Poeziya - ritual kimi...
...İndiyəcən
heç kimin
Getmədiyi,
Heç
kimin
Olmadığı,
Heç
kimin,
Heç
kimin doğulmayıb, heç kimin ölmədiyi
Bir şəhərdəyəm
indi
...Hər
tərəfi nur seli, hər yanı ağ işıqdır
Heç
nəyin kölgəsi yox,
Özü
yox, özgəsi yox,
Günəşi
belə yoxdur, Günəşə qarışıqdır
Mən də
yoxam,
Gözəldir...
Hədiyyə
Şəfaqətin şeirlərində "olmayan şəhər",
"gizli şəhər", "yad şəhər"
kimi şəkillənən doğma məkan müəllifin
daxili, mental məkanıdır. Bu arzu həmin məkandakı
absolyut hakimiyyəti ifadə edir. Poetik subyekt real şəhərində
gerçəkləşdirə bilmədiklərini arzulardan
doğan, onların gücünə yaranıb var olan məkanda
(əslində məkansızlıqda) reallaşdırır.
Müəllif şeirin içində real və irreal məkanları
birləşdirərək metareallıq yaradır. Başqa
sözlə, "olmayan şəhər"lərin kəşfi,
dünya xəritəsinə əlavə edilməsi poetik
imkanlar hesabına "gerçəkləşir". Burada
şeir, dolayısı ilə müəllif arzu olunan məkan,
zaman və bu ikisini yaşamaq iqtidarında olacaq insanın
yaradıcısına çevrilir.
...Çıxarmışam,
atmışam bədənimi hardasa,
Barmaqlarım
toxunmur uzatdığım heç nəyə
Güzgülərdə
əksimi görəmmirəm, görmürəm
Başımın
üstündə göy ləpələnir su kimi
Səngimiş
düşüncələr
Hardan hara
əsdiyi bilinməyən
küləyin nəfəsində
yayılır
Olmayan
ayaqların izi boşluğa düşür,
Olmayan
qanadların çırpınışı duyulur...
Bu mətnlərdə
universal arxetip kimi çıxış edən şəhər
metafizik təbiəti etibarilə ideyaların
yarandığı qeyri-coğrafi məkandır. Qədim
sivilizasiyaların mifoloji dünyagörüşündə
şəhər dünya modelinin analoqudur. Şumer mətnlərində
əks olunduğu kimi, Hədiyyənin şeirində də
şəhər yerlə göyün qovuşduğu məkan,
göyləri yer üzündə əks etdirən mikrokosmos -
düşüncə müstəvisidir. Poetik məkan kimi
reallaşan şəhər obrazı öz qeyri-adiliyi, fərqliliyi
ilə müstəsnadır və bu mifləşdirilmiş məkan
müəllifin hisslərini, emosiyalarını ifadə vasitəsi
kimi obyekt olmaqdan daha çox, ani şüur aktının
doğurduğu özünəməxsus reallıq kimi
obrazlaşır.
"Big
bang" və apokalipsis arasında bir məkan təsiri
bağışlayan olmayan şəhərlə bağlı əhvali-ruhiyyə
nə kədərlidir, nə nikbin... Oradakı həyat həm
əbədiyyət təsiri bağışlayır, həm də
heçlik... olmayan şəhərdə yaşanmayan həyatın
bir başlanğıcı olmasa da, sonu var - sevgi(li)yə
dönüş...
...İndiyəcən
heç kimin
Heç
kimin olmadığı
Heç
kimin doğulmayıb, heç kimin ölmədiyi
Şəhərdən
gələcəyəm...
Gələcəyəm...
Üzülmə...
Hər
cür zaman və məkanın fövqündəki bu xəyali
cənnətin bir şeirlik ömrü var; bu son misralarla oxucu
bir neçə anlıq qapıldığı xəyaldan
ayrılır və reallığa dönür. Müəllif
bunu etməyə də bilərdi, oxucusunu sonadək
fantaziyaları ilə baş-başa buraxardı, fəqət
olmayan şəhərin xəyalı qədər gerçəklikdəki
sevgi də gözəldir. Ona dönmək arzusu bütün xəyal
dünyalardan daha dəyərlidir. Bu qədər mənəvi
rahatlığa, hüzura rəğmən insan
özünün ən dəyərli olanına - sevgiyə
qayıdır.
Hədiyyə
Şəfaqətin poeziyasında şəhər arxetipi poetik
konstant rolunda çıxış edərək şeirdən-şeirə
keçir. Növbəti poetik nümunədə "yad şəhər"
anlayışı artıq doğmalaşmış
"olmayan şəhər"in tərkedişidir - sakral
statusludur. Burada bir haldan başqa hala keçidi izləyirik.
