Düşüncə mədəniyyətini
ehkamlar
saranda nə baş verir? -
İslam dünyaya sivilizasiyanın "gözlənilməz"
nöqtəsindən - Ərəbistan cəzirəsində
("əl-cəzirə əl-ərəbiyyə")
doğuldu. O
zamankı tarixin "kosmik sürəti ilə" dünya
siyasəti, mədəniyyəti və fəlsəfəsinin mərkəzlərindən
birinə çevrildi. Hələ hicrət (622) ərəfəsində
və daha sonrakı dövrdə yunan filosoflarının əsərlərindən
tərcümələrlə antik və klassik abidələrə
çıxış tapan islam təşnəliklə
özünəqədərki dünya dini, fəlsəfi və
mədəni irsini - Babilistan, Misir, İsrail, İran, Midiya,
Hindistan, Çin və Yunanıstanın mədəniyyət
xəzinəsini mənimsəyərək, özünün
başlıca olaraq Tövhid (Vəhdət) fəlsəfəsində
cəm etdi. Tarixdə ilk dəfə olaraq islam
- Şərq və Qərb genezisinə malik ayrı-ayrı mədəniyyətlərin
kongeniallığını yaradaraq, özünün hegemon
mövqeyinə uyğun gələn şəkildə - onların
həm birlikdə, həm də müstəqillikdə
yaşamaq təcrübəsinə yol açdı.
İslam
planetin bir nöqtəsindən onun geniş coğrafiyasına
yayıla-yayıla sövq-təbii hiss edirdi ki, bu
fütuhatın nüvəsi bərkiməlidir. Bu
inteqral isə Ruhun İdrak dayağında - fəlsəfədə
gerçəkləşir. Güclü bir hərəkata
çevrilən fəlsəfi ensiklopedizm ümumən islam mədəniyyətinin rasional əsaslarını
yaradaraq, digər elmlərin də inkişafına təkan
verir. Lakin bu mədəniyyətdə hər
zaman ilahi müdriklik (hikməti ilahiyyə) fəlsəfi
düşüncənin cövhərini təşkil etmiş
olur. İslam fəlsəfəsi - o
cövhəri küll halında əxz edən, insan-dünya
münasibətlərinin böyük irfan yolunu açan
sufilikdə ən yüksək səviyyəsinə
çatır.
Bir-birini təsdiq və təkzib edən müxtəlif
fəlsəfi məktəb və cərəyanlar, onlara mənsub
filosoflar Kə'bədəki Həcər-ül-əsvədin
başına dolanırmış kimi islamın "mütləq
və müqəddəs" cazibəsində fırlanır
da, öz həqiqətlərinin dalınca hətta ölənədək
gedirlər də. "Ədalət və təkallahlıq" ("əhl
əl-ədl və tövhid") inancına sadiq kəlamçıların ilk
böyük məktəbi ilə - mötəziliklə
polemikaya girən Əl-Əş'əri "Mənim
ağlım dinin dəlillərindən yüksəkdirsə,
mən necə "qeybdən" gələn vəhylərə
inana bilərəm?" - deyə sual edir və
zəkanı mütləq meyar kimi götürərək onun
dindəki "qeybə" inam prinsipi ilə bir yerə
sığmadığı qənaətinə gəlir.
Böyük türk imperatoru Mahmud Qəznəlinin Hindistana hərbi
yürüşünü müşayiət edən Biruni ilk
dəfə bu ölkənin mədəniyyət dəyərləri
ilə islam dünyasını tanış edir, Platon və
Pifaqor fəlsəfəsi ilə hind müdrikliyi və sufilik
arasında uzlaşım taparaq, fərqli mədəniyyət
düşüncələrinin vahid kontekstinə komparativist
yanaşmanı elmi təcrübəyə gətirir. İki xəlifənin - Əl-Mə'mun və
Əl-Mü'təsimin sevimlisi, üçüncü xəlifəninsə
(Əl-Mütəvəkkil) qovduğu, ömrünün sonunu
tənhalıqda keçirən Əl-Kindinin qneseologiyası fəlsəfə
və məntiq də daxil olan humanitar elmlərlə ("ilm
insani") yalnız peyğəmbərə açılan
ilahi elmi ("ilm ilahi") fərqləndirir. "Birinci
ustad" ("Magister primus") Aristoteldən sonra
"İkinci ustad" ("Magister secundus") sayılan,
ensiklopedik elmi irs yaradıcısı, 117 kitab müəllifi
Əl-Fərabi belə hesab edir ki, müdriklik (erkən fəlsəfə)
dünyada ilk dəfə Babilistanda xaldeylər arasında
meydana gəlmiş, buradan Misirə ötürülmüş,
sonra Yunanıstanda yazılı mətnlər şəklində
elmə çevrilmişdir. Filosof belə hesab
edir ki, onun da missiyası bu bilikləri sistemləşdirərək
yenidən yarandığı ölkəyə qaytarmaqdır.
