"Səndən ötrü min yol!..
Azərbaycan ədəbiyyatı ilə
əfqan bədii düçüncəsinin keçmişində
bir yaxınlıq var; hər ikisi vaxtilə eyni kontekstdə
yaranıb, fars ədəbi dili hakim olub, ayrı-ayrı şəxsiyyətlərinin
əsərlərilə Şərq düşüncə tərzini
zənginləşdirib. Əfqanıstanda Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələri Xaqani, Nizami,
Füzuli kimi klassiklərimizi oxuyur və sevirlər. Mövzu və problematika baxımından
da ədəbiyyatların yaxınlığını demək
mümkündür. Çingiz xan, Teymurləng, Şah
İsmayıl Xətai, Nadir şah Əfşar kimi tarixi şəxsiyyətlər
orada da bizdəki kimi məşhurdur. Əfqanıstanda
türk mənşəli toponimlər, həm də türk
izləri olduqca çoxdur. Hər iki xalqın tarixi, həyatı
və ədəbiyyatında ortaq cəhətlər də var.
Lakin burada məqsədimiz bu ortaq faktorları araşdırmaq
deyil, çağdaş əfqan ədəbiyyatına nəzər
yetirməkdir. Çağdaş ədəbiyyata ona görə
ki, əfqan bədii düşüncəsi indi olduğu qədər
xalqın həyatını, güzəranını və
burada gedən prosesləri bu şəkildə reallıqla ifadə
etməmişdi. Son qırx ildə əfqan
xalqı yalnız apardığı qeyri-bərabər
müharibə ilə gündəmə gəlməyib, həm
də bu müharibəni, burada baş verən ictimai-siyasi
proseslərin bədii inkişaf xəttini verən əsərlərilə
yadda qalıb. Mən əfqan əsilli
amerikan yazıçısı Xalid Hüseyninin
yaradıcılığını nəzərdə tuturam.
Dünyanın bir çox dillərinə tərcümə
edilən yazıçının dilimizə üç
romanı çevrilib. Bu, çox
yaxşıdır; bizdən fərqli olaraq onun əsərlərində
Əfqanıstanda gedən ictimai-siyasi proseslər və
müharibə dünya arenasına çıxa bilmişdir.
Yazıçının "Çərpələng
uçuran", "Və dağlardan səda gəldi",
"Min möhtəşəm günəş"
romanları Əfqanıstan realilərini bütün ziddiyyətlərilə
əks etdirir. Müharibə mövzusu və əfqan ədəbiyyatına
marağı nəzərə alaraq bu əsərlərinin hər
biri ilə bağlı "Ədəbiyyat qəzeti"nin oxucularını tanış etmək istəyirəm...
"Çərpələng
uçuran"dan başlayaq! Zatən, yazıçı elə
bu romanla debüt edib və dünyada tanınıb. Yazıçının belə tez məşhurlaşmasının
müəyyən səbəbləri var. Birincisi,
dünyanın diqqət mərkəzində olan qırxillik
Əfqanıstan savaşı və onun bədii
xronikasının yaradılması; ikincisi, əfqan
xalqının ağrılarının dünyaya
çatdırılması; üçüncüsü,
yazıçının yeni nəsr texnologiyası və
nağılvari üslubudur. Bütün bunlar
Asiya ədəbiyyatının dünya arenasına
çıxmasına imkan vermişdir. Başqa
bir çox amillər də vardır ki, məqalə boyu bunun
təfərrüatına varmağa
çalışacağıq.
"Çərpələng uçuran" romanında
hadisələr ötən əsrin 70-ci illərindən
günümüzədək davam edir (X.Hüseyninin hər
üç romanında zaman və məkan demək olar ki,
eynidir). Hadisələr sondan əvvələ gedir; Amerikada
yaşayan Əmir ağa uşaqlıq illərini,
qulluqçularının oğlu "dovşandodaq" Həsənlə
çərpələng uçurmalarını və Həsənin
quşatanla necə dəqiq vurmasını xatırlayır.