Müqəddəs
Ea,
Tut
ayaqlarımdan və mənə
uçmağa icazə
vermə.
Ürəyinin
harda döyündüyünü
bilmədiyim bu yad şəhərə
Göylərdən
deyil,
Küçə-küçə
Ağac-ağac
Pəncərə-pəncərə
İnsan-insan
baxmaq istəyirəm...
"Olmayan
şəhər"dən geri dönəndən fərqli
olaraq, burada getmək yox, qalmaq, özünə
dönüş, xilası özündə tapmaq önəm kəsb
edir.
Bir də...
Gözlərini
yum,
Qulaqlarını
tut
Məni
unut, mən yad şəhərdəyəm...
Bu
şeirlərdə şəhər arxetipi şüurun ətraf
aləmə proyeksiyası kimi şəkillənir, mənəvi
sığınacaq rolu oynayır - insanın özünü
metafizik varlıq kimi qavramasının nəticəsi olaraq
alqılanır. "Olmayan şəhər"dən
"gizli şəhər"ə keçid alan poetik subyektin
transformasiyası baş verir.
Hədiyyənin
poeziyasında insan problemini geniş müstəvidə -
metafizik mövqedən çözməyə cəhd, vahid
metafizik başlanğıcla münasibəti, bənzərliyi,
onun bir parçası olduğuna vurğu var. Burada əsas məqsəd
insanın özünə varması, ətraf aləmin
qaynaşan reallıqlarından qopub fərdi
yaşantıların dərin qatlarına baş vurmaq, zahiri
münasibətlərin necəliyindən asılı olmayaraq,
daxili azadlığı yaşatmaq, gerçəkliyin xaosundan
sıyrılıb fövqə qalxmaq, anın və əbədiyyətin
poeziyasını yaratmaq, kainatın yaradılışı və
təbiətə mistik məhəbbəti ifadə etməkdir.
Bu şeirlər Hədiyyə Şəfaqətin
yaradıcılığının estetik təbiətini
aydın əks etdirir.
Onun əmin-amanlıq
və idilliyanın hökm sürdüyü poetik aləmində
absolyut azadlığa malik insan hər cür bağlardan azad,
məqsədsiz məqsədyönlülüyə doğru
yolçuluqdadır. Burada mütləq gerçək yoxdur,
gerçəklər məcmusu və məqsədə
doğru gedilən yol var: məhz bu yolu getmək vacibdir -
şübhəyə yuvarlanaraq, inama sarılaraq - yolun sonuna
çatmaq məqsədi yoxdur. Yol özü məqsəddir,
hərəkət, düşüncə istiqaməti,
duyğular seli hər şeydir, son nöqtə heç nədir.
Hədiyyənin
şeirlər məcmusu şüur faktlarına əsaslanaraq
3 növ reallığın mövcudiyyətini önə
çəkir: Tanrı, onun yaratdığı təbiət və
insan. Bu şeirlərin daha dərin məna qatlarına varanda
kimin (nəyin) kimi və ya nəyi yaratdığı sual
altına düşür. Şair azaddır, ona bu
azadlığı, sərbəstliyi söz verir - hər
cür hakimiyyəti əlində saxlayan söz. Və bu
üstünlüklərdən istifadə edərək
yazıları silib başdan yazmaq ixtiyarına sahibliyi
özündə saxlayır.
Çəkilmək
Hələ
heç nəyin olmadığı o nöqtəyə ki,
Orda
Tanrı
hələ də düşünməkdədir -
Yaratmaq,
Ya
yaratmamaq?..
Bu
şeirlərdə poetik subyekt əksərən göyə
baxır - Tanrı axtarışında, sevgi sorağında,
günəş eşqilə, yağış arzusuyla... bəzən
də göyə baxarkən tapdığı elə yerlərin
əksi olur - səmada dalğalanan masmavi sular kimi. Göylər
yerlərin əksidir. Ordakı Tanrının mövcudluğu
da yerdəkilərin arzu və əməlləri ilə şərtlənir.
Hədiyyənin
açıq imkanlar məcmusu kimi meydana çıxan
poeziyasında poetik subyektlə müəllifin sərhədlərinin
harada ayrıldığını müəyyənləşdirmək
çətinlik törədir. Bəzən isə poetik
subyekti birmənalı şəkildə təyin etmək
qeyri-mümkün olur. Belə ki, şeirlərdəki müxtəlif
ifadələr fərqli nitq xüsusiyyətlərinə
malikdir və ortaya çıxan mənzərədə poetik
subyekt haçalanır. Ən çox diqqəti cəlb edən
isə lirik subyektin əksərən kütləyə
qarşı qoyulmasıdır - kütlə kənardan təsvir
olunur, o, hisslərin, təsvirin dışında qalır.