Əl-Fərabi "İki müdrikin - İlahi Platon və
Aristotelin baxışlarının
harmoniyalaşdırılması" traktatında fikir tarixində
ilk dəfə olaraq həmin çağdaş antik
filosofların dünyagörüşlərinin fundamental cəhətlərindəki
ortaq məqamları - onların "dünya əzəlidir,
yoxsa yaradılmışdır?" probleminə
yanaşmalarınadək - üzə çıxarır
. Yunan fəlsəfəsində
"İlahi" Platon xəttini xüsusi səylə
inkişaf etdirən, incə bir fərqlə Aristoteli
"İlahi" saymayan Əl-Fərabi "Mükəmməl
Şəhər" ("əl-mədinə əl-fədilə")
layihəsi ilə cahil cəmiyyətə qarşı adil cəmiyyət
idealını alternativ qoyur. 30-dək elm
sahəsini əhatə edən 450 traktatın müəllifi
İbn-Sinanın (Avisenna) tibb ensiklopediyası - "Qanun" əsəri
Şərqdə və Qərbdə əsrlərin kitabı
olur.
Tövhidi
yalnız monoteizm çərçivəsinə
sığdıran və ehkamlaşdıran islam
onu böyük Vəhdət fəlsəfəsinə
çevirən sufiliklə münasibətlərini heç
cür yoluna qoya bilmir: bilmir ki, onu inkar etsin, yoxsa təsdiq. Sufilik - islamın canından Qorxunu, Hərfi,
Ehkamı, hətta Şəriəti dartıb
çıxarır, yerini onun susuzluq çəkdiyi Sevgi, Həqiqət
və Vəhdətlə doldurur. Sufilik eşqin Ana
Yurdundan - Qadın Qəlbindən tarixinə başlayır:
Rabiyə əl-Ədəviyyə elə islamın
sübhündə "Mən öz mövcudluğumu
dayandırmış, Allaha qərq olmuş, Onunla vəhdətə
gəlmişəm!" - deyərək
yerüzü məhəbbətinin yönünü yalnız
Xaliqə tuşlayır. Zərdüştçü
farsın nəvəsi Mənsur Həllac Məkkədən
Hindistana, Türküstana və Çin sərhədlərinədək
islamı və islam içində sufiliyi
yaya-yaya, insan mənəviyyatının ilahi
başlanğıcını oyadır. 922-ci ildə edam edilən
və bütün sufi nəsilləri üçün, onunla
eyni taleyi yaşamış bizim böyük Nəsimi və Sührəvərdi
üçün əzabkeşliyin məşəlinə
çevrilən Mənsur Həllac, əslində, elə gəncliyindən
şəriətin formal edam hökmünə doğru şəhid
ola-ola gəlirdi!
Bistami,
Cüneyd, Timrizi, Əl-Qəzali, İbn Ərəbi, Xəyyam,
Kübra, Sədi, Əttar, Rumi, Şirazi, Şəbüstəri,
Lahıci, Kirmani, Bektaşi, Nəimi, Nəsimi, Cami, Füzuli,
Kaşifi, Ənsari, Nablusi, Nur Əli Şah kimi ulu sufi mütəfəkkirləri və
sufilikdən keçənlər təriqətçi özəllikləri
ilə birgə sufiliyi praktikasından metafizikasına qədər
dərinləşdirib zənginləşdirərək,
sivilizasiyanın hərəkət trayektoriyasını onun
bütün dəyərlərini yaradan məkana - insanın mənəviyyat
aləminə köçürürlər. Çünki
Əbədiyyətin gerçək mahiyyətində dərk
olunduğu ocaq buradır! Bağdad şeyxi Əbu Bəkr əs-Şibli
söylər: "Sufi olmaq - bu dünyada doğulanadək necə
olmuşdunsa elə olmaq deməkdir!" Əl-Qəzaliyə
görəsə, insanın yeganə sərvəti - gəmi batarkən
onun itirmədikləridir. Fəlsəfənin yalnız
sufilik yolunda dünyanın sakrallığı və
metafizikliyi öz vəhdətini tapa bilir!