Onların taleləri də fərqli olur. Uşaq vaxtı hər ikisinin falına baxan
falçı Həsənin taleyində qaranlıq
gördüyü üçün üzünə qara
kölgə düşmüş, Həsənin rupisini geri
qaytarmışdı. Roman boyu bu ehtimal təsdiq
edilir. Amerikada dörd romanı çap
olunmuş gənc Əmir ağa keçmişinə görə
çəkdiyi xəcalətin xronikası və
özünü təsdiq etmək yolunda atdığı
addımlardan danışılır. Baba həmişə
istəyir ki, oğlu Əmir ağa həyatda öz yolunu
tapsın, özünü qorumağa cürəti
çatsın, qonşu oğlanlar onu incidəndə əllərindən
Həsənin sayəsində qurtulmasın. Əmir ağa da görürdü ki, atası Həsənə
daha çox hörmət edir. Bir qədər
də psixoloji qatlı romanda Əmir ağanın indiyədək
həyatdan aldığı dərs bundan ibarətdir ki,
keçmişi unutmaq, onu gömmək mümkün deyil.
Keçmiş hər zaman səninlədir.
Əmir ağanın uşaqlığı
Əfqanıstanın paytaxtı Kabildə keçib, 1975-ci
ilin qışında bir hadisə ilə həyatı dəyişib,
daha sonra tale onu Amerikanın San-Fransisko şəhərinə
gətirib. Burada hər şey
yaxşıdır, həyatını yenidən qurub, evlənib,
günləri yaxşı keçir, cəmiyyətdə
tanınır, özünəməxsus mövqeyi var, bir
yazıçı kimi özünü təsdiq edib. Lakin elə bu zaman bir zamanlar atasının biznes
ortağı, onun həyatında müəyyən rolu olan Rəhim
xan onu telefonla axtararaq Pakistana çağırır. Belə
çıxır ki, indi Pakistana getməli, keçmişilə
bağlı Rəhim xanı dinləməli və telefonda
Əmir ağaya dediyi "Hələ də yaxşı olmaq
imkanı var" fikrinin arxasında nəyin
dayandığını ondan eşitməlidir. Rəhim
xanı Əmir ağa sonuncu dəfə 1981-ci ildə sovetlərin
işğalından sonra Əfqanıstanı tərk edərkən
görmüşdü. Qaçqınlıqdan
sonra bir-iki dəfə telefonla danışmış, daha sonra
isə əlaqə itmişdi. Uzun daxili
çək-çevirdən sonra Pakistana Rəhim xanla
görüşə getməyə qərar verir. Pakistanda Rəhim xanın təklifi isə
ağlasığmaz gəlir. Rəhim xan
ona Kabilə-talibanların meydan suladığı
darmadağın olmuş şəhərə gedib
uşaqlıq dostu həzəra Həsənin oğlunu
onların əlindən qurtarıb Pakistana gətirməyi, ər-arvad
amerikalıların açdığı uşaq evinə verməyi
təklif edir. Buradaca qeyd edək ki, romanda əvvəldən
axıra puştunlar tərəfindən aşağılanan
etnik tayfa həzəralara qarşı müəllif
simpatiyası aydın hiss olunur. Məhəmməd Həsən
Baharlı "Azərbaycan" əsərində
yazırdı: "Xəzərlər, ağ, yaxud cənub
hunlarına aid edilən və lap qədimlərdən
güclü dövləti olan Xəzər dənizi və Qara
dəniz arasındakı çöllərdə yaşayan
köçəri türk tayfalarından biridir"
(M.H.Baharlı (Vəliyev) "Azərbaycan", B., 1993).
Professor Roza Eyvazova "Fikrimizcə, həzəralar və xəzərlər
eyni mənşəlidirlər" (R.Eyvazova Əfqanıstanda türk mənşəli
toponimlər. B., 1995), deyə həzəraların
türk mənşəli olduğu qənaətinə gəlir.