Adamlar
Bağışlamazlar
məni
Bağışlamazlar
sevgimə...
Mən
üzümü küləyə tutaram
qırğınlıqlarımdan
Mən əlimi
saralmış otlara çəkərəm ki,
üzülməyin,
Mən
sizin yaşıllığınızı unutmadım...
Hədiyyənin
şeirlərində birbaşa adresat dəyişkəndir:
"müqəddəs ata", "Tanrı",
"sevgili", "dostum", "dərviş" və
s. Lakin elə təəssürat yaranır ki, bu müraciətlərin
hamısının elə bircə ünvanı var, dəyişən
yalnız müraciət formasıdır. Məsələn,
"dostum" müraciətilə başlayan şeir:
Amma sən
Bilirsən
nəyin məni bəxtiyar etdiyini
Üzümün
nəyə gülümsədiyini
Əllərimin
nəyə uzalı qala biləcəyini
Könlümü
necə ala biləcəyini...
Yaxud
"sevdiyim" müraciətli şeir:
Görəcəksən
hər şey həmişəki kimidir,
Ölüm
- ən asan ayrılıqdır, amma tərk etmək
deyil,
Bütün
yolların bitdiyi dünyada
Həyatdan
getmək səndən getmək deyil,
Bilirsən...
Yeri gəlmişkən,
Hədiyyə Şəfaqətin
yaradıcılığında ölüm motivi heç də
hər şeyin sonu anlamında işlənmir. Demək olar ki,
bütün şeirlərdə ölümün bir haldan
başqa hala keçid, bir həyatdan digərinə adlama kimi
təqdim və təsdiqini izləyirik: ölümdən
sonrakı həyat sevən qəlbdə, oyaq qalan xatirələrdə,
daim xatırlanan yaşantılarda, çiçəklərin
ətrində, yeni doğulacaq ağaclarda... davam edir.
Məktublarını
yaz yenə
Heç ara
vermədən,
Yaz ki,
Səni
ölümə vermərəm.
Yaz ki,
Bu dəfə
daha yaxşı gördüm səni...
Buradakı
müraciət ünvanlarının real, yoxsa şərti-poetik
olması heç bir əhəmiyyət daşımır.
M.M.Baxtinin poeziya dilinin qapalı, konservativ olduğu fikrinin əksinə,
M.Y.Lotman poetik (bədii) mətnin prinsip etibarilə polifonik
olduğunu vurğulayır. Hədiyyə Şəfaqətin
şeirlərində intertekstual-dialoji əlaqələrin
mövcudluğu gizli sitatlar, allüziyalar, yaxud da dini motivlərin
variasiyaları şəklində meydana çıxır.
Tanrının
Kişi bətni - kilsə...
Buymuş
o -
Yarıqaranlıq
və soyuqmuş.
Çarmıxa
çəkilmiş İsa,
Ata və müqəddəs
ruh naminə
qonağını
yola sal...
"Müqəddəs
Məryəm - Qadın" deyə müqəddəslik və
qadınlıq arasında bərabərlik işarəsi qoyur.
Sonra isə 3 dəfə ardıcıl əlavə edir:
Adi bir
qadın...
Adi bir
qadın...
Adi bir
qadın...
Məryəm
"adi" bir qadınkən məhz qadın olduğu
üçün müqəddəsdir. Bu şeirlərdə bəzi
kəlmələrin 2, digərlərinin 3 dəfə təkrarlanması
da təsadüf deyil. Qədim dini mətnlərdə üzərinə
vurğu edilməli olan kəlmələrin təkrarlandığı
kimi, burada da sakrallığa riayət olunur. Və belə təəssürat
yaranır ki, Hədiyyə şeir yazmaqla hansısa magik
ritualı yerinə yetirir.
...Vidalaşmadan
və getmədən əvvəl naşı-naşı
Dua etdim sən
və insanlıq naminə:
Tanrı,
günəşi güllələrdən qoru
Tanrı,
torpağı mərmilərdən qoru
Və sil
qəzəb doğuran yaddaşı...
Və
adamları xilas et sevgiylə...
Hər
şeyiylə kilsə zənginin
bazar
çağırışı və ətir
Sakit
pıçıltıların sehri və yalvarış –
günahkar bəndələrini
əfv et...
Get!
İndisə
get - deyir yamyaşıl sidr ağacları - get!..