İslam
dünyasının ("dar-əl-islam") Qərb sonunda - İspaniyada da
ərəbdilli islam fəlsəfəsi və onun sufilik özəyi
yaranır. Qərb-Şərq dialoqu - İbn-Rüşd
(Averroes)-Qəzali polemikası başlayır .
"İnsan elmini" idrakın mərkəzinə
çəkən İbn-Rüşdün də təsir
göstərdiyi "Renessans epoxasını çiçəkləndirən
yeni bəşəriyyət buradan doğulur" (Kvadri).
17 yaşında İbn-Rüşdlə qeyri-adi söhbətdə
bulunmuş, illər sonra bu böyük alimin dəfnində
iştirak etmiş, Cəlaləddin Rumi ilə dostluğundan bəhrələnmiş
və Nəsirəddin Tusi ilə məktublaşmış
İbn Ərəbi islam fəlsəfəsinin Şərq və
Qərb qanadları üzrə bütün başlıca xətlərindən
gələn ideyaları konsentrasiya edərək
varlığın transendental vəhdətində ("vəhdət
əl-vücud") qərar tutur. İslam əxlaq
fəlsəfəsini etik-rasional əsaslarda Nəsirəddin
Tusi, mistik əsaslarda Cəlaləddin Rumi konseptual birkinliyinə
çatdırır. Mövlana Cəlaləddin Rumi
varlıq təkamülündə insan substansiyasının
taleyinə hind sansara təlimindən daha dərin, Darvindən
daha müdrik, həm də onun kosmik perspektivində
yanaşır: "Sən başlanğıcında gil idin. Mineral qatından
keçib bitki oldun. Bitkidən canlıya,
canlıdan insana döndün. Bütün
bu mərhələlərdən keçərkən hara
getdiyini bilmədən uzun bir yolçuluğun cazibəsindəsən. Keçəcəyin yüzlərlə
dünyalarsa hələ sənin qarşındadır" .
Nitsşenin
"üstinsanı" heç görünməzdir islam fəlsəfəsindəki
makrokosm - İnsani Kəbir (Böyük İnsan - Homo maximus)
qüdrətinə çatan və "ən-əl-həqq"
deyən "İnsani-Kamil"in yanında. "Avesta" atəşini
öz fəlsəfəsinə içirən azərbaycanlı
düha - "İşıq Şeyxi" (şeyx-əl-işraq) Şihabəddin
Yəhya Sührəvərdi Zaratuştraya (Zərdüştə)
dünyanın mənəviyyat məbədini tikən bir ustad
tək, Nitsşe isə həmin ari peyğəmbərinə
o məbədi sökən bir qiyamçı tək istinad
edir. İşraq Şeyxinin "nurlar nuru" ("nur-əl-ənvar")
insanı öz kamilliyinin omeqa nöqtəsinə
çatdıran əbədi ilahi fəzilətdir ki, o - kənardan,
hansısa dini kitablardan, didaktik qaynaqlardan gəlmir, insanın
elə öz varlığından doğur! Yalnız
İşraq Şeyxinin obrazlaşdırdığı
"Platonlaşmış Aristotel" ona belə deyə bilər:
"Özündə özünü oyandır!" Belə
bir inqilabi təfəkkürlə ortodoksal islamın mütləq
kanonikasına qarşı bizim işraqilik fəlsəfəsinin
yaradıcısı özünün həlak edilməsinə
(1191) səbəb olan tarixi mühakimələrindən birini
irəli sürür: "Nübüvvəti batiniyyə"
(ezoterik peyğəmbərlik) tükənməzdir, daimidir və
hər zamanın öz peyğəmbəri zühur edə bilər!
Allahın öz nurundan yaratdığı İnsanın
Peyğəmbər olmaq qüdrətinin
qarşısını kim və nə ala
bilər?!
