İndi mən atamdan bir yaş
böyüyəm...
Bugünkü "Dördüncü
divar" layihəsinin qonağı böyük insan,
yaratdığı obrazlarla ölümündən otuz iki il
sonra da yaşayan, insanların yaddaşında sağ qalan
aktyor Səməndər Rzayevin qızı Rübabə Səməndərdi.
-
Rübabə xanım, Səməndər Rzayev
özünü uğurlu ailə başçısı hesab
edirdimi?
-
Əslində, bu sualın cavabını o, özü daha
yaxşı bilərdi. Amma sizə deyim ki, atam aktyor kimi də
özünü o qədər uğurlu saymırdı. İstədiyi
rolları ifa edə bilmirdi, bəzən də vermirdilər.
Eləcə də filmlərə çox az çəkilirdi.
Baxmayaraq ki, yaxşı potensialı vardı. O, bilirdi ki,
aktyorluq sənəti asılı sənətdir. Aktyoru kimsə
görməli, bəyənməlidir ki, filmə də çəksin.
Buna görə də özünü aktyor kimi realizə edə
bilməyən aktyorların bir çoxu sonradan rejissor olurlar.
Atam buna çatdıra bilmədi. Bəlkə də
yaşasaydı, özünü rejissor kimi də
sınayardı. Bir dəfə, səhv etmirəmsə, o,
hansısa tamaşada ikinci rejissor olub. Amma mən inanmıram
ki, atam rejissor olmaq istəsin. Düzdür, hər bir aktyorun
canında heç olmasa bir dəfə tabe olmaq yox, tabe elətdirmək
arzusu olur.
- Onun yaradıcılığına
nəzər salanda elə təəssürat yaranır ki, Səməndər
müəllim tabe olan aktyor olmayıb.
- Məncə,
rejissorların da Səməndər müəllimi tabe etdirmək
fikirləri olmayıb. Çünki o, improvizə aktyoru olub.
Rejissorlara da tamaşasının, filminin yaxşı
alınması lazımdır. Əgər aktyor doğrudan da
yaxşı aktyordusa, sənətkardısa, filmə,
tamaşaya hansısa rəng, çalar gətirirsə,
rejissor həmin aktyorla ədavətə, konfliktə girməz.
- Atanızın ölümündən
otuz ildən də çox vaxt keçib. Bu gün
atanızı necə xatırlayırsınız?
- Belə
deyim də, atam böyük uşaq idi. Mən bu günə qədər
elə maraqlı adama rast gəlməmişəm. O, tamam
başqa bir adam idi. Sanki bu
dünyanın adamı deyildi. Bu dünyanın heç
bir malında, pulunda, var-dövlətində gözü yox
idi. Bu mənim özümün özüm üçün dərk
etdiyim, kəşf elədiyim həqiqət idi. Amma bu
yaxınlarda heç tanımadığım, atamla İncəsənət
İnstitutunda oxuyan, onunla bir otaqda qalan adam mənə
atamın çox gözütox adam olduğunu dedi. Onda
anladım ki, bu qənaət tək mənim gəldiyim qənaət
deyil. Onun bu dünyadan hansısa umacağı, maddi cəhətdən
böyük gözləntiləri yox idi. Həyatdan dördəlli
yapışan adam deyildi. Həmişə deyirdi ki, harda
qırılar, qırılar.
- Bunu hansı anlamda deyirdi?
- Yəni,
misal üçün, sağlamlığı ilə
bağlı bir problem olanda deyirdi. Özünü fetiləşdirən
bir adam deyildi. Aktyorlar var ki, bütün arxivlərini
yığıb saxlayırlar, paylaşırlar. Atamın elə
gözəl şarjları, həcvləri vardı. Harda
olurdusa, dəftərin, kağızın bir küncünə
nəsə çəkirdi. Gözəl də rəsm çəkmək
qabiliyyəti vardı. Amma onların heç birini
saxlamayıb. Rəhmətlik Mikayıl Mirzə o vaxtı bizdə
qalanları aldı ki, atam haqqında yazacağı kitaba daxil
etsin. Sonra da onun evi yananda o şarjlar tələf oldu. Nə qədər
jurnalist şəkillərini aparıb qaytarmadılar. Bizə
atamdan bir albom şəkil qalıb.
