Somerset Moemin
"Teatr"
Ekranlaşdırılmış ədəbi
əsərlər
"Ədəbiyyat qəzeti"nin yeni layihəsində bu dəfə ingilis
yazıçısı Somerset Moemin "Teatr" romanı əsasında
ekranlaşdırılmış iki filmindən
danışacağıq.
Sevda Sultanova
Moemin əsərləri teatrda çox səhnələşdirilib. Kinematoqrafiyada da onun
yaradıcılığına az müraciət
olunmayıb.
Müəllifin 1937-ci ildə yayımlanmış
"Teatr" romanı ilk dəfə alman rejissoru və
yazıçısı Alfred Vaydenmann tərəfindən
çəkilib. O, bu əsəri 1961-ci ildə ekranlaşdırıb və
film böyük ekranda "Sən füsunkarsan, Culiya"
adı ilə nümayiş olunub. Baş rolu
dünya kinosunun tanınımış aktrisalarından biri,
alman Lilli Palmer oynayıb.
Təəssüf ki, filmin tam versiyası internetdə
olmadığından, onun haqqında nəsə söyləmək
çətindir. Amma o dövrün alman kino tənqidçilərinin
rəylərinə əsaslansaq, "Sən füsunkarsan,
Culiya" romanın uğurlu ekran adaptasiyasıdır və
rejissor əsərdəki iti, ironik dialoqların, sosial tənqidin
kinematoqrafik həllini verə bilib.
Layihəmizdə
isə romanın iki kinoversiyasını - sovet-latış
rejissoru Yanis Streyçin 1978-ci ildə çəkdiyi
"Teatr" və macar rejissoru İştvan Sabonun 2004-cü
ildə lentə aldığı "Culiya olmaq" filmlərini
təqdim edirik.
Öncə ondan başlayım ki, bu roman Moemin qadın təbiətinin
mahir bilicisi olduğunun təsdiqidir. O, qadın təbiətini
pedantçılıqla araşdırır, onun görünməyən,
gizli tərəflərini üzə çıxarır. Başqa tərəfdən isə əsər müəllifin
teatr mühitini yaxşı bldiyini, kulis arxasında baş verən
rəqabət, intriqalar haqda ətraflı məlumatı
olduğunu göstərir.
Bu da təsadüfi deyil. Ötən əsrin əvvəllərində
London və Nyu-York teatrlarında pyesləri ən çox səhnələşdirilən
müəllif Moem idi. Üstəlik, yazıçı
Parisin, Londonun və
Nyu Yorkun teatr elitasında ən nüfuzlu adamlardan biri
sayılırdı.
Yazıçının bioqrafı, "Somerset Moemin
gizli həyatı" (2010) kitabının müəllifi
Selina Hastinqs müsahibələrindən birində onun
yaradıcı təxəyyülündən çox,
müşahidəçilik qabiliyyətinin yüksək
olduğunu qeyd edir. Əslində Moemin özü də bunu
gizlətmirdi. Başqa tərəfədən
"Teatr"ı onun şəxsi təcrübəsi də
saymaq olar. Moem həyatı boyu saysız
eşq macəraları yaşamışdı, bu da ona
qadınları daha yaxından tanımaq fürsətini
vermişdi. Amma onun əsl sevgisi aktrisa Syu
Con idi. Onların uzunmüddətli
münasibəti olsa da, müxtəlif səbəblərdən
bu sevgi hekayəti nikahla nəticələnmədi.
Bu mənada "Teatr" romanı
yazıçının həyat təcrübələrinə,
müşahidələrinə əsaslanırdı.
Romanın mərkəzi personajı, məşhur aktrisa
Culiya Lambertdir.
Orta yaş dövrünün
böhranını yaşayan aktrisa diqqət mərkəzində
olmaqdan, gərgin teatr mühitindən, yüksək təbəqənin
təşkil etdiyi ziyafətlərdən yorulub. Formada
qalmaq üçün daimi pəhriz, səhnədə
olduğu kimi gerçəklikdə də nələrinsə
xatirinə oynamaq, əri, eyni zamanda teatrın direktoru
Mayklın, teatrın yaradıcılarından biri, dostu Dollinin
Culiyadan aktrisa kimi yüksək plankanı saxlamaq tələbi
onu dərin ruhi boşluğa salır.
Anasının rol oynadığını, riyakar
mühitdə yaşadıqlarını birbaşa dilə gətirən
oğlu Rocerdir.