Həzəralar Əfqanıstanın əsasən
mərkəzi dağlıq hissəsində Kabil və Herat
arasında (buraya Həzarıstan da deyilir) yaşayan
monqol-türk mənşəli xalqlardandır. Romanda təsvir olunan hadisələr zamanı onlara
qarşı təzyiqlər güclənmişdir. Yazıçı X.Hüseyni də romanda verdiyi
qeyddə həzəraları xəzərlər, yaxud xəzərlilərlə
eyniləşdirir və şiə məzhəbli türksoylu
köçəri xalq olduğunu bldirir. Həsənin
atası Əlini həzəralara məxsus
"yastıburun" monqoloid üz cizgiləri ilə təsvir
edir. Həsən obrazı ilə həzəraların
son dərəcə zəhmətkeş, namuslu, güclü,
qüvvətli, dostluğa sədaqətli, ancaq oxumayan, daha
çox ağır işlərdə işləyən,
qulluqçuluq edən bir etnos kimi təsvir edir və
Əfqanıstanda baş verən etnik təmizləməyə
qarşı çıxır.
Rəhim xanın söhbətindən məlum olur ki,
Əmir ağa atası Baba ilə Əfqanıstandan
qaçdıqdan sonra atasının razılığı ilə
bir müddət onların evində yaşamış, evi
dağılmaqdan, kimlərinsə əlinə keçməkdən
qorumuşdur.
Kabilin ən hörmətli adamlarından biri
Baba ilə oğlu sovetlərin Əfqanıstanı
işğalı səbəbindən Kabili tərk edərkən
müvəqqəti getdiklərini, yenidən
qayıdacaqlarını düşünürdülər.
Lakin Baba Amerikada vəfat etmiş, oğlu isə
həyatını burada davam etdirmişdir. Belə olduqda qocalıb əldən
düşmüş Rəhim xan evə baxa bilmədiyindən
vaxtilə Babanın qulluqçusu olmuş həzəra
Əlini və oğlu Həsəni axtarır. Məlum olur ki, Əli minaya düşüb həyatını
itirmiş, Əmir ağanın uşaqlıq dostu oğlu Həsən
isə uzaq bir kənddə yaşayır. Rəhim xan Həsənə
onunla Kabilə getməyi, uşaqlıq dostu Əmir ağagilin
evində yaşamağı təklif edir. İllər
əvvəl bu evdən və Əmir ağadan küsərək
gedən Həsən əvvəlcə bu təkliflə
razılaşmır. Lakin sonra fikrini dəyişir.
Dostu üçün hər zaman canını verməyə
hazır olan və dəfələrlə əməli ilə
bunu sübut edən, "Sənin üçün min yol!",-deyə
həmişə onu qoruyan Həsən Rəhim xanla birgə
Kabilə gəlməli olur. Həzəra Həsənin
atası Əli Babaya, Əlinin atası Babanın atasına, Həsən
də Əmir ağaya qulluqçuluq etmişdi. Ancaq
1975-ci ilin o qış günündən (Əmir ağa
özü belə hesab edirdi ki, həmin gün dostu Həsənə
xəyanət etmişdir) sonra babadan ataya, atadan oğula
keçən dostluq sona çatmış, Əli və
oğlu Həsən nə qədər ağır olsa da,
Babanın israrlarına rəğmən, evi tərk
etmişdilər. Onların evi tərk etməsini
Əmir ağa istəmiş, Həsənlə dostluğu kəsməklə
onu üzən qış gününü unutmaq (gözləri
qarşısında Həsənin zorlanması), yaddan
çıxarmaq istəmiş, lakin indiyədək də
öz qorxaqlığını və dostuna xəyanəti
unuda bilməmişdi. Əmir ağa həmişə
özünü günahkar hesab etmiş, keçmişdə
etdiklərini heç cür unuda bilməmiş, heç kimə
etiraf edə bilməmişdi. Halbuki, o qış
günü baş verən hadisəni atasına, dostu Həsənə,
lap elə Rəhim xanın özünə deyə bilər,
qorxaqlığını etiraf edə bilərdi. Sonuncu dəfə arvadı Sürəyya öz
keçmişi haqqında ona etiraflar etsə də, Əmir
ağa bunu etməkdə özündə cəsarət tapa
bilməmiş, yenə də etdiyi qorxaqlığını
gizlətmişdi. İndi Rəhim xanın
söhbətindən belə məlum olurdu ki, bu hadisədən
o da, dostu Həsən, onun atası Əli, öz atası Baba
da xəbərdarmış. Həsən əmin idi ki,
Asif və dostları tərəfindən təhqir olunarkən
Əmir ağa yaxında olmuş, lakin ona kömək etməmişdir...
