Uşaqlığımızın
rəngli kişiləri
esse
Hər dəfə qəbiristanlığa gedəndə
yolları uşaqlığımdan keçən köhnə
kişilərin qəbrini də ziyarət edirəm. Unikal adamlar
idilər. Geyimləri də, vərdişləri
də özünəməxsus idi o kişilərin. Panama, buxara papaq qoyanı da vardı, başına
ala dəsmallardan çəkmə keçirəni də.
İndi o boyda kotallı kənddə belə
adamlar yoxdur. Elə bil, adamlar da
cırlaşıb. O vaxt kişilər də, arvadlar da rəngli
geyinərdilər. Kəndin özü də rəngli
idi, darvazalar, qapılar, hətta çəpərlərin
quruluşu da bir-birinə oxşamırdı. Hətta kəndə
gələn yad adam bir gəldiyi
qapını ikinci dəfə biz tərəflərə
üz tutanda axtardığı ünvanı çox
asanlıqla, soraqlamadan tapa bilərdi.
Öyrəli (siz bu ifadəyə "o dəfə"
deyirsiniz) yolumu yenə də qəbiristanlıqdan
salmışdım. Köhnə kişilər yadıma
düşmüşdü. Bəlkə də
iyirmi günlük məzuniyyətin kənddə
keçirdiyim boz çalarlarından
tıncıxmışdım. Getdim. Onu da deyim ki, bizdə qəbirstanlıq sözü
işlədilmir - ya "aşağı" deyirlər, ya da
sonev çəpərliyi. Hər iki
söz istiqamət və sırf məkan
anlayışını özündə birləşdirir.
Qəbiristanlıq kəndimizin
aşağısında yerləşir. Kənd
camaatının ağzında "aşağı" ifadəsi
həm də "ölüm"ü birbaşa (dolayı
yox) ifadə edir. Köhnə kişilərin
hamısı - Çal Hasanı, Cümşüd
dayını, Alpı qağanı, Temir kişini, Çoban
İmiri, Butulka Cöyüzü - hamısını... Butulka Cöyüzün baş daşındakı
şəkillə göz-gözə gəldim. Ətim ürpəndi. Tüklərim
biz-biz durdu. Cöyüzdən başqa
adlarını sadaladıqlarımın hamısı ilə
çoban yoldaşı olmuşam. Bu haqda
başqa vaxt danışaram, amma bu dəfə Butulka
Cöyüzdən yazacağam. Cöyüz kişi ilə yoldaşlığım
olmayıb. O, bunların hamısından əvvəl, doxsan
yeddinci ildə ölüb. İnanmasanız qəbir
daşına gedib baxa bilərsiniz.
Bir qatırı vardı. Bir də eşşək
arabası. Müharibədən sonrakı
dövr idi də, camaatın arpa, qarğıdalı
üyütdürüb taxıl ununa qatqar edib çörək
bişirən vaxtlardan danışıram. Bizim Cöyüz baba da qapı-qapı düşər,
hərənin verəcəyi bir vedrə taxılı,
arpanı, qarğıdalını arabaya yükləyər,
aparıb qonşu kəndin Göy dəyirmanında
üyüdər, sonra da yiyələrinə təhvil verərdi.
Balaca qeyd dəftərçəsi də
vardı. Kim neçə kilo, neçə
vedrə "amanat" veribsə, yiyəsinin adını və
neçə kilo olduğunu yazardı. Cöyüz kişi camaatın əziyyətini elə-belə
çəkmirdi. Vedrəyə "bir nizami",
çuvala "məmməd yarım" alardı. Özü belə deyirdi. Həmişə
də sarı köynək, qonur şalvar, qara ayaqqabı,
çəhrayı papaq qoyardı başına, özü də
panama papaqdan. Gün evimizin təpəsinə
çıxanda qatırını mahmızlayıb yola düzələr,
bir də şər qarışanda qamçısını
şaqqıldada-şaqqıldada yolaqlarda əylənər,
üyünmüş "amanatlar"ı yiyəsinə
qaytarardı. Üstü də ağappaq.
Bircə çəhrayıya çalan papağı un tozuna bulaşmazdı.
Hər
gün içirdi Cöyüz kişi. Hər gün bir arağı vardı. İçib bir damın altında
yaşadığı Bəsti arvadı çırpardı.
Hər kəs Cöyüzün
qışqırığını eşidərdi. Bəsti arvadın səsi dörd divardan
çıxmazdı. Kişinin ürəyinin
soyuduğunu görüb sakitcə otağın küncündən
qalxar, üst-başını düzəldib su
qızdırar, iki vedrə su ilıqlayıb Cöyüzü
çimizdirərdi. Çəpəki məhlə
qonşumuz idi, ona görə detalları dəqiqliklə
yazıram. Ağlınıza başqa
şey gəlməsin.
Oğlu, uşağı da yox idi. Qoca
yaşında Eldar tərəfdən bu Bəstini tapıb gətirmişdi.
Deyilənə görə, çörək
ağacı olan eşşək arabasına qatır almağa
gedibmiş, üzü ərəseyə. Elə
qatırı aldığı adam qatırın
üstündə Bəsti arvadı da verib ki, a kişi,
arıqlayıb çöpə dönübsən, bunu da
apar, boğazına baxsın. İmanımı
göy əskiyə bükəmmərəm, amma camaat elə
danışır. Haqq üçün
deyim ki, Bəsti arvad da qayırıb-qoyan, əldən-ayaqdan
isti adamıydı.
Elə Cöyüz də kənd arasında hoya yetən,
əl-ayaq verən birisi kimi tanınırdı. Hörmət
qoyulurdu. Hər kəsin üzü kəsdiyi,
buyurub-çağırdığı ağsaqqallardan idi.
