“Yazıçı oxucudan, oxucu
isə yazıçıdan xilas olub”
“Ulduz” jurnalının baş redaktoru Qulu Ağsəslə
müsahibə
-
"Ədəbiyyat dünyanı xilas edəcək" -
deyirlər, sizin bu fikrə münasibətiniz necədir?
- Bu
fikir ədəbiyyat haqqında deyilmiş ən yaxşı
fikirdir. Əgər
bu fikir illərdir söylənilirsə, buna inananlar varsa, demək
ki, bu fikrin yaşamaq haqqı var və bu fikrin alt
qatındakı məna onu mənasızlaşmağa qoymur.
Amma ədəbiyyat elə bir sahədir ki, burda həmişə əks
düşüncələr yaranır, birmənalı qəti
düşüncə ağılsızlıq olardı.
Bütün fikirlərə hörmətlə
yanaşıram. Bu fikri isə bəyənirəm, amma qəbul
etmirəm. Çünki xarakter etibarilə dualist adamam,
heç nəyə əmin deyiləm. Hətta qəti bildiyim
hadisələrin də arxasında sual yaradan düşüncələrim,
şübhələrim olur. Xüsusilə, ədəbiyyatda
heç nəyə birmənalı yanaşmıram. Əgər
bu günə qədər ədəbiyyat təqdim etdiklərini
həyata keçirməyə müəssər olmayıbsa,
daha olacağına inamım yoxdur. Nə dünya ədəbiyyatı,
nə ədəbiyyat dünyanı xilas edə bilməyəcək.
Baxın, hərdən dünyanın ədəbiyyata meyili həddən
artıq artır, az qala hamı ədəbiyyatla məşğul
olur. Amma burda bizi yanıldan bir məsələ var. Bu ədəbiyyat
təkcə bədii ədəbiyyat deyil. Axı, texniki, tibbi,
siyasi, iqtisadi ədəbiyyatlar var və dünyanın
inkişafında bu ədəbiyyatların rolu bədii ədəbiyyatdan
böyükdür. Dünyanın anlayışında ədəbiyyat
deyiləndə proza, poeziya anlaşılır. Amma Avropa alimlərinin
apardığı araşdırmalar nəticəsində
aydın olub ki, dünyanın ən çox oxunan kitabları
arasında bədii ədəbiyyat yoxdur. Sonuncu sırada
Freydin yuxuyozmalar haqqında kitabı yer alır ki, onu esse
janrı kimi doğma bilib dediyimiz ədəbiyyata aid edirik. Bu,
biz ədəbiyyat adamlarının sevgisidir. Ədəbiyyat
kütləyə hesablansa da, o, fərdi düşüncə
məhsuludur deyə, qalib gələ
bilmir. O, təkbətək döyüşdə qalib gələ
bilər, ümumiləşmiş insan düşüncəsinə
təsir edə bilmir. Bu yaxınlarda
televiziyalarımızın birində aparıcı mənə
dedi ki, Yazıçılar Birliyinin 1000-dən çox
üzvü var, amma kitablarınız 500 tirajla çap olunur.
Verilişdə olan digər qonaqlar buna səbəb kimi ölkənin
siyasi-iqtisadi durumunu, bir informasiya formasının digərinə
keçməsi faktını, müstəqilliyin yaxşı
cəhətləri ilə bərabər bu kimi mənfiliklərinin
olmasını bildirdilər. Və eyni zamanda hamısı
yazıçıları da qınadılar. Mən dedim ki, Azərbaycanda
min yazıçı var, onların beş yüzü oxucudur.
Bir-birilərini oxuyurlar. Qalan beş yüzü isə ancaq
özlərini oxuyurlar.
- Qulu müəllim, düzdür,
bunları problemimiz kimi izah edirsiniz, razıyam. Təbii ki, hər
bir yazıçının uğuru oxucularıdır, amma ədəbiyyat
da get-gedə öz sahəsinə çəkilir. Bəlkə
bu ədəbiyyatın elitarlaşmasına xidmət edir?