- Rübabə xanım,
atanızın xatirəsini, adını yaşatmaq asandır,
ya çətin?
- Mən
deməzdim ki, biz onun adını yaşadırıq.
Çünki mən özüm ixtisasca teatrşünasam.
Amma təəssüf ki, teatr sahəsində elə bir iş
görmədim. Daha çox jurnalistikaya, radioya meyil etdim.
Qardaşım da aktyordu. Amma onun da taleyi elə gətirdi ki,
öz istədiyi kimi və yaxud da atamın nə vaxtsa
arzuladığı kimi ola bilmədi. Atam onun aktyor
olmasını heç vaxt istəməmişdi. O, çox
istəyirdi ki, qardaşım diplomat, mən isə həkim
olum. Qardaşım daha çox anamın istəyilə aktyor
oldu. Yaxşı aktyor ola da bilərdi, potensialı da
vardı. Amma həyatdır da, belə alındı.
Yəni
biz Səməndər Rzayevin övladları kimi onun
üçün keçirilən tədbirlərə,
verilişlərə gedirik, fikirlərimizi, xatirələrimizi
bölüşürük. Amma atamın adı
özü-özünü yaşadır.
- Yeri gəlmişkən,
qardaşınızın aktyor olmaq üçün yetəri
qədər şansı vardı. Faktura baxımından
aktyorluq tələbatına cavab verirdi. Səsi atanızın
səsinə çox oxşayırdı. Səməndər
Rzayevin oğlu kimi də mühiti bilirdi, rahat bir yolu vardı
ki, məşhur bir aktyora çevrilsin. Nə baş verdi ki,
qardaşınızın fəaliyyəti məhdudlaşdı?
-
Qardaşım faktura baxımından atama çox az
oxşayır. Atama daha çox mən bənzəyirəm. Həm
xasiyyətcə, həm də zahirən. Amma səsi onun səsinə
çox bənzəyirdi. İstedadlı da insan idi. Onun həyatında müəyyən
sarsıntılar oldu ki, görünür, bu onun sənət
həyatına mane oldu. Həm də sənət mühiti
çox çətin mühitdir. Orda hər adam baş
çıxara bilmir. Bunun üçün gərək bir az
möhkəm adam olasan. Təkcə istedad bəs eləmir.
- Səməndər müəllimin ən
yaxın dostları kimlər idi?
- Telman əmi
(Telman Adıgözəlov - S.Ə.) ilə çox yaxın
idi. Telman əmi sözün əsl mənasında əmi idi.
Yaşar Nuri ilə də dostluğu tuturdu. Mən özüm
də Yaşar əmini çox istəyirəm. İndiki
zamanda ona görə qeyd edirəm ki, sevdiyim insanlar mənim
üçün heç vaxt ölmürlər. Fuad Poladovla
da münasibəti yaxşı idi. Atam rəhmətə gedəndən
sonra da o, bizimlə, anamla həmişə əlaqə
saxlayırdı, bayramlarda hökmən zəng vurub
bayramımızı təbrik edirdi. Hamlet Xanızadə
atamdan bir neçə il sonra rəhmətə getdi. Amma ona qədər
həmişə bizimlə əlaqə saxlayırdı, gəlib-gedirdi.
Azdramada uzun illər rejissor işləmiş Qürbət əmi
ilə də dost idi. Yəni dost sarıdan kasıb adam deyildi.
Nəsir Sadıqzadə, Hamlet Xanızadə, Fuad Poladov həmişə
atamın ad günlərində bizə
yığışırdılar. Bir problemimiz, çətinliyimiz
olanda, onlara müraciət edəndə köməklik etməyə
həmişə çalışırdılar. Amma evimizin ən
yaxın adam Telman əmi idi.
- Rübabə xanım, Səməndər
Rzayevlə onun rolları arasında nə kimi fərqlər
olurdu?