Gənc, ambisiyalı mühasib Tomla aralarında
yaşanan eşq macərası Culiyanın ruhunu yeniləyir. Zamanla
qadın anlayır ki, Tom sosial statusunu yüksəltmək
üçün ondan istifadə edir. Üstəlik,
Tom gənc sevgilisi Evisin Culiyanın oynayacağı yeni
tamaşada rol alması üçün aktrisanın
razılığını almağa çalışır.
Gec də olsa, Culiya bütün bunları anlayır, çətin
dönəmlərdən keçir, amma özünü
toparlayaraq revanş götürür...
Yanis Streyç eyniadlı iki seriyalı filmində əsərin
süjetinə sadiq qalıb, onun detallı təsvirinə
çalışıb.
Ən əsası
rejissor mətni olduğu kimi təsvirə köçürməyib, əksinə
onun ekran həlli tapa bilib, uğurlu kino fəndlərindən
istifadə edib.
Film əsər,
onun müəllifi haqda məlumat verən, şərhçinin
sözləri ilə başlayır: "Biz öz filmimizi
"Teatr" adlandırmaq istərdik. Birincisi,
ona görə ki, Moemin romanı belə adlanır.
İkincisi isə.." Və müqəddimə Culiya
rolunun ifaçısı, Viya Artmanenin şərhi ilə
davam edir: "İkincisi isə ona görə ki, romanın qəhrəmanı
Culiya Lambert öz həyatında teatrla birbaşa assosiasiya
görür".
Şərhçi obrazının bütün film boyu
peyda olaraq, zəruri situasiyalarda Culiyanın hərəkətlərinə
müdaxiləsi, yəni onun emosiyalarını tənzimləməsi,
şərhi ilə rejissor seyrçini filmə
baxdığını tez-tez xatırladır. Misalçün,
bir epizodda Rocer anasını Tomun yanında "xala"
adlandıranda Culiya qəzəblənir. Və bu an kadrarxasından şərhçi xəfif
yumorla vəziyyətə müdaxilə edir: "Sizə nə
olub, Culiya? Nə qədər ki, gec deyil, bunu
zarafata çevirin". Və Culiya tez
özünü ələ alaraq rola girir.
Bununla da rejissor Bertolt Brextin "Epik teatr" nəzəriyyəsindən
istifadə edir. Tamaşaçıların hisslərinə yox,
ağlına, düşüncəsinə təsir etməyə
əsaslanan "Epik teatr"da dramatik məqamlarda qəhrəmanlar
bir anlıq donur və səhnəarxası səs qəhrəmanlardan
hansınısa qınayır və ya onun daxili monoloqunu
söyləyirdi. Beləcə, Brext səhnə
illüziyasını dağıdır, tamaşaçıya
analiz etmək üçün imkan yaradırdı.
Bunun tamaşaçıya bir film olduğunu, məşhur
latış bəstəkarı, hadisələri pianoda
ifası ilə müşayiət edən Raymond Paulsun
ayrı-ayrı kadrlarda görüntülənməsi də
xatırladır.
...Bir
qayda olaraq aktyorlar düşdüyü vəziyyət
zamanı reaksiyasını, iç
monoloqunu ikinci planıyla çatdırır. Daha aydın desək,
ikinci plan -
obrazın gizli məqsədinin, daxili
emosiyalarının davranışında, hərəkətlərində,
intonasiyasında ifadəsidir.
Filmdə Culiyanın daxili monoloqu, yaşantıları
aktrisanın öz və ya təhkiyəçinin
kadrarxası şərhiylə verilir və onun üzərinə
qoyulan yük xeyli yüngülləşdirilir. Görünür,
vəziyyəti bədən dilindən başqa, həm də
sözlə ifadə etməklə rejissor əsərdəki
incə ironiyanı daha dəqiq çatdırmaq məqsədini
güdüb.
Filmin əsas predmeti Culiyanın kimliyidir. Yəni qəhrəman
həyatdakı kimliyi ilə aktrisa kimliyi arasında sərhədi
itirir. Bir çox hallarda öz
doğmaları ilə rol oynadığının fərqində
deyil. Onu oynamağa, özü kimi
olmamağa isə rəqabətli teatr, məxsus olduğu
sosial mühit vadar edir. Ərini sevməsə
də, onunla birlikdəlikdən xoşbəxt görünməyi
oynayır. O, sosial maskasını evdə,
doğmaları ilə ünsiyyətdə belə kənara
qoya bilmir.
Daim rolda
olmaq onun həyatının ayırlmaz hissəsinə
çevrilir və paradoks ondadır ki, emosional
partlayışlarına baxmayaraq, roldan kənarda mövcud ola bilmir.