- "Sənət
sənət üçündür" prinsipi, azad bazar
iqtisadiyyatı buna təkan verdi. Daha şairlərin şeirləri
əvvəlki kimi dillər əzbəri deyil, şair deyiləndə
heç kim təəccüblənmir. Yazıçı oxucudan,
oxucu isə yazıçıdan xilas olub. Onlar daha bir-birindən
asılı deyillər. Məsələn, qədim Romada teatra
ancaq əyanlar gedirdi. Uzun illər hesab edirdilər ki, ora təsadüfi adam gedə bilməz.
Çünki əgər insan təhsil almayıbsa, kitab
oxumayıbsa, o, teatrdan heç nə anlamaz. Sonra get-gedə
teatr kütləviləşdi. Hətta teatr tarixində belə
bir hadisə olub. Bir tamaşaçı aktyorun
oynadığı tamaşaya baxandan sonra onu
öldürüb. Aktyorun fanatları da həmin
tamaşaçını öldürüb. Mərhumları
eyni yerdə, yan-yana dəfn ediblər. Məzarlarının
üstünə "Ən yaxşı aktyor" və
"Ən yaxşı tamaşaçı"
yazılıb. Bu yaxınlarda Opera və Balet Teatrında
tamaşaya getmişdim, cəmi altmışa yaxın adam
vardı, onun qırx üçü eynəkli, qalanları
keçəl idi. Get-gedə əsl sənət yenidən
elitarlaşır. Öz sahəsində
ciddi uğurlar qazanan oxucuları qınamıram, onlar bizim
yazdıqlarımızı oxumasalar da olar. Amma həyatda
heç nəyə nail olmayıb, ədəbiyyatı da mənasız
sahə hesab edənləri qınayıram.
- Oxucular da bizi qınayırlar, bəs
niyə yazırıq?
- Bir dəfə
də məndən soruşdular, niyə yazırsınız,
dedim məgər bu yazmaqdı? Rilkenin gənc dostuna məktubunda
belə bir yer var. Demək, dostu bildirir ki, yaza bilmirəm, neyləyim?
Rilke deyir ki, bir küncə çəkil, başqa işlər
gör, aylarla yazmaq haqqında düşünmə. Əgər
görsən ki, yazmasan dözə bilmirsən, onda yaz. Biz də
xilas olmaq üçün yazırıq. Mənim təhlükəli
şəkildə peşəkarlığım var. İki
saata böyük bir poema yazaram. Və bu, qorxuludur, bekar qalsam,
nə gəldi yaza bilərəm. Çalışıram elə
şeylər yazım ki, onlar mənim tərcümeyi-halım,
öz obrazım olsun.
- Həmin peşəkarlıq
özünüzə ziyandan başqa, oxucularınızın da "yazıçı"ya çevrilməsində potensial təhlükə
ola bilərmi?
- Son
dövrlər sosial jurnalistika deyilən bir məfhum
yaranıb. Bütün xəbərləri televiziyadan, qəzetlərdən,
hətta saytlardan öncə sosial şəbəkələrdəki
fərdi profillərdən izləmək mümkündür.
Hardasa baş verən bir hadisədən jurnalist xəbər
tutana kimi istənilən şəxs telefonuna çəkib
paylaşır. Jurnalistikanın çöküşü həmin
adamın o hadisəni paylaşanda yazdığı
başlıqdan başlayır. Bəli, həmin video və ya
foto mənbə kimi qəbul olunur, amma mətn kimi bərbaddır.
İzləyiciyə isə
oxuduğundan çox, gördüyü maraqlıdır. Və
onu paylaşan adam görür ki, onun çəkdiyi video
çox izlənilib, fikirləşir ki, niyə öz
saytımı yaradıb, öz çəkdiklərimi öz
saytımda yaymayım? Bəli, yeni sayt yaranır. Sosial xalq
jurnalistikası kimi, sosial xalq poeziyası da belə yaranır.