Sovetlərin Əfqanıstandan çıxmasından
sonra hakimiyyətlər bir-birini əvəz etmiş, sovetlərdən
qalan və amerikalıların verdiyi silahlar işə
düşmüş, hakimiyyət uğrunda daxili çəkişmələr
nəticəsində Kabil yerlə-yeksan olmuşdur. Bununla belə,
Babanın evi Kabilin mərkəzində əvvəlki görkəmini
qoruyub saxlamışdır. Taliblərin
hakimiyyəti ələ keçirməsindən sonra həzəralara
qarşı etnik təmizləməyə yol verilmiş,
onları kütləvi şəkildə məhv etmişlər.
Taliblərin gözü Babanın evinə
düşdüyündən Həsənə evi tərk etməyi
bildirmişdilər. Həsən isə
dostunun evini qorumağı qarşısına məqsəd
qoymuşdu. Üstəlik uşaqlıq
çağlarında Kabilin varlı ailələrindən
birinin uşağı Asif indi taliblərə qoşulmiş,
necə deyərlər, vaxtilə məhz Həsənin
qoçaqlığı sayəsində şəhərin
başqa bir varlısı Baba xanın oğlu Əmir
ağanı döyməyə imkan verməmişdi. Uşaqlıq vaxtı borclu qalan Asif indi həzəralardan
öz qisasını alırdı. Asifin
düşüncəsinə görə həzəralar
Əfqanıstanı tərk etməli, Əfqanıstan
puştunların vətəni olmalıdır.
Bu zaman Rəhim
xan da artıq Kabili tərk etmiş, ev
yalnız Həsənin ümidinə qalmışdı. Taliblər Həsənin evi təhvil vermək niyyətinin
olmadıını görüb onu küçəyə
çıxarır və arvadı ilə birgə güllələyirlər.
Oğlu Söhrabı isə özlərinin nəzarətində
olan yetim evinə vermiş, başına ağlagəlməz
oyunlar açmışlar. Rəhim
ağanın fikrincə, indi növbə Əmir ağaya
çatmışdı; o, gedib Həsənin oğlu
Söhrabı taliblərin əlindən qurtarmalı, Həsənə
olan borcunu ödəməlidir. Əmir
ağanın belə bir riskli işə qol qoymasında Rəhim
xandan eşitdiyi bəzi həqiqətlər də rol
oynayır. Əmir ağaya məlum olur ki,
Həsən həm də onun atadan bir ögey
qardaşıymış. Lakin Həsən
də Əmir ağa ilə qardaş olduğunu bilmədən
həyatı tərk etmişdir. Altı ay
əvvəl Həsənin Əmir ağaya yazdığı məktubda
onun yenə də Əmir ağanı çox sevdiyi məlum
olur. Əmir ağa Kabilə getməyin
çox təhlükəli olduğunu dərk etsə də,
keçmişindəki ləkəni yumaq, dostu Həsənə
etdiyi xəyanətin bədəlini onun oğlunu qurtarmaqla
ödəmək üçün Kabilə getməyə qərar
verir.
Kabildə talibançılar müxtəlif qaydalar
qoymuşdular.
Oraya Əmir ağanın əynindəki Amerika
geyimində getmək olmazdı. Ona görə
də Əmir ağa saxta saqqal qoymalı olur. Söhrabı qurtarmaq üçün taliblərin
başçısı ilə görüşür, gəlişinin
məqsədini bildirir. Lakin Asif Əmir
ağanı tanıyır.