Onu özü kimi olmağa vadar edən tək şey
sevgidir. Tomla münasibətdə, Culiya, eşqdən
ağlını itirmiş bir qadının, yaşamalı
olduğu bütün dramatizmi yaşayır, iradəsi
duyğularına təslim olur. Amma istifadə
olunduğunu anlayanda, yenidən aktrisa kimliyini gerçəkliyə
tətbiq edir.
Hətta Culiya Tomdan və onun aktrisa sevgilisindən qisas
almasına, qadın kimi yox, aktrisa kimliyinin təhqir
olunmasıyla bəraət verir.
Rejissorun istifadə etdiyi maraqlı vizual fəndlərdən
biri güzgü obrazıdır. Güzgü obrazı
istər təsviri sənətdə, istərsə kinoda
çoxmənalı funksiya daşıyır və müəllifin
niyyəti, ideyası onun funksiyasını müəyyənləşdirir.
Filmdə güzgü obrazı epizoddan-epizoda, vəziyyətə
uyğun olaraq mənasını dəyişir, müxtəlif
yozumlara məruz qalır. Bir epziodda güzgü
personajların daxili aləminin görüntüsü,
özünüdərki, gerçəkliyi görməsidir.
Başqa
bir səhnədə gerçəklikdəki plan güzgüdə
əks olunan planla davam edir. Yəni, personajlar
reallıqda bir mizandadırlarsa, həmin epizodun güzgüdə
davamı zamanı mizan dəyişir. Yaxud
güzgü vasitəsilə eyni vəziyyəti iki fərqli
rakursdan görə bilirik.
Macar
rejissoru İştvan Sabonun ekranlaşdırdığı
"Culiya olmaq"
flimində dünya kinosnun iki parlaq aktyoru Annett
Beninq və Ceremi Ayrons oynayır.
Avropa Kinoakademiyasının təsisçilərindən
biri Sabo macar kinosunun dünyada tanıdılmasında
böyük rol oynayıb, nüfuzlu mükafatlara layiq
görülüb.
Kanada,
Amerika, Böyük Britaniya və Macarıstanın birgə
istehsalı olan "Culiya olmaq" filmi romanın daha çox
səthi təsviridir. Sabo rejissor işinə
görə Streyçə uduzur. Sovet
kinosuna yaxşı bələd olan Sabonun Streyçin təsvir
həllindən təsirləndiyi nəzərdən qaçmır.
Milsaçün, güzgü obrazı, yaxud
Streyçin filmindəki şərhçini Sabo Culiyanın
müəllimi Cimmi ilə əvəzləyib.
Sadəcə Sabonun yozumunda teatr insanı özgələşdirən
nəsnədir. Finalda Beninqin Culiyasına, müəllimi Cimmi "Teatr yeganə
reallıqdı. İnsanların real dünya
adlandırdığı qalan hər şey fantaziyadır.
Mən sənə bunu unutmağa izn vermərəm"
israr edəndə, Culiya gülümsəyərək "Cəfəngiyyatdır"
- deyir. Streyçin versiyasında isə
Culiya bu qənaətə gəlir ki, gerçəklik elə
teatrdır, həyatda əsas onun aktyor oyunudur və insan
xarakterləri aktyorluq üçün alətdir.
Ona görə Sabonun yozumunda Culiya sevgi iztirablarında
daha səmimidir. Streyçin Culiyası isə
iztirabları belə oynayır.
Deyim ki, Beninq Culiya obrazını Artmanedən daha
maraqlı ifa edib. Üstəlik, onun üzərinə
Artmanedən fərqli olaraq ağır yük
düşür. Əgər Artmane öz
obrazını dolğun çatdırmaq üçün
şərhçinin və özünün kadrarxası mətnlərindən
yararlanırsa, Beninq qəhrəmanının daxili vəziyyətini
köməkçi vasitələr olmadan bədən dili ilə
açır.
Hər iki aktrisa bu rolu demək olar ki, eyni yaşda, 40
yaşı keçəndən sonra oynayıb. Amma Beninq bu
rolda daha plastik, çevik, füsunkardır.
Sabo yataq səhnələrinin təsvirində
açıqdırsa, Streyç onları qapalı, korrekt
işləyib.
Ümumən isə, hər iki film personajların
xarakterini, teatr mühitinə, yüksək təbəqəyə
Moemin ironiyasını çatdıra bilib.
Sevda Sultanova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 22
sentyabr.- S.18-19.