Biri bir şeir oxuyur, ona oxşayan bir şeir
düzüb-qoşur, görür ki, ona gələn bəyənmə
sayı, yazılan "əla", "halal olsun", "əllərinə,
ürəyinə sağlıq" kimi rəylər
tanınmış şairlərə göstərilən
maraqdan çoxdur. Deyir, mənim ondan nəyim əskikdi? Sabah
gedir nəşriyyata kitab çıxartdırır. Bəzən
mənə həmin şeirlərdən göndərirlər
ki, bax, filankəsin şeiri bu qədər "layk"
yığıb, bunu niyə çap etmirsən? Deyəndə
ki, ədəbi orqanda çapa yaramır, o dəqiqə deyirlər,
öz adamlarını çap edirsən. Və yaxud kimsə
götürür "Ulduz"da çıxan bir şeiri
paylaşıb yazır ki, guya bu mənim şeirimdən
yaxşıdır? Aşağıda hamı yazır ki, sən
min dəfə ondan yaxşı yazırsan. Heç nəyi
izah etmək mümkün deyil. Lakin bu təyziqlər
naşirləri qorxutmalı deyil, yoxsa rüsvay olarıq. Təsadüfi
adamların yığnağı, bayağılıq baş
alıb gedər. Hər sahədə bundan əziyyət
çəkirik. Jurnalların, qəzetlərin təsir
imkanları televiziya qədər deyil. Təəssüf ki, zərərlər
imkanların genişliyi qədərdir. Çox imkan çox
ziyan verir. Televiziya cəmiyyətin
güzgüsü, mətbuat simasıdır.
- Qulu müəllim, bir az kövrək
notlara toxunacam. Ağdamdakı evinizin açarlarını
saxlamısınız?
- Anamla mən
yaşayırdım orda, qalan qohumlarımız Bakıya
köçmüşdülər artıq. Məni əsgər
apardılar, anam da Bakıya köçdü. Mən də
sonra Bakıda yaşadım. Biz açarı qonşuya - əmimgilə
verib gəlmişdik. Həyətimizdəki ağacları,
gül-çiçəyi suvarırdılar, otu təmizləyirdilər,
evin havasını dəyişirdilər və s. Biz də kəndə
gedirdik yay aylarında. Sonuncu dəfə 91-ci ildə
qapını bağlayıb, açarları əmimgilə
verib gəlmişdik. 92-ci ildə kəndi yandırdılar. O
dövrlərdə getdim Ağdama, amma kəndə
qoymadılar, yalnız hərbçiləri qoyurdular. Ümid
edirdik ki, qayıdacağıq yurdumuza və eşitdik ki,
işğal olunub. İşğaldan sonra kəndimizdəki
bütün ağacları, bulaqları, daşları,
küçələri, yolları görürəm. Daim
gözümün qabağından mənzərə kimi
keçir. Hətta kəndimizdəki dostlarla
görüşürük, mən kənddə
olmadığım vaxtlarda olan hadisələri də onlara
danışıram, inana bilmirlər. Orda olmadığım
vaxtlarda olanlar da mənə əyan olur. İndiki vəziyyəti
də gəlir, əyan olur, çox məyus oluram. Ermənilərin
bir saytı var, ingiliscə. Orda bizim kənddən reportaj
vardı. Göndərdim bir tərcüməçi dostuma, dedi
ki, erməni ər-arvad orda məskunlaşıblar. Etiraf ediblər
ki, burda azərbaycanlılar yaşayıblar. Çox
arxayınlıqla, rahatlıqla danışıblar. Deyiblər,
biz burda çox yaxşı yaşayırıq, oğlumuz qəzada
vəfat edib, burda dəfn etmişik. O cümləyə qədər
dözmüşdüm, o cümlədən sonra dözə
bilmədim. Dirinin orda yaşamasına birtəhər dözmək
olurmuş. Ölülərinin də mənim atam, nəslim
uyuduğu bir torpaqda basdırılması mənə çox
ağır təsir etdi.
- "Müharibə əlili"
şeiriniz birmənalı qarşılanmayan şeirlərinizdəndir.
Biraz bu barədə...
- Mənim
"Müharibə əlili" şeirim həm müharibənin,
həm də müharibə şeirlərinin əleyhinə
yazılıb. O şeirin özü də əlildir.
Çünki müharibə də, müharibə haqqında
yazanlar da o şeiri vurur. Ədəbiyyat nədən
yazırsa-yazsın, onu ədəbi faktora çevirməlidir.
Müharibə ilə bağlı çox əsərlər
yazıldı, amma istedadlı nümunələr barmaqla
sayılacaq qədərdir. Yalançı hay-küy,
qaraqışqırıq, pafosun birmənalı əleyhinəyəm.
Bu şeirləri o şeirlərə etiraz əlaməti olaraq
yazmışam. Orda heç bir əlil və ya insan taleyi nəzərdə
tutulmayıb. Mənim etirazım yaralanan, əlil olan, əzab
çəkən insanların taleyinə aid mənasız
şeir yazıb qonorar davası edənlərə idi.
