmək, ya da onun kişiliyini çərtmək".
... Təəssüflər olsun ki, həmin
"döyüşün" qalibi Yavər oldu. Özünü və yanındakını
çılpaqlayıb abırsız hala salmış
"qalib" tezliklə kişiliyi tərəfdən
dünyanın ən məğlub bəndəsinə
çevrildi.
Əslində Yavər Fərhadın gəlişini
gözləyirdi. Onun iki daşın arasında
başıdaşlı Ələddini tapıb, yanına
salıb gətirəcəyini ağlına
sığışdırmamışdı. Amma bu da keyfini pozmadı. Fərhada
söyləyəcəklərini iki adamlıq elətdi.
Yataqdan lüt-ətcəbala
durub öz ən şit insan mənzərəsiylə ən
duzsuz sözlərini söyləməyə başladı
(buna olsa-olsa hırıldamaq, ən dəqiqisə,
insanlıqdan çıxıb mırıldamaq demək
olardı).
- Hə,
moltanılar qoşa-qoşa təşrif gətirib...
Əvvəlcə
üzünü gözləmədiyi "qonağa", yanındakı
qadın sahibinə tutdu:
- Bu
gündən məlumun olsun ki, öz külfətimə,
uşaqlarıma sahib dururam, onların sənə heç bir
dəxli yoxdu. Yeri get kitablardan qanqalını otta, dilini
soxmağa da isti bir yer axtarıb lal ol.
Əlüstü o biri söz patronlarını Fərhada
tuşladı.
- Niyə
lal pitiyə dönmüsən, düş
aşağıdakı dükanların birindən özünə
bir şal al.
Bütün bunları söyləyərkən
göz-qaşıyla dolab üstə qoyduğu
bıçağı da göstərdi.
Həmin bıçaq Ələddinə
toxunmamış varlığında işini görə bildi. Həyatının
ən böyük yarasını aldı. Dünya-aləm
gözlərində qaralıb və barlıqla bağlı
bütün işıq tellərini kəsdi. Gözlərini yumduqdan sonra açanda illərlə
Dilşada bənzətdiyi Xavərini necə var elə görə
bildi. Həmin an Xavərin özü
də bütün varlığına geydiyi üzlüyü
itirirdi (yəni Dilşada bənzərliyini) və anası
Törə xanıma çevrilirdi. Həmin
gün Moskva mehmanxanalarının birinin açıq pəncərəsindən
Dilşad adlı bir mələk öz sonsuzluğuna uçub
getdi. Gözlərinin belə
açılışı Ələddinin sabahına
bütün yollarını bağlaya bildi.
Yavərin Ələddinə başı
qarışdığı anlardan Fərhad məharətlə
istifadə edə bildi. Dolabın üstəki
bıçağı qapıb özünü
şallıqdan, Ələddini lallıqdan xilas etməyə
hazırlaşdı.
- Sənin
hərəkətinin bircə adı var-nakişilik. Elə
bundan sonra da o cür yaşamılısan...
Əvvəlcə bıçağın küpüylə
Yavərin gicgahına zərbə endirib sərələdi. Sonra da kişiliyini tiyəsinin
ağzına verdi. Ağrı
Yavərin gözünün və sözünün yolunu
aça bildi. Qan içində qan rəngli
sözlərini söyləyə bildi.
- İkinizin də qırmızı qulluğunuzda durmaq
boynumun borcu olsun.
Fərhad öz hərəkətindən yüngülləşmişdi. Uçmuş,
dağılmış dünyası altdan yerlisini də
çıxarmağa çalışdı - Sən
çıx Bakıya, işinin başına get.
- Bu mənim
üstümdədi, gərək...
- Narahat
olma, Yavər kimilər işini milislə görmür,
özləri tədbirinə başlayır.
Amma Xavərin qışqırtıları sonrası
işə milis qarışası oldu. Bıçağı
əlinə almış Ələddin bütün
günahları üzərinə götürdü. Hər şeyin namus üstə baş verdiyi gün
kimi aydın olduğundan tezcə də həmin işə
xitam verildi.
Dünyanın mərkəzlərindən sayılan
Moskvadan taleləri üç bəndənin yollarını
öz əks istiqamətlərinə tərəf
ayırası oldu. Ələddin cənubdakı cəza evlərinin
birinə təşrifini apardı.
Yavər
Xavərlə, uşaqları ilə uzaq Şərq şəhərlərinin
birinə öz köçünü elədi (Fərhadla,
Ələddinin qırmızı qulluğuna durduqdan sonra doğma
yerlərə dönməyi qərarlaşdırmışdı.)
Törə xanım Bakıya dönüb
olanları bacardığı qədər malalamağa
çalışdı.