Əsasən,
rəsmi islama müxalifət tendensiyasında ruhun
böyük təkamülünü yaşayan bir sıra
müqtədir islam filosofları
"Quran" təməlindən çıxış edərək
dini ehkamlara zidd mövqelərini məharətlə irəli
sürmüşlər. Onlar islamı təkcə
din kimi deyil, dünyanın dərki vasitələrindən
biri kimi qəbul edərək, intixab etdikləri unikal
metodologiyalarla bir çox yarar fəlsəfi və dini sistemləri,
baxışları özlərinin vəhdət fəlsəfəsinə
sintez edə bilmişlər. Dövrü
üçün ən geniş coğrafiya boyunca - Mərkəzi
Asiya və Hindistandan İspaniyaya, Azərbaycandan Misirə qədər
islam sivilizasiyasının ideya qatında
yüzilliklərlə davam edən diskurs mühiti təşəkkül
tapmışdır. Özü də ərəblərdən
daha çox digər xalqların mənsubları (xüsusilə
farslar və türklər) islam fəlsəfəsinin
yaradılması prosesində iştirak etmiş, XVI əsrə
qədər Avropa fəlsəfəsindən daha zəngin mənəvi-intellektual
məkanı ərsəyə gətirmişlər. Bu məkanda dini-fəlsəfi məktəblərin
diferensiasiyası da təkcə fikir ayrılıqları səbəbindən
deyil, özəlliklə güclü potensiala malik
ideyaların törəyib artma, şaxələnib
çoxalma stixiyasındandır. Buna
görə də İslam Şərqində hətta
aralarındakı konfliktlərlə müşayiət olunsa
da, çoxtəriqətlilik və ya təriqətləşmə
səngiməz ideya mücahidliyinə də rəvac
vermişdir. Bəzən bu axın o qədər
qarşısıalınmaz olmuş ki, siyasi böhran və
çevrilişlərə gətirib
çıxarmışdır.
Ürəfa
və üləmalar arasında nüfuza malik olan mütəfəkkirlərə
islam dövlətlərinin saraylarında
etinasız qala bilməmiş, ya ehtiramdan, ya da məcburiyyətdən
onlara sayğı göstərmiş, fikir və məsləhətlərinə
diqqət də yetirmişlər. Modern Avropa
tarixşünaslığına və sosiologiyasına belə
güclü təsir etmiş İbn Xaldunun Teymurilər
imperiyasının yaradıcısı Əmir Teymurla 1401-ci
ildə Dəməşqdəki görüşü bu mənada
ibrətlidir: həmin görüşün nəticəsi
olaraq, İbn Xaldun mövcud türk-islam dövlətçiliyi
sisteminin sosial, siyasi və hüquqi əsaslarını
işləmiş, orta əsrlər klassik idarəetmə
sisteminin başlıca cəhətləri xüsusunda orijinal
düşüncələrini bəyan edərək, optimal
idarəçilik təsnifatını irəli
sürmüşdür . III Moğol imperatoru Əkbər
şah isə Hindistan, İran və Azərbaycandan olan sufilər
və digər filosoflarla dərin münasibətləri,
xüsusilə işraqilik fəlsəfəsinə
rəğbəti zəminində elan etdiyi
"Din-i-İlahi" (1582) doktrinası ilə ölkəsindəki
müxtəlif din və məzhəblərə etiqad edən
insanların - müsəlman, induist, jaynist, yəhudi, zərdüşt,
yezuit və s. din daşıyıcılarının universal
birliyinə siyasi, əxlaqi, teoloji və ideoloji bünövrə
qoymuş, din və siyasətin əxlaq konvergensiyasına zərurət
yaşadığını sübut edən islahat həyata
keçirmişdir .
Lakin islam
sivilizasiyasının tarixi inkişafında belə mütərəqqi
islahatlar, həmin tendensiyada fəlsəfə və siyasətin,
cəmiyyət və dövlətin, xalq və hakimiyyətin
yaxınlaşdırılmasına,
uzlaşdırılmasına və bu proseslərin praqmatik
müstəviyə keçirilməsinə edilən cəhdlər
mütləqiyyətçilik statusunu nə
dünyagörüşündə, nə də monarxik və
despotik dövlətlərin praktikasında heç bir dəyişikliyə
uğratmayacaq dərəcədə zəif olmuşdur.
Mütləq teokratik imperiyanı - Xilafəti kim
təkzib və rədd edə bilərdi?! İslamda
"peyğəmbər" sayılan, hətta
"Quran"da (18:83-99) özünə məqam tutmuş ekspansionist
Makedoniyalı İsgəndər hansı şahı nə ilə
tərbiyə edə, ona nədə nümunə ola bilərdi?!