- O, dolubədənli
olduğu üçün çox vaxt ona yaşından
böyük obrazlar verirdilər. Mən indi ən çox bir
məsələyə ürəkağrısı ilə
yanaşıram. Ona bəzən elə rollar verirdilər ki,
hamısı bir-birinə oxşayırdı. Amma onun
potensialı imkan verirdi ki, həm komik, həm faciə, həm
də dramatik rol ifa etsin. Hətta mənə elə gəlir
ki, onu tragikomik obrazlarda da sınasaydılar, maraqlı bir
iş alınardı. Sınayacaqdılar da. Sadəcə,
çatdırmadı... Vaqif Mustafayev atamı "Yaramaz"
filmindəki Hətəm roluna çəkəcəkdi.
Çünki elə həmin rol atam üçün
yazılmışdı. Amma atam 86-cı ildə
dünyasını dəyişdi. Həmin film isə 1987-ci
ildə çəkildi. O obraz atamın
yaradıcılığında yeni bir səhifə ola bilərdi...
Bir də Hüseynağa Atakişiyevin səhnəyə
qoyduğu tamaşasındakı Satin rolu çox maraqlı
idi. Hüseynağa Atakişiyev Akademik Milli Dram Teatrına
baş rejissor təyin olunandan sonra atamla bağlı
planları çox idi. Amma təəssüf ki, həmin
tamaşa onların birinci və sonuncu birgə işləri
oldu. İndi mən düşünürəm ki, atamın
tragikomik obrazlara daha çox meyli olub. O, bir neçə
tragikomik obrazlar ifa etsəydi, aktyor kimi teatr tarixində iz qoya
bilərdi. Təəssüf ki, alınmadı.
- İş prosesi, münasibətləri,
teatr mühiti barədə evdə söhbətlər edirdi?
- Atam elə
söhbətləri evdə danışmağı
xoşlamırdı. İşdə olan söhbətləri
işdə qoyub gəlirdi. Sadəcə, bir neçə dəfə
olub ki, iş yoldaşlarının hansısa bir problemi olanda
narahat olurdu, onu ürəyinə salırdı. Ümumiyyətlə,
atam insanları, sənət dostlarını çox sevirdi.
Onlara nəsə olanda bunu çox pis yaşayırdı.
Radionun
fondunda onun uşaqlar üçün hazırlanan verilişlərdə
səs yazıları var. Uşaqları da çox sevirdi...
Mənim
sinif yoldaşlarım bu günə qədər atamın, ad
günümdə onlarla olan mehriban davranışını
xatırlayırlar. Mənim ad günümdə atam bizimlə
birgə süfrə arxasında oturdu, onlarla söhbət
etdi, piano çaldı. Yəni çox sadə və mehriban
adam idi.
- Yəqin ki, sizə
ayırmağa da vaxtı çox az olurdu...
- Məişət
işləri, bazarlıq və bizim tərbiyəmizlə anam
məşğul olurdu. Çünki həm vaxtı
qalmırdı, həm də aktyor kimi özünü sənətinə
həsr edirdi. Biz atamın bütün günü evdə
olmasına öyrəşməmişdik. Səhər gedirdi,
gecə gəlirdi. Çox nadir hallarda onunla harasa gəzməyə
gedərdik. Misal üçün, hansısa filmdə lap
epizodik rola çəkilsə də, bunun üçün
çox əmək sərf edirdi. Amma axırda da
iki-üç epizod saxlayırdılar. Bu da ona təbii ki, pis
təsir edir, onu mənən sındırırdı.
- Səməndər Rzayevdən kinoda
çox az istifadə olundu...
- Kinoda
da, elə teatrda da. Axır zamanlar özü də ruhdan
düşmüşdü. Çünki potensialına
uyğun olaraq özünü ifadə də bilmirdi.
- Obrazları üzərində evdə
işləyib, məşq edirdi?