***
Cəzasını çəkmiş Ələddin
türmə yoldaşlarının birisinin köməyilə
Bakının ən ucqar bağlarının birinə yerləşə
bilmişdi. Və ona edilən yaxşılığın
içində ilan sümüyü gizlədildiyindən xəbər
tutmamışdı. Köhnə cəzalardan
(sonralar dostlarının köməyilə bir para kəndin bələdiyyə
rəisi olmuş) Bəybala onu sahibsiz bir bağa gətirib
söyləmişdi.
- Bu
gündən bu bağ olur sənin. Ətrafdakı
daş karxanası işini dayandırdığından o həndəvərin
bütün ilanları buralara daraşıb. Üzdə olanların başını özün əz.
Sonra yol üstə kirpi satan bicbalalardan
bir-ikisini alıb bağa burax. Sən buraları
təmizləyənə kimi mən də təzə - təmiz
sənədini düzəldəcəyəm.
Bax beləcə, Ələddinin Ələddinliyini
(elminin sehrli çırağı ilə bərabər) itirib
tənhalığı içinə düşdüyü
günlər, aylar, illər başladı.
İlanlara hücumunu özündən
başlamağı qərarlaşdırdı. Çünki
özünün də axırıncı illəri ərzində
sürünməsi sonrası ilana çevrildiyini fikirləşirdi.
Odur ki, bağ evinin girəcəyi
güzgünü mələfə ilə örtüb sir-sifətilə
qarşılaşmamağı qərarlaşdırdı.
Adətən, yası düşən evlərin
güzgülərinin başına belə corab
hörülür. Ələddin
özünü Ələddin ölüsü bilib
özünə haqq qazandırırdı. Xavərə görə üzünü itirdiyindən
sonarkı ömrü boyu bir də onu görmək istəmirdi.
Yavaş-yavaş ilanlarını qırmağa
hazırlaşdığı bağı özünün tənha
adası hesab edirdi. Gəmisi insan dənizində qəzaya
uğrayıb onu bura tullamışdı. Özü
sürgün yerində sifətsiz yaşamağı,
ömrünü birtəhər başa vurmağı qərarlaşdırmışdı.
Sonrakı
günlər, namusuyla bərabər papağı əldən
getmiş adam onu yox, insanlığın nəhəng
fəsinə bənzəyən göy qübbəsinə
baxıb (onu bax beləcə papaq kimi qabağına qoyub)
fikirləşirdi: Görəsən bu dünyada onu kimi sifətini
itirənlər varmı və bu cür ömür sürmək
mümkündümü.
Sürgün yerində də həyatın çərxi-fələyi
işini görməyə başladı. Dəryalarda böyük
balıqlar kiçikləri, yuvalarda əjdaha adamlar məzlumları
udduğu kimi, bağın böyük ilanı (yəni
heç kim olmuş Ələddin
kiçik ilanların başını əzməyə
başladı. Onların əvəzində
susuz, ilan dili çıxaran meynələrin, ağacların
qayğısına qalmağa başladı).
Bu həndəvərin küləksiz günlərində
də adından, sifətindən məhrum adamın içindən
qara yellər əsirdi. Hər dəfə də tufanları
başlayan günlərdə gözü qonşu
bağdakı yel dəyirmanına çevrilirdi. Küləkli günlərdə də pərləri
tərpənməyən yel dəyirmanını
özünün qaxacı hesab edirdi. Və
elə bilirdi ki, özünü həmin yel dəyirmanının
yanına verə bilsə, dərd-sərinin kəsmək bilməyən
küləkləri ilə pərlərini hərəkətə
gətirə bilər.
Axır ki, özünü saxlaya bilməyib dəyirman cəsədinə
yaxınlaşdı. Və onu yeli yox, əliylə cana gətirməyə
çalışdı. Yeni sənədlərini gətirmiş
xeyirxahı onu qonşu bağda görəndə
sözünün yelini artırası oldu:
- Birdən
o bağın mer-meyvəsinə tamah salarsan. Əhmədağanın
türmədən çıxması bu
gün-sabahlıqdı. Ayağını
qoyan kimi pişiyini ağaca çıxarır.
Olmayan pişiyinin ağaca
dırmaşdırılmasından çəkinmədi. Çünki
o artıq dünyanın bütün canlılarına, itinə,
pişiyinə bənzəyə bilərdi. Əhmədağa deyilən bu həndəvərin
qoçusunun yel dəyirmanını işə saldı.
Quyusunun suyuyla bağını cana gətirdi.
Mer-meyvəsini satıb, evinin girəcəyindəki
mücrüyə qoydu.
Nəhayət,
Əhmədağa deyilən adam
sağdışı, solduşı ilə bərabər
bağına təşrif gətirdi. Və
yan-yörəsinə baxıb təəccübünü
gülə-çiçəyə döndərdi.
-
Balağa deyəsən bağdan əl əskik etməyib. - Sağdışı söylədi.