Örnəyi - İsgəndər olan bəşəriyyətin,
tarixi də - belə olar: müharibələr tarixi. Nizami Gəncəvi
ilə birlikdə dövrünün bir çox mütəfəkkirlərini
düşündürmüş "Rəhim və Rəhman"
Allahın yerüzündə kölgəsi "ədalətli ideal şah" konsepti - sülalə
monarxiyasına əsaslanan şahlıq səltənətini
azacıq da laxlatmaq gücündə idimi?! Heç buna can da atılmırdı. "Fəlakət"
effektində bir inqilab - ancaq saray çevrilişi ola bilərdi: Şərq istibdadlarının
ayrılmaz atributu! Deməli, bu düşüncə
yalnız birincini hansı formada isə devirməkdən
uzağa gedə bilmir, vətəndaş iradəsi müstəvisinə
qalxmırdı. Əl-Fərabinin "Vətəndaş siyasəti"
traktatı da siyasi nəsihətçilik
cızığını keçmirdi. İslamın
Türk epoxasında (XI-XVIII yüzilliklər - islam
sivilizasiyası və siyasi tarixinin 14 əsrinin 8 əsri!) böyük
ulusçuluq gələnəyinə sahib bu passionar superetnos
"islamın qılıncı və qalxanı" sayılırdı. İslam siyasi fəlsəfəsi
ən azı "türk parlamentarizminin" ilk rüşeymləri
- qurultay və gənəşək üzərində təsisatlanmanı
mümkün edən şərtlərə diqqət yetirməli,
çarpaz fikir yorumlarına yol açan "İnkar mübarəkdir" mövqeyi inkişaf etdirilməli
idi. Bir sıra Qərb ölkələrində
isə ortaçağ parlamentarizm təcrübəsi artıq
yeni dövrdə onların demokratik platforma üzərində
siyasi inkişafına təkan verəcək bir istiqamətə
çevrilmişdi.
Yeniləşən
dünyada "bəşəriyyətçilik" məzmununa
dola bilməmiş "ümmət" universalizmi içrə
ləng-ləng dövr edən islam cəmiyyətləri milli
özünüdərk, milli mədəniyyətlərin təşəkkülü,
ümmətçilikdən milliyyətçiliyə
keçid proseslərini də çox ağrılı
yaşamışdır. XIX əsrdə islam
dünyasının əsas dövləti Osmanlı Türkiyəsinin
çırpıntıları buna örnəkdir. Hətta XX əsrin
əvvəllərinə qədər milli kimlik təyinatında
mikroskopik erməni özünü məhz "erməni"
sayır, kosmopolit azərbaycanlı isə özünə
"müsəlman" deyir, Mirzə Ələkbər Sabirdən
"Açsan gözünü, rəncü məşəqqət
görəcəksən // Millətdə qəm, ümmətdə
küdurət görəcəksən!" - tənəsini
acqarına yeyir, Cəlil Məmmədquluzadəyə elə
onlara - yaşadığı ölkənin adını belə
bilməyən "lüt-üryan Vətən
qardaşlarına" müraciətlə "Azərbaycan"
məqaləsini yazdırırdı. Beləcə,
bütün İslam Şərqi milli müəyyənlik
oriyentasiyasından sapdığı və
sapdırıldığı üçün bu
çalxantılı region milli dövlətlərdən daha
çox monarxik və ya avtokratik rejimlərin, seqmentləşdirici
milli ideologiyalardan daha çox, bir-birinə zidd məzhəblər
zəminində qərarlaşmış təpəgöz dini
ideologiyaların məkanına - planetin potensial təhlükəlilik
zolağına çevrilmişdir. Əlbəttə,
ümmət düşüncəsi ilə qəbilə
düşüncəsinin eybəcər qaynağında və
qaçılmaz toqquşmasında yaşayan bir cəmiyyət
və onun tirələnmiş dünyagörüşü
özünə necə dürüst yol ayırd edə bilərdi?!
Etiraf edilməlidir ki, keçmişindən gələcəyinə
doğru tərəqqi etmək əvəzinə, tərsinə,
əsas yönləri ilə getdikcə qartıyıb
qalınlaşan, sanki nüvəsini yeyincəyədək
ortodoksallasan islam - müasir dünyaya
onunla ayaqlaşa bilməyən əhalicə çox, ideyaca
cırtdan cəmiyyətlər gətirib
çıxarıb...