Şeirlərimin birində belə bir fikir var, deyirəm, hələ
maşın təkəri dəyməmiş obam vardı,
qalın çəpərlər vardı, arılar qonşu
çəpərindən keçib o tərəfdəki
çiçəyin şirəsini çəkə bilməzdi.
İndi bir yurdum var, insan ayağı dəymir, çəpərlər
yoxdu, arılar çox xoşbəxtdirlər, hansı
bağdan istəyirlər şirə çəkirlər.
İstər "Qarabağ şikəstəsi", istər
"Cəbhə xəttindəki kənd" şeirlərimdə
də pafosdan min kilometr uzağam. Mənə Qarabağla
bağlı yazılan yüzlərlə mənasız kitab
bağışlayıblar. Bir əhdim var, inşallah,
Qarabağ azad olunanda, o kitabları götürüb gedəcəm
ora. Orda basdırılan minaları zərərsizləşdirmək üçün əvvəlcə
oranı yandırmaq lazımdır. Həmin ədəbi
makulaturaları orda yandıracam. Onların Qarabağ naminə
görə biləcəyi ən faydalı iş bu ola bilər.
- Yandırmaq... şeirlərinizin
birində deyirsiniz: "Görsən üşüyürsən,
yandır özünü". Bu misra əkslik
assosiasiyası yaradır.
Maraqlıdır, amma oxucuya nəyi təlqin edirsiniz?
- O şeir olum və ölüm
haqqında şeirdir. Doğumla ölümün arasında
olan fasilə həyatdır. Həyatdan çıxış
və qaçış yoxdur. Bircə yol var, o da sənin
öz əlində olan imkanlardı. Heç kim sənə
kömək etməyəcək, edə bilməyəcək. Həyatda
da nə baş verirsə, səbəbi də, nəticəsi
də insan özüdür. Özünün xilaskarı bir
anda özünün qatilinə və ya əksinə
çevrilə bilər. İnsanın
yalqızlığını ifadə edən bir şeirdir.
İstilik istəsən, heç kimə, heç Günəşə
də ümid olma, yandır özünü. Mən şeiri
konseptual şəkildə qurmuram, nəyi necə izah edəcəyimi
də düşünmürəm, sonra görürəm ki,
belədir. Şeiri çox izah etməyi sevmirəm,
düşünürəm ki, onda şeir uduzur. Bir də kimsə
ucadan şeir deyəndə mən qorxuram. Şeiri it kimi
oxucunun üstünə qısqırtmaq olmaz, qayıdıb
özünü tutar. Amma maraqlıdır ki, onlar daha çox
"tutuzdururlar".
- İnsanı özündən
başqa heç kim xilas edə bilməz, - deyirsiniz. Bəs mətnləriniz
necə, onlar da sizi xilas etmək gücündə deyil?
- Yox,
xilas edə bilməz. Baxmayaraq ki, elə mətnlərim var.
Onlardan bunu ummuram. Qoy onlar mən olmayanda məni xilas etsinlər.
Hələ mən daha yaxşı mətnlər
yazacağım düşüncəsindəyəm. Əslində,
o yazacağım mətnləri
özümdən xilas edəcəm. Xilas
olunacağım gündən çox, xilas edəcəyim
günə ümidim var.
-
Əli Kərimin bir şeiri var. Şair şeirindəki
misraların bəzilərinin üstündən xətt
çəkir. Sonda deyir ki, qoy desinlər, şairin oxucuya bir sətir
hörməti qaldı. Sizdə necə,
misralarınızın üstündən xətt çəkdiyiniz
vaxtlar olubmu?
- Əli
Kərim mənim çox sevdiyim şairdir. Onun dedikləri də,
sənin sualın da çox gözəldir. Amma Əli Kərimin
ruhu məni bağışlasın, heç vaxt oxucunu nəzərə
almıram. Mən təcrid vəziyyətində yazıram,
onu nə o anda dəyişə, nə sonra azalda, nə də
artıra bilmərəm.
- "Ulduz"da baş
redaktorluğunuz yaradıcılığınıza mane olur?
-
Yaradıcılığa nəyinsə mane olması bəhanədir.