Amma bircə pis vərdişi içməyi idi,
"hər gün dərmannammasam, durammaram" - söyləyirdi.
Rəhmətlik içkiyə də "dərman"
- deyirdi.
Cöyüz kişinin şəklindəki vahimə onun
ölümünü görməyimlə bağlıdı. Yəqin ki,
belədi. İlk dəfə gözlərimin
önündə can verən, sonra da ona verilən "dərman"ı
içdikdən sonra sakitcə başını balınca
çırpıb ölən adam Butulka
Cöyüz olub.
Söz vədəsinə çəkər, Məhərrəm
ayı təzəcə girmişdi. Yox, əstağfürullah,
Aşura günü idi. Təxminən
günorta üstü olardı. Hardasa bizim
saatla qoyun sağımı ərəfəsi. Birdən məhlə tərəfdən
qıyxırtı qopdu. Cöyüz
kişinin səsi idi amma bu dəfə daha bərkdən
qışqırırdı. Sanki aman diləyirdi.
Qəribə olan bu deyildi. Adamın
qanını donduran Bəsti arvadın
qıyxırtısı idi. Heç kəs
bu qışqırtıya qədər onun səsini eşitməmişdi.
Hamı səsə-küyə
Cöyüzün çəpərinə doğru
qaçmağa başladı. Elə biz də.
Uşaqları deyirəm. Gedəndə
gördük ki, Cöyüz kişi
"setka kravat"da başını divara vurur,
özünü şapalaqlayır. Birdən Bafta qarı dedi
ki, "qan yax, Cöyüz qaam can
verer". Hamı o saat anladı ki,
Cöyüzün vaxtı da burda tamamdı. Amma canı-cürəfəsi yerində olan, səhər
çayçı Qorxmaza odun qırıb gətirən bu
kişinin birdən birə niyə bu vəziyyətə
düşdüyü maraqlandırırdı. Gözlər ittiham dolu nəzərlərlə Bəsti
qarıya tuşlandı. Bəsti qarı
da dilləndi ki, qara yığvallı səhər odundan gələndən
sonra yıxılıb yatandı. Paltar
yuyduğu yerdə səsinə evə qaçıb. Heç kəs inanmasa da, Bəsti arvad
sözünü bitirib gözünü döyürdü.
Səsə-küyə tövşüyə-tövşüyə
özünü Cöyüz kişinin qapısına yetirən
Çayçı Qorxmaz dedi ki, günah bizdədir. Deməli, çayxanada hamı Butulkanın ətəyindən
yapışıblar ki, içməsin, məhərrəmlik gəlir.
Yazıq kişi də dişi
bağırsağını kəsə-kəsə söz
verib ki, içməyəcək. O, da on gün imiş ki,
içmirmiş.
Birdən Cöyüz baba qışqırdı. "Dərmanı
gətir, a donuz qızı!" - deyə
fınxırdı. Bəsti arvad əl-ayağa
düşdü. Gedib butulkanı gətirdi.
Arağı Qara butulkasına süzdü.
Yazıq kişi, həmişə o qara
butulkada içirmiş arağı. Arağı
içəndən sonra Cöyüz baba "gəldim,
Allah" - deyib xırıldadı. Bədəni
çarpayıya döşəndi. Başı
da yan üstə balışa düşdü.
Bu, mənim gördüyüm ilk, həm də rəngli
ölüm idi. Sonra bizi evdən çıxardılar.
Gerisindən xəbərim olmadı.
Bəsti arvad da Cöyüzün qırxını yola
verib rəhmətliyin qatırını eşşək
arabasına yükləyib qardaşının fermasına
getdi. Qardaşı Cöyüzün boğazına baxmaq
üçün göndərmişdi. İndi
burada niyə qalmalı idi axı, Cöyüz
ölmüşdü, pul qazananı, pisdən-yaxşıdan
parça alıb gətirəni də yox idi. Qulağı batmış kimi necə qalaydı bu
ayıbalası kərpicdən tikilmiş evdə. O vaxt
camaat Bəstiyə beləcə haqq
qazandırmışdı.
Hə, o vaxt ölümlər də canlı idi,
adamların diri halları da. İndi adamlar
bozlaşıb, əkələr. Srağagün
Cöyüzün qırmızı kirəmitli, kərpiclərini
palçıq yuyub bir böyrünü ağnadan evinə
baxıram. Kirəmitləri
mamırlayıb. Yaşıla
bürünüb. Qırmızı ilə yaşıl
Butulkalı Cöyüzün damında elə qəşəng
qovuşub ki, amma bu rənglər nə müasirlikdi, nə də
islam. Sadəcə göz
işlədən, beyin dincəldən bir gözəllikdi.
Aşağıda isə kərpiclər
sarıya çalır. İndi kəndimizdə
belə rəngli evlər də yoxdu. Hamı
mişar daşından hördürür evi, başına da
şiferdən "gümüşü papaq" qoyur. İndi heç çəpərlər də yoxdu.
Köhnə kişilər hamısını -
geyimlərini də, çəpərlərini də
yığıb apardılarmı?!?
İndi də siqaret çəkən var, amma hamı
qutusundan çıxarıb çəkir. O vaxt belə deyildi; kimi
qarğıdan müştük düzəldərdi, kimi də
tütün əkərdi, yarpağını qurudub
çardağından asardı. İndi heç yolaqda,
çəkil ağacı altında nərd oynayan da yoxdu,
yay-qış demədən döşəkcə, mütəkkə
tikib satan qoca arvadlar da...
Qadınlı-kişili bozlaşırıqsa ədəbiyyatdan,
yazarlardan niyə rəngli yazı gözləyək ki?!.
Yığım
(sentyabr) 2018
Şəmkir-Bakı
Tural Turan
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 22 sentyabr.- S.19.