Əski
(Misir, Şumer, Akkad, İudey, İran...) kahinliyin sərtliyini
özündə yaşadan qatı şəriətçilik
İslam Şərqində azadlığın sonuncu
qalasını - Sufiliyi yenməsəydi, şübhəsiz ki,
bu böyük mədəniyyət ehkamdayaqlı yox,
insandayaqlı fəlsəfənin yoluna çevrilər, alimənsəblər
qarşısında itaətkarlığa göz yummayan, cəmiyyəti
ədalətli sosial qanunlara doğru hərəkət etdirən Siyasi İradəyə üfüq
açılardı. Qərbdə isə məhz
belə olmuşdu. Orada Şəxsiyyət
Vətəndaş statusunda özünü Şərqdəkindən
tez tanımışdı. Elm Dinə
meydan oxumağı bacarmışdı. Elə Sufiliyin də
məğzini təşkil etdiyi, Şərq və Qərb fəlsəfəsinin
qaynağında yetişən Panteizm Avropa Renessansını,
Renessans Yeni Çağ dünyagörüşünü, bu
da Azadlıq fəlsəfəsini meydana gətirmişdi. Təxminən
XVII əsrdən başlayaraq, Şərqlə Qərbin
yanaşı getməli olduğu yol məhz Şərqdə
dayandığından, dünya inkişafına daha yetkin
rasionallaşma istiqamətində tarazlıq gətirə biləcək
imkanlar da aradan qalxmış -
"bütün dünyaya tacir və quldur kimi"
soxulan imperialist Qərbin
Azadlıq və Humanizm fəlsəfəsinə xəyanət
etməsi ilə onun Şərq üzərində
dominantlığına meydan
açılmışdı...
Fəqət
mütləqiyyətçi rejimlərin islam
dünyasını qəfəsə saldığı
gerçəyi çox gec - Qərb imperializmi Şərq
dövlətlərini tapdalamağa başlayanda bütün
faciəsi ilə, həm də perspektiv uğursuzluğu
açıq görünən geopolitik məğlubiyyət
faktı kimi üzə çıxdı. Şərq teokratik
düşüncə sistemi görün nə qədər
qatı idi ki, hətta islam
sivilizasiyasının çöküş epoxasında (XIX əsr
- XX əsrin əvvəlləri) onu dirçəltməyə
çalışan mütəfəkkirlərin belə
islahatçılığında islam faktoru hər şeyi
üstələyərək, bütün problemlərin
başında dayanırdı. Teokratiya Şərqi
yedikcə, Qərb də Şərqi yeməyin əlverişli
imkanlarına malik oldu. Nəticə isə göz
qabağındadır: XX əsrin əvvəllərindən bu
günə qədər islam dünyasının episentrində
bir-birini təşviq edən üç neqativ tendensiya -
militarlaşma, radikallaşma və ifrat təməlçilik
təkamül məntiqindən uzaq olan bir yolla təmərgüzləşərək,
nəinki özünü, hətta müsəlmanların
yaşadığı nisbətən demokratikləşmiş
"mülayim" respublikaları da burulğanına çəkmək
iddiasındadır. Hətta XXI əsrdə Mehdi Sahib-əz-Zəman
axtarışına çıxır, "Hezbollah"la
Allahı partiyalaşdırır, "müsəlmanca"
qardaşlaşmaqdan savayı bir yol tanımır, "əl-qaidə"ləşir,
"işid"ləşir, bir-birinin ətini yeyə-yeyə
Xilafət ideologiyasının ekspansiyasına can fəda edirlər.
İslamın bu yöndə ideolojiləşməsi və
siyasiləşməsi, bütün cəhdlərə
baxmayaraqsa, islam cəmiyyətlərinin
passivlikdən və əyintilərdən qurtulmaması onun
dünyagörüşündə tarixi çatların nə
qədər dərin olduğunu göstərir. Bu
prosesdə həmin dünyagörüşünü bilavasitə
funksionallaşdırmağa məsuliyyət daşıyan fəlsəfənin
özünütənqidianalizi elə erkən təşəkkül
vaxtlarından ta indiyədək hər zaman gərəksənib.
Görkəmli fransız şərqşünası Anri Korben
tamamilə haqlıdır: "İslam filosoflarının
konseptual təməli sosial normalar haqqında etik doktrina deyil,
mənəvi kamillik ideyasıdır ki, bu təməldə
insan individuumu horizontal ictimai-siyasi ölçülərini
deyil, onu transendental iyerarxiyaya, şəxsi taleyinin yüksək
zəmanətinə bağlayan vertikal ölçülər əldə
etməyə qadirdir".