Əmir ağa o zaman dostu Həsənin sayəsində
özündən bir neçə yaş böyük Asifin əlindən
qurtulmuşdu. Söhrabı qurtarmağa gələn
Əmir ağa özü Asifin əlinə keçir. Asif isə ondan qisas almağa
çalışır. Söhrab quşatandan
atdığı dəmir parçası ilə Asifin bir
gözünü çıxarır və onlar xilas ola bilirlər. Çox çətinliklə
də olsa, Əmir ağa Söhrabı Amerikaya gətirib
çıxarır.
Romanın fakturasını təşkil edən bu hadisələr
müəllifə imkan verir ki, Əfqanıstanda baş verənləri
reallıqları göstərə bilsin. Əgər
roman məişət hadisələrinin dramatik təsvirindən
ibarət olsaydı, bəlkə də bu qədər məşhur
olmayacaqdı. Yazıçı bu yolla
getməmiş, paralel olaraq Əfqanıstanda gedən
ictimai-siyasi prosesləri göstərə bilmişdir. Yazıçı Əfqanıstanda dəyişən
hakimiyyətlərin xalqa gətirdiyi faciələri də qələmə
alır. Əvvəlcə Davud xanın
yıxılması, sovetlərin gəlişi, daha sonra sovet
ordusunun oradan çıxması, talibançıların
ölkəni ələ keçirməsi, koalisiya qüvvələri
və s. bütün bunlar əsərin qəhrəmanlarının
həyatında və düşüncəsində təhlil
edilir. Əsər boyu oxucu baş verən hadisələri
izləməklə yanaşı, qəhrəmanların bu
hadisələrə adekvat düşüncələrini, təhlillərini
də bölüşür. Talibançıların
Kabilə gəlməsinə sevinən xalq atəşfəşanlıq
edir, lakin bu sevinc uzun sürmür. Taliblərin
ölkəyə gətirdiyi fəlakət gündən-günə
dərinləşir. Rəhim xanın dilindən deyilir:
"...1996-cı ildə Taliban gəlib gündəlik
savaşa son qoyanda biz necə sevinmişdik. Həmin
gecə evə gəlib Həsəni radioya qulaq asan
gördüm. Gözlərində kədərli
ifadə vardı. Ondan nə baş
verdiyini soruşdum. O isə başını bulayıb,
"Allah həzəraların dadına çatsın indi, Rəhim
xan sahib", - dedi". Talibançıların
ölkəyə gəlməsini bayram edən xalq, daha sonra
bunu işğal olaraq dəyərləndirir. Asif kimi
adamların talibançıların başında durması
onların iç üzünü açır. Halbuki, Asif elə Davud xanın hakimiyyətdən
salınmasına, sovetlərin gəlməsinə də eyni dərəcədə
sevinmişdi. Nəticədə, talibançılar
ölkədə zorakılıq aktlarını
çoxaltdılar, bütün azadlıqları məhdudlaşdırdılar,
insanları cinsi istismara məruz qoyur, din adı altında
insanları sorğusuz-sualsız güllələyirdilər. Onların idarəetməsində gerilik, xurafat,
zorakılıq başlıca yer tuturdu. Molla
rejiminin qurbanları yalnız həzəralar olmur, cəmiyyətin
bütün üzvləri onun qoyduğu qanunlardan əziyyət
çəkdiyindən ölkədən baş
götürüb gedirdi. Maraqlı
psixoloji-dramatik hadisələrlə dolu olan romanda müharibənin
gətirdiyi fəlakətlər real cizgilərlə təsvir
edilir.
Davud xanın hakimiyyətə gəlməsi ilə
Əfqanıstanda siyasi hadisələr daxili mübarizə
xarakteri almağa başlayır. Kommunistlər bu daxili
çəkişməni bir qədər də
qızışdırır. Ölkədə
faşistyönlü çağırışlar səslənir.