-
Balağa çoxdan ayağını Nardaran qəbiristanlığında
uzadıb.
Solduşu
əlavə eləyəsi oldu:
-
Qurbanlıq qoçun işi idi.
Və Əhmədağa şərəfinə qurulan məclisə
bağının qayğısına qalmış "qurbanlıq
qoçu" da dəvət etdi.
- Əl işinə əla, meyvələrin kərvəsi
halalın olsun.
Ələddin mücrünü gətirib açdı.
-
Satıb bura qoymuşam.
Əhmədağa
ilk dəfə qarşısındakı adama diqqətlə,
heyrətlə, bir az da rəğbətlə
baxmalı oldu. Və gözləri onu diksindirən
kimi oldu. Qarşısındakı adam
qara buluda bənzəyirdi. Və gözlərinin
leysanı kəsilənlərdən deyildi. Əhmədağa həm də bu adama həyatın
turşulu aş yedizdirdiyini, vücudunda zərbələriylə
salamat yer qoymadığını da başa düşdü.
Onu içirtmək, ağrılarını bir az
keyitmək istədi.
-
Götür vuraq, sən də xoşəldinimi eylə.
- Mən...
mən...
Ələddini zorla içirəsi oldular. Əslində cəllada
oxşayan (və Ələddinin bu gün - sabah
cəlladı olmağına hazırlaşan) Əhmədağa
onu cana gətirməyə başladı. Həyatın
həmin nemətindən özünü məhrum etmiş
adamın araq canını isitməyə, dərd-sərini
yumağa başladı. Sonralar Ələddin
könüllü şəkildə Əhmədağanın məclislərinə
ayaq açası oldu. Və az
müddətdə cəllad qurbanının necə pak insan
olduğunu anladı. Cəyil adına xəyanət
etmək istəməyib ölümqabağı qurbanını
bəsləməyə başladı. Sonralar
qarşısındakı bürüşük adamın
gözlərinin varlığına yavaş-yavaş od saldığını anladı. Hələlik onun gözlərinə baxmamağı
qərarlaşdırdı.
Sonralar Əhmədağa qarşısında işini
tez-bazar həll etməyi qərarlaşdırdığı
Ələddin deyil, bir məhək daşı dururdu. Uşaqlıqdan
dayısı Gülağayla çəkib şuluqluğa
başlamış, ömrünün qızıl illərini
türmələrdə keçirmiş adamın gözü
önünə gözü yaşlı anasını gətirirdi.
Sözlərini (yalvarışlarını qulaqlarında səsləndirirdi:
adam ol, adamlar cərgəsinə
qarış, Allahımız tövbə qapısını
açıq saxlayıb.)
Əhmədağa hər gün məhək
daşına çəkilir. Çəkildikcə anasının
göz yaşlarının quruduğunu hiss edir, sevinirdi. Nəhayət, yağışlı günlərin
birində onun da etiraf leysanı
qarşısındakını heyrətiylə isladıb
cücəyə döndərdi.
- Səni
də, Fərhadı da Yavər sifariş verib. Axırıncı
srokumu Fərhadı öldürəndən sonra izi itirmək
üçün, başqasını bıçaqlayıb
aldım.
Həmin yağışlı gündə Əhmədağanın
ürəyinə Tanrı xofu hopur,
ağırlığını- uğurluğunu yumağa
çalışırdı. Ələddinin
ayaqları altdan yer qaçır, sonsuzluğa
yuvarlanırdı.
- Səni
öldürməyəcəyəm. Çıx kəndinə
get.
- Fərhadın
yerini göstər, onu da aparım. Yavəri də
arxayın edə bilərsən. Əhmədağa
qardaşımın işini özüm görəcəyəm.
***
Əskipara qəbiristandığında Fərhadın
sür-sümüyünü Ələddin dəfn elədi. Üstündə
qara mərmərdən sinə və başdaşı
ucaltdı. Üstə bu sözlər yazıldı: qeyrətli
eloğlum Fərhada borc əvəzi.
Bir az sonra həmin məzar qonşuluğunda
Ələddininki "bitdi". Onu qazan,
daşını cücərdən həmin həndəvərin
muzdlu bir adamı oldu.
Məzar daşının kəlmələri beləydi;
Əhmədağa qardaşa borc əvəzi.
Əhmədağa pavilyonunda yas mərasimi təşkil
etdi. Nə məclis əhli, nə də molla kimin ayaq
uzatdığından xəbər tutmadı. Yavərə sifarişinin yerinə yetirildiyini
teleqramda xəbər vermiş bələdiyyə
başçısına da deməkdən çəkinmədi.
- Yavərdən,
səndən, məndən yaxşı bir adama, hələlik
həyatda yerini tapa bilməyənlərdən birinə...
Vaqif Nəsib
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 15 sentyabr.- S.26-27.