- Məşq
etdiyini, düzü, xatırlamıram. Amma rollarının mətnini
gətirirdi, anam onun üçün yazırdı. Onun
özünün hövsələsi çatmırdı
yazı yazmağa, həm də anamın xətti qəşəng
idi. Bir də onun yaxşı vokal səsi vardı. Səhərlər
kefi yaxşı olanda evdə ariyalardan parçalar
oxuyardı. Ümumiyyətlə, çox nikbin adam idi. Öz
ağrı-acısını kiminsə üzərinə
atmağı xoşlamazdı. Hərçənd ki,
sağlamlığı ilə bağlı kifayət qədər
problemləri vardı. Ayağında saatlarla davam edən
qıcolmalar olurdu. Təsəvvür edin ki, səhər
işə normal vəziyyətdə gedirdi, axşam isə
axsaya-axsaya gəlirdi.
- Ayağındakı zədə, səhv
etmirəmsə, uşaqlıqdan qalmışdı...
- Bəli.
Uşaq vaxtı o, körpüdən yıxılmışdı.
On dörd yaşından on yeddi yaşına qədər atam
Mərdəkanda sanatoriyada ayağından müalicə
ala-ala, dərslərini də həmin sanatoriyada oxuyurdu. Elə
orda radioda gedən "Arxiv baba və Lyonka" əsərində
Ələsgər Ələkbərovla, Barat Şəkinskayanın
səslərinə qulaq asa-asa aktyorluq sənətinə həvəsi
yaranmışdı.
Xəstə
yatan zaman həkimlər ona demişdilər ki, ona kökəlmək
lazımdır. Əgər kökəlməsə, ayaq
sümüyü çürüyə bilər. Ondan sonra atam
kökəlmişdi. Amma köklük də ona
ağırlıq gətirdiyindən həmişə zədəli
ayağı ağrılı olurdu.
- Ananızla bir-birlərini sevib ailə
qurmuşdular?
- Elədir.
Anamla ailədə mehriban dolanıblar. Atam rəhmətə
gedəndə 41 yaşı vardı. Anamın isə 37. Anam
ondan sonra çox əziyyətlər çəkdi, iş
yerləri dəyişdi. Sağlığında anam həmişə
onun qayğısına qalıb. O, həmişə atama
bahalı bir fransız ətiri alırdı. Atamı həmişə
o qoxu ilə xatırlayıram. Sonralar nə qədər
axtardım, həmin ətirdən tapa bilmədim. Evdə
atamın papağı və üzüyü
qalmışdı. Atamın papağından da həmin qoxu gəlirdi. Anam o əşyaları kiməsə
bağışladı. Atam həmin üzüyü heç
vaxt əlindən çıxarmazdı. Sonralar mən ailə
quranda həmin üzükdən eynisini axtarıb həyat
yoldaşım üçün aldım ki, hər dəfə
onun əlinə baxanda atamı xatırlayım...
Çünki mən gözümü açandan o
üzüyü atamın barmağında
görmüşdüm.
Hərdən
fikirləşirəm ki, atamın ağrıları olsa da, əziyyət
çəksə də, elə bir vaxtda dünyasını dəyişdi
ki, sonra xalq olaraq yaşadığımız faciələri
görmədi. Mən bilmirəm, o, yaşasaydı, 20 Yanvar,
Xocalı faciələrinə, torpaqların
işğalına necə dözərdi. Yəqin ki, dözməzdi.
Amma, məncə, elə xoşbəxt adam idi ki, o, sonrakı
faciələri görmədən, ən gözəl dövrdə
dünyasını dəyişdi.
- Rübabə xanım, atanız rəhmətə
gedəndə on bir yaşınız olub. Qəfildən,
gözlənilmədən Səməndər Rzayevin səsi, əzəmətli
görünüşü evinizdən çəkilir, hər
şey şəkillərdə və səs yazılarında
qalır. Onun yoxluğunun yaratdığı boşluğu necə
xatırlayırsınız?
- Uşaq
idim. O yaşda hər şeyi indiki kimi aydın dərk etmək
olmur. Düzdür, ağladığımı, müəyyən
sarsıntılar keçirdiyimi xatırlayıram. Amma siz
dediyiniz hissləri yaşamaq zamanla baş verir. Zamanla
anlayırsan ki, onun yeri heç zaman dolmayacaq. Bu çox
pisdir... Mən onun rəhmətə getdiyi yaş
dövrünü də artıq yaşadım. Onun
ölümü uşaq vaxtı mənim yaddaşımda necə
dərin iz saldısa, sonralar da, indi də insan itkisini,
ağrılarını mən artıq o qədər də
şiddətli, o vaxtkı kimi yaşaya bilmirəm.
