Əvvəl-axır yazılanlar...
Ədəbi esse
Kontekst
genişləndikcə tekst dərinləşir.
***
Sənət
sənət üçündür, ancaq sənət sənət
üçün deyil.
***
Orta əsrlər
Azərbaycan deyimi: "Sər verərəm, sirr vermərəm".
***
Sirr
qorunduğu andan yayılmağa başlayır. Sirrin atası yoxdur, anası yoxdur. Sirrin övladı
da yoxdur.
Onu qorumaq ona acımaqdan gəlir. Sən elə bilirsən
ki, qoruya-qoruya ona zərər dəyməsinin qarşısını
alırsan. Onu ürəyində
gəzdirənlərin asudəliyinə
xidmət edirsən.
Amma yox. Belə deyil. Sirri qorumağa
başladınsa o özü-özünü
yaymağa, özü-özünü
faş eləməyə
başlayır. Bu necə olur baş verir?! Sirri-xudamı?! Sirri-xuda!!
***
Sən yazdığın
zaman cümlənə
inanmalısan, oxuduğun
zaman ona inanmaya da bilərsən.
***
Ədəbiyyat insana qanad verir,
kobud tənqid bu qanadı sındırır.
***
Orta əsrlər Azərbaycan deyimi (qoşuna dəvət çağırışı):
"Kim yatağında tərləyib ölmək
istəmirsə, sıralarımıza
gəlsin".
***
Belə bir inam var
ki, Azərbaycan insanı şeir yazmaq dəlisidir. Bu, belə deyil. Azərbaycan insanı, əslində, harmoniya dəlisidi.
O, şeir yazanda qafiyə, heca axtarışına çıxmır,
bunlar bir bəhanədir. Bizimki harmoniya axtarışına
çıxır.
***
Pərdəönündən (səhnədən) fərqli
olaraq pərdəarxasında
(kulisdə) baş verənlər daha maraqlıdır. Beləcə, balaca uşaq "kukla"nın qarnını yırtıb
orada nə gizlədildiyini öyrənmək
istəyir. Biz hələ də balaca uşaqlarıq.
***
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanının
qəhrəmanları Basat
və Beyrək arasında hansı münasibətlər mövcud
olub?! Ümumiyyətlə, hər hansı
münasibət olubmu?!
Bəlkə onlar bu anaxronik (eyni zamana aid olmayan) mətnin müxtəlif zaman kəsiklərindən
boylanırlar?! Yoxsa eyni
zamana aiddirlər?!
Dədə Qorqud onların
ikisinə də eyni övlad kimi münasibət bəsləyirmi?! Basat da,
Beyrək də hər biri öz
boylarının (hekayətlərinin)
qəhrəmanıdırlar. Mətnin dərin qatından məlum olur ki, onlar eyni
zaman kəsiyinə məxsus personajlardır.
Doğrudur, bu personajlar
Dastan səhifələrində
bir-birilə görüşmürlər.
Amma buna baxmayaraq, qətiyyətlə demək
olar ki, ayrı-ayrılıqda müsbət
olan bu iki
obrazın bir-birinə
münasibəti barışmazlıq
və düşmənçilik
üzərində qurulmuşdur.
Sonuncu boyda biz
bu düşmənçiliyin
mətnin üst qatına sızmış
əks-sədasını eşidirik. Aruz Qoca
tərəfindən yaralanmış
Beyrək öz evində ölüm yatağındadır. Beyrək Qazana
köməyə gəlməsi
üçün xəbər
göndərir. Bu xəbərin
içində belə
yalvarış dolu xahişlər var:
"Aruz oğlu
Basat gəlmədən,
evimi-obamı çalıb-çapmadan,
ağca üzlü halalımı əsir edib aparmadan Qazan özünü mənə yetirsin".
Necə dəyərlər, şərhə
ehtiyac yoxdur.
Basat təhlükəsi
Beyrək üçün
son dərəcə real təhlükədir. Bu təhlükənin arxasında,
daha doğrusu, dərin qatında hansı səbəblər
gizlənib - bunu demək asan məsələ deyil.
Bu məqamla bağlı
Banıçiçək faktoru
əsas rol oynayan səbəb kimi qarşımızda böyük bir suala dönür.
***
Həyatında olan taleyində, deməli, var imiş. Taleyində olan həyatında
olmaya bilər.
***
Bizim yaşamımız
variantlardadır. Bircə dəfə invariant xəttinə düşsək,
dünya dağılar.
***
Yaxşı əsərləri təxəyyülü
olmayan oxucular üçün yazmaq lazımdır. Təxəyyülü olanlara yaxşı
olmayan əsərlər
də yetər.
***
Etiraflara
doğru: "Yarımçıq
Əlyazma" ən böyük abstraksiyada mifoloji tarixlə real tarixin üzbəüz, qarşı-qarşıya qoyulmasıdır.
Kitabi-Dədə Qorqud müstəvisi
mifoloji tarix, Şah İsmayil müstəvisi real tarixdir.