Vaxtımı çox apara bilər, bəli. Jurnalın
işlərində nəzarəti çapa qədər
özüm təqib edirəm.
Yazıların yığımında, dizayn işlərində
mütləq iştirak edirəm. Mətbəədən
özüm götürmək, ilk oxucusu olmaq da öz istəyimdir.
Vaxtımı alsa da, düşünürəm ki, mənim
imzamdır, vacib işlə məşğulam, vaxtım
boşa getmir. Amma yazmaq üçün vaxt həmişə
var. Yaradıcılığa ən çox mane olan məişət
qayğılarıdır.
- "Ulduz" jurnalının indiki
dövrünü əvvəlki baş redaktorların dövrləri
ilə müqayisə etsəniz, hansı öndədir?
Ümumiyyətlə, jurnalın ömründə hansı
dövr sizi qane edib?
-
"Ulduz" mənim orta məktəbdən abunə
olduğum jurnal olub. O cümlədən, "Azərbaycan"
jurnalı və "Ədəbiyyat qəzeti" də, həmçinin.
Sinif yoldaşlarıma "Azərbaycan pioneri" gələndə
mənə bunlar gəlirdi və mən bununla
qürurlanırdım. Sələflər haqqında ancaq
böyük hörmətlə danışa bilərəm.
Kimin əlindən nə gəlib, əsirgəmədən
edib. Heç vaxt heç bir qeydim olmayıb, indi də ola bilməz.
Adama deyərlər, demirdin ki, bunu niyə etməyiblər,
indi buyur, özün et. Qeydlərim yox, arzularım olub,
onları da həyata keçirmək üçün
çalışıram. "Ekspert" , "Dərgidə
kitab", "Özü ilə söhbət",
"Diskussiya klubu",
"Variasiya" və digər layihələr ilk dəfə
bizdə oldu. İndi yeni bir layihə üzərində
işləyirik. Bu layihə təkcə ədəbiyyatla məhdudlaşmır,
incəsənətin digər sahələrini də əhatə
edəcək.
- Qızınız Alsunun kitabı
çıxıb. Maraqla qarşılandı. Gələcəkdə
yaxşı yazıçı olarsa, ədəbiyyatda
"ata-oğul", sizə görə
uyğunlaşdırsaq, "ata-bala" münasibətlərindəki
münaqişələrə hazırsınızmı?
- Alsu mənim
həm oğlum, həm qızımdır. Qədim türklərdə
Alsu adı həm də kişilərə qoyulub. Alsunun
çox güclü müşahidə qabiliyyəti var.
Getdiyimiz yerlərdə, tədbirlərdə elə şeyləri
görüb danışır ki, onu ancaq yazıçı
görə bilər. Yaxud oxuduğu kitablar haqqında
maraqlı qeydləri var. Bir dəfə mən divanda oturanda
ehtiyatsızlıqla onun oxuduğu "Don Kixot"un
üstündə oturmuşdum. Birdən ağlaya-ağlaya
dedi, - dur ordan. Dedim, - bağışla, bilmədim. Dedi, -
oxuyuram, onu hamı döyür, sən də üstündə
oturdun. Oxuduğu kitabları yaşayır, duyur. Gələcəkdə
yazacaqmı, yazmayacaqmı, bilmirəm. Ayrı bir ixtisasa yiyələnməsini
istəyərdim, amma yazmaq istəyərsə, ona yalnız dəstək
ola bilərəm. Aramızda bəzi mübahisələr olur.
"Ulduz"u oxuyur, fikirlərini deyir. Müəyyən
müəlliflərlə razılaşmır, güzəştə
getmir. Deyəndə sənin yaşın azdır, hələ
başa düşmürsən, inciyir. Bundan sonra heç
oxumayacam sizi, - deyir. Yəqin ki, bu münasibətlər həmişə
davam edəcək. Saytlarda manşet olan bütün xəbərləri
oxuyur, həmişə nəsə öyrənmək istəyir.
- "Ulduz"da bir layihə
hazırlamaq istəsə, münasibətiniz necə olar?
- Onu
yükləmək istəmirəm, amma arzu edərsə, məmnuniyyətlə
dəstək olaram.
Söhbətləşdi: Nuranə
Nur
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 22 sentyabr.- S.22-23.