On
dörd əsrlik tarixə malik islam fəlsəfəsi
insanın içində böyük qüdrətlə
yaratdığı işıq səltənətini onun ətrafında
da eyni səylə yarada bilməməklə, əslində, nəinki
idrakın daxiləyönlü və xaricəyönlü fəaliyyətləri
arasındakı balansı pozub, həm də
çağımıza doğru hərəkətində
özünü çıxılmaz dekadansa yuvarladıb: Kamil
İnsan və Piramidal Cəmiyyət. - Zahirən oxşasalar
da, axı, bunlar bir-birini inkar edir! Fəlsəfənin
heç bir probleminin - kəlamdan təbiətədək -
gözdən qaçırılmadığı bunca bəsirətli
mədəniyyət dünyasında onun
konseptuallığı məntiqi olaraq təkcə insanın
özünün deyil, insanlararası "kamil" münasibətlərin
də rasional ədalətlilik, bərabərlik, qanunun aliliyi
modelində təsbitini imperativləşdirməli idi.
İslam fəlsəfəsinin antik yunan ənənəsindən
gələn və universumu əksliklərin vəhdəti
dialektikasında dərk edən dünyaqavramı da buna əsas
verirdi: baqi (əbədi) və fani (keçəri), batin
(ezoterika) və zahir (ekzoterika), zaman afaki və zaman anfusi, tənzil
və tə'vil. Müvafiq "Quran" ayəsinə
(41:53) söykənən bu fəlsəfi yanaşmada zaman afaki
- vaxt kimi kəmiyyət ölçüsünə malik
homogen, obyektiv, tarixi zaman və zaman anfusi - insanın daxili aləminin
keyfiyyət ölçüsünə malik əbədi, mənəvi
zaman fərqləndirilmək həssaslığındadır.
İslam fəlsəfəsi insan mənəviyyatını ən
dərin irfan qatında bu intəhasız dərinliyə
kökləyir: tənzil o yoldur ki - Müqəddəs Kitab səmadan
enir, tə'vil o yoldur ki - insan onu dərk edib özünküləşdirir,
varlığına hopdurur, sonra yenidən əslinə,
ilkinliyinə qaytarır. Bu mistik dialektikanın gizli mənası
odur ki, Kainat proqramında ilahi vəhyin insan sferasında -
yerüzündə gerçəkləşdirilmək zərurəti
vardır: ideal "maddiləşir" və mükəmməl
antropoloji keyfiyyətində yenidən səmaya - öz
başlanğıcına qayıdır. Yəqin ki, məhz bu
məqamda dönüşyaradıcı cəsarətli
addım atılmalı idi: monarxik sistemin ideasional bazası
olan və onun çox rahat yerləşdiyi "fani
dünya" modelindən əl çəkilməli, yetkin
şəxsiyyətlərin yaşaya biləcəyi cəmiyyət
və dövlət qurmaq məqsədləri və vəzifələri
(utopiya kimi yox!) ortaya gətirilməli idi. Axı, bu fəlsəfənin
bir an belə mehvərindən
ayrılmadığı həqiqət və ədalət
yalnız insanın içərisindədirsə və təzühur
edə bilmirsə, deməli, məhbəsdədir və öləcək!
İslam
fəlsəfəsi öz din qınında
daralıb-sıxıldıqca, spekulyativ sillogizmlərində
boğulduqca, bir dərviş sərgərdanlığı ilə
axtardıqlarını tapmadıqca, prafetologiya (peyğəmbərlik
elmi) və imamologiya (imamət) hüdudlarından kənara
çıxa bilməmək, təriqətlərində
axıb itmək, azıb itmək iradəsizliyini daha çox əyan
etmiş oldu. "Quran" özü bir fəlsəfədir"
hökmü - fəlsəfəni onun mənafelərinə rəğmən
ilahiyyatlaşdırmaq, ən yaxşı halda teosofiya çərçivəsində
qərarlaşdırmaq israrından əl çəkmədi.
Min il sonra (XVI əsr) "Səfəvi
Renessansı" (Anri Korben) onu silkələyib-titrətsə
də, fəlsəfənin dinə "qulluq etməsinin"
lap başlanğıcdan gələn məşum xətti
üzrə deqradasiya qaçılmaz oldu. Əlbəttə,
klassik islam fəlsəfəsi bəşəriyyətin
yalnız keçmişində qalan dəfinəsi deyil,
böyük mənəviyyat potensiyası ilə onun tükənməz
sərvətidir. Elə yanar olduğu
üçün də onun "Günəş ləkələri"
zamanın teleskopunda sezilməkdədir. Hələ bu
gün də yetkin və örnək bir dövlət qura bilməyən
islam dünyasının
çaşqın vəziyyəti bir vaxtlar insan mənəviyyatını
və əxlaqını ən yüksək mərtəbəyə
qaldırmış ilahi fəlsəfənin
boşluqlarından çox aydın görünür. Öz çağdaşlığını yarada
bilməyən İslam Şərqi "Qərb
müasirliyi" cildinə girirkən, olduqca köhnədəb
görsənir. İnsanı bunca ucaldan fəlsəfə
onun mənəvi kosmosunun ölçülərinə
heç cür uyğun gəlməyən piramida-dövlətlərin
- darısqal sülalə rejimlərinin haçansa uçulub
üstünə töküləcəyini də fəhm etməli
idi...