Anası alman, atası əfqan olan Asif Əmir ağa ilə söhbətində
Davud xanın onlarda qonaq
olduğu ilə fəxr edir və ona Hitlerin
başladığı işi sona çatdırmasını
tövsiyə edəcəyini bildirir. Əmir ağanın
yanında həzəra Həsəni gəzdirməsi Asifi
rahatsız edir: "Əfqanıstan puştunların
torpağıdır. Həmişə belə
olub, həmişə belə olacaq. Biz əsl
əfqanlarıq, təmiz əfqanlar, daha bu yastıburunlar yox.
Onun milləti bizim torpağımızı, vətənimizi
çirklədir...Mən deyirəm ki, Əfqanıstan
puştunlar üçündür". Bu tezislər Asifiin gənc
vaxtlarında səslənmişdir. O zaman Asif belə
hesab edirdi ki, bunun əsas günahı Əmir ağanın
atası Baba xandadır. O, həzəralıları öz
qanadı altına alırdı. Əfqanıstanı
"çirkli, kəsif həzəralardan" təmizləmək
90-cı illərdə Asifin əsas işlərindən biri
olur. Bu dəfə o, talibançılıq
adı altında bunu edirdi.
X.Hüseyni
Əmir ağanı ziddiyyətli verir; o Həsənlə dost
olsa da, Asif kimi adamların təsiri altında onun qulluqçu
olduğunu heç zaman unutmur. Asif ona "Sən axı ona
necə dostum deyə bilərsən?", - deyəndə
"O mənim dostum deyil, qulluqçumdur!,
- fikrini beynindən keçirir. Bəzən də
onunla qulluqçu kimi davranırdı. O, Həsən
kimi qoçaq deyildi. Həsən onun yolunda hər
şeyə hazır olduğu halda, Əmir ağada
qarşılıqlı səmimiyyət və cəsarət
yox idi. Bir neçə dəfə Həsən
üçün Asifə və onun dostlarına cavab verə
bilməmişdi. Həmin gecə isə
Əmir ağa gizləndiyi yerdən çıxmamış,
sadəcə kənardan tamaşa etmişdi. Əmir
ağa Həsən kimi qoçaq, təmiz ola
bilmirdi. Hətta buna paxıllığı da tuturdu: "Lənətə
gəlmiş o qədər təmiz idi ki, adam onun yanında
özünü təmiz qızılın yanına
qoyulmuş qəlp pul kimi hiss edirdi".
Yazıçı əfqan hadisələri fonunda qəhrəmanlarının
mövcud hadisələrə münasibətində Qərb-Şərq
qarşılaşdırmasına da yer verir. Amerikada məskunlaşan
əfqan qaçqınları indi hadisələrə
başqa gözlə baxırdı. Əmir
ağanın atası Babanın da Amerikaya olan münasibəti
bir qədər dəyişmişdi. Əgər
əvvəllər oğluna "Əmir, dünyada
üç əsl kişi var" və bu kişilərdən
birinin Amerika, birinin Britaniya, digərinin isə İsrail
olduğunu deyərdisə, 80-ci illərdə
qaçqınlıq dövründə fikri dəyişmişdi.
O, Amerikanı xilaskar rolunda görürdüsə, prezident
Karteri "yekədiş, kəmağıl"
adlandırırdı. Onun fikrincə, Karter
kommunizmə Brejnevdən çox xidmət edib.
Amerikanın 1980-ci ildə olimpiadanı boykotunu nəzərdə
tutaraq "-Vah, vah! Brejnev əfqanları
qırır, bu qoszındıranın da "sizin hovuzunuzda
çimmirəm" deməkdən başqa çarəsi
yoxdur!", - deyə etirazını
bildirirdi. Xilaskar Amerika Babanın
düşüncəsində Reyqanın simasında gəlib
çıxır, televiziyada sovetləri "Zülm
imperiyası" adlandırmasından sonra kral Zahir şahla əl
verib görüşdüyü ağ-qara fotosunu başı
üstündən asır.