Çünki mənim ən böyük itkim o olmuşdu. Hətta
anamın itkisi belə mənim üçün ata itkisi qədər
ağır olmadı. Anam ağır həyat keçirsə
də, çətinlikləri olsa da, 70 yaşa qədər
yaşadı. Amma 41 yaşla, 70 yaş arasında, eləcə
də, o vaxtkı mənlə, indiki mən arasında
çox böyük fərq var. Bir çox sevdiyim adamları
itirdiyim üçün bərkidim.
- Hər itki yəqin ki,
atanızı xatırladırdı...
- Təbii
ki. Telman əmi rəhmətə gedəndə mən sanki
atamı yenidən itirdim. Eləcə də, atamın digər
dostları Hamlet Xanızadə, Nəsir Sadıqzadə, Səyavuş
Aslan, Yaşar Nuri, Fuad Poladov dünyadan köçəndə
atamı xatırlayırdım. Elə bilirdim ki, onu yenidən
itirirəm. Mənim üçün onlar atamın bir
parçası idilər. Onun qoxusunu müəyyən mənada
onlardan alırdım. Ona görə də onlar mənim
üçün əziz idilər. Atamın dostları sağ
olanda elə bilirdim ki, atam da haradasa yaşayır və
sağdır. İndi onun nəslindən çox az adam
qalıb. Amma hərdən fikirləşirəm ki, əgər
o biri dünya varsa, yəqin ki, hamısı orda bir yerdədilər.
- Heç yuxunuza girir?
-
Axırıncı dəfə hardasa bir həftə bundan əvvəl
girmişdi. Çox maraqlı bir yuxu idi. Biz indi axı onunla
yaşıdıq. Hətta atam indi məndən kiçikdir.
Yuxuda gördüm ki, bir-birimizin əlindən tutub gedirik, mən
onun qoluna girmək istəyəndə atam deyir ki, - sən mənim
qoluma girmə, kənardan baxanlar pis başa düşə bilərlər.
Mən də ona təskinlik verirəm ki, narahat olma, biz üzdən
oxşayırıq, hamı biləcək ki, biz ata-balayıq.
Atamla bağlı yuxularımın hamısı çox
pozitiv olub. Danışıb-gülmüşük. Amma anam
onun kimi nikbin girmir yuxuma. Həmişə nəsə narahat
görsənir... Bir dəfə də atamı cənnəti
xatırladan alma bağında görmüşdüm. Hətta
o bağdakı alma qoxusunu indi də xatırlayıram.
- Ən çox nə zaman
gözünüz atanızı axtarıb?
- Təbii
ki, həyatımın həlledici məqamlarında onu
axtarmışam. Orta məktəbi bitirəndə, universitetə
daxil olanda, ad günlərimdə, toy günümdə. Həmişə
axtarmışam. Toyumda atamın dostlarının
hamısı gəldilər, bizi tək qoymayıb məclisi
şənləndirdilər. Onların çoxu
dünyasını dəyişsə də, mən həmişə
onlar haqqında sağ olsunlar - deyirəm. Görünür,
cismin ölməyi heç nəyi dəyişmir və onlar
hardasa sağdılar...
- Rübabə xanım,
atanızın xəstəliyi nə idi?
- O,
qaraciyər serrozundan dünyasını dəyişdi. 1985-ci
ildə atam qastrolda olanda vəziyyəti pisləşib, orda
onu müayinə edən həkim ona xəstəliyi barədə
deyib. O, bilib ki, xəstəliyinin üstünə düşməsə,
çox yaşamayacaq. Amma heç kimə bu haqda heç nə
deməyib. Amma xəstələnib yatağa düşəndə,
ölüm məqamının
yaxınlaşdığını hiss edəndə ölmək
istəmirdi. Harda qırılar, qırılar desə də,
qırılar məqamı çatanda bilmişdi ki, artıq
gecdir. Ona görə də insan öz həyatının
qeydinə qalmalıdı. Həm özünə, həm də
əzizlərinə görə.