***
Böyük ustad Umberto Eko məni Milana evinə dəvət etmişdi. Onunla görüşümüz zamanı
mənə ilk sualı
bu oldu: "Məndən burda bizim kretinlər soruşan kimi Sizdən də orda sizin kretinlər
soruşdularmı bu əlyazma həqiqətən
vardır, yoxsa yoxdur?" Ustad "Yarımçıq əlyazma" romanındakı
yarımçıq əlyazmanı
nəzərdə tuturdu.
Soruşanlar isə həqiqətən
olmuşdu. Kretinlər hər yerdə
eyni kretinlərdir.
***
Azərbaycan ədəbiyyatından artıqları
Okkam ülgücü
ilə kəsib atsaq, ondan nə
qalar?! Düşünmək belə, qorxuludur.
***
Sofokl. "Antiqona".
Vahiməli ehtiraslar.
Freyd. Edipin sirri. Vahiməli ehtiraslara
vurğunluq.
Kreont tərəfindən
qaranlıq dünyaya gömülən Antiqonanın
faciəli sonu Mifin Edipdən almaq istədiyi intiqamın bir parçası kimidir.
***
Təpəgözün intihar arzusu "Dədə Qorqud" dastanının məlum boyunun sonunda Təpəgözün özü
tərəfindən dilə
gətirilir. Bu niyyət
eləcə niyyət
olaraq qalır və həyata keçmir. Təpəgöz Basat tərəfindən
öldürülür. Amma Azərbaycan ədəbiyyatında
özünəqəsd məsələsi
məhz Təpəgözlə
başlayır.
Özünəqəsd təcrid olunmuş bir proses deyil, onun
məşum keçmişi,
psixoloji bugünü və qeyri-müəyyən
gələcəyi var. Eynən
Təpəgözdə olan
kimi.
***
Bu hekayə Şərq
nağılları kimidir. Əvvəli
nəşəli, ortası
müəmmalı, sonu
isə xoşbəxtliklə
doludur - göydən uç alma hökmən
düşür.
Bütövlükdə qəmlidir.
***
Adam var ki, dünyasını dəyişir.
Adam var ki, vəfat edir.
Adam var ki, ölür.
Adam var ki, "çezir".
Adam var ki, gorbagor olur.
***
Tənqid ona görə ictimai şüurun aparıcı xətlərindən
birinə çevrilə
bilmir ki, o, sanki qapalı bir rejimdə çalışır. Bir əsəri,
yaxud bir yazıçını işıq
altına alıb bütün diqqətini ona yönəldir. Ədəbi kontekst (qorxuram, bura mədəni sözünü də əlavə eləməyə,
halbuki vacibdir və məsələ ədəbi-mədəni kontekstdə
nəzərdən keçirilməlidir!)
nəzərə alınmır.
Ancaq bir əsərdən danışan tənqidçi
ancaq qırmızı
rəngi görən öküz kimidir. Əlbəttə ki, bu bənzətməni yaxşı
mənada qəbul etmək lazımdır.
Vaxt olub ki, Baş allah Zevs də öküz cildinə girib.
Müqayisələr, assosiasiyalar, digər mədəni xətlərə
keçidlər tənqiddə,
təəssüf ki, yoxdur. Hansısa bədii əsər
hansısa musiqi parçası ilə müqayisə olunubmu?
Olunmayıb. Hansısa rəsm nümunəsi
ilə müqayisə
olunubmu? Olunmayıb. Bütöv mədəni hadisəni tənqidçilərimiz görə
bilmir. Bir əsərin içinə
girib ondan o tərəfdə baş verənləri öz işiğına yığa
bilmir. Mən hələ digər
ədəbiyyatların oxşar
kontekstlərini demirəm.
Kim kimi xatırladır?
Kim kimdən təsirlənib?
Ədəbi şəcərələr nəyin
əsasında müəyyənləşə
bilər?
Bunlar olmasa ədəbi tənqid yenə də "qırmızı" rəngin
əsarətindən canını
qurtara bilməyəcək.
Boşluq davam edəcək. Səhra isə,
Nitsşe deyən kimi, böyüyəcək.
***
Hüseyn Cavid "Qızlar məktəbində" balladasını
balaca qızcığazın
bütün insanları
sevməsi ideyası ilə bitirir.
Məhəmməd Füzuli yenicə
doğulmuş Qeysin dili ilə Allaha
müraciətlə belə
deyir:
Həm ver mənə qəm yemək kəmali,
Həm aləmi
qəmdən eylə xali.
Rəngindən, dilindən, dinindən asılı olmayaraq bütün insanları sevən Gülbahardan gedən yol Qeysə qədər, bütün aləmin qəmini, ağrısını
ürəyinə yığmaq
istəyən Füzuliyə
qədər uzanır. Cavid, beləcə,
Füzuli ilə səsləşir və onlar eyni mənəvi-mədəni
məkanın sakinlərinə
dönürlər. Ədəbi şəcərə
budur və bundan başqa heç nə deyil.
Kamal Abdulla
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 29
sentyabr.- S.8.