Babanın Amerika həyatına uyğunlaşması
psixoloji detallarla təsvir edilir. Əfqanıstanın
biznesmeni, Kabilin ən zəngin adamlarından biri uzun müddət
işsiz qalır, həyata uyğunlaşa bilmir, benzindoldurma məntəqəsində
işləyib bir parça çörəkpulu qazanmağa məcbur
olur. Baba bütün çətinliklərə
rəğmən, çox ləyaqətlidir. Ləyaqət, kişilik, xeyirxahlıq onun həyat
amalıdır. Əfqanıstanı tərk
edərkən əri yanında olan əfqan qadınına rus əsgərinin
əylənmək təklifinə cavab olaraq əsgərin
üzərinə hücum etmiş, əsgər isə onu
silahı ilə öldürmək istəmişdi.
Yalnız rus komandirinin işə qarışmasından sonra
Baba bu "döyüşdən" sağ
çıxmışdı. Bir çox
situasiyalarda da Babanın hərəkətləri əsl əfqan
xarakterini üzə çıxarır. O, Amerikada işə
düzələn kimi ona verilən talondan imtina edərək,
talon paylayan Missis Dobbinsin "-On beş ildir ki, bu işlə
məşğulam və indiyə kimi heç kəs bunu etməmişdi",-deyə
təəccübünə səbəb olur. Yaxud
qonşu mağaza satıcısının ondan şübhələnməsi,
ona etibar etməməsini heç cür həzm edə
bilmirdi. Onu müayinə edən həkimin
Rusiyadan olduğunu biləndə ona qarşı aqressiv
davranır, sovetlərə nifrətini ifadə edir. Halbuki, həmin həkim də elə Baba kimi Amerikaya
sığınmışdı. Aydın
görünürdü ki, Əfqanıstan, tanış
adamlar, adamlarla salamlaşmaq üçün çox
darıxmışdır. Baba Əfqanıstana
olmasa da, Peşəvərə gəlmək, orada yaşamaq
istəyərdi, ancaq oğlunun gələcəyi onu daha
çox narahat edirdi.
Yazıçı bir neçə Əfqanıstanı
təsvir edir; 1978-ci ilin apreli-kommunist çevrilişinədək
ölkədə həyat öz axarı ilə davam edirdi. Ən
böyük hadisə uşaqların qayğısız halda
Kabildə çərpələng uçurmaq hadisəsi hesab
olunurdu. Sonra həyat dəyişməyə
doğru getdi. 1979-cu ilin dekabrında rus
tanklarının şəhərə daxil olması ilə hər
şey dəyişdi. Buna qədər olan
nəsilin qulaqları bomba, pulemyot səsləri eşitməmişdi.
Əfqanıstan rus tanklarının
tırtılları altında inləməyə başladı
və onun həyatında yeni qan-qada erasının əsası
qoyuldu. Bundan sonra Əfqanıstandan
köçlər başladı, günahsız insanlar
öldü.
Romanda əfqan xalqı mübariz, azadlıq uğrunda
ölməyi bacaran bir xalq olaraq təsvir edilir. Ruslara
qarşı apardıqları mücadilə bir həqiqəti
təsdiq etmiş olur. Yazıçı bunu Əmir
ağanın dili ilə verir: "Həsənlə mən
bir-birimizə baxıb qəhqəhə çəkdik. Britaniyalıların artıq bir əsrdir ki,
anladığı həqiqət balaca hindliyə hələ
çatmamışdı, ruslar da bunu 1980-ci illərin sonunda
öyrənəcəkdilər-əfqanlar azad insanlardır.
Əfqanlar ənənələri sevir, qaydalara
isə nifrət edirlər".
Lakin əsərdən çıxan ideya yenə də
Amerikanın xilaskar imicini qoruyub saxlayır. Belə ki,
Əmir ağa məhz buraya sığınır, burada məşhur
yazıçı olur. Əfqan qaçqınların
Amerikada məskunlaşması, adət-ənənələrini
qoruması, iş tapması, həzəra oğlu
Söhrabın talibançılardan azad edilərək
Amerikaya gətirilməsinin də rəmzi mənası yox
deyil.
Bədirxan
Əhmədli
Ədəbiyyat qəzeti.-2018.- 22 sentyabr.- S.26-27.