- Axırıncı dəfə
teatr səhnəsindəki rolunu da çox çətinliklə
ifa edib...
- Elədir. Həmin günü mən yaxşı
xatırlayıram. O, teatrdan evə gəldi, mən
yatılı olsam da, onun səsini eşidib
ayılmışdım. O, anama dedi ki, bu gün işdə xəta
baş verib. Sən demə, tamaşa vaxtı onun ayaqları
şişibmiş, ciyərində də güclü problem
olub. Səhnədəki rola uyğun olaraq da səhnənin
döşəməsində bir müddət uzanmalı olub. Vəziyyəti
daha da pisləşib. Amma rolunu axıra qədər ifa
etmişdi. Biz həmin günə qədər onun serroz
olduğunu bilməmişdik. Ondan sonra öyrəndik.
Yanvarın 2-də ad gününü qeyd etdik, sonra xəstəxanaya
apardıq, orda bir dəfə komaya düşdü, bir ay
komada qaldı. Komadan çıxandan sonra isə martda
dünyasını dəyişdi. Həmin xəstəxananın
şöbə müdiri atamın dostu idi. O, atamın
yaşaması üçün çox zəhmət çəkdi.
İndi rəhmətə gedib. Allah rəhmət etsin ona da. O
vaxt yadıma gəlir ki, yazıçı Anar atamın
müalicəsi üçün lazım olan bahalı iynələri
alıb xəstəxanaya yollamışdı. Amma təəssüf
ki, onlar da kömək etmədi.
Həmin ampulalar bu yaxınlara qədər evdə idi.
Xəstəliyinin
son günlərində Ramiz Həsənoğlu xəstəxanaya
onun yanına getmişdi. O, sonralar danışırdı ki,
atamla söhbət edəndə birdən atam rus dilində
deyib ki "Mne tak xoçetsa jit"...
- Səməndər müəllim həm
də məclis adamı olub.
-
Yeyib-içməyi sevən adam idi. Aktyorların böyük əksəriyyəti
içki xoşlayan olur. Amma o, içkidən də ağrıkəsici
kimi istifadə edirdi. Çünki ayağı onu çox
incidirdi. Dərmandan da istifadə etməyi
xoşlamırdı. Ona görə də ağrısı
olanda içirdi ki, ağrısı azalsın.
- Keçmişə qayıtsaq, Səməndər
Rzayevin qızı, on bir yaşlı Rübabə kimi o son
günü necə xatırlayarsınız?
- Atam xəstəxanada
dünyasını dəyişdi. Qohumlarımız bizdə
qalırdılar. Artıq hamı bilirdi ki, vəziyyəti
pisdir. Qardaşımla, mən isə bir qohumumuzgildə
qalmışdıq. Yadıma gəlir ki, babam gəldi. Bizə
dedi ki, sizi atanızın yanına aparacam. Bizi
aldatmışdı. Binamızın qarşısında rəhmətlik
Mikayıl Mirzəni gördük. O, babama
başsağlığı verəndə biz bildik ki,
atamız rəhmətə gedib. Təbii ki, şok
yaşadıq. Sözün məcazi mənasında həmin
an mənə elə gəldi ki, atamı sanki Mikayıl Mirzə
öldürüb.
Sonra evə
qalxanda artıq atamın cənazəsini gördüm.
Xahiş etdim ki,
üzünü açsınlar baxım. Amma icazə vermədilər.
İndi düşünürəm ki, yaxşı ki,
qoymayıblar. Çünki atam mənim yaddaşımda həmişə
cavan, sağlam və xoşbəxt adam kimi qaldı. O,
içindəki uşağı sağ saxlamışdı.
Özü böyüsə də, həmin uşağı
ölməyə qoymamışdı.
Əlaqə yaratmaq üçün
göstərdiyi köməyə görə Kino
İttifaqın mətbuat katibi
Rəşad Qasımova təşəkkür
edirik.
Söhbətləşdi: Samirə
ƏŞRƏF
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 22
sentyabr.- S.8-9.