Qərb
çoxdan tarixin postxristian mərhələsinə keçsə
də, İslam Şərqi nəinki postislam mərhələsinə
keçməyib, heç 800-1000 il
qabaqkı yaradıcı enerjisini belə saxlaya bilməyib. Hələ
də burada yeni qlobal sivilizasiyanın zahiri nailiyyətlərindən
bəhrələnən ridumental cəmiyyətlər fəxrlə
özlərini "islam dünyası" (hamı da onlara
öz sözləri ilə belə deyir) adlandırırlar - fərqinə
varmadan ki, bu gün planetin heç bir guşəsində
özlərini "xristian dünyası", "buddist
dünyası", "induist dünyası", "iudaist
dünyası" olaraq öygüləyən bir kimsə
yox. Bu isə təəssübkeş Qərb siyasi-kulturoloji
analitikasına fürsət və bəhanə verir ki, məsələn,
Samyuel Hantinqton nümunəsində "islam
sivilizasiyasına" yalnız dini parametrlərlə
yanaşma meyarını əsas götürərək onun
problemlərindən - əlbəttə, birtərəfli şəkildə
- bəhs etsinlər . İslam Şərqi dindən
sivilizasiyaya doğru təkamülün əzablı
yollarını adlaya bilməyərək, öz ziddiyyətləri
içərisində boğulub qalıb. Ümumiyyətlə,
islam orta əsrlər çəyirdəyindən
çıxıbmı?! Elə çıxa
bilmədiyindən də onun "müasirləşməyi"
özgələşmənin məcrasına dolub, burada
özünəbənzəməz sifətlər alıb və
yetərincə gülüncləşib. Günümüzün
ekzotik ərəb monarxları ona görə köhnə qiyafədə
zühur etmirlər ki, öz milli adət-ənənələrinə
belə dərindən bağlıdırlar, əksinə, ona
görə ki, onların qafası ortaçağ donundadır
və cəmiyyəti də hər vəchlə bu donun
ölçülərində saxlamaq çabasındadır.
Göydələnli islamla minarəli islamın
ittifaqı təbii deyil, zorakı konsensusdur. O göydələnlərdən
"müasir" islamın orta əsrlər ruhu, xüsusilə
top-siyasi-mərtəbədə monarxik içalatı - təksoy
hakimiyyətçiliyi və onların fəsadları, geriyəçəkərliyi
əsl panoram görüntüsündə
açılır...
Bəs bu
gün islam dünyasındakı fəlsəfə,
görəsən, onun harasında gizlənib?! Yadıma
iştirak və çıxış etdiyim XXII və XXIII
Dünya Fəlsəfə Konqreslərini (Seul - 2008 və Afina
- 2013) salıram: hətta bilavasitə islam
fəlsəfəsi problemlərinin müzakirə olunduğu
bölmə və diskussiyalarda özək islam ölkələrinin
filosofları və fəlsəfəşünasları sanki
yoxmuşlar kimi gözə dəymirdilər. Amma
ləzzət süzülən bütün məkanlarda
müsəlmanlar milyonlarcadır. Neft
pullarını "fani" adlandırdıqları
dünyada onun tam əskinə - dəbdəbəyə,
qadına və silaha xərcləyirlər. Qarından qalanı da başın xıltına -
çürük ideologiyaların ekspansiyasına. Düşünürəm: islam fəlsəfəsində o çatmır
ki, məhz o - islam dünyası faciəsinin əsas
determinantlarını yuvalanmağa qoymazdı. Bu - alternativ
yanaşmaları boğmayan, əksinə, onlara nəfəs
verən özününtənqid mədəniyyətidir!
Doğrudanmı,
homo-islamicus sivilizasiyanın həm dövlət, həm də
düşüncə sistemində monokratiyadan ölüncəyədək
əl çəkməyən sonuncu insanı olacaq?!
Rahid Ulusel
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 22 sentaybr.- S.20-21.