Poeziya
(bütövlükdə sənət) qarşıya bəzən
heç ağlagəlməyəcək suallar qoymaqla malik
olduğumuz bilgilərin ötəsində bir aləmə
nüfuz etməyimizi təmin edəcək gücdədir. Hədiyyənin
bu şeirlərində kanonik və apoqrifik mətnlərin izlərini
tutaraq bədii gerçəkliyə varmaq mümkündür.
Daha çox sirrə canatma, yeni sirlərin kəşfi,
üstündən örtüklərin
qaldırıldığı gizlinlər... ikonoqrafik mətnin
ləpir yerlərində formalaşmış yeni addım izləridir.
Belə təəssürat
yaranmasın ki, Hədiyyə Şəfaqətin poetik
yaradıcılığı yalnız "xalis sənət"dən
ibarətdir. Burada sosial mesajlar da var, narazı vətəndaş
obrazının səsi də. Lakin təəssüratların
dəyişkənliyi, əhval-ruhiyyə keçidləri və
təzadlara rəğmən
onun poeziyasına əsasən əbədi gözəllik, daim
isidən və sevindirən günəş
işığı, ümid,
sevgi, harmoniya xasdır. Burada bütün duyğular - inam,
ümid, sevgi aliləşdirilir, yüksəldilir, heç
şübhə olunmayacaq qədər ucaldır. Ayaqları yerdə
olsa da, ürəyi, ruhu səmada süzənin
misralarıdır bu şeirlər. Onları oxuyub insanın mələk
kimi qanadlanacağına da inanmaq olar, günəş kimi nur
saça bilməsinə də.
Belə
ki, poetik subyekt dünyanın fani, sevgilərin saxta,
dostluqların vəfasız olduğunu bilən və bunlara rəğmən
xəyallara qucaq açan, çatdığı bütün
gerçəkliklərə üst qatdan baxıb gülümsəyən
xəyalpərəstdir. Hədiyyənin şeirlərində əksərən
ikilik var: müəllif hər misrasıyla qapının o
tayındadır, oxucunun yanında deyil,
qarşısındadır - monotamaşa kimi izləmək
mümkündür bu şeirləri - qapının bu
üzündə qalan oxucu, dünyanın
reallıqlarını yaşayan sıradan bir adam və
qapıdan içəridə bu dünyayla barışıq,
hər şeyi anlamağın fövqündə dayanan,
özünü və dünyanı, insanları
bağışlayan hüzurlu, ümidli bir varlıq var və
onun missiyası sadəcə şeirdir.
İlk sətirlərdən
kədərli notlara köklənirsən və ardınca
"səhər əlini günəşə uzadan"
adamın misraları gəlir. Bəzən şeirin ümumi kədərli
ahənginə son nöqtəni qoyan bircə cümlə ilə
gəlir o ümid əhval-ruhiyyəsi.
İrəlilədikcə
səssiz çöllərin
sarı-sarı qurumuş
otlarının üstündən külək,
Baxışlarımı
göm-göy səma parçasından endirdim
İçimdə
Payızı
qarşılamağa hazırlaşan
ağacların
budağından
Hansısa
sındı düşdü...
Orda,
uzaqlarda,
gizli məbədlərin
divarları arasında
Yenə zər
qanadlı göy kəpənəklər uçuşdu...
...Biz ki
bunları bilərək aşiq olmuşduq bir kərə,
olsun,
Olsun, -
dedim öz-özümə, - yarıaçıq
pəncərədən hələ
yaşıl ağaclar görünür...
Sanki təyyarə
salonunda oturub açıq ülliminatordan yekrəng,
sıxıcı buludları izləməkdən gözlərin
yorulur, ürəyin üzülür və birdən
buludların arasından bir topa rəngarəng şar peyda olub
dodağına təbəssüm qondurur - bilirsən ki, orda şar
yoxdur əslində, amma təbəssüm edə bilmək
üçün səbəbin olduğunu bildiyindən
unudursan yekrəng buludları və yalnız şarların rəngarəngliyini
görürsən. Bax bu, şeirlərin
yaşatdığı ekstaz halıdır.
"Ayaqlarını yerə toxundurmağa" öyrəşdirməyənin
o şarlara tutunub səmalara uçuşu kimidir bu şeirlər.
Hədiyyə
Şəfaqət şeirmi yazır, kəlmələrlə
dünyanımı qucaqlayır, bilmirəm. Amma onun
poeziyasının adı sevgidir, ümiddir, gözəllikdir,
harmoniyadır... kədərli və gözəl...
sonlanmış olsa da, ümidli...
Mətanət VAHİD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 22
sentyabr.- S.6-7.